Prowadzenie własnego biznesu jest zawsze obarczone pewnym ryzykiem. Właściciele małych i średnich firm, chcąc odnieść sukces, muszą w swoich planach uwzględniać szereg przeciwności. Niektórych, jak trwająca epidemia COVID-19, nie sposób przewidzieć. Można jednak wybrać sprawdzony model biznesowy, który zapewni firmie maksimum bezpieczeństwa: i na co dzień, i w sytuacji kryzysowej. Takim modelem jest np. franczyza czy współpraca partnerska lub agencyjna.
Według Raportu o rynku franczyzy z 2019/2020 roku, przygotowanego przez portal Franchising.pl, aż 80 proc. franczyz działających na naszym rynku to polskie marki. Sektor franczyzowy zapewnia pracę 500 tys. osób (średnio 5-6 zatrudnionych na 1 placówkę) i jest jednym z najstabilniejszych w gospodarce[1]. Co więcej, stale się rozwija, nawet w kryzysie, bo gotowe modele biznesowe zapewniają przedsiębiorcom wsparcie w każdych okolicznościach. Są też postrzegane jako dochodowe. Np. 65 proc. właścicieli sklepów franczyzowych zapewnia, że przynależność do większej sieci oznacza lepszą sprzedaż oraz większą liczbę klientów. Daje również wyższą wartość jednorazowych zakupów niż w standardowych małych placówkach handlowych[2].
Nic dziwnego, że franczyza należy do niezwykle popularnych modeli biznesowych na polskim rynku. Funkcjonuje pod 1310 markami, które działają najczęściej w branży gastronomicznej i handlu detalicznym – choć zdarzają się również koncepty edukacyjne[3],[4]. Warto jednak zauważyć, że franczyza to nie jedyna forma współpracy z siecią. Popularnymi i równie opłacalnymi modelami są też systemy partnerskie i agencyjne.
Współpraca z siecią – gotowy przepis na sukces
Jak to się dzieje, że współpraca z siecią daje taką stabilność? To proste – to zawsze biznes oparty na gotowym, sprawdzonym schemacie. Polega na stałej współpracy pomiędzy dwoma niezależnymi przedsiębiorstwami – franczyzodawcą i franczyzobiorcą, zleceniodawcą i agentem albo marką i partnerem. Ten pierwszy udostępnia drugiemu swój pomysł na przedsiębiorstwo, znak towarowy oraz wypracowany przez lata know-how, drugi zaś zobowiązuje się do prowadzenia firmy według konkretnych zasad, pod konkretną marką[5]. Dobrym przykładem są tutaj franczyzowe sklepy spożywcze organizowane przez Grupę Eurocash, jak np. Groszek czy Lewiatan, sklepy partnerskie – jak ABC i sieci agencyjne, np. Duży Ben. Może je prowadzić niemal każdy, pod warunkiem, że będzie stosować się do zasad opisanych w umowie.
W zamian przedsiębiorca, oprócz gotowego modelu działania, otrzymuje od organizatora sieci wsparcie szkoleniowe, doradcze, marketingowe i szereg innych korzyści[6],[7]. Niezależnie od rodzaju współpracy, przedsiębiorcy, którzy do niej przystępują, mogą liczyć na[8]:
- rozpoznawalną, cenioną markę, której nie muszą sami budować od zera;
- wiedzę i doświadczenie sieci, z których mogą korzystać;
- gotowe kanały dystrybucji i sprawdzonych dostawców;
- lepsze warunki negocjacyjne w kontaktach z dostawcami, dzięki efektowi skali;
- wsparcie marketingowe oraz udział w atrakcyjnych promocjach dla klientów, realizowanych przez sieć;
- pomoc na start, np. w wyborze lokalizacji czy zakupu wyposażenia.
Współpraca z siecią w opinii przedsiębiorców
Wśród pierwszoplanowych korzyści, jakie daje współpraca z siecią, właściciele sklepów doceniają zwłaszcza rozpoznawalność marki. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash (właściciele sklepów pod markami Delikatesy Centrum, ABC, Lewiatan, Groszek, Gama, Eurosklep, abc na kołach, Duży Ben, Kontigo) potwierdzają też, że liczy się dla nich konkurencyjność, osiągana dzięki dużemu partnerowi.
Film na ten temat można zobaczyć TUTAJ.
Przedsiębiorcy zapytani o Grupę Eurocash i zalety tego modelu współpracy podkreślają, że jako członkom sieci łatwiej im negocjować z lokalnymi dostawcami. Dzięki temu mogą swoim klientom zaoferować świeże produkty regionalne w najlepszych cenach. Nie bez znaczenia jest też integracja sprzedaży hurt-detal – Klienci Eurocash mogą dokonywać zakupów m.in. za pośrednictwem platformy eurocash.pl czy w sieci hurtowni należących do Grupy. Większość docenia też wymiar społeczny biznesu: każda placówka handlowa funkcjonuje w lokalnej społeczności jako „mój sklep za rogiem”, a niektóre – jak mobilny sklep abc na kołach – zaopatrują w podstawowe produkty mieszkańców małych miejscowości, którym trudno na co dzień wyprawiać się do sklepu stacjonarnego.
Biznes (nie tylko) na trudne czasy
Know-how, niższe ceny, szeroki zakres wsparcia – wszystko to zapewnia przedsiębiorcom większą stabilność finansową oraz bezpieczeństwo. Jak pokazały ostatnie miesiące, współpraca z siecią jest dobrym rozwiązaniem także na trudne czasy. Podczas epidemii partner w postaci dużej sieci był w stanie zapewnić niezależnym przedsiębiorcom stały łańcuch dostaw przy niezmiennym cenniku, a więc w konsekwencji: przetrwanie. Niektórzy właściciele sklepów, w tym ci współpracujący z Grupą Eurocash, mogli korzystać z dodatkowego wsparcia prawnego oraz promocji, dzięki którym w czasie epidemii obronili swoje biznesy.
Bezpieczeństwo systemów franczyzowych, agencyjnych i partnerskich doceniają kolejni polscy przedsiębiorcy. Według danych Grupy Eurocash, takie systemy wybiera aż 62 proc. osób planujących posiadanie własnego sklepu. Nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić, a eksperci prognozują raczej trend odwrotny – liczba dostępnych modeli będzie w przyszłości rosnąć[9]. Planując założenie własnej firmy, warto więc rozważyć gotowy model i zarabiać przy wsparciu solidnego partnera.
[1] Źródło: Tamże.
[2] Źródło: dane Grupy Eurocash
[3] Źródło: Tamże.
[4] Źródło: Raport o rynku franczyzy z 2019/2020 roku, przygotowany przez Franchising.pl, cyt. za: https://franczyza.org.pl/raport-o-franczyzie-w-polsce-2020/ Dostęp 3.02.2021 r.
[5] Źródło: Wikipedia, Franczyza, https://pl.wikipedia.org/wiki/Franczyza . Dostęp 3.02.2021 r.
[6] Źródło: Tamże.
[7] Źródło: Biznes.gov.pl, Pomysł na własny biznes – franczyza i działalność agencyjna, https://www.biznes.gov.pl/pl/firma/zakladanie-firmy/chce-wiedziec-jak-zalozyc-wlasna-firme/pomysl-na-wlasny-biznes-franczyza-i-dzialalnosc-agencyjna Dostęp 3.02.2021 r.
[8] Źródło: dane Grupy Eurocash oraz Biznes.gov.pl, dz. cyt.
[9] Źródło: Raport o rynku franczyzy z 2019/2020 roku, dz. cyt.
Podobne artykuły