20-04-2023

20/4/2023

Zdrowa majówka – jakich produktów na grilla szukają osoby dbające o zdrowie?

Zbliża się majówka, a wraz z nią rozpoczęcie sezonu grillowego. Klienci będą szukać w sklepach ulubionych produktów na grilla, a część z nich zechce wrzucić na ruszt coś lżejszego niż kiełbasa czy karkówka. Polacy coraz większą wagę przywiązują do kwestii zdrowotnych, warto więc wyjść im naprzeciw i wzbogacić ofertę o produkty dla osób dbających o dietę. Co konkretnie warto włączyć do sprzedaży przed majówką?

Choć specjaliści wciąż mają zastrzeżenia do diety Polaków, nasze nawyki żywieniowe zmieniają się z roku na rok na bardziej prozdrowotne. Badania dowodzą, że zwracamy uwagę na to, co wkładamy do sklepowych koszyków: prawie połowa kupujących uważnie analizuje skład i wartości odżywcze opisane na etykiecie, a 58% szuka tam zdrowych składników[1]. Gdy dodać do tego diety odchudzające, zawsze popularne przed sezonem letnim, łatwo się domyślić, że duża część konsumentów ruszy w tym roku na działki z torbą pełną zdrowszych i lżejszych produktów. Dołóż starań, by kupili je właśnie w Twoim sklepie.

Mięso wysokiej jakości

Jak w całej polskiej tradycji, tak i na grillu nie może zabraknąć mięsa, bo jest ono istotnym elementem naszej diety. Badania pokazują, że pod względem popularności grillowanie to druga po świętach okazja do spożywania mięsa, a w wyborach zakupowych Polaków niezmiennie króluje drób (sięga po niego aż 78% mięsożerców)[2]. Mięso drobiowe to dobry kierunek, jeśli chodzi o budowę oferty Twojego sklepu: klienci będą go szukać zawsze, a w sezonie grillowym szczególnie. Ci dbający o zdrowie kupią drób częściej niż karkówkę czy boczek, bo jest on po prostu lżejszy oraz mniej kaloryczny.

Zadbaj, by przed majówką nie zabrakło w Twoim sklepie różnych elementów z kurczaka i indyka. Na lekkiego grilla dobrze nadadzą się filety, polędwiczki i skrzydełka, najlepiej dobrej jakości – z okolicznych ferm, od sprawdzonych dostawców, świeże. Dobrym rozwiązaniem jest włączenie do asortymentu kurczaka zagrodowego z wolnego wybiegu, hodowanego bez antybiotyków i pasz z GMO, a także wiejskiego, czyli karmionego niemodyfikowaną pszenicą, kukurydzą, mającego dostęp do wybiegu wiosną i latem[3]. Jeśli masz taką możliwość, sprzedawaj mięsa z lady, na wagę. Przyciągniesz większą liczbę klientów, dając im możliwość oceny świeżości mięsa oraz zakupu porcji konkretnych rozmiarów, pokrojonej tak, jak sobie tego życzą. Zza lady łatwiej też zarekomendować dany produkt, nawiązać z klientem relację, np. rozmawiając o sposobach przyrządzania mięs. Mnóstwo inspiracji znajdziesz w Mięsopedii, portalu eksperckim Delikatesów Centrum, który ma zachęcać do świadomych i odpowiedzialnych zakupów mięsa.

Roślinne zamienniki mięsa

Mięso to niejedyny produkt, jaki trafi tego roku na ruszt, bo dieta roślinna i częściowo roślinna stanowi istotny trend w wyborach konsumenckich. Już nawet 2,5 mln Polaków może być na diecie wegańskiej lub wegetariańskiej[4], a oprócz nich są także ci, którzy ograniczą ilość mięs zjadanych przy grillu ze względów zdrowotnych. Czy wiesz, że ponad połowa Polaków regularnie sięga po produkty roślinne, a 2 na 3 respondentów wybiera takie dania co najmniej raz w miesiącu? Kieruje nimi właśnie motywacja zdrowotna: dania roślinne uważamy za lżejsze i zdrowe[5], a niemal 80% badanych twierdzi, że ich zwiększenie w codziennej diecie pozytywnie wpływa na zdrowie[6]. Podąża za tym handel, a rynek zamienników mięsa rośnie. W styczniu 2023 r. liczba alternatyw mięsa i wędlin na sklepowych półkach zwiększyła się średnio o 20% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej[7].

Jak wykorzystać ten potencjał w swoim sklepie? Sprawdź ofertę hurtowni pod kątem roślinnych zamienników i zaopatrz się przed majówką w różnego rodzaju „bezmięsa”. Niech będzie to wybór przynajmniej 2-3 typów kiełbasek wege – ich oferta jest obecnie szeroka i łatwo zaproponujesz klientom całkiem sporo wersji smakowych. Niektóre marki mają w ofercie gotowe bezmięsne produkty na grilla, np. imitujące boczek czy karkówkę. Miej koniecznie w swoim sklepie tofu, czyli sojowy zamiennik sera. Weganie będą go szukać pod kątem sałatek, a także grillować w plastrach po uprzednim zamarynowaniu. Do tego celu najlepiej nada się tofu twarde, w tym również jego wersje wędzone i te w gotowej marynacie.

Ryby, warzywa, przyprawy i nie tylko

Zdrowy grill nie kończy się na drobiu i zamiennikach mięsa, bo w plenerze można też przyrządzić wiele innych produktów. Podpowiadamy, które jeszcze kategorie warto mieć w swoim sklepie przed majówką oraz przez całe lato.

  1. Ryby i owoce morza – są mniej popularne niż mięso, ale z roku na rok zajmują coraz więcej miejsca w naszym zakupowym koszyku[8]. Na grilla świetnie nadadzą się ryby całe, takie jak pstrąg albo lżejszy łosoś, sprzedawany np. w formie dzwonka bądź filetu. Niektórzy klienci skuszą się też na krewetki lub kalmary, warto mieć więc w ofercie przynajmniej symboliczną reprezentację owoców morza.
  2. Sery – będą naturalnym wyborem na grilla dla wegetarian, a także dla osób, które jedzą mięso, ale chciałyby je ograniczyć, bo dbają o dietę. W tej kategorii na Twoich półkach nie powinno zabraknąć gotowych produktów na grilla: serów camembert, halloumi, ale też serów typu feta, jako popularnych dodatków do sałatek.
  3. Warzywa – to absolutny grillowy niezbędnik, bo świetnie sprawdzają się w szaszłykach i sałatkach, mogą tez być grillowane w formie faszerowanej. Przed majówką zaoferuj klientom grillowe klasyki, czyli cukinie, bakłażany, papryki, cebule. Nie zapomnij też o czosnku do marynat i pomidorach, w tym tych małych, koktajlowych, łatwych do transportu na działkę.
  4. Owoce – z nich na grilla mogą trafić jabłka, gruszki, a nawet plastry ananasa, które się dobrze pieką i sprawdzają w charakterze deseru. Koniecznie miej w ofercie cytrynę – do napojów i skrapiania ryb.
  5. Marynaty i przyprawy – w każdej diecie, także tej lżejszej, jest miejsce dla przypraw i marynat, bo z ich pomocą łatwiej nadać soczystość chudym mięsom oraz smak neutralnemu tofu. Sprawdź przed majówką, czy masz w asortymencie olej, oliwę (także w mniejszych, poręcznych butelkach), gotowe marynaty do grilla, ocet balsamiczny, jogurt naturalny (używany do marynowania kurczaka), przyprawy w słoiczkach z otworami do posypywania oraz kilka podstawowych świeżych ziół, np. bazylię, miętę, pietruszkę.
  6. Sosy i keczupy – sosy do grilla nie kojarzą się może z dbaniem o zdrowie, ale w sezonie letnim pomagają zwiększać obroty sklepu (ich sprzedaż przed długim weekendem rośnie o 1/4[9]). Klientom szukającym lżejszych opcji zaproponuj dressingi i keczupy w wersji light, a także wybór musztard, po które sięgną chętnie również osoby na diecie.

Każda okazja jest dobra, by wprowadzić nowe produkty do asortymentu i zwiększyć konkurencyjność oraz przyciągnąć nowego klienta. Sezon grillowy nadaje się do tego celu doskonale, zwłaszcza, że moda na grillowanie nie przemija od lat. Analiza koszyków zakupowych pokazuje, że w 2022 r. niemal 2/3 Polaków wydało z myślą o grillu od 50 do 150 zł na jednorazowe zakupy[10]. Tylko od Ciebie zależy,  czy w tym sezonie te pieniądze trafią do Twojej kasy, czy do konkurencji.

[1] Źródło: Wiadomości Handlowe, https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/wellbeing-daje-zarobic-euromonitor-international-analizuje-wazny-trend-na-rynku-fmcg [dostęp 18.04.2023 r.].

[2] Źródło: Kantar Polska i Grupa BLIX, https://businessinsider.com.pl/wiadomosci/ile-razy-w-tygodniu-polak-je-mieso-sondaz-pokazuje-ze-do-weganskiej-rewolucji-daleko/1z6n7hr [dostęp 18.04.2023 r.].

[3] Źródło: Mięsopedia, https://miesopedia.pl/porady/skrzydelka-z-grilla-udka-czy-piersi-kurczaka-co-mozna-grillowac [dostęp 18.04.2023 r.].

[4] Źródło: Money.pl, https://www.money.pl/gospodarka/ile-jest-wart-polski-rynek-produktow-weganskich-6774718839200352a.html [dostęp 18.04.2023 r.].

[5] Źródło: Roślinniejemy, https://roslinniejemy.org/blog/raport-kuchnia-roslinna-w-polsce [dostęp 18.04.2023 r.].

[6] Źródło: Roślinniejemy, https://roslinniejemy.org/publikacje/postawy-wobec-diet-roslinnych-w-kontekscie-zdrowia-i-aktywnosci-fizycznej [dostęp 18.04.2023 r.].

[7] Źródło: Wiadomości Spożywcze, https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/11475/liczba-zamiennikow-miesa-rosnie-w-byskawicznym-tempie-dyskonty-na-czele-zmian/ [dostęp 18.04.2023 r.].

[8] Źródło: 2022 FMCG Brands We Shop by BLIX & Kantar, www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/typy-polskich-konsumentow-ewoluuja-ekocentrycy-entuzjasci-cenoholicy,209383.html [dostęp 18.04.2023 r.].

[9] Źródło: Poradnik Detalisty Eurocash, https://hurtownie.eurocash.pl/pub/pl/uploaddocs/gazetka/poradnik-detalisty-grill-2022-strony.1654505738.pdf [dostęp 18.04.2023 r.].

[10] Źródło: UCE RESEARCH i Grupa BLIX, https://hurtidetal.pl/article/art_id,39085-61/sezon-na-grilla/ [dostęp 18.04.2023 r.].

Podobne artykuły