Z końcem roku robimy podsumowania i przygotowujemy się na kolejny. Dla sektora handlu prognozy są umiarkowane. Eksperci [1] przewidują, że na znaczeniu jeszcze mocnej zyska elastyczność w funkcjonowaniu sklepów i sprawność radzenia sobie w warunkach ostrej konkurencji, a także zdolność do wykorzystywania nowych rozwiązań technologicznych. Drugi aspekt to trendy w decyzjach zakupowych konsumentów – co będzie dla nich ważne i jak sprawnie reagować na ich potrzeby podpowiadamy w poniższym artykule.
Najnowszy raport „Global Food & Drink Trends 2024” [2] pokazuje, że konsumenci coraz bardziej zaczynają dbać o zdrowie i szukać zdrowszych produktów. Choć ich główną motywacją pozostanie uzyskanie maksymalnej wartości za rozsądną cenę. Jedzenie i napoje muszą też smakować dobrze i być warte swojej ceny. To ważna wskazówka dla właścicieli sklepów, którzy mogą zaplanować w przestrzeni swojej placówki sekcje lub półki ze zdrowymi produktami typu eko, z pełnego przemiału, na bazie owoców i warzyw itd. Jeśli jest taka możliwość, warto również promować lokalnych dostawców, którzy przywiozą świeży towar z pobliskich zakładów czy upraw, skracając tym samym łańcuch dostaw.
Raport pokazał również, że największy udział w wydatkach na żywność i napoje na wielu rynkach na całym świecie mają konsumenci w wieku 40+. Ta dojrzała grupa ceni sobie także komfort zakupów i robi je często dla całej rodziny. Nie bez znaczenia będzie dla niej możliwość uzyskania rabatów czy udziału w promocjach, które pozwolą na oszczędności w domowym budżecie. Eksperci prognozując przyszły rok w handlu, zwracają uwagę, że w niektórych kategoriach produktów wybór marki własnej będzie właśnie próbą optymalizacji wydatków. Z kolei marki producenckie są postrzegane jako te o wyższej jakości i wartości, więc konsumenci mogą także je wybierać, by ograniczyć nietrafione wydatki.
Większa świadomość na temat wysoko przetworzonych produktów
W związku z tym, że konsumenci będą stawiać na zdrowsze produkty, należy spodziewać się rosnącego zainteresowania mniej przetworzoną żywnością i napojami bogatymi w witaminy, minerały, błonnik, białko i inne składniki odżywcze. Natomiast produkty wysoko przetworzone będą wybierane rzadziej, a ich skład dokładniej przez kupujących sprawdzany. Trzeba jednak pamiętać o młodej grupie konsumentów, dla których dania gotowe, a więc przetworzone, są częstym wyborem ze względu na wygodę i brak czasu na samodzielne przygotowywanie posiłków. Dlatego w bieżącej ofercie sklepu nie powinno ich zabraknąć.
Co jeszcze w globalnych trendach konsumenckich na 2024
Co roku trendy konsumenckie bada także Euromonitor International. W raporcie na rok 2024 [3] ta firma badawcza definiuje sześć wiodących trendów. Jeden z nich to dobra jakość za jak najniższą cenę – aż 44% konsumentów planuje oszczędności i deklaruje stosowanie coraz sprytniejszych strategii, aby uzyskać najkorzystniejsze dla siebie oferty produktowe. Drugi, to coraz większa świadomość nt. ekologii i ochrony środowiska, przy jednoczesnym wyczuleniu na tzw. greenwashing firm, czyli deklarowanie działań na rzecz ochrony klimatu, które nie mają pokrycia w rzeczywistości lub ich skala jest znikoma, nie przynosząca realnej zmiany.
Pozostałe zjawiska, które będą definiowały zachowania konsumenckie w przyszłym roku to:
• rosnąca otwartość na korzystanie ze sztucznej inteligencji, szczególnie w kontekście personalizacji oferowanych konsumentom towarów i usług,
• zakupy jako przyjemna ucieczka od codzienności – konsumenci będą szukali rozrywki i docenią nieoczekiwane niespodzianki podczas zakupów,
• przybierająca na sile polaryzacja – 32% respondentów tego badania przyznało, że w 2023 roku angażowało się w sprawy polityczne lub społeczne, dlatego ta grupa jest bardzo świadoma i chętniej wybierze marki, które także pokazują zaangażowanie w ważnych dla nich tematach, jak np. ochrona środowiska, ochrona zwierząt, tolerancja czy wspieranie potrzebujących,
• pragmatyzm pod względem zdrowia – jak wynika z raportu, 85% konsumentów byłoby skłonnych zapłacić więcej za produkty kosmetyczne o udowodnionej skuteczności lub widocznych korzyściach, co łączy się z ogólną dbałością o zdrowie i równowagę pomiędzy pracą a życiem prywatnym.
Niezależnie od prognoz rynkowych, klient zawsze doceni wysoką jakość produktów, dobrze dobrany asortyment i miłą, profesjonalną obsługę. Te wartości są ponadczasowe.
[1] Źródło:Wiadomości Handlowe nr 6/2023, artykuł pt. „Rynek FMCG 2024 r. Scenariusze i strategie”, s. 28-31
[2] Źródło: https://www.dlahandlu.pl/detal-hurt/trendy-konsumenckie/trendy-w-zywnosci-i-napojach-na-2024-rok-nadchodzi-nowa-era-wygody,132637.html
[3] Źródło: Euromonitor International “TopGlobal Consumer Trends 2024”, https://lp.euromonitor.com/white-paper/2024-global-consumer-trends/overview
Podobne artykuły