Jako przedsiębiorca zatrudniasz lub obsługujesz na co dzień przedstawicieli aż czterech pokoleń, które – chociaż mówią tym samym językiem – dorastały w zupełnie różnych warunkach społecznych, historycznych i kulturowych. Każde z nich inaczej reaguje na otaczającą rzeczywistość i inaczej podejmuje decyzje. Co je łączy, a co dzieli? Jak najlepiej do nich dotrzeć? Dowiesz się z tego tekstu!
Niezależne sklepy w Polsce odwiedzają codziennie przedstawiciele czterech pokoleń. Jedni wchodzą tam po to, żeby zrobić zakupy, inni – do pracy. Wiedząc więcej o tym, co wyróżnia poszczególne generacje, możesz lepiej zarządzać swoim biznesem – np. ułatwiać klientom realizację ich preferowanych strategii zakupowych albo zachęcać pracowników do rozwijania kompetencji, które uważa się za najbardziej reprezentatywne dla ich grupy wiekowej. Wystarczy, że zapamiętasz kilka faktów. Uwaga – nie wszystkie są intuicyjne!
Pokolenia na zakupach
Najliczniejszą grupą konsumencką pozostają Baby Boomers, czyli osoby z rocznika 1964 r. i starsze. Po nich następują pokolenia X i Y, urodzone kolejno przed 1981 i 1996 rokiem. Najmniej liczną jest zarazem najmłodsza generacja – Z, do której zaliczane są osoby urodzone przed 2005 r.
Każda z tych grup kupuje w charakterystyczny sposób. Warto wiedzieć m.in., że[1]…
Młodzi klienci? Różne metody płatności to podstawa
Jeśli chcesz obsługiwać młodszych klientów, musisz przygotować swój sklep na płatności bezgotówkowej. Ale nie kartą – dla nich to przeżytek. Aż 68 proc. Zetek płaci dzisiaj Blikiem! Tę metodę płatności wybiera też 56 proc. Igreków i 49 proc. Iksów.
Im młodszy klient, tym bardziej łasy na okazje – i nowe marki
Jeśli rozmawiasz z klientem przed czterdziestką, zaproponuj mu… rabat. Albo doradź, w jaki sposób może zaoszczędzić. Z badań Kantar wynika, że to właśnie Zetki i Igreki najczęściej polują na ceny (odpowiednio 58 i 55%) i biorą udział w promocjach (50 i 43 proc.). Ci pierwsi dlatego, że budzi się w nich instynkt łowcy, drudzy – bo mają konkretny budżet do zagospodarowania. Młodsi klienci są też tymi, którzy najchętniej testują nowości.
Dla klienta w średnim wieku liczy się rozsądek
Osoby z pokolenia X, czyli te urodzone pomiędzy 1984 a 1981 r., wyróżniają się przede wszystkim tym, że nie kupują impulsywnie i na zakupach kierują się rozsądkiem. Robią duże zakupy, ale zaglądają do sklepów stosunkowo rzadko. Doceniają też uznane marki. Chcesz do nich dotrzeć? Nie odwołuj się do emocji. Bądź konkretny, polecaj sprawdzone produkty i popieraj argumenty dowodami.
Im starszy klient, tym bardziej liczy się pochodzenie produktu
A może chcesz przekonać do siebie dojrzałych klientów? Proponuj im towary wyprodukowane w Polsce! Wybiera je aż 68% baby boomers i 58% przedstawicieli pokolenia X. Starsi konsumenci z pokolenia baby boomers częściej szukają też marek empatycznych, autentycznych i odpowiedzialnych społecznie. Warto je mieć w ofercie – i informować o tym w gazetkach i ulotkach, bo to one są ważnym kanałem dotarcia do tego pokolenia.
Wszystkie pokolenia kupują w sieci!
Na koniec – ciekawostka. Jeśli myślisz, że Twoi starsi klienci nie wiedzą, co to internet – jesteś w błędzie. Z badań realizowanych przez Kantar wynika, że już teraz połowa baby boomers kupuje w internecie, jedna czwarta płaci BLIKiem, a smartfona ma aż 87 proc. Od 27 proc. (baby boomers) do 37 proc. klientów (generacja Z) twierdzi też, że wygoda zakupów przez internet jest dla nich ważniejsza nawet od ceny produktu.
Pokolenia za ladą
Wiedza o tym, czym różnią się cztery pokolenia aktywne obecnie na rynku pracy, może też pomóc przedsiębiorcy w zarządzaniu zespołem. W międzypokoleniowej współpracy leży ogromny potencjał, który zdecydowanie warto wykorzystać! W tym aspekcie należy pamiętać, że…
- Baby boomers to pokolenie powojenne. Niektórzy jego przedstawiciele przechodzą już na zasłużoną emeryturę. To indywidualiści i idealiści, którzy są jednocześnie bardzo mocno zaangażowani w pracę i analitycznie podchodzą do zadań. Swoim doświadczeniem są w stanie mocno ubogacić zespół i pomóc w rozwiązaniu wielu trudnych sytuacji.
- Pokolenie X to obecni czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie. Dość dobrze sobie radzą w świecie cyfrowym, ale wolą relacje bezpośrednie, budowane „na żywo”. Są bardzo lojalni w stosunku do pracodawcy. To osoby godne zaufania, a także zorientowane na wynik. Zdecydowanie warto mieć je w gronie współpracowników!
- Pokolenie Y nie wyobraża sobie życia bez elektroniki, nie boi się nowych wyzwań i… jest bardzo pewne siebie. Igrecy są też elastyczni i umieją zarządzać wieloma projektami w tym samym czasie. Łączą świeże spojrzenie na rynek z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem w pracy. To bardzo cenni pracownicy!
- Pokolenie Z to pokolenie wielozadaniowe, które świetnie porusza się w świecie nowych technologii. Można powiedzieć, że żyje jednocześnie w dwóch światach – wirtualnym i realnym. Jeśli więc w Twoim sklepie spraw do załatwienia jest tak dużo, że trudno je spamiętać – a przynajmniej część ma „cyfrowy charakter”, zatrudnij zorganizowanego Zeta!
Współpraca międzypokoleniowa – fundament niezależnego handlu
W firmach rodzinnych, a takimi często są sklepy niezależne, współpracuje ze sobą kilka pokoleń. To przewaga, którą warto umiejętnie wykorzystać! Tym bardziej, że wszystkie te generacje mają ze sobą coś wspólnego – gen przedsiębiorczości. To właśnie jemu oraz międzypokoleniowej współpracy w biznesie poświęcona była niemal w całości tegoroczna edycja Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu , który we wrześniu organizowała Akademia Umiejętności Eurocash . Wydarzenie odbyło się zresztą pod hasłem: „Generacja P – Łączy nas siła pokoleń!”. Zadaniem AUE jest edukowanie i rozwój przedsiębiorców, które Grupa Eurocash ma wpisane w swoje DNA.
Podczas Kongresu rozdano nagrody w ramach dwóch konkursów: Herosi Polskiej Przedsiębiorczości oraz Herosi na Starcie. Trafiły one do przedstawicieli wszystkich czterech generacji! Pomimo różnic, uczestników w różnym wieku połączyło 5 cech charakterystycznych dla przedsiębiorców: innowacyjność, odwaga biznesowa, wytrwałość w działaniu, motywacja do rozwoju i odpowiedzialność za innych. To dzięki nim międzypokoleniowy biznes tak prężnie się rozwija.
Realizacja dwóch równoległych konkursów – dla dojrzałych przedsiębiorców i tych, którzy dopiero stawiają swoje kroki w biznesie – miała też ważną wartość dodaną. Pozwoliło na międzypokoleniową wymianę doświadczeń! Młodzi zainspirowali starszych świeżymi pomysłami, a starsi wsparli młodych w ramach programu mentoringowego i pomogli im rozwinąć swoje pomysły w oparciu o doświadczenie „z życia wzięte”. Na tym właśnie polega sendo współpracy między pokoleniami. Trzymamy kciuki, żeby takiej wymiany było jak najwięcej!
[1] Na podstawie wystąpienia Jakuba Antoszewskiego (Kantar) podczas V Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash, 29 września 2021 r.
Podobne artykuły