Dwa lata temu Eurocash Dystrybucja wprowadziła na rynek eurocash.pl – innowacyjną platformę do zakupów internetowych dla właścicieli małych i średnich sklepów. Przedsiębiorcy zyskali zarówno możliwość wygodnego i szybkiego zamawiania produktów, a także szereg funkcjonalności wspierających zarządzanie sklepem.
W 1 półroczu 2020 r., który przypadł na czas „narodowej kwarantanny”, klienci Eurocash Dystrybucja zamówili przez eurocash.pl towary o wartości 2,1 mld zł (+0,5 mld r/r). Ewenementem była sprzedaż przez smartfona, która wyniosła aż 485 mln zł (vs. 270 mln w 1 półroczu 2019 r.), a w lipcu osiągnęła swoją rekordową miesięczną wartość – 100 mln zł. Trudny okres epidemii, w którym odnotowano rekordowe wyniki eurocash.pl, pokazał potencjał biznesowy rozwiązań e-commerce B2B.
– eurocash.pl rozwijamy intensywnie już od dwóch lat – mówi Tomasz Polański, Dyrektor Generalny Eurocash Dystrybucja. – Poza regularnym wzrostem wartości sprzedaży, odnotowujemy zwiększone zainteresowanie wersją mobilną wśród klientów Eurocash Dystrybucja. Na koniec pierwszego półrocza mamy 15 tysięcy użytkowników platformy, z czego 6,5 tysiąca korzystało z niej przez smartfon. Oznacza to ponad 70% wzrost rok do roku w kanale mobile, a nie tylko. W lipcu udało się nam osiągnąć rekord sprzedaży mobilnej – 100 mln zł. Prawdziwym sprawdzianem dla eurocash.pl był czas obostrzeń związanych z koronawirusem. Bezpieczne, bezkontaktowe zamawianie i odbieranie towaru stało się w tym okresie dużą wartością naszej platformy. W czasie pandemii odnotowaliśmy widoczny wzrost wartości sprzedaży online. W marcu było to blisko 80 mln zł dodatkowego obrotu. Trudny okres pandemii pokazał jak duży jest potencjał biznesowy rozwiązań e-commerce dla B2B. W tym czasie, eurocash.pl stał się dla naszych Klientów również rzetelnym kanałem informacji dot. prowadzenia sklepu wobec obostrzeń związanych z pandemią. Na platformie uruchomiliśmy stronę „Bezpiecznie z eurocash.pl”, gdzie publikujemy informacje o obowiązujących regulacjach, porady ekspertów BHP, zarządzania jakością czy prawników. Strona ta odnotowała w czasie pandemii rekordową liczbę blisko 100 tysięcy odsłon – dodaje Tomasz Polański.
Użytkownicy eurocash.pl chętnie korzystają również z innych funkcjonalności platfomry. Szczególnie dużą popularnością cieszą się akcje handlowe i kupony rabatowe. Za ich realizację klienci otrzymują dodatkowe korzyści do wykorzystania w ramach zakupów na platformie. W pierwszym półroczu 2020 roku, ponad połowa użytkowników eurocash.pl aktywowała blisko 200 tys. kuponów. W akcjach handlowych wzięło udział ponad 12 tys. klientów Grupy Eurocash.
– Dynamika rynku, stale zmieniające się trendy sprawiają, że platforma eurocash.pl musi się nieustannie rozwijać – tłumaczy Andrzej Szałowski, Dyrektor Marketingu Eurocash Dystrybucja. – Od początku roku wprowadziliśmy blisko 50 usprawnień. Są to zarówno drobne zmiany ułatwiające użytkowanie, jak i większe funkcjonalności. Dużą zmianą było m.in. uproszczenie przejście do oferty innych jednostek biznesowych Grupy Eurocash. Teraz eurocash.pl pozwala na zaopatrzenie sklepu poza produktami spożywczymi i alkoholowymi również w produkty przykasowe, lekarstwa OTC oraz ponad 35 tysięcy produktów uzupełniających oferowanych w eurocash.pl Market.
Platforma eurocash.pl umożliwia przedsiębiorcom prowadzącym małe i średnie sklepy w całej Polsce m.in szybkie i wygodne zamawianie towarów. Można z niej korzystać w wersji online, cloud i mobile. Rozwiązanie zapewnia również dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, rankingów najlepiej sprzedających się produktów, podglądu gazetek konkurencji, czy informacji o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG. Platforma została stworzona przez Eurocash Dystrybucja, część Grupy Eurocash odpowiedzialną za aktywną dystrybucję (z dostawą do klienta). Od niedawna jednak mogą z niej również korzystać klienci Eurocash Eurocash Cash&Carry, Eurocash Serwis i Eurocash Gastronomia.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
„abc na kołach”, rozwijana przez Grupę Eurocash sieć agencyjna prowadząca mobilną sprzedaż produktów FMCG w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, nie ustaje w ekspansji i szuka kolejnych współpracowników. Zatrudnionym przedsiębiorcom gwarantuje 4 tys. złotych „na rękę”, atrakcyjny system prowizyjny i wypełnione towarem auto do prowadzenia handlu.
Mobilne sklepy „abc na kołach” to autorski koncept Grupy Eurocash. Firma posiada już 100 takich mobilnych punktów sprzedaży, co czyni ją jedną z największych tego rodzaju sieci w Europie.
– Już jesteśmy liderem rynku handlu mobilnego w Polsce, ale nadal chcemy się rozwijać. Stąd potrzeba rekrutacji kolejnych przedsiębiorców, którzy chcieliby podjąć się prowadzenia takiego biznesu. Warunki współpracy z nami są bardzo proste i przejrzyste. Bardzo ważny jest dla nas również wymiar społeczny działalności naszej sieci, bowiem docieramy naszymi mobilnymi sklepami do osób, które z różnych powodów nie mogą robić zakupów z sklepach stacjonarnych. W ten sposób przeciwdziałamy ich wykluczeniu – mówi Klaudia Rudewicz, zarządzająca siecią abc na kołach.
Aby rozpocząć współpracę z siecią „abc na kołach”, nie trzeba spełnić wygórowanych wymagań finansowych i formalnych. Jedyny wkład finansowy, jaki musi wnieść współpracownik, to 3,5 tys. zł kaucji jako zabezpieczenie sprzętu sklepu na wypadek ewentualnych zniszczeń. Taka osoba musi też prowadzić lub założyć działalność gospodarczą. Przedstawiciel sieci pomoże załatwić wszystkie formalności.
Po zakończeniu rekrutacji podpisywana jest umowa agencyjna na czas nieokreślony, gwarantująca stałe comiesięczne wynagrodzenie w wysokości 4 tys. zł na rękę. Poza tym przewidziany jest również system prowizyjny zależny od obrotów sklepu, a sieć zapewnia narzędzia pracy – zatowarowany i w pełni wyposażony nowoczesny samochód, a także jego pełne ubezpieczenie oraz dofinansowanie do paliwa. W przypadku awarii lub potrzeby naprawy samochodu, lub któregokolwiek z elementów jego wyposażenia, siec zapewnia serwis, a nawet auto zastępcze. Sieć zapewnia również bieżące wsparcie operacyjne, a także szkolenia i działania marketingowe.
– Oczywistym wymogiem w przypadku naszej sieci jest prawo jazdy kategorii B oraz aktualne badania sanepidowskie. Dodatkowo niezbędna będzie łatwość nawiązywania relacji z innymi ludźmi, bo podobnie jak w przypadku stacjonarnych, lokalnych sklepów – to relacje z klientem są tutaj gwarancją sukcesu – dodaje Klaudia Rudewicz.
Sklepy „abc na kołach” zaopatrują się w hurtowniach Eurocash Cash&Carry i mają dostęp do ich całej oferty, liczącej ok. 5 tys. produktów. Ponadto agenci prowadzący sprzedaż mogą również korzystać z oferty dostawców regionalnych, zamawiając u nich np. pieczywo, wędliny czy ciasta. W samym aucie „abc na kołach” dostępnych jest średnio ok. 500-600 produktów.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Duży Ben nie zwalnia tempa! Już 28 sierpnia we Wrocławiu ruszy 100. sklep stworzonej przez Grupę Eurocash sieci marketów alkoholowych. To już 17. sklep Dużego Bena we Wrocławiu.
- Jesteśmy dumni, że stworzony od podstaw przez Grupę Eurocash projekt okazał się sukcesem i trafił w potrzeby polskich przedsiębiorców, czego dowodem jest otwarcie we Wrocławiu 100. sklepu sieci Duży Ben. Jednym z naszych priorytetów jest zapewnianie klientom szerokiego wyboru i różnorodności marek detalicznych. Pozwala to im rozwijać swój biznes i tym samym śmiało konkurować z wielkimi, centralnie zarządzanymi sieciami handlowymi, nie tylko ogólnospożywczymi. Sieć nowoczesnych marketów alkoholowych Duży Ben, jeden z rozwijanych przez nas konceptów, pozwala przedsiębiorcom spróbować swych sił na niezwykle atrakcyjnym rynku – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Sieć Duży Ben funkcjonuje na rynku od 2016 roku. Poza Dolnym Śląskiem, działa również w województwach lubuskim, opolskim, śląskim, łódzkim i w Wielkopolsce, skąd się wywodzi. Koncept łączy szeroką ofertę produktów alkoholowych w atrakcyjnych cenach z pomocną obsługą, znającą trendy oraz zasady doboru alkoholi. Na półkach Dużego Bena znajdziemy ok. 1300 produktów, w tym: piwa rzemieślnicze, wina (również regionalne), alkohole mocne, przekąski i składniki potrzebne do przygotowania ulubionych drinków.
– Mimo ograniczeń i problemów związanych z epidemią koronawirusa, które dotknęły wszystkie sektory gospodarki, sieć Duży Ben rozwija się dynamicznie i konsekwentnie realizuje swoją strategię ekspansji. Otwarcie 100. sklepu, i tym samy podwojenie w rok liczby naszych placówek, to dla nas dowód, że format naszego marketu alkoholowego podoba się polskim konsumentom – mówi Dawid Kula, Dyrektor Generalny sieci Duży Ben. Epidemia koronawirusa i lockdown zmusiły nas do przesunięcia w czasie wcześniej planowanych otwarć. Teraz jednak, po zniesieniu większości obostrzeń, możemy realizować naszą ekspansję bez większych przeszkód stosując się do obowiązujących regulacji i zachowując najwyższe standardy bezpieczeństwa w naszych placówkach – dodaje Kula.
Przedsiębiorcy zainteresowani prowadzeniem Dużego Bena mogą skorzystać z możliwości otwarcia sklepu w systemie agencyjnym.
- Razem z mężem mamy duże doświadczenie w biznesie, ale po raz pierwszy będziemy prowadzić sklep. Jednak to nie pierwszy Duży Ben w naszej rodzinie – nasz syn Norbert wraz z narzeczoną prowadzą już we Wrocławiu dwa markety tej sieci. Same sklepy i koncept Dużego Bena na tyle nam się spodobały, że postanowiliśmy otworzyć własny. Cała procedura, od wysłania aplikacji, była prosta i szybka – nawet jak na warunki epidemii – sieć szybko zaproponowała nam atrakcyjną lokalizację i zaczęliśmy szkolenia online. Na razie będziemy sami pracować za ladą. Chcemy poznać rynek i naszych klientów, ale też dobrze przygotować się na sezon świątecznych zakupów – mówi Barbara Kindel, prowadząca nowo otwarty sklep we Wrocławiu.
Nowy sklep Dużego Bena we Wrocławiu znajduje się przy ul. Więckowskiego 16/U1C.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Hurt: silny popyt ze strony niezależnych sklepów, rekordowa sprzedaż eurocash.pl
Sprzedaż segmentu hurtowego Grupy Eurocash w pierwszej połowie 2020 r. nieznacznie przekroczyła 9,0 mld zł i była o 0,3% wyższa niż przed rokiem. EBITDA tego segmentu wyniosła 277 mln zł, co oznacza wzrost o 3% r/r.
– Pozytywny wpływ na wyniki segmentu hurtowego miała sprzedaż w hurtowniach Cash&Carry, która wzrosła o 4% rok do roku, a także sprzedaż papierosów i produktów impulsowych, gdzie wzrost przekroczył 7%. Mocnym wsparciem wyników segmentu była także sprzedaż hurtowa do niezależnych sklepów oraz franczyzobiorców. Niższa dynamika sprzedaży ogółem w segmencie hurtowym w pierwszej połowie tego roku wynika przede wszystkim z zakończonego w poprzednim roku kontraktu z Orlenem oraz mniejszego popytu ze strony stacji benzynowych, które w okresie zamrożenia gospodarki po wybuchu pandemii koronawirusa były rzadziej odwiedzane przez konsumentów. Znaczący spadek sprzedaży zanotowaliśmy także w formacie Eurocash Gastronomia – zaopatruje on restauracje i hotele, które przez długi czas pozostawały zamknięte – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Rekordowo wysoką sprzedaż Grupa Eurocash odnotowała natomiast na platformie eurocash.pl, która umożliwia przedsiębiorcom prowadzącym małe i średnie sklepy w całej Polsce szybkie i wygodne zamawianie towarów online.
– W pierwszym półroczu tego roku klienci Eurocash Dystrybucja zamówili poprzez eurocash.pl towary o wartości 2,1 mld zł, czyli o 0,5 mld zł więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Warto odnotować rosnącą popularność aplikacji mobilnej. Wartość towarów zamówionych przez smartfony wyniosła aż 485 mln zł wobec 270 mln zł w pierwszej połowie 2019 r. Trudny okres pandemii pokazał potencjał biznesowy rozwiązań e-commerce B2B. Bezkontaktowe zamawianie i bezpieczny odbiór towarów zostały docenione przez klientów eurocash.pl – skomentował Jacek Owczarek.
Na koniec pierwszego półrocza 2020 r. platforma eurocash.pl liczyła już blisko 15 tys. użytkowników, z czego 6,5 tys. korzystało z niej przez smartfon.
Detal: silne Delikatesy Centrum
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym półroczu 2020 r. sięgnęła 2,96 mld zł i była o 5% wyższa niż w pierwszej połowie ubiegłego roku. EBITDA segmentu Detal wyniosła 142 mln zł, co oznacza wzrost o 3% r/r.
– Pozytywny wpływ na przychody segmentu detalicznego miała sprzedaż prowadzona poprzez sklepy własne i franczyzowe w ramach sieci Delikatesy Centrum. Sprzedaż hurtowa do sklepów franczyzowych w ujęciu LFL w pierwszym półroczu tego roku wzrosła o 10% r/r, a wzrost sprzedaży detalicznej LFL w Delikatesach Centrum sięgnął 6% r/r. Z uwagi na ograniczenie funkcjonowania galerii handlowych, sprzedaż kiosków Inmedio w omawianym okresie była natomiast o ponad 20% niższa niż przed rokiem – wskazał Jacek Owczarek.
Projekty: Duży Ben i abc na kołach sprzedają coraz więcej, Kontigo rośnie online
Sprzedaż segmentu Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija innowacyjne formaty detaliczne, takie jak Duży Ben, abc na kołach oraz Kontigo, w pierwszym półroczu 2020 r. sięgnęła 84 mln zł i była ponad 2-krotnie większa niż przed rokiem. Z uwagi na dalszą ekspansję wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w pierwszym półroczu br. wyniósł -21 mln zł wobec -20 mln zł rok wcześniej.
– Motorem sprzedaży segmentu Projekty była sieć marketów alkoholowych Duży Ben. Ich liczba w pierwszej połowie tego roku wzrosła o 16 i na koniec czerwca liczyła już 93 sklepy. Cieszy nas także dynamiczny wzrost sprzedaży tego formatu w ujęciu LFL, który wyniósł 16% r/r – powiedział Jacek Owczarek.
Bardzo dynamicznie, bo aż o 140% r/r wzrosła w pierwszej połowie 2020 r. sprzedaż sklepu internetowego Kontigo.
Projekt mobilnych sklepów ogólnospożywczych abc na kołach powiększył się natomiast w pierwszym półroczu tego roku o 14 pojazdów, do 100. Sprzedaż LFL tego formatu wzrosła w tym okresie o 27% r/r.
Silne wejście w rynek e-grocery
Grupa Eurocash zrobiła kolejny znaczący krok, aby silniej zaistnieć w świecie online. Pod koniec czerwca sfinalizowała nabycie większościowego pakietu akcji Frisco – lidera warszawskiego rynku e-grocery, którego znaczącym akcjonariuszem była od 2014 r. – Dzięki przejęciu Frisco zyskujemy wiedzę i szerokie doświadczenie w sprzedaży internetowej, co pozwoli nam na dalszy rozwój tego obszaru dla naszych klientów, właścicieli niezależnych sklepów detalicznych – podsumował Jacek Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Zrównoważone strategie rynkowe największych dostawców whisky w Polsce przyczyniają się do wzrostu jej sprzedaży w sklepach niezależnych – wynika z analiz Grupy Eurocash.
Według najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie” Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu, aż czterech producentów whisky ma porównywalną ofertę we wszystkich rodzajach sklepów w Polsce. W czołówce rankingu równego traktowania wszystkich na rynku są dwaj producenci czterech marek bardzo popularnej „szkockiej”, która stanowi 2/3 całej konsumpcji whisky w Polsce. Prym wiedzie Johnnie Walker produkowany przez Diageo, a tuż za nim jest koncern Pernod Ricard, do którego należą marki: Ballantines, Chivas Regal i Passport Scotch.
Jednak wysoką dostępność i porównywalne ceny zapewniają w polskich sklepach również producenci whisky z innych krajów pochodzenia, a więc Stanów Zjednoczonych i Irlandii. Oba rodzaje mocno zyskują w Polsce na popularności. W tej grupie najwyżej jest bourbon Jim Beam (Stock), a czołówkę zamykają irlandzka whiskey marki Jameson (Pernod Ricard) i amerykańska Jack Daniels (Brown-Forman).”
– W ciągu pierwszego półrocza tego roku wartościowa sprzedaż whisky w Eurocash Dystrybucja do sklepów mało- i średniopowierzchniowych wzrosła o 20%. Wpłynął na to styczniowy wzrost akcyzy, ale również kilkuprocentowy wzrost sprzedaży ilościowej. Widać, że whisky razem z rumem i ginem napędza w Polsce wzrost sprzedaży alkoholi mocnych, które wolumenowo zyskują tylko w sklepach niezależnych i dyskontach. Najlepiej sprzedaje się whisky w butelkach o pojemności 0,7 litra w cenie do 90-100 zł. Warto dodać, że o niemal 70% wzrosła w tym roku sprzedaż szkockiej whisky naszej marki własnej Highlander. W tej chwili jest to dla nas już piąta marka na polskim rynku whisky – mówi Maciej Wilk, koordynator projektu „Czas na Whisky”, Eurocash Dystrybucja.
Ranking „Równi w Biznesie” za pierwszy kwartał 2020 roku został przygotowany w oparciu o posiadane dane Nielsena za okres kwiecień 2019 – marzec 2020. Pełny ranking producentów whisky i pozostałych kategorii produktowych wraz z metodologią zastosowaną do wyliczeń dostępne są na stronie GrupaEurocash.pl.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
W związku z pojawieniem się pandemii koronawirusa i trudnymi do przewidzenia jego skutkami dla polskiej i światowej gospodarki, Zarząd Grupy Eurocash zamierza rekomendować Zwyczajnemu Walnemu Zgromadzeniu Spółki rezygnację z wypłaty dywidendy za 2019 r. i przeznaczenie całości zysku na kapitał zapasowy.
– Sytuacja finansowa Grupy Eurocash jest komfortowa. Miesiąc temu, w trudnych czasach pandemii, wynegocjowaliśmy z konsorcjum banków umowę na 3-letni kredyt rewolwingowy na kwotę 600 mln zł. Pozyskaliśmy również 50 mln euro finansowania z EBOR. Kontynuujemy inwestycje w nowe technologie, rozbudowujemy platformę eurocash.pl oraz programy lojalnościowe. Pod koniec czerwca dokupiliśmy 56% akcji Frisco. Decyzja o przeznaczeniu na kapitał zapasowy 100% ogólnej sumy zysku jednostkowego za rok 2019 wynika jedynie z niestabilnej sytuacji makroekonomicznej. Powiększając kapitał własny zwiększamy bezpieczeństwo finansowe Spółki – powiedział Jacek Owczarek, członek Zarządu Grupy Eurocash.
Zmiana polityki dywidendowej Grupy Eurocash ma charakter jednorazowy i ma zastosowanie wyłącznie do wypłaty dywidendy z zysku netto za 2019 r.
Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy Grupy Eurocash zaplanowane jest na 25 sierpnia 2020 r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
W przeddzień epidemii najrówniej wszystkie rodzaje sklepów traktowali najwięksi producenci m.in. makaronów i środków do prania – wynika z najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie”, opracowywanego przez Grupę Eurocash oraz Polską Izbę Handlu. Oznacza to, że produkty takie jak makarony Lubella lub EkMak albo proszki do prania Persil, E, Ariel lub Vizir można było znaleźć w dyskontach, supermarketach i sklepach niezależnych w podobnym wyborze i za porównywalną cenę.
Publikowany od 2017 roku ranking „Równi w Biznesie” analizuje zarówno ceny, ale również dystrybucję do różnych kanałów sprzedaży, udziały rynkowe, kontrybucję sklepów mało- i wielkopowierzchniowych do wzrostów sprzedaży oraz obecność dedykowanych produktów w poszczególnych rodzajach sklepów. Badanie zostało zrealizowane na podstawie posiadanych danych Nielsena za okres kwiecień 2019 – marzec 2020.
Co ważne, w pierwszym kwartale tego roku zrównoważone strategie stosowali nie tylko mniejsi producenci, ale również liderzy sprzedaży w kilkunastu innych kategoriach produktowych. Pozytywnie wyróżnili się najwięksi w Polsce producenci: piwa, wódki, konserw rybnych, musztardy, kawy, chipsów i popcornu, czekolady, herbaty, środków higieny intymnej i pasty do zębów. Według organizatorów rankingu, równe traktowanie wszystkich sklepów zachęca konsumentów do częstszego robienia zakupów tam, gdzie mają najbliżej, czyli bardzo często w sklepach lokalnych. Na dodatek zainteresowanie tymi sklepami jeszcze bardziej wzrosło po wprowadzeniu w Polsce w połowie marca br. zakazu przemieszczania się.
– Zwiększone zakupy w okresie stanu zagrożenia epidemicznego i później samej epidemii pokazały, jak duży potencjał sprzedażowy ma rynek sklepów niezależnych – mówi Dominik Kasperek, dyrektor zakupów centralnych Grupy Eurocash. – Dlatego cieszy nas to, że w kategoriach chętnie kupowanych na zapas wysoko w rankingu są liderzy swoich rynków. Widzimy, że ich zrównoważone strategie są często kopiowane przez mniejszych producentów. Szkoda jednak, że nie dotyczy to wszystkich kategorii produktowych – dodaje.
Gorzej dla konsumentów wyglądała sytuacja na rynkach aż 21 kategorii produktowych. Na przykład na rynku mleka, które chętnie było kupowane w marcu na zapas, w czołówce rankingu spośród trzech największych polskich dostawców znalazł się tylko Mlekpol, a na rynku ryżu największy jego dostawca w Polsce zajął dopiero 6. miejsce. Całe podium rankingu producentów ryżu zajęli mniejsi gracze, którzy wyraźnie bardziej koncentrują się na zrównoważonej ofercie we wszystkich sklepach niż liderzy rynku. Podobną sytuację obserwujemy w przypadku: masła i margaryny, dżemów, serków słodkich i homogenizowanych, śmietany, słodkich wypieków oraz soków i napojów niegazowanych.
Co ciekawe, średnie ceny na rynku papieru toaletowego, który w marcu należał do jednej z najlepiej sprzedających się kategorii produktowych, były jednymi z najmniej zróżnicowanych wśród wszystkich analizowanych 35 kategorii produktowych, mimo że ten rynek, ze względu na oferty specjalne i faworyzowanie dyskontów przez największych producentów, trudno uznać za zrównoważony.
– Analiza pierwszego kwartału pokazała też, że sama epidemia nie wpłynęła na wzrost cen produktów żywnościowych, środków czystości i higienicznych wywołany zwiększonymi zakupami. Jako Grupa Eurocash apelowaliśmy do producentów o to, żeby skupić się na utrzymaniu ciągłości łańcucha dostaw i nie zmieniać cen. I to się udało. Dopiero lockdown w kwietniu i maju zmusił niektórych dostawców do wzrostu cen na skutek wyższych kosztów produkcji. Ale skalę tych zmian będziemy mogli ocenić w drugiej edycji tegorocznego rankingu, który obejmie dane za drugi kwartał tego roku – podsumowuje Dominik Kasperek.
Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami. Ranking ma pomóc w uświadomieniu największym producentom FMCG w Polsce, jak istotną rolę w Polsce odgrywa handel niezależny i jakie są oczekiwania jego klientów. Pełne zestawienie wszystkich 35 kategorii produktowych rankingu „Równi w Biznesie” za I kwartał 2020 roku oraz szczegółowa metodologia wyliczeń dostępne są na stronie www.GrupaEurocash.pl.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Grupa Eurocash była strategicznym akcjonariuszem Frisco od 2014 r., z udziałami na poziomie 44% akcji. W grudniu 2019 r. Spółka zdecydowała się na zwiększenie zaangażowania we Frisco i nabycie 56% akcji od funduszy MCI. Finalna wartość transakcji wyniosła 132,5 mln zł.
- Frisco.pl należy obecnie do liderów polskiego rynku e-grocery. Dzięki przejęciu Frisco S.A. nasza Grupa zyska wiedzę i szerokie doświadczenie w sprzedaży internetowej, co pozwoli nam na dalszy rozwój tego obszaru dla naszych klientów, właścicieli niezależnych sklepów detalicznych - mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. Ta inwestycja to kolejny element realizacji naszej strategii wspierania niezależnego handlu w Polsce.
Frisco.pl jest liderem warszawskiego rynku e-grocery, to jeden z największych i najdłużej działających supermarketów online.
Transakcja nabycia Frisco S.A. została sfinansowana z kredytu udzielonego przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju („EBOiR”) w kwocie stanowiącej w złotych ekwiwalent 50 mln euro. Środki te, poza nabyciem Frisco SA, zostaną wykorzystane również na zarządzanie kapitałem obrotowym w bieżącej działalności operacyjnej Grupy.
Ponadto, w ramach zmian w strukturze finansowania Grupy, w dniu 19 czerwca b.r. Eurocash zawarł umowę o 3-letni kredyt rewolwingowy na łączną kwotę 600 mln zł. Zawarta umowa pozwoli na refinansowanie obecnego zadłużenia z tytułu umowy kredytu zawartej w dniu 14 września 2015 r., której termin spłaty upływa w dniu 14 września 2020 r. Nowe umowy kredytowe przyczynią się do wzrostu bezpieczeństwa finansowania Grupy w długim okresie.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu udostępniły raport roczny z rankingu „Równi w Biznesie” za rok 2019 i zapowiadają, że jego tegoroczna edycja obejmie jeszcze więcej kategorii produktowych i producentów.
W zeszłym roku analizy strategii rynkowych stosowanych przez największych producentów dóbr szybko rotujących w Polsce do listopada zeszłego roku objęły ponad 160 dostawców i 29 kategorii produktowych. W tym roku kategorii będzie 35, a producentów – ponad 180. Oprócz najpopularniejszych artykułów spożywczych w rankingu znajdą się też środki czystości i higieniczne.
- Ubiegłoroczny ranking pokazał, że coraz więcej producentów dostrzega potrzebę opracowania strategii dla handlu niezależnego. W sklepach lokalnych dokonuje się około 40 proc. sprzedaży produktów spożywczych. Tak dużego rynku, jego uczestników i klientów nie należy ignorować – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Zakupów Centralnych w Grupie Eurocash.
Różnice w traktowaniu poszczególnych kanałów sprzedaży przez producentów są widoczne przede wszystkim w oferowaniu produktów w lepszych cenach w supermarketach i dyskontach. Są kategorie, w których różnica pomiędzy poziomem cen wynosi kilkanaście procent, a w skrajnych przypadkach nawet i 30%. Oprócz tego do sklepów mało- i średniopowierzchniowych często trafia inny asortyment lub jest on oferowany w innej wielkości opakowań. Dla klientów sklepów niezależnych rzadziej organizuje się też promocje sprzedaży.
Z powodu nierównego traktowania przez dostawców sklepy lokalne sprzedawały za mało niektórych kategorii produktów w stosunku do swojego udziału w rynku. Dotyczyło to np. nabiału, płatków śniadaniowych, kawy, ketchupów i majonezu. Wielu konsumentów w dyskontach czy supermarketach najczęściej kupowało ryż, makaron, soki lub wodę i napoje gazowane, mimo że do sklepu osiedlowego mają bliżej.
W zeszłym roku swoje podejście do sklepów niezależnych zmienili tacy giganci jak np. Coca-Cola i Pepsico, którzy w poprzednich latach byli skupieni na sprzedaży w dyskontach i supermarketach Coraz bardziej zrównoważona była strategia Lotte Wedel, największego producenta pralin i drugiego na polskim rynku dostawcy czekolady. Swoje miejsce w rankingu poprawiło też Nestlé, lider rynku płatków śniadaniowych. Równo klientów wszystkich rodzajów sklepów traktowali najwięksi producenci wódki. Sprawiedliwa była też strategia Herbapol – Lublin, największego w naszym kraju dostawcy herbaty.
- Niestety w ubiegłym roku najwięksi producenci nabiału swoje najlepsze cenowo oferty kierowali głównie do dyskontów i supermarketów. To nie służyło konsumentom, mimo że produkty świeże powinny być kupowane najbliżej miejsca zamieszkania, czyli w sklepach lokalnych. Zbyt duże dysproporcje nadal było widać wśród największych producentów dżemów i słodkich wypieków. W większości analizowanych kategorii najwyższe miejsca zajmowali mniejsi dostawcy, co oznacza, że to oni częściej upatrują swojej rynkowej szansy w równym traktowaniu klientów wszystkich rodzajów sklepów – ocenia Dominik Kasperek.
Pełny raport roczny z rankingu „Równi w Biznesie” za rok 2019 znajduje się na stronie GrupaEurocash.pl.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Grupa Eurocash oraz Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju („EBOiR”) w dniu 9 czerwca 2020 r. zawarły umowę kredytu w kwocie stanowiącej w złotych ekwiwalent 50 mln euro. Środki te zostaną wykorzystane na sfinansowanie nabycia Frisco S.A. (dodatkowych 56% akcji) oraz na kapitał obrotowy. Okres kredytowania wynosi 5 lat. EBOiR będzie korzystał z uzgodnionego pakietu zabezpieczeń.
– Inwestycja we Frisco to kolejny element naszej strategii ukierunkowanej na wspieranie niezależnego handlu w Polsce poprzez rozwój innowacyjnych formatów detalicznych i rozwiązań technologicznych – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. Dzięki przejęciu Frisco S.A. nasza Grupa będzie mogła skorzystać z zaawansowanego know-how tej spółki w zakresie sprzedaży internetowej, co pozwoli nam na rozwój tego obszaru dla naszych klientów – właścicicieli niezależnych sklepów detalicznych.
Pozyskane od EBOiR finansowanie pozwoli również Grupie Eurocash na zarządzanie kapitałem obrotowym w jej bieżącej działalności operacyjnej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Inteligentna e-laska dla osób niewidomych i interaktywna gra fabularna dla hoteli – to właśnie te dwa pomysły na biznes zdobyły główne nagrody w konkursie „Generacja P – Herosi na Starcie”. Ich autorzy otrzymają po 25 tys. zł na rozwój własnych pomysłów. Konkurs został zorganizowany przez Grupę Eurocash, która już od 25 lat wspiera rozwój przedsiębiorczości, również wśród najmłodszych pokoleń Polaków.
Celem konkursu była promocja przedsiębiorczości i ułatwienie młodym ludziom do 26. roku życia startu własnego biznesu. Konkurs odbył się w dwóch kategoriach wiekowych: 16-19 i 20-26 lat. Żeby się do niego zgłosić, wystarczyły dobre chęci i pomysł na własną działalność. W kolejnych etapach uczestnicy konkursu brali udział w warsztatach i szkoleniach, w ramach których mogli rozwijać swoje projekty przy wsparciu doświadczonych ekspertów ze Startup Academy i mentorów z Grupy Eurocash. Dziesięć najlepszych projektów trafiło do finału.
– Jury miało trudne zadanie. Uczestnicy, którzy zgłosili się do naszego konkursu, mieli naprawdę świetne, innowacyjne pomysły. W ciągu miesiąca intensywnych prac na warsztatach i podczas szkoleń powstały na ich bazie solidne biznesplany, które uwzględniają rozbudowane strategie sprzedażowe i marketingowe. Praca z tak utalentowanymi, pełnymi entuzjazmu młodymi ludźmi była dla nas wszystkich bardzo pozytywnym doświadczeniem. Jestem pewien, że nie tylko oni od nas, ale także my od nich mogliśmy się sporo nauczyć. W końcu za innowacyjnymi projektami najczęściej stoją właśnie tacy kreatywni, nietuzinkowo myślący ludzie, a nie wielkie korporacje. Uczestnicy konkursu pokazali nam, że Polacy, bez względu na wiek, mają przedsiębiorczość w swoim DNA. – mówi Luis Amaral, Prezes Zarządu Grupy Eurocash i członek jury konkursowego.
Ostatecznie główna nagroda w młodszej kategorii została przyznana Mateuszowi Drabikowi za projekt Elan – inteligentnej, elektronicznej laski dla osób niewidomych. W starszej kategorii wiekowej wygrał zespół złożony z pięciu osób: Filipa Budnego, Michała Sawickiego, Mateusza Szustka, Piotra Juszkiewicza i Łukasza Kawki. Ich autorski projekt Magly pozwala przekształcić pobyt w hotelu w interaktywną rozgrywkę fabularną łączącą świat rzeczywisty z wirtualnym. Autorzy zwycięskich pomysłów otrzymają po 25 tys. zł na rozwój zaprezentowanych projektów.
Druga nagroda w młodszej kategorii wiekowej, w wysokości 10 tys. zł, trafiła do Maksymiliana Skicy i jego platformy ZamowSzambo.pl. Zespół Macieja Górskiego, Tymoteusza Uzarczyka, Ryszarda Zawiły, Pauliny Kucharczyk oraz Krystiana Fudali zdobył drugą nagrodę w grupie starszej za projekt UVGS.
Zamowszambo.pl to platforma agregująca oferty firm świadczących usługi wywozu nieczystości i asenizacyjne. Natomiast UVGS to urządzenie pozwalające na dezynfekcję produktów spożywczych na taśmach kas sklepowych, zanim trafią do rąk klienta.
Sześć pozostałych zespołów, które znalazły się w finale, otrzymały sesje rozwojowe prowadzone przez trenerów i coachów Akademii Umiejętności. Wartość nagrody to 1500 zł.
Więcej informacji o jubileuszowym konkursie „Herosi na Starcie” znajduje się na dedykowanej stronie internetowej: https://herosi.akademiaeurocash.com.pl/
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Blisko 79 tys. przeszkolonych przedsiębiorców i ich pracowników, 38 tys. biorących udział w stacjonarnych warsztatach, 23 tys. uczestników corocznych konferencji edukacyjnych, 18 tys. osób korzystających z platformy edukacyjnej oraz 212 słuchaczy studiów podyplomowych i kursu na SGH. Akademia Umiejętności Eurocash obchodzi właśnie swoje 10. urodziny. Z tej okazji, i z uwagi na okoliczności, zaprasza przedsiębiorców do świętowania swojego jubileuszu online. Wojciech Eichelberger, Jakub B. Bączek, Natalia Hatalska, Jacek Santorski, Rafał Ohme oraz inni znani mówcy i eksperci wygłoszą wykłady dla wszystkich uczestników Akademii.
Wykłady adresowane są do przedsiębiorców prowadzących niezależne sklepy detaliczne – klientów Grupy Eurocash, którzy prowadzą sklepy w organizowanych przez nią sieciach partnerskich i franczyzowych. Ich program został skonstruowany tak, aby dostarczyć słuchaczom praktycznej wiedzy i inspiracji pomocnych zarówno w prowadzeniu biznesu detalicznego, ale także w zakresie rozwoju osobistego i zagadnień związanych z pandemią koronawirusa. W ramach cyklu wykładów przedsiębiorcy będą mogli wysłuchać Krzysztofa Łagowskiego i Michała Pieprznego (Deloitte), Mungo Keulemansa (PMR), Ewy Rybołowicz (Nielsen), Rafała Ohme, Szymona Kudły, Wojciecha Eichelbergera, Natalii Hatalskiej, Marka Zubra, Nikolaya Kirova, Jakuba B. Bączka, Pawła Tkaczyka i Jacka Santorskiego. Tematyka zajęć jest bardzo szeroka – mówcy poruszą bowiem zagadnienia związane z zarządzaniem biznesem w zmieniającym się świecie, trendami konsumenckimi w okresie i po okresie epidemii, scenariuszami na przyszłość, inspirującym przywództwem i motywacją w trudnych czasach czy technikami radzenia sobie ze stresem.
– Akademia Umiejętności Eurocash od początku swojego istnienia stawiała na nowatorskie i nowoczesne rozwiązania. Od wielu lat w działaniach edukacyjnych wykorzystujemy Internet i nowe technologie. Narzędzia do komunikacji i przekazywania treści online takie jak webinaria, telewizja internetowa, wideokonferencje i e-booki doskonale znane są uczestnikom Akademii. Mamy poczucie, że dobrze przygotowaliśmy niezależnych przedsiębiorców na te nowe, trudne czasy, zapewniając im przez ostatnie 10 lat praktyczną wiedzę rynkową i dostęp do takich form edukacji, z których można korzystać nawet bez wychodzenia z domu. Te 10 inspirujących wykładów to nasze podziękowanie dla nich, ale też kolejna porcja wiedzy i motywacji na najbliższe miesiące – mówi Katarzyna Kopaczewska, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Wszystkie wykłady oraz ich nagrania będą dostępne bezpłatnie dla sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash (abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek, Lewiatan, Duży Ben oraz Kontigo). Więcej informacji o ofercie edukacyjnej Akademii udzielają przedstawiciele sieci Grupy Eurocash.
Wykłady startują na początku czerwca i potrwają do połowy grudnia 2020 r.
Szczegółowy plan wykładów poniżej:
Prowadzący
Temat
Termin
Trendy rynkowe i konsumenckie w okresie i po epidemii koronawirusa - cykl
Michał Pieprzny, Krzysztof Łagowski - Deloitte
Jak zmieniają się zachowania konsumentów w czasie epidemii i jakie to ma przełożenie na funkcjonowanie sklepów spożywczych?
czerwiec 2020
Mungo Keulemans, PMR
Biznes po kwarantannie. Konsument, zachowania, scenariusze przyszłości
czerwiec 2020
Ewa Rybołowicz
Nielsen
Trendy konsumenckie w czasie epidemii koronawirusa
czerwiec 2020
Michał Pieprzny, Krzysztof Łagowski - Deloitte
Jak prowadzić sklep w czasie epidemii koronawirusa? - praktyczne wskazówki dla przedsiębiorców
czerwiec 2020
Rafał Ohme
Trening neurofitness pokona wirusa - wykład na trudne czasy
lipiec 2020
Szymon Kudła
Prosty kompas na trudne czasy. Zarządzanie zespołem w niepewnych czasach
lipiec 2020
Wojciech Eichelberger
Jak radzić sobie ze stresem w pracy w okresie epidemii i nie tylko?
sierpień 2020
Marek Zuber
Jak zarządzać firmą w czasie zmian? Podsumowanie sytuacji makroekonomicznej w Polsce i na świecie w okresie pandemii
wrzesień 2020
Natalia Hatalska
Handel i konsument po koronawirusie - trendy i scenariusze na przyszłość
wrzesień 2020
Nikolay Kirov
Jak zapewniać energię i motywację zespołu w świecie zmian?
październik 2020
Paweł Tkaczyk
Marketing sklepu w lokalnej społeczności - jak wyróżnić się od konkurencji w czasie zmian?
październik 2020
Jakub B. Bączek
Jak dbać o siebie i motywować siebie i innych w świecie zmian?
listopad 2020
Jacek Santorski
Inspirujący lider w czasach kryzysu i recesji
grudzień 2020
Luis Amaral
Siła handlu niezależnego
grudzień 2020
***
Akademia Umiejętności Eurocash od 10 lat nieprzerwanie dostarcza przedsiębiorcom nowoczesne narzędzia edukacyjne, wsparcie merytoryczne i praktyczną wiedzą przekazywaną w sposób przystępny i wygodny. Od początku epidemii prowadzi bezpłatne webinaria oraz warsztaty on-line dla właścicieli sklepów spożywczych z poradami ekspertów nt. szybko zmieniających się przepisów prawnych, np. związanych z prawem pracy (we współpracy z Kancelarią Prawną SKS) czy regulacji i przepisów sanitarnych związanych z BHP w sklepie spożywczym. W 2020 roku w webinariach Akademii Umiejętności Eurocash wzięło udział blisko 2 tys. osób! W 2019 roku na platformie edukacyjnej Akademii Umiejętności Eurocash wykonanych zostało 60 tys. kursów e-learningowych.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Spróbuj wyszukać ponownie.