Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności
Jak skutecznie odpowiedzieć na niehandlowe niedziele? W które niedziele 2020 roku będzie można zrobić zakupy?

Jak skutecznie odpowiedzieć na niehandlowe niedziele? W które niedziele 2020 roku będzie można zrobić zakupy?

Polska dołączyła do krajów europejskich, w których funkcjonuje częściowy lub ograniczony zakaz handlu w niedzielę. Od marca br. placówki handlowe mogą być otwarte tylko w pierwszą i ostatnią niedzielę miesiąca. Zgodnie z planami ustawodawcy, w ciągu najbliższych dwóch lat liczba niedziel objętych zakazem handlu będzie się zwiększać. Już w przyszłym roku sklepy będą otwarte tylko w jedną niedzielę w miesiącu, a w 2020 roku zostanie wprowadzony całkowity zakaz handlu z wyjątkami dopuszczającymi handel w siedem wyznaczonych niedziel w roku.  

Niedziele handlowe w 2020 roku

W kończącym się 2019 roku na zakupy mogliśmy się udać w każdą ostatnią niedzielę miesiąca. Od 1 stycznia 2020 zakaz handlu w niedzielę zostaje poszerzony, co w rzeczywistości przekłada się na wystąpienie jedynie 7 tzw. niedziel handlowych.
 

Oto kalendarz niedziel handlowych 2020 roku:

  • 6 stycznia
  • 5 kwietnia
  • 26 kwietnia
  • 28 czerwca
  • 30 sierpnia
  • 13 grudnia
  • 20 grudnia
W pozostałe niedziele będzie obowiązywał zakaz handlu. Nie będzie on dotyczył jedynie stacji benzynowych i małych sklepów, gdzie za obsługę będą odpowiedzialni właściciele placówek. Dodatkowo 11 kwietnia, czyli w sobotę tuż przed Wielkanocą, oraz w wigilię 24 grudnia handel będzie obowiązywał jedynie do godziny 14:00.

Ograniczenia nałożone przez polskie prawo, w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem ofertami sklepów internetowych, zmusza tradycyjne sklepy do poszukiwania rozwiązań broniących je przed spadkiem sprzedaży.

Co zrobić aby skutecznie odpowiedzieć na zakaz handlu?

Nie od dziś wiadomo, że tam gdzie pojawiają się zakazy rodzi się kreatywność i chęć ominięcia wprowadzonych barier. Ograniczenia handlu w niedzielę zaowocowało poszukiwaniem alternatywnych metod sprzedaży oraz dystrybucji towarów w dni objęte zakazem. Jednym z rozwiązań stosowanych przez handlowców, jest wprowadzenie czytelnych komunikatów związanych z kalendarzem pracujących niedziel oraz systematyczne przypominanie swoim klientom, że dana niedziela jest dniem wolnym od handlu. Tradycyjna dystrybucja spojrzała też przychylnie na rozwiązania jakie daje współczesna technologia, np. mobilne aplikacje czy coolomaty.

Zakaz handlu w wybrane niedziele obowiązuje kilka miesięcy, można już jednak zaobserwować pierwsze efekty wprowadzenia nowych regulacji. W odpowiedzi na działania ustawodawców, sieci handlowe ruszyły z ofensywą programów rabatowych.

Czytaj także: Brakuje zawodowców. Pilnie poszukiwani sprzedawcy i handlowcy

Sklepy znanych marek wydłużyły godziny pracy w piątek i w sobotę, aby zrekompensować brak sprzedaży w niedzielę. Zamknięcie sklepów w niedzielę wpływa na rozwój nowych technologii wspierających sprzedaż, takich jak aplikacje zakupowe z opcją dostawy w niedzielę, czy sklepy samoobsługowe.

Wolność Tomku

Pierwotną intencją ustawodawcy w momencie wprowadzania ograniczenia handlu w niedziele, było zapewnienie wolnych niedziel dla pracowników dużych sieci detalicznych. Zatem zgodnie  z prawem właściciel małego sklepu może otworzyć sklep także w niedziele wolne od handlu. To dotyczy także sklepów działających w ramach sieci franczyzowej lub partnerskiej. Mimo wspólnego logo, należą do wielu, niezależnych przedsiębiorców.

- Dzięki przynależności do sieci franczyzowej sklepy korzystają z rozpoznawalnej marki, wsparcia marketingowego czy rozwiązań logistycznych oferowanych przez operatora sieci. Ale koniec końców, każdy z tych przedsiębiorców działa na własny rachunek – to oni są pracodawcą, podatnikiem i oni jako przedsiębiorcy stawiają czoła codziennym ryzykom związanym z prowadzonym biznesem.- komentuje Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy. - Jako ich partner w codziennym biznesie uważamy, że tak jak dotychczas, każdy właściciel sklepu powinien mieć możliwość podjęcia indywidualnej decyzji, czy w wolny dzień otworzy sklep, stanie osobiście przy kasie i obsłuży konsumentów, czy też zdecyduje się na jego zamknięcie.

Ściągnij, zamów i czekaj

Pewnym rozwiązaniem są także aplikacje mobilne umożliwiające zakupy online w niedziele wolne od handlu. Innym rozwiązaniem jest sklep internetowy z powodzeniem działający w Warszawie - Frisco.pl, która pozwala zrobić zakupy w niehandlowe niedziele. Jak to możliwe? Proces wyboru produktów, a także płatność i przekazanie do realizacji jest w pełni automatyczne, a odbiór zakupów spożywczych jest możliwy w jednej z wybranych przez klienta form dostawy:  do domu, odbiór w Coolomatach.

Jedzenie z paczkomatu

Kilka lat temu, pierwsze uliczne lodówki próbowały wprowadzić na rynek sieć delikatesów spożywczych Alma oraz właściciel paczkomatów Grupa Integer. Inwestycje zakończyły się fiaskiem. Dziś znacząco zmienił się nasz tryb życia. W Warszawie testowany jest projekt firmy Coolomat. To odpowiednik paczkomatu z jedzeniem, dostępny przez całą dobę, umożliwiający klientom sklepów spożywczych odbiór zamówienia w wygodnej lokalizacji, bez konieczności oczekiwania na kuriera w domu.

Zobacz również: Jak komunikować ceny? Pricing i strategie cenowe - lekcja obowiązkowa

Pierwsze bezobsługowe sklepy

W 2016 roku, szwedzki przedsiębiorca Robert Ilijason, otworzył pierwszy na świecie całkowicie bezobsługowy  sklep, w którym nie zatrudnił ani jednego pracownika. By wejść do sklepu i zrobić zakupy skanując kody kreskowe produktów, wystarczyła aplikacja i telefon. Na dodatek, klienci sklepu płacili za zakupy dopiero pod koniec miesiąca.

Natomiast w tym roku, amerykański lider sprzedaży internetowej Amazon, otworzył w Seattle ultranowoczesny sklep bez kas. W sklepie Amazon Go cały proces zakupów jest automatyczny - klienci wkładają produkty do koszyka, a kwota do zapłacenia naliczana jest automatycznie. Warunkiem rozpoczęcia zakupów jest pobranie  aplikacji na telefon i podłączenie do niego karty kredytowej.

Sklep przyjedzie do Ciebie

Pomimo zakazu handlu w niedziele, zapominalscy mogą zrobić zakupy w placówkach nie objętych ograniczeniami takich jak stacje benzynowe oraz sklepy gdzie za ladą w tym dniu stoi sam właściciel. Innym rozwiązaniem jest oferta sklepów internetowych, które w obliczu nowych regulacji przygotowały specjalne oferty i rabaty, wabiąc klientów zniżkami na wybrane produkty, czy specjalnymi bonami na zakupy. Duże sieci handlowe poszły o krok dalej, oferując swoim klientom zakupy online z dostawą w niedzielę. Tym samym siedząc w domu możemy zamówić zakupy w internecie, a sklep przyjedzie do nas także w niedzielę objętą zakazem handlu.

Grupa Eurocash wprowadziła kilka rozwiązań, które pozwalają skorzystać z oferty sklepów nawet w niehandlowe niedziele. Jednym z nich jest mobilny sklep abc na kołach, który działa w mniejszych miejscowościach. Możliwość dostawy w niedziele wprowadził także sklep internetowy działający na terenie miasta stołecznego - Frisco.pl.

Pomysłów i rozwiązań jak skutecznie odpowiedzieć na niehandlowe niedziele jest wiele. Dostępne opcje są atrakcyjne i umożliwiają sprawne zakupy także w te dni kiedy obowiązują nowe przepisy.

Czytaj też: 10 rzeczy, które pomogą w budowaniu zespołu

Program stypendialny Eurocash - szansa na lepszy start dla młodych
Program stypendialny Eurocash - szansa na lepszy start dla młodych
09-07-2019

„Za 20 lat bardziej będziesz żałował tego, czego nie zrobiłeś, niż tego, co zrobiłeś. Więc odwiąż liny, opuść bezpieczną przystań. Złap w żagle pomyślne wiatry. Podróżuj, śnij, odkrywaj” Mark Twain   Wielu rodziców prawdziwie boli brak finansowych możliwości pielęgnowania talentów i rozwija...

Czytaj więcej →
Polskie produkty regionalne zyskują na popularności
Polskie produkty regionalne zyskują na popularności
09-12-2018

W ostatnich latach na całym świecie wraz z rozwojem mediów społecznościowych i znaczenia tzw. influencerów, na popularności zyskuje zdrowy tryb życia, oparty na świadomym przygotowywaniu posiłków z jakościowych produktów, regularnym uprawianiu sportu i szacunku dla środowiska naturalnego. Polacy nie...

Czytaj więcej →
Abc na kołach, Piwne Terytoria i Faktoria Win: autorski model komunikacji i sprzedaży
Abc na kołach, Piwne Terytoria i Faktoria Win: autorski model komunikacji i sprzedaży
22-03-2019

Sklepy się zmieniają. Model handlu dopasowuje się do stylu życia konsumentów, a możliwości pracy w nim z pewnością dalece bardziej odpowiadają na potrzeby młodych, wchodzących na rynek pracy osób, niż jeszcze kilka lat temu. Obserwując potrzeby trzech pokoleń Grupa Eurocash wdraża rozwiązania spełni...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl