Produkty regionalne w sklepie. Dlaczego warto mieć je w ofercie?

Produkty regionalne w sklepie. Dlaczego warto mieć je w ofercie?

Znakomita większość Polaków preferuje produkty pochodzenia polskiego[1] i szczególnym zaufaniem darzy żywność od lokalnych rolników, dostępną w osiedlowych sklepach [2]. Postrzegamy ją jako świeższą, zdrowszą i wyższej jakości. Dodatkowym atutem dla wielu osób jest także mniejszy ślad węglowy (z racji krótszego łańcucha dostaw) naszych rodzimych artykułów. Obecność produktów krajowych i regionalnych w sklepie może zdecydowanie polepszyć jego wizerunek w oczach klientów, a co za tym idzie – przełożyć się na wyższą sprzedaż. Jak zatem skomponować ofertę, by nasza placówka cieszyła się lojalnością i uznaniem wśród kupujących?

Produkty polskie oraz regionalne są nieodłącznie związane z popularnym terminem „patriotyzm konsumencki” (w literaturze fachowej „etnocentryzm konsumencki”), który oznacza tendencję kupujących do wybierania wyrobów pochodzących z ich ojczyzny[3]. Taka preferencja może być umotywowana zarówno chęcią wspierania krajowej gospodarki, jak i przekonaniem, że lokalny produkt może być lepszej jakości – często słusznym. Ten aspekt podkreśla także definicja artykułów regionalnych, według której są to wyroby, których jakość jest zdecydowanie wyższa od przeciętnej. Ich proces wytwarzania, przetwarzania oraz prezentacji związany jest z konkretnym regionem. Wyroby regionalne są konotowane z kultywowaniem lokalnych tradycji i obyczajów[4].

Regionalność w sklepach

Na półkach sklepowych można znaleźć dużo żywności pochodzenia polskiego, za to liczba towarów, które możemy określać mianem regionalnych, jest już ograniczona. Jej dokładną listę możemy sprawdzić na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa. Obecnie znajduje się na niej 2000 pozycji z całego kraju. Najwięcej produktów regionalnych pochodzi z województw: podkarpackiego, lubelskiego i małopolskiego. Lokalne wyroby to nie tylko żywność świeża, jak wędliny, kiełbasy czy sery, ale także – przetwory owocowe, miody, pieczywo, alkohole, a nawet – dania gotowe.  Najbardziej znane artykuły regionalne to zdecydowanie oscypek i bryndza podhalańska. Wiele konsumentów kojarzy także krakowskie obwarzanki i rogale świętomarcińskie[5].

Co ciekawe, nawet w ofercie dużych, krajowych producentów można doszukać się regionalizmów. Doskonałym przykładem jest lokalne zróżnicowanie marek piwa, których sprzedaż (a więc i stopień zaopatrzenia) w ramach jednego wytwórcy różni się pomiędzy województwami[6].

Czy produkty regionalne mogą zwiększyć sprzedaż w sklepie?

Niezależni przedsiębiorcy, prowadzący sklepy lokalne, mogą skutecznie odróżnić się od największych sieci handlowych nie tylko dlatego, że oferują bliskość i sąsiedzką atmosferę zakupów. Z łatwością mogą również wprowadzić do swojej oferty produkty, które gdzie indziej są trudno dostępne. Artykuły regionalne mogą stanowić świetną motywację dla klientów do odwiedzania konkretnego sklepu. Składa się na to szereg czynników[7]:

  • poczucie przynależności – dla wielu konsumentów to bardzo ważny punkt odniesienia, bowiem dużo łatwiej jest utożsamiać się z kimś, kogo się zna;
  • tradycja i jakość – klienci sięgają po wyroby regionalne, ponieważ kojarzą im się one z tradycyjnym sposobem wytwarzania, a więc także produktem zdrowszym, wolnym od przemysłowych dodatków;
  • chęć wspierania krajowej gospodarki – konsumenci zwracają uwagę na artykuły z oznaczeniami dotyczącymi polskiej produkcji i sięgają po nie, ponieważ w ten sposób mają poczucie, że wspierają lokalnych producentów i rozwój polskiego rynku;
  • odpowiedzialność konsumencka – produkty regionalne zwykle przemierzają krótką drogę w procesie produkcji i dystrybucji, co kojarzy się z ich ekologicznością.

Towary regionalne to zatem świetny sposób na przyciągnięcie klientów do sklepu i wyróżnienie się na tle konkurencji. Ich obecność może pozytywnie wpłynąć na obrót i wartość koszyka zakupowego[8].

Eurocash.pl Market – łatwy dostęp do produktów regionalnych

Przedsiębiorcy niezależni oraz franczyzowi, korzystający z platformy eurocash.pl Market mogą sprawnie i wygodnie zamówić do swojego sklepu szeroki wachlarz artykułów – od produktów importowanych, przez sezonowe, po właśnie wyroby regionalne. W ten sposób zyskują możliwość łatwego zarządzania ofertą swojego lokalu i stałego dostosowywania jej do zmieniających się potrzeb konsumentów, z którymi eurocash.pl Market jest zawsze na bieżąco.

Warto pamiętać, że odpowiednio skomponowany asortyment bezpośrednio przekłada się na sprzedaż w sklepie. Dobrze jest zatem śledzić najnowsze trendy rynkowe i regularnie weryfikować pod ich kątem ofertę.

 


[1]  PMR, raport „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2018”

[2] Badanie Kantar Media “Food 360”, 2018 r.

[3] Monika Kucharczyk, Małgorzata Krzywonos, Marta Wilk et al., Etnocentryzm konsumencki a produkty regionalneUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2015 r.

[4] Rola produktów regionalnych w sklepie – Akademia Umiejętności Eurocash, 2020 r.

[5] Znajomość polskich produktów tradycyjnych i regionalnych zarejestrowanych w UE, Marketing i Rynek, 2014, nr 6.

[6] Rola produktów regionalnych w sklepie – Akademia Umiejętności Eurocash, 2020 r.

[7] Ibidem; ARC Rynek i Opinia, Rośnie świadomość polskich konsumentów, https://arc.com.pl/rosnie-swiadomosc-polskich-konsumentow/. Dostęp 14.04.21 r.

[8] Rola produktów regionalnych w sklepie – Akademia Umiejętności Eurocash, 2020 r.

 

Epidemia sprawia, że rośnie znaczenie zakupów blisko domu
Epidemia sprawia, że rośnie znaczenie zakupów blisko domu
08-12-2020

Jesienią wzrosła liczba dziennie odnotowywanych przypadków zachorowań na koronawirusa. Po letnich obluzowaniach ponownie wprowadzane są obostrzenia. Część konsumentów stara się ograniczać swoje wyjścia z domu do minimum, w tym do wyjścia po zakupy, najlepiej blisko domu. Jednak wzrost znaczenia skle...

Czytaj więcej →
Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
Przygotuj się do kontroli środków z tarczy antykryzysowej i PFR
17-09-2020

Lockdown i ogłoszenie epidemii COVID-19 wstrzymały polską gospodarkę. Wielu przedsiębiorców straciło z dnia na dzień źródło dochodów. Czasowym rozwiązaniem wspierającym firmy i pozwalającym na utrzymanie pracowników miały być subwencje finansowe przyznawane w ramach tzw. tarczy antykryzysowej i PFR....

Czytaj więcej →
Emocje w biznesie? Tak, szczególnie w relacjach z klientem
Emocje w biznesie? Tak, szczególnie w relacjach z klientem
07-06-2019

Przez lata panowała opinia, że w biznesie nie ma miejsca na emocje. Od profesjonalistów oczekuje się, że zachowają spokój w każdej sytuacji i nie okażą emocji. Jednak czy takie działanie ma sens? Emocje są przecież nieodłącznym elementem naszej osobowości. Dlatego zamiast je eliminować, nauczmy się...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl