Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności
Co najchętniej kupowaliśmy u progu wakacji? Sprzedaż w sklepach lokalnych na przełomie czerwca  i lipca

Co najchętniej kupowaliśmy u progu wakacji? Sprzedaż w sklepach lokalnych na przełomie czerwca i lipca

Jak wyglądała sprzedaż na początku wakacji? Czy i w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na to, co kupujemy i w jakich ilościach? Czy tegoroczne wakacyjne zaopatrzenie lodówek, zarówno tych domowych, jak i turystycznych uległo zmianie w porównaniu do zeszłego roku?

Złagodzenie obostrzeń i zmiany w koszyku zakupowym

Od maja następowało stopniowe złagodzenie obostrzeń. Miało to swoje odzwierciedlenie również w handlu spożywczym w postaci zauważalnego  końca paniki epidemicznej i szału zakupowego związanego z gromadzeniem zapasów artykułów spożywczych. Pamiętamy, że marzec i ogłoszenie kwarantanny przyniosły drastyczne ograniczenie wizyt w sklepach – Polacy kupowali rzadziej, ale ich zakupy były większe. Nastąpił wtedy skokowy wzrost sprzedaży tzw. suchych produktów – kaszy, makaronu, ryżu, mąki oraz jaj, konserw i środków czystości. W pierwszych tygodniach kwarantanny zauważalny był również spadek sprzedaży alkoholu (poza spirytusem, który przez wielu zapewne traktowany był jako środek dezynfekujący[1]).

Czytaj także:  Koronawirus - organizacja pracy sklepu w czasie pandemii 

Późniejsze wiosenne i letnie tygodnie to zdecydowane uspokojenie handlu detalicznego, które jest widoczne do dzisiaj. W czerwcu w dalszym ciągu odnotowano spadek sprzedaży żywności, napojów i wyrobów tytoniowych, ale już zaledwie o 5% w porównaniu z analogicznym miesiącem poprzedniego roku.[2] A jeszcze dwa miesiące wcześniej – w kwietniu 2020 r. spadek wspomnianej kategorii produktów w odniesieniu do kwietnia 2019 r. wynosił 14,9%.[3]

Stopniowy powrót do wcześniejszych trendów widać też w danych CMR dla sklepów małoformatowych: w tygodniu na przełomie czerwca i lipca wartość sprzedaży była wyższa o 2,9%, przy liczbie transakcji niższej o 11% wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Średnia liczba opakowań w koszyku w dniach 29.06-05.07 była wyższa o 6,1% w porównaniu z rokiem poprzednim i wyniosła 4,2. Średnia wartość transakcji wyniosła 18,14 zł i wzrosła o ok. 15% w porównaniu do ubiegłego roku. Największy wzrost sprzedaży odnotowano w przypadku wyrobów alkoholowych, produktów kulinarnych i tzw. produktów podstawowych – makarony, kasze, maki, ryż, oleje. Co znamienne, według CMR, licząc od początku roku (Year To Date, w porównaniu do analogicznego okresu sprzed roku), sprzedaż w sklepach małopowierzchniowych do 150 m. kw. wzrosła (o 8,8%), podczas gdy w sklepach o powierzchni 151-500 m.kw. – zmalała (o -4,8%)[4]. Ogółem, w ujęciu półrocznym, sprzedaż w sklepach o powierzchni do 500 m. kw. wzrosła o 5,4%

Co kupujemy chętniej u progu wakacji?

Lato, pierwsze ciepłe i słoneczne dni zachęcały do spędzania czasu poza domem. Widać to również w bieżącym, niezwykle specyficznym roku, kiedy to wiosną ze względu na panującą epidemię zostaliśmy zmuszeni do pozostania w domach.
Słońce, wyjazdy dobra atmosfera sprzyjają sprzedaży alkoholu, napojów i produktów tytoniowych. Klienci częściej dokonują również zakupów impulsowych typu lody czy słodycze.  Podobnie jest i w tym sezonie. W sklepach małopowierzchniowych do 150 m. kw. najlepiej sprzedawały się papierosy, piwa, alkohole wysokoprocentowe, napoje i słodycze.

Analizując dynamikę sprzedaży w sklepach o powierzchni 0-150 m. kw. warto zwrócić uwagę na takie kategorie, jak: produkty konserwowe, warzywa i owoce, mięso, desery, dodatki i bakalie, produkty podstawowe (tzw. suche produkty i oleje), produkty śniadaniowe – w tych grupach odnotowano największy wzrost sprzedaży (w przedziale od 20% do 30%) w porównaniu do analogicznego tygodnia poprzedniego roku. Ponadto rośnie sprzedaż alkoholu wysokoprocentowego, produktów kulinarnych, ciast i ciastek oraz ryb i garmażerki.[5]

Z kolei w sklepach o powierzchni 151-500 m. kw. wysoki udział w sprzedaży mają oprócz papierosów, napojów, piwa i alkoholu ma również nabiał. Supermarkety największy wzrost sprzedaży, porównując dane za analogiczny okres sprzed roku, odnotowały w stosunku do takich kategorii jak: mięso, produkty podstawowe, warzywa i owoce, wędliny, produkty śniadaniowe, desery, dodatki i bakalie, chemia i produkty konserwowane. Jednak wzrosty sprzedaży są mniej imponujące niż w sklepach małopowierzchniowych - plasują się na poziomie od 17% do 7,5%.[6]

Latem kupujemy w lokalnych sklepach

Dane zebrane przez CMR jednoznacznie wskazują, że rośnie sprzedaż w sklepach małopowierzchniowych. Sklepy lokalne zyskują uznanie w oczach klientów już od dłuższego czasu. Cenione są ze względu na bogatą ofertę i świeżość produktów, doskonale również wpisują się w trend robienia zakupów blisko domu, po drodze z pracy czy szkoły.

Ponadto, w związku z epidemią koronawirusa, w tym roku wakacje w zdecydowanej mierze spędzamy w Polsce, często na destynację wybierając mniejsze miejscowości z dala od dużych skupisk miejskich. Siłą rzeczy w takich lokalizacjach mniej jest dużych placówek handlowych, co jeszcze bardziej sprzyja robieniu zakupów w lokalnych sklepach.

Za sklepami niezależnymi, zlokalizowanymi na trasie wakacyjnych podróży przemawia jeszcze jeden element - dostęp do produktów regionalnych. Dlatego niezależni przedsiębiorcy powinni zadbać o to, aby w ich ofercie znalazły się produkty od lokalnych dostawców – nie tylko w kategoriach świeżych, jak warzywa, owoce, nabiał, mięso, garmażerka. Konsumenci chętnie sięgają po lokalne, ekologiczne produkty. W tegorocznym sezonie wakacyjnym mogą być również bardziej nastawieni na samodzielne przygotowanie posiłków podczas letniego biwakowania. Dla części konsumentów restauracje w dalszym ciągu stanowią potencjalne zagrożenie zarażenia się COVID-19, dlatego na półkach sklepowych nie może zabraknąć produktów kulinarnych – dań gotowych, sosów, zup oraz przypraw.


[1] Dane CMR – Panel Sklepów Małoformatowych do 300m. kw. oraz Supermarketów od 301 do 2500m. kw., Okres: 16-22 Marca 2020, 23-29 Marca 2020

[2] GUS – Dynamika sprzedaży detalicznej w czerwcu 2020 r.

[3] GUS – Dynamika sprzedaży detalicznej w kwietniu 2020 r.

[4] CMR, Panel Sklepów Spożywczych do 500 m. kw. (wraz ze sklepami specjalistycznymi alkoholowymi), Okres: W27 2020 (29.06 - 05.07.2020))

[5] CMR, Panel Sklepów Spożywczych do 150 m. kw. (wraz ze sklepami specjalistycznymi alkoholowymi), Okres: W27 2020 (29.06 - 05.07.2020)

[6]  CMR, Panel Sklepów Spożywczych do 151-500 m. kw.  (wraz ze sklepami specjalistycznymi alkoholowymi), Okres: W27 2020 (29.06 - 05.07.2020)

Grupa Eurocash wspiera młodych robotyków z grupy RaByte
Grupa Eurocash wspiera młodych robotyków z grupy RaByte
07-04-2020

W rankingu najbardziej innowacyjnych państw – Global Innovation Index 2019[1] Polska zajmuje 39 miejsce na 127 analizowanych krajów. Stosunkowo odległa pozycja to głównie skutek niedofinansowanej edukacji  tym zakresie oraz niskie wydatki na badania i rozwój. Grupa Eurocash wierzy, że biznes i fi...

Czytaj więcej →
Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
17-09-2020

Lockdown i ogłoszenie epidemii COVID-19 wstrzymały polską gospodarkę. Wielu przedsiębiorców straciło z dnia na dzień źródło dochodów. Czasowym rozwiązaniem wspierającym firmy i pozwalającym na utrzymanie pracowników miały być subwencje finansowe przyznawane w ramach tzw. tarczy antykryzysowej i PFR....

Czytaj więcej →
Koronawirus - co może, a czego nie może pracodawca?
Koronawirus - co może, a czego nie może pracodawca?
04-05-2020

Doniesienia o epidemii koronawirusa wywołują coraz większe obawy pracodawców i pracowników. Poniżej prezentujemy informacje o tym, co pracodawcy mogą zrobić, aby zadbać o bezpieczeństwo swoich pracowników oraz funkcjonowanie sklepu, a czego – zgodnie z prawem - nie wolno robić. Pracodawcy mogą, a...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl