4 wskazówki, jak motywować do pracy personel w okresie epidemii

4 wskazówki, jak motywować do pracy personel w okresie epidemii

Epidemia dosadnie pokazała, że nie wszystko jesteśmy w stanie kontrolować. Wyhamowanie gospodarki sprawiło, że wiele firm mierzy się z trudnościami finansowymi, organizacyjnymi czy personalnymi. Wszyscy pracujemy inaczej, reżim sanitarny i obostrzenia odczuwalne są w każdej branży. Część firm przeorganizowała się na tryb home office, ale są i tacy, którzy ze względu na charakter pracy nie mogą jej wykonywać zdalnie. W pierwszej kolejności wymienimy tutaj służbę zdrowia, ale należą do nich również pracownicy branży budowlanej, transportu oraz pracownicy sklepów.

Ci ostatni od początku trwania epidemii, podobnie jak pracownicy służby zdrowia działają na tzw. pierwszym froncie i nieustannie narażeni są na zagrożenia, co nie pozostaje bez wpływu na ich komfort psychiczny i motywację do pracy. 

Dodatkowo, w tym trudnym czasie zmieniają się też trendy zakupowe konsumentów. Bezpieczne zakupy są jednym z kluczowych aspektów decydujących o wyborze sklepu.

Dla każdego właściciela sklepu spożywczego niezwykle ważne jest teraz, aby jego zespół stanął na wysokości zadania w zakresie zapewnienia bezpiecznej i życzliwej obsługi klienta.

Jak zatem skutecznie wesprzeć pracowników w kryzysowej sytuacji?

Oto 4 praktyczne wskazówki, jak zarządzać pracownikami, aby proces sprzedaży w Twoim sklepie przebiegał w sposób sprawny i bezpieczny, a Twój personel był zmotywowany i gotowy na nowe wyzwania.

  1. Zapewnij bezpieczeństwo swoim pracownikom

Pracownicy mają obawy zarówno o swoje zdrowie, jak i zdrowie swoich najbliższych. Dlatego obecnie jednym z najważniejszych zadań przedsiębiorcy jest zadbanie o środki ochrony osobistej dla swoich pracowników (rękawiczki, maseczki, płyn dezynfekujący). Jeśli masz możliwość, to zamontuj płyty ochronne oddzielające kasjerów od klientów. Podziel pracowników na niezależne, nie mające ze sobą kontaktu zespoły i wprowadź pracę zmianową.  Obserwuj swoich pracowników pod kątem ich poczucia bezpieczeństwa, dbaj o ich emocje, oferuj swoją pomoc, a jeśli mają potrzebę rozmowy z Tobą, to znajduj dla nich czas. Pamiętaj, że motywacja to również docenienie, więc – kiedy zauważysz pożądane zachowanie lub postawę – podziękuj, pogratuluj czy pochwal.

  1. Zadbaj o spójną, czytelną i uporządkowaną komunikację

Ważnym, choć często pomijanym elementem motywacyjnym jest odpowiednia komunikacja, dlatego bezwzględnie zadbaj o klarowność treści. Zaplanuj cykliczność przekazywanych informacji, tak, aby każdy z Twoich pracowników wiedział, kiedy może się spodziewać nowego komunikatu. Wieszaj ważne komunikaty czy instrukcje w widocznych miejscach w pomieszczeniu socjalnym. Dopytuj, czy Twoje informacje są właściwie rozumiane przez pracowników. Zadbaj o to, aby komunikacja miała wymiar wspierający, a nie kontrolujący. Słowa świadczące, że najważniejsze jest zdrowie i bezpieczeństwo pracowników, szczególnie w sytuacji kryzysowej, jaką jest epidemia zdecydowanie bardziej poprawiają samopoczucie i dopingują do pracy.

  1. Dostosuj styl zarządzania do sytuacji

Obecna sytuacja bardzo szybko się zmienia, dlatego ważne jest, aby umiejętnie zachowywać się w sytuacjach kryzysowych. Pamiętaj, że powinieneś starać się być wsparciem dla swojego zespołu i zawsze pokazywać pozytywną postawę. Pracownicy dobrze się czują, jeśli mogą wnieść własny wkład czy pomysł do pracy, dlatego aktywizuj ich do wspólnego działania, np. wspólnie zastanawiajcie się, jak polepszyć standardy bezpieczeństwa w sklepie, jak pomóc seniorom realizować zakupy lub jak dostarczyć zakupy osobom chorym lub przebywającym na kwarantannie. Zarządzaj ryzykiem, aby sytuacje nieprzewidziane nie zakłóciły pracy zespołu, bądź przygotowany na rozwój kilku scenariuszy – wprowadzenie kolejnych obostrzeń.

  1. Zadbaj o rozwój swoich podwładnych

Obecnie bardzo szybko zmienia się rynek pracy i wielu właścicieli sklepów zatrudnia nowych pracowników. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców, Akademia Umiejętności Eurocash opracowała specjalny program wdrożeniowy dla nowych pracowników sklepów spożywczych, który sprawia, że nowo zatrudnione osoby przechodzą niezbędne szkolenia w trybie ekspresowym.

 W ramach programów wdrożeniowych, pracownicy na 6 stanowiskach pracy w sklepie mogą szkolić się zarówno z zakresu BHP czy HACCP oraz m.in. z merchandisingu, obsługi klienta, zarządzania kategoriami czy obliczania rentowności sklepu. Materiały edukacyjne zostały wzbogacone o nowe zagadnienia z zakresu zarządzania strefą kasy i kategoriami produktowymi i - co szczególnie istotne - o tematy związane z koronawirusem. Program wdrożeniowy wyczerpująco omawia aktualne regulacje prawne, rozporządzenia sanitarne, a także zasady obsługi klientów i zarządzenia personelem w czasach pandemii.

Materiały dostępne są w różnej formie – kursów e-learningowych, filmów, nagrań z webinarów i warsztatów on-line, artykułów, materiałów informacyjnych i e-booków. Dostęp nie jest limitowany – poszczególne materiały można odtwarzać wielokrotnie i o dowolnej porze. Program wdrożeniowy został zaprojektowany tak, by każdy nowy pracownik mógł bez problemu przejść go samodzielnie.

Wszystkie materiały szkoleniowe są bezpłatnie dostępne dla zarejestrowanych użytkowników platformy edukacyjnej Akademii Umiejętności Eurocash. Aby uzyskać dostęp do platformy należy kontaktować się z przedstawicielami sieci franczyzowych Grupy Eurocash.

Pamiętaj, że niezależnie od dalszego rozwoju epidemii koronawirusa pracownicy najbardziej potrzebują i doceniają troskę oraz poczucie bezpieczeństwa, nie tylko by czuć się komfortowo, ale i po to, by móc dobrze i efektywnie pracować.

Zima w handlu a epidemia. Przedsiębiorco, o czym powinieneś pamiętać?
Zima w handlu a epidemia. Przedsiębiorco, o czym powinieneś pamiętać?
09-12-2021

W tym roku grudzień w handlu jest tym bardziej intensywny – nie tylko ze względu na branżowy kalendarz, ale także dodatkowe obostrzenia związane z epidemią. W związku z rosnącą liczbą zakażeń Covid-19, od 1 grudnia w życie wszedł tzw. pakiet alertowy. Obowiązuje on do 17 grudnia, ale niewykluczone,...

Czytaj więcej →
Rusza startupowy konkurs Herosi na Starcie od Grupy Eurocash!
Rusza startupowy konkurs Herosi na Starcie od Grupy Eurocash!
02-06-2021

Czy znasz młodego człowieka, którego głowa aż pęka od pomysłów na biznes? Może to Twoja córka lub syn koleżanki? Albo kuzyn, który właśnie studiuje i szuka sposobu na równoległe rozwinięcie swojego biznesu? Niezależnie od tego, kto właśnie przyszedł Ci do głowy, koniecznie powiedz mu o konkursie Her...

Czytaj więcej →
Bliskość i lokalność zawsze w cenie – o sile stacjonarnego handlu w cyfrowych czasach
Bliskość i lokalność zawsze w cenie – o sile stacjonarnego handlu w cyfrowych czasach
10-06-2021

Pomimo, że – m.in. w efekcie epidemii – kategoria tzw. „e-grocery” dynamicznie się rozwija, handel stacjonarny wciąż stanowi podstawę codziennych zakupów spożywczych Polaków. Nawet dla najmłodszych konsumentów to, co dają zakupy w lokalnym sklepie – osobisty kontakt ze sprzedawcą, bliskość i wygoda...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl