Press releases

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
  • W czwartym kwartale 2022 roku Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na zwyżkę łącznych przychodów o ponad 19% r/r, do 8,2 mld zł. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż sięgnęła 30,9 mld zł, co oznacza wzrost o 17,4% w porównaniu z rokiem 2021.
  • Dzięki działaniom nakierowanym na poprawę efektywności, Grupa Eurocash wypracowała najwyższy w swojej historii wynik EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację): w czwartym kwartale sięgnął on 308 mln zł (+14% r/r), a w całym 2022 roku przekroczył 1 mld zł (+41% r/r). EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 w omawianych okresach wyniosła odpowiednio 204 mln zł (+36% r/r) i 570 mln zł (+63%).
  • Osiągnięty w czwartym kwartale zysk netto Grupy Eurocash wyniósł blisko 79 mln zł i był ponad 2-krotnie wyższy niż w ostatnim kwartale 2021 roku (35 mln zł). Narastająco, w całym ubiegłym roku skonsolidowany zysk netto wyniósł 89 mln zł, co oznacza poprawę o prawie 190 mln zł w porównaniu z 2021 rokiem.
  • Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec 2022 roku spadł poniżej 1,2x. To najniższy poziom tego wskaźnika od końca 2018 roku.

– Za nami kolejny kwartał poprawy wyników finansowych Grupy Eurocash. Rok 2022 rok – niezwykle trudny pod wieloma względami, bo naznaczony wojną w Ukrainie, kryzysem energetycznym i wysoką inflacją – zakończyliśmy z dynamicznie rosnącą sprzedażą i rekordowym wynikiem EBITDA. W strategii na lata 2023-2025, którą przedstawiliśmy pod koniec sierpnia, postawiliśmy sobie ambitne cele, w tym wzrost zysku EBITDA do 1 mld zł (przed MSSF 16) w 2025 roku. Jestem bardzo zadowolony z kolejnych już działań realizowanych w ramach przyjętej strategii, w tym z rozpoczęcia integracji jednostek hurtowych, rosnącej sprzedaży przez platformę eurocash.pl, czy ze zwiększania liczby sklepów integrowanych na platformie IPH. Znacząco poprawiliśmy też standing finansowy, osiągając najniższy wskaźnik długu netto do EBITDA od 4 lat, poniżej poziomu zapisanego w naszej strategii. W środowisku wysokich stóp procentowych systematycznie zmniejszamy zadłużenie, aby ograniczać koszty finansowe. Efektem jest wyraźna poprawa rentowności na poziomie wyniku netto. Widzę nas na dobrej drodze, by spełnić nasze ambitne cele na 2025 rok – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Hurt: wzrost sprzedaży ponad inflację przy stabilnej marży

W segmencie hurtowym czwarty kwartał 2022 roku był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich formatach dystrybucji. Łączna zewnętrzna sprzedaż produktów w Hurcie sięgnęła 5,9 mld zł i była o 19,7% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku. O 18,7% r/r, do  232,4 mln zł, wzrosła natomiast EBITDA segmentu hurtowego w ostatnim kwartale 2022 roku.

W całym ubiegłym roku sprzedaż produktów w Hurcie wyniosła 22,3 mld zł, co stanowi wzrost o 15,8% w porównaniu z 2021 rokiem, natomiast EBITDA segmentu zwiększyła się o 22,9% r/r do 821 mln zł. Oznacza to wzrost marży EBITDA do 3,7% z 3,5% przed rokiem.

Zgodnie z ogłoszoną w sierpniu ubiegłego roku strategią na lata 2023-2025, Grupa Eurocash rozpoczęła integrację operacyjną formatów hurtowych, co docelowo – jak szacuje Zarząd Eurocash – przyniesie około 100 mln zł synergii kosztowych i sprzedażowych. W tym roku rozpoczyna się połączenie obszarów Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.

Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na platformie eurocash.pl. W 2022 roku liczba kupujących za jej pośrednictwem sięgnęła blisko 17 tysięcy[1] (wzrost o 28% r/r), a ich obrót odpowiadał za ponad 54% łącznej sprzedaży segmentu (wzrost o 16% r/r).

Detal: szósty kwartał z rzędu poprawy wyników

Sprzedaż segmentu detalicznego w czwartym kwartale ubiegłego roku sięgnęła 2,04 mld zł (+15,9% r/r), a w całym 2022 roku przekroczyła 7,67 mld zł (+20,2% r/r). Warto odnotować wzrost rocznej sprzedaży w ujęciu like-for-like, tj. porównując tę samą liczbę sklepów, o 12,1% w Delikatesach Centrum oraz o 20,9% w salonikach Inmedio.

EBITDA segmentu detalicznego w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła 132 mln zł (wzrost o 5,4% r/r), a w całym minionym roku sięgnęła 376 mln zł (+83,6%). Marża EBITDA Detalu w 2022 roku wyniosła tym samym 4,9% wobec 3,2% rok wcześniej. Baza roku 2021 była obciążona odpisami na kwotę 64,3 mln zł związanymi z zamknięciem 50 supermarketów.

Projekty: ekspansja Dużego Bena i rosnąca sprzedaż Frisco

Sprzedaż segmentu Projekty w ostatnim kwartale 2022 roku wyniosła z kolei 226 mln zł, co oznacza wzrost o 38,2% r/r, natomiast w całym ubiegłym roku wyniosła 761 mln zł, czyli o 42,9% więcej niż w 2021 roku. Motorem wzrostu sprzedaży była dalsza ekspansja sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz rozwój e-supermarketu Frisco.

Sieć Duży Ben na koniec 2022 roku liczyła już 305 sklepów wobec 204 rok wcześniej. Jej sprzedaż w czwartym kwartale wzrosła o 60% r/r do ponad 93 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie 20%. W całym 2022 roku sprzedaż sieci Duży Ben sięgnęła 296 mln zł, co oznacza wzrost o 63% w porównaniu z 2021 rokiem.

Ubiegłoroczna sprzedaż Frisco sięgnęła natomiast 384 mln zł (+38% r/r), z czego na czwarty kwartał przypadło 109 mln zł (+32% r/r). Frisco konsekwentnie umacnia pozycję krajowego lidera zakupów spożywczych online. Od 15 lat dostarcza zakupy mieszkańcom Warszawy i okolic, a teraz także Poznania, Wrocławia, Krakowa, Trójmiasta, Katowic i Bydgoszczy. W tym roku, dla zaspokojenia szybko rosnącego popytu, w stolicy zostanie uruchomiony drugi magazyn automatyczny Frisco.

Grupa Eurocash rozwija Innowacyjną Platformę Handlu, oferującą detalistom m.in. integrację różnych systemów kasowych z centralą Sieci Partnerskiej. Na koniec roku sklepów sieciowych korzystających z rozwiązań IPH było 3,8 tys. (wobec 2,3 tys. rok wcześniej); kolejne 1,2 tys. miało podpisane umowy i oczekiwało na integrację.

Z uwagi na realizowane inwestycje i koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła -14 mln zł (wobec -10 mln zł w analogicznym okresie 2021 roku), a w całym minionym roku -60 mln zł (wobec -44 mln zł rok wcześniej).

Porządki w sieci ABC

Na koniec 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan, Inmedio oraz Duży Ben, liczyła 15,5 tys. placówek wobec około 17 tys. na koniec 2021 roku. Spadek ten wynika głównie z przeprowadzonej na przełomie 2022 i 2023 roku weryfikacji liczby sklepów ABC aktywnie współpracujących z Eurocash. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.

Rok 2023 pod znakiem cyfryzacji

– W bieżącym roku chcemy skupić się na dalszym rozwoju narzędzi cyfrowych dla naszych klientów. To także czas na wprowadzenie programu lojalnościowego dla klientów zrzeszonych w sieciach ABC, Groszek i Euro Sklep – zapowiedział Paweł Surówka.

[1] Począwszy od tego roku, Grupa Eurocash prezentuje liczbę sklepów, które aktywnie dokonują zakupów na platformie eurocash.pl (w odróżnieniu od prezentowanej wcześniej liczby zarejestrowanych użytkowników).

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

Mocny koniec 2022 roku w Grupie Eurocash: dwucyfrowy wzrost sprzedaży i rekordowy wynik EBITDA
W czwartym kwartale 2022 roku Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na zwyżkę...

Grupa Eurocash podpisała z bankiem HSBC w Polsce umowę na otwarcie linii gwarancyjnej powiązanej ze zrównoważonym rozwojem. Ustalenie limitu gwarancji na poziomie 180 mln zł ma pomóc polskiej spółce w realizacji ambitnej strategii dekarbonizacji.

Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG), zamierza do 2030 r. zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. To najważniejsze z wielu założeń ambitnej strategii dekarbonizacji, jaką spółka przyjęła w 2022 r. –  w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi ). Grupa zamierza zrealizować swój cel m.in. poprzez centralizację infrastruktury logistycznej i pokrycie znacznej części zapotrzebowania na energię ze źródeł odnawialnych. Istotnym elementem środowiskowej strategii Eurocash są też działania związane z całkowitym odejściem od węgla i gazu w nowych obiektach.

W ramach nowej Linii Gwarancyjnej Powiązanej ze Zrównoważonym Rozwojem, zapewnionej przez HSBC, bank będzie monitorował proces dekarbonizacji realizowany w Grupie Eurocash. W umowę pomiędzy spółkami została wbudowana zachęta, która co roku nagradza Eurocash za osiągnięcie zakładanych postępów.

- Cieszymy się z ustanowienia pierwszej zrównoważonej linii gwarancyjnej dla Eurocashu z bankiem HSBC. Zwiększenie gwarancji do 180 mln zł to dowód zaufania do naszego biznesu i jego rozwoju. Teraz, dzięki redukcji emisji CO2 zgłoszonej w ramach The Science Based Targets initiative możemy uczynić go jeszcze bardziej zrównoważonym. To z kolei pozwoliłoby nam na obniżenie prowizji gwarancyjnej. To oczywisty zysk dla obu stron – mówi Jacek Owczarek, CFO Grupy Eurocash.

- Nowa linia gwarancyjna pomoże Grupie Eurocash w redukcji emisji CO2 i przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym, co doprowadzi do przekształcenia jej działalności w bardziej zrównoważoną i ekologiczną – mówi Konrad Lipski, Dyrektor ds. Bankowości Korporacyjnej w HSBC w Polsce.

- Bank HSBC w Polsce jest parterem Grupy Eurocash od lat i z ogromną satysfakcją wspiera jej rozwój biznesu. Cieszymy się, że mogliśmy zaoferować finansowanie powiązane z realizacją ambitnych celów środowiskowych grupy – powiedział Dariusz Kucharski, dyrektor generalny HSBC w Polsce.

Nowa umowa z Grupą Eurocash wpisuje się w szereg działań, jakie HSBC podejmuje na rzecz osiągnięcia gospodarki zeroemisyjnej w skali globalnej. HSBC wspiera firmy i instytucje rządowe w finansowaniu projektów zrównoważonych środowiskowo. Bank zobowiązał się również w swojej strategii do ograniczenia do zera finansowania projektów związanych z emisją CO2 do 2050 r. lub wcześniej, a także do osiągnięcia neutralności klimatycznej własnej działalności i łańcuchów dostaw najpóźniej do 2030 r. HSBC planuje również przeznaczyć od 750 do 1 bln USD do 2030 r. na sfinansowanie projektów i inwestycji swoich klientów w zakresie przejścia na zeroemisyjność.

* SBTi jest globalną organizacją, umożliwiającą przedsiębiorstwom wyznaczanie i realizację celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki o klimacie. Zapewnia kompleksowy proces weryfikacji zgłoszonych strategii, wspierając w ten sposób firmy chcące skutecznie wdrożyć cele dekarbonizacyjne. Grupa Eurocash znalazła się w gronie sygnatariuszy SBTi jako jedna z pierwszych firm w Polsce.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

 

HSBC w Polsce jest częścią międzynarodowej instytucji bankowo-finansowej - Grupy HSBC. Oferuje kompleksowe usługi finansowe obejmujące bankowość korporacyjną, obsługę handlu międzynarodowego, zarządzanie środkami finansowymi i aktywami, usługi na rynkach kapitałowych, finansowanie oraz transakcje na rynku papierów wartościowych. Grupa HSBC z centralą w Londynie, jest jedną z największych organizacji bankowo-finansowych na świecie. Grupa HSBC powstała w 1865 roku jako Hongkong and Shanghai Banking Corporation.

           

180 mln linii gwarancyjnej dla Grupy Eurocash od HSBC w Polsce. Chodzi o zrównoważony rozwój
Grupa Eurocash podpisała z bankiem HSBC w Polsce umowę na otwarcie linii gwarancyjnej powiązanej ze zrównoważonym rozwojem. Ustalenie limitu gwarancji na poziomie 180 mln zł ma...

Sieć marketów alkoholowych Duży Ben, należąca do Grupy Eurocash, otworzyła trzysetny sklep. To kolejny kamień milowy w rozwoju konceptu. W 2022 roku do sieci dołączyło ponad 100 nowych sklepów.

Trzysetny sklep Dużego Bena powstał we Wrocławiu, przy ulicy Wojanowskiej. To jednocześnie 40. sklep marki w tym mieście. Nowe otwarcia są konsekwencją realizacji ambitnej strategii ekspansji, dzięki której sieć jest już dostępna w 120 miastach i 11 województwach oraz ma ambitne plany dotyczące dalszego rozwoju. Duży Ben to jeden z flagowych, obok e-supermarketu Frisco, projektów Grupy Eurocash.

- Markety alkoholowe Duży Ben są połączeniem sklepu specjalistycznego, oferującego ponad 1500 produktów z profesjonalnym doradztwem, a także z elementami convenience, takimi jak atrakcyjna lokalizacja, długie godziny otwarcia, samoobsługa czy dostawa do domu. Chcemy rozwijać ten koncept, podążając za trendami i oczekiwaniami naszych klientów - mówi Michał Florkiewicz, dyrektor zarządzający sieci Duży Ben w Grupie Eurocash.

Duży Ben rozwija także wachlarz usług dodatkowych, oferowanych w wybranych placówkach. W ostatnich miesiącach nawiązał współprace m.in. z InPost i Pointpack (w zakresie odbioru przesyłek). Z kolei dzięki Glovo konsumenci między innymi w Warszawie, Wrocławiu czy Poznaniu mogą zamówić zakupy z Dużego Bena do domu za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub usługi Click&Collect. Celem sieci jest, by działać zgodnie z zasadą one-stop-shop, czyli wszystko w jednym miejscu.

- Wraz z dalszą ekspansją rozwijamy wachlarz usług po to, aby być jeszcze bliżej konsumentów i w pełni zaspokajać ich potrzeby. To z myślą o nich wprowadziliśmy program lojalnościowy dla stałych klientów Dużego Bena. Jesteśmy odpowiedzią na niszę rynkową
w segmencie sklepów detalicznych, oferujemy atrakcyjny format sprzedaży piw, win oraz alkoholi mocnych –
podkreśla Michał Florkiewicz.

Sieć dynamicznie rozwijała się w 2022 roku. Jej sprzedaż w trzecim kwartale br. wzrosła o 73 proc. r/r do 81 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie niemal 26 proc.

Duży Ben to nowoczesny format sklepów specjalizujących się w sprzedaży alkoholi. W ofercie konsumenci znajdą znane i lubiane trunki, marki koneserskie i premium, a także wyroby tytoniowe, napoje gazowane i niegazowane, słone przekąski oraz słodycze. W ramach wspierania lokalnych firm sklepy oferują rodzime marki we wszystkich swoich działach. Siłą sieci jest przede wszystkim profesjonalne doradztwo i atrakcyjne promocje.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Duży Ben otwiera trzysetny sklep i podsumowuje udany rok
Sieć marketów alkoholowych Duży Ben, należąca do Grupy Eurocash, otworzyła trzysetny sklep. To kolejny kamień milowy w rozwoju konceptu. W 2022 roku do sieci dołączyło ponad 100 nowych sklepów. Trzysetny sklep Dużego Bena powstał we...

Dla producentów chipsów, piwa, słodyczy, napojów gazowanych i innych kategorii produktów, po które kibice chętnie sięgają podczas oglądania meczu, mistrzostwa świata w piłce nożnej to szansa na dodatkową sprzedaż. Czy producenci to wykorzystają i docenią potencjał sklepów lokalnych, w których konsumenci bardzo często zaopatrują się tuż przed meczem? Z najnowszego rankingu Równi w Biznesie, przygotowywanego cokwartalnie przez Grupę Eurocash, wynika, że niektórzy producenci tych kategorii nadal oferują niezależnej części rynku gorsze warunki współpracy niż centralnie zarządzanym sieciom dyskontów czy supermarketów. A to w kanale sklepów lokalnych udział wydatków na markowe produkty wynosi średnio 95 proc[1]. W przeciwieństwie do m.in. dyskontów, które coraz mocniej promują marki własne.

Z wyników najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Eurocash na podstawie danych NielsenIQ za III kw. 2022 r., wynika, że część producentów kategorii produktów uznawanych za „niezbędnik kibica” (głównie chipsów i piwa) oferuje lokalnym sklepom mniej korzystne warunki handlowe przede wszystkim w zakresie polityki cenowej. W przypadku chipsów, producenci tacy jak Kellogg, Lorenz Bahlsen Snack World, Intersnack, Pepsico i T.B.M. Snacks – oferują dyskontom i wielkim sieciom supermarketowym lepsze warunki cenowe. Podobnie wygląda to w innych kategoriach, popularnych podczas dużych wydarzeń sportowych – m.in. napojach gazowanych oraz sokach czy słodkich wypiekach, czekoladach i pralinach.

Mundial, jak każda sportowa impreza, to wielkie emocje, dlatego – by dobrze przygotować się do ich przeżywania – konsument sięga zazwyczaj po reklamowane w przerwach meczów produkty markowe z ugruntowaną pozycją rynkową. Do tego kibic chętnie wybierze sklep lokalny, ze względu na bliskość, wygodę i brak kolejek. Dla producentów piwa, chipsów, słodyczy czy słonych przekąsek to doskonała okazja, by zwiększyć sprzedaż. Mogłaby ona być jeszcze większa, gdyby warunki cenowe dla sklepów lokalnych były atrakcyjniejsze. Konsekwentnie przekonujemy naszych dostawców, że sklepy lokalne są kanałem sprzedaży „skrojonym” pod nich. Pozostaje tylko wykorzystać ten potencjał, szczególnie teraz, gdy dyskonty coraz mocniej promują marki własne – mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych i Marki Własnej w Grupie Eurocash.

Dyskonty i supermarkety wciąż faworyzowane

Jak wynika z Rankingu Równi Biznesie za III kwartał 2022 roku, producenci dóbr szybkozbywalnych faworyzują centralnie zarządzanie sieci dyskontów i supermarketów na dwa sposoby – oferując im lepsze warunki cenowe lub produkty dedykowane, a więc takie, których konsumenci nie znajdą nigdzie indziej.

W zestawieniu producentów, którzy mają preferencyjne warunki cenowe dla wielkich sieci handlowych, znalazły się m.in.: De Care (makarony), Coca-Cola (soki i napoje niegazowane), McCormick (musztardy), OSM Łowicz (masła), Kellogg (chipsy) czy Storck (praliny).

Z kolei producenci, których sprzedaż w znacznej części (powyżej 25 proc.) składa się z produktów dedykowanych wielkim sieciom dyskontów i supermarketów, to: Unilever (środki do prania), Maspex (ketchupy) oraz Społem Kielce (majonezy).                                       

Sklepy lokalne to ważny uczestnik rynku handlu detalicznego w Polsce z udziałem na poziomie 35 proc.[2] Są one łatwo dostępne dla ogromnej części społeczeństwa – sklepy współpracujące z Grupą Eurocash docierają szacunkowo do 85 proc. gospodarstw domowych w Polsce. Klienci cenią je nie tylko za bliskość czy brak kolejek, ale także jakość, świeżość i szeroki wybór produktów[3]. Ten ostatni aspekt jest szczególnie widoczny w wydatkach konsumentów. Produkty markowe, a więc takie, których sprzedaż powinna być dla producentów najbardziej atrakcyjna, stanowią aż 95% sprzedaży w małoformatowych sklepach sieciowych,[4] podczas gdy w przypadku dyskontów jest to ok. 55 proc.

Mimo to najwięksi dostawcy zdają się nie dostrzegać w pełni ogromnego potencjału, jaki niesie ze sobą lokalny kanał sprzedaży. Warunki cenowe i dystrybucyjne przez nich oferowane są wciąż mniej korzystne dla rynku niezależnego niż dla centralnie zarządzanych sieci dyskontów i supermarketów. Widać to także w wynikach najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Eurocash na podstawie posiadanych danych NielsenIQ za III kw. 2022 r. 

Pełne wyniki rankingu można znaleźć na grupaeurocash.pl/przedsiebiorca/sila-zakupowa/ranking-rowni-w-biznesie.

[1] Źródło: GfK Shopping Monitor 2022 (produkty markowe, tj. nie marki własnej), dane za rok 2021

[2] Źródło: NielsenIQ, Establishment Survey 2021, Europa

[3] Źródło: Badanie PMR Kwiecień 2022, n=1000, możliwość wskazania top3

[4] Źródło: GfK Shopping Monitor 2022 (produkty markowe, tj. nie marki własnej), dane za rok 2021

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Imprezy sportowe to święto produktów markowych. Czy producenci doceniają futbolowy potencjał?
Dla producentów chipsów, piwa, słodyczy, napojów gazowanych i innych kategorii produktów, po które kibice chętnie sięgają podczas oglądania meczu, mistrzostwa...

Grupa Eurocash, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, dołączyła do globalnej Inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Jej celem jest wspieranie przedsiębiorstw w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych, zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki o klimacie. Grupa Eurocash znalazła się w wąskim gronie kilkunastu pierwszych polskich organizacji, które dołączyły do tej inicjatywy. Już 3,5 tys. firm z całego świata, w tym liderzy handlu i branży FMCG, przeciwdziała zmianom klimatycznym w ramach SBTi. Uczestnictwo w prestiżowej inicjatywie jest częścią Strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025, która uwzględnia ambitne cele dekarbonizacyjne.

Grupa Eurocash, jako największy polski hurtowy dystrybutor produktów FMCG i ważny uczestnik rynku handlu hurtowego i detalicznego, aktywnie działa na rzecz ograniczenia emisji dwutlenku węgla. Już dziś statystycznie 3 na 4 samochody osobowe w całej flocie Grupy mają napęd hybrydowy. Aby przyspieszyć uniezależnienie się od konwencjonalnych źródeł, Grupa uruchomiła projekt zakupu energii z istniejących i planowanych źródeł OZE dla swoich obiektów. Inwestowanie w OZE przy rosnących cenach paliw kopalnych i ich ograniczonej dostępności, przyniesie również wymierne korzyści ekonomiczne.

Udział w Inicjatywie Science Based Targets to kolejny, duży krok w zrównoważonym rozwoju Grupy.

–  Udział Grupy Eurocash w Inicjatywie Science Based Targets daje nam pewność, że cele, które obraliśmy w strategii dekarbonizacji, są właściwie zdefiniowane oraz zgodne z najnowszymi osiągnięciami nauki w tym zakresie. Zamierzamy korzystać z doświadczeń innych i implementować w naszej organizacji nowoczesne rozwiązania. Bycie częścią międzynarodowej inicjatywy to dla nas także dodatkowa, ogromna motywacja do działania – mówi Paweł Surówka, Prezes Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash poważnie podchodzi do kwestii zrównoważonego rozwoju, a także redukowania wpływu na środowisko. Wyrazem tego jest niedawno przyjęta przez Grupę strategia dekarbonizacji, która określa jej środowiskowe ambicje na kolejne lata. Głównym postanowieniem strategii jest zobowiązanie się Grupy do redukcji emisji CO2 o 42% do roku 2030. Dodatkowo Eurocash zobowiązał się, że zobliguje 75% swoich największych dostawców, by oni również wyznaczyli dla siebie cele redukcji CO2. Podstawowym elementem strategii dekarbonizacji Eurocash jest także pokrycie dużej części zapotrzebowania na energię z OZE oraz realizacja działań związanych z całkowitym odejściem od węgla, a także odejściem od gazu w nowych obiektach.

Inicjatywa Science Based Targets

SBTi jest globalną organizacją, umożliwiającą przedsiębiorstwom wyznaczanie i realizację celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki o klimacie. Została założona w 2015 r., jako partnerstwo pomiędzy Carbon Disclosure Project (CDP), United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) I World Wildlife Fund (WWF). Organizacja opracowała szczegółowe założenia definiowania celów dekarbonizacyjnych, zgodne z założeniami Porozumienia Paryskiego. SBTi zapewnia kompleksowy proces weryfikacji zgłoszonych strategii, wspierając w ten sposób firmy chcące skutecznie wdrożyć cele dekarbonizacyjne w swojej działalności.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Grupa Eurocash w gronie pierwszych kilkunastu sygnatariuszy Inicjatywy Science Based Targets w Polsce
Grupa Eurocash, jako jedna z pierwszych firm w Polsce, dołączyła do globalnej Inicjatywy Science Based Targets (SBTi). Jej celem jest wspieranie przedsiębiorstw w...
  • W trzecim kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na ponadinflacyjną zwyżkę przychodów do 8,27 mld zł, tj. o blisko 18% r/r.
  • Dzięki dalszej poprawie rentowności w Hurcie i utrzymaniu rentowności w Detalu, skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wzrosła o 20% r/r do 285 mln zł. To najwyższy kwartalny wynik w historii Grupy Eurocash.
  • Zysk netto Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2022 r. wyniósł blisko 42 mln zł i był o 34% wyższy niż przed rokiem.
  • Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec września br. wyniósł 1,48x osiągając poziom oczekiwany w strategii rozwoju Grupy Eurocash na lata 2023-2025.

– To kolejny kwartał poprawy wyników Eurocash. Z końcem sierpnia ogłosiliśmy strategię do roku 2025 i teraz skupiamy się na jej realizacji. Te wyniki potwierdzają słuszność podjętych przez nas działań – zarówno finansowo, jak i operacyjnie. Widzimy to w rosnącej liczbie sklepów pod naszymi markami i zintegrowanych w ramach Innowacyjnej Platformy Handlu. A przede wszystkim – w historycznie najwyższym wyniku EBITDA za kwartał: 285 mln zł – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

– W minionym kwartale obserwowaliśmy znaczący wzrost rynku żywności w Polsce, napędzany wysoką inflacją. W otoczeniu szybko rosnących cen konsumenci coraz częściej szukają lepszych ofert, tańszych produktów. Tym słuszniejsze jest zmniejszania różnicy pomiędzy cenami w handlu niezależnym a cenami w dyskontach – dodał Paweł Surówka.

Hurt: 55% sprzedaży B2B poprzez eurocash.pl

W segmencie hurtowym w trzecim kwartale br. Grupa Eurocash po raz kolejny zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji. Łączna sprzedaż zewnętrzna w Hurcie przekroczyła 6 mld zł i była o 14% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 r., natomiast EBITDA segmentu wzrosła o 25% r/r do 238 mln zł. Marża EBITDA sięgnęła tym samym 4% wobec 3,6% przed rokiem.

Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na eurocash.pl. Na koniec września z tej platformy B2B korzystało już ponad 40 tys. użytkowników, wobec niespełna 27 tys. rok wcześniej. Obecnie już blisko 55% sprzedaży segmentu realizowana jest poprzez eurocash.pl.

Detal: ponad 2 mld zł kwartalnej sprzedaży

Sprzedaż segmentu detalicznego w trzecim kwartale 2022 r. przekroczyła 2 mld zł, co oznacza wzrost o 26% r/r. 182 mln zł dodała konsolidacja sieci sklepów Arhelan. W ujęciu like-for-like, tj. porównując te same sklepy w trzecim kwartale 2022 i 2021 r., warto odnotować 21% wzrostu sprzedaży Inmedio oraz +16% sklepów własnych sieci Delikatesy Centrum.

EBITDA segmentu detalicznego w trzecim kwartale tego roku wyniosła 102 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej (wzrost o 21% r/r).

Projekty: 277 sklepów Duży Ben, ponad 80 tys. klientów Frisco

Sprzedaż segmentu Projekty w okresie lipiec-wrzesień br. wyniosła z kolei 186 mln zł i była o 52% wyższa niż przed rokiem, głównie dzięki dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz e-supermarketu Frisco.

Sieć Duży Ben na koniec września br. liczyła już 277 sklepów (wobec 204 na koniec 2021 r.). Jej sprzedaż w trzecim kwartale wzrosła o 73% r/r do 81 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie niemal 26%.

Sprzedaż Frisco w trzecim kwartale br. sięgnęła 85 mln zł, co oznacza wzrost o 47% r/r. Liczba klientów robiących zakupy w tym e-supermarkecie wzrosła natomiast do ponad 80 tys. (wobec 56 tys. przed rokiem), z czego około 30% to klienci spoza aglomeracji warszawskiej. Frisco od dwóch lat sukcesywnie udostępnia swoją ofertę mieszkańcom kolejnych dużych miast. Poza Warszawą, działa już we Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Trójmieście, na Śląsku oraz w Bydgoszczy.

Z uwagi na koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w trzecim kwartale 2022 r. wyniosła -18 mln zł wobec -12 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.

W ramach segmentu Projekty Grupa Eurocash rozwija również Innowacyjną Platformę Handlu, integrującą systemy kasowe z centralą sieci partnerskiej. Na koniec trzeciego kwartału br. z rozwiązań IPH korzystało 4,7 tys. sklepów sieciowych (wobec 2 tys. rok wcześniej), wliczając 1 tys. placówek zintegrowanych z platformą M/platform, której dostawcą jest Grupa Comp, lider rynku kas fiskalnych w Polsce.

Blisko 16,8 tys. placówek w sieciach organizowanych przez Grupę

Na koniec trzeciego kwartału 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan oraz Duży Ben, liczyła 16 372 placówek, a uwzględniając dodatkowo 414 kiosków Inmedio, sięgnęła 16 786 punktów. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.

***

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash

mln zł

3Q 2022

3Q 2021

Zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

8 268

7 030

18%

Zysk brutto na sprzedaży

1 115

906

23%

Marża brutto na sprzedaży

13,48%

12,89%

0,59 pp

EBITDA

285

236

21%

Marża EBITDA

3,36%

3,45%

0,09 pp

EBITDA (przed MSSF 16)

177

139

27%

Zysk/(strata) netto

42

31

34%

 

mln zł

1-3Q 2022

1-3Q 2021

Zmiana r/r

Przychody ze sprzedaży

22 635

19 392

17%

Zysk brutto na sprzedaży

3 081

2 472

25%

Marża brutto na sprzedaży

13,61%

12,75%

0,86 pp

EBITDA

692

438

58%

Marża EBITDA

3,06%

2,26%

0,80 pp

EBITDA (przed MSSF 16)

366

199

84%

Zysk/(strata) netto

11

(134)

-

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy na stronę www.grupaeurocash.pl lub prosimy o kontakt:

           

Grupa Eurocash z rekordową sprzedażą i wynikiem EBITDA w trzecim kwartale i dziewięciu miesiącach 2022 r.
W trzecim kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na ponadinflacyjną zwyżkę...

Sieć sklepów Gama w październiku otworzyła swoją 500. placówkę w miejscowości Łapy. Gama operuje w trzech formatach: lokalnego supermarketu, sklepu convenience oraz placówki specjalistycznej do 60 m2. Najnowszy sklep to supermarket o powierzchni 199 m2. To już 268. placówka w nowym brandingu sieci, który Grupa Eurocash wprowadziła dwa lata temu.

Gama to ogólnopolska detaliczna sieć partnerska współpracująca z Grupą Eurocash, zrzeszająca spółdzielnie i spółki prowadzące sklepy spożywcze, a także klientów indywidualnych. Wspólnie z Gamą działa 287 przedsiębiorców w całej Polsce, zatrudniających łącznie ponad 5 tys. pracowników sklepów. Za otwarcie 500. placówki sieci odpowiada PSS Łapy i jest to już kolejny sklep spółdzielni pod tym szyldem.

Możemy pochwalić się już 6 sklepami w ramach sieci Gama, która cieszy się dużą rozpoznawalnością w naszym mieście i regionie. Mamy bliski kontakt z naszymi klientami i wiemy, że cenią sobie nasze sklepy za wysoki standard obsługi oraz bogaty asortyment, a także atrakcyjne promocje i konkursy z nagrodami. Staramy się regularnie wprowadzać nowe udogodnienia dla klientów, by jeszcze efektywniej konkurować na lokalnym rynku. W najbliższym czasie planujemy np. wprowadzenie aplikacji mobilnej Nasza Gama we wszystkich naszych sklepach – mówi Joanna Łukawska, Prezes PSS Łapy.

Aplikacja lojalnościowa, stworzona we współpracy z Innowacyjną Platformą Handlu Grupy Eurocash, dostępna jest dla klientów sieci w całej Polsce już od maja. Do tej pory zarejestrowało się w niej blisko 7 tys. użytkowników, którzy zyskali dostęp do korzystnych rabatów i promocji czasowych. Wprowadzenie aplikacji mobilnej było jednym z etapów rebrandingu Gamy, który sieć rozpoczęła dwa lata temu. Obecnie już 268 placówek, w tym także otwarty niedawno sklep w Łapach, działa pod nowym logo i z odświeżoną wizualizacją zewnętrzną.

Sieć bliska i odpowiedzialna

Gama opiera swoją politykę na bliskości klienta i możliwości nawiązania kontaktu z lokalną społecznością. Swoją konkurencyjność zawdzięcza przede wszystkim wysokiemu standardowi obsługi i szerokiemu wyborowi produktów w cenach rynkowych. Sklepy Gama regularnie oferują swoim klientom różne promocje, począwszy od 14-dniowych gazetek promocyjnych dystrybuowanych bezpośrednio do okolicznych mieszkańców, poprzez promocje weekendowe i akcje okazjonalne oraz sezonowe. To wszystko, aby jak najlepiej odpowiedzieć na potrzeby lokalnych mieszkańców i utrzymać grono lojalnych klientów.

Gama stawia jednak na rozwój nie tylko w obszarze biznesowym, ale i społecznym. Sklepy Gamy – zarówno jako sieć, jak i pojedyncze placówki – od lat aktywnie działają w ramach inicjatyw odpowiedzialnych społecznie. Jednym z największych sukcesów sieci w tej dziedzinie jest ,,Dzień Dawcy Szpiku Kostnego”, czyli organizowana od 6 lat we współpracy z Fundacją DKMS akcja zachęcająca do rejestracji w bazie potencjalnych dawców.

Od początku akcji dzięki zaangażowaniu pracowników i klientów sklepów sieci Gama do bazy dołączyło w sumie 1694 potencjalnych dawców. Aż 7 osób z tego grona okazało się genetycznymi bliźniakami chorych na białaczkę i dzięki przeszczepowi dało im szansę na powrót do zdrowia. Przedsiębiorcy współpracujący z Gamą chcą być jak najbliżej swoich klientów, dzięki czemu wiele sklepów pełni rolę centrum lokalnej społeczności. Na terenie placówek odbywają się imprezy okolicznościowe, konkursy i pikniki rodzinne dedykowane mieszkańcom, często połączone z akcjami charytatywnymi. Z całą mocą wspieramy takie działania i cieszymy się, że tak wielu naszych partnerów zwraca uwagę na aspekty pozabiznesowe swoich działalności  – dodaje Joanna Łukawska.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Gama ma już pół tysiąca sklepów. Sieć zrzeszona z Grupą Eurocash intensywnie się rozwija
Sieć sklepów Gama w październiku otworzyła swoją 500. placówkę w miejscowości Łapy. Gama operuje w trzech formatach: lokalnego supermarketu, sklepu convenience oraz placówki...

Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany co roku przez Akademię Umiejętności Eurocash, tym razem odbył się pod hasłem ,,Wyzwania zmieniającego się rynku. Wygrywamy wiedzą!”. Wydarzenie zgromadziło ponad 3600 uczestników – właścicieli i pracowników lokalnych sklepów współpracujących z Grupą, a na scenę wyszło aż 20 prelegentów.

W jaki sposób zmiany prawne i gospodarcze w Polsce i na świecie wpływają na funkcjonowanie małych oraz średnich przedsiębiorstw? Jak zmieniają się nawyki konsumenckie Polaków i co to oznacza dla lokalnych sklepów? W jaki sposób podnieść rentowność biznesu i wprowadzić sprawdzone strategie marketingowe? Na te i inne pytania odpowiedzieli eksperci w czterech blokach tematycznych, dostarczając praktycznej wiedzy z całego spektrum tematów istotnych dla przedsiębiorców. Prelegenci podzielili się również wskazówkami, w jaki sposób poszukiwać środków na finansowanie działalności oraz gdzie szukać oszczędności przy rosnących cenach energii elektrycznej i inflacji.

Spotkanie, które odbywa się od 2016 r., to dla właścicieli i pracowników lokalnych sklepów okazja do zainspirowania się i zapoznania z różnymi, wielowymiarowymi spojrzeniami na rynek i kwestię prowadzenia biznesu. Co roku spotkanie gromadzi znanych i cenionych prelegentów oraz kilkutysięczną widownię. Tegoroczny Kongres rozpoczął się wystąpieniem Prezesa Grupy Eurocash, Pawła Surówki, który szczegółowo przedstawił kluczowe kierunki nowej Strategii Grupy Eurocash na lata 2023-2025, a także Agaty Wrzecionowskiej-Dzierby, Dyrektor Akademii Umiejętności, która przedstawiła nowości w ofercie edukacyjnej AUE. Na scenie pojawili się również: dr hab. Aleksandra Przegalińska, prof. Jerzy Bralczyk, Marek Zuber, Paweł Tkaczyk, przedstawiciele NielsenIQ: Beata Kaczorek i Konrad Wacławik, Agnieszka Fedor i Sławomir Łuczak z kancelarii prawnej SK&S, Adam Wacławczyk z Deloitte Polska, Katarzyna Iwanoska, Mateusz Kusznierewicz, Justyna Święty-Ersetic i Aleksander Matusiński, Beata Pawlikowska, Michał Błoński, dr Joanna Heidtman oraz Szymon Kudła i Beata Kapcewicz.

Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu jest nie tylko najważniejszym tego typu wydarzeniem na rynku handlu niezależnego w Polsce, ale także jednym z kluczowych działań Akademii Umiejętności Eurocash. Wydarzenie co roku gromadzi tysiące uczestników, co utwierdza nas w przekonaniu, że przedsiębiorcy w Polsce chcą się rozwijać, zdobywać wiedzę i ulepszać swoje biznesy. Wydarzenie jest dedykowane wyłącznie naszym klientom – właścicielom sklepów zrzeszonych w sieciach współpracujących z Grupą, oraz partnerom Akademii Umiejętności Eurocash. Co więcej, udział jest dla nich bezpłatny. Akademia Umiejętności Eurocash powstała z myślą o edukowaniu i wspieraniu właścicieli lokalnych sklepów w Polsce i ich pracowników. Cieszymy się, że po tylu latach nasza oferta, którą stale rozwijamy, spotyka się z tak samo dużym zainteresowaniem – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, Dyrektor Akademii Umiejętności Eurocash.

Akademia Umiejętności Eurocash już od 12 lat wspiera właścicieli sklepów detalicznych i ich pracowników w rozwijaniu wiedzy z zakresu m.in. zarządzania sklepem, standardów pracy i obsługi klienta. Misją AUE jest zapewnienie niezależnym przedsiębiorcom dostępu do najbardziej aktualnej wiedzy rynkowej, a także pomoc we wdrożeniu w swoich sklepach zaawansowanych technologii opracowanych przez Grupę Eurocash. Uczestnicy mogą korzystać z bogatej oferty kursów e-learningowych i webinarów zebranych na platformie edukacyjnej, praktycznych warsztatów szkoleniowych oraz studiów podyplomowych organizowanych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Oferta AUE nieustannie się powiększa – jeszcze w tym roku uruchomiony zostanie kompleksowy program „Akademia Rentowności”, której celem jest utrzymanie opłacalności biznesów w wymagających warunkach gospodarczych.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Akademia Umiejętności Eurocash podsumowuje VI Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu: aż 20 prelegentów i ponad 3600 uczestników
Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany co roku przez Akademię Umiejętności Eurocash, tym razem odbył...

Duży Ben, specjalistyczny market alkoholowy, działający w ramach Grupy Eurocash, który liczy 280 placówek, wdraża kolejne rozwiązania z myślą o wygodzie swoich klientów. Sieć nawiązała współpracę z Glovo, popularną platformą oferującą szybkie dostawy do domu. W jej efekcie klienci – w wybranych miastach – zyskują możliwość zamówienia artykułów z oferty Dużego Bena wprost pod swoje drzwi. Ponadto sieć nawiązała także współpracę z Pointpack, dzięki której kupujący będą mieli możliwość nadawania i odbioru paczek w placówkach Dużego Bena.

W pierwszym etapie współpracy klienci blisko 100 placówek z Warszawy, Poznania, Wrocławia i Gdańska będą mogli za pośrednictwem Glovo zamawiać dostawę około 500 produktów z oferty Dużego Bena. Dostarczany asortyment obejmuje zarówno alkohole, jak i słone przekąski i słodycze.

Duży Ben to nowoczesny koncept sklepów, odpowiadający na wymagania współczesnego konsumenta, oferujący mu fachową poradę oraz marki dla koneserów. Ze względu na lokalizację, powierzchnię oraz godziny otwarcia, to również sklep typu convenience. Od tego miesiąca Duży Ben staje się jeszcze bardziej wygodnym sklepem – będzie można zamówić wybrane artykuły z dostawą kurierem lub korzystając z usługi Click&Collect, za pomocją aplikacji Duży Ben lub Glovo – podsumowuje Michał Florkiewicz, Dyrektor Zarządzający sieci Duży Ben, Grupa Eurocash.

Realizacja zamówień z dostawą będzie możliwa w godzinach otwarcia sklepu (30 min po otwarciu placówki i 30 min przed jej zamknięciem). Możliwe będą również zakupy w formacie click & collect z osobistym odbiorem zamówienia w wybranym sklepie.

Paczki w Dużym Benie

To nie jedyna współpraca nawiązana przez sieć w ostatnich tygodniach. Duży Ben podpisał też umowę z Pointpack, operatorem technologicznym i organizatorem punktów odbioru i nadawania paczek. W efekcie już od października klienci sieci w całej Polsce będą mogli nadawać i odbierać przesyłki we wszystkich placówkach Dużego Bena.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Duży Ben rozwija sieć i wprowadza nowe usługi
Duży Ben, specjalistyczny market alkoholowy, działający w ramach Grupy Eurocash, który liczy 280 placówek, wdraża kolejne rozwiązania z myślą o wygodzie swoich klientów. Sieć nawiązała współpracę z Glovo, popularną platformą oferującą szybkie dostawy do domu. ...

Sieć ABC, działająca w ramach Grupy Eurocash od półtora roku prowadzi proces remodelingu swoich sklepów. Już 1200 lokalizacji w całej Polsce miało swoją premierę w nowej odsłonie. W połowie października dołączył do nich sklep ABC w Lesznie, którego właściciel przeprowadził remodeling… dzięki wygranej w konkursie sieci, zorganizowanym podczas tegorocznego e-Kongresu marki. Lokal zyskał nowy szyld, zaktualizowaną witrynę i odświeżone wnętrze, a przedsiębiorca może cieszyć się nowoczesnymi rozwiązaniami wspierającymi ekspozycję towarów i sprzedaż.

Sklep przy Drodze, prowadzony przez Pana Marka z Leszna, to już 1200 sklep ABC w nowym koncepcie. Zmiana sklepu jest o tyle wyjątkowa, ponieważ właściciel zrealizował ją dzięki głównej wygranej w konkursie sieci, przeprowadzonym podczas tegorocznego e-Kongresu ABC. Kongres marki to coroczne wydarzenie, dedykowane przedsiębiorcom sieci, podczas którego mają oni okazję nie tylko zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami w handlu detalicznym, ale także zyskać nową dawkę aktualnej branżowej wiedzy. Jedną z najważniejszych atrakcji w ramach Kongresu był konkurs, w którym główną nagrodę stanowił właśnie kompleksowy remodeling sklepu – co ciekawe, wydarzenie miało miejsce w czerwcu, a już w październiku laureat może cieszyć się odświeżonym wyglądem swojego sklepu.

Sklep na nowo

Prace nad remodelingiem rozpoczęły się od konsultacji potrzeb przedsiębiorcy, na podstawie których został przygotowany szczegółowy projekt oraz wizualizacja sklepu. To właśnie właściciel znajduje się w centrum nowego szyldu ABC, a każdy lokal jest zaprojektowany z myślą o indywidualnych potrzebach przedsiębiorców i ich klientów.

W rezultacie prac, sklep Pana Marka zyskał nową nazwę Sklep przy Drodze, a nad wejściem pojawił się odświeżony szyld z nowym logo ABC. Zmodyfikowana została cała sklepowa witryna, która zyskała wyrazistą, czytelną oprawę wizualną, a także dedykowane miejsce na komunikację aktualnych promocji.

Nowoczesnego podejścia nie zabrakło również wewnątrz lokalu. Punkt został wyremontowany, a lodówki oraz oświetlenie zmieniono na energooszczędne. Zaprojektowano nowy rozkład półek, który pozwolił na maksymalne wykorzystanie niewielkiej powierzchni, uwzględniając ekspozycje różnych kategorii produktów, a także komfort zakupowy konsumentów. Wymieniony został także regał na pieczywo, sekcja Zieleniak z warzywami i owocami uległa rozszerzeniu. W sklepie znajduje się także lada wędliniarska z bogatą ofertą produktów dostarczanych od lokalnego producenta.

Dużym atutem zremodelowanego sklepu jest nowa lada sprzedażowa, która optymalnie gospodaruje przestrzeń przy kasie oraz wyróżnia produkty impulsowe. Takie rozwiązanie pozwala na wzrost wartości koszyka zakupowego i zwiększanie sprzedaży w punkcie.

– Z siecią ABC współpracuję od 2001 roku, a więc już od ponad 20 lat. Mój sklep ma więc długą tradycję, a klienci znają mnie bardzo dobrze, z resztą z wzajemnością. Wygrana w konkursie to dla mnie możliwość przeniesienia sklepu na zupełnie nowy poziom i sprawienia, że zakupy staną się dla moich klientów jeszcze przyjemniejsze. To także wsparcie sprzedażowe i marketingowe. To, co mnie zaskoczyło to kompleksowa zmiana lokalu w tak krótkim czasie. Wsparcie sieci oraz profesjonalna koordynacja wszystkich etapów pozwoliła na szybką realizację projektu – mówi Pan Marek, właściciel sklepu ABC w Lesznie.

ABC to ogólnopolska franczyzowa sieć sklepów spożywczych, organizowana przez Grupę Eurocash i działająca już od ponad 20 lat. Obecnie do sieci należy blisko 9000 sklepów w całej Polsce. Sieć ABC daje właścicielom sklepów możliwość korzystania z gotowego modelu prowadzenia sklepu, oferuje pełne wsparcie marketingowe, organizacyjne oraz preferencyjne warunki zakupowe w hurtowniach oraz na stronie www.eurocash.pl. W ramach sieci właściciele sklepów posiadają pełną swobodę działania i organizowania swojego biznesu – w myśl hasła „Z nami Ty jesteś marką”. Więcej na www.noweabc.pl.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Remodeling sklepu w ramach wygranej w konkursie. Sklep ABC w Lesznie w nowej odsłonie
Sieć ABC, działająca w ramach Grupy Eurocash od półtora roku prowadzi proces remodelingu swoich sklepów. Już 1200 lokalizacji w całej Polsce miało swoją premierę w nowej odsłonie. W połowie...

Tak znaczący udział wydatków na markowe produkty w sieciowych sklepach małoformatowych[1] czyni z nich ważny kanał sprzedaży tych artykułów. Tymczasem producenci nadal oferują niezależnej części rynku gorsze warunki współpracy niż sieciom dyskontów czy supermarketów (w których udział produktów markowych w sprzedaży jest znacząco niższy). Potwierdzają to wyniki najnowszego Rankingu Równi w Biznesie, przygotowywanego cokwartalnie przez Grupę Eurocash. 

Sklepy lokalne to ważny uczestnik rynku handlu detalicznego w Polsce (z udziałem na poziomie 35 proc.[2]). Są one łatwo dostępne dla ogromnej części społeczeństwa, np. sklepy współpracujące z Grupą Eurocash docierają szacunkowo do 12,5 mln mieszkańców naszego kraju, co oznacza, że w ich zasięgu znajduje się aż 85 proc. gospodarstw domowych. Klienci cenią je nie tylko za bliskość czy brak kolejek, ale także jakość, świeżość i szeroki wybór produktów[3]. Niestety wielu dostawców zdaje się nie dostrzegać w pełni ogromnego potencjału, jaki niesie ze sobą lokalny kanał sprzedaży. Widać to w wynikach najnowszej edycji Rankingu Równi w Biznesie, przygotowanej przez Eurocash na podstawie danych NielsenIQ za II kw. 2022 r. Warunki cenowe i dystrybucyjne oferowane przez producentów są wciąż mniej korzystne dla rynku niezależnego niż dla sieci dyskontów i supermarketów.

Dyskonty i supermarkety są wciąż faworyzowane

Producenci faworyzują te formaty sklepów na dwa sposoby – oferując im lepsze warunki cenowe lub wprowadzając do sprzedaży produkty dedykowane, a więc takie, których konsumenci nie znajdą nigdzie indziej.

Jeżeli chodzi o preferencyjne warunki cenowe dla dużych sieci handlowych, dotyczy to przede wszystkim takich producentów jak: Unilever (w kategorii środków do prania), Foodcare (przyprawy), McCormick (musztardy), Coca-Cola (soki i napoje gazowane), Storck (praliny) czy Mondel?z International (czekolady).

Mamy też grupę producentów, których sprzedaż (powyżej 25 proc.) składa się z produktów dedykowanych dla dyskontów i supermarketów. Są to: Barilla (makarony), Unilever (środki do prania), Maspex (ketchupy), Graal (konserwy mięsne) oraz Społem Kielce (majonezy).

Rynek z potencjałem

Niezmiennie powtarzamy, że faworyzowanie sieci dyskontów i supermarketów przez producentów i dostawców to strategia krótkowzroczna. Tym bardziej, że rynek sklepów lokalnych jest w Polsce silny, a sprzedaż w nich nadal rośnie. Prognozujemy, że sprzedaż per sklep w kontekście rynku lokalnego urośnie o 21 proc. do 2025 r.[4] - mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych i Marki Własnej w Grupie Eurocash. Rozbudowana sieć dystrybucji żywności w Polsce to potencjał, który producenci powinni maksymalnie wykorzystywać. – Szczególnie biorąc pod uwagę, jak duży udział w zakupach konsumentów w tych sklepach lokalnych mają produkty markowe. Zachęcamy producentów do wyrównywania szans pomiędzy tymi formatami rynku. Nieocenionym naszym narzędziem w tych rozmowach jest Ranking Równi w Biznesie monitorujący, jak wygląda bieżąca polityka cenowa i dystrybucyjna kluczowych dostawców na rynku – dodaje Małgorzata Obrębska.

Pełne wyniki rankingu można znaleźć na stronie grupaeurocash.pl/przedsiebiorca/sila-zakupowa/ranking-rowni-w-biznesie.

 

[1] Źródło: GfK Shopping Monitor 2022 (produkty markowe, tj. nie marki własnej), dane za rok 2021

[2] Źródło: NielsenIQ, Establishment Survey 2021, Europa

[3] Źródło: Badanie PMR Kwiecień 2022, n=1000, możliwość wskazania top3

[4] Źródło: PMR dla Eurocash

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Produkty markowe stanowią 95% sprzedaży w małoformatowych sklepach sieciowych. Czy producenci wykorzystują ten potencjał?
Tak znaczący udział wydatków na markowe produkty w sieciowych sklepach małoformatowych[1] czyni z nich ważny...

Grupa Eurocash rusza z kolejną edycją „Szanujemy, nie marnujemy!” – kampanii społeczno-edukacyjnej realizowanej we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. W projekt zaangażowały się sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Tym razem Eurocash udostępni cykl podcastów o prawnych aspektach niemarnowania żywności oraz wideo przepisów na dania zero waste. Z kolei właściciele lokalnych sklepów – klienci Grupy – mogą wziąć udział w webinarach z ekspertami.

„Nie marnujemy!” to program, który Grupa Eurocash – jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją towarów FMCG, w tym żywności – realizuje w ramach swojej Strategii Zrównoważonego Rozwoju. W trakcie tegorocznej edycji projektu, w ramach kampanii “Szanujemy, nie marnujemy!”, Grupa udostępni dla wszystkich zainteresowanych (nie tylko swoich klientów) serię wideo przepisów na potrawy zero waste, które każdy może przygotować we własnym domu, a także cykl podcastów prawnych oraz artykuły poruszające m.in.:

  • kwestie zawierania i realizowania umów z organizacjami pożytku publicznego;
  • tematy opłat i kontroli związanych z regulacjami w zakresie przeciwdziałania marnowaniu żywności;
  • praktyczne aspekty zarządzania sklepem w kontekście zapobiegania marnowaniu jedzenia.

Materiały będą dostępne pod adresem grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes. Na przestrzeni września i października Grupa realizuje też cykl webinarów dla swoich klientów. Są one organizowane we współpracy z ekspertami, którzy wspierają przedsiębiorców fachowymi i praktycznymi poradami, także prawnymi. W webinarach mogą wziąć udział zarejestrowani użytkownicy Akademii Umiejętności Eurocash.

Odpowiedź na realny problem

Aż 30% produkowanej żywności na świecie ulega zmarnowaniu. W Polsce każdego roku marnujemy aż 5 mln ton jedzenia.[1] Jak wynika z „Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 r.” ponad połowa, bo aż 53% współpracujących z Grupą właścicieli lokalnych sklepów już podejmuje działania zmierzające do ograniczenia marnowania żywności.

Poprzez działania w ramach “Szanujemy, nie marnujemy!” Grupa zachęca współpracujących z nią przedsiębiorców nie tylko do usprawnienia ich działań w tym obszarze, ale też aktywizowania konsumentów, kupujących w ich sklepach, do podejmowania działań mających na celu ograniczanie marnotrawstwa żywności.

Wszystkie materiały edukacyjne kampanii zamieszczane będą na stronie kampanii grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes. Działania będą wspierane przez sieci zrzeszone w ramach Grupy Eurocash: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Partnerami kampanii są Caritas Polska i Federacja Polskich Banków Żywności, z którymi Eurocash od lat współpracuje w zakresie przekazywania niesprzedanej żywności na cele pomocowe.

[1] https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupa-eurocash-szanuje-nie-marnuje-podrecznik-final_1.pdf

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Podcasty i webinary o prawnych aspektach niemarnowania żywności oraz przepisy zero waste od Grupy Eurocash. Startuje 2. edycja kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!”
Grupa Eurocash rusza z kolejną edycją „Szanujemy, nie marnujemy!” – kampanii społeczno-edukacyjnej realizowanej we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. W projekt zaangażowały się sieci...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.