09-12-2018

9/12/2018

Modele biznesowe, które warto poznać, jeśli chcesz otworzyć własny sklep

Uruchomienie i prowadzenie własnego sklepu jest dla wielu osób odważnym krokiem wejścia w świat samodzielnego biznesu. Podjęcie takiej decyzji obarczone jest z pewnością dużym ryzykiem – przecież nie każdy sklep ma szanse na powodzenie – ale z drugiej strony bez ryzyka nie ma co liczyć na późniejsze zyski. Można jednak ryzyko zminimalizować, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań biznesowych oferowanych przez Grupę Eurocash. Ich skuteczność jest potwierdzona przez tysiące przedsiębiorców, którzy korzystają z nich od lat. Dostępne we współpracy modele biznesowe to franczyza, system partnerski lub agencja. Model prawdopodobnie najbardziej rozpoznawalny to franczyza. Tak działa m.in. sieć Delikatesy Centrum. Z kolei sieci Groszek, Euro Sklep czy ABC to sieci partnerskie. Alternatywnym podejściem jest model agencyjny, w którym działa m.in. Duży Ben.  

Czytaj też:5 cech przedsiębiorcy. Czy masz je wszystkie?

Modele biznesowe sklepów co to jest? Przykłady popularnych modeli biznesowych

Zanim omówimy konkretne wskazane wyżej modele biznesowe, wyjaśnimy, co to jest model biznesowy i jaka jest jego definicja. Model biznesowy firmy określa podstawową strategię organizacji dotyczącą prowadzenia rentownej działalności. Opisuje, co będzie sprzedawane, w jaki sposób będą generowane przychody i jak klienci będą płacić za towary czy usługi. Odzwierciedla on także unikalną propozycję wartości firmy, która jest podstawowym sposobem, w jaki firma zaspokaja potrzeby rynku.

Jakie są modele biznesowe? Jest wiele różnych klasyfikacji. Oto przykłady popularnych rodzajów modeli biznesowych ze względu na to, kto jest docelowym klientem danego przedsiębiorstwa:

  • model biznesowy B2C – Business to Consumer;
  • model biznesowy B2B – Business to Business;
  • model biznesowy C2C – Consumer to Consumer.

Możemy też podzielić modele biznesowe z uwagi na sposób finansowania (np. crowdfunding, venture capital), kanał sprzedaży (model e-commerce, mobile commerce), strategię generowania przychodów (np. model freemium, reklamowy model biznesowy). Decydując się na własny biznes, można przemyśleć i stworzyć swój własny model biznesowy od podstaw albo skorzystać z gotowych rozwiązań. Prowadzenie biznesu w grupie, pod znaną na rynku marką jest z pewnością dużo łatwiejsze niż działalność samodzielna, pod nieznanym nikomu szyldem. Indywidualni przedsiębiorcy, chcąc do takiej grupy dołączyć, mają do wyboru kilka możliwości – franczyzę, system partnerski lub agencję.– Dobrym przykładem zbudowania możliwości współpracy Grupy Eurocash z różnymi grupami przedsiębiorców jest nasz pionierski projekt: market alkoholowy Duży Ben – mówi Dawid Kula, dyrektor generalny sieci Duży Ben.

– Na początku rozwijaliśmy ten koncept jako franczyzę, ale otrzymywaliśmy mnóstwo pytań o możliwości współpracy od osób, które chciałyby pełnić rolę menedżera sklepu w formie agenta. Sygnały z rynku, a co najważniejsze, jakość zgłoszeń i budująca determinacja tych osób skłoniły nas do mocnego postawienia na rozwój modelu agencyjnego. Jak się okazało, była to bardzo dobra decyzja, ponieważ w przeciągu kilku miesięcy otworzyliśmy 11 sklepów agencyjnych w kilku miastach Wielkopolski i województwa lubuskiego – dodaje Kula.

W 2025 r. już wszystkie sklepy Dużego Bena działają w modelu agencyjnym, a jest ich ok. 400. Duży Ben to sieć sklepów alkoholowych z elementami convenience. Oferuje atrakcyjny format sprzedaży alkoholi, a także – zgodnie z zasadą one-stop-shop (wszystko w jednym miejscu) – produkty uzupełniające ofertę trunków (m.in. przekąski i akcesoria do drinków). Wyróżnikiem sieci jest też fachowe doradztwo.

Umowa agencyjna – co to jest i na czym polega?

Na czym w praktyce polega agencyjny model sprzedaży? Agencyjny model biznesu polega na zawarciu umowy pomiędzy agentem a przedsiębiorcą (np. Grupą Eurocash), a agent świadczy usługi sprzedaży towaru na rzecz przedsiębiorcy. Właścicielem lokalu jest zazwyczaj przedsiębiorca (nie zawsze jest to regułą — umowy agencyjne mogą przybierać odmienne zapisy na ten temat). On także zajmuje się wyposażeniem i zatowarowaniem placówki. Zadaniem agenta jest natomiast kontrola i utrzymanie sklepu oraz utrzymanie personelu. Wymogiem zawarcia umowy agencyjnej jest prowadzenie działalności przez agenta. Oczywiście może on ją założyć dopiero w momencie podjęcia decyzji o przystąpieniu do takiego modelu biznesowego. Choć agencyjny model sprzedaży jest podobny do franczyzy, oba modele dzieli kilka ważnych różnic. Jakich?

Model biznesowy firmy: Różnica między franczyzą a agencją – przykłady

Mówiąc językiem prawnym, podstawowa różnica między umową franczyzową a agencyjną polega na tym, że agent jest tylko pośrednikiem przy zawieraniu umów oznaczonego rodzaju na rzecz dającego zlecenie, ewentualnie do zawierania umów w jego imieniu. Franczyzobiorca natomiast działa we własnym imieniu i na własny rachunek. Ważniejszą jednak z punktu widzenia przedsiębiorcy kwestią są finanse i nakłady niezbędne dla uruchomienia placówki handlowej.

Półka z alkoholami

Umowa agencyjna –  wady i zalety

Na zawarcie umowy agencyjnej decydują się zazwyczaj osoby mające umiejętności i cechy niezbędne do prowadzenia biznesu, ale nie chcą ponosić większych nakładów początkowych i związanego z tym ryzyka. Agent bowiem nie musi inwestować w otwarcie sklepu. To właściciel sieci, np. Grupa Eurocash, wykłada pieniądze na placówkę, jej wyposażenie i zaopatrzenie.

Przygotowuje też punkt do otwarcia i cały czas pozostaje jego właścicielem. Agent obejmuje gotowy, przygotowany sklep i prowadzi go, pracując na rzecz sieci, otrzymując zazwyczaj stałe wynagrodzenie oraz wynagrodzenie prowizyjne. Na agencie spoczywa jednak obowiązek zatrudnienia pracowników, co pozwala na zatrudnienie osób według własnych preferencji i wymagań.

Czytaj też:Pomysł na biznes czy powtórka z biznesu? Pierwsze kroki z własną firmą

– Grupa Eurocash proponuje przedsiębiorcom zawieranie umów agencyjnych dla sklepów formatów specjalistycznych, np. Duży Ben – mówi Dawid Kula z Eurocash. – Inwestując w specjalistyczne i innowacyjne formaty detaliczne, poprawiamy ich konkurencyjność i pozwalamy na rywalizację z największymi graczami.

–  Oferujemy bardzo duże wsparcie i wieloletnie doświadczenie grupy Eurocash w tym obszarze. Dzięki temu dajemy też szansę wejścia na rynek osobom zaczynającym dopiero swą przygodę z handlem. Właśnie to jest najbardziej motywujące w naszej pracy, kiedy oddajemy sklepy w ręce zmotywowanych i pozytywnie nastawionych do działania osób, które już po kilku miesiącach deklarują chęć otwarcia kolejnych sklepów razem z nami – dodaje Dawid Kula.

Franczyza – działasz niezależnie, ale pod znanym brandem

Drugą z propozycji Grupy Eurocash dla przedsiębiorców jest model współpracy franczyzowej. Jak wspomniano powyżej franczyzobiorca działa na własny rachunek, choć pod znaną marką Grupy, np. Delikatesy Centrum. Inwestycja finansowa przedsiębiorcy w system franczyzowy jest wyższa niż w system agencyjny. Franczyzobiorca ponosi większe ryzyko handlowe, sam musi wyłożyć pieniądze na przygotowanie i otwarcie punktu handlowego, sam też zadbać musi o zatowarowanie. Płaci też co miesiąc opłatę franczyzową na rzecz franczyzodawcy. Jednak najczęściej również więcej zysków trafia do jego kieszeni. Może też liczyć na wsparcie Grupy Eurocash w zakresie szkoleń, marketingu, rozwoju, czy tzw. konsolidacji skali zakupowej. Dostaje też gotowe rozwiązania technologiczne dla siebie i konsumenta – np. systemy POS czy programy lojalnościowe.

System partnerski – opcja dla niezależnych

Systemy partnerskie działają na podobnych zasadach co franczyza, ale pozostawiają przedsiębiorcom znacznie więcej swobody. To detalista prowadzący sklep decyduje, które nowości chce wprowadzić u siebie, czy chce mieć w swoim sklepie dany system, program lojalnościowy czy promocję. Właściciel marki – np. Grupa Eurocash – proponuje mu różne rozwiązania, ale to od właściciela sklepu zależy, czy będzie chciał z nich skorzystać. W takim modelu działają w Grupie Eurocash przede wszystkim sieci ABC, Groszek i Euro Sklep.

Franczyza, agencja czy system partnerski – który model wybrać?

Który z modeli jest zatem lepszy? Każdy z nich został przygotowany w taki sposób, by odpowiadać na potrzeby potencjalnych partnerów Grupy Eurocash.

– Agencja kierowana jest dla osób przedsiębiorczych z doświadczeniem w branży handlowej, ale także dla tych, którzy dopiero chcą rozpocząć karierę w handlu i postawić pierwsze kroki w prowadzeniu nowoczesnego biznesu oraz zdobyć doświadczenia w zarządzaniu placówką handlową, a to wszystko przy ograniczonym ryzyku inwestycyjnym. Franczyza z kolei, to oferta skierowana do czynnych przedsiębiorców, którzy myśląc o wyższej stopie zwrotu inwestycji, chcą i mogą zainwestować większe środki w otwarcie własnego sklepu, lub już go posiadają, ale chcą dalej działać pod rozpoznawalną, silną marką, która pozwoli wzmocnić ich konkurencyjność i atrakcyjność na rynku – komentuje Dawid Kula.

Do systemów partnerskich z kolei łatwo mogą dołączyć przedsiębiorcy, którzy już prowadzą swój sklep pod własnym brandem i chcą, żeby stał się on częścią sieci, żeby móc skorzystać z jej skali. Sieci partnerskie pozwalają na większą różnorodność, więc dołączenie istniejącej placówki do sieci nie wymaga dużej inwestycji, za to może wygenerować istotny zwrot dzięki temu, że przedsiębiorca może zainstalować na swoim sklepie znany szyld, skorzystać z promocji sieci i jej rozwiązań dla konsumenta, takich jak aplikacje, a także zyskać dostęp do systemów ułatwiających pracę – jak EuroPlatform.

Czytaj też: Konsumencka historia: 100 lat polskiej niepodległości – 100 lat historii polskiego handlu

Podobne artykuły