07-04-2023

7/4/2023

Przygotuj siebie i swój sklep na wiosnę!

Epidemia COVID-19, wojna w Ukrainie oraz presja inflacyjna mają ogromny wpływ na dotychczasowo znany rynek pracy. Zmieniają się także potrzeby pracowników i ich oczekiwania wobec pracodawców. Ci nie zostają w tyle i uatrakcyjniają oferty zatrudnienia na różne sposoby, aby usprawnić wydajność firm, zwiększyć zadowolenie z pracy i zadbać o swoich pracowników. Jakie oczekiwania mają pracownicy i w jaki sposób ich motywować, by praca była przyjemnością?

Rok 2023 to rok wyzwań dla osób zarządzających personelem. Po wybuchu epidemii wielu pracowników zdecydowało się nie tylko na zmianę miejsca zatrudnienia, ale również przebranżowienie. Pojawiło się także zjawisko quiet quittingu, czyli nieangażowania się w dotychczasową pracę powyżej koniecznego minimum[1]. Wynika to z braku odpowiedzi na potrzeby pracowników, co prowadzi do zmniejszenia satysfakcji z wykonywanych przez nich obowiązków oraz wypalenia zawodowego. Aby temu zapobiec, pracodawcy decydują się na nowoczesną organizację struktur firm oraz systemy pozapłacowych wynagrodzeń.

Szkolenia i technologie cyfrowe

Jednym z podstawowych rozwiązań staje się doszkalanie pracowników. Wdrożenie kursów i platform szkoleniowych opłacanych z budżetu firmy w dalszej perspektywie opłaca się bardziej niż zatrudnianie osób z zewnątrz. Tworzenie nowych stanowisk oraz łączenie działów otwiera możliwości rekrutacji wewnętrznej, a wymagane kwalifikacje z zakresu komunikacji lub zarządzania to umiejętności, które może nabyć pracownik znający już struktury firmy. Dochodzą do tego kursy językowe, niezwykle istotne przez wzgląd na nasycenie rynku obywatelami Ukrainy. Szereg kursów i webinarów można znaleźć na platformie Akademia Umiejętności Eurocash.

Poza tym ważna staje się zasada różnorodności etnicznej, równości płciowej oraz uwzględnienia w zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami. To również wymaga wprowadzenia udogodnień, takich jak modyfikacja infrastruktury w firmach lub możliwość pracy zdalnej. Oczywiście są branże, w których rozwiązanie to nie jest możliwe ze względu na charakter zawodu, jednak i tutaj przychodzi nam z pomocą technologia. Właściciele sklepów lokalnych mogą skrócić czas pracy sprzedawcom oraz pracownikom zaplecza logistycznego poprzez automatyzację rewolucjonizującą handel.

Inteligentne koszyki, półki czy kioski samoobsługowe pozwalają klientom na samodzielną obsługę. Zapobiega to tworzeniu się kolejek i przepełnieniu sklepów, co prowadzi do zwiększenia komfortu z zakupów oraz zmniejsza zmęczenie pracowników[2]. Dzięki cyfryzacji ułatwiona zostaje także komunikacja z kadrami. Onboarding, wnioski o urlop, raporty czy rozliczenia dotychczas wiążące się z wieloma telefonami i e-mailami również mogą być zastąpione przez technologię. Nie stwarza to zagrożenia likwidacją stanowisk, a jedynie usprawnia ich funkcjonowanie.

Czytaj więcej: Nowoczesna platforma szkoleniowa dla Twojego sklepu. Poznaj korzyści z edukacji w Akademii Umiejętności Eurocash

Benefity zwiększają wydajność pracowników

Oprócz reform w organizacji pracy ważny jest też system wynagrodzeń. Nie chodzi tu tylko o premie lub podwyżki. Obecnie na rynku rozwija się szereg pozapłacowych benefitów, które w szerszej perspektywie są korzystniejsze dla budżetu firmy. Celem jest motywacja pracowników oraz zwiększenie ich wydajności. Chodzi również o pozytywny wizerunek samego pracodawcy. Dzięki dbaniu o zdrowie i dobre samopoczucie podwładnych ma on szansę na pozyskanie lepiej wykwalifikowanego i bardziej efektywnego zespołu. Dodatkowym czynnikiem w tej kwestii jest wejście na rynek pracy generacji Z (pokolenie osób urodzonych po 1995 roku). Przedstawiciele tego pokolenia cenią sobie tzw. work-life balance i stawiają na samorealizację. W porównaniu z millenialsami (urodzeni w latach 1982-2004) oraz baby boomerami (pokoleniem osób urodzonych w ciągu 20 lat po II wojnie światowej w latach 1946-1964) są bardziej skłonni do zmiany miejsca zatrudnienia w przypadku złej atmosfery lub braku możliwości rozwoju w danej firmie. A na to duży wpływ mają benefity.

Według raportu Grafton Recruitment „Pokolenia na polskim rynku pracy” tym najbardziej docenianym przez wszystkie grupy jest prywatna opieka medyczna.[3] Pakiety zapewniają, o wiele szybszy niż w przypadku NFZ, dostęp do lekarzy, zabiegów, a nawet leczenia szpitalnego. Niekiedy obejmuje to także członków rodziny zatrudnionego. Innym dodatkiem do wynagrodzenia są bony podarunkowe. Mogą one obejmować określone kwoty na zakupy w sklepach spożywczych, a także bilety do kina, teatru lub na inne wydarzenia kulturalne. Zazwyczaj darowane są z okazji świąt lub wakacji. Ważne, by pracownicy mogli z benefitów korzystać regularnie – pakiet medyczny w placówkach o małej dostępności czy karnet na siłownię w innym mieście nie spełni swojej motywacyjnej roli.

Według WHO wydajność zatrudnionych wzrasta o 20%, gdy spożywają w ciągu dnia regularne posiłki. Na te potrzeby odpowiada firmowy catering, który zapewniają niektórzy przedsiębiorcy lub bony na jedzenie. Podnosi to prestiż firmy i pozytywnie wpływa na integrację zespołu[4].

Niezależnie od tego, czy jesteś właścicielem dużej firmy, lokalnego sklepu, czy też kierujesz kadrami pamiętaj, by zwracać uwagę na potrzeby swoich pracowników. To również ich głos, a nie tylko trendy na rynku mogą ukierunkować cię na odpowiednie ich wynagrodzenie. Nowoczesne zarządzanie zasobami ludzkimi to wizytówka przedsiębiorstwa oraz podstawa jego dobrego funkcjonowania.

[1] Źródło: portal pulshr.pl, https://www.pulshr.pl/zarzadzanie/7-trendow-rynku-pracy-na-2023-rok-kilka-moze-zaszkodzic-firmom,94790.html

[2] https://grupaeurocash.pl/blog/nowe-technologie-w-sklepie-lokalnym-jak-prowadzic-go-wygodnie-i-sprawnie

[3] Źródło: portal hrstandard.pl, https://hrstandard.pl/2022/11/30/raport-pokolenia-na-polskim-rynku-pracy-2022/

[4] Żródło: portal smartlunch.pl, https://www.smartlunch.pl/blog/najlepsze-benefity-pozaplacowe-czyli-jak-motywowac-pracownikow?gclid=EAIaIQobChMI7K-4ipfq_QIVlALmCh0f0A5cEAAYAyAAEgLFe_D_BwE

Podobne artykuły