Handel niezależny to nasze doskonale znane i cenione sklepy sąsiedzkie. Miejsca, które odwiedzamy każdego dnia w poszukiwaniu ulubionych i kupowanych od zawsze produktów. Ale kto tak naprawdę stoi za handlem niezależnym, kim są osoby odpowiedzialne za to, że na półkach w naszym sklepie zawsze znajdziemy, to czego potrzebujemy?
Na pierwszej linii frontu – sprzedawcy, właściciele sklepów
Bohaterowie handlu niezależnego, z którymi najczęściej mamy styczność, to sprzedawcy i właściciele sklepów. Niekiedy pełnią oni obie te funkcje. Często okazuje się, że właśnie w tych sklepach pracują dobrze znane nam osoby, nierzadko członkowie naszych rodzin czy znajomi z bloku obok. Nie zaskakuje również fakt, że sprzedawcy znają niektórych swoich klientów z imienia i doskonale wiedzą, jaki ser czy pieczywo Ci lubią najbardziej.
Z badania przeprowadzonego przez Akademię Umiejętności wraz z Polską Izbą Handlu wynika, że właściciele sklepów detalicznych to głównie mężczyźni (63%). Dominują osoby w wieku między 41 a 50 lat (33%), choć można znaleźć przedstawicieli każdej grupy wiekowej od 30-latków do 60-latków. Przeważają osoby ze średnim wykształceniem (53%), choć nie brakuje również sporej reprezentacji osób z wykształceniem wyższym (33%). Według badanych główną motywacją do założenia placówki handlowej była chęć otwarcia własnego biznesu, pracy na własny rachunek, pojawiały się również argumenty związane z perspektywą wyższych zarobków[1].
Droga do sklepu – znacząca rola dostawców
Zanim produkt trafi na nasz stół, a wcześniej do sklepu, musi przebyć długą drogę. W Grupie Eurocash w dostarczanie asortymentu do sklepów zaangażowanych jest aż 1500 samochodów dostawczych. Kierowcy pokonują wiele kilometrów, by każdego dnia dostarczyć zawsze świeże i nienaruszone produkty do sklepów zlokalizowanych w różnych zakątkach Polski. Rolą kierowców – dostawców jest nie tylko sprawne i terminowe dowiezienie towaru, ale również pomoc w rozładunku, co jeszcze bardziej podkreśla trud i znaczenie ich pracy.
Przeczytaj również Marki własne wazne w rozwoju sieci
Źródło jakości i świeżości produktów – centra dystrybucyjne
To jednak jeszcze nie wszyscy pracownicy handlu niezależnego. Towary, które dowożą dostawcy, są rozsyłane z licznych centrów dystrybucyjnych zlokalizowanych w całej Polsce. Pracują w nich setki osób, które są odpowiedzialne za przyjęcie produktów bezpośrednio od producentów, odpowiednie ich pogrupowanie, spakowanie zgodnie z zamówieniem i wysyłkę do sklepów.
Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych rozwiązań logistycznych udaje się zapewnić równowagę pomiędzy konkurencyjnością kosztów a elastycznością – tak pożądaną w obecnych realiach rynkowych. Centra dystrybucyjne świadczą kompleksowy zakres usług, m.in. odpowiadają za:
- zarządzanie zapasami – realizują zamówienia przy optymalnym zapasie,
- zapewnienie wysokiej jakości dostarczanego asortymentu,
- przyjęcie, magazynowanie i kompletowanie towaru, zgodnie z zamówieniami klientów,
- dostarczanie towaru do sklepów.
Handel niezależny to istotna część rynku detalicznego w Polsce. Sklepy lokalne doskonale wpisują się w trend zakupowy polskich konsumentów, którzy mają coraz mniej czasu i wolą kupować mniej, ale częściej i co najważniejsze – blisko domu, u znanych nam ludzi.
Sprzedawcy, dostawcy i pracownicy centrów dystrybucyjnych – wszyscy są niezwykle istotni. Razem tworzą łańcuch powiązanych ze sobą bohaterów. Dbają, żeby w naszych lodówkach nie zabrakło nie tylko niezbędnych, ale również ulubionych produktów.
Poznaj bliżej bohaterów handlu niezależnego, zobacz jak wygląda ich praca. Jak działa handel niezależny? Dowiedz się tu: https://youtu.be/n2sCjEfaOtU
[1]Badanie „Profil polskiego przedsiębiorcy – właściciela sklepu detalicznego” zrealizowane zostało na zlecenie Akademii Umiejętności Eurocash oraz Polskiej Izby Handlu przez Keralla Research – Instytut Rozwiązań B2B.- https://www.portalspozywczy.pl/handel/wiadomosci/badanie-kim-jest-wlasciciel-sklepu-detalicznego,149396.html
Podobne artykuły