– Rok 2020, w którym planowaliśmy świętowanie 25-lecia Grupy Eurocash, bardziej niż kiedykolwiek pokazał, jak ważna jest nasza misja wspierania polskich niezależnych detalistów. Naszym nadrzędnym celem było zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw żywności do milionów konsumentów w każdym zakątku Polski. Bliskość małych i średnich sklepów spożywczych, ich lokalność, doświadczona i znająca konsumenta obsługa, zyskały jeszcze bardziej na znaczeniu. Mimo wielu wyzwań, wypełniliśmy naszą misję. Wypracowaliśmy też solidne wyniki finansowe pomimo faktu, że sprzedaż kilku z naszych biznesów, jak Eurocash Gastronomia czy Inmedio, istotnie spadła na skutek ograniczeń związanych z COVID-19 – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Hurt: zamówienia on-line coraz popularniejsze
Sprzedaż segmentu hurtowego w 2020 r. sięgnęła 18,9 mld zł (+1,0% r/r) i stanowiła ponad 74% łącznych przychodów Grupy Eurocash. EBITDA tego segmentu wyniosła 629 mln zł (+1,4% r/r).
– W minionym roku zanotowaliśmy dalszy wzrost sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Znacząco wyższa niż rok wcześniej była również sprzedaż Eurocash Serwis. Wzrosty te zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w 2019 r. kontraktu z Orlenem – powiedział Jacek Owczarek.
– Rok 2020 w segmencie hurtowym to także okres dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już blisko 80% sprzedaży w formacie Eurocash Dystrybucja, zaopatrującym m.in. sklepy franczyzowe Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama – wskazał członek zarządu Grupy Eurocash.
Na koniec 2020 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 180 hurtowni Cash&Carry, w ramach której organizowana jest sieć sklepów partnerskich abc licząca 9 317 lokalnych sklepów spożywczych (wzrost o 332 placówki w porównaniu z końcem 2019 r.). W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych natomiast było 5 251 sklepów (wzrost o 118 r/r).
Detal: integracja zakończona, czas na dalszą cyfryzację i ekspansję
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2020 r. wyniosła 6,1 mld zł (+3,2% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 315 mln zł (+1,4%).
– W minionym roku sfinalizowaliśmy integrację przejętych we wcześniejszych latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Dziś jest to jedna struktura organizacyjna, funkcjonująca pod wspólną marką, w związku z czym możemy teraz skupić się na rozwoju oferty dla konsumentów, transformacji cyfrowej, a także dalszej ekspansji, wspólnie z naszymi klientami – właścicielami niezależnych sklepów detalicznych – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.
Na koniec 2020 r. sieć handlu detalicznego Grupy Eurocash obejmowała 1 573 małe supermarkety (967 franczyzowych oraz 606 własnych), w tym 1 545 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 432 saloników prasowych Inmedio.
Projekty: ekspansja w każdym formacie
Sprzedaż segmentu Projekty w 2020 r. przekroczyła 300 mln zł i była o 187% wyższa niż w 2019 r. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z nabycia przez Eurocash w czerwcu ubiegłego roku większościowego pakietu akcji Frisco, w związku z czym w drugim półroczu 2020 r. Grupa konsolidowała 100% wyników e-supermarketu. Konsolidacja Frisco, które osiągnęło już próg rentowności, miała również pozytywny wpływ na wynik EBITDA segmentu Projekty. Ujemna wartość EBITDA (-33 mln zł w 2020 r. wobec -40 mln zł w 2019 r.) związana jest z kosztami dalszej ekspansji rozwijanych przez Grupę Eurocash innowacyjnych formatów detalicznych. Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec 2020 r. liczyła już 129 placówek (+52 r/r), sklepy kosmetyczne Kontigo były obecne w 36 lokalizacjach (+6 r/r), a sieć abc na kołach liczyła 115 mobilnych sklepów (+29 r/r).
– W 2021 r. planujemy kontynuować ekspansję każdego z tych projektów. Jeśli chodzi o Frisco.pl, którego sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o około 60% r/r, planujemy sukcesywnie umożliwiać robienie zakupów w naszym e-supermarkecie mieszkańcom kolejnych dużych miast. Zgodnie z zapowiedziami, po Warszawie, od listopada ubiegłego roku wygodne zakupy na Frisco.pl dostępne są już także dla mieszkańców Wrocławia – przypomniał Jacek Owczarek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Eurocash zawarł umowę inwestycyjną, na podstawie której nabędzie 49% (a docelowo 50%) udziałów w spółce Arhelan prowadzącej ponad 100 sklepów detalicznych w północno-wschodniej Polsce.
Inwestycja w Arhelan wpisuje się w strategię rozwoju Grupy Eurocash w segmencie detalicznym, która zakłada stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów w oparciu o sklepy własne oraz franczyzowe. Dzięki tej transakcji Eurocash zyskuje partnera do wspólnego rozwoju sieci detalicznej w północno-wschodniej Polsce, docelowo w ramach struktur franczyzowych Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum. Wsparcie kapitałowe ze strony największego hurtowego dystrybutora żywności w Polsce, a także jego doświadczenie i know-how, umożliwią szybszy rozwój sieci sklepów Arhelan.
– Arhelan to nasz ważny partner biznesowy w tym regionie Polski. Dzięki wieloletniej współpracy w zakresie zaopatrzenia hurtowego mieliśmy okazję poznać filozofię pracy tej sieci. Mamy ogromny szacunek dla osób, które stworzyły tę organizację od podstaw i z sukcesami zarządzają nią na bardzo konkurencyjnym rynku. Doceniając wieloletnie doświadczenie oraz znajomość lokalnej specyfiki, postanowiliśmy zaangażować się w jej dalszy rozwój – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Arhelan to jedna z największych regionalnych sieci supermarketów w Polsce, działająca na terenie województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Firma Arhelan działa na rynku od 1991 roku i zatrudnia prawie 2000 pracowników. Jej przychody ze sprzedaży w 2020 r. przekroczyły 500 mln zł. Wyróżnikami marki są świeże produkty najwyższej jakości, pozyskiwane od sprawdzonych dostawców, a model ekspansji Arhelanu wpisuje się w społecznie odpowiedzialną obecność na lokalnych rynkach.
– W obliczu zmieniających się warunków rynkowych, ekspansji dużych sieci, jak również wyzwań związanych z nowymi regulacjami prawnymi oraz postępującą digitalizacją, chcemy zapewnić klientom dostęp do atrakcyjnej oferty asortymentowej oraz cenowej, uwzględniającej specyfikę lokalnych rynków, na jakich działają nasze sklepy. Jednocześnie rozumiemy, że musimy inwestować nie tylko w rozwój sieci, ale też w nowoczesne narzędzia marketingowe i informatyczne, ułatwiające naszym klientom robienie codziennych zakupów. Dlatego łączymy siły z partnerem, z którym będziemy mogli lepiej wykorzystać potencjał rozwoju naszej firmy – mówi Helena Burzyńska, członek zarządu oraz założycielka sieci Arhelan.
– Naszą ambicją jest zapewnienie konkurencyjności niezależnym polskim handlowcom, poprzez zapewnienie im dostępu do efektywnej logistyki oraz nowoczesnych narzędzi marketingowych i cyfrowych. W Grupie Eurocash wierzymy w partnerstwo biznesowe oraz wysoko cenimy kompetencje właścicieli Arhelanu, w związku z czym chcemy utrzymać obecny charakter firmy, jako naszego partnera w tym przedsięwzięciu – podkreśla Jacek Owczarek.
– Utrzymanie konkurencyjności na rynku handlu detalicznego wymaga znaczących inwestycji. Rosnące wymagania konsumentów powodują, że jest to kierunek, od którego nie ma odwrotu. Jestem przekonana, że zaangażowanie kapitałowe Eurocash jako nowego partnera w naszej firmie pomoże nam kontynuować ekspansję i rozwój sieci w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów. Mamy pomysły na inwestycje, które – dzięki zaangażowaniu i wsparciu Eurocash – mają zdecydowanie większe szanse na realizację – dodaje Helena Burzyńska.
Zawarta przez strony umowa inwestycyjna przewiduje, że w późniejszym terminie Eurocash nabędzie dodatkowo 1% udziałów w Arhelanie, zwiększając tym samym swoje zaangażowanie do 50%. Umowa określa również zasady współpracy Arhelanu z Grupą Eurocash, w tym docelowego funkcjonowania Arhelanu w ramach struktur franczyzowych sieci Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum.
Transakcja uzależniona jest od spełnienia szeregu warunków, w szczególności uzyskania przez Eurocash zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie kontroli nad Arhelanem.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
125 webinarów, w których udział wzięło ponad 23 000 uczestników. Niemal 12 500 przeszkolonych on-line nowo zatrudnionych pracowników handlu różnego szczebla, ponad 1 600 uczestników warsztatów stacjonarnych (jeszcze przed pandemią) oraz więcej niż 21 000 stałych użytkowników platformy e-learningowej i ponad 130 000 wykonanych kursów e-learningowych. Akademia Umiejętności Eurocash, która w tym roku obchodzi 10. urodziny, mijający rok podsumowuje wielkimi liczbami.
– Pierwszy kwartał tego roku rozpoczęliśmy tradycyjnie – od prowadzonych stacjonarnie warsztatów, ale od razu po wprowadzeniu pierwszych obostrzeń związanych z epidemią, całą naszą działalność przenieśliśmy do sieci – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. – Musieliśmy działać błyskawicznie, dostosować zarówno narzędzia, jak i program Akademii do nowych realiów. Pierwszy webinar poświęcony zagadnieniom związanym z epidemią odbył się już 18 marca. W takiej formie przeprowadziliśmy jeszcze później 124 webinary. Ostatni z nich, który zgromadził największą publiczność, poprowadził w grudniu Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash. W maju, w odpowiedzi na potrzeby naszych klientów, wprowadziliśmy przyspieszoną ścieżkę wdrożeniową dla nowo zatrudnionych pracowników sklepów. W taki sposób chcieliśmy wesprzeć przedsiębiorców w rekrutacji przy obecnych warunkach. W 2021 roku planujemy wrócić do szkoleń stacjonarnych, w sklepie to najbardziej ulubiona forma szkoleń naszych klientów, ale będziemy też kontynuować szkolenia on-line. Rok 2021 rozpoczniemy cyklem webinariów poświęconych nowinkom technologicznym wykorzystywanym w handlu detalicznym takim jak fotowoltaika czy energooszczędne urządzenia chłodnicze w sklepie spożywczym – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.
Webinary Akademii przeprowadzone w 2020 r. dotyczyły zarówno zarządzania biznesem w kryzysie, nowych trendów konsumenckich, przywództwa i motywacji do pracy w trudnych czasach, ale także wprowadzonych regulacji i obostrzeń. Prowadzili je m.in. eksperci i mówcy motywacyjni tacy jak: prof. Rafał Ohme, Wojciech Eichelbeger, Marek Zuber, Natalia Hatalska, Paweł Tkaczyk, Jacek Santorski, Szymon Kudła, Jakub B. Bączek, eksperci rynkowi (np. z firm Deloitte, Nielsen, Kantar), prawnicy z Kancelarii Prawnej SKS (partnera Akademii), a także trenerzy Akademii i pracownicy Grupy Eurocash.
Eksperci i trenerzy AUE opracowali również ekspresowy program edukacyjny, który pomógł przedsiębiorcom w sprawnym i bezpiecznym przeszkoleniu nowo zatrudnionych pracowników sklepów, skorzystało z niego ponad 12 tys. osób.
Epidemia nie przeszkodziła również w szerzeniu wiedzy także wśród młodszego pokolenia. Akademia Umiejętności Eurocash, jako partner Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych, w trakcie swoich webinarów pokazała niemal 700 uczniom szkół branżowych i techników, na czym polega praca w zawodzie sprzedawcy, logistyka, magazyniera oraz osoby prowadzącej własną działalność w ramach jednej z sieci franczyzowych organizowanych przez Grupę Eurocash.
W minionym roku na popularności zyskała również sama platforma edukacyjna Akademii Umiejętności Eurocash. Obecnie korzysta z niej ponad 21 tys. osób, czyli o niemal 22 proc. więcej niż w ubiegłym roku.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Grupa Eurocash wystartowała niedawno z kolejną odsłoną kampanii społecznej „Herosi Codzienności”. Akcja ma pokazać rolę i znaczenie lokalnych sklepów „tuż za rogiem” i zachęcić Polaków do robienia w nich codziennych zakupów. Kampania jest promowana m.in. w mediach społecznościowych przez znanych influencerów. Eurocash nakręcił także krótki film pokazujący przewagi sklepów niezależnych prowadzonych przez przedsiębiorców nad sklepami centralnie zarządzanymi. Do tej pory miał on już ponad 670 000 wyświetleń.
– Choć dzięki lokalnym sklepom miliony Polaków codziennie mają dostęp do potrzebnych produktów, to rzadko myślimy o nich jako o filarach polskiej gospodarki oraz o tym, jak ważna społecznie jest ich rola. Właśnie dlatego przygotowaliśmy naszą kampanię społeczną – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. – Nagłaśnia ona to, co wszyscy doskonale znają ze swoich codziennych zakupów, a co w tym roku stało się oczywiste z uwagi na epidemię koronawirusa. Sklepy „tuż za rogiem” to bezpieczne zakupy, bliskie relacje klientów z pracownikami i właścicielami sklepów, wygoda i poczucie podmiotowości konsumenta. Nasza kampania ma także znacznie szerszy wymiar. Na naszym filmie i materiałach nie umieściliśmy naszego logotypu, ponieważ chcemy zwrócić uwagę jak istotna społecznie jest praca i poświęcenie właścicieli i pracowników wszystkich niezależnych sklepów, zarówno tych zrzeszonych w sieciach franczyzowych, jak i działających samodzielnie pod własnym szyldem czy też nawet zaopatrujących się w innych niż nasze hurtowniach. Chcemy pokazać, że wszyscy oni są Herosami Codzienności. Dlatego liczę, że w udostępnianie naszego filmu zaangażują się wszyscy, którym na sercu leży dobro handlu niezależnego i wspieranie lokalnych przedsiębiorców. Liczymy na Was! – dodaje Martinho.
Kampania „Herosi Codzienności” miała swoją pierwszą odsłonę w marcu tego roku, w trakcie pierwszej fali epidemii koronawirusa. W ramach drugiej, obecnej odsłony kampanii, Grupa Eurocash stworzyła m.in. film prezentujący wyjątkowość relacji, jakie tworzą się między konsumentami a osobami pracującymi w sklepach „tuż za rogiem”. Film można zobaczyć TUTAJ. Do tej pory miał on już ponad 670 000 wyświetleń (za pośrednictwem mediów społecznościowych i serwisu YouTube).
Kampania jest wspierana także przez znanych influencerów i gwiazdy mediów, którzy na swoich mediach społecznościowych pokazują za co cenią lokalne sklepy i zakupy w nich.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Według przedsiębiorców, którzy prowadzą niezależne sklepy detaliczne, pod wpływem epidemii zmieniły się zwyczaje zakupowe konsumentów. Coraz częściej wybierają sklepy lokalne, wskazując na bezpieczeństwo i bliskość. Jakie trendy konsumenckie i zmiany na rynku handlu pozostaną z nami na dłużej? Grupa Eurocash publikuje raport „COVID-19 oczami Przedsiębiorców”.
– Jako Grupa Eurocash za cel postawiliśmy sobie konsekwentne realizowanie naszej misji, czyli zapewnienie ciągłości dostaw, tak by każdy Polak miał stały dostęp do żywności. Aż 40% ludności w Polsce mieszka w miejscowościach liczących poniżej 10 tysięcy mieszkańców, a wielu z nich nie ma dostępu do wielkich sieci handlowych. Jesteśmy za to my i sklepy naszych klientów. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash zapewniają dostęp do żywności milionom Polaków. Wyniki tego badania są dla nas niezwykle cenne, ponieważ wiemy, jak lepiej odpowiadać na potrzeby przedsiębiorców, z którymi współpracujemy na co dzień oraz w jaki sposób rozwijać nasz biznes - teraz i w przyszłości. Wiemy też, jak zmieniały się nawyki zakupowe konsumentów oraz po jakie produkty sięgali w danej fali epidemii. Dzięki temu możemy cały czas pracować nad naszą ofertą i dostarczać coraz to nowe i lepsze rozwiązania naszym klientom – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Aż 70% zapytanych przedsiębiorców zauważyło po pierwszych 6 miesiącach epidemii wzrost obrotów w swoich sklepach. Spadki odnotowało 17%, a brak zmian - 13% właścicieli sklepów lokalnych. Zdaniem ankietowanych na wzrost obrotów wpływ miało kilka czynników, wśród których wymieniane są: wzrost liczby płatności bezgotówkowych, zaangażowanie właścicieli sklepów w działania prospołeczne i pozyskanie nowych klientów kupujących do tej pory w hipermarketach i dyskontach.
Pod wpływem epidemii ponad 58% badanych przedsiębiorców wprowadziło w swoich sklepach nowe rozwiązania takie jak zakupy na telefon lub za pomocą komunikatora, odbiór gotowych zakupów w sklepie lub dostarczanie ich do domu.
Sytuacja epidemiczna i nastroje konsumentów miały wpływ na listy zakupowe. Kiedy w Polsce diagnozowano pojedyncze przypadki koronawirusa w sklepach szybko rosło zainteresowanie produktami do ochrony przed wirusami i wspierającymi zdrowie. Wzrost liczby chorych związanych z COVID-19 wpłynął na zwiększenie wartości koszyków zakupowych, głównie przez kupowanie na zapas produktów suchych. Ograniczenia w przemieszczaniu zwiększyły zainteresowanie zakupami przez Internet, ale pojawiły się obawy o ograniczenia w dostępności niektórych towarów i wzrost cen. Powrót do pracy i szkoły przywrócił normalność, ale większość klientów zachowała ostrożność higieniczną w sklepach. Konsumenci wprawdzie rzadziej chodzili na zakupy, ale gdy to robili, to wybierali sklepy lokalne. Priorytetem stały się bezpieczeństwo i bliskość sklepu.
Przedsiębiorcy zauważyli, że przed epidemią kupujący przychodzili do sklepów osiedlowych niemal codziennie. Epidemia koronawirusa spowodowała, że zwiększyła się wartość koszyka, jednak konsumenci odwiedzali sklepy rzadziej – 2-3 razy w tygodniu.
Na pytanie o to, jakie zmiany przedsiębiorcy wprowadziliby w sklepach, gdyby mieli taką możliwość, dysponując aktualną wiedzą po kilku miesiącach epidemii koronawirusa, aż 90% z nich zrezygnowałaby z godzin dla seniorów. Inne postulowane zmiany to rozporządzenia, które ułatwią egzekwowanie nakazu zasłaniania ust i nosa w sklepie oraz regulowanie cen przez rząd w czasie zwiększonego popytu na środki ochrony przed wirusem.
Zdaniem właścicieli sklepów niezależnych, konsumenci powracający do sklepów lokalnych pozostaną w nich na dłużej – mają obawy przed przebywaniem w dużych placówkach handlowych. Przedsiębiorcy wierzą, że po epidemii handel niezależny powinien przy pomocy promocji oraz cen powalczyć o kupujących w dyskontach oraz innych placówkach wielkopowierzchniowych. Zakładają, że utrzyma się wysoka liczba transakcji bezgotówkowych (w niektórych sklepach wzrosła nawet o 50% w porównaniu do okresu sprzed epidemii). W trosce o bezpieczeństwo swoje, pracowników i klientów przedsiębiorcy nie chcą rezygnować ze środków ochrony (rękawiczki, maseczki, płyny), nawet po wygaśnięciu epidemii.
– Jesteśmy bogatsi w wiedzę, na temat tego jak będzie wyglądał handel detaliczny w kolejnych miesiącach, a być może nawet latach. Rynek niezależny może na tym zyskać. Konsumenci w trosce o siebie i swoich bliskich będą wybierać zakupy blisko domu, w miejscach, które uważają za bezpieczne, być może środki ochrony zostaną w sklepach na długi czas, a płatności bezgotówkowe staną się jeszcze bardziej powszechne – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Raport „COVID-19 oczami przedsiębiorców” został przygotowany w oparciu o wyniki pogłębionych ankiet telefonicznych przeprowadzonych od kwietnia do lipca br. na reprezentatywnej grupie 346 właścicieli sklepów detalicznych. W raporcie zostały także wykorzystane dane z dostępnych badań rynkowych autorstwa agencji badawczych.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Hurt: już ponad 30% sprzedaży realizowanej poprzez eurocash.pl
Sprzedaż segmentu hurtowego Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2020 r. sięgnęła 5,26 mld zł (+3,4% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła 185 mln zł (+7,4% r/r).
– Silnym wsparciem przychodów w hurcie była sprzedaż do niezależnych sklepów oraz franczyzobiorców, a także dynamiczny wzrost sprzedaży papierosów i produktów impulsowych. Wzrosty te z nawiązką zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w poprzednim roku kontraktu z Orlenem – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Trzeci kwartał był również kolejnym z rzędu, w którym odnotowaliśmy rekordową sprzedaż za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już 31% łącznej sprzedaży w segmencie hurtowym (nie uwzględniając formatu Cash & Carry). To pokazuje, że nasze rozwiązanie e-commerce dla przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne ma ogromny potencjał nie tylko w okresie zamknięcia gospodarki, lecz również w okresie, gdy większość restrykcji związanych z epidemią została zniesiona. Klienci doceniają eurocash.pl między innymi za wygodę i szybkość zamówień – podkreślił Jacek Owczarek.
Detal: Delikatesy Centrum zwiększają sprzedaż i uruchamiają usługę click & collect
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale br. wyniosła 1,58 mld zł (+3,5% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 76 mln zł (wobec 79 mln zł przed rokiem).
– Motorem wzrostu przychodów w detalu była głównie sprzedaż realizowana przez sklepy franczyzowe Delikatesy Centrum. Znaczący wzrost zanotowały także saloniki prasowe Inmedio, które w trzecim kwartale odbudowały sprzedaż po okresie ograniczeń w funkcjonowaniu galerii handlowych, obowiązujących od marca do maja – wskazał Jacek Owczarek.
– Bieżący rok jest okresem dalszej integracji przejętych we wcześniejszych latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Jej finalnym etapem, zaplanowanym na czwarty kwartał tego roku, jest ujednolicenie asortymentu i rebranding sklepów Mila. Ważnym wydarzeniem minionego kwartału było natomiast przygotowanie do uruchomienia usługi „click & collect” w Delikatesach Centrum, dzięki której konsumenci mogą zamówić zakupy przez internet, a następnie odebrać je w wybranej placówce. Usługa ta jest dostępna już w ponad 1,2 tys. supermarketów w całej Polsce, a w ofercie on-line Delikatesów Centrum znaleźć można około 6,7 tys. produktów – poinformował członek zarządu Grupy Eurocash.
Projekty: wzrost w każdym formacie, Frisco na progu rentowności operacyjnej
Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale 2020 r. przekroczyła 100 mln zł i była o 268% wyższa niż w analogicznym okresie 2019 r. Ten skokowy wzrost wynika przede wszystkim z odkupienia przez Eurocash w czerwcu br. większościowego pakietu akcji Frisco, w związku z czym począwszy od trzeciego kwartału br. Grupa konsoliduje 100% wyników czołowego polskiego e-supermarketu.
– Przychody Frisco w omawianym okresie wyniosły ponad 50 mln zł i były ponad dwukrotnie wyższe niż w trzecim kwartale 2019 r. Taki poziom sprzedaży oznacza osiągnięcie przez Frisco progu rentowności na poziomie wyniku operacyjnego (EBIT) – wskazał Jacek Owczarek.
W trzecim kwartale br. wzrost sprzedaży zanotowały także wszystkie innowacyjne koncepty detaliczne rozwijane przez Grupę Eurocash: Duży Ben (+111% r/r), abc na kołach (+108% r/r) i Kontigo (+46% r/r), co związane jest z ekspansją tych sieci. W przypadku marketów alkoholowych Duży Ben oraz mobilnych sklepów abc na kołach, istotny wzrost sprzedaży został osiągnięty również w ujęciu LFL – odpowiednio +16% i +32% r/r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Sieć supermarketów Delikatesy Centrum, organizowana przez Grupę Eurocash, uruchomiła usługę „click&collect”. Dzięki niej klienci będą mogli zamówić swoje zakupy przez internet, a następnie odebrać je w wybranej placówce sieci. Usługa dostępna jest już w ponad 1 200 supermarketów w całej Polsce. W ofercie online Delikatesów Centrum znaleźć można około 6 700 produktów.
Korzystanie z usługi jest proste – wystarczy wejść na stronę internetową sieci (sklep.delikatesy.pl), z dostępnej listy placówek wybrać najbliższy sklep i skompletować swoją listę zakupów. Po realizacji zamówienia wybrana placówka skontaktuje się telefonicznie z klientem, by potwierdzić dostępność produktów lub w przypadku ich braku zaproponować zamienniki. Po skompletowaniu zakupów przez pracowników sklepu, klient otrzymuje powiadomienie e-mail oraz sms o możliwości odbioru. Płatność realizowana jest na miejscu w sklepie. Łączna wartość jednorazowych zakupów dokonanych w systemie click&collect może wynosić od 50 do 300 zł, zakupy kompletowane są w ciągu maksymalnie 5 godzin, a klient ma 24 h na ich odebranie. Podczas odbierania zamówienia klient może uzupełnić zakupy, np. o produkty od lokalnych dostawców, które nie są na razie dostępne w ramach usługi.
– Wprowadzenie usługi click&collect to nasza odpowiedź na potrzeby konsumentów w związku z epidemią koronawirusa, ale także naszych klientów – franczyzobiorców prowadzących placówki pod szyldem Delikatesy Centrum – mówi Noel Collett, dyrektor generalny Delikatesów Centrum w Grupie Eurocash. – Rozwiązanie to pozwala na szybkie i bezpieczne zakupy, zmniejsza również czas przebywania w sklepie, a naszym klientom zapewnia kolejne rozwiązanie, które może podnosić ich konkurencyjność na rynku. Aktualnie jesteśmy na etapie intensywnych prac związanych z wdrażaniem kolejnych funkcjonalności i udoskonalaniem systemu. Planujemy wdrożyć usługę we wszystkich placówkach sieci i rozbudować naszą ofertę online do 7 tysięcy produktów do końca tego roku. Jednak już teraz jesteśmy największą siecią w handlu spożywczym z opcją click&collect. Dzięki temu mieszkańcy wsi i małych miejscowości w całej Polsce mogą skorzystać z usługi dostępnej do tej pory głównie dla mieszkańców dużych miast – dodaje Noel Collett.
W ramach sieci Delikatesy Centrum działa obecnie 1 565 placówek.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Groszek – jedna z największych w Polsce sieci sklepów franczyzowych, organizowana przez Grupę Eurocash – obchodzi właśnie swoje 20-lecie. Z tej okazji jej sklepy zyskają nowy logotyp, identyfikację wizualną i nową aranżację wnętrza. Sieć, licząca już ponad 1920 placówek, uruchomiła również nową aplikację dla konsumentów i system „Groszek POS” dla swoich franczyzobiorców, który pozwala m.in. na tworzenie spersonalizowanych promocji.
– To kolejna z sieci organizowanych przez naszą Grupę, która w ostatnim czasie zmienia logotyp i wprowadza szereg nowych rozwiązań do sklepów, które mają podnosić ich konkurencyjność na dynamicznie zmieniającym się rynku handlu detalicznego. Stałe wsparcie w budowaniu przewag małych i średnich sklepów to niezmiennie misja całej naszej Grupy – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. – Jeśli natomiast chodzi o sam proces wdrażania nowej wizualizacji, to sukcesywnie będziemy ją wprowadzać do wszystkich Groszków w Polsce. Od razu natomiast otrzymają ją nowe sklepy, dopiero przystępujące do sieci. Aktualnie nową wizualizację można zobaczyć w dwóch sklepach Groszek – w Polichnie i Józefowie nad Wisłą, ale lada moment dołączą do nich kolejne placówki – dodaje Jacek Owczarek.
Nowy logotyp i nowa wizualizacja
Nowy logotyp sieci w pewien sposób nawiązuje do jego pierwotnej wersji. Charakterystyczna czerwona kropka, która wcześniej stanowiła część nazwy sieci w logotypie – znalazła się teraz przed nią.
Choć sklepy Groszek nadal będą zielono-żółto-czerwone, to zmieni się oklejenie witryn i kasetony. Zmianom ulegnie również aranżacja wewnątrz sklepów. Pojawią się w nich nowe regały z drewna buczynowego, oznaczenia regałów i stref promocji, co pozwoli w łatwy sposób znaleźć klientom poszukiwany produkt. Pojawi się również nowa aranżacja i dodatkowe oświetlenie specjalistycznych stoisk mięsnych, warzywnych i piekarniczych.
Zmiany widoczne są również w komunikacji samej marki Groszek. Sieć zyskała nowe hasło: „Groszek. Pełny zakupów. Pełny radości”.
Nowe technologie dla franczyzobiorców i konsumentów
Kolejną niespodzianką z okazji 20-lecia sieci jest wprowadzenie nowej aplikacji mobilnej dla konsumentów „Groszek”. Aplikacja pozwala na prosty i szybki dostęp do najnowszych ofert. Znajdą się w niej m.in. informacje o nowej gazetce sklepu, a także o promocjach cenowych i wielosztukowych. Można też sprawdzić w niej godziny otwarcia wybranego sklepu i dostępne usługi. Pozwala ona również wysłać wiadomość bezpośrednio do sklepu, by podzielić się swoimi spostrzeżeniami lub poprosić o zamówienie jakiegoś produktu na specjalną okazję. W sekcji „Przydatne linki” znajdują się informacje o konkursach na Facebooku sieci, czy nowych filmikach publikowanych na kanale YouTube. Aplikacja dostępna jest do pobrania w sklepach Google Play i App Store.
System „Groszek POS” to z kolei rozwiązanie dedykowane franczyzobiorcom. To mobilne oprogramowanie, kto?re znacza?co usprawnia obsługe? kliento?w, zmniejsza kolejki i daje moz?liwos?c? zdalnego zarza?dzania sklepem z kaz?dego miejsca na s?wiecie. Groszek POS umoz?liwia takz?e obsługe? ofert promocyjnych, np. moz?liwos?c? promocji wielosztukowych.
Jak podkreśla Magdalena Pajor, Dyrektor ds. Sieci Franczyzowych: 20 lat obecności na rynku to dowód na to, że nasz model biznesowy się sprawdza, a sklepy Groszek dla wielu Polaków są miejscem pierwszego wyboru ze względu na swoją bliskość, szeroki asortyment i przyjazną atmosferę. Zaufało nam tysiące klientów i franczyzobiorców, i z całego serca im za to dziękujemy. Proponowane zmiany pozwolą budować przewagę konkurencyjną sklepów naszych franczyzobiorców i umożliwią jeszcze lepsze dopasowanie ich oferty do potrzeb lokalnych konsumentów. Ta możliwość oferowania produktów dostosowanych do konkretnych konsumentów zaopatrujących się w danym Groszku, to ich ogromna przewaga nad wielkopowierzchniowymi sklepami i sieciami, które oferują takie same produkty dla wszystkich, na terenie całej Polski – dodaje Magdalena Pajor.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
W ciągu ostatniego roku sklepy niezależne poprawiły swoją konkurencyjność cenową względem dyskontów i supermarketów. Jednak ograniczenia wywołane przez COVID-19 sprawiły, że znowu wielu producentów zaczęło proponować gorsze warunki handlowi niezależnemu i jego klientom – wynika z analizy drugiego kwartału 2020 roku na podstawie rankingu Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu „Równi w Biznesie”.
W prowadzonych w ramach rankingu analizach indeksów cenowych nie chodzi o inflacyjne zmiany cen, które monitoruje np. Główny Urząd Statystyczny, ale o różnice w średnich cenach tego samego, najpopularniejszego asortymentu, oferowanego przez największych producentów FMCG w sklepach niezależnych w porównaniu z supermarketami i dyskontami.
– Takie porównanie lepiej pokazuje realne różnice, z jakimi stykają się konsumenci w różnych sklepach i wskazuje producentów, którzy naszym zdaniem grają nie fair – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash, która współpracuje z ponad 80 tys. przedsiębiorców, właścicielami lokalnych sklepów w całym kraju.
Niezależni coraz lepsi
Porównanie indeksów cenowych rankingu „Równi w Biznesie” z kwietnia i maja 2019 roku z „covidowym” drugim kwartałem bieżącego roku pokazuje, że wielu producentów przekonało się do sklepów niezależnych, poprawiając w nich swoją ofertę. W relacji z dyskontami poprawa nastąpiła aż w 16 z 29 monitorowanych kategorii produktowych, a najwięcej jeśli chodzi o ceny ryżu (spadek różnicy w cenach z 35 do 12%), makaronu (spadek z 25 do 6%), chipsów i popcornu (z 25 do 22%), dżemów (z 24 do 20%), mleka (z 20 do 16%), ketchupu (z 19 do 16%) oraz herbaty (z 11 do 8%). Także w relacji z supermarketami handel niezależny poprawił konkurencyjność cenową w 17 z 29 kategorii, a najwięcej jeśli chodzi o czekolady (spadek z 16 do 13%), mleczne desery (z 13 do 10%), dżemy (z 12 do 9%) i makarony (z 5 do 2%).
Jednak nadal różnice cenowe tego samego asortymentu i tych samych producentów między sklepami niezależnymi a dyskontami wahają się między 6% (makarony) a 27% (ciastka). W odniesieniu do supermarketów wynoszą one od 2% (makarony i warzywa konserwowe) do 15% (musztardy).
– Konsumenci są gotowi płacić kilka procent więcej za wygodę jaką są zakupy w pobliżu domu lub miejsca pracy, ale przy większych różnicach zwykle rezygnują z zakupów, co nie służy ani im, ani właścicielom sklepów, ani tym bardziej producentom – uważa Dominik Kasperek.
Niewykorzystany potencjał
W sklepach mało- i średniopowierzchniowych realizuje się około 40% sprzedaży detalicznej, co wyróżnia Polskę na tle innych krajów europejskich. Rodzinne i zdecentralizowane sklepy tworzą największy, zlokalizowany najbliżej konsumentów i najczęściej przez nich odwiedzany kanał dystrybucyjny. Według Grupy Eurocash i Polskiej Izby Handlu, jego potencjał nie jest w pełni wykorzystywany przez największych producentów, którzy faworyzując dyskonty lub centralnie zarządzane supermarkety, osłabiają niezależny handel i negatywnie wpływają na jego klientów.
Sytuację nieco pogorszyła epidemia, ponieważ jej wpływ na gospodarkę i życie ludzi przełożył się na strategie rynkowe producentów żywności oraz środków czystości i higieny. Pokazuje to porównanie indeksów cenowych rankingu „Równi w Biznesie” za pierwszy i drugi kwartał tego roku. W tym czasie doszło do pogorszenia relacji cenowych między sklepami niezależnymi a dyskontami w 15 z 35 kategorii produktowych, oraz w 17 na 35 kategorii w relacji z supermarketami.
Walka o zrównoważone strategie
– W drugim kwartale zaczęła się rywalizacja dystrybutorów o najbardziej chodliwy towar i ceny. Dotyczyło to np. makaronu, ryżu, środków do prania i papieru toaletowego. Z kolei producenci piwa lub whisky agresywnymi promocjami postanowili odrobić straty spowodowane lockdownem. Najłatwiej takie akcje było im zorganizować w dyskontach i supermarketach, ale lepsze ceny i promocje w sklepach niezależnych świadczą o tym, że i ten rynek stał się partnerem do podnoszenia sprzedaży wielu producentów – podsumowuje Dominik Kasperek.
Przykładem dostawcy, który w drugim, „covidowym” kwartale dużo zainwestował w swoją obecność w sklepach niezależnych jest producent czekolad Lindt & Sprüngli. Przez cały zeszły rok i na początku tego roku znajdował się w rankingu na końcu stawki, co oznacza, że opierał swoją sprzedaż na dyskontach i supermarketach. Teraz znalazł się na trzecim miejscu, co wynika m.in. z lepszej oferty i większej sprzedaży jego czekolad w małych i średnich sklepach.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
ABC to największa ogólnopolska sieć sklepów organizowana przez Grupę Eurocash w ramach systemu partnerskiego. Znane wszystkim Polakom pomarańczowo-zielone sklepy zyskają nową żółto-zieloną szatę, sieć zmieni także swoje logo. W myśl hasła „Z nami Ty jesteś marką” na nowych szyldach sklepowych, oprócz logotypu i nazwy sieci, pojawi się również spersonalizowana nazwa placówki. Takie zmiany będą stopniowo wprowadzane we wszystkich placówkach w Polsce. Łącznie jest ich już ponad 9 000.
– Sklepy partnerskie ABC rozwijamy od 1999 roku w ramach naszej jednostki biznesowej Eurocash Cash&Carry. W tym czasie ABC stało się największą siecią sklepów w Polsce – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. Ten koncept jest bardzo uniwersalny i sprawdza się zarówno w dużych miastach, jak i w niewielkich miejscowościach. Przedsiębiorcy decydując się na współpracę z nami, zyskują zarówno szyld rozpoznawalnej w całej Polsce marki, jak i wsparcie marketingowe oraz zatowarowanie sklepu w najpopularniejsze produkty w konkurencyjnych cenach. Niemniej jednak o ostatecznym kształcie oraz ofercie swojego sklepu decydują przedsiębiorcy. To właśnie oni od 20 lat stanowią o sile tej sieci i właśnie to chcemy pokazać wprowadzając nasze zmiany. Naszym celem jest budowanie skutecznych przewag tych sklepów i stałe podnoszenie ich konkurencyjności na trudnym, dynamicznie zmieniającym się rynku handlu detalicznego w Polsce – dodaje Jacek Owczarek.
Co się zmienia?
Sklepy ABC zyskają zarówno nowy kolor – od tej pory będą żółto-zielone, a także nowy logotyp i szyldy sklepowe, które dodatkowo pozwolą niezależnym przedsiębiorcom spersonalizować swoją placówkę. Nowa identyfikacja wizualna sklepów będzie wprowadzana stopniowo od listopada zarówno w nowo otwieranych sklepach, jak i tych już działających. Sieć podkreśla, że decyzja o skorzystaniu z wprowadzonych rozwiązań będzie należeć do samego właściciela sklepu.
- Zmiana wizualizacji sklepów ma w naszym przypadku pokazać przewagę wynikającą ze szczególnej roli właściciela sklepu i jego placówki dla lokalnych społeczności. To przedsiębiorcy stoją na straży lokalnych potrzeb swoich klientów i budują swoją markę, a my jako organizator sieci chcemy ich w tym wspierać. Mam tu na myśli zarówno nowy logotyp, zmiany w kolorystyce sklepów, możliwość nadania placówce własnej nazwy, ale także remodeling konceptu, który ma zwiększać ich funkcjonalność i konkurencyjność asortymentową. To właściciel sklepu zdecyduje z których wprowadzonych przez nas zmian będzie chciał skorzystać i w jakim stopniu. Znak ABC jest gwarantem wsparcia niezależności, dostępu do najlepszych rozwiązań handlowych i możliwości oferowania korzyści cenowo – promocyjnych wynikających ze skali Grupy. Jestem przekonana, że z nowym podejściem do budowania systemu partnerskiego ABC, przedsiębiorcy mogą planować swój dalszy rozwój – wyjaśnia Małgorzata Obrębska, Dyrektor Generalna Eurocash Cash & Carry.
Remodeling koncpetu
Poza zmianami wizualnymi, właściciele sklepów będą mogli wprowadzić również szereg modyfikacji we wnętrzach swoich placówek. Sieć zapewni m.in. nowe lady sprzedażowe, których budowa pozwala na ekspozycję impulsowych produktów spożywczych i chemicznych, a także nowe regały do ekspozycji warzyw i owoców. Dostępne będą również rozwiązania, których celem jest poprawa widoczności asortymentu, wsparcie sprzedaży sezonowej, czy promocji.
Nowa odsłona sklepów ABC jest jeszcze bardziej skupiona wokół idei promowania lokalnych dostawców i produktów.
Do tej pory sieć ABC otworzyła dwie placówki w nowej odsłonie.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
2 300 zrealizowanych zakupów dla seniorów, 30 000 obiadów dla personelu medycznego, 90 000 litrów wody dla szpitali i bezcenny czas oraz wysiłek tysięcy pracowników i przedsiębiorców. Grupa Eurocash opublikowała właśnie raport podsumowujący jej zaangażowanie w walkę z epidemią w ciągu ostatnich miesięcy.
– Od początku epidemii mieliśmy świadomość, że skala naszej działalności nakłada na nas ogromną odpowiedzialność – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash. – W krótkim czasie musieliśmy dynamicznie dostosować działalność całej Grupy do nowej rzeczywistości, by móc realizować naszą misję zapewnienia ciągłości łańcucha dostaw i dostarczania żywności do ludzi w całej Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem małych miejscowości i wsi, które często są poza obszarem biznesowego zainteresowania wielkich sieci handlowych. Zaangażowały się w to dziesiątki tysięcy naszych pracowników i klientów. Nasza praca na poziomie biznesu zaowocowała zaangażowaniem społecznym wielu ludzi, a skala i zasięg przekroczyły nasze najśmielsze oczekiwania. Zjawisko to określiliśmy w tytule naszego raportu jako „Sieć Społecznego Zaangażowania”. Dlaczego? Grupa Eurocash to podmiot o złożonej strukturze, którą tworzą różne grupy osób, połączone ze sobą bezpośrednio lub pośrednio, które połączył wspólny cel – zaangażowanie w walkę z COVID-19. Jedna grupa przekazywała impuls kolejnej, tym samym tworząc „Sieć Społecznego Zaangażowania”. To z kolei przełożyło się na pomoc instytucjom i osobom fizycznym – dodaje Kopaczewska.
W raporcie „Sieć Społecznego Zaangażowania Grupy Eurocash w walce z COVID-19” zaprezentowano działania podjęte dla, i przez pracowników, przedsiębiorców i konsumentów w okresie od marca do sierpnia 2020 r. Opisane aktywności podzielone zostały na następujące rozdziały:
Raport dostępny jest na stronie Odpowiedzialny Biznes Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Wykłady znanych i cenionych ekspertów oraz mówców motywacyjnych, webinary i szkolenia prowadzone przez prawników i specjalistów BHP, e-booki, ścieżka wdrożeniowa dla nowo zatrudnionych pracowników. To tylko niektóre z aktywności edukacyjnych, które na czas epidemii COVID-19 Akademia Umiejętności Eurocash przygotowała dla właścicieli i pracowników sklepów detalicznych zrzeszonych w sieciach franczyzowych Grupy Eurocash. Łącznie w blisko 70 spotkaniach online, od marca do połowy września wzięło udział aż 10 tysięcy uczestników.
Pomoc od pierwszych dni epidemii
Pierwsze webinarium zorganizowane przez AUE w związku z epidemią odbyło się już 18 marca
i dotyczyło m.in. zagadnień pracowniczych, takich jak zasiłki opiekuńcze czy kwarantanny. Partnerem tego, jak i kilku późniejszych webinariów z aktualnymi poradami prawnymi, była kancelaria SKS. Od kwietnia Akademia prowadziła też regularne warsztaty online, dla kierowników i pracowników sklepów spożywczych, podczas których przekazywane były praktyczne wskazówki dotyczące pracy sklepów w czasie epidemii.
Eksperci i trenerzy AUE opracowali również specjalny kompleksowy program edukacyjny, który miał pomóc przedsiębiorcom w sprawnym i bezpiecznym wdrożeniu do pracy nowo zatrudnionych pracowników i kierowników sklepów czy magazynierów. Każde ze stanowisk w sklepie otrzymało specjalnie stworzoną dla siebie ścieżkę edukacyjno-szkoleniową, realizowaną odpowiednio w ekspresowym, 2-tygodniowym czasie.
Od czerwca Akademia prowadzi również „10 inspirujących wykładów na 10-lecie Akademii Umiejętności Eurocash”, które potrwają jeszcze do końca roku. Uznani eksperci i mówcy motywacyjni poruszają zagadnienia związane z zarządzaniem biznesem w zmieniającym się świecie, trendami konsumenckimi w czasie i po epidemii, scenariuszami na przyszłość, przywództwem i motywacją w trudnych czasach czy technikami radzenia sobie ze stresem.
- Mimo trwającej epidemii i szeregu wiążących się z nią ograniczeń, w 10-lecie Akademii, pokazaliśmy w pełni nasz potencjał. Naszą misją od początku naszej działalności jest dostarczanie przedsiębiorcom aktualnej i praktycznej wiedzy, z której mogą korzystać w każdym miejscu i o każdej porze, bez względu na okoliczności. Skala przeszkolonych w tym roku osób pokazuje, jak wielu zrzeszonych w sieciach Grupy Eurocash przedsiębiorców potrzebowało wsparcia w zakresie stale zmieniających się przepisów i obostrzeń sanitarnych, interpretacji zapisów Tarczy Antykryzysowej, rekrutacji nowych pracowników, a także spotkań z uznanymi ekspertami, psychologami czy mówcami motywacyjnymi. Staraliśmy się w tym czasie działać i edukować interdyscyplinarnie i nie pomijać żadnych ważnych dla pracowników handlu tematów. Nie zamierzamy jednak poprzestać na 10 tysiącach przeszkolonych. Jesienią wystartowaliśmy z kolejnym cyklem 45 praktycznych webinariów – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash.
Kolejne webinary Akademii – o czym tym razem?
Kalendarz jesiennych webinarów został zbudowany w oparciu o wyniki internetowej ankiety przeprowadzonej wśród przedsiębiorców zrzeszonych w sieciach franczyzowych Grupy Eurocash. Dzięki nim webinary są organizowane w sposób optymalny dla właścicieli i ich pracowników – we wskazane przez nich dni i godziny oraz poruszają tematy aktualnie ważne dla klientów Grupy Eurocash. Jako najbardziej palące kwestie w ankiecie wskazano m.in. radzenie sobie ze stresem, skuteczną komunikację z pracownikami, budowanie rentowności sklepu i jego poszczególnych stoisk, dobór asortymentu w zależności od lokalizacji czy psychologia sprzedaży i zachowania konsumenckie.
Webinary te, tak samo jak wszystkie wykłady i treści tworzone przez Akademię Umiejętności Eurocash, dostępne są dla klientów Grupy Eurocash nieodpłatnie i bez ograniczeń. Przedsiębiorcy, którzy należą już do Akademii na nowe webinary mogą zapisać się poprzez platformę edukacyjną www.akademiaeurocash.com.pl – wystarczy wybrać interesujący wykład. Nowym uczestnikom dostęp do Akademii pomagają uzyskać przedstawiciele sieci franczyzowych organizowanych przez Grupę Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Spróbuj wyszukać ponownie.