Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Zakładanie i prowadzenie własnego biznesu to nie lada wyzwanie – przyzna to każdy przedsiębiorca. Wymaga bardzo wielu różnych umiejętności, a do tego odpowiedniego zestawu cech charakteru, bez których trudno osiągnąć sukces rynkowy (choć, by zacząć, wystarczy tak naprawdę jedna!). Jakie to cechy? I dlaczego są tak istotne? Tego dowiesz się z poniższego artykułu, a także z filmów, w których wypowiadają się praktycy biznesu z Grupy Eurocash.

Poniższy zestaw 5 cech stanowi jednocześnie kategorie w konkursie Herosi na Starcie (a także w jego „dorosłej” odsłonie – Herosi Polskiej Przedsiębiorczości). W programie młodzi ludzie (w wieku od 16 do 26 lat) z pomysłem na biznes lub już rozpoczętym projektem mogą powalczyć o dofinansowanie na jego realizację. Projekt ma na celu wspieranie młodych talentów w ich biznesowych ambicjach, a co za tym idzie – także rozwijanie u nich wspomnianych cech przyszłego przedsiębiorcy. Dlatego oprócz atrakcyjnych nagród w ramach kategorii oraz nagród dodatkowych, konkurs oferuje uczestnikom możliwość udziału w merytorycznych warsztatach ze środowiskiem startupowym oraz program mentoringowy – prowadzony przez ludzi, którzy prowadzenie własnej firmy rozumieją jak nikt inny – przedsiębiorców współpracujących z Grupą Eurocash. Zachęcamy do dzielenia się informacją o konkursie! Rekrutacja trwa do 11 lipca na stronie https://herosi.akademiaeurocash.com.pl/.

Po pierwsze – odwaga biznesowa

Odwaga to cecha, która potrzebna jest przedsiębiorcy w pierwszej kolejności. Dlaczego? Bowiem już sama decyzja o założeniu własnej firmy i pracy na swój rachunek to przecież swego rodzaju niepewność i ryzyko. I chociaż istnieje wiele sposobów na jego minimalizację, jak na przykład wnikliwe przeanalizowanie rynku czy wcześniejsze rozpisanie planu działania i planu finansowego, to wszystko zaczyna się od tego pierwszego, odważnego kroku. O odwadze biznesowej więcej dowiecie się więcej poniższego video:

Motywacja do rozwoju – bez niej ani rusz

Rozwój to w biznesie nie atut, a standard. Dlaczego? Ponieważ nawet utrzymanie obecnej pozycji rynkowej wymaga ogromnego wysiłku. Wokół pojawiają się przecież nowi konkurenci, trendy, klienci ze zmieniającymi się potrzebami. Świat idzie do przodu, a biznes musi dotrzymywać mu kroku. Czy motywację do rozwoju można w sobie rozwinąć? O tym posłuchacie w poniższym filmie:

Innowacyjność – co to takiego?

Przekonanie, że innowacyjność musi być związana jedynie z nowymi technologiami i futurystycznymi produktami, jest zupełnie mylne. Innowacyjność jest bowiem znacznie szerszym pojęciem, które dotyczy nie tylko technologii, ale także rozwiązań organizacyjnych czy nawet marketingowych. W skrócie – innowacja to coś, na co nikt do tej pory nie zdążył jeszcze wpaść. Doskonałym tego przykładem jest koncept abc na kołach – projekt z pozoru tradycyjny, zakładający uruchomienie sklepu spożywczego, a jednak zupełnie nowy. Do tej pory bowiem nie istniały na rynku sklepy, które mogłyby dotrzeć do mieszkańców najmniejszych miejscowości „w całości”, dając możliwość obejrzenia na żywo i zakupu najpotrzebniejszych produktów klientom. Tymczasem abc na kołach to tradycyjny handel w mobilnym, nowoczesnym wydaniu. O jeszcze innych odsłonach innowacyjności dowiecie się z poniższego filmu:

Wytrwałość w działaniu to podstawa

Nikt nie wie tego lepiej niż przedsiębiorcy – żaden sukces nie przychodzi łatwo i bez najmniejszych przeszkód. Prowadzenie własnej firmy to zajęcie wymagające cierpliwości i zaradności, a przede wszystkim – właśnie wytrwałości. Przeszkody i porażki to bowiem jedynie przystanki na drodze do realizacji marzeń – i taka myśl powinna przyświecać każdemu, kto marzy o własnym biznesie. Co jeszcze warto wiedzieć o wytrwałości i jak ją w sobie pielęgnować?

I w końcu – odpowiedzialność za innych

Współczesna rzeczywistość stawia przed przedsiębiorcami szereg wyzwań – należy być konkurencyjnym, podążać za trendami, tworzyć atrakcyjną ofertę… W pogoni za tymi celami łatwo zgubić prawdziwą wartość biznesu – odpowiadanie na potrzeby innych, a także tworzenie wokół firmy cennej społeczności i wspieranie jej. Więcej o odpowiedzialności za innych można dowiedzieć się z poniższego video:

Cechy przedsiębiorcy – czy masz je wszystkie?

Nawet jeżeli nie możemy przyznać, że cechuje nas każda z powyższych cech – nie szkodzi! Tak naprawdę, przedsiębiorcze cechy kształtujemy w sobie przez całe życie. A wystarczy już jedna, by móc oprzeć na niej nasze biznesowe początki. Nawet najlepszy pomysł nie wejdzie w życie bez działania, o czym zawsze warto pamiętać.

       

5 cech przedsiębiorcy. Czy masz je wszystkie? [VIDEO]
Zakładanie i prowadzenie własnego biznesu to nie lada wyzwanie – przyzna to każdy przedsiębiorca. Wymaga bardzo wielu różnych umiejętności, a do tego odpowiedniego zestawu cech charakteru, bez których trudno osiągnąć sukces rynkowy (choć, by zacząć, wystarczy tak naprawdę jedna!). Jakie to cechy? I ...

Wraz ze wzrostem popularności promowania poszczególnych marek z pomocą sławnych osób, w reklamach wręcz „zaroiło się” od znanych twarzy. Współpraca z aktorami, muzykami czy sportowcami stała się dla producentów popularnym sposobem na wyróżnienie swojej oferty na tle konkurencji. Sławne osoby pomagają budować wizerunek produktów oraz usług, a także zwiększać ich sprzedaż. Czy produkty sygnowane przez gwiazdy są rzeczywiście atrakcyjniejsze? Czy warto mieć je w ofercie swojego sklepu i czy mogą przełożyć się na wyższą sprzedaż?

Ambasador marki – kto to taki?

Pierwszy udokumentowany udział znanej osoby w reklamie produktu datuje się na rok 1849, gdy brytyjski producent szachów zaangażował do współpracy mistrza tej dyscypliny, Howarda Stauntona.[1] Nie znamy wprawdzie rezultatów tej kampanii, jednak jej przykład pokazuje ważną zasadę współpracy z ambasadorami produktów. Mówi ona, że gwiazda promująca produkt powinna być z nim powiązana stylem życia. Ambasadorzy marek mają przecież reprezentować produkt tak, jak dyplomaci reprezentują kraj: uwiarygadniać go całą swoją osobą i każdym działaniem – przedstawiać w korzystnym świetle, mówić o nim publicznie, a najlepiej także osobiście używać na co dzień. Tylko wtedy ich związek z produktem będziemy odbierać jako autentyczny[2],[3].

Doświadczenia budujące zaufanie

Autentyczność i wiarygodność przesądzają o sukcesie współpracy z ambasadorem, bo klienci chętniej sięgną po produkt lub usługę, za którymi stoją prawdziwe doświadczenia[4]. Właśnie dlatego w reklamach produktów dla dzieci pojawiają się świeżo upieczone mamy-celebrytki, a rzeczy związane z aktywnym stylem życia promują sportowcy. Z badań Arskom Group wynika, że sportowiec zatrudniony do reklamy produktu zwiększa efektywność kampanii aż o ok. 30 proc., a to przekłada się pozytywnie i na rozpoznawalność marki, i na zysk ze sprzedaży[5]. Ponadto gwiazda, która swoim charakterem podkreśla cechy produktu lub usługi, szybciej zbuduje wśród klientów zaufanie do niego. Specjaliści pytani o ambasadorów najlepiej dobranych pod tym kątem często wymieniają Marka Kondrata (od 2 dekad związanego z bankiem) czy Roberta Lewandowskiego (od kilku lat w reklamach telefonów komórkowych)[6].

Wizerunek + sprzedaż, czyli co nam daje ambasador

Współpraca ze znanymi osobami przynosi firmom szereg korzyści, które – uogólniając – można podzielić na dwie grupy:

  • korzyści wizerunkowe – ambasador buduje wspomniane już zaufanie do produktu i daje marce ludzką twarz, dzięki której produkt zyskuje sympatię. Dobry ambasador wesprze też markę w kłopotach, np. w przypadku jakiegoś kryzysu;
  • korzyści sprzedażowe – opinie i polecenia ze strony ambasadora wpływają na decyzje zakupowe klientów: zwiększają zainteresowanie produktem czy usługą, a zatem także i zyski z ich sprzedaży[7],[8].

Warto wiedzieć, że w kwestii wpływu ambasadorów na sprzedaż, opinie specjalistów są podzielone. Czasem przypisują oni większą rolę internetowym influencerom, którzy nie muszą być znani, by skutecznie zachęcić swoją społeczność do zakupów. Jednak granica między influencerem a znanym ambasadorem staje się coraz bardziej płynna i ten pierwszy może pełnić rolę drugiego[9].

Ambasador a sprzedaż – rzut oka na liczby

Choć polskie firmy rzadko ujawniają dane o zyskach osiąganych dzięki ambasadorom, po produkt reklamowany przez swoich idoli klienci sięgają chętniej. Gdy w 2016 r. Robert Lewandowski został ambasadorem znanych garniturów, przychody grupy, do której należy ich marka wzrosły aż o 16,4 proc. w skali roku. Jednocześnie sprzedaż grupy w segmencie odzieżowym skoczyła o 1/5[10]. Zyskami dużo chętniej chwalą się Amerykanie. Wiemy np., że każdy dolar zainwestowany w reklamę znanych batonów z Rowanem Atkinsonem przyniósł 10-krotny zwrot[11]. Równie intratne okazało się zaangażowanie Shaquille’a O’Neala do roli ambasadora franczyzowej sieci pizzerii. Koszykarz opracował autorską pizzę, której sprzedano 3 mln sztuk, przy okazji zbierając też 3 mln dolarów na cele charytatywne[12].

Produkty promowane przez ambasadorów – czy warto mieć je w ofercie?

Przedsiębiorcy prowadzący swoje własne, niezależne biznesy mogą z powodzeniem skorzystać z siły marketingowej, jaką dają sławne osoby promujące konkretne produkty, uwzględniając je w swojej ofercie. Prowadząc np. lokalny sklep, warto śledzić reklamy produktów i być na bieżąco w temacie gwiazd wspierających konkretne produkty czy usługi. Jeśli takowe oferujemy w naszym punkcie sprzedaży, mamy niemal pewność, że będą poszukiwane przez klientów. Wtedy wystarczy zadbać o ich obecność na półkach, dobrą ekspozycję i zarekomendować je kupującym. Pozwoli nam to widocznie zwiększyć codzienne zyski bez ogromnych nakładów finansowych.

[1] Źródło: Marketing przy kawie, Koroblewski W., Celebryta w reklamie – dlaczego nas przekonuje? https://marketingprzykawie.pl/artykuly/celebryta-w-reklamie-dlaczego-nas-przekonuje/ Dostęp 14.06.2021 r.

[2] Tamże

[3] Źródło: Wikipedia, Ambasador marki, https://pl.wikipedia.org/wiki/Ambasador_marki Dostęp 14.06.2021 r.

[4] Źródło: Poradnik przedsiębiorcy, Ambasador marki: kim jest i jakie przynosi korzyści,: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-ambasador-marki-kim-jest-i-jakie-przynosi-korzysci Dostęp 14.06.2021 r.

[5] Źródło: Newseria Biznes, Marki coraz chętniej zatrudniają do współpracy gwiazdy sportu. Udział sportowca w kampanii reklamowej znacznie zwiększa jej efektywność, https://biznes.newseria.pl/news/marki-coraz-chetniej,p445302775 Dostęp 14.06.2021 r.

[6] Źródło: Marketing przy kawie, Müller J., Jak sobie radzą polscy brand heroes? Przegląd 20-lecia, https://marketingprzykawie.pl/artykuly/jak-sobie-radza-polscy-brand-heroes-przeglad-20-lecia/ Dostęp 14.06.2021 r.

[7] Źródło: Agencja Harmonic, Ambasador marki – warto czy nie warto, https://agencjaharmonic.pl/ambasador-marki-warto-czy-nie-warto Dostęp 14.06.2021 r.

[8] Źródło: Harbingers, Kowalska M., Kim jest ambasador marki i jaką korzyść może Ci przynieść? https://harbingers.io/blog/ambasador-marki-rola-korzysci Dostęp 14.06.2021 r.

[9] Źródło: Orzechowski T., Zasięg celebryty. Zasięg influencera. Remis? [w:] „Marketing w Praktyce nr 4/2017, cyt. za: https://marketing.org.pl/mwp/617-zasieg-celebryty-zasieg-influencera-remis Dostęp 14.06.2021 r.

[10] Źródło: Strefa inwestorów, Rosik P., 10 celebrytów, którzy z lepszym lub gorszym skutkiem reklamowali produkty spółek giełdowych, https://strefainwestorow.pl/artykuly/20170317/robert-lewandowski-visutla-magdalena-rozczka-braster-ewa-minge-esotiq-henderson-claudia-shiffer-monnari-agnieszka-radwanska-amica-marek-kondrat-ing-mads-mikelsen-xtb Dostęp: 14.06.2021 r.

[11] Źródło: Campaign, Pringle H., Ingham R., Campaign 50: countdown of the 50 most effective celebrity campaigns (numer 10 to 1), https://www.campaignlive.co.uk/article/campaign50-countdown-50-effective-celebrity-campaigns-number-10-1/1494974 Dostęp: 14.06.2021 r.

[12] Źródło: AdAge, Neff J., 12 smartest brand-celebrity pairings of 2020, https://adage.com/article/year-review/12-smartest-brand-celebrity-pairings-2020/2299341 Dostęp: 14.06.2021 r.

       

Czy produkty sygnowane przez sławne osoby są faktycznie atrakcyjniejsze?
Wraz ze wzrostem popularności promowania poszczególnych marek z pomocą sławnych osób, w reklamach wręcz „zaroiło się” od znanych twarzy. Współpraca z aktorami, muzykami czy sportowcami stała się dla producentów popularnym sposobem na wyróżnienie swojej oferty na tle konkurencji. Sławne osoby pomagaj...

Już od przyszłego miesiąca w naszym kraju oraz w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej wejdzie w życie zakaz wprowadzania do obrotu jednorazowych wyrobów z plastiku. Zmniejszenie jego zużycia jest jednym z najważniejszych celów Unii Europejskiej. UE zaczęła walkę z plastikiem w 2018 roku. Wtedy też 4 lipca wszedł w życie tzw. pakiet odpadowy, zaś w marcu 2019 roku Parlament Europejski zatwierdził dyrektywę plastikową. Co oznacza ona dla polskich przedsiębiorców?

Przedmioty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych są głównymi wyrobami zaśmiecającymi naszą planetę. Mikrocząsteczki plastiku zalegają nie tylko na lądach, ale też na dnie mórz i oceanów. Szacuje się, że tworzywa sztuczne stanowią ponad 80% wszystkich odpadów morskich. Plastik jest w powietrzu, w wodzie pitnej, w arktycznym lodzie. Amerykańscy naukowcy dowiedli, że plastikowe włókna znaleziono nawet w deszczu.

Konsumenci nie pozostają obojętni na takie informacje i coraz bardziej wymagają proekologicznych postaw już nie tylko od rządów państw czy największych światowych korporacji, ale nawet pojedynczych przedsiębiorców i osób prywatnych. Świadomość w tym temacie wzrasta, a co za tym idzie – także potrzeby klientów. Dlatego włączenie się w „zielony” trend to działanie nie tylko szlachetne i odpowiedzialne, ale także… zwyczajnie opłacalne. Warto przecież wsłuchiwać się w głos klientów i zaspokajać ich potrzeby.

Przeczytaj także: Kim jest odpowiedzialny konsument? Czy umiesz odpowiedzieć na jego potrzeby?

Jaki jest cel wprowadzenia dyrektywy plastikowej?

Ograniczenie przedostawania się plastiku do ekosystemu jest zadaniem trudnym. Jednak podejmując odpowiednie działania, można mu zapobiec. Właśnie po to, by zmniejszyć szkody związane z zanieczyszczaniem środowiska naturalnego przez tworzywa sztuczne, Unia Europejska wprowadziła tzw. dyrektywę plastikową* (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko). Jej przepisy obowiązują od 1 stycznia 2021 roku. W Polsce mają wejść w życie już niedługo, bo 3 lipca 2021 roku.

„Tworzywo sztuczne” a „produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych”

Żeby w pełni zrozumieć zapisy nowej dyrektywy, najpierw trzeba przyjrzeć się stosowanym w niej definicjom. Warto szczególnie zrozumieć, czym według Unii jest produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych? Odpowiedź można znaleźć w samej dyrektywie.

Według niej produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oznacza „produkt w całości lub częściowo wykonany z tworzyw sztucznych, który nie został przeznaczony, zaprojektowany ani wprowadzony do obrotu tak, aby osiągnąć w ramach okresu żywotności wielokrotną rotację poprzez zwrócenie go do producenta w celu powtórnego napełnienia lub ponownego użycia do tego samego celu, do którego był pierwotnie przeznaczony.” [1] [2]

Polecamy zwrócić uwagę na ostatnie zdanie powyższej definicji. Zgodnie z takim rozumieniem, produktami jednorazowego użytku są nie tylko np. jednorazowe kubeczki czy talerze, ale wszystkie produkty w plastikowych opakowaniach, których nie używa się po raz wtóry w tym samym celu. W tym np. szampony i plastikowe butelki po napojach – nawet, jeśli nadają się do recyklingu.

Dyrektywa plastikowa a polskie przepisy

Co oznacza dyrektywa dla polskich przedsiębiorców? Przede wszystkim, dyrektywę należy rozumieć jako przepisy stopniowo wycofujące nienadający się do recyklingu plastik, a także produkty jednorazowego użytku, z produkcji i obrotu w krajach Unii Europejskiej. Z powodu konieczności wdrożenia ich wymogów w Polsce do 3 lipca, Minister Klimatu i Środowiska opublikował projekt ustawy o zmianie ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej.

Co projekt zmieni w handlu detalicznym? Całkiem sporo, bo przepisy wprowadzają m.in.:

  • zakaz sprzedaży produktów jednorazowych z tworzyw sztucznych, takich jak: talerzyki i inne naczynia, sztućce: widelce, noże, łyżki i pałeczki, mieszadełka i słomki do napojów, opakowania na żywność, kubki i pojemniki na napoje wykonane z polistyrenu ekspandowanego, w tym ich zakrętki i wieczka, kijki do balonów czy patyczki higieniczne. Jeśli przedsiębiorcy wprowadzą do obrotu te produkty przed dniem wejścia ustawy w życie, będą mogli je sprzedawać aż do wyczerpania;
  • wymóg w oznakowaniu niektórych produktów widoczną i nieusuwalną grafiką, jak prawidłowo zagospodarować odpad. Dotyczyć on będzie wyrobów tytoniowych z filtrami, kubków na napoje, podpasek, tamponów czy nawilżanych chusteczek;
  • dodatkową opłatę pobieraną w sklepach i gastronomii za kubki z tworzyw sztucznych z pokrywkami oraz za pojemniki na żywność, w tym pojemniki typu fast food, z których bezpośrednio spożywa się jedzenie. Będzie ona doliczona do ceny produktu podobnie jak to jest w przypadku reklamówek. Ma to na celu zniechęcenie kupujących do nabywania opakowań jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego.

Powyższe przepisy wejdą w życie już teraz. Ale to nie koniec. Za 4 lata dyrektywa zakłada również inne zmiany, m.in.:

  • od 3 stycznia 2025 roku wieczka i nakrętki plastikowe będzie można wprowadzić do obrotu tylko wówczas, jeśli będą na stałe przymocowane do butelek i pojemników;
  • od 2025 roku plastikowe butelki muszą być wyprodukowane w minimum 25% z materiału pochodzącego z recyklingu, a od 2030 roku muszą zawierać co najmniej 30% przetworzonego plastiku;
  • do 2025 roku poziom zbiórki i recyklingu plastikowych butelek na napoje jednorazowego użytku ma wynieść 77%, a do 2029 roku - 90%.

Co z tą opłatą?

Jak już wspominaliśmy, w projekcie nowelizacji przewidziano ustanowienie nowej opłaty produktowej za wprowadzanie do obrotu i udostępnianie nabywcom jednorazowych produktów z tworzywa sztucznego. Stawka ma wynosić maksymalnie 1 złoty za jedną sztukę opakowania i będzie doliczana do sprzedawanego w nim produktu. Dokładna wysokość opłaty zostanie określona w osobnym rozporządzeniu [3]. Zebrane pieniądze przedsiębiorcy będą wpłacać raz na kwartał na konto marszałka danego województwa.

Przepisy ustawy przewidują także obowiązek prowadzenia specjalnej ewidencji kupionych i wydanych opakowań jednorazowego użytku z tworzywa sztucznego w danym roku. Zobowiązane będą ją prowadzić sklepy i właściciele punktów gastronomicznych. Przedsiębiorcy, którzy posiadają więcej niż̇ jedną placówkę̨ handlu czy gastronomii, prowadzić mają ewidencję oddzielnie dla poszczególnych jednostek i przechowywać przez okres 5 lat. Minister ma obowiązek raportowania do Unii Europejskiej poziomu plastikowych opakowań, dlatego kary za brak jej prowadzenia będą surowe.  

Koszty związane z wdrożeniem unijnych regulacji ostatecznie poniosą konsumenci. Jednak regulacje te będą miały wpływ na przyzwyczajenia nie tylko ich, ale i przedsiębiorców. Czy dyrektywa plastikowa przyniesie oczekiwane skutki? Będzie można to ocenić za kilka lat. W związku z powyższym warto być na bieżąco z przepisami, bo to właśnie odpowiednimi działaniami przedsiębiorcy będą mogli zadbać o środowisko naturalne przyszłych pokoleń.

[1] Pełna treść dyrektywy https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/HTML/?uri=CELEX:52018PC0340&from=PL . Dostęp 2.06.2021.

[2] Definicja tworzywa sztucznego (art. 3 pkt 1) https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-UE/zawiadomienie-komisji-wytyczne-komisji-dotyczace-produktow-jednorazowego-69448599 . Dostęp 3.06.2021.

[3] https://biz.legalis.pl/nowa-oplata-produktowa-od-jednorazowych-opakowan/ Dostęp 3.06.2021.

Inne źródła:

Od kiedy dyrektywa plastikowa https://bagstar.pl/blog/post/dyrektywa-plastikowa dostęp 2.06.2021

Dyrektywa platikowa https://pchig.pl/blog/dyrektywa-plastikowa/  dostęp 2.06.2021

Projekt ustawy https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12345305/katalog/12777253#12777253 dostęp 2.06.2021

Opłata produktowa https://www.podatki.biz/artykuly/podatki-2021-bedzie-nowa-oplata-produktowa-od-jednorazowych-opakowan_16_47014.htm dostęp 2.06.2021

       

Jak Unia Europejska walczy z plastikiem? Aktualne przepisy dotyczą także przedsiębiorców
Już od przyszłego miesiąca w naszym kraju oraz w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej wejdzie w życie zakaz wprowadzania do obrotu jednorazowych wyrobów z plastiku. Zmniejszenie jego zużycia jest jednym z najważniejszych celów Unii Europejskiej. UE zaczęła walkę z plastikiem w 2018 roku. W...

21 czerwca już po raz kolejny będziemy celebrować polską przedsiębiorczość. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa[1]. Co czwarta polska firma działa z kolei w obszarze handlu. Dlatego jest to święto tak istotne dla nas – Grupy Eurocash. W końcu to Dzień wszystkich naszych Klientów! Z tej okazji dzielimy się najważniejszymi ciekawostkami o polskiej przedsiębiorczości.

Polacy to bardzo przedsiębiorczy naród – jak wynika z badania “Przedsiębiorczość Polaków” przeprowadzonego w ubiegłym roku przez IQS dla Grupy Eurocash aż połowa badanych Polaków w wieku 16-65 lat uważa się za osoby przedsiębiorcze[2]. Ponad 40% ankietowanych uważa, że posiada umiejętności i kwalifikacje do prowadzenia działalności gospodarczej. Aż 31% Polaków planuje otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych pięciu lat. Co ciekawe, widoczne postawy przedsiębiorcze obserwowane są we wszystkich grupach wiekowych.

Przedsiębiorstwa w Polsce – najciekawsze dane

Rosnące postawy przedsiębiorcze wśród Polaków potwierdzają też twarde dane. W 2008 roku w Polsce istniało 1,86 mln przedsiębiorstw, a 10 lat później, w 2018 roku, było ich już 2,15 mln – oznacza to wzrost o 15,5%. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw stanowi zdecydowaną większość wśród polskich firm – 99,8%. Wśród nich najliczniejszą grupą są mikroprzedsiębiorstwa –  96,7%[3]. Największą grupę przedsiębiorstw pod względem sektora stanowią firmy usługowe – 52,1%. Co czwarta firma działa w obszarze handlu (23,6%), a co ósma w budownictwie (14,1%)[4].

Polskie przedsiębiorstwa odpowiadają także za ogromną część krajowego PKB – aż 72,3%. Z tego małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę do PKB (49,1%), a mikroprzedsiębiorstwa generują ok 30,3%[5].

Czy Polacy są przedsiębiorczy?

Jak wynika z badania “Przedsiębiorczość Polaków”[6], wśród polskich postaw przedsiębiorczych szczególnie dominują dwie: wytrwałość, na którą wskazały odpowiedzi udzielone przez 89% ankietowanych, oraz porównanie do innych, na które wskazywały odpowiedzi u 80% badanych. Bardzo ważną cechą przedsiębiorczą było także szeroko rozumiane przywództwo, na które wskazały odpowiedzi u 73% ankietowanych. Wśród ankietowanych rzadziej (chociaż nadal u ponad połowy) występowały postawy związane z gotowością do podejmowania ryzyka. Zatem, jak możemy wywnioskować z badania, siłą napędową polskiej przedsiębiorczości jest konsekwencja w działaniu oraz motywujące porównywanie się z innymi – znajomymi, rodziną, członkami społeczności lokalnej. Chcemy wiele znaczyć dla innych i liczymy się z ich zdaniem.

A czym jest przedsiębiorczość według Polaków? To przede wszystkim kreatywność, która była najczęściej spontanicznie wymieniana przez ankietowanych w badaniu “Przedsiębiorczość Polaków” (37%). Poza tym przedsiębiorczość to według nas także: konsekwencja, podejmowanie ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Analizując postawy przedsiębiorcze Polaków możemy dostrzec, że najmłodsi są najbardziej nastawieni na osiągnięcie wyższych zysków, częściej szukają okazji. Dla nich zakup to inwestycja, na której nie chcą stracić. Tymczasem starsze pokolenia są bardziej pasywne w swoich zachowaniach – np. są dużo bardziej skłonni ograniczać swoje wydatki i twardo trzymać się planu budżetowego.

Niech żyje handel niezależny!

Przedsiębiorcy mają ogromny wkład w rozwój polskiej gospodarki jako całości, ale także w rozwój lokalnych społeczności, w miejscu swojej działalności. Doskonałym tego przykładem są sklepy niezależne, które stanowią ważny element życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach, generują wpływy do regionalnych budżetów i stwarzają tysiące miejsc pracy.

Grupa Eurocash już od 26 lat wspiera ludzi biznesu w Polsce – firma powstała z wiary w polską przedsiębiorczość i ogromny potencjał handlu niezależnego na polskim rynku. Oferuje nie tylko szereg nowoczesnych rozwiązań, ułatwiających prowadzenie własnego interesu, ale także dba o dostęp do aktualnej wiedzy branżowej dla swoich Klientów. Edukacja to bowiem podstawa rozwoju. Już ponad 10 lat temu powstała Akademia Umiejętności Eurocash, przeznaczona dla właścicieli sklepów i ich pracowników. To pierwsza tego typu instytucja edukacyjna, która uzyskała certyfikat ISO, stworzyła ze Szkołą Główną Handlową pionierski w skali Europy program studiów podyplomowych w zakresie handlu detalicznego i inwestuje w rozwój umiejętności zawodowych w szkolnictwie średnim. Z oferty różnorodnych form edukacji Akademii skorzystało już ponad 112 tys. osób.

Konkursy dla przedsiębiorców – i tych dorosłych, i tych młodych

Ponadto, Grupa Eurocash promuje niezależny handel, organizując dla przedsiębiorców coroczny konkurs „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości, skierowany do przedsiębiorców, którzy mają doświadczenie w biznesie i prowadzą sklepy we współpracy z Grupą Eurocash - mogą to być punkty handlowe jednej z sieci: ABC, abc na kołach, Delikatesy Centrum, Gama, Groszek, Euro Sklep, Lewiatan i Koliber lub takie, które funkcjonują pod własnym szyldem i zaopatrują się w Grupie Eurocash. W ramach tegorocznej edycji akcji organizator nagrodzi aż 100 Herosów, którzy posiadają wyjątkowy zestaw cech, odnoszą sukcesy, a ich postawa jest godna naśladowania. Łączna pula nagród to prawie 700 000 zł! Prowadzisz taki sklep lub jesteś jego klientem? Wejdź na stronę akcji www.herosiprzedsiebiorczosci.pl/  i dokonaj zgłoszenia.

Grupa Eurocash stara się wspierać przedsiębiorczość, także wśród młodzieży, ponieważ młodzi ludzie to przyszłość polskiej przedsiębiorczości. Dlatego powstał startupowy konkurs „Herosi na Starcie”. Projekt, przeznaczony dla uczestników w wieku 16-26 lat jest doskonałą okazją nie tylko na pozyskanie finansowania swojego pomysłu na biznes, ale i na zdobycie bezcennego doświadczenia oraz wiedzy w zakresie rozwijania własnej  firmy. Już teraz (aż do 11 lipca br.) uczestnicy mogą zgłosić swój pomysł na innowacyjny biznes na stronie:  https://herosi.akademiaeurocash.com.pl  i powalczyć zarówno o nagrody finansowe (pula nagród to aż 75 000 zł), jak i pozyskanie od Grupy Eurocash realnego wsparcia we wdrożeniu go w życie!

[1] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

[2] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.

[3] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

[4] Ibidem.

[5] Ibidem.

[6] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polak

       

Dzień przedsiębiorcy – ważne święto dla handlu niezależnego!
21 czerwca już po raz kolejny będziemy celebrować polską przedsiębiorczość. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa[1]. Co czwarta polska firma dzia...

Pomimo, że – m.in. w efekcie epidemii – kategoria tzw. „e-grocery” dynamicznie się rozwija, handel stacjonarny wciąż stanowi podstawę codziennych zakupów spożywczych Polaków. Nawet dla najmłodszych konsumentów to, co dają zakupy w lokalnym sklepie – osobisty kontakt ze sprzedawcą, bliskość i wygoda – jest nie do zastąpienia. To pokazuje, że formy sprzedaży offline i online nie muszą ze sobą rywalizować! Mogą się uzupełniać. O czym powinien wiedzieć właściciel stacjonarnego sklepu w cyfrowych czasach?

Zakupy przez Internet po polsku

W 2020 roku Polska stała się europejskim liderem wzrostu e-commerce. W tym okresie zakupów w sieci dokonało chociaż raz 73% ankietowanych internautów – wynika z raportu Gemius. [1] To aż o 11 p.p. więcej niż w 2019 roku. E-konsumenci najczęściej kupowali odzież, akcesoria, obuwie, kosmetyki, perfumy oraz książki. A co z zakupami spożywczymi? Raport opublikowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej [2] pokazuje, że 14% internautów robiło zakupy spożywcze online podczas epidemii koronawirusa. Dla wielu osób była to pierwsza styczność z tego typu formą zakupów. Szczególnie w początkowej fazie epidemii, konsumenci zaopatrywali się głównie w środki higieny oraz produkty spożywcze o długim terminie przydatności do spożycia. Jak można się domyślać, po produkty świeże nadal woleliśmy udać się do zaufanego, pobliskiego sklepu.

Blisko domu, bliżej człowieka

Sklepy stacjonarne, szczególnie te blisko domu, są wciąż niezmiernie ważnym elementem handlowego krajobrazu w Polsce. Dlaczego? Ponieważ oferują osobisty kontakt ze sprzedawcą, możliwość rozmowy, spokojną atmosferę, a także świeżość i lokalność asortymentu. W mniejszych miejscowościach, gdzie każdy dobrze się zna, takie placówki to wręcz ośrodek życia i spotkań pobliskich mieszkańców. Warto nadmienić, że sklepy stacjonarne mają bogatą ofertę produktową, nierzadko szerszą od tej internetowej. Świetnie dopasowują się do lokalnych rynków oraz potrzeb ich konsumentów, którzy zakupy robią w nich prawie codziennie.

Co ciekawe, to właśnie najbardziej zdigitalizowana generacja Z, a więc najmłodsze pokolenie konsumentów i siły zakupowej, w największym stopniu zatęskniła w trakcie epidemii za życiem offline. Aż 46% z nich uważa, że nauka i praca zdalna źle wpłynęły na ich samopoczucie i produktywność [3]. Ta sama grupa przyznaje, że obecnie wyjście do galerii handlowej czy właśnie sklepu to dla nich forma rozrywki i spędzenia czasu z rodziną, oraz że oglądanie produktów na sklepowych półkach stanowi dla nich źródło inspiracji do zrealizowania zakupu [4].

Co więcej, epidemia przypomniała wielu konsumentom o tym, jak cenne i ważne jest wspieranie pobliskich przedsiębiorców i krajowej gospodarki. Ludzie chcą robić zakupy odpowiedzialnie, a więc – lokalnie.

Aplikacja moblina – w stronę digitalizacji, w stronę klientów

Polscy konsumenci często podchodzą do wydatków bardzo świadomie – korzystają z konkurencyjnych ofert i lubią spersonalizowane promocje, dlatego mobilne aplikacje zakupowe cieszą się wśród nich ogromną popularnością. W Grupie Eurocash podążamy za tymi potrzebami. Aktualnie sieć zrzeszona w ramach Grupy Eurocash, Delikatesy Centrum, rozwija swoją aplikację mobilną – i to bardzo dynamicznie. W ciągu ostatniego roku liczba jej użytkowników wzrosła o ponad 500%! Aplikacja mobilna zdecydowanie zwiększa częstotliwość zakupów klientów i wartość koszyka. Według danych Delikatesów Centrum jest ona wyższa średnio o 55% od średniego koszyka w sieci. Aplikacje mobilne to także nieocenione źródło informacji dla przedsiębiorców. Monitorują dane i wyniki sprzedażowe, co pozwala celnie planować promocje i napędzać sprzedaż w lokalnych sklepach.

Aplikację mobilną oferują także inne sieci zrzeszone w grupie, m.in. – Lewiatan, Groszek, Gama, Euro Sklep, a także marki, takie jak Duży Ben czy Kontigo.

Czy e-commerce i handel stacjonarny mogą się uzupełniać?

Kanały online i offline współgrają ze sobą lepiej, niż to się może wydawać na pierwszy rzut oka. Oba mają swoje zalety i mogą się doskonale uzupełniać! Dlatego warto rozważyć rozwinięcie stacjonarnego biznesu o obszar e-commerce – i odwrotnie. Przedsiębiorcy mogą na takiej integracji wiele zyskać, a kiedy działają w ramach sieci franczyzowych oferujących aplikacje mobline – jest ona dużo łatwiejsza. Przede wszystkim uzupełnienie swojej działalności o kanał online sprawia, że właściciel biznesu może lepiej trafiać z usługami czy produktami do szerokiego grona klientów, z różnego przedziału wiekowego. Zaletą przenikania się rozwiązań internetowych z tymi dostępnymi w tzw. „realu” jest też tworzenie usług łączonych: takich jak internetowe zakupy z odbiorem w sklepie stacjonarnym czy sprawdzenie dostępności i cen produktów przez internet przed wizytą w sklepie. Takie możliwości mogą sprawić, że grono lojalnych klientów danej placówki się powiększy – po prostu dlatego, że są w niej dostępne takie usługi, których inne sklepy nie oferują.

Sukces lokalnego sklepu zależy w dużej mierze od osobistej, indywidualnej relacji z kupującymi. Jeśli będzie ona pozytywna, klienci będą chcieli wracać do sklepu i robić w nich zakupy. Pod warunkiem, że będą mieli taką możliwość w dogodnym dla siebie czasie i miejscu. I właśnie tu z pomocą przychodzi internet. Stawiając na e-commerce, zawsze jesteśmy w odpowiednim miejscu i odpowiednim czasie. Także lokalnie!

[1] Gemius, E-commerce w Polsce 2020, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/e-commerce-w-polsce-2020.html. Dostęp 24.05.2021.

[2] Izba Gospodarki Elektroniczne, E-commerce w czasie kryzysu 2020, https://eizba.pl/wp-content/uploads/2020/03/E-commerce-w-czasie-kryzysu-2020.pdf. Dostęp 24.05.2021.

[3] Przegląd Handlowy, Najbardziej zdigitalizowana generacja “Z” tęskni za życiem offline, https://www.przegladhandlowy.pl/10886/najbardziej-zdigitalizowana-generacja-z-teskni-za-zyciem-offline/. Dostęp 24.05.2021

[4] Ibidem.

       

Bliskość i lokalność zawsze w cenie – o sile stacjonarnego handlu w cyfrowych czasach
Pomimo, że – m.in. w efekcie epidemii – kategoria tzw. „e-grocery” dynamicznie się rozwija, handel stacjonarny wciąż stanowi podstawę codziennych zakupów spożywczych Polaków. Nawet dla najmłodszych konsumentów to, co dają zakupy w lokalnym sklepie – osobisty kontakt ze sprzedawcą, bliskość i wygoda...

Czy znasz młodego człowieka, którego głowa aż pęka od pomysłów na biznes? Może to Twoja córka lub syn koleżanki? Albo kuzyn, który właśnie studiuje i szuka sposobu na równoległe rozwinięcie swojego biznesu? Niezależnie od tego, kto właśnie przyszedł Ci do głowy, koniecznie powiedz mu o konkursie Herosi na Start, organizowanym przez Grupę Eurocash. Projekt, przeznaczony dla uczestników w wieku 16-26 lat jest doskonałą okazją nie tylko na pozyskanie finansowania pomysłu na biznes, ale i na zdobycie bezcennego doświadczenia oraz wiedzy w zakresie rozwijania własnej  firmy.

Już od 26 lat Grupa Eurocash wspiera przedsiębiorców w Polsce na każdym etapie rozwoju ich działalności, również tych początkujących. Wierzymy, że każdy z nas posiada w sobie przedsiębiorczy potencjał, tzw. Gen Przedsiębiorczości – wystarczy go tylko odkryć. W tym właśnie chcemy pomóc młodym ludziom, pełnym ambicji i zapału do działaniu. Dlatego, już po raz drugi organizujemy konkurs Herosi na Starcie, który ruszył z początkiem czerwca.

Już teraz uczestnicy mogą zgłosić swój pomysł na innowacyjny biznes na stronie:  https://herosi.akademiaeurocash.com.pl/ i powalczyć zarówno o nagrody finansowe, jak i pozyskanie od Grupy Eurocash realnego wsparcia we wdrożeniu go w życie! Handel detaliczny to branża, w której zawsze znajdzie się miejsce na nieszablonowe rozwiązania i innowacyjne pomysły. Dlatego jesteśmy otwarci na propozycje młodego pokolenia!

Przedsiębiorczy, znaczy…

W tegorocznej edycji walka o nagrody będzie się toczyć w kategoriach odzwierciedlających 5 cech, które powinien w sobie rozwijać każdy przedsiębiorca, tożsamych z grupami konkursowymi w „dorosłej” edycji projektu Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Należą do nich:

  • odwaga biznesowa,
  • motywacja do rozwoju,
  • innowacyjność,
  • wytrwałość w działaniu
  • odpowiedzialność za innych.

Uczestnicy będą mogli rozwijać przedsiębiorcze cechy w toku warsztatów, gdzie nauczą się tworzyć biznesplan i przekonująco prezentować go przed potencjalnymi inwestorami, a także programu mentoringowego. Co ciekawe, mentorami w poszczególnych kategoriach będą przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash! Podzielą się oni z uczestnikami swoją wiedzą, doświadczeniem i doradzą im w praktyczny sposób, jak z sukcesem wcielić w życie swój pomysł na projekt biznesowy. Dzięki tak silnemu wsparciu merytorycznemu uczestnicy będą mogli kompetencje, które w niedalekiej przyszłości pomogą im odnieść rynkowy sukces.

Wartościowe pomysły, atrakcyjne nagrody

Tegoroczna pula nagród konkursu to aż 75 000 zł. Co się na nią składa? Po pierwsze, 15 zespołów, które pomyślnie przejdzie przez etap zgłoszeniowy, a potem szkoleniowy, zaprezentuje swoje pomysły przed jury na tzw. „Demo Day”. To właśnie wśród finalistów zostanie rozdane 10 nagród głównych – po jednej w każdej z pięciu kategorii, osobno w obu grupach wiekowych. Każda nagroda, przyznawana w oparciu o ocenę jury i mentora, to aż 5 000 zł.

Dodatkowo uczestnik, którego pomysł zbierze najwięcej reakcji w mediach społecznościowych, wygra nagrodę publiczności o tej samej wartości.

To jednak wciąż nie wszystko. W tym roku wszyscy uczestnicy mają szansę na zdobycie wyjątkowej nagrody specjalnej, w wysokości aż 20 000 zł, przyznawanej przez samego Prezesa Grupy Eurocash – Luisa Amarala! Wyróżnienie to może trafić do najciekawszego pomysłu biznesowego, który wyraźnie odznaczy się na tle innych. Dodatkowo, jeżeli jakiś koncept będzie wpisywał się w obszary działalności Grupy, ma szansę na wdrożenie w ramach firmy i dodatkowe dofinansowanie.

Nagroda specjalna Prezesa Grupy Eurocash oraz nagroda publiczności są przyznawane niezależnie od nagród w kategoriach. Podsumowując, pojedynczy pomysł zgłoszony do konkursu ma szansę na wygranie nawet 30 000 zł i implementację w ramach Grupy Eurocash.

Video o konkursie możesz obejrzeć tutaj.

Warto? Warto!

Udział w konkursie może otworzyć przed uczestnikami drogę do rynkowego sukcesu, ale przede wszystkim – wzbogacić ich w niepowtarzalne doświadczenia i… środki finansowe. Dlatego, gorąco zachęcamy do pomyślenia o osobie, której warto podesłać informacje o konkursie. Może to młoda osoba z rodziny lub pociecha znajomych ma szansę na zostanie kolejnym przedsiębiorcą sukcesu?

Szczegółowy przebieg zgłoszeń, opis kolejnych etapów konkursowych oraz regulamin znajduje się na stronie herosi.akademiaeurocash.com.pl.

       

Rusza startupowy konkurs Herosi na Starcie od Grupy Eurocash!
Czy znasz młodego człowieka, którego głowa aż pęka od pomysłów na biznes? Może to Twoja córka lub syn koleżanki? Albo kuzyn, który właśnie studiuje i szuka sposobu na równoległe rozwinięcie swojego biznesu? Niezależnie od tego, kto właśnie przyszedł Ci do głowy, koniecznie powiedz mu o konkursie Her...

Co powinien wiedzieć odpowiedzialny przedsiębiorca?

Zapobieganie marnowaniu żywności to jedno z ważniejszych założeń idei zrównoważonego rozwoju. Polacy marnują aż 4,8 mln ton jedzenia rocznie. Aby odwrócić ten trend, konieczne jest wspólne działanie zarówno konsumentów, którzy odpowiadają za 60% strat żywności, jak i odpowiedzialnych przedsiębiorców[1]. Ważnym elementem walki z marnowaniem żywności jest rzetelne wypełnianie przez przedsiębiorców corocznych sprawozdań na temat wyrzucanego przez sklep jedzenia. Podpowiadamy, na kim spoczywa obowiązek sprawozdawczy oraz jak poprawnie wypełnić formularz.

Sektor handlowy znajduje się na czwartym miejscu, po konsumentach, przetwórstwie i produkcji rolniczej w obszarze marnowania żywności[2]. Skutki wyrzucania jedzenia wiążą się ze znaczącymi stratami cennych zasobów, takich jak grunty, woda oraz energia. W obrębie całego świata marnowanie żywności przekłada się na 8-10% globalnej emisji CO2. Oznacza to, że gdybyśmy potraktowali to zjawisko jako kraj, byłby on na trzecim miejscu w rankingu największych światowych emitentów CO2[3].

Zapobieganie marnowaniu jedzenia – obowiązki odpowiedzialnych przedsiębiorców

18 września 2019 r. weszła w życie Ustawa o przeciwdziałaniu marnowania żywności, określająca zasady postępowania z żywnością oraz obowiązki sprzedawców w celu przeciwdziałania jej marnowaniu oraz negatywnym skutkom społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, generowanym przez nadmierne pozbywanie się niespożytego jedzenia.  

Których przedsiębiorców obejmują nowe zasady?

  • Od września 2019 roku przepisy odnoszą się do właścicieli sklepów lub hurtowni o powierzchni sprzedaży powyżej 400m², których przychód ze sprzedaży żywności wynosi co najmniej 50% przychodów obrotu wszystkimi towarami. Przedsiębiorcy ci mieli czas do 18.02.2020 r. na podpisanie umów z organizacjami pozarządowymi w zakresie przekazania im niesprzedanych produktów żywnościowych.
  • Od września 2021 roku przepisy mają objąć również sklepy lub hurtownie o powierzchni sprzedaży powyżej 250 m², w których przychód ze sprzedaży żywności stanowi co najmniej 50% obrotu.

Przedsiębiorcy objęci obowiązkiem przeciwdziałania marnowaniu żywności, mają cztery główne zadania:

  • podpisanie umowy z organizacją pozarządową dotyczącej przekazywania niesprzedanego jedzenia;
  • prowadzenie kampanii informacyjno-edukacyjnych, we współpracy z organizacją pozarządową, której sklep będzie przekazywać żywność, co najmniej raz w roku, przez dwa kolejne tygodnie;
  • składanie rocznego sprawozdania o ilości marnowanej żywności;
  • zamieszczanie informacji o wysokości należnej opłaty za marnowanie żywności lub o wartości żywności przekazanej organizacjom pozarządowym, w sprawozdaniu finansowym oraz na swojej stronie internetowej, jeżeli ją prowadzą[4].

Sprawozdanie o marnowanej żywności - najważniejsze punkty

Przedsiębiorcy objęci Ustawą o przeciwdziałaniu marnowania żywności co roku muszą składać sprawozdanie na temat wyrzucanego jedzenia. Mają na to czas do 31 marca roku kalendarzowego następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie. Właściciele sklepów powyżej 400 m² pierwsze sprawozdanie musieli złożyć do 31 marca 2021 roku, natomiast właściciele sklepów powyżej 250 m² pierwsze sprawozdanie, za rok 2021 złożą do 31 marca 2022 roku. Dokument należy przekazać Wojewódzkiemu Funduszowi Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (właściwemu ze względu na teren województwa, w którym prowadzą działalność w zakresie sprzedaży żywności).

W sprawozdaniu należy podać między innymi:

  • imię i nazwisko lub nazwę podmiotu,
  • powierzchnię sprzedaży,
  • adres miejsca zamieszkania lub adres siedziby,
  • NIP, REGON,
  • dane dotyczące całkowitej masy marnowanej żywności oraz wysokości opłaty z tym związanej[5].

Co ważne, w przypadku całkowitej masy marnowanej żywności bierzemy pod uwagę masę netto za okres całego roku. Produkty przeterminowane lub uszkodzone warto likwidować ze stanu odrębnymi dokumentami – to ułatwi ich późniejszą ewidencję. Do żywności zmarnowanej nie wlicza się m.in. produktów w terminie przydatności do spożycia, odbieranej przez producentów, żywności skradzionej czy reklamowanej z tytułu niewłaściwej jakości.

Opłata za marnowanie żywności - kiedy? kto? gdzie?

Stawka opłaty wynosi 0,1 zł za 1 kg marnowanej żywności. Podstawę obliczenia opłaty stanowi 90% masy marnowanej żywności w kilogramach, za wyjątkiem 2020 roku, kiedy podstawa wyniosła 80% masy. Kwotę należy pomniejszyć o koszty, jakie właściciel sklepu poniósł na kampanie edukacyjno – informacyjne czy transport żywności do organizacji, z którą współpracuje. W przypadku odliczenia kosztów kampani edukacyjno-informacyjnej, nie może ono przekroczyć 20% środków pochodzących z opłaty.

Jeżeli przedsiębiorca nie rozliczy się z należnej opłaty albo ją zaniżył, inspektor ochrony środowiska może ukarać go mandatem w wysokości od 500 zł do 10 tys. zł. Co ważne, gdy wysokość obliczonej opłaty będzie niższa niż 300 zł, przedsiębiorca nie będzie musiał jej przekazywać[6].

Niezależnie od tego, czy działamy jako przedsiębiorcy czy jako konsumenci, powinniśmy pamiętać, że marnowanie żywności to problem, który dotyczy każdego z nas i tylko wspólne działanie na wielu płaszczyznach może pomóc go rozwiązać.

Działania Grupy Eurocash na rzecz ograniczenia marnowania żywności

W Grupie Eurocash w roku 2020 rozpoczęliśmy wdrożenie kompleksowych rozwiązań w kierunku ograniczenia marnowania żywności w całym łańcuchu logistycznym, w myśl jednej z naszych zasad – „Nie marnujemy!”. Nasze działania skupiały się na tym żeby dokładnie zidentyfikować, gdzie dochodzi do marnowania produktów.

Ponadto, w ubiegłym roku rozwinęliśmy naszą współpracę z organizacjami pożytku publicznego w zakresie przekazywania żywności osobom potrzebującym. Łącznie w roku 2020 Grupa Eurocash przekazała 191 327,34 kg* (w 2019 roku 13 657,02 kg) żywności. Poszerzyliśmy również naszą współpracę z organizacjami pozarządowymi – aktywnie przekazujemy żywność do 56 lokalnych organizacji pożytku publicznego:

  • 18 ośrodków Caritas,
  • 17 ośrodków Towarzystwa Pomocy im. Świętego Brata Alberta,
  • 6 Banków Żywności,
  • 15 pozostałych (m.in. Akcji Humanitarnej Życie, Teen Challenge, Fundacji „Serce dla Maluszka”).

* Żywność nie pochodzi ze zbiórek żywności.

Więcej o naszej działalności w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu można przeczytać tutaj.

[1] Przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Sprawozdawczość – Akademia Umiejętności Eurocash 2021 r.

[2] Ibidem.

[3] Ibidem.

[4] biznes.gov.pl, Zapobieganie marnowaniu jedzenia - nowe obowiązki dla sprzedawców żywności, https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/obowiazki-przedsiebiorcy/chce-wypelniac-obowiazki-srodowiskowe/zapobieganie-marnowaniu-jedzenia-nowe-obowiazki-dla-sprzedawcow-zywnosci#2 . Dostęp: 07.05.21.

[5] Ibidem.

[6] Ibidem.

       

Przeciwdziałanie marnowaniu żywności a kwestie raportowania
Co powinien wiedzieć odpowiedzialny przedsiębiorca? Zapobieganie marnowaniu żywności to jedno z ważniejszych założeń idei zrównoważonego rozwoju. Polacy marnują aż 4,8 mln ton jedzenia rocznie. Aby odwrócić ten trend, konieczne jest wspólne działanie zarówno konsumentów, którzy odpowiadają za 60%...

Niezależne sklepy stanowią istotny element polskiego rynku handlu detalicznego. Są także ważnym „uczestnikiem” życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach. Ich rola jest znacząca zarówno w obszarze ekonomicznym, jak i społecznym. Odpowiedzialna postawa właścicieli przedsiębiorstw powinna być ukierunkowana nie tylko na rozwój biznesu, ale także na potrzeby klientów, sąsiadów i społeczności. Dlaczego warto być odpowiedzialnym przedsiębiorcą? Co możemy zrobić, żeby nasz biznes był przykładem dla innych? Podpowiadamy.

Właściciele niezależnych sklepów dbają o to, aby nikomu nie zabrakło żywności i najważniejszych produktów pierwszej potrzeby. Wyróżniają się także proaktywną postawą. Mowa tutaj nie tylko o prowadzeniu biznesu w sposób uczciwy i odpowiedzialny, ale także o każdej dodatkowej aktywności, mającej na celu polepszenie jakości życia okolicznych mieszkańców – czy to w postaci wsparcia finansowego budowy pobliskiego placu zabaw czy też w formie nowoczesnej instalacji, zapewniającej czystą i bezpieczną energię dla sklepu. Społeczna odpowiedzialność biznesu może przybrać różne formy. Warto zastanowić się, po co dane działania są podejmowane, z czego wynikają i kto ma być ich odbiorcą. Na prowadzone przez firmy projekty CSR należy patrzeć całościowo i postrzegać je nie tylko jako pojedyncze inicjatywy, ale także codzienną pracę.

Co to znaczy odpowiedzialny biznes lokalny?

Współcześnie coraz ważniejsze stają się zagadnienia związane ze zrównoważonym rozwojem – zarówno w kontekście biznesowym, jak i społecznym. Przekłada się to na zachowania konsumentów, którzy z roku na rok stają się bardziej świadomi swoich wyborów i wymagający,  jeżeli chodzi o aspekty etyczne dotyczące pochodzenia i sposobów wytwarzania produktów. Rośnie także wrażliwość na działania producentów związane z ochroną środowiska. Chociaż w tych kwestiach pod szczególną obserwacją pozostają największe przedsiębiorstwa i korporacje, to sposób prowadzenia biznesu oraz zwracanie uwagi na potrzeby otoczenia stają się także istotne w kontekście lokalnych firm, w tym niezależnie prowadzonych sklepów. Dlaczego? Takie placówki są ważnym miejscem dla okolicznych społeczności. Stanowią ośrodek spotkań, wymiany informacji – centrum życia mieszkańców. Przedsiębiorcy powinni czuć się częścią społeczności i mieć świadomości odpowiedzialności za siebie i innych.

Na gruncie lokalnym nawet niewielkie działania mogą przyczynić się do poprawy jakości życia mieszkańców. Nie muszą to być koniecznie szeroko zakrojone kampanie CSR. Prowadzenie odpowiedzialnego biznesu oznacza także wypełniane swoich obowiązków z najwyższą starannością, dbanie o  zadowolenie klientów, wsłuchiwanie się w ich potrzeby i sugestie. Z drugiej strony wiąże się z odpowiedzialnością za swoich pracowników i zapewnianiem im właściwych warunków zatrudnienia (zobacz tekst: 4 wskazówki, jak motywować do pracy personel w okresie epidemii). Zaangażowany społecznie biznes uwzględnia w swoim funkcjonowaniu również dbałość o środowisko. Przykładem może być zastosowanie systemów HACCP w ekologicznym zarządzaniu sklepem czy też wykorzystanie energii słonecznej jako ekologicznego źródła zasilania dla placówki (zobacz tekst: Fotowoltaika dla firm to podwójne korzyści – ekonomiczne i wizerunkowe).

Ważnym przejawem lokalnej odpowiedzialności jest też przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Właściciele sklepów mogą wspierać tę ideę na kilka sposobów. Przede wszystkim warto przeanalizować, czy zamawiane ilości produktów żywnościowych odpowiadają realnemu zapotrzebowaniu klientów – może okazać się, że sklep notuje regularne nadwyżki asortymentu. Dobrym pomysłem jest przekazywanie żywności z bliskim terminem przydatności organizacjom pożytku publicznego (zobacz tekst: Jak zapobiegać wyrzucaniu i marnowaniu żywności?).

Dlaczego warto być odpowiedzialnym przedsiębiorcą?

W dzisiejszej niezwykle dynamicznej i wymagającej rzeczywistości rynkowej, oprócz chęci rozwoju, niezmiernie ważna jest odpowiedzialna postawa biznesowa i zaangażowanie społeczne. Powinny być one elementem misji każdego przedsiębiorstwa. Konsumenci doceniają uczciwe i proaktywne podejście w prowadzeniu firmy. Jak wynika z badania ARC Rynek i Opinia, konsumenci znacznie lepiej postrzegają firmy, które angażują się w promowanie ekologicznych rozwiązań, ochronę środowiska, akcje społeczne, edukacyjne czy prozdrowotne. 59% ankietowanych lepiej ocenia firmy dbające o środowisko, a 57% osób zaangażowane w wydarzenia społeczne[1].

Przedsiębiorca udzielający się w swoim otoczeniu uzyskuje przychylność mieszkańców oraz większą rozpoznawalność biznesu, co przekłada się na umocnienie zaufania klientów. Będąc firmą odpowiedzialną, jesteśmy także bardziej transparentni, co może pomóc nam także w relacjach z różnymi instytucjami i urzędami. Wiele małych i średnich przedsiębiorstw postępuje rzetelnie i etycznie w stosunku do pracowników czy kontrahentów, współpracuje z lokalnymi dostawcami, zwraca uwagę na aspekty ekologiczne oraz angażuje się w akcje społeczne, ale nie określa tego CSR-em, mimo że takie działania również wpisują się w tę ideę i tworzą pozytywny wizerunek firmy[2].

Przedsiębiorcy dają przykład

Sklepy lokalne stanowią ważny element społeczności wokół nich skupionych. Ponadto, ich bliskość czyni je podmiotami, które najlepiej znają oczekiwania i potrzeby swoich klientów. Grupa Eurocash wspiera polskich niezależnych przedsiębiorców i docenia ich za to, co robią na co dzień dla swoich klientów, pracowników i partnerów. Jednym z projektów, w którym przedstawiliśmy wyjątkowe postawy właścicieli lokalnych biznesów są Herosi Codzienności. To historie wspaniałych ludzi, bohaterów „z sąsiedztwa”, którzy mocno angażują się w działania na rzecz swoich społeczności.

Polscy przedsiębiorcy wykazują się nie tylko empatią i wrażliwością. Odważnie wdrażają nowe rozwiązania, które mają pomóc zarówno im samym w prowadzeniu biznesu, jak i ich klientom w wygodnym i sprawnym dokonywaniu zakupów. Dzięki wygranej w konkursie Herosi Polskiej Przedsiębiorczości jeden ze sklepów ABC zadbał o ograniczenie emisji CO2 i zmniejszenie zapotrzebowania na prąd poprzez montaż własnej instalacji fotowoltaicznej. Z kolei właściciel placówki sieci Delikatesy Centrum otrzymał grant na realizację ekologicznego systemu do zarządzania urządzeniami chłodniczymi.

Grupa Eurocash wspiera odpowiedzialne biznesy

Grupa Eurocash od lat wspiera przedsiębiorców w wielu kluczowych dla ich biznesów aspektach – tak samo jest w przypadku prowadzenia firmy w sposób odpowiedzialny. W 2020 roku, w ramach działań Akademii Umiejętności Eurocash, był prowadzony nowy cykl edukacyjny dotyczący zrównoważonego rozwoju przedsiębiorców – Odpowiedzialne Webinary. Tematyka spotkań obejmowała zagadnienia związane m.in. ze społeczną rolą przedsiębiorcy, wspieraniem i motywowaniem pracowników, systemem HACCP i jego znaczeniem w ekologicznym zarządzaniu sklepem oraz kwestiami przeciwdziałania marnowaniu żywności. W pierwszej edycji udział wzięło blisko 900 przedsiębiorców. 98% z nich oceniło wiedzę, którą pozyskali podczas spotkań jako przydatną. W tym roku ruszy druga edycja Odpowiedzialnych Webinarów, która ma objąć 15 spotkań. Informacje można znaleźć na stronie Akademii Umiejętności Eurocash.

Więcej o naszych odpowiedzialnych społecznie działaniach można przeczytać w Raporcie społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za 2020 r., który dostępny jest tutaj.

[1] ARC Rynek i Opinia, Konsumenci lepiej oceniają firmy zaangażowane społecznie, https://arc.com.pl/konsumenci-lepiej-oceniaja-firmy-zaangazowane-spolecznie/ . Dostęp: 16.04.21.

[2] Polska Izba Handlu, Czym jest CSR i dlaczego warto go wprowadzać, http://www.pih.org.pl/index.php/1848-czym-jest-csr-i-dlaczego-warto-go-wprowadzac . Dostęp: 16.04.21.

       

Lokalne zaangażowanie biznesu. Dlaczego warto być odpowiedzialnym przedsiębiorcą?
Niezależne sklepy stanowią istotny element polskiego rynku handlu detalicznego. Są także ważnym „uczestnikiem” życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach. Ich rola jest znacząca zarówno w obszarze ekonomicznym, jak i społecznym. Odpowiedzialna postawa właścicieli przedsiębior...

Od lat prowadzisz własny biznes, odnosisz sukcesy, a Twoi klienci Cię doceniają? Aktywnie angażujesz się w życie swojej lokalnej społeczności? A może znasz właściciela pobliskiego sklepu, którego postawa godna jest podziwu i naśladowania? Chętnie dowiemy się więcej. Grupa Eurocash po raz kolejny organizuje dla swoich klientów plebiscyt Herosi Polskiej Przedsiębiorczości, w którym mają zostać docenione działania właścicieli własnych biznesów – te na rzecz rozwoju polskiej przedsiębiorczości, jak i te skupione na wspieraniu innych. Tegoroczna edycja odbywa się pod hasłem „Doceniamy właścicieli lokalnych sklepów”.

Grupa Eurocash już od 25 lat wspiera niezależny handel w Polsce. Dostarczamy naszym przedsiębiorcom nie tylko szereg narzędzi i nowoczesnych rozwiązań w zakresie efektywnego zarządzania sklepem, ale także pomagamy im rozszerzać wiedzę biznesową, zapewniając dostęp do platform edukacyjnych oraz aktualnych szkoleń. Doceniamy także ich proaktywne postawy w naszych projektach z zakresu odpowiedzialności społecznej, takich jak właśnie Herosi Polskiej Przedsiębiorczości.

Polscy przedsiębiorcy każdego dnia i niezależnie od okoliczności otwierają swoje sklepy, obsługują  klientów, budują z nimi wyjątkowe relacje, a często także, po godzinach pracy, podejmują dodatkowe inicjatywy na rzecz swoich lokalnych społeczności. Pokazują, że można na nich polegać. To dzięki nim możemy cieszyć się stałym dostępem do bogatego asortymentu produktów, blisko naszych domów i mieszkań. Dostrzegamy to i chcemy, by o niezależnych przedsiębiorcach, ich zaradności i odpowiedzialności biznesowej, usłyszała cała Polska.

Ruszyły zgłoszenia do konkursu

W plebiscycie Herosi Polskiej Przedsiębiorczości mogą wziąć udział wszyscy przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash – niezależnie od okresu współpracy czy liczby sklepów, którzy w okresie od 02.01.2020 r. do 30.06.2021 r. przynajmniej raz zrealizowali zakupy na kwotę 1 000 zł netto w jednej z jednostek biznesowych Eurocash S.A. Zgłoszenia można dokonać na dwa sposoby:

  • Przedsiębiorca może zgłosić się osobiście;
  • Przedsiębiorca może zostać zgłoszony przez osobę ze swojego otoczenia np. Klientów sklepu, lokalną organizację pożytku publicznego lub pracowników Grupy Eurocash.

Wystarczy wejść na stronę internetową konkursu: www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Włączenie się do akcji jest niezwykle proste – należy wypełnić formularz i zgłosić się do odpowiedniej kategorii konkursowej.

Przedsiębiorczość w pięciu odsłonach

Uczestnik może zostać zgłoszony i nagrodzony w ramach jednej z pięciu kategorii plebiscytu:

  • odwaga biznesowa – kategoria dla przedsiębiorców, którzy podejmują odważne ruchy w prowadzonym przez siebie biznesie, nie zważając na przeciwności, np. decydują się prowadzić placówkę w okolicy, w której funkcjonuje silna konkurencja lub z sukcesem prowadzą kilka dobrze prosperujących sklepów;
  • motywacja do rozwoju – kategoria dla osób, które wykazują się dużą determinacją w swoich działaniach. Stale edukują siebie i personel, np. poprzez udział w Akademii Umiejętności Eurocash, a także chętnie korzystają z nowoczesnych udogodnień, które oferuje im Grupa, takich jak np. platforma eurocash.pl;
  • innowacyjność – kategoria dla przedsiębiorców, którzy inicjują rozwiązania w znaczącym stopniu przyczyniające się do ulepszenia ich firmy. Pod uwagę brane są nie tylko rozwiązania technologiczne, ale także praktyczne, jak np. rozbudowa parkingu obok sklepu. W tej kategorii mogą brać udział między innymi uczestnicy poprzedniej edycji konkursu – „Herosi Innowacyjności”;
  • wytrwałość w działaniu – uczestnicy w tej kategorii działają na rynku detalicznym od wielu lat. Utrzymują swój biznes na stabilnym poziomie, oferując miejsca pracy i stałą jakość usług. Ich ślad na rynku detalicznym jest i będzie trwały, ponieważ prowadzenie sklepu i kontakt z klientami jest ważną częścią ich życia. Myślą o przekazaniu biznesu swoim potomkom;
  • odpowiedzialność za innych – kategoria dla przedsiębiorców, którzy podjęli działania ukierunkowane na cele pozabiznesowe, mające znaczenie dla ich bliskiego otoczenia. W tej kategorii mile widziani są nie tylko uczestnicy „Lokalnych Herosów”, ale także przedsiębiorcy regularnie wspierający inicjatywy społeczne. Do tej grupy zaliczane będą  również zgłoszenia opisujące działania w trakcie epidemii, np. zbiórki dla medyków, dowozy zakupów seniorom, wprowadzanie własnych dodatkowych zabezpieczeń w sklepie.

Nagradzamy proaktywne postawy

Zgłoszone w konkursie historie zostaną opisane i opublikowane na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl, a następnie trafią pod ocenę jury. Dodatkowo, przewidzieliśmy osobną nagrodę publiczności, w której to klienci sklepów będą mogli docenić głosami swoich faworytów.

Łączna pula nagród to prawie 700 000 zł, którą rozdysponujemy pomiędzy 100 zwycięzców. W tym roku przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć otrzymaną nagrodę na wybrany przez siebie cel – prywatny, biznesowy lub charytatywny. Zapraszamy do udziału!

       

Doceniamy właścicieli lokalnych sklepów! Rusza kolejna edycja konkursu Herosi Polskiej Przedsiębiorczości
Od lat prowadzisz własny biznes, odnosisz sukcesy, a Twoi klienci Cię doceniają? Aktywnie angażujesz się w życie swojej lokalnej społeczności? A może znasz właściciela pobliskiego sklepu, którego postawa godna jest podziwu i naśladowania? Chętnie dowiemy się więcej. Grupa Eurocash po raz kolejny org...

Znakomita większość Polaków preferuje produkty pochodzenia polskiego[1] i szczególnym zaufaniem darzy żywność od lokalnych rolników, dostępną w osiedlowych sklepach [2]. Postrzegamy ją jako świeższą, zdrowszą i wyższej jakości. Dodatkowym atutem dla wielu osób jest także mniejszy ślad węglowy (z racji krótszego łańcucha dostaw) naszych rodzimych artykułów. Obecność produktów krajowych i regionalnych w sklepie może zdecydowanie polepszyć jego wizerunek w oczach klientów, a co za tym idzie – przełożyć się na wyższą sprzedaż. Jak zatem skomponować ofertę, by nasza placówka cieszyła się lojalnością i uznaniem wśród kupujących?

Produkty polskie oraz regionalne są nieodłącznie związane z popularnym terminem „patriotyzm konsumencki” (w literaturze fachowej „etnocentryzm konsumencki”), który oznacza tendencję kupujących do wybierania wyrobów pochodzących z ich ojczyzny[3]. Taka preferencja może być umotywowana zarówno chęcią wspierania krajowej gospodarki, jak i przekonaniem, że lokalny produkt może być lepszej jakości – często słusznym. Ten aspekt podkreśla także definicja artykułów regionalnych, według której są to wyroby, których jakość jest zdecydowanie wyższa od przeciętnej. Ich proces wytwarzania, przetwarzania oraz prezentacji związany jest z konkretnym regionem. Wyroby regionalne są konotowane z kultywowaniem lokalnych tradycji i obyczajów[4].

Regionalność w sklepach

Na półkach sklepowych można znaleźć dużo żywności pochodzenia polskiego, za to liczba towarów, które możemy określać mianem regionalnych, jest już ograniczona. Jej dokładną listę możemy sprawdzić na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa. Obecnie znajduje się na niej 2000 pozycji z całego kraju. Najwięcej produktów regionalnych pochodzi z województw: podkarpackiego, lubelskiego i małopolskiego. Lokalne wyroby to nie tylko żywność świeża, jak wędliny, kiełbasy czy sery, ale także – przetwory owocowe, miody, pieczywo, alkohole, a nawet – dania gotowe.  Najbardziej znane artykuły regionalne to zdecydowanie oscypek i bryndza podhalańska. Wiele konsumentów kojarzy także krakowskie obwarzanki i rogale świętomarcińskie[5].

Co ciekawe, nawet w ofercie dużych, krajowych producentów można doszukać się regionalizmów. Doskonałym przykładem jest lokalne zróżnicowanie marek piwa, których sprzedaż (a więc i stopień zaopatrzenia) w ramach jednego wytwórcy różni się pomiędzy województwami[6].

Czy produkty regionalne mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie?

Niezależni przedsiębiorcy, prowadzący sklepy lokalne, mogą skutecznie odróżnić się od największych sieci handlowych nie tylko dlatego, że oferują bliskość i sąsiedzką atmosferę zakupów. Z łatwością mogą również wprowadzić do swojej oferty produkty, które gdzie indziej są trudno dostępne. Artykuły regionalne mogą stanowić świetną motywację dla klientów do odwiedzania konkretnego sklepu. Składa się na to szereg czynników[7]:

  • poczucie przynależności – dla wielu konsumentów to bardzo ważny punkt odniesienia, bowiem dużo łatwiej jest utożsamiać się z kimś, kogo się zna;
  • tradycja i jakość – klienci sięgają po wyroby regionalne, ponieważ kojarzą im się one z tradycyjnym sposobem wytwarzania, a więc także produktem zdrowszym, wolnym od przemysłowych dodatków;
  • chęć wspierania krajowej gospodarki – konsumenci zwracają uwagę na artykuły z oznaczeniami dotyczącymi polskiej produkcji i sięgają po nie, ponieważ w ten sposób mają poczucie, że wspierają lokalnych producentów i rozwój polskiego rynku;
  • odpowiedzialność konsumencka – produkty regionalne zwykle przemierzają krótką drogę w procesie produkcji i dystrybucji, co kojarzy się z ich ekologicznością.

Towary regionalne to zatem świetny sposób na przyciągnięcie klientów do sklepu i wyróżnienie się na tle konkurencji. Ich obecność może pozytywnie wpłynąć na obrót i wartość koszyka zakupowego[8].

Eurocash.pl Market – łatwy dostęp do produktów regionalnych

Przedsiębiorcy niezależni oraz franczyzowi, korzystający z platformy eurocash.pl Market mogą sprawnie i wygodnie zamówić do swojego sklepu szeroki wachlarz artykułów – od produktów importowanych, przez sezonowe, po właśnie wyroby regionalne. W ten sposób zyskują możliwość łatwego zarządzania ofertą swojego lokalu i stałego dostosowywania jej do zmieniających się potrzeb konsumentów, z którymi eurocash.pl Market jest zawsze na bieżąco.

Warto pamiętać, że odpowiednio skomponowany asortyment bezpośrednio przekłada się na sprzedaż w sklepie. Dobrze jest zatem śledzić najnowsze trendy rynkowe i regularnie weryfikować pod ich kątem ofertę.

[1]  PMR, raport „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2018”

[2] Badanie Kantar Media “Food 360”, 2018 r.

[3] Monika Kucharczyk, Małgorzata Krzywonos, Marta Wilk et al., Etnocentryzm konsumencki a produkty regionalne, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015 r.

[4] Rola produktów regionalnych w sklepie – Akademia Umiejętności Eurocash, 2020 r.

[5] Znajomość polskich produktów tradycyjnych i regionalnych zarejestrowanych w UE, Marketing i Rynek, 2014, nr 6.

[6] Rola produktów regionalnych w sklepie – Akademia Umiejętności Eurocash, 2020 r.

[7] Ibidem; ARC Rynek i Opinia, Rośnie świadomość polskich konsumentów, https://arc.com.pl/rosnie-swiadomosc-polskich-konsumentow/. Dostęp 14.04.21 r.

[8] Rola produktów regionalnych w sklepie – Akademia Umiejętności Eurocash, 2020 r.

       

Produkty regionalne w sklepie. Dlaczego warto mieć je w ofercie?
Znakomita większość Polaków preferuje produkty pochodzenia polskiego[1] i szczególnym zaufaniem darzy żywność od lokalnych rolników, dostępną w osiedlowych sklepach [2]. Postrzegamy ją jako świeższą, zdrowszą i wyższej jakości. Dodatkowym atutem dla wielu osób jest także mniejszy ślad węglowy (z rac...

Dla dużej części Polaków majówka rozpoczyna sezon grillowy i czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. W tym roku – po raz drugi – długi weekend planujemy uwzględniając kwestie epidemiczne. Wielu z nas zamierza spędzić te dni we własnych ogródkach, na prywatnych działkach, a nawet… balkonach. Nie oznacza to jednak, że konsumenci nie będą musieli się odpowiednio zaopatrzyć. Sprawdź, co Polacy najchętniej kupują przed majówką i jak zwiększyć sprzedaż w sklepie w tym okresie.

Od wielu lat w tygodniu poprzedzającym majówkę widoczne były znaczące wzrosty, jeżeli chodzi o wartość koszyka zakupowego. Oczywiście, od ubiegłego roku mamy do czynienia z nietypowymi warunkami na rynku, ale – jak pokazują analizy przeprowadzone przez agencję badawczą Nielsen – nawet rok temu (a więc kiedy już trwała epidemia) zanotowano wzrost wartości sprzedaży koszyka przed długim weekendem. Był on, co prawda, umiarkowany i wyniósł 12%[1]. Niemniej, te dane pokazują, że niezależnie od okoliczności, chcemy spędzać majówkę biesiadując – czy to przy domowym stole, czy też obok „działkowego” grilla.

Grillowanie czas zacząć, czyli rynek spożywczy w okresie majówki

Polacy podczas długiego weekendu majowego chętnie spożywają potrawy, które można w łatwy sposób przyrządzić na grillu. Jak wynika z badania Nielsena, przeprowadzonego w 2020 roku, sprzedaż kiełbasy w tygodniu poprzedzającym majówkę wzrosła o 11% w porównaniu do poprzedniego. Do dań z grilla chętnie serwujemy wszelkiego rodzaju przyprawy mokre, jak majonez, ketchup, musztarda czy inne dressingi. Sprzedaż tej kategorii wzrosła o 25%[2].

Spośród napojów niekwestionowanym królem majowego weekendu jest piwo. Jak wynika z analizy przeprowadzonej przez agencję badawczą Growth from Knowledge (GfK) w ramach Panelu Gospodarstw Domowych w maju 2019 roku, sprzedaż piwa przed długim weekendem wzrosła o 42% w porównaniu z wcześniejszym okresem. Co ciekawe, na drugim miejscu była woda mineralna, której sprzedaż wzrosła o 40%[3].

Przed majówką obserwowany jest także bardzo duży wzrost obrotów w kategorii przekąsek i lodów. Sprzedaż chipsów zwiększyła się o 104%, a lodów o 110%[4]. Zwiększona popularność lodów czy piwa ma związek nie tylko z nadchodzącym długim weekendem, ale także z rosnącymi temperaturami na zewnątrz.

Nowe podatki, nowe trendy a majówkowy koszyk zakupowy

W sezonie wiosenno-letnim, gdy na dworze robi się coraz cieplej, rośnie także zainteresowanie piwem bezalkoholowym W tym roku popularność tej kategorii może okazać się jeszcze wyższa, bowiem wspomniane produkty nie są objęte wprowadzonym z początkiem roku 2021 „podatkiem cukrowym” (przeczytaj: Nowy Rok, nowe podatki. O czym powinni pamiętać Przedsiębiorcy?) i stają się atrakcyjną cenowo alternatywą dla klasycznych słodkich i gazowanych napojów.

Od kilku lat obserwujemy także trend uzupełniania oferty grillowej o wegetariańskie propozycje. Coraz popularniejsze stają się różnego rodzaju sery – naturalne oraz te w aromatycznych przyprawach. Polacy szukają także roślinnych zamienników steków czy burgerów. Jak podaje Nielsen[5], w ubiegłym roku wartość sprzedaży najpopularniejszych produktów wegetariańskich łącznie wyniosła aż 441 mln zł. W tej kategorii wysokie obroty generowały m.in. właśnie dania gotowe, takie jak vege burgery czy falafele (107 mln zł).

Przygotuj swój sklep na długi weekend i zwiększ sprzedaż

Klienci doceniają lokalne sklepy, w których są w stanie zaopatrzyć się we wszystkie produkty do udanego grillowania i celebrowania majowego weekendu na łonie natury. Warto zadbać, by tuż przed majówką, a także w jej trakcie, w Twojej placówce dostępny był zapas produktów na grilla, a także przekąsek i napojów. Z pewnością dobrym pomysłem jest wyeksponowanie wymienionych kategorii produktowych blisko siebie, by ułatwić podjęcie decyzji zakupowej klientom i zapewnić im jak najlepsze doświadczenie (a to, jak wiadomo, może przełożyć się na wartość ich koszyka).

Na eurocash.pl oraz eurocash.pl Market znajdziesz szeroki wybór produktów, których szukają Twoi Klienci. Możesz je zamówić szybko i sprawnie – zarówno z poziomu strony internetowej, jak i aplikacji mobilnej eurocash.pl.

Udanej majówki!

Majówka kojarzy się Polakom wyjątkowo pozytywnie – to dla wielu osób symboliczne rozpoczęcie sezonu aktywności i spotkań na świeżym powietrzu. Jak pokazują dane z 2020 r., pomimo panującej epidemii nie chcemy rezygnować z tej tradycji. Tym bardziej, że spędzanie czasu na świeżym powietrzu, w wąskim gronie, wydaje się być dla wielu osób najlepszą i najbezpieczniejszą opcją.

[1] Hurt i detal, Majówka w handlu - badanie Nielsena, https://hurtidetal.pl/article/art_id,29648-107/majowka-w-handlu-–-badanie-nieslen/place,1/ . Dostęp: 07.04.21.

[2] Ibidem.

[3] polsatnews.pl, Majówka - jakie produkty kupujemy na długi weekend?, https://www.polsatnews.pl/wiadomosc/2020-04-30/majowka-jakie-produkty-kupujemy-na-dlugi-weekend/ . Dostęp: 08.04.21.

[4] Ibidem.

[5] Wirtualne Media, Rynek produktów wege wart już 441 mln zł https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/rynek-produktow-wege-wart-juz-441-ml-zl. Dostęp 12.04.21

       

Majówka 2021 w handlu – powrót do normalności?
Dla dużej części Polaków majówka rozpoczyna sezon grillowy i czas spotkań z rodziną i przyjaciółmi. W tym roku – po raz drugi – długi weekend planujemy uwzględniając kwestie epidemiczne. Wielu z nas zamierza spędzić te dni we własnych ogródkach, na prywatnych działkach, a nawet… balkonach. Nie oznac...

CIT (Corporate Income Tax) to nic innego jak podatek dochodowy od osób prawnych, czyli odpowiednik popularnego PIT-u. Do jego rozliczenia zobowiązane są m.in. osoby prawne i spółki kapitałowe (np. sp. z o.o. czy akcyjne). Standardowo wskazane podmioty po zamknięciu roku podatkowego muszą w przeciągu pierwszych trzech miesięcy (do 31 marca) złożyć odpowiedni formularz do urzędu skarbowego. Jednak w tym roku termin rozliczenia został wydłużony do 30 czerwca. Sprawdź, jakie są stawki CIT na 2021 rok i warunki stosowania preferencyjnej stawki podatku dochodowego.

Podatek dochodowy od osób prawnych w Polsce płacą zarówno największe podmioty gospodarcze, jak i te mniejsze, z różnych gałęzi gospodarki. Kwestie związane z podatkiem CIT reguluje Ustawa z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych, która była wielokrotnie nowelizowana.

Zmiany w podatkach. Jakie są stawki podatku dochodowego od osób prawnych na 2021 rok?

Podstawowy podatek od dochodów osób prawnych wynosi 19%. Obowiązuje także preferencyjna stawka – 9% dla małych podatników oraz podmiotów, które rozpoczęły działalność w danym roku. Z początkiem 2021 roku wzrósł limit bieżących przychodów pozwalający na korzystanie z 9% stawki CIT – z 1,2 mln do 2 mln euro. Przeliczany jest on według średniego kursu euro Narodowego Banku Polskiego na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego. W 2021 roku jest to kurs z 4 stycznia, który wynosi 4,5485 zł za euro[1].

Aby rozliczać CIT na preferencyjnych warunkach trzeba jednak spełnić jednocześnie drugi wymóg. Górny próg przychodów z poprzedniego roku (w tym wypadku 2020 r.) nie może przekroczyć 2 mln euro. Tę kwotę przelicza się jednak według średniego kursu euro na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego. 1 października 2020 roku kurs ten wynosił 4,5153 zł za euro. Co ważne, pułap dotyczący bieżących przychodów liczony jest bez VAT (netto), a obejmujący przychody z poprzedniego roku z należnym VAT (czyli brutto). Dodatkowo limit bieżący odnosi się do przychodów innych niż zyski kapitałowe, natomiast ubiegłoroczny do tych ze sprzedaży[2].

Podatki 2021. Przychody i koszty przy rozliczaniu CIT

Opodatkowaniu podlega dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz z innych źródeł, czyli przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania. Nie brakuje jednak przypadków, kiedy opodatkowaniu podlega sam przychód. W takiej sytuacji spółka nie może uwzględnić w rozliczeniu poniesionych kosztów.

Koszty uzyskania przychodu w CIT to temat budzący sporo emocji. Z jednej strony pozwalają na obniżenie wysokości podatku, z drugiej – w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdziemy zamkniętego katalogu wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodów. W tym przypadku dobrym „drogowskazem” dla spółek jest informacja, że do kosztów zaliczyć można wszystkie wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania i zabezpieczenia ich źródła. Trzeba mieć na uwadze, że to, czy dany rozchód możemy zakwalifikować jako koszt podatkowy, zależy przede wszystkim od rodzaju prowadzonego biznesu. Może się zdarzyć tak, że poniesiony wydatek bezsprzecznie stanowi koszt w jednej firmie, a w innej jest zupełnie bezzasadny[3]. Jeśli koszty zostały poniesione w obcej walucie, przelicznik stanowi średni kurs NBP z ostatniego dnia roboczego, który poprzedza dzień poniesienia kosztu.

Podatki 2021. Gdzie znaleźć i jak wypełnić deklarację CIT-8?

CIT-8 jest zeznaniem, które nie dotyczy każdego podatnika. CIT-8 składają osoby prawne oraz spółki kapitałowe i komandytowo-akcyjne, których siedziba mieści się w Polsce. Udogodnieniem dla podatników jest to, że zeznanie CIT-8 wypełnia się wyłącznie drogą elektroniczną. Deklarację wysyła się do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę swojej działalności. Musi być ona złożona w określonym terminie. Zazwyczaj przedsiębiorcy mają na to trzy miesiące od daty zakończenia roku podatkowego. W tym roku, na mocy rozporządzenia Ministerstwa Finansów, przedłużono termin na rozliczenie podatku aż do końca czerwca, by ułatwić podatnikom w trudniejszym okresie epidemii wywiązanie się z ustawowego obowiązku [4].

Formularz CIT-8 znaleźć można na stronie e-deklaracje. Na tej witrynie znajdują się także instrukcje i poradniki, w jaki sposób należy wypełnić zeznanie. Nie można zapomnieć o niezbędnych załącznikach oraz o tym, by złożyć elektroniczny podpis.

[1] Dziennik Gazeta Prawna, Wiadomo, kto może w 2021 r. płacić 9 proc. CIT, https://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/8068166,9-proc-cit-2021-prog-preferencyjna-stawka-podatku-dochodowego.html . Dostęp: 26.03.21.

[2] Ibidem.

[3] poradnikprzedsiebiorcy.pl, Koszty uzyskania przychodów w CIT - najważniejsze informacje, https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-koszty-uzyskania-przychodow-w-cit-najwazniejsze-informacje . Dostęp: 26.03.21.

[4] gov.pl, Termin rozliczenia podatku CIT przedłużony do 30 czerwca 2021 r., https://www.gov.pl/web/finanse/termin-rozliczenia-podatku-cit-przedluzony-do-30-czerwca-2021-r . Dostęp: 26.03.21.

       

Czym jest podatek CIT? Jakie są stawki na 2021 rok? Kiedy należy się rozliczyć?
CIT (Corporate Income Tax) to nic innego jak podatek dochodowy od osób prawnych, czyli odpowiednik popularnego PIT-u. Do jego rozliczenia zobowiązane są m.in. osoby prawne i spółki kapitałowe (np. sp. z o.o. czy akcyjne). Standardowo wskazane podmioty po zamknięciu roku podatkowego muszą w przeciągu...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.