Walentynki w handlu. W tym roku będą nietypowe

Walentynki w handlu. W tym roku będą nietypowe

Walentynki to jedno z najbardziej dochodowych świąt w Polsce. Obchodzi je aż 8 na 10 Polaków! O czym warto pamiętać, żeby pomimo epidemii i związanych z nią ograniczeń celnie odpowiedzieć na potrzeby zakochanych klientów i nakręcić walentynkową sprzedaż?

W Polsce Walentynki zyskały popularność dopiero w latach 90., kiedy na świecie już dawno były jednym z najbardziej popularnych świąt w roku. Dziś już ponad 80%[1] z nas deklaruje, że kupi ukochanej osobie przynajmniej symboliczny prezent z tej okazji. Co ciekawe, w USA - kraju uznawanym za kolebkę Walentynek - będzie je celebrować zaledwie 52%[2] dorosłych Amerykanów. Jak zatem Polacy świętują 14 lutego? Jaki wpływ będzie miała epidemia na spędzanie Walentynek? Czy w tym roku przedsiębiorcy powinni się do nich przygotować w specjalny sposób? Odpowiedzi na te pytania mogą pomóc osiągnąć dobre wyniki sprzedaży podczas tej nietypowej odsłony święta miłości.

Miłość dźwignią handlu

Walentynki to coraz bardziej dochodowe święto dla handlu w Polsce – jest na podium zaraz po Bożym Narodzeniu i Wielkanocy. Rosnąca popularność Dnia Zakochanych sprawia, że od kilku lat wyniki sprzedaży przedsiębiorców z rynku retail w lutym, który był niegdyś „martwym” dla branży detalicznej okresem, sukcesywnie rosną. W ciągu dwóch ostatnich lat wydatki Polaków związane ze świętowaniem Walentynek wzrosły aż o 63%. Jak wynika z danych Mastercard, w latach 2017-2019 Polacy na zakupy związane ze Świętem Zakochanych wydali łącznie aż 259 mln zł[3].

Z kolei z badania przygotowanego przez Allegro i Mobile Institute wynika, że Polacy na świętowanie Walentynek wydają średnio 120 zł. Niemal 20% ankietowanych wskazało, że z okazji Dnia Zakochanych planuje wydać między 150-200 zł lub nawet więcej[4].

Walentynki po polsku

Jak wynika z Barometru Providenta, Polacy chętnie świętują 14 lutego – przede wszystkim z partnerami, ale także z rodziną i przyjaciółmi. Największą popularnością Walentynki cieszą się wśród 30- i 40-latków. Najbardziej sceptycznie do świętowania podchodzą seniorzy 60+, ale nawet ich znaczna część planuje kupić ukochanej osobie upominek[5].

Rośnie popularność obdarowywania ukochanych niematerialnymi upominkami. W 2020 roku najbardziej popularna była romantyczna kolacja w restauracji. Na drugim miejscu był wyjazd we dwoje, a na trzecim pobyt w hotelu lub spa. Wśród prezentów materialnych niesłabnącą popularnością cieszą się kwiaty i czekoladki – warto zadbać o to, żeby odpowiednio wcześnie znalazły się na półkach. Jak wcześnie? Z raportu „Mastercard Love Index” wynika, że z roku na rok Polacy decydują się na coraz wcześniejsze zakupy. W 2019 roku większość prezentów kupowana była już 11 lutego, w poprzednich latach – dzień lub dwa później[6]. Warto o tym pamiętać, przygotowując walentynkową ofertę dla konsumentów.

Jak przygotować sklep na nietypowe Walentynki

Tradycyjnie, przedsiębiorcy przygotowujący się do Walentynek powinni zadbać, aby w ich sklepach nie zabrakło czekolad i pralin, ciętych kwiatów oraz szerokiego wyboru czerwonych win i szampana. Jednak w dobie epidemii, gdy możliwe sposoby świętowania Dnia Zakochanych są mocno ograniczone, warto też poszukać innych rozwiązań, które przyciągną fanów wyjść do restauracji czy do kina.

Jak pokazują badania Allegro i Mobile Institute, wśród osób zamawiających kolację z okazji Walentynek najczęściej wybierana jest kuchnia francuska, włoska lub japońska[7]. Warto więc zadbać o to, aby w asortymencie sklepu nie zabrakło składników najbardziej typowych dla tych kuchni. Powinny one być wyeksponowane w widocznym i łatwo dostępnym miejscu, najlepiej w formie tematycznego stanowiska. Dobrym pomysłem będzie także udostępnienie na terenie sklepu prostych, ale efektownych przepisów na smaczne dania dla dwojga lub rozdawanie ich w formie ulotek. Może to zachęcić fanów odwiedzania zamkniętych obecnie restauracji do samodzielnego przygotowania smacznego posiłku dla ukochanej osoby, a przy okazji kupienia niezbędnych składników na miejscu, w lokalnym sklepie.

Warto wyeksponować także kącik przekąsek, które najczęściej spożywamy podczas seansów kinowych – popcorn, nachos, orzeszki w czekoladzie. Odtworzenie w domu atmosfery jaka panuje podczas wizyty w kinie, może być świetną alternatywą dla prawdziwych kinomaniaków pozostających w domu w czasie epidemii. Dobrym dodatkiem może być także zawieszona w tym miejscu lista najlepszych filmów romantycznych do obejrzenia we dwoje.

Walentynki w handlu – jak zwiększyć sprzedaż? Liczy się pomysł!

Najważniejszą rzeczą dla przedsiębiorcy podczas tych nietypowych Walentynek jest pomysłowe dostosowanie się do potrzeb i realiów klientów. Wykazując nawet drobną inicjatywę i podsuwając klientom gotowe pomysły na spędzenie Święta Zakochanych, właściciel sklepu może mieć pewność, że chociaż część z nich skusi się na gotowe rozwiązania, a przy okazji – doceni inicjatywę sklepu i umocni swoją lojalność.

 


[1] Rzeczpospolita, Walentynki: Święto, które ożywia martwy sezonhttps://www.rp.pl/Handel/302119942-Walentynki-Swieto-ktore-ozywia-martwy-sezon.html. Dostęp 30.01.21.

[2] National Retail Federation (NRF), Valentine’s Day Spending to Total $21.8 Billion, https://nrf.com/media-center/press-releases/valentines-day-spending-total-218-billion. Dostęp 31.01.21.

[3] Mastercard Love Index, https://newsroom.mastercard.com/eu/pl/press-releases/mastercard-love-index-wspolnie-spedzony-czas-w-walentynki-cenniejszy-niz-kwiaty-i-czekoladki/. Dostęp 30.01.21.

[4] Rzeczpospolita, Mocno zakochani w sklepach, https://www.rp.pl/Handel/302139879-Mocno-zakochani-w-sklepach.html. Dostęp 31.01.21.

[5] Barometr Providenta, https://media-provident.pl/pr/484389/barometr-providenta-ponad-polowa-polakow-zamierza-obchodzic-walentynki. Dostęp 30.01.21.

[6] Mastercard Love Index, https://newsroom.mastercard.com/eu/pl/press-releases/mastercard-love-index-wspolnie-spedzony-czas-w-walentynki-cenniejszy-niz-kwiaty-i-czekoladki/. Dostęp 30.01.21.

[7] Rzeczpospolita, Walentynki: Święto, które ożywia martwy sezon, https://www.rp.pl/Handel/302119942-Walentynki-Swieto-ktore-ozywia-martwy-sezon.html. Dostęp 30.01.21.

Przedsiębiorco, daj się zobaczyć w internecie!
Przedsiębiorco, daj się zobaczyć w internecie!
27-10-2021

Codziennie miliony ludzi korzystają z wyszukiwarek internetowych, by znaleźć odpowiedzi na palące ich pytania. A co jeżeli jednym z nich jest znalezienie najbliższego sklepu detalicznego? Wielu użytkowników właśnie w ten szuka lokalnych firm, placówek handlowych i restauracji. Jeśli prowadzisz dział...

Czytaj więcej →
8 zasad, które zapewnią w Twoim sklepie sprawną i miłą obsługę klienta
8 zasad, które zapewnią w Twoim sklepie sprawną i miłą obsługę klienta
30-07-2019

Czy wiesz, że dla 67% Twoich klientów obsługa klienta jest bardzo ważna, a 81% z nich woli robić zakupy w dobrze zorganizowanych, wyróżniających się miłą atmosferą sklepach (Nielsen, 2018)? To właśnie obsługa klienta jest jednym z tych elementów, który w największym stopniu może odróżnić Twój sklep...

Czytaj więcej →
Klient kupuje oczami. Jak eksponować produkty impulsowe?
Klient kupuje oczami. Jak eksponować produkty impulsowe?
29-01-2021

Badania pokazują, że koszyk wypełniony produktami impulsowymi jest wart o nawet 40% więcej. Właśnie dlatego ich wybór i poprawna ekspozycja w sklepie jest tak ważna. Sprawdź co na jej temat mówią najnowsze badania i sprzedawaj więcej każdego dnia. Wiele osób wchodzi do lokalu „tylko po jedną rzec...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl