Fundacja Grupy Eurocash właśnie rozpoczyna drugą dekadę działania. Od początku jej głównym projektem był Program Stypendialny przeznaczony dla szczególnie uzdolnionej młodzieży z niezamożnych środowisk. O stypendia mogą ubiegać się zarówno dzieci pracowników Grupy Eurocash, jak również dzieci właścicieli i personelu sklepów z sieci franczyzowych współpracujących z Grupą. W Programie Stypendiów Talentowych udzielono do tej pory ponad 1500 stypendiów, a w Programie Stypendiów Opiekuńczych – ponad 120. Kwota wsparcia dla obu programów przekazana przez Fundację w ciągu 10 lat jej działania to prawie 10 mln złotych.
Grupa Eurocash, działając w całej Polsce, zatrudniając ok. 19 tys. pracowników i zrzeszając tysiące sklepów, w zasięgu których znajduje się aż 85% gospodarstw domowych w kraju, ma szerokie spektrum oddziaływania, ale również społecznej odpowiedzialności. Stąd 10 lat temu zrodził się pomysł na utworzenie fundacji i uruchomienie programu stypendialnego dla dzieci pracowników, franczyzobiorców i partnerów prowadzących zrzeszone z Grupą sklepy, a także dla dzieci ich pracowników. To największy w Polsce program stypendialny wspierający edukację dzieci i młodzieży, finansowany w całości przez firmę z sektora prywatnego.
– Jedną z wartości Grupy Eurocash jest dzielenie się. Program stypendialny to realizacja tej wartości w praktyce. Jako duży polski przedsiębiorca czujemy się odpowiedzialni za rozwój młodego pokolenia Polaków i za wyrównywanie szans edukacyjnych dla szczególnie uzdolnionej młodzieży z mniejszych miejscowości, gdzie dostęp do edukacji jest utrudniony. Chcemy wspierać rozwój młodzieży w dowolnej dziedzinie, którą się pasjonują i umożliwić im wykorzystanie pełni ich potencjału. Bardzo duży nacisk kładziemy na zaangażowanie społeczne naszych stypendystów i ich wrażliwość na potrzeby innych. Liczymy, że alumni naszego Programu otrzymane dobro poniosą dalej – mówi Katarzyna Kopaczewska, Prezes Fundacji Grupy Eurocash.
O stypendia na rozwój swoich talentów i pasji, niezależnie od dziedziny zainteresowań, mogą ubiegać się uczniowie szkół średnich i studenci. Przyznawane są one na zasadzie konkursu i w całości finansowane ze środków stanowiących darowiznę od Eurocash S.A.
U progu drugiej dekady działania, dzięki współpracy z Akademią Umiejętności Eurocash, Fundacja Grupy Eurocash poszerzy Program Stypendialny o dodatkowe elementy. Stypendyści Fundacji, którzy będą na początku swojej ścieżki zawodowej, otrzymają dostęp do platformy edukacyjnej Akademii i będą mogli skorzystać nie tylko z dostępnych tam webinariów, ale także programu mentoringowego prowadzonego przez doświadczonych pracowników Grupy. Celem tego projektu jest przygotowanie stypendystów do funkcjonowania w środowisku zawodowym i optymalnego wykorzystania ich potencjału.
– Wiedza zebrana w ramach dostępnych materiałów to kompleksowy zestaw wskazówek wspierający stypendystów by mogli znaleźć pracę odpowiadającą jak najlepiej ich zainteresowaniom i predyspozycjom – dodaje Agata Wrzecionowska-Dzierba, Dyrektor Akademii Umiejętności Eurocash. – Z zasobów Akademii Umiejętności Eurocash mogą korzystać obecni stypendyści, ale również alumni Programu Stypendialnego z poprzednich edycji.
Działania Fundacji rozpoczęły się skromnie – w I edycji Programu wsparcie otrzymało 30 uzdolnionych młodych osób będących dziećmi pracowników Grupy Eurocash. W kolejnych latach do Programu mogli dołączyć także uczniowie i studenci z rodzin związanych poprzez sieci franczyzowe z Grupą Eurocash. Do dziś stypendia otrzymało blisko 1650 uczniów i studentów.
W ramach Fundacji od 2021 roku działa także Program Stypendiów Opiekuńczych dla dzieci osieroconych przez pracowników Grupy Eurocash. Finansowe wsparcie pozwala im ukończyć edukację na poziomie szkoły średniej i zaspokoić najważniejsze potrzeby.
Faktoria Win zyskała nowy powód do świętowania – w zaledwie kilka miesięcy po swoich 10. urodzinach! Flagowy koncept store-in-store Grupy Eurocash właśnie postawił swój 6000. regał w sklepie detalicznym. Z tej okazji spółka podsumowuje dotychczasowe sukcesy i… zapowiada dalszą ekspansję.
Faktoria Win świętowała swój sukces w Kielcach, bo to właśnie tam, w sklepie PSS Kielce Stefan przy ul. 1 maja 198, został zainstalowany jej jubileuszowy regał. W sumie Faktoria Win pojawiła się w tym roku w aż 600 nowych lokalizacjach. Podobny cel spółka stawia sobie na kolejny rok.
– Przyspieszamy z rozwojem. Chcemy intensywnie budować obecność zarówno w kanale detalicznym, jak i na rynku HoReCa. Mamy pełen pakiet: wiedzę, doświadczenie, pasję w zespole i operacyjne możliwości, żeby realizować nawet najbardziej ambitne plany – mówi Błażej Białczyk, Dyrektor Generalny Faktorii Win, Grupa Eurocash.
Koncept Faktorii powstał w 2013 r. jako pierwszy tego typu na rynku i spółka jest przekonana, że jest w stanie utrzymać pozycję lidera również w kolejnych latach.
– Siła Faktorii Win leży w jej skuteczności w zwiększaniu zysków detalistów ze sprzedaży wina. Po wstawieniu naszego regału, udział wina w strukturze sprzedaży sklepu widocznie wzrasta. Jeśli w danym lokalu nie ma miejsca na pełnowymiarowy regał, realizujemy projekt sprzedaży poza regał. Dzięki temu mamy większe dotarcie i możemy budować kategorię wina w większej liczbie placówek. Zaplecze Grupy Eurocash sprawia z kolei, że świetnie znamy lokalnych przedsiębiorców i ich potrzeby, mamy do nich dobre dotarcie i wiemy, jak wspierać ich biznesy. Dlatego nasz koncept może się tak szybko rozwijać – wymienia Błażej Białczyk.
Detaliści, którzy zdecydują się na współpracę z Faktorią Win, mają zapewnione fachowe doradztwo, wsparcie marketingowe – w tym atrakcyjne i aktywacje oraz szeroki, liczący prawie 180 indeksów asortyment uwzględniający aktualne trendy i sezonowość. Przedsiębiorcy mogą też korzystać z oferty personalizowanej i postawić na produkty dopasowane do konkretnych potrzeb swoich klientów.
Regał w każdej opcji stanowi samowystarczalne narzędzie do ekspozycji i sprzedaży wina, ale spółka cały czas swój koncept rozwija. Niektóre regały mają również ekrany, które skanują kody kreskowe i wyświetlają dodatkowe informacje o produkcie. Wprowadzane są również ekrany dotykowe, które prowadzą konsumenta przez cały proces zakupu: od analizy preferencji, po zlokalizowanie odpowiedniej butelki na regale.
Faktoria Win to koncept, który już od 10 lat zwiększa dostęp nie tylko do kategorii win, ale i do wiedzy o niej. Jest szeroko obecny w sklepach detalicznych, ale kieruje ofertę także do stacji benzynowych i rynku HoReCa. Półki w stylowych regałach Faktorii Win podzielone są tematycznie: Na prezent, Relaks i Z przyjaciółmi, wspierając intuicyjny dobór wina do okazji i odciążając przedsiębiorcę w obszarze fachowego doradztwa. Co więcej, o zatowarowanie regału, dobór asortymentu, jego ekspozycję i właściwy opis towarów na półkach dba sama Faktoria Win. Dzięki temu detaliści mogą obserwować wzrosty sprzedaży przy minimalnym zaangażowaniu po swojej stronie.
To wszystko sprawia, że ten wyjątkowy koncept store-in-store w tym roku świętował swój okrągły, 10. jubileusz i dalej prężnie się rozwija.
– Rozwój biznesu, dalsza ekspansja, edukacja i ułatwianie wyboru wina konsumentom – to nasz plan na kolejny rok – Błażej Białczyk.
Z oferty konceptu skorzystało już także ponad 1000 restauracji. W sumie oferta spółki jest dziś dostępna w aż 10 tys. punktów sprzedaży.
Eurocash robi kolejny krok w kierunku realizacji strategii na lata 2023-2025. Jednym z jej kluczowych obszarów jest transformacja cyfrowa, a Grupa właśnie konsoliduje wszystkie biznesy technologiczne i cały obszar IT w jednym ręku. Kierownictwo nad nimi przejmuje Szymon Mitoraj, który dołączył do Eurocash w październiku br. Jako członek zarządu ds. cyfryzacji jest dziś odpowiedzialny m.in. za dalszy rozwój eurocash.pl, Innowacyjną Platformę Handlu, a także spółkę Frisco.
Celem Grupy w ramach reorganizacji struktury firmy jest uspójnienie i poprawa efektywności dotychczasowych działań digitalowych Eurocash. Obrany kierunek zakłada przede wszystkim bardziej efektywne wykorzystanie danych i osiągnięcie większych synergii. Działania te mają na celu także zminimalizowanie efektu duplikacji obszarów oraz zadbania o unifikację już istniejących w Grupie narzędzi technologicznych.
– W obszarze digital chcemy postawić na synergię rozwiązań i dane, zależy nam na ich spójności oraz na tym, by nasza firma właśnie na nich opierała swoje decyzje biznesowe w stopniu większym niż dotychczas. Zarządzanie IT, wszystkimi obszarami cyfrowymi oraz danymi z jednego miejsca, według tzw. logiki jednej jednostki, pozwoli nam zoptymalizować procesy w całej strukturze. To bardzo praktyczne, choć nadal rzadko spotykane rozwiązanie w organizacjach, które pozwoli nam stosunkowo szybko zobaczyć efekty – mówi Szymon Mitoraj. – Kluczowe w tej układance jest Frisco. To jeden z najbardziej cyfrowych biznesów Eurocash, w dodatku zarządzany całkowicie wewnętrznie. To zawsze była dla Grupy przestrzeń do szukania i testowania nowych rozwiązań dla rynku detalicznego – dodaje.
W nowej strukturze spółką Frisco zarządzać będzie Pawel Szerling, który przed dołączeniem do Grupy Eurocash związany był z firmą e-commercową Shopee, a wcześniej przez ponad 9 lat pracował w firmie konsultingowej McKinsey. Przez ostatnie 3 miesiące pełnił rolę członka zarządu spółki Frisco, odpowiedzialnego za jej wzrost. Paweł Szerling przejmuje stery od Jacka Palca, dotychczasowego CEO Frisco, który w dniu 20 listopada złożył rezygnację z pełnienia tej funkcji.
– Dziękuję Jackowi Palcowi, który przez wiele lat stał na czele Frisco, za jego wkład w rozwój i ekspansję tej spółki. Jednocześnie życzę Pawłowi Szerlingowi, Tomaszowi Kubiakowi i Grzegorzowi Bieleckiemu, jak największych sukcesów w realizacji ambitnego planu wzrostu spółki, który postawili sobie jako jej Zarząd. Jestem przekonany, że pod nadzorem Szymona Mitoraja oraz przy wykorzystaniu zasobów, m.in. w postaci nowego zautomatyzowanego centrum logistycznego pod Warszawą, Frisco rozpocznie nowy akapit swojej dumnej historii. Wpisując się tym samym w naszą strategię digitalizacji Grupy Eurocash, którą od teraz w ramach zarządu koordynuje Szymon Mitoraj. Wierzę, że z jego wsparciem szybko staniemy się tą Platformą Technologiczną, którą chcemy być dla rynku niezależnego w Polsce – mówi Paweł Surówka, prezes zarządu Grupy Eurocash.
Strategia Grupy Eurocash zakłada zintensyfikowane działania w ramach trzech obszarów: hurtowym, organizacji systemów franczyzowych i partnerskich, a także cyfryzacji zarówno wewnętrznych systemów w firmie, jak i całego kanału niezależnego.
Nawet połowa wyrzucanych produktów w sklepach spożywczych to owoce i warzywa, a najczęstszym powodem wyrzucania żywności jest jej psucie się wraz z upływem czasu – wynika z badania przeprowadzonego przez Grupą Eurocash. Spółka już po raz trzeci, we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności, zorganizowała kampanię społeczno-edukacyjną pod hasłem „Szanujemy, nie marnujemy!”.
Jak pokazują wyniki badań Najwyższej Izby Kontroli [1], najwięcej jedzenia marnuje się w gospodarstwach domowych – aż 60%. Na kolejnych miejscach pod tym względem są: przetwórstwo i produkcja rolnicza (po ok. 16%). Na czwartym miejscu są sklepy spożywcze, które odpowiadają za 7% marnowanej żywności.
W ramach tegorocznej, trzeciej edycji kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” Grupa Eurocash przyjrzała się przyczynom i obszarom, w których marnuje się najwięcej produktów spożywczych. Do projektu badawczego zostały zaproszone sieci współpracujące z Grupą: Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, ABC, Delikatesy Centrum, a także abc na kołach i Frisco. Zebrane za pomocą ankiety dane ukazały problem marnowania żywności z dwóch perspektyw: przedsiębiorcy i konsumenta.
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej wśród właścicieli i pracowników sklepów, 50% wyrzucanych produktów to owoce i warzywa. Na drugim miejscu znalazł się nabiał (21,6%), a na kolejnym - mięso i wędliny (14,2%). Wśród najczęściej wskazywanych powodów wyrzucania żywności było jej psucie się wraz z upływem czasu , pomimo nieprzekroczenia terminu ważności. Kolejną z przyczyn było przekroczenie terminu przydatności do spożycia, a następnie - uszkodzone opakowanie.
Blisko 32% przedsiębiorców przyznaje, że realizacja ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności sprawia im trudność ze względu na monitorowanie jakości żywności w sklepie. Jednocześnie aż 92% ankietowanych deklaruje chęć podejmowania działań mających na celu minimalizowanie ilości wyrzucanych odpadów spożywczych. Wśród sposobów radzenia sobie z tym problemem dominują obniżki cen wybranych produktów, regularna kontrola świeżości towaru czy reagowanie na popyt i przemyślane zamówienia towaru.
- Z ankiety dowiedzieliśmy się również, że aż 87% sklepów o powierzchni mniejszej niż 250 mkw. nie współpracuje z żądną organizacją pożytku publicznego, taką jak np. Caritas. Stwarza to duże pole do poprawy wyników i jednocześnie pokazuje, jak ważna jest szeroka edukacja wszystkich podmiotów uczestniczących w procesie produkcji i konsumpcji żywności. Grupa Eurocash – jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją towarów FMCG, prowadzi tę edukację m.in. poprzez kampanię „Szanujemy, nie marnujemy!”, która jest szczególnie ważnym elementem Strategii Zrównoważonego Rozwoju Grupy – mówi Joanna Szubielska, Senior Menadżer Działu Zarządzania Jakością i BHP z Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash przeprowadziła podobną ankietę również wśród konsumentów. Co piąta ankietowana osoba (20%) przyznała, że wyrzuca produkty spożywcze do kosza codziennie lub kilka razy w tygodniu, prawie co druga (43%) – kilka razy w miesiącu, natomiast 38% respondentów deklaruje, że wyrzuca je rzadziej niż kilka razy w miesiącu lub prawie wcale. Dominującym powodem wyrzucania żywności jest przegapienie terminu przydatności do spożycia (ponad 50% odpowiedzi). Respondenci przyznają, że do problemu przyczynia się również fakt, iż nie planują posiłków z wyprzedzeniem, kupują za dużo, a na zakupy chodzą bez listy.
Co najczęściej ląduje w koszu? W przypadku konsumentów na pierwszym miejscu znalazło się pieczywo (27%), a zaraz za nim – owoce i warzywa (25%).
Ankiety zostały przeprowadzone na grupie blisko 450 respondentów, z czego 40% stanowili właściciele i pracownicy placówek detalicznych. Uzyskane wyniki posłużą do zbudowania obrazu marnowania żywności z dwóch perspektyw – domu oraz sklepu, jak również do opracowania propozycji dobrych praktyk i inicjatyw najefektywniej wspierających niemarnowanie produktów żywnościowych w placówkach detalicznych oraz wśród konsumentów.
Kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest organizowana od 2021 r. przez Grupę Eurocash we współpracy z Caritas Polska i Federacją Polskich Banków Żywności. Ma na celu wyposażenie przedsiębiorców – właścicieli niezależnych sklepów detalicznych w narzędzia edukacyjne, które pomogą ograniczać problem marnowania żywności, co może przyczynić się także do wygenerowania oszczędności finansowych. Pozwolą również na edukację konsumentów w zakresie racjonalnego planowania zakupów oraz stosowania zasad właściwego przechowywania żywności.
Materiały edukacyjne, w tym m.in. webinaria, e-booki czy podcasty dostępne są na dedykowanej stronie kampanii. Wskazówki i inspiracje znajdą tam także konsumenci. Partnerem edukacyjnym kampanii jest Akademia Umiejętności Eurocash.
[1]Źródło: https://www.nik.gov.pl/aktualnosci/przepisy-do-poprawki-wciaz-za-duzo-zywnosci-trafia-do-smieci.html
• W ciągu trzech kwartałów tego roku łączne przychody Grupy Eurocash przekroczyły 24,5 mld zł, co oznacza wzrost o 8% r/r, przy utrzymaniu stabilnej marży EBITDA. Skonsolidowany wynik EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) za dziewięć miesięcy 2023 roku wyniósł 739 mln zł (+7% r/r). Zarazem do 781 mln zł (+29% r/r) wzrosły operacyjne przepływy pieniężne. Oznacza to wskaźnik OCF/EBITDA na poziomie 1,1x.
• Przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash w samym trzecim kwartale 2023 roku sięgnęły blisko 8,6 mld zł i były o 4% wyższe r/r. Skonsolidowana EBITDA wyniosła 305 mln zł, czyli o 7% więcej niż przed rokiem. Był to tym samym ósmy kwartał z rzędu ze wzrostami sprzedaży i EBITDA.
• Zysk netto wypracowany przez Grupę Eurocash w ciągu trzech kwartałów bieżącego roku wyniósł ponad 44 mln zł wobec niespełna 11 mln zł w analogicznym okresie 2022 roku. W samym trzecim kwartale 2023 roku skonsolidowany zysk netto przekroczył 43 mln zł i był na podobnym poziomie jak w bardzo dobrym trzecim kwartale 2022 roku, mimo negatywnego wpływu różnic kursowych.
• Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec września tego roku spadł poniżej 0,9x wobec blisko 1,5x rok wcześniej.
– Dzięki konsekwentnie wdrażanej strategii rozpisanej na lata 2023-2025, Grupa Eurocash pozostaje w trendzie wzrostowym. Wypracowaliśmy zwyżkę przychodów i wyniku EBITDA we wszystkich segmentach naszej działalności, pomimo wymagającego otoczenia rynkowego, tj. słabnącej sprzedaży detalicznej w Polsce, presji inflacyjnej oraz wysokiej bazy porównawczej z ubiegłego roku. Na poziomie wyniku netto pierwsze dziewięć miesięcy tego roku zamknęliśmy z zyskiem netto wynoszącym 44 mln zł, czyli ponad 4-krotnie wyższym niż przed rokiem – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Wzrost wyników Grupy Eurocash idzie w parze z budowaniem silnych przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej, które w ciągu trzech kwartałów 2023 roku sięgnęły 781 mln zł (+29% r/r) oraz istotną poprawą pozycji finansowej. Na koniec września tego roku stan gotówki na kontach Grupy Eurocash podwoił się rok do roku, a wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) spadł poniżej 0,9x – najniższego poziomu od blisko 5 lat.
– Cieszą nas mocne przepływy operacyjne, przekraczające EBITDA za ostatnie dziewięć miesięcy, także dzięki efektywnemu zarządzaniu kapitałem obrotowym. Naszym celem jest, aby Grupa Eurocash zakończyła 2023 rok wyższymi wynikami niż poprzedni, zarówno na poziomie sprzedaży, wyniku EBITDA, jak i zysku netto – zapowiedział Paweł Surówka.
W segmencie hurtowym, odpowiadającym za ponad 72% przychodów Grupy Eurocash, łączna sprzedaż zrealizowana w ciągu trzech kwartałów 2023 roku przekroczyła 17,8 mld zł i była o 9% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Mocne wzrosty zanotowano w formatach Eurocash Serwis (+19% r/r) oraz Eurocash Gastronomia (+23%), natomiast sprzedaż w formacie Eurocash Dystrybucja ustabilizowała się (+4%). Hurtownie Eurocash Cash&Carry zanotowały z kolei nieco niższą sprzedaż niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (-2%), kiedy to osiągnęły znaczące wzrosty m.in. w związku zakupami realizowanymi przez i na rzecz uchodźców z Ukrainy w pierwszych miesiącach po rozpoczęciu inwazji rosyjskiej.
W otoczeniu rosnących kosztów (presja płacowa związana z dwukrotną podwyżką płacy minimalnej w 2023 roku oraz wciąż wysoka inflacja), EBITDA segmentu hurtowego w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku wzrosła o 6% r/r do 612 mln zł.
W segmencie detalicznym, odpowiadającym za ponad 24% przychodów Grupy Eurocash, sprzedaż w dziewięciu miesiącach 2023 roku sięgnęła blisko 6 mld zł i była o 6% wyższa niż przed rokiem. Sprzedaż like-for-like (dla tej samej liczby placówek, LFL) w sklepach Delikatesy Centrum wzrosła w omawianym okresie o 6,4% r/r.
Dzięki intensywnym działaniom promocyjnym, Delikatesy Centrum sukcesywnie poprawiają swoją pozycję cenową wobec konkurencyjnych sieci. Koncentracja na efektywności kosztowej przekłada się z kolei na poprawę rentowności. EBITDA segmentu detalicznego w ciągu pierwszych trzech kwartałów wzrosła o ponad 7% r/r do 262 mln zł, co oznacza wzrost marży EBITDA do 4,4% (z 4,3% przed rokiem).
Grupa Eurocash niedawno zaprezentowała założenia strategii dalszego rozwoju Delikatesów Centrum (określonej jako wersja 2.0). Zakłada ona, że franczyzobiorcy, najlepiej znający lokalne potrzeby konsumentów, będą aktywnie uczestniczyć w kształtowaniu wszystkich kluczowych procesów komercyjnych i operacyjnych. Celem sieci jest osiągnięcie pozycji numer 1 w segmencie supermarketów proximity w Polsce.
W segmencie Projekty, będącym najmniejszym (odpowiadającym za około 3% całkowitych przychodów), ale zarazem najdynamiczniej rosnącym obszarem działalności Grupy Eurocash, sprzedaż w ciągu trzech kwartałów 2023 roku wyniosła 660 mln zł. Oznacza to wzrost o 23% w porównaniu z analogicznym okresem 2022 roku. Został on osiągnięty głównie dzięki dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz rosnącym zakupom online we Frisco.
Sieć Duży Ben na koniec września bieżącego roku liczyła 394 markety (wobec 305 na koniec 2022 roku), a w październiku otwarta została 400. placówka z charakterystycznym, czerwonym szyldem z kapslem. Łączna sprzedaż tej sieci w ciągu dziewięciu miesięcy 2023 roku wyniosła 292 mln zł, czyli aż o 45% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Sprzedaż LFL wzrosła natomiast o 12% r/r.
Sprzedaż Frisco za trzy kwartały tego roku wzrosła z kolei o 13% r/r, do 311 mln zł. Lider polskiego rynku e-grocery dostarcza zakupy spożywcze mieszkańcom Warszawy i okolic, Poznania, Wrocławia, Krakowa, Trójmiasta oraz Katowic. Do końca tego roku uruchomiony zostanie drugi automatyczny magazyn Frisco w stolicy, który znacząco zwiększy skalę i efektywność obsługi rosnącej liczby zamówień składanych przez mieszkańców aglomeracji warszawskiej.
Na koniec września 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15 542 placówki. Blisko 4,9 tys. sklepów było już zintegrowanych w ramach EuroPlatform – nowoczesnego systemu do zarządzania promocjami, łączącego sprzedawców z organizatorami sieci, producentami i konsumentami. Oznacza to przyrost o 30% w ciągu roku.
Program „Pierwsza praca? Dołącz do Grupy Eurocash!” został utworzony z myślą o młodych ludziach, którzy nie mając jeszcze doświadczenia, szukają zatrudnienia w sektorze handlowym. Oparty o mocną merytorykę i przekazywanie wiedzy, odpowiada na potrzeby osób, które jeszcze się uczą albo właśnie skończyły szkołę. W program zaangażowani są nie tylko trenerzy wewnętrzni, eksperci, ale również ambasadorzy – wybrani pracownicy Grupy Eurocash, którzy działają bezpośrednio w szkołach i na uczelniach.
Eurocash już od 2017 roku angażuje się w edukację i wspieranie młodych kandydatów w znalezieniu pierwszej pracy. Grupa dotarła już do ponad 360 szkół w całej Polsce, w tym do blisko 24 tys. uczniów i nauczycieli m.in. poprzez działalność Akademii Umiejętności, Program Praktyk Letnich oraz Program Management Trainee. Program „Pierwsza praca? Dołącz do Grupy Eurocash” będzie uzupełniał dotychczasowe inicjatywy oraz rozwijał działalność edukacyjną Grupy w nowych kierunkach.
Od początku inicjatywie przyświecał cel, by dzielić się profesjonalną wiedzą z przyszłymi kandydatami, wyposażyć ich w potrzebne umiejętności i dać szansę na poznanie realiów pracy w handlu. Program ma także zachęcić młodych ludzi, by swoją karierę zawodową rozpoczęli właśnie w Grupie Eurocash, miejscu, które ze względu na swoją skalę umożliwia pracę na różnorodnych stanowiskach w całej Polsce.
– Postawiliśmy na szeroko zakrojone działania, by z programem dotrzeć do uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów. Wykorzystujemy bardzo dobre, zbudowane przez Akademię relacje ze szkołami i nauczycielami. Wspólnie szukamy rozwiązań, jak najlepiej przedstawić praktyczne aspekty pracy w handlu i pokazać, czego absolwenci tych szkół mogą się spodziewać, wybierając dany zawód. Bacznie obserwujemy też rynek i aktualne badania, by najlepiej odpowiedzieć na oczekiwania młodych ludzi. Według ostatniego raportu PWC „Młodzi na rynku pracy” [1] 62% respondentów zadeklarowało, że chce się uczyć od doświadczonych kolegów, a 74,1% ceni sobie stabilne zatrudnienie. Oba te aspekty jako Grupa Eurocash uwzględniamy i oferujemy – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, Dyrektor Akademii Umiejętności Eurocash.
Pracownicy Eurocash w bliskiej współpracy ze szkołami
Program „Pierwsza praca? Dołącz do Grupy Eurocash!” po raz pierwszy tak mocno angażuje w działalność w szkołach i na uczelniach pracowników Grupy. Utworzyli oni bazę ekspertów i mentorów, aby brać udział w spotkaniach z uczniami i studentami, współpracować z nauczycielami, wykładowcami i kołami naukowymi oraz koordynować działania między szkołą a jednostkami odpowiedzialnymi w Grupie Eurocash za rekrutację i HR.
– Łączenie nauki z praktyką to nie tylko bogatsza wiedza, ale też łatwiejszy start w życie zawodowe dla młodzieży kończącej szkołę. Akademia Umiejętności Eurocash już od kilku lat wspiera m.in. szkoły kształcące przyszłych handlowców i logistyków, umożliwiając młodym ludziom zdobywanie praktycznej wiedzy zawodowej. Przy okazji naszych działań widzimy realne zainteresowanie uczniów i studentów tego rodzaju spotkaniami – wymienia Maria Rudy, Starszy Trener Wewnętrzny Akademii Umiejętności Eurocash.
Poprzez Akademię Umiejętności Eurocash dwa razy w roku, od 2020, organizowany jest Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych, a w ramach Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych prowadzone są webinaria dla szkół. Współpraca AUE ze szkołami jest objęta patronatem ogólnopolskiego Ośrodka Rozwoju Edukacji, prowadzonego przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Akademia pracuje też nad platformą edukacyjną z profesjonalnymi materiałami dla uczniów na kierunkach: sprzedawca, technik-handlowiec, magazynier-logistyk i technik logistyk.
Nacisk na onboarding. Ruszyły szkolenia
Pracownicy-Ambasadorzy są już bardzo aktywni w mediach społecznościowych. Grupa Eurocash oferuje im też liczne szkolenia i warsztaty, by jak najlepiej mogli przekazywać swoją wiedzę kandydatom do pracy. Według cytowanego już raportu PWC „Młodzi na rynku pracy”, to właśnie dobre wdrożenie nowego pracownika (tzw. onboarding) świadczy o tym, że firma jest dobrym pracodawcą – sądzi tak 61,2% respondentów. Dlatego program „Pierwsza praca? Dołącz do Grupy Eurocash!” uwzględnia dedykowane, startowe programy szkoleniowe – nie tylko dla nowych pracowników, ale także dla ich przełożonych i całych zespołów.
W ramach nowego programu na dedykowanej podstronie Kariery zainteresowani znajdą materiały przedstawiające codzienną pracę w różnych jednostkach firmy, aktualne oferty pracy, listę benefitów dla pracowników i inne przydatne informacje na start: https://kariera.grupaeurocash.pl/pierwsza-praca/.
[1] Raport PWC z maja 2022 r. (III edycja), źródło: https://www.pwc.pl/pl/pdf/mlodzi-polacy-na-rynku-pracy-2022_pl.pptx.pdf
400. w Polsce i 50. w stolicy sklep sieci Duży Ben, należącej do Grupy Eurocash, już od piątku działa przy ul. Lanciego na warszawskim Ursynowie. Wraz z tą premierą mieszkańcy dzielnicy zyskali 45 mkw. nowoczesnej przestrzeni z bogatą ofertą ponad 1500 alkoholi, przekąsek, akcesoriów i usług dodatkowych. W planach są kolejne otwarcia, które sieć chce zrealizować jeszcze przed końcem roku.
Otwarcie 400. sklepu Duży Ben to symboliczny krok na drodze do realizacji zarówno planów sieci, jak i strategii Eurocash. W 2022 r. Grupa informowała, że ekspansja Dużego Bena zajmuje wysokie miejsce na liście jej celów biznesowych. Dane dotyczące nowych otwarć sklepów pod charakterystycznym, czerwonym szyldem z kapslem potwierdzają, że tę ambicję udaje się z powodzeniem realizować.
– O otwarciu 300. sklepu we Wrocławiu, przy ul. Wojanowskiej informowaliśmy pod koniec ubiegłego roku. To znaczy, że w zaledwie 10 miesięcy Duży Ben otworzył aż 100 nowych placówek. To wzrost o 30 pp. w niecały rok. Wiele nowych punktów powstało w stolicy, w której bardzo szybko się rozwijamy – mówi Michał Florkiewicz, Dyrektor Generalny sieci Duży Ben.
Na stołeczny rynek sieć Duży Ben zawitała stosunkowo niedawno, bo w styczniu 2021 r. otworzyła pierwszy sklep przy ul. Klimczaka.
– Warszawiacy zdecydowanie polubili nasz koncept. Obecnie prowadzimy w stolicy już 50 punktów i notujemy tu bardzo wysoki, na poziomie aż 88/100, wynik badania satysfakcji klientów Net Promoter Score. To wynik znacznie powyżej średniej dla sieci FMCG. Warszawscy klienci chętnie też korzystają z oferowanych przez nas usług dodatkowych – dodaje Michał Florkiewicz.
Dzięki współpracy z InPost i PointPack, w sklepach można już wysyłać i nadawać paczki. Ważną rolę w ekosystemie Dużego Bena tworzy też doskonale oceniana aplikacja mobilna, która daje klientom dostęp do programu lojalnościowego i najlepszych promocji.
– To wszystko w połączeniu z gęstą siecią punktów w dużych metropoliach sprawia, że Duży Ben to dzisiaj sieć nie tylko zorientowana na klienta, ale i omnichannelowa, spełniająca komplet jego potrzeb niezależnie od lokalizacji i gustów. To też sieć z najszerszą obecnie ofertą w kategorii alkoholi, napojów i wyrobów tytoniowych w sklepach osiedlowych – podsumowuje Michał Florkiewicz.
Już po raz 7. kilka tysięcy polskich lokalnych detalistów spotkało się na Kongresie Przedsiębiorców Polskiego Handlu organizowanym przez Akademię Umiejętności Eurocash. Tegoroczna edycja wydarzenia przebiegała pod hasłem, którym w obliczu rosnących cen i coraz ostrzejszej konkurencji żyje cały rynek: „Konsument w centrum uwagi”. Dlatego program zdominowały najbardziej aktualne trendy, ale prawdziwą nowością była forma Kongresu, w którym można było wziąć udział zarówno stacjonarnie, jak i online. Zdalni uczestnicy mogli też odwiedzić wirtualne stoiska partnerów spotkania.
VII Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu był wyjątkowy również dlatego, że odbył się w rok po ogłoszeniu przez Eurocash nowej strategii biznesowej na lata 2023-2025. Grupa uwzględniła w niej m.in. intensywne inwestycje w sieci i oferowane przedsiębiorcom rozwiązania technologiczne. Wszystko po to, by lokalny handel był bardziej atrakcyjny dla konsumenta. To zresztą właśnie jemu została poświęcona najnowsza edycja Kongresu.
– Wierzymy w przewagę ludzkiego aspektu lokalnych sklepów, ich sposobu działania. Wierzymy, że to są sklepy od ludzi dla ludzi. Chcemy być tą platformą, tym miejscem, w którym przedsiębiorcy, którzy je prowadzą, mogą się spotkać i połączyć siły. Tak postrzegamy dziś naszą rolę. Jeśli dobrze odrobimy nasze zadanie, zaoferujemy naszą skalę, efektywność, to właściciele sklepów będą mogli robić to, co robią najlepiej: odpowiadać na potrzeby rynku. Wspólne wyzwanie, które dziś przed nami stoi, dotyczy tego, jak przekonać do siebie konsumenta. A nikt nie zna go przecież lepiej niż lokalni detaliści – powiedział Paweł Surówka, Prezes Zarządu Grupy Eurocash, inaugurując Kongres, który odbył się pod hasłem „Konsument w centrum uwagi”.
Konsument w centrum uwagi. Program Kongresu
Prezes Zarządu Grupy Eurocash otworzył Kongres wraz z Agatą Wrzecionowską-Dzierbą, Dyrektor Akademii Umiejętności Eurocash. Następnie mikrofony przejęli goście specjalni. Szymon Mordasiewicz z Consumer Panel Services GfK i Aleksandra Trapp z infuture.institute mówili o realiach, w jakich funkcjonują dzisiejsi kupujący – poruszona została tematyka inflacji, rosnących cen i dynamicznie zmieniających się trendów. Artur Kurasiński oraz Beata Michalska-Dominiak, Agnieszka Siemińska, Piotr Grocholiński z firmy Klientocentryczni mówili m.in. o neuromarketingu i doświadczeniach zakupowych, które stanowią klucz do budowania lojalności klientów i przewagi konkurencyjnej. Elżbieta Krokosz z Talent Development Institute odpowiedziała słuchaczom na pytanie, co to znaczy żyć prawdziwie i odważnie – także w kontekście zawodowym, a Nikolay Kirov z Kirov Strategic Negotiators analizował podczas warsztatu z uczestnikami, czym jest sukces w biznesie w dzisiejszych czasach.
Wydarzenie było otwarte dla właścicieli sklepów zrzeszonych w sieciach współpracujących z Eurocash oraz partnerów Akademii Umiejętności Eurocash, którzy licznie odpowiedzieli na zaproszenie. W hali Atlas Areny w Łodzi oraz online w ramach transmisji spotkało się łącznie blisko 4 tys. uczestników. Warto podkreślić, że to był pierwszy Kongres, który odbył się w modelu hybrydowym. Przedsiębiorcy mogli wybrać, czy chcą wziąć w nim udział stacjonarnie czy online.
Współpraca kluczem do sukcesu
Uczestnicy mogli też odwiedzać wirtualne stanowiska partnerów wydarzenia. Już od 16 sierpnia na stronie https://live.akademiaeurocash.com.pl/ można było zapoznać się z interaktywną ofertą producentów i marek takich jak: Mars&Wrigley – marki Orbit i Snickers, Spomlek, Dobrowolscy czy Grupa Żywiec. Swoje usługi zaprezentowały w ten sposób także firma Hako oraz kancelaria prawna Sołtysiński Kawecki & Szlęzak. Na liście partnerów Kongresu znalazły się również firmy i marki takie jak: LOTTE Wedel, Kamis, Mokate oraz Lyod. Partnerami technologicznymi byli: Igloo, Hako, MegaMarket, es system k, Ma-Ga i Aifo.
– Dobre warunki dla funkcjonowania lokalnych sklepów to w dużej mierze dobre warunki współpracy z producentami, które umożliwiają przedsiębiorcom budowanie atrakcyjnej oferty dla konsumenta. Wiemy o tym i jako Grupa Eurocash cały czas rozwijamy narzędzia, które uławiają współpracę na linii przedsiębiorca-dostawca, wspierając w ten sposób lokalny handel. Producenci i dostawcy produktów do lokalnych sklepów detalicznych to jeden z kluczowych elementów całego procesu, dlatego dbamy o te relacje, aby móc zaproponować właścicielom sklepów najlepszą ofertę. W tym obszarze kluczowa jest dla nas również edukacja: wspólnie z dostawcami dzielimy się z przedsiębiorcami wiedzą m.in. w obszarach związanych z zarządzaniem kategoriami w sklepie czy rolą merchandisingu, który pozwala uatrakcyjnić ofertę sklepu, a tym samym odpowiedzieć na potrzeby jeszcze większej grupy klientów – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, Członek Zarządu Akademii Umiejętności Eurocash.
Akademia Umiejętności Eurocash działa już od 13 lat
Organizator Kongresu – Akademia Umiejętności Eurocash – wspiera właścicieli sklepów detalicznych i ich pracowników już od 13 lat. Przekazuje wiedzę i szkoli ich m.in. z zarządzania sklepem, standardów pracy i obsługi klienta. Misją AUE jest zapewnienie niezależnym przedsiębiorcom dostępu do najbardziej aktualnej wiedzy rynkowej, a także pomoc we wdrożeniu w swoich sklepach zaawansowanych technologii opracowanych przez Grupę Eurocash. Na platformie edukacyjnej online AUE jest dostępna bogata oferta kursów e-learningowych, webinariów i praktycznych warsztatów szkoleniowych. Akademia jest też inicjatorką studiów podyplomowych organizowanych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.
Nowy model relacji z franczyzobiorcami to największa zmiana nowej strategii 2.0. Teraz przedsiębiorcy prowadzący sklepy Delikatesów Centrum mają nie tylko współpracować z siecią, ale też decydować o kierunkach jej rozwoju. Bez zgody przedstawicieli Rady Franczyzowej zarządzający siecią nie będą mogli podjąć żadnych kluczowych decyzji – w tym np. wprowadzać zmian w asortymencie. Wiedza franczyzobiorców o konsumencie ma być jednym z kluczowych czynników determinujących decyzje, o których dotychczas decydowały głównie analizy i statystyki.
Grupa Eurocash już rok temu, przy okazji ogłaszania swojej nowej strategii biznesowej na lata 2023-2025, zapowiadała ważne zmiany w obrębie swojej kluczowej sieci franczyzowej.
– Strategia, którą dziś prezentujemy, to efekt wielu miesięcy pracy naszej i franczyzobiorców. Razem zdecydowaliśmy, gdzie Delikatesy Centrum mają być za trzy lata, i wspólnie wypracowaliśmy ważne dla marki wartości, za co jestem naszym partnerom ogromnie wdzięczny. Mocno wierzę, że obrany kierunek pozwoli nam nie tylko osiągnąć pozycję lidera rynku bliskich marketów, ale też budować wartość w sposób zrównoważony: z naciskiem na lokalność, rozwój zespołu i dobro klienta. Delikatesy Centrum to dzisiaj strategiczny model franczyzowy w Grupie Eurocash – mówi Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za segment detaliczny.
Grupa Eurocash podkreśla, że model biznesowy, w którym franczyzobiorcy współdecydują o strategii sieci i jej egzekucji, świetnie sprawdza się na zagranicznych rynkach. Co więcej, format proximity supermarket, który reprezentują Delikatesy Centrum, jest najbardziej efektywny właśnie w modelu franczyzowym.
– O kluczowych obszarach będziemy decydować wspólnie. Pracowaliśmy nad strategią w tematycznych grupach roboczych, które cały czas działają, spotykając się co tydzień lub co miesiąc. Te grupy i spotkania zostaną utrzymane. Strategia, która powstała z udziałem pracowników i franczyzobiorców sieci, będzie teraz wspólnie wdrażana. To zmiana, którą realnie czujemy i w której skuteczność wierzymy – przekonuje Renata Naglik, przedsiębiorczyni zasiadająca w Radzie Franczyzowej Delikatesów Centrum.
Zgodnie ze strategią, Delikatesy Centrum chcą być postrzegane jako zorientowany na obsługę market w pobliżu – idealny na codzienne i cotygodniowe zakupy. Ważną rolę w nowej strategii odgrywają w związku z tym dotychczasowe wyróżniki sieci: kategoria produktów świeżych, spersonalizowana obsługa i atrakcyjny asortyment uwzględniający m.in. rozszerzenie oferty marki własnej oraz oferty produktów regionalnych. W każdym z tych obszarów określono wymierne cele, które zostały przełożone na konkretne plany i procedury obejmujące pracowników i franczyzobiorców sieci.
– Chcemy być najbardziej konsumencką siecią franczyzową na rynku i wiodącym konceptem detalicznym w Grupie Eurocash: z konkurencyjnymi cenami dla konsumentów, kategorią produktów świeżych wpisaną w strategię i zoptymalizowanymi procesami operacyjnymi i logistycznymi. Nasz cel to osiągnięcie pozycji numer 1 w segmencie supermarketów proximity w Polsce. Przede wszystkim jednak zależy nam na tym, żeby budować biznes atrakcyjny dla franczyzobiorcy – podkreśla Adrian Mochocki, dyrektor projektu Delikatesy Centrum 2.0.
Grupa Eurocash już od jakiegoś czasu wzmacnia zespół odpowiedzialny za rozwój sieci Delikatesy Centrum. Z początkiem sierpnia Marek Lipka objął stanowisko Dyrektora Generalnego spółki Eurocash Franczyza, odpowiedzialnej za działalność handlową i biznes franczyzowy Delikatesów Centrum. We wrześniu do zespołu dołączył także Hugo Mesquita – nowy Dyrektor Generalny Sklepów Własnych oraz Jarosław Moc – Dyrektor ds. asortymentu i polityki cenowej. Wcześniej, w lipcu, do kierownictwa sieci dołączył też Alessandro Beda jako Dyrektor Marketingu.
Już od 2018 r. lokalni detaliści współpracujący z Eurocash na terenie całego kraju korzystają z wygodnych i szybkich zamówień online oraz wsparcia w zarządzaniu sklepem. Z eurocash.pl mogą szybko zatowarować online swoje placówki o dowolnej porze dnia i nocy, przez 365 dni w roku. Do dyspozycji mają stronę internetową i aplikację mobilną, dzięki którym zyskują dostęp do najszybszej na rynku wyszukiwarki ze skanerem kodów EAN, liczącej już ponad 15 tys. indeksów oferty hurtowej FMCG oraz darmowej dostawy do sklepu. Nic dziwnego, że udział zakupów realizowanych za pośrednictwem eurocash.pl stale rośnie, i to we wszystkich czterech hurtowych spółkach Grupy.
Największy udział zamówień przez eurocash.pl raportuje Eurocash Dystrybucja, która jako pierwsza dała przedsiębiorcom możliwość korzystania z platformy e-commerce. Zamówienia online, z których we wrześniu 2018 r. korzystał tylko co drugi sklep obsługiwany przez Eurocash Dystrybucja, dziś składa już ponad 90% z nich.
14 tys. klientów loguje się też do wersji mobilnej, intensywnie rozwijanej od samego początku istnienia platformy. Udział mobile przekracza już ¼ całkowitej wartości zamówień realizowanych przez eurocash.pl w ramach Eurocash Dystrybucji. W 2022 r. wyniosła ona aż 6 mld zł – o 1 mld więcej niż rok wcześniej.
Także przedsiębiorcy korzystający z usług Eurocash Cash & Carry cenią sobie eurocash.pl. Z aplikacji korzysta już ponad 19 tys. klientów tej spółki. Są to najbardziej aktywni klienci, którzy łącznie generują 90% obrotu spółki.
Ok. 12 tys. klientów aktywuje też kupony promocyjne – co ciekawe, jest to najczęściej wykonywana interakcja w aplikacji. W ostatnich dwóch miesiącach obrót na produktach kuponowych przekraczał 42 mln zł miesięcznie! Eurocash Cash & Carry wykorzystuje eurocash.pl także do rozwijania samoobsługi, która staje się wśród klientów spółki coraz popularniejsza.
Za pośrednictwem eurocash.pl kupują też klienci Eurocash Serwis iEurocash Gastronomia. W sumie z platformy we wszystkich odsłonach korzysta już 45 tys. lokalnych sklepów i innych form działalności jak hotele czy restauracje.
Liczba użytkowników eurocash.pl rośnie wraz z rozwojem platformy, w której nieustannie pojawiają się nowe funkcjonalności z obszaru wsparcia sklepu i optymalizacji zamówień. Ostatni rok to przede wszystkim zaadresowanie bieżących wyzwań detalistów w zakresie budowania atrakcyjności oferty i optymalizacji kosztów operacyjnych, a więc: bardziej spersonalizowane oferty dla przedsiębiorców oraz rozwój narzędzi promocyjnych i cyfryzacja procesów backoffice.
Niedawno do zespołu Grupy dołączył Paweł Szerling, który objął stanowisko Dyrektora ds. Strategii i jest odpowiedzialny właśnie za eurocash.pl i eurocash.pl Market oraz projekty strategiczne w Grupie Eurocash. Jego zadaniem jest m.in. rozwój platformy w kierunku zgodnym ze strategią Grupy i najbardziej aktualnymi trendami. Nowy dyrektor będzie raportował do Szymona Mitoraja, który z październikiem tego roku wzmocni skład zarządu Grupy Eurocash jako nowy członek odpowiedzialny za obszar cyfryzacji.
– eurocash.pl to platforma, która zmieniła i nadal zmienia polski handel lokalny. Już teraz zamówienia online i mobile mają znaczny udział w zakupach realizowanych przez przedsiębiorców w Grupie Eurocash. Dlatego też planujemy dalsze inwestycje w tym obszarze, rozszerzające wachlarz oferowanych funkcjonalności i pozwalające oszczędzać czas lokalnym detalistom – podkreśla Paweł Szerling.
eurocash.pl zajmuje ważne miejsce w planach strategicznych Eurocash. To właśnie ten system ma położyć fundament pod budowę zapowiadanej w 2022 r. Hurtowni Omnichannel stworzonej z zintegrowanych biznesów hurtowych Grupy. Platforma jest też jednym z elementów projektu digitalizacji lokalnego handlu. Rozwój rozwiązań zakupowych jest kluczowy dla realizacji ambicji Grupy do tego, by pełnić rolę Platformy Technologicznej dla polskich niezależnych detalistów – zgodnie ze strategią biznesową Eurocash na lata 2023-2025.
– Strategia rozpisana na lata 2023-2025 przynosi oczekiwane efekty. Miniony kwartał był siódmym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży i wyniku EBITDA, przy jednoczesnym budowaniu przepływów operacyjnych i mocnym zwiększeniu zysku netto. W drugim kwartale tego roku zysk netto Grupy Eurocash sięgnął blisko 51 mln zł, czyli ponad 2-krotnie więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku, kiedy wyniósł 19 mln zł – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.
Jak wskazał prezes, w warunkach słabnącego popytu konsumenckiego i spadku sprzedaży detalicznej w Polsce, całkowita sprzedaż Grupy Eurocash w drugim kwartale tego roku zwiększyła się o 7% r/r.
– Dzięki dyscyplinie kosztowej, odnotowaliśmy również wzrost EBITDA o blisko 5% r/r, pomimo kumulacji podwyżek kosztów w ostatnich miesiącach, związanych m.in. ze wzrostem cen energii, czynszów czy płacy minimalnej – dodał prezes.
W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez Grupę Eurocash w drugim kwartale 2023 roku przekroczyła 6,1 mld zł i była o 8% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Mocny wzrost zanotowano w formacie Eurocash Serwis (+19% r/r) przy stabilnej sprzedaży w formatach Eurocash Dystrybucja (+1% r/r) oraz Eurocash Cash&Carry (-1% r/r). Porównując dynamikę przychodów należy wziąć pod uwagę wysoką bazę z analogicznego okresu ubiegłego roku, związaną m.in. z zakupami realizowanymi przez i na rzecz uchodźców z Ukrainy, późniejszą datą Wielkanocy w 2022 roku, jak i cieplejszym kwietniem i majem w minionym roku, co przekładało się na zwiększone zakupy w sklepach lokalnych.
W otoczeniu rosnących kosztów (wciąż wysoka inflacja oraz presja płacowa związana z dwukrotną podwyżką płacy minimalnej w 2023 roku), EBITDA segmentu hurtowego w drugim kwartale tego roku wzrosła o 6% r/r do 216 mln zł.
Notowany w ostatnich miesiącach spadek sprzedaży detalicznej w kategoriach żywnościowych przekłada się na spowolnienie wzrostu sprzedaży Grupy Eurocash w segmencie Detal. W drugim kwartale bieżącego roku sprzedaż tego segmentu nieznacznie przekroczyła 2 mld zł i była o 3% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż like-for-like (dla tej samej liczby placówek) sieci Delikatesy Centrum wzrosła natomiast o 4,6%.
Odpowiedzią Grupy Eurocash na dużą wrażliwość cenową i poszukiwanie oszczędności przez konsumentów są zintensyfikowane działania promocyjne, wprowadzane w ścisłej współpracy z franczyzobiorcami. Efektem jest sukcesywna poprawa pozycjonowania cenowego Delikatesów Centrum wobec konkurencyjnych sieci. Dzięki podejmowanym jednocześnie inicjatywom poprawiającym efektywność, EBITDA segmentu detalicznego w drugim kwartale tego roku wzrosła o 7% r/r do 95 mln zł, co przełożyło się na wzrost marży EBITDA do 4,8% (z 4,6% przed rokiem).
Sprzedaż segmentu Projekty w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 222 mln zł, co oznacza wzrost o 23% r/r. W dużej mierze jest to efekt otwarć kolejnych placówek sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz rosnącego zainteresowania konsumentów zakupami we Frisco.
Sieć Duży Ben na koniec czerwca tego roku liczyła 371 sklepów (wobec 305 na koniec 2022 roku oraz 249 w połowie ubiegłego roku), a łączna sprzedaż tej sieci w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 98 mln zł, czyli o 43% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Sprzedaż LFL (dla tej samej liczby placówek) wzrosła natomiast o ponad 9% r/r.
Sprzedaż Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, w drugim kwartale tego roku wyniosła natomiast105 mln zł (+14% r/r), na co złożyły się: wzrost średniej wartości koszyka zakupowego do 331 zł (+10% r/r) oraz zwiększenie liczby aktywnych klientów Frisco do 91 tysięcy (+5% r/r).
Na koniec czerwca 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15.607 placówek, tj. o 103 więcej niż na koniec 2022 roku. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych średnio około 500 sklepów rocznie.
Na koniec drugiego kwartału 2023 roku już ponad 4,6 tys. sklepów zintegrowanych było w ramach EuroPlatform, łączącej sprzedawców z organizatorami sieci, producentami i konsumentami. Oznacza to przyrost zintegrowanych placówek o 45% w porównaniu z końcem czerwca 2022 roku.
W całym pierwszym półroczu tego roku łączne przychody Grupy Eurocash wyniosły prawie 16 mld zł i były o 11% wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku, natomiast skonsolidowana EBITDA wzrosła o blisko 7% r/r do 434 mln zł. Grupa zdołała również w całości odrobić stratę netto z pierwszego kwartału (który tradycyjnie jest najsłabszym kwartałem w roku w handlu FMCG) i pierwsze półrocze 2023 roku zakończyła dodatnim wynikiem netto wynoszącym 1 mln zł wobec 31 mln zł straty netto w pierwszej połowie 2022 roku. Istotnie – o 149 mln zł – wzrosły też w tym okresie przepływy operacyjne.
Na początku lipca Grupa Eurocash zawarła umowy kredytowe z konsorcjum 8 banków na łączną kwotę ponad 1,0 mld zł. Firma może wykorzystać te środki na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych, bieżących potrzeb związanych z kapitałem obrotowym, w tym refinansowanie zadłużenia z tytułu pożyczek i kredytów zaciągniętych w 2020 roku, czy finansowanie rozwoju sieci franczyzowych.
– Pozyskane finansowanie zapewnia nam bezpieczeństwo i duży komfort prowadzenia działalności, wydłużając zarazem do nawet 5 lat zapadalność długu – podkreślił Paweł Surówka.
Z początkiem września do zespołu Grupy Eurocash dołączy Hugo Mesquita, manager z ponad 20-letnim, międzynarodowym doświadczeniem. Obejmie stanowisko Dyrektora Generalnego Delikatesów Centrum – będzie odpowiedzialny za rozwój ponad 400 sklepów własnych sieci.
"Mesquita ze swoimi kompetencjami jest idealnym uzupełnieniem zespołu Delikatesów Centrum. Wierzymy, że jego ponad 20-letnie doświadczenie w rozwoju hurtu i detalu FMCG w Polsce i Portugalii, pozwoli jeszcze bardziej wzmocnić pozycję sieci, a także zwiększyć atrakcyjność naszych sklepów" - podkreśla Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny ze segment detaliczny.
Hugo Mesquita ma ponad 20-letnie doświadczenie w rozwoju rynku FMCG w Polsce i Portugalii. Wcześniej związany z Netto (Grupa Salling), gdzie jako CEO przez dwa lata zarządzał polskim oddziałem firmy. Wcześniej przez 10 lat pracował dla Jeronimo Martins w Polsce jako Chief Operations Officer. W poprzednich latach był również związany ze spółką Makro Cash&Carry w Portugalii.
Delikatesy Centrum to rozwijana przez Grupę Eurocash od 24 lat sieć supermarketów obecna na terenie całej Polski. Doceniana przez konsumentów przede wszystkim poprzez wyróżniającą się ofertę świeżych produktów świetnej jakości. Atutem sieci jest też jeden z najnowocześniejszych na rynku programów lojalnościowych - Delikarta. Pod koniec 2022 r. pod szyldem Delikatesów Centrum działało blisko 1500 placówek, w tym 400 sklepów własnych Grupy Eurocash i 1100 sklepów franczyzowych. Sprzedaż realizowana przez Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wzrosła w 2022 r. o ponad 12 proc.
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).
Spróbuj wyszukać ponownie.