Modele biznesowe, które warto poznać, jeśli chcesz otworzyć własny sklep

Modele biznesowe, które warto poznać, jeśli chcesz otworzyć własny sklep

Uruchomienie i prowadzenie własnego sklepu jest dla wielu osób odważnym krokiem wejścia w świat samodzielnego biznesu. Podjęcie takiej decyzji obarczone jest z pewnością dużym ryzykiem – przecież nie każdy sklep ma szanse na powodzenie – ale z drugiej strony bez ryzyka nie ma co liczyć na późniejsze zyski.

Można jednak ryzyko zminimalizować, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań biznesowych oferowanych przez Grupę Eurocash. Rozwiązania te, sprawdzone już przez wielu przedsiębiorców, którzy skorzystali z nich wcześniej to franczyza lub agencja. Model bardziej rozpowszechniony to franczyza. Tak działają m.in. sieci Lewiatan, Groszek, Eurosklep czy Delikatesy Centrum. Alternatywnym podejściem jest model agencyjny w którym działa m.in abc na kołach. Niedawno Grupa Eurocash zdecydowała się też na uruchomienie pierwszej placówki sieci Duży Ben w modelu agencyjnym.

Zobacz też tekst: Wielka sprzedaż w małym formacie

– Dobrym przykładem zbudowania możliwości współpracy Grupy Eurocash z różnymi grupami przedsiębiorców jest nasz pionierski projekt: market alkoholowy Duży Ben – mówi Dawid Kula, dyrektor generalny sieci Duży Ben.

– Na początku rozwijaliśmy ten koncept jako franczyzę, ale otrzymywaliśmy mnóstwo pytań o możliwości współpracy od osób, które chciałyby pełnić rolę menedżera sklepu w formie agenta. Sygnały z rynku, a co najważniejsze jakość zgłoszeń i budująca determinacja tych osób skłoniły nas do mocnego postawienia na rozwój modelu agencyjnego. Jak się okazało była to bardzo dobra decyzja, ponieważ w przeciągu kilku miesięcy otworzyliśmy 11 sklepów agencyjnych w kilku miastach Wielkopolski i województwa Lubuskiego. – dodaje Kula. 

Duży Ben to sieć sklepów alkoholowych nowego typu, które oferują bogatą gamę alkoholi, ale także fachowe doradztwo.

Prowadzenie biznesu w grupie, pod znaną na rynku marką jest z pewnością dużo łatwiejsze niż działalność samodzielna, pod nieznanym nikomu szyldem. Indywidualni przedsiębiorcy, chcąc do takiej grupy dołączyć mają do wyboru dwie możliwości – franczyzę lub agencję.

Różnica między franczyzą a agencją

Mówiąc językiem prawnym, podstawowa różnica między umową franczyzową a agencyjną polega na tym, że agent jest tylko pośrednikiem przy zawieraniu umów oznaczonego rodzaju na rzecz dającego zlecenie, ewentualnie do zawierania umów w jego imieniu. Franczyzobiorca natomiast działa we własnym imieniu i na własny rachunek. Ważniejszą jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy kwestią są finanse i nakłady niezbędne dla uruchomienia placówki handlowej.

Umowa agencyjna – dla tych, którzy nie chcą inwestować na start własnych środków

Na zawarcie umowy agencyjnej decydują się zazwyczaj osoby mające umiejętności i cechy niezbędne do prowadzenia biznesu, ale nie chcą ponosić większych nakładów początkowych i związanego z tym ryzyka. Agent bowiem nie musi inwestować w otwarcie sklepu. To właściciel sieci, np. Grupa Eurocash, wykłada pieniądze na placówkę, jej wyposażenie i zaopatrzenie.

Półka z alkoholami

Przygotowuje też punkt do otwarcia i cały czas pozostaje jego właścicielem. Agent obejmuje gotowy, przygotowany sklep i prowadzi go pracując na rzecz sieci, otrzymując zazwyczaj stałe wynagrodzenie oraz wynagrodzenie prowizyjne. Na agencie spoczywa jednak obowiązek zatrudnienia pracowników, co pozwala na zatrudnienie osób według własnych preferencji i wymagań.

Czytaj też: Pomysł na biznes czy powtórka z biznesu? Pierwsze kroki z własną firmą

– Grupa Eurocash proponuje przedsiębiorcom zawieranie umów agencyjnych dla sklepów małych formatów specjalistycznych, np. Duży Ben – mówi Dawid Kula z Eurocash. – Inwestując w specjalistyczne i innowacyjne formaty detaliczne poprawiamy ich konkurencyjność i pozwalamy na rywalizację z największymi graczami.

–  Oferujemy bardzo duże wsparcie i wieloletnie doświadczenie grupy Eurocash w tym obszarze. Dzięki temu dajemy też szansę wejścia na rynek osobom zaczynającym dopiero swą przygodę z handlem. Właśnie to jest najbardziej motywujące w naszej pracy, kiedy oddajemy sklepy w ręce zmotywowanych i pozytywnie nastawionych do działania osób, które już po kilku miesiącach deklarują chęć otwarcia kolejnych sklepów razem z nami – dodaje Dawid Kula.

Franczyza – działasz niezależnie, ale pod znanym brandem

Drugą z propozycji Grupy Eurocash dla przedsiębiorców jest bardziej rozpowszechniony i umocowany w Grupie model współpracy franczyzowej. Jak wspomniano powyżej franczyzobiorca działa na własny rachunek, choć pod znaną marką Grupy, np. Lewiatan, Groszek, czy Delikatesy Centrum. Inwestycja finansowa przedsiębiorcy w system franczyzowy jest wyższa niż w system agencyjny, jednak tu osoba prowadząca sklep działa na własny rachunek, ma też większą swobodę w prowadzeniu biznesu – również w przypadku doboru asortymentu i wysokości cen.

Najczęściej również więcej zysków trafia do jej kieszeni. Z drugiej jednak strony przedsiębiorca taki ponosi większe ryzyko handlowe, sam musi wyłożyć pieniądze na przygotowanie i otwarcie punktu handlowego, sam też zadbać musi o zatowarowanie. Płaci też co miesiąc opłatę franczyzową na rzecz franczyzodawcy, ale może liczyć na wsparcie Grupy Eurocash w zakresie szkoleń, marketingu, rozwoju, czy tzw. konsolidacji skali zakupowej.

Przeczytaj też: Franczyza – gotowa recepta na dobry biznes

Franczyza czy agencja – który model wybrać?

Który z modeli jest zatem lepszy? Każdy z nich został przygotowany w taki sposób, by odpowiadać na potrzeby potencjalnych partnerów Grupy Eurocash.

– Agencja kierowana jest dla osób przedsiębiorczych z doświadczeniem w branży handlowej ale także dla tych którzy dopiero chcą rozpocząć karierę w handlu i postawić pierwsze kroki w prowadzeniu nowoczesnego biznesu oraz zdobyć doświadczenia w zarządzaniu placówką handlową, a to wszystko przy ograniczonym ryzyku inwestycyjnym. Franczyza z kolei, to oferta skierowana do czynnych przedsiębiorców, którzy myśląc o wyższej stopie zwrotu inwestycji chcą i mogą zainwestować większe środki w otwarcie własnego sklepu, lub już go posiadają ale chcą dalej działać pod rozpoznawalną, silną marką, która pozwoli wzmocnić ich konkurencyjność i atrakcyjność na rynku – komentuje Dawid Kula

 

Co ma na myśli Twój klient, mówiąc, że jest „flexi”, „vege”, „vegan”?
Co ma na myśli Twój klient, mówiąc, że jest „flexi”, „vege”, „vegan”?
17-02-2021

Ile konsumentów, tyle potrzeb – szczególnie kiedy mowa o odżywianiu. Mnogość terminów, które określają różne sposoby żywienia potrafi być nieco przytłaczająca. Co polecić klientowi, kiedy mówi, że jest na specjalnej diecie, np. bezglutenowej albo wegańskiej? O jakie produkty warto uzupełnić ofertę p...

Czytaj więcej →
Jak rozwijać innowacyjność i przedsiębiorczość prowadząc niezależny biznes?
Jak rozwijać innowacyjność i przedsiębiorczość prowadząc niezależny biznes?
12-10-2021

Słysząc termin „innowacyjność”, najczęściej wyobrażamy sobie zaawansowane projekty technologiczne. Tymczasem innowacyjność to nie tylko maszyny przyszłości. To tak naprawdę praktyczność i nowe rozwiązania dla starych problemów. Właśnie takim podejściem bardzo często wykazują się właściciele lokalnyc...

Czytaj więcej →
Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0%. Jak odpowiedzieć na nowy trend?
Polacy coraz chętniej sięgają po alkohole 0%. Jak odpowiedzieć na nowy trend?
20-09-2022

Kategoria piw bezalkoholowych jest obecnie najbardziej dynamicznie rozwijającym się segmentem na rynku piwa w Polsce.[1] Na znaczeniu coraz bardziej zyskują także wina 0% oraz alkohole mocne w wersji bez procentów. Szacuje się, że do 2024 r. konsumpcja bezalkoholowa i niskoalkoholowa na świecie wzro...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl