Polska utrzymuje pozycję lidera sprzedaży w placówkach małoformatowych (do 300 mkw) w Europie, pomimo rosnącego udziału sklepów wielkopowierzchniowych [1]. Wielu producentów wciąż jednak oferuje im gorsze warunki współpracy niż dyskontom i supermarketom, przyczyniając się do zwiększania różnic cenowych między wszystkimi formatami rynku, a w efekcie – kurczenia się rynku handlu niezależnego. Ostatnia edycja Rankingu Równi w Biznesie Grupy Eurocash pokazuje, że chociaż niektórzy dostawcy dostrzegają potencjał sklepów lokalnych, wielu wciąż jeszcze nie bierze ich pod uwagę w swoich strategiach biznesowych.
Jak wynika z danych PMR dla Grupy Eurocash, rynek spożywczy w Polsce rośnie z roku na rok, na czym korzystają przede wszystkim centralnie zarządzane sieci supermarketów i dyskontów, które otwierają wciąż nowe placówki. Wzrost wartości koszyka zakupowego wynika jednak przede wszystkim z wysokiej inflacji, z którą borykają się wszystkie podmioty handlowe. Tym samym coraz trudniej będzie im utrzymać lojalność klienta, który poszukuje najkorzystniejszych cen i jest z tego względu bardziej skłonny do zmiany miejsca codziennych zakupów. Dlatego tak ważne jest, aby ceny oferowane we wszystkich formatach sklepów były jak najbardziej wyrównane – o to właśnie od lat walczy Grupa Eurocash, publikując co kwartał wyniki Rankingu Równi w Biznesie.
Sklepy spożywcze o powierzchni do 500mkw od kilku lat utrzymują udziały w stale rosnącym polskim rynku na poziomie40 proc.[2], pomimo wielu przeciwności gospodarczych, które dotykają je bardziej niż duże podmioty. Dlatego tym bardziej dzisiejsze otoczenie gospodarcze wymaga od wszystkich uczestników rynku współpracy. Przy pomocy Rankingu Równi w Biznesie Eurocash chce przekonywać producentów, że oferowanie równych warunków współpracy wszystkim formatom sklepów jest nie tylko z korzyścią dla nich, ale i całego rynku.
Grupa obserwuje, że z roku na rok kolejni dostawcy dostrzegają potencjał sklepów lokalnych. Dwie kategorie produktowe szczególnie pozytywnie wyróżniają się na tle pozostałych: nabiał i papier toaletowy kupimy taniej w sklepie niezależnym niż w supermarkecie lub dyskoncie. Na podkreślenie zasługują tacy producenci jak OSM Czarnków(mleczne desery), OSM Łowicz (serki słodkie i homogenizowane) i SM Gostyń (masło), a w kategorii papierów toaletowych – Metsä Tissue i Epicom.
Niektórzy dostawcy widzą już rynek niezależny jako szansę na rozwój swoich biznesów. Są wśród nich tacy giganci jak PepsiCo (chipsy i napoje gazowane) i Dr Gerard (słodkie wypieki). Sklepy lokalne stanowią już ponad 15 proc. w kontrybucji do wzrostu tych producentów.
Pole do poprawy mają jeszcze natomiast dostawcy w kategoriach pralin (Ferrero, Storck, Lotte)oraz soków i napojów niegazowanych – ceny tych produktów w dyskontach i supermarketach są znacząco niższe niż w sklepach lokalnych. Wielu producentów opiera swoją sprzedaż także na produktach dedykowanych, dostępnych wyłącznie w placówkach wielkopowierzchniowych. Barilla (makarony), FoodCare(przyprawy – w tym przypadku do pieczenia) oraz Almus (papier toaletowy)to dostawcy, u których ponad 30 proc. wartości sprzedaży stanowią produkty niedostępne w sklepach lokalnych. Taka dysproporcja sprawia, że różnica między różnymi formatami handlu rośnie, co negatywnie wpływa na rynek małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, a w efekcie na całą gospodarkę.
[1] https://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/handel/rynek-spozywczy-2023-,b982217324
[2] https://grupaeurocash.pl/assets/media/strategia-2025-pl.pdf
Marek Lipka, doświadczony manager z ponad 20-letnim stażem w sektorze handlowym, z początkiem sierpnia obejmie stanowisko Dyrektora Generalnego spółki Eurocash Franczyza, w ramach której funkcjonuje sieć Delikatesy Centrum. Jego dołączenie do Grupy Eurocash to kolejny krok rynkowego lidera w kierunku realizacji strategii na lata 2023-2025.
Marek Lipka na nowym stanowisku będzie odpowiedzialny między innymi za realizację nowej strategii rozwoju sieci franczyzowej i handlowej Delikatesy Centrum.
Dołączenie Marka Lipki do Eurocash i kierownictwa sieci Delikatesy Centrum zbliża spółkę do realizacji ogłoszonej w sierpniu ub. r. strategii biznesowej na lata 2023-2025. Grupa deklarowała w niej m.in. plan intensywnych działań na rzecz wzmacniania konkurencyjności lokalnych sklepów poprzez redukcję nożyc cenowych i dalsze inwestycje we franczyzę.
– Marek Lipka ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu rozwojem zarówno nowoczesnych formatów handlowych, jak i oferty franczyzowej. Jestem przekonany, że z jego wsparciem w roli Dyrektora Generalnego Eurocash Franczyza uda się nam jeszcze szybciej i sprawniej zrealizować postanowienia strategii i skutecznie repozycjonować sieć, która już teraz jest najbardziej kompleksowo zarządzaną siecią w naszym portfolio – zauważa Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny ze segment detaliczny.
Delikatesy Centrum to rozwijana przez Eurocash od 24 lat sieć supermarketów otwieranych w całej Polsce. Na rynku wyróżnia ją przede wszystkim oferta świeżych produktów świetnej jakości, w tym owoców, warzyw, mięs 100 proc. bez nastrzyku i lokalnych specjałów. Atutem sieci jest też jeden z najnowocześniejszych na rynku programów lojalnościowych działający w oparciu o algorytmy AI – Delikarta. Na koniec 2022 r. pod szyldem Delikatesów Centrum działało blisko 1500 placówek, w tym 1100 sklepów franczyzowych i 400 sklepów własnych Grupy Eurocash. Sprzedaż realizowana przez Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wzrosła w 2022 r. o ponad 12 proc.
Marek Lipka, zanim dołączył do Grupy Eurocash, był związany z Carrefour Polska, gdzie pełnił funkcję Dyrektora Handlowego i Łańcucha Dostaw oraz członka zarządu. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w strategicznym zarządzaniu w branży handlu detalicznego. Z sukcesem budował i wdrażał strategie rozwoju modelu franczyzowego w formatach sklepów convenience, mini market, supermarket oraz hipermarket. Specjalizuje się w transformacjach biznesowych i budowaniu długotrwałych partnerstw.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).
Grupa Eurocash zawarła umowy kredytowe z konsorcjum 8 banków na łączną kwotę 1,001 mld zł. Firma może wykorzystać te środki na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych, bieżących potrzeb związanych z kapitałem obrotowym, w tym refinansowanie istniejącego zadłużenia z tytułu pożyczek i kredytów zaciągniętych w 2020 roku, czy finansowanie rozwoju sieci franczyzowych.
Zawarte umowy dotyczą 5-letniego kredytu terminowego o wartości 456 mln zł, 3-letniego kredytu odnawialnego o wartości 445 mln zł (z opcją wydłużenia) oraz 3-letniego kredytu w rachunku bieżącym do kwoty 100 mln zł.
– Do grona sześciu banków, które współfinansowały działalność Grupy Eurocash w ostatnich trzech latach, dołączyły dwa kolejne. Świadczy to o zaufaniu rynku finansowego do naszej firmy, jej poprawiających się wyników finansowych i kierunku dalszego rozwoju obranego w strategii. Wydłużenie zapadalności kredytu terminowego do pięciu lat zapewnia nam stabilność i większą elastyczność prowadzenia biznesu – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
W konsorcjum banków, które udzieliły finansowania Grupie Eurocash, znalazły się: Alior Bank, Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Ochrony Środowiska, BNP Paribas Bank Polska, Bank of China (Europe) Oddział w Polsce, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, mBank oraz Santander Bank Polska.
Nowe umowy kredytowe zostały zawarte w momencie, gdy Grupa Eurocash notuje najniższy w ostatnich latach wskaźnik zadłużenia: dług netto na koniec pierwszego kwartału tego roku stanowił 1,2-krotność wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy (przed MSSF 16). Zawarte umowy dopuszczają wzrost tego wskaźnika do maksymalnego poziomu 3,5x, przy czym celem Grupy Eurocash jest jego utrzymanie w okresie strategii na poziomie poniżej 1,5x.
– W środowisku wysokich stóp procentowych systematycznie zmniejszamy zadłużenie, aby ograniczać koszty finansowe. Zamierzamy utrzymać ten kierunek w kolejnych kwartałach, natomiast nowe finansowanie zapewnia nam bezpieczeństwo i duży komfort prowadzenia działalności, również w sytuacji ewentualnych zawirowań rynkowych. Dzięki sile naszych operacji i generowania gotówki wypłaciliśmy właśnie dywidendę za 2022 rok i chcemy kontynuować jej wypłacanie w kolejnych latach – podsumowuje Paweł Surówka.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).
Rada Nadzorcza Eurocash powołała do Zarządu Spółki Pana Szymona Mitoraja, menedżera z wieloletnim doświadczeniem w sektorze finansowym oraz w obszarze IT. Z początkiem października br. obejmie on funkcję Członka Zarządu odpowiedzialnego za obszar cyfryzacji w Grupie Eurocash.
– Szymon Mitoraj, który dołączy do Zarządu, będzie odpowiedzialny za digitalizację całej Grupy, w tym za platformę eurocash.pl oraz dział IT. Praca na danych i odpowiednie wykorzystanie rozwiązań nowych technologii stały się najbardziej istotnym czynnikiem decydującym o sukcesie na rynku detalicznym. Stoi przed nami wyzwanie transformacji nie tylko Eurocash, ale całego kanału niezależnego. Jestem przekonany, że wieloletnie doświadczenie Szymona na pograniczu technologii i biznesu znacząco przyspieszy realizację naszej strategii budowy platformy technologicznej dla tysięcy sklepów niezależnych w Polsce. Cieszę się, że Rada Nadzorcza i Zarząd wspólnie widzą to jako priorytet działań naszej Grupy – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Szymon Mitoraj od 19 lat związany z sektorem finansowym, w którym pełnił funkcje zarządzające w obszarach bankowości detalicznej, digitalizacji i IT. W latach 2020-2023 był Wiceprezesem Zarządu Raiffeisen Bank Ukraina, gdzie odpowiadał za transformację digitalową, kanały sprzedaży i obsługi, produkty i marketing bankowości detalicznej.
Przed dołączeniem do Raiffeisen Bank Ukraina, od 2018 do 2020 roku, pełnił funkcję Dyrektora Zarządzającego IT i Chief Data Officer Grupy PZU, w której odpowiadał za obszar IT Grupy PZU.
Wcześniej przez 14 lat związany był z Grupą ING w Polsce i w Tajlandii, gdzie pełnił role związane z budową, rozwojem i digitalizacją bankowości detalicznej w aspektach kanału, produktu i komercjalizacji, w tym jako nadzorujący obszar detalicznej bankowości internetowej i mobilnej w latach 2011-2018 w ING Polska.
Szymon Mitoraj ukończył Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Institute of Technology Sligo w Irlandii.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).
Aż 3 tys. uczniów i nauczycieli ze 130 szkół branżowych i technicznych z całej Polski wzięło udział w organizowanych przez Akademię Umiejętności Eurocash online’owych spotkaniach z praktykami i ekspertami handlu. Pierwsza w tym roku, a w sumie 8. edycja Festiwalu odbyła się 10 maja i była poświęcona karierze w zawodach technika-handlowca, sprzedawcy, technika-logistyka oraz magazyniera-logistyka. Została ogłoszona pod hasłem: „W Grupie siła – postaw na Zespół!”.
Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych organizowany jest przez Akademię Umiejętności Eurocash z myślą o zaprezentowaniu młodym ludziom ścieżek rozwoju związanych z handlem. Odbywa się dwa razy do roku pod honorowanym patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji. Inicjatywa Eurocash odpowiada na potrzeby kwalifikacyjno-zawodowe występujące na rynku pracy.
– Organizując Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych, skupiamy się na praktycznych aspektach pracy w handlu. Chcemy pokazać młodym ludziom u progu kariery, czego naprawdę mogą się spodziewać po pracy w danym zawodzie, a także nauczyć ich, jak planować rozwój zawodowy i rozwijać kompetencje. W każdej edycji Festiwalu skupiamy się na konkretnych ścieżkach kariery na stanowiskach, o których wiemy, że są i będą potrzebne i poszukiwane w branży. Bazujemy przy tym na wiedzy Grupy Eurocash, której działalność jest niezwykle wszechstronna i obejmuje wiele różnych segmentów rynku. Jesteśmy liderem w hurtowej dystrybucji FMCG, ale też platformą technologiczną i doświadczonym organizatorem franczyz i systemów partnerskich. Zatrudniamy ponad 20 tys. pracowników. Współtworzymy krajobraz polskiego handlu od blisko trzech dekad. To daje nam podstawy, żeby projektować skuteczne programy edukacyjne i wspierać osoby zainteresowane pracą w handlu we właściwych wyborach – mówi Agata Dzierba, Akademia Umiejętności Eurocash.
Spotkania w ramach Wirtualnego Festiwalu Umiejętności Zawodowych przybierają formę wykładów i interaktywnych warsztatów prowadzonych metodami coachingowymi. Uczestnicy mają możliwość zadawania pytań na czacie. Udział w Festiwalu jest bezpłatny. Do tej pory wszystkich 8 edycjach wydarzenia wzięło udział 22. tys. uczniów i nauczycieli z całej Polski.
Organizatorem wydarzenia jest Akademia Umiejętności Eurocash, która od ponad 12 lat prowadzi największy w Polsce, kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy dedykowany polskim detalistom. Jego uczestnicy – właściciele i pracownicy lokalnych sklepów – mogą korzystać z bogatej oferty kursów e-learningowych, praktycznych warsztatów prowadzonych w całej Polsce, corocznego Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu oraz studiów podyplomowych organizowanych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Najwyższą jakość oferty edukacyjnej Akademii potwierdza międzynarodowy Certyfikat ISO 9001:2015 wydany przez SGS. Działalność Akademii Umiejętności jest zgodna z misją Grupy Eurocash, jaką jest wspieranie w rozwoju przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy detaliczne.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).
– Za nami kolejny kwartał poprawy wyników finansowych. Mimo słabszego otoczenia rynkowego, na poziomie EBITDA Grupa Eurocash wypracowała najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad dziesięciu lat. Początek tego roku to okres wysokiej inflacji oraz spadku sprzedaży detalicznej w cenach stałych. Obserwujemy rosnącą ostrożność i wrażliwość cenową konsumentów. Kupują oni mniej lub wybierają tańsze towary. Zyskują na tym dyskonty, które – wg danych Nielsena – w pierwszym kwartale zwiększyły sprzedaż o blisko 27% rok do roku. Tymczasem tzw. Mały format, do którego klasyfikowane są lokalne sklepy spożywcze, stanowiące główną grupę klientów Eurocash, wzrósł o nieco ponad 10%. Na tym tle Grupa Eurocash osiągnęła 16-proc. wzrost całkowitych przychodów, a sprzedaż segmentu hurtowego wzrosła o 18%. Świadczy to o umocnieniu pozycji Grupy Eurocash w naszym segmencie rynkowym – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Jak wskazuje prezes, osłabienie popytu konsumenckiego znajduje przede wszystkim odzwierciedlenie w wolniejszym tempie sprzedaży w segmencie detalicznym, a także w hurtowniach Cash&Carry, zaopatrujących głównie najmniejsze sklepy. – Dlatego intensyfikujemy działania mające na celu zapewnienie konkurencyjności sklepów lokalnych, tak aby konsumenci znajdowali w nich produkty w atrakcyjnych cenach. Wykorzystujemy do tego również nowe narzędzia, w tym POS-y zainstalowane już w kilku tysiącach polskich sklepów. Jednocześnie pracujemy nad efektywnością kosztową, co pozwoli nam poprawić rentowność w średnim i dłuższym terminie, zgodnie z założeniami strategii na lata 2023-2025 – dodaje Paweł Surówka.
W opinii prezesa, Grupa Eurocash ma znaczący potencjał do poprawy marżowości netto. Skonsolidowany wynik netto za pierwszy kwartał był ujemny – co prawda nieco wyższy niż przed rokiem, jednakże wzrost kosztów finansowych, związany z wyższymi stopami procentowymi, nie pozwolił przełożyć mocnego wyniku operacyjnego EBITDA na wyraźną poprawę na poziomie wyniku netto. – Umacnia nas to w dążeniu do dalszej redukcji zadłużenia. Cieszy nas najniższy od 7 lat poziom długu netto do EBITDA oraz dobre wyniki pod względem generowania gotówki – po raz pierwszy od 2016 roku zanotowaliśmy w pierwszym kwartale dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Daje nam to możliwość dalszego zmniejszania zadłużenia w kolejnych kwartałach – wskazuje Paweł Surówka.
Hurt: wzrost sprzedaży powyżej inflacji
W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez Grupę Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku przekroczyła 5,5 mld zł i była o 18% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Największe wzrosty zanotowano w formatach: Eurocash Gastronomia (+52% r/r), Eurocash Serwis (+28% r/r) oraz Eurocash Dystrybucja (+14% r/r). Sprzedaż LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry zwiększyła się natomiast o 6% r/r.
EBITDA segmentu hurtowego w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 161 mln zł, co oznacza wzrost o 10% r/r. Niewielkie obniżenie rentowności do 2,9% w tym obszarze jest odzwierciedleniem rosnących kosztów wynagrodzeń, energii, a także inwestycji w uatrakcyjnienie cen w aktywnej dystrybucji.
W pierwszym kwartale tego roku już blisko 56% sprzedaży segmentu zrealizowane zostało online poprzez platformę eurocash.pl, a liczba klientów zamawiających produkty za jej pośrednictwem przekroczyła 18 tysięcy (co oznacza przyrost o 2,4 tys. w ciągu roku).
W ramach ogłoszonej w ubiegłym roku strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash rozpoczęła integrację operacyjną formatów hurtowych – w pierwszej kolejności obejmującą obszary: Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.
Detal: intensyfikacja działań marketingowych
Sprzedaż segmentu detalicznego w pierwszym kwartale tego roku sięgnęła 1,83 mld zł i była o 10% wyższa niż w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku. W podobnym tempie rosła sprzedaż detaliczna LFL w sklepach „Delikatesy Centrum”, natomiast w salonikach Inmedio wzrost sprzedaży LFL sięgnął 26% r/r.
EBITDA segmentu detalicznego w minionym kwartale wyniosła 52 mln zł i była na zbliżonym poziomie rok do roku (+1% r/r). W otoczeniu wysokiej inflacji i rosnącej wrażliwości konsumentów na ceny, Grupa Eurocash intensyfikuje działania marketingowe i negocjacyjne, aby uatrakcyjnić ofertę produktów i ich ceny w sklepach.
Projekty: ekspansja sprzedażowa Frisco i sieci Duży Ben
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 210 mln zł, co oznacza wzrost o 25% r/r, głównie dzięki rozwojowi e-supermarketu Frisco oraz dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben.
Sprzedaż Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, w omawianym okresie wyniosła 109 mln zł (+12% r/r), przy wzroście wartości koszyka zakupowego do 319 zł (z 285 zł w pierwszym kwartale 2022 roku). Liczba aktywnych klientów Frisco wzrosła w ciągu roku o 5% do 91 tysięcy.
Sieć Duży Ben na koniec marca tego roku liczyła już z kolei 338 sklepów wobec 305 na koniec 2022 roku oraz 204 rok wcześniej. Sprzedaż sieci w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 53% r/r do 82 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie 16% r/r. Dodatnią rentowność w omawianym okresie, tradycyjnie najsłabszym kwartale w roku, osiągnęły 74 sklepy Duży Ben.
Przełożyło się to na poprawę wyniku finansowego segmentu Projekty, w którym uwzględnione są m.in. koszty pozyskiwania klientów przez Frisco oraz koszty nowych sklepów Duży Ben – w pierwszym kwartale 2023 roku EBITDA segmentu wyniosła -14 mln zł wobec -15,5 mln zł przed rokiem.
Ponad 15,5 tys. sklepów w sieciach organizowanych przez Grupę
Na koniec marca 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15.536 placówek, tj. o 32 więcej niż na koniec 2022 roku. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.
***
Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).
Związana z Grupą Eurocash sieć Duży Ben umacnia pozycję lidera specjalistycznych sklepów alkoholowych w Polsce. Właśnie ogłosiła otwarcie swojego 350. sklepu. Nowo otwarty punkt mieści się w Warszawie, przy ul. Jana Pawła II 41a i jest zarazem 45. sklepem sieci w stolicy.
Warszawskie otwarcie wpisuje się w plany intensywnej rozbudowy sieci, której celem jest zdynamizowanie rozwoju w największych aglomeracjach w Polsce. Marka ma obecnie 350, a chce mieć 430 punktów na koniec 2023 roku.
Strategia szybkiej ekspansji, realizowana z powodzeniem od kilku lat, to tylko jeden z czynników sukcesu Dużego Bena. Sieć mocno stawia też na unikalny asortyment i systematycznie rozwija ofertę o usługi dodatkowe, takie jak obsługa odbiorów i nadań paczek kurierskich czy dostawa zakupów pod drzwi – realizowana przez operatora q-commerce GLOVO. Duży Ben rozpoczął też współpracę z Totalizatorem Sportowym obsługującym popularne loterie i gry liczbowe LOTTO.
– Stale rozwijana oferta usług dodatkowych sprawia, że dla coraz większego grona klientów stajemy się sklepem pierwszego wyboru. Innowacje są częścią naszego DNA i stanowią mocny fundament naszych sukcesów teraz i w przyszłości – podkreśla Michał Florkiewicz, Dyrektor Zarządzający sieci Duży Ben w Grupie Eurocash.
Duży Ben to format sklepów specjalizujących się w sprzedaży alkoholi. W szerokiej i nieustannie aktualizowanej ofercie sieci konsumenci znajdą trunki z całego świata, w tym marki koneserskie i premium, a także wyroby tytoniowe, napoje gazowane i niegazowane, słone przekąski oraz słodycze. W ramach wspierania lokalnych firm sklepy oferują rodzime marki we wszystkich dostępnych kategoriach. Siłą sieci jest przede wszystkim profesjonalne doradztwo i atrakcyjne promocje.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTI).
Markowe praliny, wódki, soki i napoje niegazowane oraz czekolady – często, kiedy mamy ochotę na produkt z tych kategorii, zaglądamy do najbliższego, osiedlowego sklepu. Mimo to ich producenci wciąż oferują lepsze warunki cenowe dyskontom i supermarketom – wynika z opublikowanego przez Grupę Eurocash raportu podsumowującego wyniki rankingu Równi w Biznesie z wszystkich czterech kwartałów 2022 roku. – Chcemy uświadomić producentom, jak wiele tracą, nie doceniając potencjału lokalnych przedsiębiorców. To ważny element naszej strategii na kolejne lata – mówi Małgorzata Obrębska z Grupy Eurocash.
Z rankingu Równi w Biznesie za 4 kw. 2022 r. wynika, że najmniej atrakcyjne warunki handlowe oferują lokalnym sklepom firmy Vobro i Storck (praliny), Coca-Cola Company (soki i napoje niegazowane), a także De Care (makarony) i McCormick (musztardy). To m.in. ci producenci sprzedają swój towar do lokalnych sklepów po cenach znacznie wyższych niż do supermarketów i dyskontów. W czołówce niechlubnej listy plasują się też Foodcare (przyprawy) i Unilever (środki do prania), a więc dostawcy, którzy dodatkowo dużą część zysków – odpowiednio 42 i 32 proc. – generują ze sprzedaży produktów dedykowanych dla dyskontów i supermarketów (dostępnych w nich na wyłączność). Taka strategia jest błędem – przekonuje Grupa Eurocash.
– Lokalne sklepy są dla producentów świetnymi partnerami w dotarciu do konsumenta. Są blisko swoich klientów, doskonale znają ich potrzeby, mają z nimi indywidualne relacje i cieszą się ich zaufaniem. Docierają do miejscowości, w których nie ma dyskontów i supermarketów. W dodatku produkty markowe odpowiadają w nich za ok. 95 proc. sprzedaży – mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych i Marki Własnej w Grupie Eurocash.
Ranking Równi w Biznesie, przygotowany na bazie danych NielsenIQ, już od kilku lat informuje, jakie warunki handlowe oferują producenci lokalnych sklepom, a jakie supermarketom i dyskontom. Plasują się w nim też ci dostawcy, którzy mają bardzo dobrą ofertę dla handlu niezależnego. Wśród nich warto wymienić m.in. S.M. Gostyń (masła), Gemini Grupe (ryż) czy Procter&Gamble (środki do prania), a także AGRO-TOP (konserwy mięsne) i Epicom (papier toaletowy).
W ogłoszonej w ubiegłym roku strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zapowiedziała intensywne działania na rzecz ułatwienia współpracy producentom i przedsiębiorcom prowadzącym lokalne sklepy. Efektem mają być m.in. lepsze oferty handlowe dla lokalnych sklepów współpracujących z Grupą Eurocash.
– Wraz z Grupą Comp rozwijamy EuroPlatform umożliwiającą intuicyjną implementację oferty handlowej sieci w lokalnych sklepach. Dzięki temu konsumenci mają dostęp do atrakcyjnych cen rekomendowanych i promocji, a producenci pewność, że ich akcje są w sklepach skutecznie wdrożone. Narzędzie ma zdolność integrowania różnych systemów POS i wiodących kas fiskalnych. Z jego pomocą producenci są w stanie łatwo komunikować się z zespołami lokalnych sklepów i monitorować wyniki promocji w całej sieci. Rozwijamy platformę po to, żeby z jednej strony ułatwić pracę przedsiębiorcom, a z drugiej – zwiększyć atrakcyjność lokalnych sklepów w oczach konsumentów i dostawców. Jesteśmy przekonani, że to przełoży się na oferowane współpracującym z nami przedsiębiorcom warunki współpracy – tłumaczy Małgorzata Obrębska z Grupy Eurocash.
Wyniki wszystkich czterech kwartalnych edycji rankingu Równi w Biznesie w 2022 r. są dostępne na stronie internetowej: https://grupaeurocash.pl/przedsiebiorca/sila-zakupowa/ranking-rowni-w-biznesie
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTI).
Ubiegły rok w Grupie Eurocash upłynął pod znakiem konsekwentnej realizacji Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2020+. Spółka realizowała ją przy udziale nowo powołanego Zespołu ds. ESG. Całość działań opisała w najnowszym Raporcie Zrównoważonego Rozwoju przygotowanym zgodnie z międzynarodowym standardem GRI.
W 2022 r. Grupa Eurocash – po blisko 3 dekadach na rynku – zatrudniała ponad 19 tys. pracowników, współpracowała z ponad 91 tys. klientów i wygenerowała ponad 30 mld złotych przychodu. Taką skalę i wyniki udało jej się osiągnąć w toku zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju. Swoje dobre praktyki w tym obszarze Eurocash opisuje w corocznym raporcie z działalności niefinansowej. Raport za 2022 r., opublikowany 28 marca, obejmuje szerszy zakres tematyczny oraz uwzględnia więcej spółek Grupy niż w poprzednich latach.
- Ostatnie lata to bezprecedensowy sprawdzian z tego, jak szybko możemy dostosowywać się do dynamicznych zmian. Epidemia COVID-19, presja inflacyjna, eskalacja działań zbrojnych w Ukrainie z całą mocą ujawniły, jak ogromna odpowiedzialność spoczywa na biznesie. Jako jedna z największych polskim firm, chcemy – jak dotychczas – tworzyć najlepsze możliwe warunki pracy, rozwijać przedsiębiorczość w Polsce i wspierać właścicieli lokalnych sklepów w prowadzeniu biznesu na każdym etapie rozwoju oraz dostarczać bezpieczną żywność wysokiej jakości do konsumentów w całej Polsce, przeciwdziałając przy tym jej marnowaniu i dbając o środowisko naturalne. To ambitne cele, ale konsekwentnie je realizujemy, bo wiemy, że to właściwa ścieżka rozwoju - mówi Grzegorz Czekalski, Dyrektor ds. Zarządzania Ryzykiem i Zrównoważonego Rozwoju.
Ambitna strategia dekarbonizacji
Jednym z kluczowych działań Grupy w 2022 r. było jej zaangażowanie w proces dekarbonizacji. W ramach przyjętej strategii Grupa Eurocash zobowiązała się do redukcji emisji CO2 o 42% do 2030 roku. Zamierza osiągnąć ten cel poprzez dywersyfikację źródeł dostaw energii elektrycznej, poprawę efektywności energetycznej w budynkach operacyjnych oraz wyznaczenie standardu energetycznego dla nowych lokalizacji. Rozpoczęto też wymianę floty osobowej, tak by była w przynajmniej 80 proc. zielona do 2025 roku. Co ważne, Grupa jako jedna z pierwszych polskich firm dołączyła do globalnej inicjatywy Science Based Targets (SBTi). W realizacji tych założeń pomoże umowa zawarta z HSBC na zwiększenie gwarancji do 180 mln zł. Spółka chce być także motorem zielonej transformacji i będzie motywować kluczowych dostawców do wyznaczenia własnych celów dekarbonizacyjnych do 2027 r.
Wsparcie Ukrainy
Po wybuchu wojny w Ukrainie, w trybie natychmiastowym, Zarząd Grupy powołał dedykowany sztab kryzysowy, który we współpracy z Fundacją Eurocash podjął działania wspierające i solidaryzujące z ofiarami konfliktu.
Zarówno Grupa Eurocash, jak i współpracujący z nią franczyzobiorcy i partnerzy zrealizowali szereg inicjatyw wspierających, takich jak przekazanie ponad 150 ton żywności i artykułów higienicznych, środków finansowych oraz produktów pierwszej potrzeby czy dostarczenie darów dla ukraińskich uchodźców. Firma dołączyła również do bojkotu produktów rosyjskich i białoruskich. Koszt wszystkich działań pomocowych wyniósł ponad 2,2 mln PLN.
Grupa nie zapomniała też o współpracownikach – w Eurocash pracuje około dwa tysiące osób z Ukrainy. Została im udzielona pomoc w sprowadzeniu rodzin do Polski i ich zakwaterowaniu. Zapewniono zarówno mieszkania, paczki żywnościowe i pomoc psychologiczną. W Eurocash powstały też – z myślą o Ukraińcach – nowe miejsca pracy z uproszczoną procedurą rekrutacji, kursy języka polskiego oraz ukraińskojęzyczne webinary w Akademii Umiejętności Eurocash, podnoszące kompetencje w obszarze handlu.
- Nasz raport to świadectwo zaangażowania w realizację dziesiątek ważnych inicjatyw, wspierających wszystkie grupy interesariuszy. Chcę jednak podkreślić, że rozwój obszaru ESG to dla nas więcej niż odpowiedź na bieżące potrzeby. Nasze ambicje w tym zakresie są o wiele większe, a dobre praktyki zaprezentowane w raporcie to jedynie punkt wyjścia do realizacji założeń Strategii zrównoważonego rozwoju. Będziemy dalej inwestować w obszar ESG i pracować nad tym, by być punktem odniesienia dla całej branży handlu hurtowego i detalicznego – dodaje Grzegorz Czekalski.
Grupa Eurocash raportuje swoją działalność pozafinansową od 2012 r. Tegoroczny raport powstał zgodnie z międzynarodowym standardem Global Reporting Initiative (GRI).
Pełna treść Raportu Zrównoważonego Rozwoju Grupy Eurocash za 2022 r. znajduje się na stronie pod linkiem: https://grupaeurocash.pl/assets/media/raport-zrownowazonego-rozwoju-grupy-eurocash-za-rok-2022_1.pdf
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których blisko 60 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
– Za nami kolejny kwartał poprawy wyników finansowych Grupy Eurocash. Rok 2022 rok – niezwykle trudny pod wieloma względami, bo naznaczony wojną w Ukrainie, kryzysem energetycznym i wysoką inflacją – zakończyliśmy z dynamicznie rosnącą sprzedażą i rekordowym wynikiem EBITDA. W strategii na lata 2023-2025, którą przedstawiliśmy pod koniec sierpnia, postawiliśmy sobie ambitne cele, w tym wzrost zysku EBITDA do 1 mld zł (przed MSSF 16) w 2025 roku. Jestem bardzo zadowolony z kolejnych już działań realizowanych w ramach przyjętej strategii, w tym z rozpoczęcia integracji jednostek hurtowych, rosnącej sprzedaży przez platformę eurocash.pl, czy ze zwiększania liczby sklepów integrowanych na platformie IPH. Znacząco poprawiliśmy też standing finansowy, osiągając najniższy wskaźnik długu netto do EBITDA od 4 lat, poniżej poziomu zapisanego w naszej strategii. W środowisku wysokich stóp procentowych systematycznie zmniejszamy zadłużenie, aby ograniczać koszty finansowe. Efektem jest wyraźna poprawa rentowności na poziomie wyniku netto. Widzę nas na dobrej drodze, by spełnić nasze ambitne cele na 2025 rok – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Hurt: wzrost sprzedaży ponad inflację przy stabilnej marży
W segmencie hurtowym czwarty kwartał 2022 roku był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich formatach dystrybucji. Łączna zewnętrzna sprzedaż produktów w Hurcie sięgnęła 5,9 mld zł i była o 19,7% wyższa niż w analogicznym okresie 2021 roku. O 18,7% r/r, do 232,4 mln zł, wzrosła natomiast EBITDA segmentu hurtowego w ostatnim kwartale 2022 roku.
W całym ubiegłym roku sprzedaż produktów w Hurcie wyniosła 22,3 mld zł, co stanowi wzrost o 15,8% w porównaniu z 2021 rokiem, natomiast EBITDA segmentu zwiększyła się o 22,9% r/r do 821 mln zł. Oznacza to wzrost marży EBITDA do 3,7% z 3,5% przed rokiem.
Zgodnie z ogłoszoną w sierpniu ubiegłego roku strategią na lata 2023-2025, Grupa Eurocash rozpoczęła integrację operacyjną formatów hurtowych, co docelowo – jak szacuje Zarząd Eurocash – przyniesie około 100 mln zł synergii kosztowych i sprzedażowych. W tym roku rozpoczyna się połączenie obszarów Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.
Systematycznie rośnie również liczba klientów Grupy zamawiających produkty online na platformie eurocash.pl. W 2022 roku liczba kupujących za jej pośrednictwem sięgnęła blisko 17 tysięcy[1] (wzrost o 28% r/r), a ich obrót odpowiadał za ponad 54% łącznej sprzedaży segmentu (wzrost o 16% r/r).
Detal: szósty kwartał z rzędu poprawy wyników
Sprzedaż segmentu detalicznego w czwartym kwartale ubiegłego roku sięgnęła 2,04 mld zł (+15,9% r/r), a w całym 2022 roku przekroczyła 7,67 mld zł (+20,2% r/r). Warto odnotować wzrost rocznej sprzedaży w ujęciu like-for-like, tj. porównując tę samą liczbę sklepów, o 12,1% w Delikatesach Centrum oraz o 20,9% w salonikach Inmedio.
EBITDA segmentu detalicznego w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła 132 mln zł (wzrost o 5,4% r/r), a w całym minionym roku sięgnęła 376 mln zł (+83,6%). Marża EBITDA Detalu w 2022 roku wyniosła tym samym 4,9% wobec 3,2% rok wcześniej. Baza roku 2021 była obciążona odpisami na kwotę 64,3 mln zł związanymi z zamknięciem 50 supermarketów.
Projekty: ekspansja Dużego Bena i rosnąca sprzedaż Frisco
Sprzedaż segmentu Projekty w ostatnim kwartale 2022 roku wyniosła z kolei 226 mln zł, co oznacza wzrost o 38,2% r/r, natomiast w całym ubiegłym roku wyniosła 761 mln zł, czyli o 42,9% więcej niż w 2021 roku. Motorem wzrostu sprzedaży była dalsza ekspansja sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz rozwój e-supermarketu Frisco.
Sieć Duży Ben na koniec 2022 roku liczyła już 305 sklepów wobec 204 rok wcześniej. Jej sprzedaż w czwartym kwartale wzrosła o 60% r/r do ponad 93 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie 20%. W całym 2022 roku sprzedaż sieci Duży Ben sięgnęła 296 mln zł, co oznacza wzrost o 63% w porównaniu z 2021 rokiem.
Ubiegłoroczna sprzedaż Frisco sięgnęła natomiast 384 mln zł (+38% r/r), z czego na czwarty kwartał przypadło 109 mln zł (+32% r/r). Frisco konsekwentnie umacnia pozycję krajowego lidera zakupów spożywczych online. Od 15 lat dostarcza zakupy mieszkańcom Warszawy i okolic, a teraz także Poznania, Wrocławia, Krakowa, Trójmiasta, Katowic i Bydgoszczy. W tym roku, dla zaspokojenia szybko rosnącego popytu, w stolicy zostanie uruchomiony drugi magazyn automatyczny Frisco.
Grupa Eurocash rozwija Innowacyjną Platformę Handlu, oferującą detalistom m.in. integrację różnych systemów kasowych z centralą Sieci Partnerskiej. Na koniec roku sklepów sieciowych korzystających z rozwiązań IPH było 3,8 tys. (wobec 2,3 tys. rok wcześniej); kolejne 1,2 tys. miało podpisane umowy i oczekiwało na integrację.
Z uwagi na realizowane inwestycje i koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w czwartym kwartale 2022 roku wyniosła -14 mln zł (wobec -10 mln zł w analogicznym okresie 2021 roku), a w całym minionym roku -60 mln zł (wobec -44 mln zł rok wcześniej).
Porządki w sieci ABC
Na koniec 2022 r. łączna liczba sklepów (franczyzowych, partnerskich oraz własnych) skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash, tj. funkcjonujących pod markami: ABC, Lewiatan, Groszek, Gama (PSD), Euro Sklep, Delikatesy Centrum, Arhelan, Inmedio oraz Duży Ben, liczyła 15,5 tys. placówek wobec około 17 tys. na koniec 2021 roku. Spadek ten wynika głównie z przeprowadzonej na przełomie 2022 i 2023 roku weryfikacji liczby sklepów ABC aktywnie współpracujących z Eurocash. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.
Rok 2023 pod znakiem cyfryzacji
– W bieżącym roku chcemy skupić się na dalszym rozwoju narzędzi cyfrowych dla naszych klientów. To także czas na wprowadzenie programu lojalnościowego dla klientów zrzeszonych w sieciach ABC, Groszek i Euro Sklep – zapowiedział Paweł Surówka.
[1] Począwszy od tego roku, Grupa Eurocash prezentuje liczbę sklepów, które aktywnie dokonują zakupów na platformie eurocash.pl (w odróżnieniu od prezentowanej wcześniej liczby zarejestrowanych użytkowników).
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash podpisała z bankiem HSBC w Polsce umowę na otwarcie linii gwarancyjnej powiązanej ze zrównoważonym rozwojem. Ustalenie limitu gwarancji na poziomie 180 mln zł ma pomóc polskiej spółce w realizacji ambitnej strategii dekarbonizacji.
Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG), zamierza do 2030 r. zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. To najważniejsze z wielu założeń ambitnej strategii dekarbonizacji, jaką spółka przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi ). Grupa zamierza zrealizować swój cel m.in. poprzez centralizację infrastruktury logistycznej i pokrycie znacznej części zapotrzebowania na energię ze źródeł odnawialnych. Istotnym elementem środowiskowej strategii Eurocash są też działania związane z całkowitym odejściem od węgla i gazu w nowych obiektach.
W ramach nowej Linii Gwarancyjnej Powiązanej ze Zrównoważonym Rozwojem, zapewnionej przez HSBC, bank będzie monitorował proces dekarbonizacji realizowany w Grupie Eurocash. W umowę pomiędzy spółkami została wbudowana zachęta, która co roku nagradza Eurocash za osiągnięcie zakładanych postępów.
- Cieszymy się z ustanowienia pierwszej zrównoważonej linii gwarancyjnej dla Eurocashu z bankiem HSBC. Zwiększenie gwarancji do 180 mln zł to dowód zaufania do naszego biznesu i jego rozwoju. Teraz, dzięki redukcji emisji CO2 zgłoszonej w ramach The Science Based Targets initiative możemy uczynić go jeszcze bardziej zrównoważonym. To z kolei pozwoliłoby nam na obniżenie prowizji gwarancyjnej. To oczywisty zysk dla obu stron – mówi Jacek Owczarek, CFO Grupy Eurocash.
- Nowa linia gwarancyjna pomoże Grupie Eurocash w redukcji emisji CO2 i przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym, co doprowadzi do przekształcenia jej działalności w bardziej zrównoważoną i ekologiczną – mówi Konrad Lipski, Dyrektor ds. Bankowości Korporacyjnej w HSBC w Polsce.
- Bank HSBC w Polsce jest parterem Grupy Eurocash od lat i z ogromną satysfakcją wspiera jej rozwój biznesu. Cieszymy się, że mogliśmy zaoferować finansowanie powiązane z realizacją ambitnych celów środowiskowych grupy – powiedział Dariusz Kucharski, dyrektor generalny HSBC w Polsce.
Nowa umowa z Grupą Eurocash wpisuje się w szereg działań, jakie HSBC podejmuje na rzecz osiągnięcia gospodarki zeroemisyjnej w skali globalnej. HSBC wspiera firmy i instytucje rządowe w finansowaniu projektów zrównoważonych środowiskowo. Bank zobowiązał się również w swojej strategii do ograniczenia do zera finansowania projektów związanych z emisją CO2 do 2050 r. lub wcześniej, a także do osiągnięcia neutralności klimatycznej własnej działalności i łańcuchów dostaw najpóźniej do 2030 r. HSBC planuje również przeznaczyć od 750 do 1 bln USD do 2030 r. na sfinansowanie projektów i inwestycji swoich klientów w zakresie przejścia na zeroemisyjność.
* SBTi jest globalną organizacją, umożliwiającą przedsiębiorstwom wyznaczanie i realizację celów w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych zgodnie z najnowszymi osiągnięciami nauki o klimacie. Zapewnia kompleksowy proces weryfikacji zgłoszonych strategii, wspierając w ten sposób firmy chcące skutecznie wdrożyć cele dekarbonizacyjne. Grupa Eurocash znalazła się w gronie sygnatariuszy SBTi jako jedna z pierwszych firm w Polsce.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
HSBC w Polsce jest częścią międzynarodowej instytucji bankowo-finansowej - Grupy HSBC. Oferuje kompleksowe usługi finansowe obejmujące bankowość korporacyjną, obsługę handlu międzynarodowego, zarządzanie środkami finansowymi i aktywami, usługi na rynkach kapitałowych, finansowanie oraz transakcje na rynku papierów wartościowych. Grupa HSBC z centralą w Londynie, jest jedną z największych organizacji bankowo-finansowych na świecie. Grupa HSBC powstała w 1865 roku jako Hongkong and Shanghai Banking Corporation.
Sieć marketów alkoholowych Duży Ben, należąca do Grupy Eurocash, otworzyła trzysetny sklep. To kolejny kamień milowy w rozwoju konceptu. W 2022 roku do sieci dołączyło ponad 100 nowych sklepów.
Trzysetny sklep Dużego Bena powstał we Wrocławiu, przy ulicy Wojanowskiej. To jednocześnie 40. sklep marki w tym mieście. Nowe otwarcia są konsekwencją realizacji ambitnej strategii ekspansji, dzięki której sieć jest już dostępna w 120 miastach i 11 województwach oraz ma ambitne plany dotyczące dalszego rozwoju. Duży Ben to jeden z flagowych, obok e-supermarketu Frisco, projektów Grupy Eurocash.
- Markety alkoholowe Duży Ben są połączeniem sklepu specjalistycznego, oferującego ponad 1500 produktów z profesjonalnym doradztwem, a także z elementami convenience, takimi jak atrakcyjna lokalizacja, długie godziny otwarcia, samoobsługa czy dostawa do domu. Chcemy rozwijać ten koncept, podążając za trendami i oczekiwaniami naszych klientów - mówi Michał Florkiewicz, dyrektor zarządzający sieci Duży Ben w Grupie Eurocash.
Duży Ben rozwija także wachlarz usług dodatkowych, oferowanych w wybranych placówkach. W ostatnich miesiącach nawiązał współprace m.in. z InPost i Pointpack (w zakresie odbioru przesyłek). Z kolei dzięki Glovo konsumenci między innymi w Warszawie, Wrocławiu czy Poznaniu mogą zamówić zakupy z Dużego Bena do domu za pośrednictwem aplikacji mobilnej lub usługi Click&Collect. Celem sieci jest, by działać zgodnie z zasadą one-stop-shop, czyli wszystko w jednym miejscu.
- Wraz z dalszą ekspansją rozwijamy wachlarz usług po to, aby być jeszcze bliżej konsumentów i w pełni zaspokajać ich potrzeby. To z myślą o nich wprowadziliśmy program lojalnościowy dla stałych klientów Dużego Bena. Jesteśmy odpowiedzią na niszę rynkową
w segmencie sklepów detalicznych, oferujemy atrakcyjny format sprzedaży piw, win oraz alkoholi mocnych – podkreśla Michał Florkiewicz.
Sieć dynamicznie rozwijała się w 2022 roku. Jej sprzedaż w trzecim kwartale br. wzrosła o 73 proc. r/r do 81 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie niemal 26 proc.
Duży Ben to nowoczesny format sklepów specjalizujących się w sprzedaży alkoholi. W ofercie konsumenci znajdą znane i lubiane trunki, marki koneserskie i premium, a także wyroby tytoniowe, napoje gazowane i niegazowane, słone przekąski oraz słodycze. W ramach wspierania lokalnych firm sklepy oferują rodzime marki we wszystkich swoich działach. Siłą sieci jest przede wszystkim profesjonalne doradztwo i atrakcyjne promocje.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Spróbuj wyszukać ponownie.