03-02-2022

3/2/2022

Top 4 trendy konsumenckie, które warto znać w 2022 roku

Styl życia i nawyki konsumenckie Polaków na przestrzeni ubiegłego roku uległy zmianom, na które branża handlowa musi odpowiedzieć. Relacja konsument-przedsiębiorca wymaga ciągłej obserwacji oraz reakcji na nowe potrzeby i oczekiwania klienta. Warto uważnie śledzić wszystkie zmiany i być świadomym nowych trendów. Aby pomóc Przedsiębiorcom w przygotowaniach na resztę roku 2022, prezentujemy cztery najważniejsze trendy, które zdominowały rynek w ostatnich miesiącach i które będą go także kształtować w najbliższym czasie.

1. Trendy konsumenckie Polaków – z gospodarstwa na stół

Epidemia koronawirusa odcisnęła swoje piętno na wszystkich dziedzinach życia. Wpłynęła także w dużym stopniu na postawy zakupowe Polaków. Stajemy się coraz bardziej świadomi swojej odpowiedzialności za środowisko naturalne i otoczenie społeczne. Czy wiesz, że 74% Polaków podczas zakupu różnych produktów bierze pod uwagę kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem, jak np. odpowiedzialność biznesu za zanieczyszczenia wody lub kwestie walki z ubóstwem i głodem?[1]. Na znaczeniu zyskują przy tym produkty pochodzące od lokalnych producentów, wytworzone blisko miejsca zamieszkania – już 54% Polaków deklaruje częste kupowanie takich produktów[2]. Co ciekawe, motywacją do tego jest nie tylko „lokalny patriotyzm” czy przeświadczenie, że długi transport negatywnie wpływa na środowisko, ale też przekonanie, że krótszy łańcuch dostaw przekłada się na świeżość i zdrowotne bezpieczeństwo produktu[3]. To korzystny trend dla sklepów lokalnych, które mogą pochwalić się dużym wyborem produktów dostarczanych przez pobliskich producentów. Lokalność, czysty skład, odpowiedzialność społeczna i środowiskowa w całym cyklu produkcji i dystrybucji – to cechy, których konsumenci poszukują podczas zakupów.

Wskazówka: Klienci z pewnością docenią to, że znajdą w Twoim sklepie produkty lokalne i ekologiczne – w zaopatrzeniu w taki asortyment na pewno pomoże Ci platforma market.eurocash.pl.

2. Trendy konsumenckie Polaków – bliżej ludzi, bliżej klientów

Polacy docenili również firmy aktywnie wspierające potrzebujących w czasie epidemii – aż 66% respondentów deklaruje w przyszłości zakup produktów od marek zaangażowanych w działania społeczne[4]. Sklepy współpracujące z Grupą Eurocash mają „na swoim koncie” takie działania! Podczas epidemii zainicjowaliśmy akcję ,,Zakupy dla Seniora”, w ramach której stworzyliśmy dedykowaną infolinię, przez którą seniorzy składali swoje zamówienia. Przez cały czas trwania akcji odebrano aż 4651 telefonów! Następnie wolontariusze w całej Polsce (Pracownicy Grupy Eurocash oraz Właściciele i Pracownicy sklepów spożywczych współpracujących z Grupą) dostarczali seniorom zamówione zakupy do domu. W akcji wzięło udział 249 wolontariuszy, a zakupy dostarczono w sumie 2306 razy[5].

Wskazówka: Sklepy lokalne działają dzięki okolicznym mieszkańcom – warto docenić ich wkład w rozwój Twojego biznesu. Zaangażowanie się w akcje społeczne w miejscowości, w której mieści się Twój sklep, na pewno nie umknie uwadze Twoich klientów, którzy poczują, że dbasz o tutejszą społeczność.

3. Trendy konsumenckie Polaków – jemy, nie gotujemy

Zaledwie 45% Polaków gotuje obiad od podstaw przynajmniej raz w tygodniu, rośnie zaś popularność zamawiania jedzenia z restauracji do domu (22% osób robi to przynajmniej raz w miesiącu) oraz tzw. diet pudełkowych (13% Polaków korzysta z nich lub zamierza zacząć). Coraz bardziej dostępną alternatywą dla takiego jedzenia stają się jednak gotowe dania, które można kupić już niemal w każdym sklepie – od sieciowych dyskontów po sklepy niezależne. Brak czasu i rosnące ceny produktów spożywczych sprawiają, że coraz więcej konsumentów szuka opcji gotowych, niedrogich posiłków lub półproduktów niewymagających czasochłonnej obróbki. Aż 56% osób kupujących gotowe dania uważa je za pełnowartościowy zamiennik domowego obiadu.

Wyroby garmażeryjne, takie jak: pierogi, naleśniki czy krokiety, są najchętniej wybieraną grupą wśród dań gotowych do podgrzania. Największą popularnością cieszą się wśród osób poniżej 25 r.ż. Aż 94% osób w tej grupie wiekowej wybiera właśnie takie formy posiłku. Wraz z wiekiem ten wskaźnik maleje, jednakże wciąż jest wysoki. Wśród chętnie wybieranych produktów są także sałatki gotowe do bezpośredniego spożycia, zupy oraz dania obiadowe. Gotowe dania cieszą się ogromną popularnością wśród Polaków ze względu na wygodę i oszczędność czasu.

Wskazówka: Przewiduje się, że do 2025 roku wartość segmentu gastronomicznego w sklepach będzie rosła średnio o 6% rocznie. Warto więc zadbać o to, aby w asortymencie Twojej placówki pojawiły się takie produkty – zwłaszcza, jeśli prowadzisz sklep w mieście lub w pobliżu nowego osiedla mieszkalnego.

4. Trendy konsumenckie Polaków – e-zakupy

Okres społecznej izolacji w czasie epidemii przyspieszył trend zamawiania zakupów przez internet – segment tzw. „e-grocery” w Polsce w 2020 roku wzrósł o ponad 40%[6]. Chociaż coraz częściej zamawiamy online, wciąż główną barierą pozostaje brak zaufania do jakości zamówionych produktów. Grupa Eurocash umożliwia klientom e-zakupy w niektórych sklepach sieci Delikatesy Centrum, w których działa już click&collect, czyli możliwość zrobienia zakupów przez internet i odebrania przygotowanego zamówienia w dogodnej placówce.

Największą popularnością, jeśli chodzi o preferowany sposób dostawy zamówień internetowych wszelkiego typu, cieszą się wśród Polaków automaty paczkowe. Konsumenci wybierają je ze względu na bezpieczeństwo i wygodę. W Polsce funkcjonuje już ponad kilkanaście tysięcy maszyn InPost oraz innych operatorów, a rynek cały czas się rozwija.

Wskazówka: Wzrost zainteresowania zakupami przez internet wśród konsumentów oznacza nowy obszar konkurencji dla sklepów niezależnych, ale też stwarza okazję do zagospodarowania nowych kanałów sprzedaży. Twoi stali klienci na pewno docenią, jeśli w pobliżu Twojego sklepu pojawi się automat przesyłkowy. Aż 540 takich maszyn znajduje się przy sklepach sieci Lewiatan.

Zobacz: Automat paczkowy przy sklepie – czy warto go mieć?

Jednym z najbardziej skutecznych narzędzi rynkowej ,,walki o klienta” jest asortyment dopasowany do potrzeb konsumenta. To domena przede wszystkim sklepów niezależnych. Ich atutem jest też bycie blisko klienta, bezpośredni i indywidualny kontakt z nim oraz szybka i przyjemna obsługa (brak kolejek to wciąż ważny czynnik przy wyborze sklepu na codzienne zakupy). W okresie epidemii szczególnie doceniliśmy sklepy osiedlowe, po sąsiedzku. Zmiany przyzwyczajeń zakupowych klientów są nieuniknione i zmuszają sklepy do ciągłego rozwoju. Warto pamiętać, że to, jak dostosujesz swój sklep do potrzeb konsumenta, może zaważyć na tym, czy uda Ci się przyciągnąć nowych kupujących.

[1] Raport Kantar „Zrównoważony rozwój: opinie i zachowania Polaków”, 2021.

[2] Raport Nielsen „Shopper shifts to a new normal.”

[3] Raport Ipsos „Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków 2021”

[4] Accenture, Konsument w nowej rzeczywistości, maj 2020, https://www.accenture.com/_acnmedia/PDF-125/Accenture-Raport-Konsumenci-2020.pdf

[5] https://odpowiedzialnybiznes.pl/dobre-praktyki/zakupy-dla-seniora/

[6] Raport PMR „Handel detaliczny produktami Food-To-Go w Polsce 2020/2021”

       

Podobne artykuły