20.05.2020 12:00
Wychodząc naprzeciw dynamicznie zmieniającej się sytuacji na rynku pracy, Grupa Eurocash stale działa wspierając swoich Klientów sieci Franczyzowych i Partnerskich. W ramach Akademii Umiejętności Eurocash, Spółka opracowała właśnie specjalny kompleksowy program wdrożeniowy, który ma pomóc niezależnym detalistom w sprawnym i bezpiecznym wdrożeniu do pracy nowo zatrudnionych pracowników. Każde ze stanowisk w sklepie posiada specjalnie dedykowaną ścieżkę edukacyjno-szkoleniową.
Tego typu programy wdrożeniowe dostępne są w Akademii Umiejętności już od kilku lat. Jednak obecny został znacząco rozbudowany i dostosowany do aktualnych realiów. Programy wdrożeniowe zapewniają dostęp do wiedzy z zakresu BHP czy HACCP, jak również z merchandisingu, obsługi klienta, zarządzania kategoriami czy obliczania rentowności sklepu. Materiały edukacyjne zostały wzbogacone o nowe zagadnienia z zakresu zarządzania strefą kasy i kategoriami produktowymi i, co szczególnie istotne, o tematy związane z koronawirusem. Program wdrożeniowy wyczerpująco omawia aktualne regulacje prawne, rozporządzenia sanitarne, a także zasady obsługi klientów i zarządzenia personelem w czasach pandemii.
Materiały edukacyjne dostępne są w różnej formie – kursów e-learningowych, filmów, nagrań z webinarów i warsztatów on-line, artykułów, materiałów informacyjnych i e-booków. Dostęp nie jest limitowany – poszczególne materiały można odtwarzać wielokrotnie i o dowolnej porze. Cały program został zaprojektowany tak, by każdy nowy pracownik mógł bez problemu przejść go samodzielnie.
– Tworząc ścieżki szkoleniowe wiedzieliśmy, że w obecnej sytuacji konieczne jest szybkie wdrożenie do pracy nowych pracowników – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. Obecna sytuacja sprawiła, że wielu naszym franczyzobiorcom udaje się uzupełnić braki kadrowe, co jeszcze 3 miesiące temu było bardzo trudne. Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, opracowaliśmy narzędzie które sprawia, że nowy pracownik przejdzie niezbędne szkolenia w trybie ekspresowym. Program wdrożeniowy został opracowany dla sześciu stanowisk w sklepie (kierownik sklepu, pracownik sklepu, pracownik stoiska mięso-wędliny, pracownik stoiska owoce-warzywa, kierownik stoiska mięso-wędliny, magazynier), a każde stanowisko ma precyzyjnie określone działania edukacyjne – ułożone w ścieżki szkoleniowe i rozłożone w czasie. Program jest intuicyjny – wystarczy tylko zalogować się na platformie edukacyjnej i postępować zgodnie z instrukcjami programu. W zeszłym roku taki program wdrożeniowy trwał 3 miesiące, teraz dla kierowników sklepów trwa 4 tygodnie, zaś na pozostałe stanowiska – 2 tygodnie. Poza skróceniem czasu trwania programu szkoleniowego, wyzwaniem było również odpowiednie omówienie wszystkich procedur i regulacji prawnych związanych z koronawirusem. Nowi pracownicy już na początku pracy muszą się dowiedzieć, jak zapewnić bezpieczeństwo sobie i klientom sklepu – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.
Wszystkie materiały szkoleniowe dostępne są dla zarejestrowanych użytkowników platformy edukacyjnej Akademii Umiejętności Eurocash. Program wdrożeniowy i wszystkie inne materiały z nim związane są bezpłatne dla wszystkich klientów Grupy Eurocash prowadzących sklepy w organizowanych przez nią sieciach partnerskich i franczyzowych. Dostęp do platformy pomagają im uzyskać przedstawiciele sieci franczyzowych Grupy Eurocash.
Program wdrożeniowy Akademii Umiejętności Eurocash startuje 20 maja 2020 r.
***
Akademia Umiejętności Eurocash od 10 lat nieprzerwanie dostarcza przedsiębiorcom nowoczesne narzędzia edukacyjne, wsparcie merytoryczne i praktyczną wiedzą przekazywaną w sposób przystępny i wygodny. Od początku epidemii prowadzi bezpłatne webinaria oraz warsztaty on-line dla właścicieli sklepów spożywczych z poradami ekspertów nt. szybko zmieniających się przepisów prawnych, np. związanych z prawem pracy (we współpracy z Kancelarią Prawną SKS) czy regulacji i przepisów sanitarnych związanych z BHP w sklepie spożywczym. W 2020 roku w webinariach Akademii Umiejętności Eurocash wzięło udział blisko 2 tys. osób! W 2019 roku na platformie edukacyjnej Akademii Umiejętności Eurocash wykonanych zostało 60 tys. kursów e-learningowych.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Eurocash Cash & Carry przygotowało akcję zakupową #PomaganiePrzezFakturowanie, aby zwiększyć bezpieczeństwo swoich pracowników oraz klientów podczas zakupów w hurtowniach Eurocash. Pracownicy hurtowni zachęcają swoich klientów, właścicieli sklepów lokalnych, do przyłączenia się do akcji poprzez wystawianie faktur w aplikacji mobilnej Eurocash Cash&Carry. Za każdą fakturę wystawioną w aplikacji, firma dodaje zgrzewkę wody Aqua 1,5l w ramach wsparcia dla szpitali w całym kraju. Do 16 maja, dzięki akcji, zebranych już zostało ponad 146 tys. litrów wody.
– Akcję #PomaganiePrzezFakturowanie uruchomiliśmy, żeby dać szansę naszym klientom włączyć się w realną pomoc dla szpitali, którą prowadzimy już od kilku tygodni. Bardzo ważnym aspektem tej aktywności jest promowanie wśród właścicieli sklepów bezpiecznych i bezkontaktowych zakupów przez aplikację mobilną. Zapewnienie bezpieczeństwa podczas zakupów jest dla nas priorytetowe. Kupowanie zaopatrzenia do sklepów w taki sposób skraca czas pobytu w hurtowni, a tym samym zmniejsza ryzyko rozprzestrzeniania się wirusa oraz ułatwia pracę samym przedsiębiorcom. Woda będzie przekazywana do szpitali w tym miesiącu – mówi Małgorzata Obrębska, Dyrektor Generalny Eurocash Cash & Carry.
W akcji może wziąć udział każdy klient Eurocash Cash & Carry, który w czasie jej trwania wystawi fakturę na kwotę nie mniejszą niż 300 złotych netto za pośrednictwem aplikacji mobilnej Eurocash Cash & Carry. Obecnie w aplikacji zarejestrowanych jest prawie 12 tysięcy klientów.
Poza wodą przekazaną przez Eurocash Cash & Carry w wyniku akcji zakupowej, każda hurtownia dokłada swoją „cegiełkę” w postaci min. 400 litrów wody. To Hurtownie Eurocash Cash & Carry wskazują placówki, do których trafi zakupiona w ramach akcji woda Aqua 1,5l.
Akcja #PomaganiePrzezFakturowanie potrwa do końca maja 2020 r. Lista hurtowni biorących udział w akcji znajduje się na stronie https://hurtownie.eurocash.pl/ oraz w aplikacji mobilnej Eurocash Cash&Carry.
Akcja Eurocash Cash & Carry wpisuje się w szereg inicjatyw podejmowanych przez Grupę Eurocash w całym kraju, które mają na celu pomoc personelowi medycznemu walczącemu ze skutkami epidemii, a także konsumentom, szczególnie tym z grupy podwyższonego ryzyka, w ich codziennych zakupach. W tą pomoc zaangażowani są zarówno jednostki biznesowe Grupy, ich pracownicy, a także współpracujący Grupą przedsiębiorcy.
Wśród wspomnianych inicjatyw warto wspomnieć między innymi akcję „Zakupy dla Seniora 60+”, w której wolontariusze dostarczają zakupy do potrzebujących na terenie całego kraju. Kolejną inicjatywą jest pomoc rzeczowa dla szpitali w całej Polsce, realizowana przez wszystkie 12 Centrów Dystrybucyjnych Eurocash Logistyka. W ramach akcji łącznie 24 szpitale w kraju otrzymały wsparcie w postaci gotowych dań, ciastek, słodyczy, wody i innych produktów żywnościowych. Sieć sklepów kosmetycznych Kontigo zorganizowała akcję #PomagamySzpitalom, dzięki którym przekazała kremy do rąk dla personelu szpitali w całym kraju. Ponadto sieć zaangażowała w nią konsumentów poprzez zachęcanie ich do zakupu kremów-cegiełek do każdego internetowego zamówienia, które następnie zostały przekazane szpitalom. Łącznie w różne formy pomocy w walce ze skutkami epidemii zaangażowane są prawie wszystkie jednostki biznesowe Grupy Eurocash oraz współpracujące z nią sieci.
***
Eurocash Cash&Carry to sieć 180 hurtowni w całej Polsce, koncentrujących się na obsłudze małych i średnich sklepów spożywczych. Ich oferta obejmuje prawie 5000 produktów, zabezpieczających oczekiwania właścicieli niezależnych sklepów i będących odpowiedzą na potrzeby ich klientów. Optymalny metraż hurtowni oraz precyzyjnie dobrany asortyment pozwalają sprawniej realizować zakupy. Dobór lokalizacji ułatwia współpracę z klientami Eurocash Cash&Carry, którzy mogą przyjechać po świeży towar każdego dnia. Hurtownie tworzą przewagę konkurencyjną dla sklepów partnerskich abc. Jest to największa sieć sklepów „po sąsiedzku”, licząca obecnie ponad 8800 placówek. Personel hurtowni zapewnia przedsiębiorcom fachową pomoc, doradztwo i wsparcie w prowadzeniu biznesu.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Ważna rola Grupy Eurocash w czasach pandemii
– Niemal 15% żywności sprzedawanej w polskich sklepach przechodzi przez centra dystrybucyjne i hurtownie Grupy Eurocash. Skala naszej działalności nakłada na nas wyjątkową odpowiedzialność w dobie pandemii koronawirusa. Nasze działania koncentrujemy na zapewnieniu ciągłości dostaw artykułów żywnościowych do sklepów, z zachowaniem jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa naszych pracowników oraz klientów – właścicieli niezależnych sklepów, jak i ich pracowników – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Wprowadzone w marcu ograniczenia w przemieszczaniu się i funkcjonowaniu placówek handlowych wpłynęły istotnie na decyzje zakupowe konsumentów. Jako konsumenci, zaczęliśmy zdecydowanie rzadziej odwiedzać sklepy, wydając w nich jednak średnio więcej niż przed wybuchem pandemii. Skutkiem pandemii COVID-19 dla Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2020 r. był czasowy wzrost sprzedaży zarówno w segmencie detalicznym, jak i w segmentach hurtowych, które współpracują ze sklepami franczyzowymi, partnerskimi i niezrzeszonymi. Jednocześnie odnotowaliśmy spadek sprzedaży w segmencie HoReCa, z uwagi na zamknięcie gastronomii i hoteli. Poniesione w pierwszym kwartale dodatkowe koszty związane z pandemią szacujemy na około 10 mln zł. Związane były z czasowo wyższymi kosztami wynagrodzeń dla pracowników oraz zapewnieniem im środków ochrony osobistej – wyjaśnił Jacek Owczarek.
Hurt: silny wzrost organiczny
W segmencie hurtowym w pierwszym kwartale br. Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży o ponad 6% r/r do 4,36 mld zł. Wypracowana w tym segmencie EBITDA sięgnęła prawie 114 mln zł, czyli o 13% więcej niż rok wcześniej.
– Pozytywny wpływ na wyniki segmentu hurtowego miała wysoka dynamika sprzedaży like-for-like w hurtowniach Cash&Carry, która wzrosła o 8,5% rok do roku, a także niemal 16-proc. wzrost sprzedaży papierosów, głównie do dużych klientów. Wzrosty te z nawiązką skompensowały spadek sprzedaży w formacie Eurocash Gastronomia, zaopatrujący kanał HoReCa – wskazał Jacek Owczarek.
W segmencie hurtowym pozytywne efekty przynosi ponadto zakończona w ubiegłym roku integracja Eurocash Dystrybucja z Eurocash Alkohole. W ramach formatu Eurocash Dystrybucja z powodzeniem kontynuowany był również rozwój platformy eurocash.pl. Obecnie korzysta z niej już 12,6 tysięcy klientów Grupy – niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Wartość sprzedaży zrealizowanej za pośrednictwem eurocash.pl w pierwszym kwartale tego roku sięgnęła 1 mld zł (wobec 0,8 mld zł w analogicznym okresie 2019 r.).
Detal: integracja zakończona, inwestycje we wzrost efektywności
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale 2020 r. sięgnęła 1,49 mld zł, co oznacza wzrost o 12% w porównaniu z pierwszym kwartałem ubiegłego roku. Sprzedaż detaliczna Delikatesów Centrum w ujęciu LFL wzrosła o 11,3% r/r. EBITDA segmentu Detal wyniosła 54,5 mln zł i była o 5% wyższa niż przed rokiem.
– W wyniku zakończonej integracji przejętych w poprzednich latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum, od początku tego roku segment detaliczny działa już jako jednorodny i scentralizowany biznes. W pierwszym kwartale inwestowaliśmy w promocje i działania komunikacyjne wspólne dla wszystkich sklepów, co powinno przełożyć się na wzmocnienie rozpoznawalności i konkurencyjności sieci oraz dalszą poprawę efektywności – skomentował członek zarządu Grupy Eurocash.
Projekty: Duży Ben na drodze do osiągnięcia progu rentowności
Segment Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija innowacyjne formaty detaliczne, takie jak Duży Ben (markety alkoholowe), abc na kołach (ogólnospożywcze sklepy mobilne) oraz Kontigo (salony kosmetyczne), w pierwszym kwartale 2020 r. osiągnął sprzedaż na poziomie 38 mln zł, czyli 2,4-krotnie większą niż przed rokiem (16 mln zł). Z uwagi na wzrost nakładów związany z ekspansją wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w pierwszym kwartale br. wyniósł -14 mln zł wobec -10 mln zł rok wcześniej.
– Największy udział we wzroście sprzedaży w segmencie Projekty miały markety alkoholowe Duży Ben. Ich liczba na koniec marca sięgała już 91 wobec 77 na koniec 2019 r. Dużymi krokami zbliżamy się do osiągnięcia progu rentowności w bieżącym roku – szacujemy, że nastąpi to, gdy sieć Duży Ben będzie liczyć około 120 marketów – zapowiedział Jacek Owczarek.
Wg szacunków Grupy Eurocash, sieć Kontigo osiągnie próg rentowności przy liczbie około 100 placówek (na koniec marca br. było ich 33), a projekt abc na kołach zacznie przynosić zyski, gdy będzie liczyć około 240 samochodów (99 na koniec pierwszego kwartału 2020 r.).
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Bezinteresownej pomocy osobom potrzebującym, zwłaszcza w tak trudnych okolicznościach jaką jest epidemia koronawirusa, nie da się przecenić. Ale można spróbować ją policzyć. Grupa Eurocash prezentuje pierwsze efekty akcji wolontariackiej „Zakupy dla Seniora 60+”. W projekt zaangażowało się już 229 wolontariuszy – pracowników Grupy i 18 franczyzobiorców. Na infolinię projektu w ciągu pierwszego miesiąca akcji zadzwoniło blisko 2,7 tys. seniorów z prośbą o pomoc.
– Jesteśmy pod dużym wrażeniem tego, jak akcja się rozwija i cieszymy się, że nasz pomysł trafił w potrzeby osób starszych. Seniorzy reagują na nasz pomysł z entuzjazmem i zainteresowaniem. Cieszymy się z aktywnego i licznego udziału pracowników Grupy Eurocash, którzy wkładają dużo serca i energii w ten projekt. Zasięg samej akcji też jest coraz większy – na początku zaangażowani byli tylko nasi pracownicy, obecnie uczestniczą w niej także nasi klienci – właściciele niezależnych sklepów – dzięki czemu „Zakupy dla Seniora 60+” są dostępne w coraz większej liczbie regionów. Wielu franczyzobiorców sieci organizowanych przez Grupę Eurocash promuje akcję we własnym sklepie, a niektórzy razem ze swoimi pracownikami zostają wolontariuszami – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.
Akcja „Zakupy dla Seniora 60+” wystartowała 23 marca. Na początek zgłosiło się do niej 175 wolontariuszy rekrutujących się spośród pracowników Grupy Eurocash. Trzy tygodnie później – tuż przed Wielkanocą – było ich już 229. Oprócz nich do akcji włączyli się franczyzobiorcy.
Od dnia rozpoczęcia akcji do 17 kwietnia regionalne infolinie odebrały blisko 2,7 tys. telefonów (najwięcej w województwach mazowieckim - 849 i świętokrzyskim - 624). W tym czasie wolontariusze zrealizowali 861 zleceń zakupów dla seniorów (najwięcej w woj. świętokrzyskim – 212).
Zasady akcji są proste – seniorzy dzwonią na numer regionalnej infolinii akcji i zgłaszają telefonicznie zapotrzebowania na pomoc w zrobieniu i dostarczeniu zakupów. Wolontariusz działający w ramach akcji, ustala z seniorem listę zakupów i dostarcza je pod wskazany adres. Dostawy są darmowe, a płatność za nie senior przekazuje wolontariuszowi w gotówce. Wolontariusze realizują zakupy w sklepach organizowanych przez Grupę Eurocash (abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek, Lewiatan).
Wolontariusze akcji wyposażeni są w środki ochrony indywidualnej, tj. maseczki, przyłbice, rękawiczki i kombinezony ochronne.
Akcja prowadzona jest w lokalizacjach, w których obecni są wolontariusze. Interaktywna mapa wskazująca lokalizacje wolontariuszy jest dostępna na:
https://grupaeurocash.pl/blog/zakupydlaseniora
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Grupa Eurocash przygotowała dla przedsiębiorców przewodnik dotyczący przepisów i możliwości jakie daje im prawo w związku z epidemią koronawirusa. E-bookowi będą towarzyszyły cykliczne wpisy na blogu Grupy Eurocash poświęcone ustawie z 31 marca tzw. Tarczy Antykryzysowej, a także kolejnym rozwiązaniom wprowadzanym przez polski rząd.
- Od kilku tygodni zarówno my jak i klienci – właściciele niezależnych sklepów detalicznych – pracujemy na zwiększonych obrotach. Wspólnie dajemy z siebie wszystko, by zapewnić milionom Polaków dostęp do żywności. Tak wytężona praca nie pozostawia wiele czasu na inne ważne sprawy takie jak np. wnikliwe śledzenie kolejnych ustaw i zmian wprowadzanych przez rząd dla przedsiębiorców. Uznaliśmy na początku epidemii, że chcemy wspierać naszych klientów również w tym obszarze. Regularnie opracowujemy dla nich materiały edukacyjne, organizujemy webinaria z prawnikami w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, z których korzysta nawet 300 przedsiębiorców jednocześnie. Teraz zdecydowaliśmy się na opracowanie obszernego e-booka dot. trudnej w naszym mniemaniu ustawy, zwanej powszechnie Tarczą Antykryzysową. Poza przekazanym już naszym klientom poradnikowi, będziemy publikować również na naszym blogu wpisy poświęcone poszczególnym obszarom ustawy. W związku z tym, że sytuacja jest tak bardzo dynamiczna, nasze wpisy będą odnosiły się również do wszelkich zmian i nowelizacji, po to, by przedsiębiorcy mogli być z nimi na bieżąco. Tworzenie możliwie najbardziej przyjaznych warunków do rozwoju biznesu i wprowadzanie ułatwień służących naszym klientom jest naszą ambicją i misją, zwłaszcza w tak trudnym czasie – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
W poradniku dla przedsiębiorców opracowanym przy współpracy działu prawnego Grupy Eurocash, który trafił do nich m.in. za pośrednictwem Akademii Umiejętności Eurocash, zostały omówione wszystkie rodzaje pomocy, z jakiej mogą skorzystać właściciele niezależnych sklepów detalicznych. Znalazły się w nim m.in. informacje na temat prawa pracy i składek ZUS, możliwości uzyskania dofinansowania do wynagrodzeń czy podatków w czasie trwania stanu epidemii. Problematyka ta oraz kolejne zmiany w prawie będą rozwijane w tekstach eksperckich na blogu Grupy Eurocash.
Pierwszy tekst poświęcony tarczy antykryzysowej dotyczy zwolnienia ze składek ZUS i można go przeczytać na blogu Grupy Eurocash dostępnym na stronie internetowej www.grupaeurocash.pl/blog. Kolejne będą ukazywały się na blogu cyklicznie i wraz z nowelizacjami Tarczy Antykryzysowej.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Eurocash Gastronomia, czołowy dystrybutor szerokiej oferty produktów do profesjonalnej gastronomii w Polsce, uzyskał certyfikat Globalnego Standardu Magazynowania i Dystrybucji BRC Storage and Distribution AA+, co oznacza, że firma gwarantuje zachowanie bezpieczeństwa zdrowotnego produktów żywnościowych, ich legalności i jakości w całym łańcuchu logistycznym.
Eurocash Gastronomia już wcześniej zdobyła certyfikat Międzynarodowego Standardu IFS Logistic, a także potwierdzenia spełniania norm ISO 22000 i standardów MSC&ASC. Certyfikat BRC S&D na poziomie AA+ ma być gwarancją dla klientów, że w procesach magazynowania, kompletacji, transportu i innych operacji logistycznych Eurocash Gastronomia spełnia wszystkie wymagania zawarte w polskim i europejskim prawie żywnościowym. Zewnętrzna certyfikacja oznacza też, że firma stosuje wiele narzędzi samokontroli w celu monitorowania bezpieczeństwa żywności i jej jakości handlowej.
- W kwestii bezpieczeństwa i jakości żywności stosujemy uznawane na całym świecie standardy, zatwierdzone przez Globalną Inicjatywę ds. Bezpieczeństwa Żywności (GFSI). Wpisaliśmy je w naszą strategię zarządzania, żeby na bezpieczeństwie zdrowotnym i jakości produktów budować naszą przewagę konkurencyjną. W naszym zakresie działalności nie ma na świecie lepszych rozwiązań. Certyfikat BRC jest dodatkowym potwierdzeniem, że nasze dostawy są bezpieczne „od pola do stołu”, co nabiera szczególnego znaczenia w okresie zagrożenia koronawirusem. Dajemy dziś gwarancję stałej jakości żywności oraz bezpieczeństwa pracowników zarówno naszych, jak i kontrahentów. Takiego poziomu obsługi nie oferuje żaden z pozostałych uczestników rynku dystrybucyjnego w Polsce – mówi Witold Kosmala, Dyrektor Generalny Eurocash Gastronomia.
Certyfikat BRC zawiera w sobie elementy wymagane w najbardziej znanych w Polsce zasadach HACCP i normach ISO. Określa on między innymi wymagania dotyczące dokumentowania całego procesu obsługi oraz bieżącej weryfikacji i oceny jego działania. Na każdym etapie obrotu możliwa jest identyfikacja skąd pochodzi dany produkt. Troska o higienę i bezpieczeństwo obejmuje nie tylko surowce i materiały, ale również ludzi, budynki i ich otoczenie, maszyny i urządzenia, magazyny, transport, a nawet postępowanie z odpadami. Eurocash Gastronomia na każdym etapie monitoruje temperaturę w jakiej przechowywana lub transportowana jest żywność. Firma stale pilnuje też, żeby nie doszło do fizycznego, biologicznego lub chemicznego zanieczyszczenia żywności.
Spełnianie standardów BRC S&D, IFS Logistic i ISO 22000 oznacza, że Eurocash Gastronomia może natychmiast podejmować działania związane z różnymi zagrożeniami, również z takimi jak COVID-19. W związku z tym m.in. zaostrzone zostały zasady higieny i profilaktyki, które obowiązują zarówno pracowników ECG jak i osoby z firm zewnętrznych.
- Mimo ograniczeń i zmian wywołanych przez stan epidemii w Polsce ceny w Eurocash Gastronomia nie zmieniły się, a dostawy do odbiorców, którzy w obecnych warunkach nadal mogą świadczyć usługi są realizowane zgodnie z ustalonymi harmonogramami. Co ważne, zamówienia w Eurocash Gastronomia można składać zdalnie przez platformę zakupową eurocash.pl – informuje Witold Kosmala.
Certyfikat BRC S&D na poziomie AA+ wydawany przez międzynarodową firmę SGS jest ważny przez rok od daty wydania i funkcjonuje w systemie audytów niezapowiedzianych. Oznacza to, że audytor w każdej chwili może wejść na teren jednego z trzech głównych magazynów firmy Eurocash Gastronomii, żeby sprawdzić, czy firma działa zgodnie ze standardami potwierdzonymi certyfikatem.
Eurocash Gastronomia to czołowy, ogólnopolski dystrybutor szerokiej oferty produktów do profesjonalnej gastronomii, należący do Grupy Eurocash. Kompleksowo obsługuje rynek hoteli, restauracji oraz cateringu. Specjalizuje się w obsłudze klientów sieciowych, sieci stacji benzynowych oraz klientów indywidualnych z branży HoReCa. W jednej dostawie oferuje różnorodne produkty świeże: żywność convenience, asortyment ultra świeży, owoce, warzywa, mięso, produkty mrożone, chłodzone oraz suche.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Polacy coraz częściej wybierają mniejsze sklepy jako docelowe miejsce zakupów. Wg danych Grupy Eurocash, która współpracuje z ponad 80 tys. przedsiębiorców prowadzącymi małe i średnie sklepy, rodzinne placówki dobrze radzą sobie w czasach epidemii, nawet po ostatnim zaostrzeniu przepisów. I choć konsumenci rzadziej robią zakupy, to wydają na nie dużo więcej. W tygodniu 23-29 marca wartość średniego koszyka zakupowego wzrosła nawet o 70% rok do roku. Wyzwaniem dla wszystkich sklepów niezależnie od powierzchni, są jednak godziny dla seniorów.
Po tygodniu działania zaostrzonych przepisów widać wyraźnie, że mniejsze sklepy bardzo szybko dostosowały się do pracy w nowych warunkach. Limity klientów na jedną kasę czy też ewentualne kolejki przed sklepem nie stanowią dla mniejszych sklepów takiego problemu, jak w przypadku sklepów dużych sieci.
– Trzy osoby w małym sklepie, gdzie jest jedna kasa to bezproblemowe zakupy – mówi Gerard Koput, właściciel sklepów Groszek we Wronkach i Wróblewie. – Potwierdzają to moi znajomi, którzy mają nieco większe sklepy z dwoma kasami. U nas ruch jest dość płynny, bez zatorów ale widać, że klienci robią większe zakupy i to przy krótszej o trzy godziny pracy sklepu. Bo o tyle skróciliśmy godziny pracy i rozdzieliliśmy zmiany by nie miały ze sobą kontaktu na początku pandemii. I dodaje: – W ostatnim tygodniu pojawili się u mnie nowi klienci, którzy do tej pory robili zakupy tylko w dyskontach i supermarketach. Doceniają miłą obsługę, brak kolejek i są zaskoczeni, że nasze kompaktowe sklepy oferują bogaty asortyment i tak atrakcyjne promocje.
Właściciele małych sklepów na długo przed wprowadzeniem przez rząd najnowszych obostrzeń z 31 marca 2020 podjęli z własnej inicjatywy działania zapewniające maksimum bezpieczeństwa tak pracownikom, jak i klientom. Zamontowali osłony z pleksi oddzielające stanowiska kasowe od klientów, udostępniają swoim klientom w miarę możliwości rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk, promują zachowanie dystansu i płatności bezgotówkowe.
Mniejsza częstotliwość zakupów, ale większa wartość koszyka
– Wyraźnie widać trend ograniczania częstotliwości wizyt, to jest o ok. 40% mniej niż przed obostrzeniami, przy jednoczesnym wzroście wartości koszyka zakupów nawet o blisko 70% r/r, w tygodniu między 23-29 marca – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash. – Czyli kupujemy rzadziej, ale więcej. Zmienia się też misja zakupowa. Klienci w większym stopniu traktują małe i średnie sklepy jako docelowe miejsce zakupów zarówno uzupełniających, jak i na zapas – dodaje.
– Dla wszystkich sklepów, bez względu na powierzchnię, największym wyzwaniem są godziny dla seniora między 10 a 12. Wówczas obroty spadają o około 30%, co częściowo jest kompensowane wspomnianym wzrostem wartości średniego koszyka. Jednak by zapewnić płynny ruch i jak najlepszy poziom obsługi klientów, większość sklepów pracuje nad tym, jak wydłużać godziny pracy, bo to jedyne rozwiązanie w tej chwili – komentuje Jacek Owczarek.
W pozostałych godzinach sprzedaż w sklepach małoformatowych jest na podobnym poziomie, jak przed wprowadzeniem ostatnich obostrzeń. Z danych Eurocash zebranych ze współpracujących z firmą sklepów wynika, że po znaczących wzrostach sprzedaży w tygodniach bezpośrednio po wprowadzeniu stanu epidemicznego (wzrosty dochodziły do 100% r/r w ujęciu dziennym), obecnie małe supermarkety notują mniejsze wzrosty, nie powodujące ograniczeń w dostępności towarów. W tygodniu między 23-29 marca 2020 r., na przykładzie sklepów zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum, można było zaobserwować, że sprzedaż średnich sklepów, we wtorek rosła o 27%, aby spaść w piątek o 7% w odniesieniu do analogicznego dnia w 2019 roku.
Wykres 1: Sprzedaż w podziale na godziny (środy: 02.04 niebieska vs 25.03 szara):
Źródło: Grupa Eurocash
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Grupa Eurocash rozpoczyna intensywną kampanię rekrutacyjną. Spółka szuka pracowników do pracy w sklepach, hurtowniach i centrach dystrybucyjnych w całej Polsce.
– Jesteśmy największą polską firmą zajmującą się hurtową i detaliczną dystrybucją produktów FMCG. W obecnych warunkach cała nasza organizacja pracuje na zwiększonych obrotach. Nasi pracownicy i klienci – właściciele niezależnych sklepów spożywczych - robią wszystko, by zapewnić milionom Polaków dostęp do żywności. Aby móc realizować tę misję, potrzebujemy dodatkowych rąk do pracy, dlatego aktualnie poszukujemy ponad 2000 pracowników. Rekrutujemy do pracy w naszych hurtowniach, centrach dystrybucyjnych i sklepach, jak również do placówek naszych klientów, którzy zmagają się z brakami kadrowymi. W obecnych warunkach naszym priorytetem jest zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa pracowników. Na bieżąco we wdrażaniu najlepszych praktyk wspieramy również naszych klientów – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.
Kogo poszukujemy:
Osoby zainteresowane podjęciem pracy, powinny zadzwonić na specjalną infolinię pod nr 507 001 051 (czynną od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00), lub napisać na pracaweurocash@eurocash.pl. Po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy rekrutacyjnej, kandydat/kandydatka, w zależności od doświadczenia zawodowego, kompetencji i lokalizacji, zostanie skierowany/a dalej do odpowiedniej placówki.
Grupa Eurocash to polska firma, działająca od 25 lat i zatrudniająca aktualnie 22,5 tys. osób, co czyni ją 7. największym pracodawcą w naszym kraju. Każdego dnia dociera do ponad 80 tys. przedsiębiorców prowadzących małoformatowe sklepy detaliczne w ramach takich sieci franczyzowych jak: Delikatesy Centrum, abc, Lewiatan, Groszek, Gama czy Euro Sklep. Łącznie blisko 15% żywności sprzedawanej w polskich sklepach przechodzi przez centra dystrybucyjne i hurtownie Grupy Eurocash. Firma notowana jest na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
„abc na kołach”, rozwijana przez Grupę Eurocash sieć agencyjna, prowadząca mobilną sprzedaż produktów żywnościowych w małych miejscowościach i wsiach, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych, wprowadziła możliwość zamówienia sklepu na telefon.
Klient zainteresowany zrobieniem zakupów dzwoni na specjalną infolinię (+48 502 004 320) lub pisze maila na adres: kontakt@abcnakolach.pl i dowiaduje się, czy w jego okolicy działają mobilne sklepy „abc na kołach”. Jeśli tak, infolinia kontaktuje go z jednym ze 100 agentów sieci, który po poznaniu potrzeb i lokalizacji klienta oraz po ocenie własnych możliwości czasowych przyjeżdża auto-sklepem pod dom klienta. Sklepy „abc na kołach” mają swoich stałych klientów, dla których agenci tworzą harmonogramy i trasy przejazdów. Dlatego ich zmiana wymaga każdorazowo decyzji agenta. W przeciwieństwie do handlu on-line klient nie musi od razu deklarować zakupu określonych towarów. Ostateczną decyzję może podjąć już podczas zakupów w sklepie na kołach.
Usługa oferowana od 20 marca br. obejmuje mieszkańców małych miejscowości i wsi 7 województw, w których sieć działa: mazowieckiego, łódzkiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, małopolskiego, podkarpackiego i śląskiego.
– Zainteresowanie usługą rośnie z dnia na dzień. Agenci pozyskują klientów, którzy ze względu na konieczność izolacji nie chcą albo nie mogą wychodzić z domu. Cały proces sprzedaży odbywa się z zachowaniem wymagań wynikających ze stanu epidemii. Stale zapewniamy dostęp do codziennych zakupów mieszkańcom mniejszych miejscowości i wsi, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych. W ten sposób podnosimy ich jakość życia i walczymy z wykluczeniem. W okresie epidemii pojawiły się jednak osoby, dla których nasze auto-sklepy są jedyną możliwością na zrobienie normalnych zakupów. Infolinia pomaga w znalezieniu rozwiązania dla jak największej liczby takich osób – mówi Arnaldo Guerreiro, członek zarządu Grupy Eurocash.
O skali zapotrzebowania na tego rodzaju usługę może świadczyć rekordowa wartość koszyka zakupowego, która przekroczyła 600 zł. Największym zainteresowaniem cieszą się produkty nabiałowe, takie jak mleko czy jajka, a także produkty świeże, w tym warzywa i owoce, wędliny, pieczywo, a ponadto napoje, asortyment suchy i słodycze. Na listę zakupów często trafiają również produkty convenience, w tym dania gotowe do spożycia.
„abc na kołach” jest największą siecią handlu detalicznego na kołach w Polsce i znaczącym graczem w skali całej Europy. Sprzedaż jest prowadzona ze specjalnie zaprojektowanych do tego celu samochodów. Każdy z nich posiada specjalistyczne wyposażenie, w tym odpowiednio przygotowane lady chłodnicze i mroźnię. Mobilne sklepy zaopatrują się w hurtowniach Eurocash Cash&Carry i mają dostęp do całej oferty liczącej ok. 5 tys. produktów. Ponadto przedsiębiorcy mogą również korzystać z oferty dostawców regionalnych, zamawiając u nich np. pieczywo, wędliny czy ciasta. W samym aucie „abc na kołach” dostępnych jest średnio ok. 500-600 produktów.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
– Pierwotnie zakładaliśmy, że nasze 25-lecie będzie okazją do radosnego świętowania naszego jubileuszu w gronie naszych pracowników i klientów. Stało się jednak inaczej. Wydarzenia ostatnich tygodni z dnia na dzień zmieniły życie wszystkich Polaków i sposób funkcjonowania wielu firm, w tym naszej. Epidemia koronawirusa sprawiła, że nasze 25-lecie świętujemy zupełnie inaczej. Wszyscy pracujemy obecnie na zwiększonych obrotach, żeby zachować ciągłość łańcucha dostaw. Pracuje na to cała nasza Grupa i nasi klienci, bez których by nas dzisiaj tutaj nie było. To oni – właściciele małych i średnich sklepów - stają teraz, tak jak lekarze i inne służby państwowe, na pierwszej linii frontu, by zapewnić Polakom bezpieczny dostęp do żywności i produktów przemysłowych. Dzisiaj korzystając z okazji, chciałbym im za to z całego serca podziękować i zapewnić o naszym absolutnym wsparciu zarówno w tych trudnych czasach, jak i wówczas, kiedy wszystko wróci już do normy. Dziękuję Wam za te wspólne 25-lat razem – powiedział Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash.
Przy okazji obchodów 25-lecia Grupy, firma po raz pierwszy w swojej historii, opublikowała raport niefinansowy zgodny z globalnym standardem Global Reporting Initiative (GRI). Standard GRI – stanowi międzynarodowy wzorzec raportowania aspektów niefinansowych spółki w danym roku kalendarzowym.„Raport społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za 2019 rok” poza szczegółowym omówieniem aktywności firmy w obszarze CSR-u, zawiera również rozdział poświęcony wpływowi Grupy na polską gospodarkę. Analiza ta opiera się na modelu przepływów międzygałęziowych Wassilego Leontiefa uhonorowanego nagrodą Nobla. Model w raporcie Grupy pokazuje jej wpływ na społeczeństwo i polską gospodarkę w 2019 roku na trzech poziomach. Wpływ bezpośredni – wynikający z działalności podstawowowej firmy; pośredni - generowany wśród dostawców i podmiotów z branż powiązanych oraz indukowany – generowanym poprzez wydatki pracowników firmy oraz pracowników podmiotów powiązanych.
Jaki zatem wpływ na polską gospodarkę miała Grupa Eurocash w 2019 roku?
Zatrudnienie – na każde dwa miejsca pracy w Grupie, funkcjonuje trzecie w gospodarce
Bezpośrednie zatrudnienie w Grupie Eurocash na koniec 2019 roku wyniosło 22 497 osób. Skala firmy wymaga współpracy m.in. z podwykonawcami w całym łańcuchu dostaw, co przekłada się na tysiące kolejnych miejsc pracy. Finalnie zatem całkowita liczba zatrudnionych w gospodarce stworzona dzięki działalności Grupy wynosi 34 104 osoby. Na każde dwa miejsca pracy w Grupie Eurocash funkcjonowało trzecie miejsce pracy w gospodarce, które było utrzymywane dzięki działalności firmy.
840 ml zł dochodów w gospodarce
W 2019 roku Grupa wypłaciła swoim pracownikom wynagrodzenia (netto) w wysokości około 0,53 mld zł. Pośrednio wpłynęła tym samym na dochody innych podmiotów w łańcuchu dostaw w wysokości 0,15 mld zł. Dodatkowo w gospodarce wzrosły dochody na skutek impulsu popytowego o 0,17 mld zł. Zatem całkowita wartość dochodów w gospodarce stworzona dzięki działalności Grupy wynosi 0,84 mld zł. To równowartość 373 tys. miesięcznych płac minimalnych.
Ile Eurocasha w PKB?
Tzw. wartość dodana brutto mierzy wkład firmy w budowanie produktu krajowego brutto. W dużym uproszczeniu liczona jest jako wartość wszystkich wyrobów i usług wytworzonych przez dany podmiot pomniejszona o koszty związane z ich wytworzeniem. W przypadku Grupy Eurocash wartość dodana wyniosła 4,1 mld zł.
Grupa Eurocash jest największym hurtowym dystrybutorem żywności w kraju. Każdego dnia docieramy do ponad 80 000 przedsiębiorców prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne. Łącznie blisko 15% żywności sprzedawanej w polskich sklepach przechodzi przez nasze centra dystrybucyjne i hurtownie.
Skala naszej działalności nakłada na nas wyjątkową odpowiedzialność w kontekście trwającej właśnie epidemii koronawirusa. Naszym celem i misją społeczną jest zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw żywności do ludzi w całej Polsce. Proces ten przebiega płynnie i z zachowaniem najwyższych standardów dot. jakości, ponieważ nasze hurtownie i centra dystrybucyjne pracują aktualnie na zwiększonych obrotach.
Naszym absolutnym priorytetem jest zdrowie i bezpieczeństwo naszych klientów – właścicieli sklepów, ich pracowników, a także pracowników Grupy. Dlatego Zarząd Grupy Eurocash powołał Zespół ds. COVID-19, który podejmuje strategiczne decyzje we wsparciu wszystkich obszarów biznesowych Grupy w tym zakresie.
Wprowadziliśmy odpowiednie procedury dot. pracy i higieny w naszych biurach, sklepach, hurtowniach i centrach dystrybucyjnych. Prowadzimy szeroką kampanię informacyjną skierowaną do naszych pracowników i klientów. Stworzyliśmy specjalne infolinie, organizujemy cykliczne webinaria Zarządu na temat epidemii. Pracujemy niezwykle intensywnie i jesteśmy do stałej dyspozycji naszych pracowników i klientów.
Z poważaniem,
Luis Amaral
Prezes Zarządu Grupy Eurocash
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Hurt: wzrost sprzedaży w parze z rosnącą efektywnością
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży o 6% do 18,7 mld zł. Wypracowana w tym segmencie EBITDA (przed MSSF 16) sięgnęła 442 mln zł, czyli o 9% więcej niż w 2018 r.
– Największy udział we wzroście sprzedaży w segmencie hurtowym w minionym roku miała sprzedaż wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych, która była o 15% wyższa niż rok wcześniej. Choć sprzedaż papierosów charakteryzuje się niską rentownością, EBITDA segmentu hurtowego również wyraźnie wzrosła rok do roku, co zawdzięczamy m.in. dobrym wynikom hurtowni Cash&Carry. Sprzedaż porównywalna (like-for-like) formatu Cash&Carry wzrosła w ubiegłym roku o 2,6%, a w samym czwartym kwartale o 6,2% rok do roku – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– W czwartym kwartale 2019 r. zakończyliśmy ponadto integrację Eurocash Dystrybucja z Eurocash Alkohole – to kolejny ważny etap optymalizacji kosztowej segmentu hurtowego, który powinien zaowocować dalszym wzrostem efetywności w bieżącym roku. W ramach Eurocash Dystrybucja z powodzeniem kontynuowaliśmy rozwój platformy eurocash.pl. W 2019 r. skorzystało z niej już 12 tysięcy naszych klientów – niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne – wskazał Jacek Owczarek.
Detal: finał integracji przejętych supermarketów
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2019 r. przekroczyła 5,9 mld zł, co oznacza wzrost o 19% w porównaniu z 2018 r. EBITDA tego segmentu wyniosła 133 mln zł (przed MSSF 16), czyli o 23% więcej niż rok wcześniej.
– W czwartym kwartale 2019 r. zakończyliśmy integrację przejętych w poprzednich latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Od pierwszego kwartału tego roku wszystkie te sklepy zarządzane są już w ramach jednej struktury organizacyjnej, co powinno przełożyć się na dalszą poprawę efektywności. Sklepy Mila co prawda wciąż funkcjonują pod dotychczasową marką, jednak ich docelowy rebranding na Delikatesy Centrum będzie w zasadzie oznaczać już jedynie zmianę szyldu i nie będzie wiązać się ze znacznymi nakładami – zapowiedział Jacek Owczarek.
Projekty: przyspieszona ekspansja
Segment Projekty, w ramach którego Grupa Eurocash rozwija innowacyjne formaty detaliczne, takie jak Duży Ben (markety alkoholowe), abc na kołach (ogólnospożywcze sklepy mobilne) oraz Kontigo (salony kosmetyczne) podwoił sprzedaż: w 2019 r. sięgnęła ona 105 mln zł wobec 51 mln zł w 2018 r. Z uwagi na wzrost nakładów związany z przyspieszoną ekspansją wszystkich tych formatów, wpływ segmentu Projekty na skonsolidowany wynik EBITDA w 2019 r. wyniósł -47 mln zł (przed MSSF 16) wobec -37 mln zł rok wcześniej.
– W minionym roku liczba marketów Duży Ben podwoiła się i na koniec grudnia liczyła już 77 placówek. Sprzedaż like-for-like wzrosła o 20%. W tym roku będziemy kontynuować ekspansję tej sieci. Szacujemy, że próg rentowności zostanie osiągnięty przy liczbie około 120 marketów. Spodziewamy się, że nastąpi to w bieżącym roku – zapowiedział Jacek Owczarek.
Wyzwania, jakie przynosi rok 2020
– W tym roku Grupa Eurocash obchodzi 25-lecie pracy na rzecz poprawy konkurencyjności niezależnych detalistów. To, co udało nam się osiągnąć, 25 lat temu wydawało się niemożliwe. Handel niezależny jest nadal największym segmentem rynku FMCG w Polsce, a nasz udział rynkowy wzrósł z 1% do 28%. Skala naszej działalności nakłada na nas także wyjątkową odpowiedzialność. Szczególnie w obliczu zagrożeń, jakie niesie ze sobą epidemia koronawirusa, kluczowe dla nas jest zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości dostaw żywnosci. Wdrażamy regulacje i zasady określone przez Głównego Inspektora Sanitarnego, a także współpracujemy z GIS przy opracowaniu szczegółowych wytycznych dla naszej branży. Około 10% żywności sprzedawanej w polskich sklepach przechodzi przez nasze centra dystrybucyjne i hurtownie, dlatego zamierzamy zrobić wszystko, co będzie możliwe, aby utrzymać zaopatrzenie naszych klientów w artykuły żywnościowe – podkreślił członek zarządu Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Spróbuj wyszukać ponownie.