Gazetki promocyjne i inne metody dotarcia do klienta - jak skutecznie komunikować ofertę sklepu?

Gazetki promocyjne i inne metody dotarcia do klienta - jak skutecznie komunikować ofertę sklepu?

Skuteczna sprzedaż to nic innego, jak efekt dobrej komunikacji. Zatem jak skutecznie dotrzeć do klienta? W jaki sposób przedstawić mu ofertę sklepu? Gdzie promować swój asortyment?  Jak zachęcić do kupna naszych produktów?

Gazetki promocyjne

Jednym z najbardziej popularnych sposobów przedstawienia oferty sklepu spożywczego i zachęcenia do zakupu jest gazetka promocyjna. Przez klientów jest kojarzona jako zbiór informacji o produktach sprzedawanych w atrakcyjnych, najniższych cenach. Gazetkę można również wykorzystać jako jedno ze źródeł informacji o organizowanych konkursach lub programie lojalnościowym.

Skuteczność gazetek promocyjnych potwierdza badanie GfK „Shopping Monitor 2020”. Okazuje się, że gazetki reklamowe sieci handlowych to jedno z najważniejszych źródeł informacji o promocjach produktów spożywczych, kosmetycznych oraz chemicznych aż dla 43% polskich konsumentów. 70% nabywców zapoznaje się z treścią zawartą w gazetkach, a ponad 50% dokonuje wg nich zakupów przynajmniej od czasu do czasu.[1]

Uważam, że nadal warto, a nawet powinniśmy w ten sposób (za pomocą gazetek) komunikować naszą ofertę. W obecnym czasie jest to najlepsze narzędzie marketingowe, które trafia do konsumenta. Ponadto za pośrednictwem gazetek komunikujemy nasze akcje konsumenckie, programy lojalnościowe czy akcje wizerunkowe, które budują tożsamość naszej marki – wskazuje Renata Głowak, Koordynator ds. Marketingu sieci Euro Sklep.

Jak wynika z ustaleń agencji badawczej Nielsen 59% polskich konsumentów korzystał/a w ciągu ostatnich 4 tygodni z papierowych gazetek jako źródła informacji o nowościach i promocjach. Warto przy tym zwrócić uwagę, że odsetek ten jest  niemal taki sam w różnych grupach wiekowych, podobnie zresztą jest z gazetkami przysyłanymi mailem (27% ogółu konsumentów) lub gazetkami umieszczonymi na stronie internetowej sklepu (które przeglądało w ciągu ostatniego miesiąca 39% osób).

Niemniej, w przyszłości zapewne coraz większe znaczenie będą mieć aplikacje mobilne – już teraz, według agencji Nielsen, ponad połowa osób w wieku do 40 lat pozyskuje w ten sposób informacje o promocjach i nowych produktach[2].

Warto wiedzieć: Jak obliczyć podatek od dochodu spółek? Czym jest CIT?

Co powinna zawierać dobrze skrojona gazetka promocyjna?

Specjaliści zwracają uwagę na takie elementy, jak:

  • sezonowość artykułów – dobór produktów ze względu na okres, święta,
    np. Walentynki, Boże Narodzenie, początek szkoły;
  • hity na pierwszej stronie – pierwsza strona w największej mierze przyciąga wzrok, zatem na niej powinny znajdować się największe atrakcje;
  • ciekawy layout, atrakcyjna grafika, odpowiednia wizualizacja produktów;
  • asortyment poukładany wg kategorii produktowych;
  • ceny – komunikacja ceny produktu przed i po obniżce, żeby Klient widział różnicę;
  • atrakcyjne akcje konsumenckie – loterie, konkursy, tzw. wielosztuki;
  • dodatkowe ciekawe treści – działania wizerunkowe, info o programie lojalnościowym;
  • dotarcie do klienta – kolportaż do skrzynek pocztowych i rozprowadzanie na terenie sklepu.

Marcin Poniatowski, Członek Zarządu, Dyrektor Marketingu Lewiatana podkreśla: Z naszego punktu widzenia, kluczowe elementy to, po pierwsze: asortyment - najważniejsza jest kompletność reprezentantów wszystkich najbardziej popularnych w danym okresie kategorii, a zwłaszcza oferta produktów świeżych oraz dopasowanie do zróżnicowania regionalnego klientów. Po drugie: ceny. Dobrze jest komunikować cenę przed obniżką, aby klient miał świadomość atrakcyjności promocji. Po trzecie: dotarcie do konsumenta - kolportaż gazetek do skrzynek jest najbardziej skutecznym narzędziem, które w dużej mierze warunkuje końcowy efekt promocji.

Z kolei Wioletta Olechno, Specjalista ds. Marketingu Gama za najważniejsze komponenty gazetki uważa: dobór produktów w zależności od: sezonu, okresu, ważnych dat (Dzień Babci, Walentynki, itp.), promowanie innych działań marketingowych (loterie, konkursy) oraz oddziaływanie na klienta poprzez wizualizację produktów i odpowiednią szatę graficzną.

Gazetki promocyjne online

Gazetka promocyjna online to nic innego, jak gazetka tradycyjna przeniesiona do wersji online. Na rynku istnieje wiele narzędzi umożliwiających tworzenie internetowej wersji gazetek promocyjnych. Niezaprzeczalnym plusem jest wysokie dotarcie, wygoda i możliwość przeglądania oferty w dogodnym czasie i miejscu, wymagany jest jedynie dostęp do Internetu.

Często gazetki online mają dodatkowe funkcjonalności, jak:

  • rozszerzone informacje produktowe, niekiedy wzbogacone o materiały video, zdjęcia,
  • inteligentne, dopasowane rekomendacje opracowane w oparciu o preferencje zakupowe klienta (na podstawie przeglądanych produktów),
  • pełna funkcjonalność na dowolnym urządzeniu, niezależnie od posiadanej aplikacji.[1]

Gazetki promocyjne online są niezwykle cennym narzędziem, szczególnie dla sklepów, które oferują również sprzedaż online. Przyczyniają się bowiem do zwiększenia konwersji w e-sklepie.

Przeczytaj też: Inwentaryzacja w sklepie - o co zadbać przed końcem roku?

Inne skuteczne metody dotarcia do klienta

Czy gazetki promocyjne wyczerpują temat możliwości dotarcia do klienta? Oczywiście, że nie, choć jak zostało wspomniane wyżej, jest to jedno z najlepszych narzędzi. Warto korzystać również z innych metod komunikacji jak np. bezpośrednie akcje promocyjne. Dobrym przykładem jest sampling – akcja uwzględniająca darmowe rozdawanie produktu dla każdego klienta lub w oparciu o jego koszyk zakupowy. Innym pomysłem są akcje typu buy & get, gdzie za zrobione zakupy można otrzymać prezent.

Klienci cenią również kupony zniżkowe, bony promocyjne i korzystane rabaty. Wprowadzenie określonych czasowo zniżek na konkretną grupę produktów to dodatkowy bodziec stymulujący sprzedaż. Podobnie, jak akcje typu „2+1 gratis” czy „3 w cenie 2” bądź „kup 3 najtańszy produkt za 1 gr” również skłaniają klientów do większych zakupów.

Ponadto wprowadzenie dodatkowych udogodnień odpowiadających na potrzeby klientów, efektywnie wzmacnia działania komunikacyjne i zwiększa lojalizację klientów. Dobrym przykładem tego typu akcji było wprowadzenie w czasie epidemii COVID-19 możliwości realizacji zakupów na telefon z dowozem do domu.

W skutecznym marketingu kluczowe jest zróżnicowanie narzędzi komunikacji i zachowanie synergii pomiędzy nimi. Wybór i bazowanie na jednym, choćby najlepszym narzędziu/kanale ograniczy bowiem zasięg dotarcia do wszystkich potencjalnych klientów.


[1] GfK, raport „Shopping Monitor 2020”

[2] Raport Nielsen „Shopper Shifts to New Normal - Poland”, czerwiec 2020.

Rozliczenia PIT – przedsiębiorco, nie przegap! O czym musisz pamiętać?
Rozliczenia PIT – przedsiębiorco, nie przegap! O czym musisz pamiętać?
20-02-2020

Rozliczanie PIT to obowiązek każdego przedsiębiorcy. Początek nowego roku to moment, w którym należy złożyć zeznanie rocznego za rok, który się właśnie skończył. Składane w 2020 r. rozliczenie podatkowe nie będzie się znacząco różniło od tego składanego w roku poprzednim. Czym są PITy i kto je wy...

Czytaj więcej →
Płatności bezgotówkowe – nadchodzą zmiany w przepisach
Płatności bezgotówkowe – nadchodzą zmiany w przepisach
06-08-2019

Zbliża się termin planowanych przez rząd zmian dotyczących obowiązku przyjmowania płatności bezgotówkowych przez przedsiębiorców oraz przez organy administracji publicznej. W praktyce oznacza to, że prawie każdy przedsiębiorca i urząd będzie musiał zaopatrzyć się w obowiązkowe terminale płatnicze lu...

Czytaj więcej →
Faktoria Win prekursorem sprzedaży wina w małych sklepach.  Polacy przekonali się do wina
Faktoria Win prekursorem sprzedaży wina w małych sklepach. Polacy przekonali się do wina
02-09-2019

Zmieniają się nasze upodobania kulinarne. Poszukujemy nowych aromatów, chętnie eksperymentując z nowymi smakami.  Na popularności zyskują egzotyczne kuchnie i programy kulinarne. Ten sam proces obserwujemy na rynku sprzedaży alkoholi. Zauważalne jest odchodzenie od alkoholi wysokoprocentowych, a wię...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl