5 sprawdzonych sposobów, jak ograniczyć koszty stałe i podnieść rentowność swojego sklepu

Minimalizowanie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej to jedno z najważniejszych wyzwań stojących obecnie przed właścicielami sklepów spożywczych. Optymalnie działające przedsiębiorstwa handlowe są w stanie lepiej konkurować na lokalnym rynku. Podpowiadamy, jak w prosty i skuteczny sposób ograniczyć koszty stałe i podnieść rentowność swojego biznesu.
Koszty stałe w firmie: Co to jest? Przykłady kosztów stałych
Prowadzenie sklepu spożywczego wiąże się z koniecznością regularnego pokrywania kosztów stałych. Jaka jest definicja kosztów stałych?
Zgodnie z definicją koszty stałe (ang. fixed cost), to koszty niezależne od wielkości produkcji. W zależności od miesiąca, przychodów firmy (w tym przypadku sklepu) czy innych czynników nie ulegają one zmianie. Jakie są stałe koszty prowadzenia sklepu stacjonarnego?
Oto kilka przykładowych kosztów prowadzenia sklepu spożywczego:
- stałe koszty prowadzenia działalności gospodarczej — składki ZUS odprowadzane za siebie i zatrudnionych;
- koszty podatkowe;
- wynagrodzenia pracowników;
- opłaty za prowadzenie księgowości sklepu;
- czynsz najmu lokalu oraz opłaty za media;
- niezbędne ubezpieczenia.
Rentowność sklepu spożywczego: Dlaczego należy analizować wyniki finansowe?
Obliczając rentowność sklepu, dowiadujesz się, na ile opłacalny jest Twój biznes. Niezależni przedsiębiorcy często nie analizują samodzielnie wyników finansowych swojego sklepu i liczą na podpowiedzi biura rachunkowego. Niestety taka postawa często prowadzi do kryzysowych sytuacji.
Możesz sam reagować z wyprzedzeniem na każdą trudną sytuację – rentowność sklepów spożywczych obliczyć można za pomocą prostej matematyki, która nie zajmuje dużo czasu. A kontrolując na bieżąco sytuację i planując z wyprzedzeniem ponoszone koszty, jesteś w stanie uniknąć wielu niespodzianek.
Pamiętaj, że kondycja finansowa Twojego przedsiębiorstwa zazwyczaj pogarsza się z tygodnia na tydzień, z miesiąca na miesiąc – rzadko jest to etap trwający 24 godziny.
Czytaj także: Modele biznesowe, które warto poznać, jeśli chcesz otworzyć własny sklep
Jak obniżyć koszty utrzymania sklepu spożywczego i poprawić jego rentowność? Z rentownością biznesu jest jak z profilaktyką chorób – lepiej zapobiegać niż leczyć. W momencie utraty kondycji finansowej nie jesteśmy bowiem w stanie odbudować w tydzień czy dwa tego, co straciliśmy przez wiele miesięcy zaniedbań.
Akademia Umiejętności Eurocash podczas warsztatów dla właścicieli i kierowników sklepów prezentuje proste i sprawdzone metody obliczania rentowności, analizowania kosztów prowadzenia sklepu spożywczego oraz analizowania jego wyników finansowych. Wielu uczestników naszych szkoleń jest zaskoczona, że obliczanie rentowności jest w rzeczywistości tak proste!
Zanim sprawdzisz, kiedy odbędzie się najbliższy warsztat Akademii Umiejętności Eurocash dotyczący rentowności sklepu w Twojej okolicy, poznaj 5 sprawdzonych sposobów na ograniczenie kosztów stałych:
1. Przygotuj szczegółową strukturę kosztów stałych
Jak obliczyć koszty stałe? Zanim zaczniesz minimalizować koszty prowadzonej przez siebie działalności, musisz szczegółowo określić ich strukturę. Znajomość ogólnie wydatkowanej miesięcznie kwoty na koszty stałe przedsiębiorstwa to zdecydowanie za mało. Aby efektywnie zarządzać swoim przedsiębiorstwem, powinieneś znać strukturę swoich kosztów w rozbiciu na poszczególne składniki, czyli m.in.: wynagrodzenia, energia, czynsz, amortyzacja, itd.
2. Sprawdź, jak zmieniały się koszty stałe w Twoim sklepie na przestrzeni ostatnich miesięcy
Czy jako osoba prowadząca własną działalność wiesz, o ile procent wzrosły Twoje koszty stałe w ostatnim miesiącu, kwartale, półroczu czy też roku?
Sprawdzonym sposobem na systematyczną analizę poziomu kosztów stałych jest prowadzenie rejestru wydatków w rozbiciu na poszczególne składniki np. w arkuszu kalkulacyjnym. Warto dopisywać do poszczególnych wydatków komentarze z uwagami, np. podwyżka energii o 10%. Dzięki systematycznej kontroli ponoszonych kosztów prowadzenia sklepu (w ujęciu wartościowym i procentowym całości budżetu naszego sklepu), łatwiej jest podejmować decyzje dotyczące konkretnych cięć.
3. Sprawdź, czy możesz renegocjować zawarte umowy
Żyjemy w tak zabieganych czasach, że często odwlekamy zmiany umów zawartych 5 lat wcześniej z dostawcami energii czy telefonii komórkowej. Warto do nich wrócić, ponieważ może okazać się, że umowy posiadają już nieaktualne stawki i obecnie płacisz za te usługi zdecydowanie za dużo. Być może konkurencyjni dostawcy mogą zaproponować Ci znacznie lepsze oferty? A może łącząc usługi w kompleksowej ofercie u jednego dostawcy, wynegocjujesz niższe stawki?
Jak można jeszcze zmniejszyć koszt prowadzenia sklepu? Jeśli wynajmujesz lokal dla swojego sklepu, to warto, abyś odświeżył sobie także umowę najmu. Być może nowe okoliczności lub długotrwała współpraca z właścicielem lokalu są dobrym argumentem do renegocjowania takiej umowy, a tym samym – ograniczenia jednego z największych kosztów stałych Twojego sklepu.
4. Sprawdź, czy prowadzisz swój biznes energooszczędnie
Zadbaj o to, aby w Twoim sklepie był przestrzegany system HACCP, który często wpływa na poziom kosztów stałych w przedsiębiorstwie, ale także kosztów zmiennych (np. w zakresie strat towarowych).
Sprawdź, czy wszystkie bonety z mrożonkami odmrażane są zgodnie z wytycznymi? Być może warstwa lodu jest obecnie tak gruba, że zużywasz znacznie więcej energii, niż powinieneś.
Sprawdź, jakich żarówek używasz? Być może ich wymiana przyniesie pewne oszczędności w zakresie zużycia energii. A może najwyższy czas zamontować czujki ruchu w magazynie, aby światło nie paliło się w nim przez cały czas?
Sprawdzaj sprawność spłuczek czy też szczelność kranów. Systematycznie kontroluj i reguluj wysokość temperatury we wszystkich pomieszczeniach – dobrym rozwiązaniem jest także posiadanie regulatorów z programatorem czasowym.
Czytaj także: Kiedy ceny prądu szybują, czyli kryzys energetyczny a prowadzenie sklepu
5. Zaangażuj pracowników w dbałość o kondycję Twojego sklepu
Porozmawiaj ze swoimi pracownikami – a może oni mają świetny pomysł na minimalizację wydatków Twojego sklepu? Zazwyczaj to właśnie Twoi pracownicy są najlepszym źródłem informacji na temat tego, czy jakiś sprzęt w Twoim sklepie jest już przestarzały i generuje wysokie koszty albo czy nadszedł czas na wymianę żarówek. Wynagradzaj swoich ludzi za aktywność i zaangażowanie. Zmotywowany zespół jest bardziej efektywny i generuje wyższe obroty. Nawet jeśli koszty osobowe wzrosną wartościowo, to w ujęciu procentowym będą maleć, ponieważ Ty w ten sposób uzyskasz zwiększony przychód.
Zanim zabierzesz się za ograniczanie kosztów prowadzonej działalności, warto abyś najpierw poznał dogłębnie swoje finanse. Tylko dzięki systematycznej analizie, jesteś w stanie uzyskać lepszy wynik finansowy. A lepszy wynik to nowe inwestycje i lepsza pozycja konkurencyjna na lokalnym rynku!
Chcesz dowiedzieć się, jak w prosty sposób obliczać wynik finansowy swojego biznesu?
Skorzystaj z oferty Akademii Umiejętności Eurocash i zapisz się na warsztat szkoleniowy z Rentowności sklepu na platformie edukacyjnej https://www.akademiaeurocash.com.pl/
Możesz także obejrzeć nasze krótkie e-szkolenie dot. rentowności TUTAJ>>
Czytaj także: Pomysł na biznes czy powtórka z biznesu? Pierwsze kroki z własną firmą
Podobne artykuły