Ile kosztuje nas czas spędzony na zakupach w hipermarkecie a ile w sklepie osiedlowym?

Ile kosztuje nas czas spędzony na zakupach w hipermarkecie a ile w sklepie osiedlowym?

Od momentu, w którym w Polsce, na wzór zachodniej Europy zaczęły powstawać zlokalizowane na obrzeżach miast wielkopowierzchniowe sklepy, w powszechnej świadomości utarł się pogląd, że zakupy robione w takiej hiper placówce handlowej są tanie. Często bowiem można w tych sklepach „upolować” promocję na najpopularniejsze produkty. Czy jednak całkowity koszt takich zakupów jest rzeczywiście niższy?

Czas cenniejszy niż pieniądze?

Najcenniejszym towarem współczesności staje się czas. To czasu ciągle nam brakuje, i to właśnie najwięcej czasu tracimy dokonując zakupów w hipermarketach. Zanim wybierzemy się do tych placówek, często przeglądamy gazetki promocyjne by sprawdzić, który sklep w tym momencie wygląda najatrakcyjniej. By tego dokonać poświęcamy cenne minuty na dokładną analizę.

Przeczytaj też: Konsumencka historia: 100 lat polskiej niepodległości – 100 lat historii polskiego handlu

Co więcej obiekty takie zlokalizowane są najczęściej na peryferiach miast, zatem sam dojazd zajmuje nam średnio pół godziny. Do tego dochodzi czas poświęcony na szukanie miejsca na parkingu, a następnie na przejście z parkingu do samego sklepu – to średnio 5 do 10 minut.

Jeszcze nie rozpoczynając na dobre zakupów, wyprawa zajęła nam prawie 40 minut. Biorąc pod uwagę taki czynnik – tj. czas dotarcia do sklepu – zdecydowanie wygrywają niewielkie sklepy położone w najbliższym sąsiedztwie. Z reguły czas dojścia do nich nie przekracza 5 minut, a na dodatek nie tracimy czasu na parkingu. Do osiedlowego sklepu przychodzimy też z bardziej sprecyzowanymi potrzebami, zatem sam proces zakupowy trwa znacznie krócej.

43 sekundy w kolejce do kasy

Kolejnym czynnikiem, który rzadko brany jest pod uwagę w porównaniach hipermarketów ze sklepami osiedlowymi jest czas oczekiwania w kolejce do kasy. Instytut Badawczy ABR SESTA przeprowadził badania z których wynika, że w piątek pomiędzy godz. 17.00 a 21.30, czyli w pierwszej z dużych weekendowych fal zakupowych, najkrócej stoimy w kolejkach właśnie w mniejszych sklepach. Średnio spędzamy w nich 44 sekundy. Dla porównania, w hipermarketach – 3 minuty i 28 sekund, przy czym w soboty przed godz. 14.30 ten czas rośnie nawet do 15 minut i 6 sekund.

Zobacz też: Jak zarządzać asortymentem w sklepie spożywczym

Oczywiście wywnioskować z tego można, że czas przeznaczony na zakupy rośnie wraz z ilością towarów wrzucanych do koszyka. W niewielkich sklepach położonych w sąsiedztwie zakupy są raczej małe. Na drugim krańcu mamy hipermarkety, gdzie klienci robią duże, weekendowe zakupy.

Najpierw trzeba znaleźć produkty na długich półkach i często w różnych krańcach hali, a następnie odczekać swoje w kolejce do kasy, przed którą nawet gdy stoi jedna osoba z pełnym wózkiem, to trzeba poświęcić kilka minut.

Czytaj jeszcze: Wielka sprzedaż w małym formacie

Czy ten czas spędzony w kolejce do kasy przekłada się na pieniądze? Większość z nas tego nie liczy, ale wystarczy przeprowadzić prostą symulację.

– Każdy czas, nawet ten wolny, który możemy spędzić z rodziną, ma swoją cenę. Załóżmy że jego ceną jest równowartość płaconej w Polsce stawki minimalnej (2250 złotych brutto miesięcznie w 2019 r.) lub stawki średniej (4967 złotych brutto miesięcznie w listopadzie 2018 r.) – mówi Cezary Giza, dyrektor ds. Relacji Inwestorskich Grupy Eurocash.

– Z wyliczeń wynika, że przy zakupach za 100 zł, sklep osiedlowy, nawet jeśli ma ceny wyższe o 10%, to jego łączny koszt zakupów jest niższy o 6 zł dla płacy minimalnej i 24 zł dla płacy średniej. Oczywiście założenia można zmieniać, niektórzy z nas są w stanie dokonywać zakupów znacznie szybciej. Nawet jeśli przyjmiemy dla hipermarketów, czas krótszy o 30 minut, to wciąż musimy zainwestować w nie jedną godzinę. Godzinę, którą możemy przeznaczyć na znacznie przyjemniejsze kwestie niż dokonywanie zakupów. – dowodzi Giza.

Wyliczenia:

Założenia
Szacunkowy czas [sobota, w min.] Hipermarket Sklep Osiedlowy
Dojazd / dojście do sklepu 25 5
Szukanie miejsca parkingowego 5 0
Czas na zakupy 45 10
Kolejka do kasy 15 6
Łącznie spędzony czas na zakupach (min.) 90 21
Płaca [w zł] Hipermarket Sklep Osiedlowy
Płaca minimalna 2 250 2 250
Płaca średnia 4 921 4 921
Etat (godziny w miesiącu) 167 167
Minimalna stawka za godzinę 13,5 13,5
Średnia Stawka za godzinę 29,5 29,5
Koszt czasu poświęconego na zakupy
[stawka za godzinę x czas zakupów, zł]
Koszt dla płacy minimalnej 20 5
Koszt dla płacy średniej 44 10
I. Łączny koszt zakupów za 100 zł przy minimalnej stawce
Różnica cen (osiedlowy / hipermarket) Hiper market Osiedlowy Różnica Gdzie taniej?
-10% 120 95 26 Na osiedlu
-5% 120 100 21 Na osiedlu
5% 120 110 11 Na osiedlu
10% 120 115 6 Na osiedlu
II. Łączny koszt zakupów za 100 zł przy średniej stawce
Różnica cen (osiedlowy / hipermarket) Hiper market Osiedlowy Różnica Gdzie taniej?
-10% 144 100 44 Na osiedlu
-5% 144 105 39 Na osiedlu
5% 144 115 29 Na osiedlu
10% 144 120 24 Na osiedlu

 

Hipermarket z pewnością pozwala na zrobienie bardziej kompleksowych zakupów, jednak gdy weźmiemy pod uwagę czas i koszty dodatkowe, nie dotyczące wybranych w placówce wielkopowierzchniowej towarów (również związane z przechowywaniem dużej ilości produktów zakupionych w hipermarkecie), zakupy w sklepie osiedlowym, nawet jeśli nominalnie nieco droższe, w efekcie okazują się tańsze.

Dodatkowo zauważyć trzeba, że wybór towarów i jakość zaopatrzenia mniejszych sklepów jest zdecydowanie lepsza niż jeszcze kilka lat temu. Biorąc pod uwagę te oraz wiele innych, społecznych, kulturowych, czy „modowych” czynników, coraz więcej konsumentów decyduje się na zakupy w sklepie w najbliższej okolicy.

Jaki bowiem jest sens robienia zakupów w hipermarkecie, skoro w osiedlowym sklepie jest szybko, świeżo i kupujesz tyle ile potrzebujesz, bez „zapychania” domowych półek?

Zobacz również: Polskie produkty regionalne zyskują na popularności

Modele biznesowe, które warto poznać, jeśli chcesz otworzyć własny sklep
Modele biznesowe, które warto poznać, jeśli chcesz otworzyć własny sklep
09-12-2018

Uruchomienie i prowadzenie własnego sklepu jest dla wielu osób odważnym krokiem wejścia w świat samodzielnego biznesu. Podjęcie takiej decyzji obarczone jest z pewnością dużym ryzykiem – przecież nie każdy sklep ma szanse na powodzenie – ale z drugiej strony bez ryzyka nie ma co liczyć na późniejsze...

Czytaj więcej →
Grupa Eurocash przedstawia wizję handlu przyszłości i motywuje do wprowadzania zmian
Grupa Eurocash przedstawia wizję handlu przyszłości i motywuje do wprowadzania zmian
03-10-2019

24 września 2019 r. w Atlas Arenie w Łodzi, odbył się IV Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash. Kongres zgromadził 5 tys. właścicieli i pracowników sklepów spożywczych zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. To najbard...

Czytaj więcej →
Jak przygotować sklep na rok szkolny?
Jak przygotować sklep na rok szkolny?
17-08-2021

Nowy rok szkolny to szczególny czas dla uczniów – pora na zaplanowanie nadchodzących miesięcy i wyposażenie się w odpowiednie akcesoria. Dla sprzedawców to z kolei świetna okazja do odświeżenia oferty swojej placówki i zorganizowania atrakcyjnych promocji. Warto pamiętać, że nie musimy prowadzić skl...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl