Dla producentów chipsów, piwa, słodyczy, napojów gazowanych i innych kategorii produktów, po które kibice chętnie sięgają podczas oglądania meczu, mistrzostwa świata w piłce nożnej to szansa na dodatkową sprzedaż. Czy producenci to wykorzystają i docenią potencjał sklepów lokalnych, w których konsumenci bardzo często zaopatrują się tuż przed meczem? Z najnowszego rankingu Równi w Biznesie, przygotowywanego cokwartalnie przez Grupę Eurocash, wynika, że niektórzy producenci tych kategorii nadal oferują niezależnej części rynku gorsze warunki współpracy niż centralnie zarządzanym sieciom dyskontów czy supermarketów. A to w kanale sklepów lokalnych udział wydatków na markowe produkty wynosi średnio 95 proc[1]. W przeciwieństwie do m.in. dyskontów, które coraz mocniej promują marki własne.
Z wyników najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Eurocash na podstawie danych NielsenIQ za III kw. 2022 r., wynika, że część producentów kategorii produktów uznawanych za „niezbędnik kibica” (głównie chipsów i piwa) oferuje lokalnym sklepom mniej korzystne warunki handlowe przede wszystkim w zakresie polityki cenowej. W przypadku chipsów, producenci tacy jak Kellogg, Lorenz Bahlsen Snack World, Intersnack, Pepsico i T.B.M. Snacks – oferują dyskontom i wielkim sieciom supermarketowym lepsze warunki cenowe. Podobnie wygląda to w innych kategoriach, popularnych podczas dużych wydarzeń sportowych – m.in. napojach gazowanych oraz sokach czy słodkich wypiekach, czekoladach i pralinach.
– Mundial, jak każda sportowa impreza, to wielkie emocje, dlatego – by dobrze przygotować się do ich przeżywania – konsument sięga zazwyczaj po reklamowane w przerwach meczów produkty markowe z ugruntowaną pozycją rynkową. Do tego kibic chętnie wybierze sklep lokalny, ze względu na bliskość, wygodę i brak kolejek. Dla producentów piwa, chipsów, słodyczy czy słonych przekąsek to doskonała okazja, by zwiększyć sprzedaż. Mogłaby ona być jeszcze większa, gdyby warunki cenowe dla sklepów lokalnych były atrakcyjniejsze. Konsekwentnie przekonujemy naszych dostawców, że sklepy lokalne są kanałem sprzedaży „skrojonym” pod nich. Pozostaje tylko wykorzystać ten potencjał, szczególnie teraz, gdy dyskonty coraz mocniej promują marki własne – mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych i Marki Własnej w Grupie Eurocash.
Dyskonty i supermarkety wciąż faworyzowane
Jak wynika z Rankingu Równi Biznesie za III kwartał 2022 roku, producenci dóbr szybkozbywalnych faworyzują centralnie zarządzanie sieci dyskontów i supermarketów na dwa sposoby – oferując im lepsze warunki cenowe lub produkty dedykowane, a więc takie, których konsumenci nie znajdą nigdzie indziej.
W zestawieniu producentów, którzy mają preferencyjne warunki cenowe dla wielkich sieci handlowych, znalazły się m.in.: De Care (makarony), Coca-Cola (soki i napoje niegazowane), McCormick (musztardy), OSM Łowicz (masła), Kellogg (chipsy) czy Storck (praliny).
Z kolei producenci, których sprzedaż w znacznej części (powyżej 25 proc.) składa się z produktów dedykowanych wielkim sieciom dyskontów i supermarketów, to: Unilever (środki do prania), Maspex (ketchupy) oraz Społem Kielce (majonezy).
Sklepy lokalne to ważny uczestnik rynku handlu detalicznego w Polsce z udziałem na poziomie 35 proc.[2] Są one łatwo dostępne dla ogromnej części społeczeństwa – sklepy współpracujące z Grupą Eurocash docierają szacunkowo do 85 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Klienci cenią je nie tylko za bliskość czy brak kolejek, ale także jakość, świeżość i szeroki wybór produktów[3]. Ten ostatni aspekt jest szczególnie widoczny w wydatkach konsumentów. Produkty markowe, a więc takie, których sprzedaż powinna być dla producentów najbardziej atrakcyjna, stanowią aż 95% sprzedaży w małoformatowych sklepach sieciowych,[4] podczas gdy w przypadku dyskontów jest to ok. 55 proc.
Mimo to najwięksi dostawcy zdają się nie dostrzegać w pełni ogromnego potencjału, jaki niesie ze sobą lokalny kanał sprzedaży. Warunki cenowe i dystrybucyjne przez nich oferowane są wciąż mniej korzystne dla rynku niezależnego niż dla centralnie zarządzanych sieci dyskontów i supermarketów. Widać to także w wynikach najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Eurocash na podstawie posiadanych danych NielsenIQ za III kw. 2022 r.
Pełne wyniki rankingu można znaleźć na grupaeurocash.pl/przedsiebiorca/sila-zakupowa/ranking-rowni-w-biznesie.
[1] Źródło: GfK Shopping Monitor 2022 (produkty markowe, tj. nie marki własnej), dane za rok 2021
[2] Źródło: NielsenIQ, Establishment Survey 2021, Europa
[3] Źródło: Badanie PMR Kwiecień 2022, n=1000, możliwość wskazania top3
[4] Źródło: GfK Shopping Monitor 2022 (produkty markowe, tj. nie marki własnej), dane za rok 2021
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, dołączyła do globalnej Inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Jej celem jest wspieranie przedsiębiorstw w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki o klimacie. Grupa Eurocash znalazła się w wąskim gronie kilkunastu pierwszych polskich organizacji, które dołączyły do tej inicjatywy. Już 3,5 tys. firm z całego świata, w tym liderzy handlu i branży FMCG, przeciwdziała zmianom klimatycznym w ramach SBTi. Uczestnictwo w prestiżowej inicjatywie jest częścią Strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025, która uwzględnia ambitne cele dekarbonizacyjne.
Grupa Eurocash, jako największy polski hurtowy dystrybutor produktów FMCG i ważny uczestnik rynku handlu hurtowego i detalicznego, aktywnie działa na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Już dziś statystycznie 3 na 4 samochody osobowe w całej flocie Grupy mają napęd hybrydowy. Aby przyspieszyć uniezależnienie się od konwencjonalnych źródeł, Grupa uruchomiła projekt zakupu energii z istniejących i planowanych źródeł OZE dla swoich obiektów. Inwestowanie w OZE przy rosnących cenach paliw kopalnych i ich ograniczonej dostępności, przyniesie również wymierne korzyści ekonomiczne.
Udział w Inicjatywie Science Based Targets to kolejny, duży krok w zrównoważonym rozwoju Grupy.
– Udział Grupy Eurocash w Inicjatywie Science Based Targets daje nam pewność, że cele, które obraliśmy w strategii dekarbonizacji, są właściwie zdefiniowane oraz zgodne z najnowszymi osiągnięciami nauki w tym zakresie. Zamierzamy korzystać z doświadczeń innych i implementować w naszej organizacji nowoczesne rozwiązania. Bycie częścią międzynarodowej inicjatywy to dla nas także dodatkowa, ogromna motywacja do działania – mówi Paweł Surówka, Prezes Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash poważnie podchodzi do kwestii zrównoważonego rozwoju, a także redukowania wpływu na środowisko. Wyrazem tego jest niedawno przyjęta przez Grupę strategia dekarbonizacji, która określa jej środowiskowe ambicje na kolejne lata. Głównym postanowieniem strategii jest zobowiązanie się Grupy do redukcji emisji CO2 o 42% do roku 2030. Dodatkowo Eurocash zobowiązał się, że zobliguje 75% swoich największych dostawców, by oni również wyznaczyli dla siebie cele redukcji CO2. Podstawowym elementem strategii dekarbonizacji Eurocash jest także pokrycie dużej części zapotrzebowania na energię z OZE oraz realizacja działań związanych z całkowitym odejściem od węgla, a także odejściem od gazu w nowych obiektach.
Inicjatywa Science Based Targets
SBTi jest globalną organizacją, umożliwiającą przedsiębiorstwom wyznaczanie i realizację celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki o klimacie. Została założona w 2015 r., jako partnerstwo pomiędzy Carbon Disclosure Project (CDP), United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) I World Wildlife Fund (WWF). Organizacja opracowała szczegółowe założenia definiowania celów dekarbonizacyjnych, zgodne z założeniami Porozumienia Paryskiego. SBTi zapewnia kompleksowy proces weryfikacji zgłoszonych strategii, wspierając w ten sposób firmy chcące skutecznie wdrożyć cele dekarbonizacyjne w swojej działalności.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
– To kolejny kwartał poprawy wyników Eurocash. Z końcem sierpnia ogłosiliśmy strategię do roku 2025 i teraz skupiamy się na jej realizacji. Te wyniki potwierdzają słuszność podjętych przez nas działań – zarówno finansowo, jak i operacyjnie. Widzimy to w rosnącej liczbie sklepów pod naszymi markami i zintegrowanych w ramach Innowacyjnej Platformy Handlu. A przede wszystkim – w historycznie najwyższym wyniku EBITDA za kwartał: 285 mln zł – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
– W minionym kwartale obserwowaliśmy znaczący wzrost rynku żywności w Polsce, napędzany wysoką inflacją. W otoczeniu szybko rosnących cen konsumenci coraz częściej szukają lepszych ofert, tańszych produktów. Tym słuszniejsze jest zmniejszania różnicy pomiędzy cenami w handlu niezależnym a cenami w dyskontach – dodał Paweł Surówka.
Hurt: 55% sprzedaży B2B poprzez eurocash.pl
W segmencie hurtowym w trzecim kwartale br. Grupa Eurocash po raz kolejny zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji. Łączna sprzedaż zewnętrzna w Hurcie przekroczyła 6 mld zł i była o 14% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 r., natomiast EBITDA segmentu wzrosła o 25% r/r do 238 mln zł. Marża EBITDA sięgnęła tym samym 4% wobec 3,6% przed rokiem.
Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na eurocash.pl. Na koniec września z tej platformy B2B korzystało już ponad 40 tys. użytkowników, wobec niespełna 27 tys. rok wcześniej. Obecnie już blisko 55% sprzedaży segmentu realizowana jest poprzez eurocash.pl.
Detal: ponad 2 mld zł kwartalnej sprzedaży
Sprzedaż segmentu detalicznego w trzecim kwartale 2022 r. przekroczyła 2 mld zł, co oznacza wzrost o 26% r/r. 182 mln zł dodała konsolidacja sieci sklepów Arhelan. W ujęciu like-for-like, tj. porównując te same sklepy w trzecim kwartale 2022 i 2021 r., warto odnotować 21% wzrostu sprzedaży Inmedio oraz +16% sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum.
EBITDA segmentu detalicznego w trzecim kwartale tego roku wyniosła 102 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej (wzrost o 21% r/r).
Projekty: 277 sklepów Duży Ben, ponad 80 tys. klientów Frisco
Sprzedaż segmentu Projekty w okresie lipiec-wrzesień br. wyniosła z kolei 186 mln zł i była o 52% wyższa niż przed rokiem, głównie dzięki dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz e-supermarketu Frisco.
Sieć Duży Ben na koniec września br. liczyła już 277 sklepów (wobec 204 na koniec 2021 r.). Jej sprzedaż w trzecim kwartale wzrosła o 73% r/r do 81 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie niemal 26%.
Sprzedaż Frisco w trzecim kwartale br. sięgnęła 85 mln zł, co oznacza wzrost o 47% r/r. Liczba klientów robiących zakupy w tym e-supermarkecie wzrosła natomiast do ponad 80 tys. (wobec 56 tys. przed rokiem), z czego około 30% to klienci spoza aglomeracji warszawskiej. Frisco od dwóch lat sukcesywnie udostępnia swoją ofertę mieszkańcom kolejnych dużych miast. Poza Warszawą, działa już we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, na Śląsku oraz w Bydgoszczy.
Z uwagi na koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w trzecim kwartale 2022 r. wyniosła -18 mln zł wobec -12 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.
W ramach segmentu Projekty Grupa Eurocash rozwija również Innowacyjną Platformę Handlu, integrującą systemy kasowe z centralą sieci partnerskiej. Na koniec trzeciego kwartału br. z rozwiązań IPH korzystało 4,7 tys. sklepów sieciowych (wobec 2 tys. rok wcześniej), wliczając 1 tys. placówek zintegrowanych z platformą M/platform, której dostawcą jest Grupa Comp, lider rynku kas fiskalnych w Polsce.
Blisko 16,8 tys. placówek w sieciach organizowanych przez Grupę
Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan oraz Duży Ben, liczyła 16 372 placówek, a uwzględniając dodatkowo 414 kiosków Inmedio, sięgnęła 16 786 punktów. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.
***
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash
mln zł
3Q 2022
3Q 2021
Zmiana r/r
Przychody ze sprzedaży
8 268
7 030
18%
Zysk brutto na sprzedaży
1 115
906
23%
Marża brutto na sprzedaży
13,48%
12,89%
0,59 pp
EBITDA
285
236
21%
Marża EBITDA
3,36%
3,45%
0,09 pp
EBITDA (przed MSSF 16)
177
139
27%
Zysk/(strata) netto
42
31
34%
mln zł
1-3Q 2022
1-3Q 2021
Zmiana r/r
Przychody ze sprzedaży
22 635
19 392
17%
Zysk brutto na sprzedaży
3 081
2 472
25%
Marża brutto na sprzedaży
13,61%
12,75%
0,86 pp
EBITDA
692
438
58%
Marża EBITDA
3,06%
2,26%
0,80 pp
EBITDA (przed MSSF 16)
366
199
84%
Zysk/(strata) netto
11
(134)
-
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy na stronę www.grupaeurocash.pl lub prosimy o kontakt:
Sieć sklepów Gama w październiku otworzyła swoją 500. placówkę w miejscowości Łapy. Gama operuje w trzech formatach: lokalnego supermarketu, sklepu convenience oraz placówki specjalistycznej do 60 m2. Najnowszy sklep to supermarket o powierzchni 199 m2. To już 268. placówka w nowym brandingu sieci, który Grupa Eurocash wprowadziła dwa lata temu.
Gama to ogólnopolska detaliczna sieć partnerska współpracująca z Grupą Eurocash, zrzeszająca spółdzielnie i spółki prowadzące sklepy spożywcze, a także klientów indywidualnych. Wspólnie z Gamą działa 287 przedsiębiorców w całej Polsce, zatrudniających łącznie ponad 5 tys. pracowników sklepów. Za otwarcie 500. placówki sieci odpowiada PSS Łapy i jest to już kolejny sklep spółdzielni pod tym szyldem.
– Możemy pochwalić się już 6 sklepami w ramach sieci Gama, która cieszy się dużą rozpoznawalnością w naszym mieście i regionie. Mamy bliski kontakt z naszymi klientami i wiemy, że cenią sobie nasze sklepy za wysoki standard obsługi oraz bogaty asortyment, a także atrakcyjne promocje i konkursy z nagrodami. Staramy się regularnie wprowadzać nowe udogodnienia dla klientów, by jeszcze efektywniej konkurować na lokalnym rynku. W najbliższym czasie planujemy np. wprowadzenie aplikacji mobilnej Nasza Gama we wszystkich naszych sklepach – mówi Joanna Łukawska, Prezes PSS Łapy.
Aplikacja lojalnościowa, stworzona we współpracy z Innowacyjną Platformą Handlu Grupy Eurocash, dostępna jest dla klientów sieci w całej Polsce już od maja. Do tej pory zarejestrowało się w niej blisko 7 tys. użytkowników, którzy zyskali dostęp do korzystnych rabatów i promocji czasowych. Wprowadzenie aplikacji mobilnej było jednym z etapów rebrandingu Gamy, który sieć rozpoczęła dwa lata temu. Obecnie już 268 placówek, w tym także otwarty niedawno sklep w Łapach, działa pod nowym logo i z odświeżoną wizualizacją zewnętrzną.
Sieć bliska i odpowiedzialna
Gama opiera swoją politykę na bliskości klienta i możliwości nawiązania kontaktu z lokalną społecznością. Swoją konkurencyjność zawdzięcza przede wszystkim wysokiemu standardowi obsługi i szerokiemu wyborowi produktów w cenach rynkowych. Sklepy Gama regularnie oferują swoim klientom różne promocje, począwszy od 14-dniowych gazetek promocyjnych dystrybuowanych bezpośrednio do okolicznych mieszkańców, poprzez promocje weekendowe i akcje okazjonalne oraz sezonowe. To wszystko, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby lokalnych mieszkańców i utrzymać grono lojalnych klientów.
Gama stawia jednak na rozwój nie tylko w obszarze biznesowym, ale i społecznym. Sklepy Gamy – zarówno jako sieć, jak i pojedyncze placówki – od lat aktywnie działają w ramach inicjatyw odpowiedzialnych społecznie. Jednym z największych sukcesów sieci w tej dziedzinie jest ,,Dzień Dawcy Szpiku Kostnego”, czyli organizowana od 6 lat we współpracy z Fundacją DKMS akcja zachęcająca do rejestracji w bazie potencjalnych dawców.
– Od początku akcji dzięki zaangażowaniu pracowników i klientów sklepów sieci Gama do bazy dołączyło w sumie 1694 potencjalnych dawców. Aż 7 osób z tego grona okazało się genetycznymi bliźniakami chorych na białaczkę i dzięki przeszczepowi dało im szansę na powrót do zdrowia. Przedsiębiorcy współpracujący z Gamą chcą być jak najbliżej swoich klientów, dzięki czemu wiele sklepów pełni rolę centrum lokalnej społeczności. Na terenie placówek odbywają się imprezy okolicznościowe, konkursy i pikniki rodzinne dedykowane mieszkańcom, często połączone z akcjami charytatywnymi. Z całą mocą wspieramy takie działania i cieszymy się, że tak wielu naszych partnerów zwraca uwagę na aspekty pozabiznesowe swoich działalności – dodaje Joanna Łukawska.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany co roku przez Akademię Umiejętności Eurocash, tym razem odbył się pod hasłem ,,Wyzwania zmieniającego się rynku. Wygrywamy wiedzą!”. Wydarzenie zgromadziło ponad 3600 uczestników – właścicieli i pracowników lokalnych sklepów współpracujących z Grupą, a na scenę wyszło aż 20 prelegentów.
W jaki sposób zmiany prawne i gospodarcze w Polsce i na świecie wpływają na funkcjonowanie małych oraz średnich przedsiębiorstw? Jak zmieniają się nawyki konsumenckie Polaków i co to oznacza dla lokalnych sklepów? W jaki sposób podnieść rentowność biznesu i wprowadzić sprawdzone strategie marketingowe? Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci w czterech blokach tematycznych, dostarczając praktycznej wiedzy z całego spektrum tematów istotnych dla przedsiębiorców. Prelegenci podzielili się również wskazówkami, w jaki sposób poszukiwać środków na finansowanie działalności oraz gdzie szukać oszczędności przy rosnących cenach energii elektrycznej i inflacji.
Spotkanie, które odbywa się od 2016 r., to dla właścicieli i pracowników lokalnych sklepów okazja do zainspirowania się i zapoznania z różnymi, wielowymiarowymi spojrzeniami na rynek i kwestię prowadzenia biznesu. Co roku spotkanie gromadzi znanych i cenionych prelegentów oraz kilkutysięczną widownię. Tegoroczny Kongres rozpoczął się wystąpieniem Prezesa Grupy Eurocash, Pawła Surówki, który szczegółowo przedstawił kluczowe kierunki nowej Strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025, a także Agaty Wrzecionowskiej-Dzierby, Dyrektor Akademii Umiejętności, która przedstawiła nowości w ofercie edukacyjnej AUE. Na scenie pojawili się również: dr hab. Aleksandra Przegalińska, prof. Jerzy Bralczyk, Marek Zuber, Paweł Tkaczyk, przedstawiciele NielsenIQ: Beata Kaczorek i Konrad Wacławik, Agnieszka Fedor i Sławomir Łuczak z kancelarii prawnej SK&S, Adam Wacławczyk z Deloitte Polska, Katarzyna Iwanoska, Mateusz Kusznierewicz, Justyna Święty-Ersetic i Aleksander Matusiński, Beata Pawlikowska, Michał Błoński, dr Joanna Heidtman oraz Szymon Kudła i Beata Kapcewicz.
– Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu jest nie tylko najważniejszym tego typu wydarzeniem na rynku handlu niezależnego w Polsce, ale także jednym z kluczowych działań Akademii Umiejętności Eurocash. Wydarzenie co roku gromadzi tysiące uczestników, co utwierdza nas w przekonaniu, że przedsiębiorcy w Polsce chcą się rozwijać, zdobywać wiedzę i ulepszać swoje biznesy. Wydarzenie jest dedykowane wyłącznie naszym klientom – właścicielom sklepów zrzeszonych w sieciach współpracujących z Grupą, oraz partnerom Akademii Umiejętności Eurocash. Co więcej, udział jest dla nich bezpłatny. Akademia Umiejętności Eurocash powstała z myślą o edukowaniu i wspieraniu właścicieli lokalnych sklepów w Polsce i ich pracowników. Cieszymy się, że po tylu latach nasza oferta, którą stale rozwijamy, spotyka się z tak samo dużym zainteresowaniem – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, Dyrektor Akademii Umiejętności Eurocash.
Akademia Umiejętności Eurocash już od 12 lat wspiera właścicieli sklepów detalicznych i ich pracowników w rozwijaniu wiedzy z zakresu m.in. zarządzania sklepem, standardów pracy i obsługi klienta. Misją AUE jest zapewnienie niezależnym przedsiębiorcom dostępu do najbardziej aktualnej wiedzy rynkowej, a także pomoc we wdrożeniu w swoich sklepach zaawansowanych technologii opracowanych przez Grupę Eurocash. Uczestnicy mogą korzystać z bogatej oferty kursów e-learningowych i webinarów zebranych na platformie edukacyjnej, praktycznych warsztatów szkoleniowych oraz studiów podyplomowych organizowanych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Oferta AUE nieustannie się powiększa – jeszcze w tym roku uruchomiony zostanie kompleksowy program „Akademia Rentowności”, której celem jest utrzymanie opłacalności biznesów w wymagających warunkach gospodarczych.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Duży Ben, specjalistyczny market alkoholowy, działający w ramach Grupy Eurocash, który liczy 280 placówek, wdraża kolejne rozwiązania z myślą o wygodzie swoich klientów. Sieć nawiązała współpracę z Glovo, popularną platformą oferującą szybkie dostawy do domu. W jej efekcie klienci – w wybranych miastach – zyskują możliwość zamówienia artykułów z oferty Dużego Bena wprost pod swoje drzwi. Ponadto sieć nawiązała także współpracę z Pointpack, dzięki której kupujący będą mieli możliwość nadawania i odbioru paczek w placówkach Dużego Bena.
W pierwszym etapie współpracy klienci blisko 100 placówek z Warszawy, Poznania, Wrocławia i Gdańska będą mogli za pośrednictwem Glovo zamawiać dostawę około 500 produktów z oferty Dużego Bena. Dostarczany asortyment obejmuje zarówno alkohole, jak i słone przekąski i słodycze.
– Duży Ben to nowoczesny koncept sklepów, odpowiadający na wymagania współczesnego konsumenta, oferujący mu fachową poradę oraz marki dla koneserów. Ze względu na lokalizację, powierzchnię oraz godziny otwarcia, to również sklep typu convenience. Od tego miesiąca Duży Ben staje się jeszcze bardziej wygodnym sklepem – będzie można zamówić wybrane artykuły z dostawą kurierem lub korzystając z usługi Click&Collect, za pomocją aplikacji Duży Ben lub Glovo – podsumowuje Michał Florkiewicz, Dyrektor Zarządzający sieci Duży Ben, Grupa Eurocash.
Realizacja zamówień z dostawą będzie możliwa w godzinach otwarcia sklepu (30 min po otwarciu placówki i 30 min przed jej zamknięciem). Możliwe będą również zakupy w formacie click & collect z osobistym odbiorem zamówienia w wybranym sklepie.
Paczki w Dużym Benie
To nie jedyna współpraca nawiązana przez sieć w ostatnich tygodniach. Duży Ben podpisał też umowę z Pointpack, operatorem technologicznym i organizatorem punktów odbioru i nadawania paczek. W efekcie już od października klienci sieci w całej Polsce będą mogli nadawać i odbierać przesyłki we wszystkich placówkach Dużego Bena.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Sieć ABC, działająca w ramach Grupy Eurocash od półtora roku prowadzi proces remodelingu swoich sklepów. Już 1200 lokalizacji w całej Polsce miało swoją premierę w nowej odsłonie. W połowie października dołączył do nich sklep ABC w Lesznie, którego właściciel przeprowadził remodeling… dzięki wygranej w konkursie sieci, zorganizowanym podczas tegorocznego e-Kongresu marki. Lokal zyskał nowy szyld, zaktualizowaną witrynę i odświeżone wnętrze, a przedsiębiorca może cieszyć się nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi ekspozycję towarów i sprzedaż.
Sklep przy Drodze, prowadzony przez Pana Marka z Leszna, to już 1200 sklep ABC w nowym koncepcie. Zmiana sklepu jest o tyle wyjątkowa, ponieważ właściciel zrealizował ją dzięki głównej wygranej w konkursie sieci, przeprowadzonym podczas tegorocznego e-Kongresu ABC. Kongres marki to coroczne wydarzenie, dedykowane przedsiębiorcom sieci, podczas którego mają oni okazję nie tylko zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami w handlu detalicznym, ale także zyskać nową dawkę aktualnej branżowej wiedzy. Jedną z najważniejszych atrakcji w ramach Kongresu był konkurs, w którym główną nagrodę stanowił właśnie kompleksowy remodeling sklepu – co ciekawe, wydarzenie miało miejsce w czerwcu, a już w październiku laureat może cieszyć się odświeżonym wyglądem swojego sklepu.
Sklep na nowo
Prace nad remodelingiem rozpoczęły się od konsultacji potrzeb przedsiębiorcy, na podstawie których został przygotowany szczegółowy projekt oraz wizualizacja sklepu. To właśnie właściciel znajduje się w centrum nowego szyldu ABC, a każdy lokal jest zaprojektowany z myślą o indywidualnych potrzebach przedsiębiorców i ich klientów.
W rezultacie prac, sklep Pana Marka zyskał nową nazwę Sklep przy Drodze, a nad wejściem pojawił się odświeżony szyld z nowym logo ABC. Zmodyfikowana została cała sklepowa witryna, która zyskała wyrazistą, czytelną oprawę wizualną, a także dedykowane miejsce na komunikację aktualnych promocji.
Nowoczesnego podejścia nie zabrakło również wewnątrz lokalu. Punkt został wyremontowany, a lodówki oraz oświetlenie zmieniono na energooszczędne. Zaprojektowano nowy rozkład półek, który pozwolił na maksymalne wykorzystanie niewielkiej powierzchni, uwzględniając ekspozycje różnych kategorii produktów, a także komfort zakupowy konsumentów. Wymieniony został także regał na pieczywo, sekcja Zieleniak z warzywami i owocami uległa rozszerzeniu. W sklepie znajduje się także lada wędliniarska z bogatą ofertą produktów dostarczanych od lokalnego producenta.
Dużym atutem zremodelowanego sklepu jest nowa lada sprzedażowa, która optymalnie gospodaruje przestrzeń przy kasie oraz wyróżnia produkty impulsowe. Takie rozwiązanie pozwala na wzrost wartości koszyka zakupowego i zwiększanie sprzedaży w punkcie.
– Z siecią ABC współpracuję od 2001 roku, a więc już od ponad 20 lat. Mój sklep ma więc długą tradycję, a klienci znają mnie bardzo dobrze, z resztą z wzajemnością. Wygrana w konkursie to dla mnie możliwość przeniesienia sklepu na zupełnie nowy poziom i sprawienia, że zakupy staną się dla moich klientów jeszcze przyjemniejsze. To także wsparcie sprzedażowe i marketingowe. To, co mnie zaskoczyło to kompleksowa zmiana lokalu w tak krótkim czasie. Wsparcie sieci oraz profesjonalna koordynacja wszystkich etapów pozwoliła na szybką realizację projektu – mówi Pan Marek, właściciel sklepu ABC w Lesznie.
ABC to ogólnopolska franczyzowa sieć sklepów spożywczych, organizowana przez Grupę Eurocash i działająca już od ponad 20 lat. Obecnie do sieci należy blisko 9000 sklepów w całej Polsce. Sieć ABC daje właścicielom sklepów możliwość korzystania z gotowego modelu prowadzenia sklepu, oferuje pełne wsparcie marketingowe, organizacyjne oraz preferencyjne warunki zakupowe w hurtowniach oraz na stronie www.eurocash.pl. W ramach sieci właściciele sklepów posiadają pełną swobodę działania i organizowania swojego biznesu – w myśl hasła „Z nami Ty jesteś marką”. Więcej na www.noweabc.pl.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Tak znaczący udział wydatków na markowe produkty w sieciowych sklepach małoformatowych[1] czyni z nich ważny kanał sprzedaży tych artykułów. Tymczasem producenci nadal oferują niezależnej części rynku gorsze warunki współpracy niż sieciom dyskontów czy supermarketów (w których udział produktów markowych w sprzedaży jest znacząco niższy). Potwierdzają to wyniki najnowszego Rankingu Równi w Biznesie, przygotowywanego cokwartalnie przez Grupę Eurocash.
Sklepy lokalne to ważny uczestnik rynku handlu detalicznego w Polsce (z udziałem na poziomie 35 proc.[2]). Są one łatwo dostępne dla ogromnej części społeczeństwa, np. sklepy współpracujące z Grupą Eurocash docierają szacunkowo do 12,5 mln mieszkańców naszego kraju, co oznacza, że w ich zasięgu znajduje się aż 85 proc. gospodarstw domowych. Klienci cenią je nie tylko za bliskość czy brak kolejek, ale także jakość, świeżość i szeroki wybór produktów[3]. Niestety wielu dostawców zdaje się nie dostrzegać w pełni ogromnego potencjału, jaki niesie ze sobą lokalny kanał sprzedaży. Widać to w wynikach najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie, przygotowanej przez Eurocash na podstawie danych NielsenIQ za II kw. 2022 r. Warunki cenowe i dystrybucyjne oferowane przez producentów są wciąż mniej korzystne dla rynku niezależnego niż dla sieci dyskontów i supermarketów.
Dyskonty i supermarkety są wciąż faworyzowane
Producenci faworyzują te formaty sklepów na dwa sposoby – oferując im lepsze warunki cenowe lub wprowadzając do sprzedaży produkty dedykowane, a więc takie, których konsumenci nie znajdą nigdzie indziej.
Jeżeli chodzi o preferencyjne warunki cenowe dla dużych sieci handlowych, dotyczy to przede wszystkim takich producentów jak: Unilever (w kategorii środków do prania), Foodcare (przyprawy), McCormick (musztardy), Coca-Cola (soki i napoje gazowane), Storck (praliny) czy Mondel?z International (czekolady).
Mamy też grupę producentów, których sprzedaż (powyżej 25 proc.) składa się z produktów dedykowanych dla dyskontów i supermarketów. Są to: Barilla (makarony), Unilever (środki do prania), Maspex (ketchupy), Graal (konserwy mięsne) oraz Społem Kielce (majonezy).
Rynek z potencjałem
– Niezmiennie powtarzamy, że faworyzowanie sieci dyskontów i supermarketów przez producentów i dostawców to strategia krótkowzroczna. Tym bardziej, że rynek sklepów lokalnych jest w Polsce silny, a sprzedaż w nich nadal rośnie. Prognozujemy, że sprzedaż per sklep w kontekście rynku lokalnego urośnie o 21 proc. do 2025 r.[4] - mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych i Marki Własnej w Grupie Eurocash. Rozbudowana sieć dystrybucji żywności w Polsce to potencjał, który producenci powinni maksymalnie wykorzystywać. – Szczególnie biorąc pod uwagę, jak duży udział w zakupach konsumentów w tych sklepach lokalnych mają produkty markowe. Zachęcamy producentów do wyrównywania szans pomiędzy tymi formatami rynku. Nieocenionym naszym narzędziem w tych rozmowach jest Ranking Równi w Biznesie monitorujący, jak wygląda bieżąca polityka cenowa i dystrybucyjna kluczowych dostawców na rynku – dodaje Małgorzata Obrębska.
Pełne wyniki rankingu można znaleźć na stronie grupaeurocash.pl/przedsiebiorca/sila-zakupowa/ranking-rowni-w-biznesie.
[1] Źródło: GfK Shopping Monitor 2022 (produkty markowe, tj. nie marki własnej), dane za rok 2021
[2] Źródło: NielsenIQ, Establishment Survey 2021, Europa
[3] Źródło: Badanie PMR Kwiecień 2022, n=1000, możliwość wskazania top3
[4] Źródło: PMR dla Eurocash
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash rusza z kolejną edycją „Szanujemy, nie marnujemy!” – kampanii społeczno-edukacyjnej realizowanej we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. W projekt zaangażowały się sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Tym razem Eurocash udostępni cykl podcastów o prawnych aspektach niemarnowania żywności oraz wideo przepisów na dania zero waste. Z kolei właściciele lokalnych sklepów – klienci Grupy – mogą wziąć udział w webinarach z ekspertami.
„Nie marnujemy!” to program, który Grupa Eurocash – jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją towarów FMCG, w tym żywności – realizuje w ramach swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju. W trakcie tegorocznej edycji projektu, w ramach kampanii “Szanujemy, nie marnujemy!”, Grupa udostępni dla wszystkich zainteresowanych (nie tylko swoich klientów) serię wideo przepisów na potrawy zero waste, które każdy może przygotować we własnym domu, a także cykl podcastów prawnych oraz artykuły poruszające m.in.:
Materiały będą dostępne pod adresem grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes. Na przestrzeni września i października Grupa realizuje też cykl webinarów dla swoich klientów. Są one organizowane we współpracy z ekspertami, którzy wspierają przedsiębiorców fachowymi i praktycznymi poradami, także prawnymi. W webinarach mogą wziąć udział zarejestrowani użytkownicy Akademii Umiejętności Eurocash.
Odpowiedź na realny problem
Aż 30% produkowanej żywności na świecie ulega zmarnowaniu. W Polsce każdego roku marnujemy aż 5 mln ton jedzenia.[1] Jak wynika z „Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 r.” ponad połowa, bo aż 53% współpracujących z Grupą właścicieli lokalnych sklepów już podejmuje działania zmierzające do ograniczenia marnowania żywności.
Poprzez działania w ramach “Szanujemy, nie marnujemy!” Grupa zachęca współpracujących z nią przedsiębiorców nie tylko do usprawnienia ich działań w tym obszarze, ale też aktywizowania konsumentów, kupujących w ich sklepach, do podejmowania działań mających na celu ograniczanie marnotrawstwa żywności.
Wszystkie materiały edukacyjne kampanii zamieszczane będą na stronie kampanii grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes. Działania będą wspierane przez sieci zrzeszone w ramach Grupy Eurocash: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Partnerami kampanii są Caritas Polska i Federacja Polskich Banków Żywności, z którymi Eurocash od lat współpracuje w zakresie przekazywania niesprzedanej żywności na cele pomocowe.
[1] https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Innowacyjna Platforma Handlu (Grupa Eurocash) oraz dostawca M/platform – firma Comp Centrum Innowacji (Grupa Comp) łączą siły. Jedyne w Polsce spółki zdolne do skutecznej integracji różnorodnych systemów POS w lokalnych sklepach właśnie zawarły umowę o współpracy strategicznej, której efektem będzie stworzenie nowej, dedykowanej dla klientów Grupy Eurocash platformy. Partnerzy będą pracować nad wspólnymi rozwiązaniami dla detalistów, które wyznaczą nowy branżowy standard pozwalający na skuteczną konkurencję z centralnie zarządzanymi sieciami.
Umowa Grupy Eurocash z Grupą Comp to początek współpracy dwóch gigantów handlu niezależnego: lidera w organizacji sieci franczyzowych i partnerskich z wiodącym dostawcą urządzeń, technologii i wsparcia serwisowego dla detalistów. Jednocześnie Grupy Eurocash i Comp to te same spółki, które stoją za integracją różnych systemów kasowych w ramach dwóch unikalnych w Polsce platform usprawniających codzienną pracę właścicieli lokalnych sklepów: Innowacyjnej Platformy Handlu i M/platform. To właśnie synergii w obszarze tych rozwiązań będzie dotyczyła współpraca, która pozwoli na połączenie unikalnych kompetencji, technologii i wizji obu firm.
Już na początkowym etapie współpracy, która zakłada synergię technologiczną, kooperacja wygeneruje szereg korzyści dla właścicieli lokalnych sklepów współpracujących w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash, a także producentów oraz samych konsumentów. Co ważne, współpraca wspiera strategiczne cele obu partnerów.
– Niedawno ogłoszona przez nas Strategia na lata 2023-2025 oparta jest na trzech filarach. Jednym z nich jest właśnie „Platforma Technologiczna”. Mamy ambicję być dla lokalnych sklepów najważniejszym partnerem technologicznym, chcemy wzmacniać ich konkurencyjność, m.in. w oparciu o cyfryzację handlu. Współpraca z Comp Centrum Innowacji to dla nas ważny krok, który przyspieszy realizację naszego celu zwiększenia konkurencyjności sklepów lokalnych poprzez udostępnienie im nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Nasi franczyzobiorcy i partnerzy oczekują od nas rozwiązań tu i teraz – mówi Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
- Podpisana umowa oznacza upowszechnienie rozwiązań opartych na technologii M/platform w sieciach franczyzowych lidera rynku małych i średnich sklepów w Polsce. COMP SA uzyskał tym samym potwierdzenie gotowości technologii M/platform do realizowania potrzeb biznesowych największego uczestnika rynku niezależnego, co było głównym celem M/platform na obecny rok w ogłoszonej strategii. Jest to zgodne z wcześniej przekazywanymi przez nas informacjami, że nasza skala oraz szybkość reakcji pozwalają nam na dalszy wzrost projektu M/platform w stale rosnącej części rynku niezależnego handlu spożywczego w Polsce, jaką są sieci franczyzowe - mówi Robert Tomaszewski, prezes Comp Group.
Współpraca przyniesie szereg korzyści właścicielom sklepów lokalnych sieci franczyzowych i partnerskich współpracujących z Grupą Eurocash, którzy z pomocą rozwiązań wygenerowanych wspólnie przez IPH i CCI będą mogli łatwo:
Docelowe rozwiązanie, nad którym chcą pracować obie spółki, pozwoli na rozszerzenie możliwości implementacji programu lojalnościowego na wszystkie wiodące systemy kasowe. Co więcej, platforma będzie zintegrowana m.in. z eurocash.pl, dzięki czemu właściciel w wygodny sposób będzie mógł skoordynować działania sprzedażowe z zakupowymi.
Umowa dodatkowo umożliwia właścicielom sklepów zakup urządzeń oraz oprogramowania Grupy Comp na preferencyjnych warunkach, a nawet jego realizację w modelu subskrypcyjnym. To znacząco obniża konieczność ponoszenia wysokich początkowych inwestycji przez właścicieli sklepów – przykładowo w sytuacji okresowej wymiany systemów kasowych w sklepie.
Celem obu firm w perspektywie długofalowej jest połączenie w ramach jednego rozwiązania wszystkich sklepów franczyzowych i partnerskich działających we współpracy z Eurocash. Na dzień startu w ramach połączonej platformy będzie działać już 4,5 tys. sklepów związanych z Grupą.
Innowacyjna Platforma Handlu to spółka z Grupy Eurocash odpowiedzialna za cyfryzację sieci partnerskich oraz niezależnych sklepów detalicznych w Polsce. W jej ramach Eurocash rozwija autorską platformę, która pozwala sieciom franczyzowym m.in. na sprawne zarządzanie polityką cenową, promocjami, komunikacją i asortymentem, a także skuteczny monitoring efektywności tych działań za pomocą zaawansowanej platformy raportowej. Dodatkowo IPH rozwija nowoczesny system POS oraz aplikację mobilną wraz z programem lojalnościowym bez konieczności kosztownej unifikacji systemów kasowych w sklepach sieciowych.
Comp Centrum Innowacji (CCI) to z kolei spółka z Grupy Comp, która jest wiodącym producentem kas fiskalnych oraz liderem rynku drukarek fiskalnych i systemów POS w Polsce. CCI opracowało system i zestaw aplikacji o nazwie M/platform, w ramach której, poprzez komunikację urządzeń fiskalnych z centralnym serwerem platformy, możliwe jest publikowanie i aktywowanie promocji w sklepach detalicznych oraz automatyczne dokonywanie ich rozliczeń i analiz.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep oraz Duży Ben. W ramach Eurocash działa również Frisco.pl – największy w Polsce internetowy market spożywczy.
– Grupa Eurocash już dzisiaj jest największym hurtownikiem FMCG w kraju, dysponującym najbardziej zaawansowaną siecią logistyczną. Dostarczamy produkty do 90 tysięcy punktów w całym kraju, a w zasięgu sklepów współpracujących z Grupą znajduje się 85% gospodarstw domowych. Jesteśmy również organizatorem sieci franczyzowych i partnerskich skupiających prawie 16 tysięcy sklepów oraz właścicielem największego supermarketu internetowego w Polsce. Nowa strategia pozwoli w pełni wykorzystać ten potencjał i jeszcze lepiej wspierać rozwój polskich przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Zgodnie z przyjętą strategią, Grupa Eurocash w latach 2023-2025 skoncentruje się na dalszym rozwoju podstawowej działalności, w szczególności obszaru hurtowego, który ma funkcjonować w modelu omnichannel (tj. wielokanałowym, łączącym sprzedaż stacjonarną i online). Celem Eurocash w tym obszarze jest m.in. poprawa warunków zakupowych, wzrost lojalności klientów, jak i podwojenie sprzedaży B2B e-commerce za pośrednictwem eurocash.pl.
Jako organizator sieci franczyzowych i partnerskich, Grupa Eurocash planuje dalsze inwestycje w ich rozwój i pozycjonowanie, co z kolei ma przełożyć się na wzrost liczby sklepów zrzeszonych w tych sieciach oraz zwiększenie udziałów rynkowych. Także marka Delikatesy Centrum będzie rozwijana w modelu franczyzowym, w tym z partnerami (joint-venture).
Grupa Eurocash zamierza ponadto być platformą technologiczną, oferującą nowoczesne rozwiązania cyfrowe, w tym zintegrowany program lojalnościowy oraz największą platformę POS w handlu niezależnym.
W obszar platformy technologicznej wchodzi również Frisco, lider rynku e-grocery w Polsce. Grupa zakłada, że w 2025 r. przychody Frisco sięgną 1 mld zł. Dla porównania, w 2021 r. wyniosły one 294 mln zł, a w pierwszej połowie 2022 r. już blisko 190 mln zł.
Cele 2025: 1 mld EBITDA, niższe zadłużenie i dywidenda
Zarząd Grupy Eurocash zakłada, że realizacja przyjętej strategii pozwoli na osiągnięcie w 2025 r. 1 mld EBITDA (zysk z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację, przed MSSF 16).
Jednocześnie, w otoczeniu rosnących stóp procentowych, Grupa Eurocash zamierza zmniejszyć zadłużenie i koszty finansowania. Celem jest ustabilizowanie struktury finansowania na poziomie 1,5x dług netto/EBITDA (przed MSSF 16), przy tymczasowo wyższych poziomach wskaźnika dla skorzystania z okazji powiększenia udziałów rynkowych.
Intencją Eurocash jest również powrót do regularnego wypłacania dywidendy, przy czym rekomendacja oraz kwota dywidendy będą uwzględniały warunki i strukturę finansowania, którego stroną będzie Grupa.
Dynamiczny wzrost sprzedaży i EBITDA w pierwszej połowie 2022 r.
Istotną poprawę widać już w wynikach Grupy Eurocash za pierwsze półrocze 2022 r. Skonsolidowana sprzedaż w omawianym okresie przekroczyła 14,3 mld zł i była o ponad 16% wyższa niż przed rokiem. Co ważne, wzrost przychodów przewyższył wzrost kosztów, co przełożyło się na poprawę marży EBITDA i historycznie wysoki poziom zysku EBITDA – w pierwszym półroczu 2022 r. wyniósł on 407 mln zł. To ponad dwukrotnie więcej w porównaniu z wynikiem zaraportowanym w pierwszej połowie 2021 r. i o 44% r/r w porównaniu z wynikiem znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu w segmencie detalicznym).
– W segmencie hurtowym zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji, a pozytywny efekt dźwigni operacyjnej przełożył się na wzrost marży EBITDA. W efekcie, EBITDA w Hurcie wzrosła o 24% r/r, do 357 mln zł, przy wzroście przychodów o 14% r/r, do 10,35 mld zł. Jednocześnie coraz więcej naszych klientów zamawia produkty na eurocash.pl. Liczba użytkowników tej platformy w czerwcu wzrosła do blisko 38 tysięcy wobec niespełna 31 tysięcy na początku roku – poinformował Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– W segmencie detalicznym również zanotowaliśmy poprawę sprzedaży w każdej kategorii. Dodatkowy, pozytywny wpływ miała konsolidacja sklepów Arhelan, przejętych w listopadzie 2021 r. Łączna sprzedaż Detalu wzrosła w pierwszym półroczu o blisko 20% r/r, do 3,6 mld zł – wskazał Jacek Owczarek.
EBITDA segmentu detalicznego w pierwszej połowie 2022 r. wyniosła 141 mln zł, co oznacza wzrost o 89% r/r w ujęciu znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu dokonanego w pierwszej połowie 2021 r.).
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu br. wyniosła z kolei 349 mln zł i była o 41% wyższa niż przed rokiem. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz sieci marketów alkoholowych Duży Ben (na koniec czerwca br. liczyła ona już 249 sklepów wobec 204 na koniec 2021 r.). Z uwagi na koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosła -34 mln zł wobec -22 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.
***
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash
mln zł
1H 2022
1H 2021
Zmiana r/r
Przychody ze sprzedaży produktów
14 367
12 363
16%
Zysk brutto na sprzedaży
1 967
1 567
26%
Marża brutto na sprzedaży
13,69%
12,67%
1,02 pp
EBITDA
407
203
102%
Marża EBITDA
2,84%
1,64%
1,2 pp
Zysk/(strata) netto
(31)
(165)
-
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Wraz z rekordowymi wynikami, Grupa Eurocash ogłosiła właśnie strategię biznesową na lata 2023-2025. Stawia na konsekwentne wsparcie franczyzobiorców, konsolidację jednostek hurtowych oraz rozwój platformy technologicznej dla sklepów lokalnych w Polsce. Największy hurtownik w kraju ma w planach m.in. budowę hurtowni omnichannel. Grupa będzie też dalej rozwijać franczyzy i sieci partnerskie, które zamierza kompleksowo wspierać i pozyskiwać nawet około 500 nowych sklepów rocznie. Dużą rolę w nowej strategii odgrywają również Frisco i plany umocnienia się na polskim rynku e-grocery.
Duże inwestycje we franczyzę. Nawet 500 nowych sklepów rocznie
Ważnym obszarem w nowej strategii są sieci franczyzowe i partnerskie. Eurocash, z blisko 16 tys. sklepów i ponad 14 proc. udziałem w rynku FMCG, jest ich największym operatorem w kraju. Jak podkreśla, ten model biznesowy świetnie się sprawdza nie tylko w Polsce, ale też w innych państwach europejskich. To m.in. dlatego w najbliższych latach Grupa zamierza zainwestować w rozwój i pozycjonowanie franczyz i systemów partnerskich ok. 500 mln zł. Także Delikatesy Centrum będą rozwijać się w oparciu o model franczyzowy, w tym z partnerami (joint-venture).
Celem Eurocash jest m.in. znaczne zwiększenie sprzedaży w sklepach lokalnych i redukcja różnicy pomiędzy cenami w handlu niezależnym oraz w dyskontach i supermarketach. Grupa zakłada też, że uda jej się pozyskać do franczyzy i sieci partnerskich nawet 500 sklepów rocznie.
– To bardzo ważny moment dla całej Grupy – właśnie ogłosiliśmy historycznie wysoki poziom zysku EBITDA. W pierwszym półroczu tego roku wyniósł on 407 mln zł, czyli ponad dwukrotnie więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wypracowaliśmy nową strategię, w której koncentrujemy się na naszych klientach, rozwoju technologii i poprawie ich konkurencyjności. Jestem przekonany, że dzięki naszym działaniom Eurocash w 2025 roku będzie jeszcze silniejszy i bardziej efektywny. A to pozwoli nam jeszcze lepiej wspierać lokalne sklepy i przedsiębiorców, którzy je prowadzą – mówi Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.
W ramach pozycjonowania swoich sieci Eurocash planuje jeszcze jeden duży ruch. Chce stworzyć jeden zintegrowany program lojalnościowy dla wszystkich współpracujących marek. Grupa szacuje, że uda jej się zgromadzić w nim nawet 10 mln konsumentów.
Największa hurtownia omnichannel w Polsce. Ale najpierw konsolidacja
Eurocash zapowiedział też duże zmiany w hurcie. Hurtowe biznesy Eurocash – Dystrybucja, Cash&Carry, Serwis – do tej pory funkcjonowały na rynku jako zupełnie odrębne jednostki. Teraz mają połączyć siły. To właśnie na ich bazie Eurocash chce stworzyć największą na polskim rynku platformę handlową B2B, która będzie oferować klientom Grupy, czyli przedsiębiorcom prowadzącym lokalne sklepy, wielokanałowe doświadczenie zakupowe. Zgodnie ze strategią, Eurocash zbuduje je na bazie już istniejącej, e-commerce’owej platformy eurocash.pl, która – to też nowość – wchłonie eurocash.pl Market. Jak podkreśla Grupa, to bezpośrednia odpowiedź na rynkowe megatrendy: omnichannel, a także szerszy a-commerce, które zmieniają oczekiwania klientów; również tych B2B.
Eurocash, który już teraz jest największym polskim hurtownikiem FMCG, spodziewa się po zmianach synergii na poziomie setek milionów złotych. Grupa liczy też na znaczny wzrost liczby zamówień w kanałach niestacjonarnych.
Warto podkreślić, że hurtownia omnichannel to nie jedyne skierowane do przedsiębiorców digitalowe rozwiązanie, na które postawił Eurocash w nowej strategii. Gigant chce też mocno rozwijać swój flagowy system POS, czyli Innowacyjną Platformę Handlu. Dziś korzysta z niej ok. 3,5 tys. sklepów, ale Eurocash zapowiedział w strategii, że do końca 2025 r. ta liczba wzrośnie nawet do 12 tys.
Plany na rozwój e-grocery także w detalu. Na pierwszym planie Frisco
Eurocash planuje też rozwijać się w detalicznym e-grocery. W związku z tym chce jeszcze mocniej postawić na rozwój Frisco – marki, która już dziś ma na tym rynku pozycję lidera. Obecnie działająca w Warszawie, Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Bydgoszczy, Trójmieście i na Śląsku ma w najbliższych latach wejść do nowych miast, a do końca 2025 r. wygenerować aż 1 mld zł przychodów.
– Przed nami sporo wyzwań i jeszcze więcej pracy. Cieszy mnie, że przystępujemy do niej z poczuciem, że kierunek, w którym podąża Eurocash, obraliśmy wspólnie. Chciałbym z całą mocą podkreślić, że nasza nowa strategia to efekt wielomiesięcznej, intensywnej pracy wielu zespołów. Swój wkład w dokument, który właśnie ogłosiliśmy, miało ponad 100 osób – pracowników, klientów, a nawet dostawców. Dzięki tak szerokiej, pełnej zaangażowania współpracy udało nam się uwzględnić w strategii cały wachlarz różnych potrzeb i perspektyw – mówi prezes Paweł Surówka.
Grupa Eurocash ogłosiła swoją nową strategię na lata 2023-2025 w sierpniu 2022 r. Strategia opiera się na trzech filarach: Hurtownia omnichannel, Platforma technologiczna i Organizator sieci franczyzowych i partnerskich. Więcej informacji na temat nowej strategii można znaleźć w prezentacji dostępnej na stronie internetowej: www.grupaeurocash.pl.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Spróbuj wyszukać ponownie.