Press releases

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Już po raz 7. kilka tysięcy polskich lokalnych detalistów spotkało się na Kongresie Przedsiębiorców Polskiego Handlu organizowanym przez Akademię Umiejętności Eurocash. Tegoroczna edycja wydarzenia przebiegała pod hasłem, którym w obliczu rosnących cen i coraz ostrzejszej konkurencji żyje cały rynek: „Konsument w centrum uwagi”. Dlatego program zdominowały najbardziej aktualne trendy, ale prawdziwą nowością była forma Kongresu, w którym można było wziąć udział zarówno stacjonarnie, jak i online. Zdalni uczestnicy mogli też odwiedzić wirtualne stoiska partnerów spotkania.

VII Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu był wyjątkowy również dlatego, że odbył się w rok po ogłoszeniu przez Eurocash nowej strategii biznesowej na lata 2023-2025. Grupa uwzględniła w niej m.in. intensywne inwestycje w sieci i oferowane przedsiębiorcom rozwiązania technologiczne. Wszystko po to, by lokalny handel był bardziej atrakcyjny dla konsumenta. To zresztą właśnie jemu została poświęcona najnowsza edycja Kongresu.

– Wierzymy w przewagę ludzkiego aspektu lokalnych sklepów, ich sposobu działania. Wierzymy, że to są sklepy od ludzi dla ludzi. Chcemy być tą platformą, tym miejscem, w którym przedsiębiorcy, którzy je prowadzą, mogą się spotkać i połączyć siły. Tak postrzegamy dziś naszą rolę. Jeśli dobrze odrobimy nasze zadanie, zaoferujemy naszą skalę, efektywność, to właściciele sklepów będą mogli robić to, co robią najlepiej: odpowiadać na potrzeby rynku. Wspólne wyzwanie, które dziś przed nami stoi, dotyczy tego, jak przekonać do siebie konsumenta. A nikt nie zna go przecież lepiej niż lokalni detaliści – powiedział Paweł Surówka, Prezes Zarządu Grupy Eurocash, inaugurując Kongres, który odbył się pod hasłem „Konsument w centrum uwagi”.

Konsument w centrum uwagi. Program Kongresu

Prezes Zarządu Grupy Eurocash otworzył Kongres wraz z Agatą Wrzecionowską-Dzierbą, Dyrektor Akademii Umiejętności Eurocash. Następnie mikrofony przejęli goście specjalni. Szymon Mordasiewicz z Consumer Panel Services GfK i Aleksandra Trapp z infuture.institute mówili o realiach, w jakich funkcjonują dzisiejsi kupujący – poruszona została tematyka inflacji, rosnących cen i dynamicznie zmieniających się trendów. Artur Kurasiński oraz Beata Michalska-Dominiak, Agnieszka Siemińska, Piotr Grocholiński z firmy Klientocentryczni mówili m.in. o neuromarketingu i doświadczeniach zakupowych, które stanowią klucz do budowania lojalności klientów i przewagi konkurencyjnej. Elżbieta Krokosz z Talent Development Institute odpowiedziała słuchaczom na pytanie, co to znaczy żyć prawdziwie i odważnie – także w kontekście zawodowym, a Nikolay Kirov z Kirov Strategic Negotiators analizował podczas warsztatu z uczestnikami, czym jest sukces w biznesie w dzisiejszych czasach.

Wydarzenie było otwarte dla właścicieli sklepów zrzeszonych w sieciach współpracujących z Eurocash oraz partnerów Akademii Umiejętności Eurocash, którzy licznie odpowiedzieli na zaproszenie. W hali Atlas Areny w Łodzi oraz online w ramach transmisji spotkało się łącznie blisko 4 tys. uczestników. Warto podkreślić, że to był pierwszy Kongres, który odbył się w modelu hybrydowym. Przedsiębiorcy mogli wybrać, czy chcą wziąć w nim udział stacjonarnie czy online.

Współpraca kluczem do sukcesu

Uczestnicy mogli też odwiedzać wirtualne stanowiska partnerów wydarzenia. Już od 16 sierpnia na stronie https://live.akademiaeurocash.com.pl/ można było zapoznać się z interaktywną ofertą producentów i marek takich jak: Mars&Wrigley – marki Orbit i Snickers, Spomlek, Dobrowolscy czy Grupa Żywiec. Swoje usługi zaprezentowały w ten sposób także firma Hako oraz kancelaria prawna Sołtysiński Kawecki & Szlęzak.  Na liście partnerów Kongresu znalazły się również firmy i marki takie jak: LOTTE Wedel, Kamis, Mokate oraz Lyod.  Partnerami technologicznymi byli: Igloo, Hako, MegaMarket, es system k, Ma-Ga i Aifo.

– Dobre warunki dla funkcjonowania lokalnych sklepów to w dużej mierze dobre warunki współpracy z producentami, które umożliwiają przedsiębiorcom budowanie atrakcyjnej oferty dla konsumenta. Wiemy o tym i jako Grupa Eurocash cały czas rozwijamy narzędzia, które uławiają współpracę na linii przedsiębiorca-dostawca, wspierając w ten sposób lokalny handel. Producenci i dostawcy produktów do lokalnych sklepów detalicznych to jeden z kluczowych elementów całego procesu, dlatego dbamy o te relacje, aby móc zaproponować właścicielom sklepów najlepszą ofertę.  W tym obszarze kluczowa jest dla nas również edukacja: wspólnie z dostawcami dzielimy się z przedsiębiorcami wiedzą m.in. w obszarach związanych z zarządzaniem kategoriami w sklepie czy rolą merchandisingu, który pozwala uatrakcyjnić ofertę sklepu, a tym samym odpowiedzieć na potrzeby jeszcze większej grupy klientów – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, Członek Zarządu Akademii Umiejętności Eurocash.

Akademia Umiejętności Eurocash działa już od 13 lat

Organizator Kongresu – Akademia Umiejętności Eurocash – wspiera właścicieli sklepów detalicznych i ich pracowników już od 13 lat. Przekazuje wiedzę i szkoli ich m.in. z zarządzania sklepem, standardów pracy i obsługi klienta. Misją AUE jest zapewnienie niezależnym przedsiębiorcom dostępu do najbardziej aktualnej wiedzy rynkowej, a także pomoc we wdrożeniu w swoich sklepach zaawansowanych technologii opracowanych przez Grupę Eurocash. Na platformie edukacyjnej online AUE jest dostępna bogata oferta kursów e-learningowych, webinariów i praktycznych warsztatów szkoleniowych. Akademia jest też inicjatorką studiów podyplomowych organizowanych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu po raz pierwszy w modelu hybrydowym. Eurocash podsumowuje doroczne spotkanie z detalistami
Już po raz 7. kilka tysięcy polskich lokalnych detalistów spotkało się na Kongresie Przedsiębiorców Polskiego Handlu organizowanym przez Akademię Umiejętności Eurocash. Tegoroczna edycja wydarzenia przebiegała pod hasłem, którym w obliczu rosnących cen i coraz ostrzejszej konkurencji żyje cały rynek: „Konsument w centrum uwagi”. Dlatego program zdominowały najbardziej aktualne trendy, ale prawdziwą nowością była forma Kongresu, w którym można było wziąć udział zarówno stacjonarnie, jak i online. Zdalni uczestnicy mogli też odwiedzić wirtualne stoiska partnerów spotkania.
Zgodnie z założeniami strategii biznesowej na lata 2023-2025, Grupa Eurocash otwiera kolejny rozdział w rozwoju swojej flagowej sieci franczyzowej. Delikatesy Centrum w wersji 2.0 będą rozwijane przy szerokim udziale franczyzobiorców i w modelu zrównoważonego podziału zysków. Przedsiębiorcy współdecydowali o nowych kierunkach rozwoju sieci, a teraz od lipca br. w dedykowanych grupach roboczych uczestniczą w kształtowaniu kluczowych procesów komercyjnych i operacyjnych. Cel bycia numerem 1 w segmencie supermarketów proximity w Polsce, a także najbardziej konsumencką siecią na rynku jest w ocenie Eurocash całkowicie osiągalny.

Nowy model relacji z franczyzobiorcami to największa zmiana nowej strategii 2.0. Teraz przedsiębiorcy prowadzący sklepy Delikatesów Centrum mają nie tylko współpracować z siecią, ale też decydować o kierunkach jej rozwoju. Bez zgody przedstawicieli Rady Franczyzowej zarządzający siecią nie będą mogli podjąć żadnych kluczowych decyzji – w tym np. wprowadzać zmian w asortymencie. Wiedza franczyzobiorców o konsumencie ma być jednym z kluczowych czynników determinujących decyzje, o których dotychczas decydowały głównie analizy i statystyki.

Grupa Eurocash już rok temu, przy okazji ogłaszania swojej nowej strategii biznesowej na lata 2023-2025, zapowiadała ważne zmiany w obrębie swojej kluczowej sieci franczyzowej.

– Strategia, którą dziś prezentujemy, to efekt wielu miesięcy pracy naszej i franczyzobiorców. Razem zdecydowaliśmy, gdzie Delikatesy Centrum mają być za trzy lata, i wspólnie wypracowaliśmy ważne dla marki wartości, za co jestem naszym partnerom ogromnie wdzięczny. Mocno wierzę, że obrany kierunek pozwoli nam nie tylko osiągnąć pozycję lidera rynku bliskich marketów, ale też budować wartość w sposób zrównoważony: z naciskiem na lokalność, rozwój zespołu i dobro klienta. Delikatesy Centrum to dzisiaj strategiczny model franczyzowy w Grupie Eurocash – mówi Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny za segment detaliczny.

Grupa Eurocash podkreśla, że model biznesowy, w którym franczyzobiorcy współdecydują o strategii sieci i jej egzekucji, świetnie sprawdza się na zagranicznych rynkach. Co więcej, format proximity supermarket, który reprezentują Delikatesy Centrum, jest najbardziej efektywny właśnie w modelu franczyzowym.

– O kluczowych obszarach będziemy decydować wspólnie. Pracowaliśmy nad strategią w tematycznych grupach roboczych, które cały czas działają, spotykając się co tydzień lub co miesiąc. Te grupy i spotkania zostaną utrzymane. Strategia, która powstała z udziałem pracowników i franczyzobiorców sieci, będzie teraz wspólnie wdrażana. To zmiana, którą realnie czujemy i w której skuteczność wierzymy – przekonuje Renata Naglik, przedsiębiorczyni zasiadająca w Radzie Franczyzowej Delikatesów Centrum.

Zgodnie ze strategią, Delikatesy Centrum chcą być postrzegane jako zorientowany na obsługę market w pobliżu – idealny na codzienne i cotygodniowe zakupy. Ważną rolę w nowej strategii odgrywają w związku z tym dotychczasowe wyróżniki sieci: kategoria produktów świeżych, spersonalizowana obsługa i atrakcyjny asortyment uwzględniający m.in. rozszerzenie oferty marki własnej oraz oferty produktów regionalnych. W każdym z tych obszarów określono wymierne cele, które zostały przełożone na konkretne plany i procedury obejmujące pracowników i franczyzobiorców sieci.

– Chcemy być najbardziej konsumencką siecią franczyzową na rynku i wiodącym konceptem detalicznym w Grupie Eurocash: z konkurencyjnymi cenami dla konsumentów, kategorią produktów świeżych wpisaną w strategię i zoptymalizowanymi procesami operacyjnymi i logistycznymi. Nasz cel to osiągnięcie pozycji numer 1 w segmencie supermarketów proximity w Polsce. Przede wszystkim jednak zależy nam na tym, żeby budować biznes atrakcyjny dla franczyzobiorcy podkreśla Adrian Mochocki, dyrektor projektu Delikatesy Centrum 2.0.

Grupa Eurocash już od jakiegoś czasu wzmacnia zespół odpowiedzialny za rozwój sieci Delikatesy Centrum. Z początkiem sierpnia Marek Lipka objął stanowisko Dyrektora Generalnego spółki Eurocash Franczyza, odpowiedzialnej za działalność handlową i biznes franczyzowy Delikatesów Centrum. We wrześniu do zespołu dołączył także Hugo Mesquita – nowy Dyrektor Generalny Sklepów Własnych oraz Jarosław Moc – Dyrektor ds. asortymentu i polityki cenowej. Wcześniej, w lipcu, do kierownictwa sieci dołączył też Alessandro Beda jako Dyrektor Marketingu.

Delikatesy Centrum ze strategią 2.0 chcą być najbardziej konsumencką siecią franczyzową na rynku. O kierunkach rozwoju zadecydowali franczyzobiorcy
Zgodnie z założeniami strategii biznesowej na lata 2023-2025, Grupa Eurocash otwiera kolejny rozdział w rozwoju swojej flagowej sieci franczyzowej. Delikatesy Centrum w wersji 2.0 będą rozwijane przy szerokim udziale franczyzobiorców i w modelu zrównoważonego podziału zysków. Przedsiębiorcy współdecydowali o nowych kierunkach rozwoju sieci, a teraz od lipca br. w dedykowanych grupach roboczych uczestniczą w kształtowaniu kluczowych procesów komercyjnych i operacyjnych. Cel bycia numerem 1 w segmencie supermarketów proximity w Polsce, a także najbardziej konsumencką siecią na rynku jest w ocenie Eurocash całkowicie osiągalny.
24 września minie równo 5 lat od dnia, kiedy Grupa Eurocash uruchomiła eurocash.pl – obecnie największą platformę zakupową B2B dla lokalnego handlu w Polsce. Z rozwiązania oferującego ponad 15 tys. produktów korzysta już 45 tys. sklepów, punktów gastronomicznych oraz innych mikroprzedsiębiorców. Eurocash liczy na kolejne wzrosty i zapowiada dalsze inwestycje w platformę, która zajmuje ważne miejsce w planach strategicznych Grupy.

Już od 2018 r. lokalni detaliści współpracujący z Eurocash na terenie całego kraju korzystają z wygodnych i szybkich zamówień online oraz wsparcia w zarządzaniu sklepem. Z eurocash.pl mogą szybko zatowarować online swoje placówki o dowolnej porze dnia i nocy, przez 365 dni w roku. Do dyspozycji mają stronę internetową  i aplikację mobilną, dzięki którym zyskują dostęp do najszybszej na rynku wyszukiwarki ze skanerem kodów EAN, liczącej już ponad 15 tys. indeksów oferty hurtowej FMCG oraz darmowej dostawy do sklepu. Nic dziwnego, że udział zakupów realizowanych za pośrednictwem eurocash.pl stale rośnie, i to we wszystkich czterech hurtowych spółkach Grupy.

Więcej użytkowników i wzrost wartości zakupów w Eurocash Dystrybucja

Największy udział zamówień przez eurocash.pl raportuje Eurocash Dystrybucja, która jako pierwsza dała przedsiębiorcom możliwość korzystania z platformy e-commerce. Zamówienia online, z których we wrześniu 2018 r. korzystał tylko co drugi sklep obsługiwany przez Eurocash Dystrybucja, dziś składa już ponad 90% z nich.

14 tys. klientów loguje się też do wersji mobilnej, intensywnie rozwijanej od samego początku istnienia platformy. Udział mobile przekracza już ¼ całkowitej wartości zamówień realizowanych przez eurocash.pl w ramach Eurocash Dystrybucji. W 2022 r. wyniosła ona aż 6 mld zł – o 1 mld więcej niż rok wcześniej.

Wzrosty także w Eurocash Cash & Carry i innych spółkach

Także przedsiębiorcy korzystający z usług Eurocash Cash & Carry cenią sobie eurocash.pl. Z aplikacji korzysta już ponad 19 tys. klientów tej spółki. Są to najbardziej aktywni klienci, którzy łącznie generują 90% obrotu spółki.

Ok. 12 tys. klientów aktywuje też kupony promocyjne – co ciekawe, jest to najczęściej wykonywana interakcja w aplikacji. W ostatnich dwóch miesiącach obrót na produktach kuponowych przekraczał 42 mln zł miesięcznie! Eurocash Cash & Carry wykorzystuje eurocash.pl także do rozwijania samoobsługi, która staje się wśród klientów spółki coraz popularniejsza.

Za pośrednictwem eurocash.pl kupują też klienci Eurocash Serwis iEurocash Gastronomia. W sumie z platformy we wszystkich odsłonach korzysta już 45 tys. lokalnych sklepów i innych form działalności jak hotele czy restauracje.

Nowe funkcjonalności i rozwiązania

Liczba użytkowników eurocash.pl rośnie wraz z rozwojem platformy, w której nieustannie pojawiają się nowe funkcjonalności z obszaru wsparcia sklepu i optymalizacji zamówień. Ostatni rok to przede wszystkim zaadresowanie bieżących wyzwań detalistów w zakresie budowania atrakcyjności oferty i optymalizacji kosztów operacyjnych, a więc: bardziej spersonalizowane oferty dla przedsiębiorców oraz rozwój narzędzi promocyjnych i cyfryzacja procesów backoffice.

Niedawno do zespołu Grupy dołączył Paweł Szerling, który objął stanowisko Dyrektora ds. Strategii i jest odpowiedzialny właśnie za eurocash.pl i eurocash.pl Market oraz projekty strategiczne w Grupie Eurocash. Jego zadaniem jest m.in. rozwój platformy w kierunku zgodnym ze strategią Grupy i najbardziej aktualnymi trendami. Nowy dyrektor będzie raportował do Szymona Mitoraja, który z październikiem tego roku wzmocni skład zarządu Grupy Eurocash jako nowy członek odpowiedzialny za obszar cyfryzacji.

– eurocash.pl to platforma, która zmieniła i nadal zmienia polski handel lokalny. Już teraz zamówienia online i mobile mają znaczny udział w zakupach realizowanych przez przedsiębiorców w Grupie Eurocash. Dlatego też planujemy dalsze inwestycje w tym obszarze, rozszerzające wachlarz oferowanych funkcjonalności i pozwalające oszczędzać czas lokalnym detalistom – podkreśla Paweł Szerling.

Ważne miejsce w rozwoju Eurocash

eurocash.pl zajmuje ważne miejsce w planach strategicznych Eurocash. To właśnie ten system ma położyć fundament pod budowę zapowiadanej w 2022 r. Hurtowni Omnichannel stworzonej z zintegrowanych biznesów hurtowych Grupy. Platforma jest też jednym z elementów projektu digitalizacji lokalnego handlu. Rozwój rozwiązań zakupowych jest kluczowy dla realizacji ambicji Grupy do tego, by pełnić rolę Platformy Technologicznej dla polskich niezależnych detalistów – zgodnie ze strategią biznesową Eurocash na lata 2023-2025.

5. urodziny eurocash.pl. Grupa Eurocash świętuje wzrost wartości zakupów i liczby użytkowników
24 września minie równo 5 lat od dnia, kiedy Grupa Eurocash uruchomiła eurocash.pl – obecnie największą platformę zakupową B2B dla lokalnego handlu w Polsce. Z rozwiązania oferującego ponad 15 tys. produktów korzysta już 45 tys. sklepów, punktów gastronomicznych oraz innych mikroprzedsiębiorców. Eurocash liczy na kolejne wzrosty i zapowiada dalsze inwestycje w platformę, która zajmuje ważne miejsce w planach strategicznych Grupy.
  • Drugi kwartał 2023 roku był siódmym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała wzrost przychodów i EBITDA, pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w Polsce oraz wysokiej bazy porównawczej.
  • Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w minionym kwartale sięgnęła niemal 8,4 mld zł, co oznacza wzrost o 7% r/r, a skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 269 mln zł, czyli o 5% więcej niż rok wcześniej.
  • W drugim kwartale tego roku zysk netto Grupy Eurocash wzrósł do blisko 51 mln zł wobec 19 mln zł w analogicznym okresie 2022 roku.
  • W całym pierwszym półroczu tego roku łączne przychody Grupy Eurocash wyniosły prawie 16 mld zł i były o 11% wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku, natomiast skonsolidowana EBITDA wzrosła o blisko 7% r/r do 434 mln zł. Jednocześnie aż o 149 mln zł, czyli o 54% r/r, wzrosły przepływy operacyjne.
  • Wartość EBITDA przed MSSF 16 za ostatnie 12 miesięcy sięgnęła 588 mln zł, konsekwentnie przybliżając Grupę Eurocash do strategicznego celu, jakim jest wzrost tego wyniku do 1 mld zł w 2025 roku.
  • Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec czerwca br. spadł poniżej 1,1x wobec ponad 1,9x rok wcześniej – przy jednoczesnym wydłużeniu zapadalności długu bankowego do 2026-2028 roku.

– Strategia rozpisana na lata 2023-2025 przynosi oczekiwane efekty. Miniony kwartał był siódmym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży i wyniku EBITDA, przy jednoczesnym budowaniu przepływów operacyjnych i mocnym zwiększeniu zysku netto. W drugim kwartale tego roku zysk netto Grupy Eurocash sięgnął blisko 51 mln zł, czyli ponad 2-krotnie więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku, kiedy wyniósł 19 mln zł – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Jak wskazał prezes, w warunkach słabnącego popytu konsumenckiego i spadku sprzedaży detalicznej w Polsce, całkowita sprzedaż Grupy Eurocash w drugim kwartale tego roku zwiększyła się o 7% r/r.

– Dzięki dyscyplinie kosztowej, odnotowaliśmy również wzrost EBITDA o blisko 5% r/r, pomimo kumulacji podwyżek kosztów w ostatnich miesiącach, związanych m.in. ze wzrostem cen energii, czynszów czy płacy minimalnej – dodał prezes.

Hurt: wzrost EBITDA o 6% w otoczeniu wyższych kosztów i istotnego efektu bazy

W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez Grupę Eurocash w drugim kwartale 2023 roku przekroczyła 6,1 mld zł i była o 8% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Mocny wzrost zanotowano w formacie Eurocash Serwis (+19% r/r) przy stabilnej sprzedaży w formatach Eurocash Dystrybucja (+1% r/r) oraz Eurocash Cash&Carry (-1% r/r). Porównując dynamikę przychodów należy wziąć pod uwagę wysoką bazę z analogicznego okresu ubiegłego roku, związaną m.in. z zakupami realizowanymi przez i na rzecz uchodźców z Ukrainy, późniejszą datą Wielkanocy w 2022 roku, jak i cieplejszym kwietniem i majem w minionym roku, co przekładało się na zwiększone zakupy w sklepach lokalnych.

W otoczeniu rosnących kosztów (wciąż wysoka inflacja oraz presja płacowa związana z dwukrotną podwyżką płacy minimalnej w 2023 roku), EBITDA segmentu hurtowego w drugim kwartale tego roku wzrosła o 6% r/r do 216 mln zł.

Detal: spowolnienie wzrostu w trudniejszym otoczeniu rynkowym, rentowność w górę

Notowany w ostatnich miesiącach spadek sprzedaży detalicznej w kategoriach żywnościowych przekłada się na spowolnienie wzrostu sprzedaży Grupy Eurocash w segmencie Detal. W drugim kwartale bieżącego roku sprzedaż tego segmentu nieznacznie przekroczyła 2 mld zł i była o 3% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Sprzedaż like-for-like (dla tej samej liczby placówek) sieci Delikatesy Centrum wzrosła natomiast o 4,6%.  

Odpowiedzią Grupy Eurocash na dużą wrażliwość cenową i poszukiwanie oszczędności przez konsumentów są zintensyfikowane działania promocyjne, wprowadzane w ścisłej współpracy z franczyzobiorcami. Efektem jest sukcesywna poprawa pozycjonowania cenowego Delikatesów Centrum wobec konkurencyjnych sieci. Dzięki podejmowanym jednocześnie inicjatywom poprawiającym efektywność, EBITDA segmentu detalicznego w drugim kwartale tego roku wzrosła o 7% r/r do 95 mln zł, co przełożyło się na wzrost marży EBITDA do 4,8% (z 4,6% przed rokiem).

Projekty: dynamiczny rozwój kluczowych formatów

Sprzedaż segmentu Projekty w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 222 mln zł, co oznacza wzrost o 23% r/r. W dużej mierze jest to efekt otwarć kolejnych placówek sieci marketów alkoholowych Duży Ben oraz rosnącego zainteresowania konsumentów zakupami we Frisco.

Sieć Duży Ben na koniec czerwca tego roku liczyła 371 sklepów (wobec 305 na koniec 2022 roku oraz 249 w połowie ubiegłego roku), a łączna sprzedaż tej sieci w drugim kwartale 2023 roku wyniosła 98 mln zł, czyli o 43% więcej niż w analogicznym okresie 2022 roku. Sprzedaż LFL (dla tej samej liczby placówek) wzrosła natomiast o ponad 9% r/r.

Sprzedaż Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, w drugim kwartale tego roku wyniosła natomiast105 mln zł (+14% r/r), na co złożyły się: wzrost średniej wartości koszyka zakupowego do 331 zł (+10% r/r) oraz zwiększenie liczby aktywnych klientów Frisco do 91 tysięcy (+5% r/r).

15,6 tys. sklepów w sieciach organizowanych przez Grupę

Na koniec czerwca 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15.607 placówek, tj. o 103 więcej niż na koniec 2022 roku. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych średnio około 500 sklepów rocznie.

Na koniec drugiego kwartału 2023 roku już ponad 4,6 tys. sklepów zintegrowanych było w ramach EuroPlatform, łączącej sprzedawców z organizatorami sieci, producentami i konsumentami. Oznacza to przyrost zintegrowanych placówek o 45% w porównaniu z końcem czerwca 2022 roku.

Całe półrocze na plusie

W całym pierwszym półroczu tego roku łączne przychody Grupy Eurocash wyniosły prawie 16 mld zł i były o 11% wyższe niż w analogicznym okresie 2022 roku, natomiast skonsolidowana EBITDA wzrosła o blisko 7% r/r do 434 mln zł. Grupa zdołała również w całości odrobić stratę netto z pierwszego kwartału (który tradycyjnie jest najsłabszym kwartałem w roku w handlu FMCG) i pierwsze półrocze 2023 roku zakończyła dodatnim wynikiem netto wynoszącym 1 mln zł wobec 31 mln zł straty netto w pierwszej połowie 2022 roku. Istotnie – o 149 mln zł – wzrosły też w tym okresie przepływy operacyjne.

Zabezpieczone finansowanie na kolejne lata

Na początku lipca Grupa Eurocash zawarła umowy kredytowe z konsorcjum 8 banków na łączną kwotę ponad 1,0 mld zł. Firma może wykorzystać te środki na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych, bieżących potrzeb związanych z kapitałem obrotowym, w tym refinansowanie zadłużenia z tytułu pożyczek i kredytów zaciągniętych w 2020 roku, czy finansowanie rozwoju sieci franczyzowych.

– Pozyskane finansowanie zapewnia nam bezpieczeństwo i duży komfort prowadzenia działalności, wydłużając zarazem do nawet 5 lat zapadalność długu – podkreślił Paweł Surówka.

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash
Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep, partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.
Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP 10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).

W celu uzyskania dodatkowych informacji zapraszamy na stronę www.grupaeurocash.pl lub prosimy o kontakt:
Adam Kucza
Dyrektor ds. Relacji Inwestorskich, Eurocash
tel. (+48) 782 828 121
adam.kucza@eurocash.pl
Krzysztof Woch
NBS Communications
tel. (+48) 516 173 691
kwoch@nbs.com.pl
Ponad 2-krotnie wyższy zysk netto Grupy Eurocash przy silnych przepływach operacyjnych i wzroście sprzedaży
Drugi kwartał 2023 roku był siódmym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała wzrost przychodów i EBITDA, pomimo słabnącej sprzedaży detalicznej w Polsce oraz wysokiej bazy porównawczej.

Z początkiem września do zespołu Grupy Eurocash dołączy Hugo Mesquita, manager z ponad 20-letnim, międzynarodowym doświadczeniem. Obejmie stanowisko Dyrektora Generalnego Delikatesów Centrum – będzie odpowiedzialny za rozwój ponad 400 sklepów własnych sieci.

"Mesquita ze swoimi kompetencjami jest idealnym uzupełnieniem zespołu Delikatesów Centrum. Wierzymy, że jego ponad 20-letnie doświadczenie w rozwoju hurtu i detalu FMCG w Polsce i Portugalii, pozwoli jeszcze bardziej wzmocnić pozycję sieci, a także zwiększyć atrakcyjność naszych sklepów" - podkreśla Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny ze segment detaliczny.

Hugo Mesquita ma ponad 20-letnie doświadczenie w rozwoju rynku FMCG w Polsce i Portugalii. Wcześniej związany z Netto (Grupa Salling), gdzie jako CEO przez dwa lata zarządzał polskim oddziałem firmy. Wcześniej przez 10 lat pracował dla Jeronimo Martins w Polsce jako Chief Operations Officer. W poprzednich latach był również związany ze spółką Makro Cash&Carry w Portugalii.

Delikatesy Centrum to rozwijana przez Grupę Eurocash od 24 lat sieć supermarketów obecna na terenie całej Polski. Doceniana przez konsumentów przede wszystkim poprzez wyróżniającą się ofertę świeżych produktów świetnej jakości. Atutem sieci jest też jeden z najnowocześniejszych na rynku programów lojalnościowych - Delikarta. Pod koniec 2022 r. pod szyldem Delikatesów Centrum działało blisko 1500 placówek, w tym 400 sklepów własnych Grupy Eurocash i 1100 sklepów franczyzowych. Sprzedaż realizowana przez Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wzrosła w 2022 r. o ponad 12 proc.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. –  w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).

Kolejny, znaczący transfer w Grupie Eurocash - Hugo Mesquita dołącza do zespołu Delikatesów Centrum
Z początkiem września do zespołu Grupy Eurocash dołączy Hugo Mesquita, manager z ponad 20-letnim, międzynarodowym doświadczeniem. Obejmie stanowisko Dyrektora Generalnego Delikatesów Centrum – będzie odpowiedzialny za rozwój ponad 400 sklepów własnych sieci.

Polska utrzymuje pozycję lidera sprzedaży w placówkach małoformatowych (do 300 mkw) w Europie, pomimo rosnącego udziału sklepów wielkopowierzchniowych [1]. Wielu producentów wciąż jednak oferuje im gorsze warunki współpracy niż dyskontom i supermarketom, przyczyniając się do zwiększania różnic cenowych między wszystkimi formatami rynku, a w efekcie – kurczenia się rynku handlu niezależnego. Ostatnia edycja Rankingu Równi w Biznesie Grupy Eurocash pokazuje, że chociaż niektórzy dostawcy dostrzegają potencjał sklepów lokalnych, wielu wciąż jeszcze nie bierze ich pod uwagę w swoich strategiach biznesowych.

Jak wynika z danych PMR dla Grupy Eurocash, rynek spożywczy w Polsce rośnie z roku na rok, na czym korzystają przede wszystkim centralnie zarządzane sieci supermarketów i dyskontów, które otwierają wciąż nowe placówki. Wzrost wartości koszyka zakupowego wynika jednak przede wszystkim z wysokiej inflacji, z którą borykają się wszystkie podmioty handlowe. Tym samym coraz trudniej będzie im utrzymać lojalność klienta, który poszukuje najkorzystniejszych cen i jest z tego względu bardziej skłonny do zmiany miejsca codziennych zakupów. Dlatego tak ważne jest, aby ceny oferowane we wszystkich formatach sklepów były jak najbardziej wyrównane – o to właśnie od lat walczy Grupa Eurocash, publikując co kwartał wyniki Rankingu Równi w Biznesie.

Sklepy spożywcze o powierzchni do 500mkw od kilku lat utrzymują udziały w stale rosnącym polskim rynku na poziomie40 proc.[2], pomimo wielu przeciwności gospodarczych, które dotykają je bardziej niż duże podmioty. Dlatego tym bardziej dzisiejsze otoczenie gospodarcze wymaga od wszystkich uczestników rynku współpracy. Przy pomocy Rankingu Równi w Biznesie Eurocash chce przekonywać producentów, że oferowanie równych warunków współpracy wszystkim formatom sklepów jest nie tylko z korzyścią dla nich, ale i całego rynku.

Grupa obserwuje, że z roku na rok kolejni dostawcy dostrzegają potencjał sklepów lokalnych. Dwie kategorie produktowe szczególnie pozytywnie wyróżniają się na tle pozostałych: nabiał i papier toaletowy kupimy taniej w sklepie niezależnym niż w supermarkecie lub dyskoncie. Na podkreślenie zasługują tacy producenci jak OSM Czarnków(mleczne desery), OSM Łowicz (serki słodkie i homogenizowane) i SM Gostyń (masło), a w kategorii papierów toaletowych – Metsä Tissue i Epicom.

Niektórzy dostawcy widzą już rynek niezależny jako szansę na rozwój swoich biznesów. Są wśród nich tacy giganci jak PepsiCo (chipsy i napoje gazowane) i Dr Gerard (słodkie wypieki). Sklepy lokalne stanowią już ponad 15 proc. w kontrybucji do wzrostu tych producentów.

Pole do poprawy mają jeszcze natomiast dostawcy w kategoriach pralin (Ferrero, Storck, Lotte)oraz soków i napojów niegazowanych – ceny tych produktów w dyskontach i supermarketach są znacząco niższe niż w sklepach lokalnych. Wielu producentów opiera swoją sprzedaż także na produktach dedykowanych, dostępnych wyłącznie w placówkach wielkopowierzchniowych. Barilla (makarony), FoodCare(przyprawy – w tym przypadku do pieczenia) oraz Almus (papier toaletowy)to dostawcy, u których ponad 30 proc. wartości sprzedaży stanowią produkty niedostępne w sklepach lokalnych. Taka dysproporcja sprawia, że różnica między różnymi formatami handlu rośnie, co negatywnie wpływa na rynek małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, a w efekcie na całą gospodarkę.


[1] https://biznes.newseria.pl/biuro-prasowe/handel/rynek-spozywczy-2023-,b982217324

[2] https://grupaeurocash.pl/assets/media/strategia-2025-pl.pdf

Eurocash walczy z nożycami cenowymi w handlu. Grupa opublikowała właśnie wyniki kolejnej edycji Rankingu Równi w Biznesie
Polska utrzymuje pozycję lidera sprzedaży w placówkach małoformatowych (do 300 mkw) w Europie, pomimo rosnącego udziału sklepów wielkopowierzchniowych [1]. Wielu producentów wciąż jednak oferuje im gorsze warunki współpracy niż dyskontom i supermarketom, przyczyniając się do zwiększania różnic cenowych między wszystkimi formatami rynku, a w efekcie – kurczenia się rynku handlu niezależnego. Ostatnia edycja Rankingu Równi w Biznesie Grupy Eurocash pokazuje, że chociaż niektórzy dostawcy dostrzegają potencjał sklepów lokalnych, wielu wciąż jeszcze nie bierze ich pod uwagę w swoich strategiach biznesowych.

Marek Lipka obejmuje stanowisko Dyrektora Generalnego w spółce Eurocash Franczyza w Grupie Eurocash, gdzie będzie odpowiedzialny za rozwój sieci franczyzowej Delikatesy Centrum

Marek Lipka, doświadczony manager z ponad 20-letnim stażem w sektorze handlowym, z początkiem sierpnia obejmie stanowisko Dyrektora Generalnego spółki Eurocash Franczyza, w ramach której funkcjonuje sieć Delikatesy Centrum. Jego dołączenie do Grupy Eurocash to kolejny krok rynkowego lidera w kierunku realizacji strategii na lata 2023-2025.

Marek Lipka na nowym stanowisku będzie odpowiedzialny między innymi za realizację nowej strategii rozwoju sieci franczyzowej i handlowej Delikatesy Centrum.

Dołączenie Marka Lipki do Eurocash i kierownictwa sieci Delikatesy Centrum zbliża spółkę do realizacji ogłoszonej w sierpniu ub. r. strategii biznesowej na lata 2023-2025. Grupa deklarowała w niej m.in. plan intensywnych działań na rzecz wzmacniania konkurencyjności lokalnych sklepów poprzez redukcję nożyc cenowych i dalsze inwestycje we franczyzę.

Marek Lipka ma wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu rozwojem zarówno nowoczesnych formatów handlowych, jak i oferty franczyzowej. Jestem przekonany, że z jego wsparciem w roli Dyrektora Generalnego Eurocash Franczyza uda się nam jeszcze szybciej i sprawniej zrealizować postanowienia strategii i skutecznie repozycjonować sieć, która już teraz jest najbardziej kompleksowo zarządzaną siecią w naszym portfolio – zauważa Dariusz Stolarczyk, członek zarządu Grupy Eurocash odpowiedzialny ze segment detaliczny.

Delikatesy Centrum to rozwijana przez Eurocash od 24 lat sieć supermarketów otwieranych w całej Polsce. Na rynku wyróżnia ją przede wszystkim oferta świeżych produktów świetnej jakości, w tym owoców, warzyw, mięs 100 proc. bez nastrzyku i lokalnych specjałów. Atutem sieci jest też jeden z najnowocześniejszych na rynku programów lojalnościowych działający w oparciu o algorytmy AI – Delikarta. Na koniec 2022 r. pod szyldem Delikatesów Centrum działało blisko 1500 placówek, w tym 1100 sklepów franczyzowych i 400 sklepów własnych Grupy Eurocash. Sprzedaż realizowana przez Delikatesy Centrum w ujęciu LFL wzrosła w 2022 r. o ponad 12 proc.

Marek Lipka, zanim dołączył do Grupy Eurocash, był związany z Carrefour Polska, gdzie pełnił funkcję Dyrektora Handlowego i Łańcucha Dostaw oraz członka zarządu. Ma ponad 20-letnie doświadczenie w strategicznym zarządzaniu w branży handlu detalicznego. Z sukcesem budował i wdrażał strategie rozwoju modelu franczyzowego w formatach sklepów convenience, mini market, supermarket oraz hipermarket. Specjalizuje się w transformacjach biznesowych i budowaniu długotrwałych partnerstw.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu. Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. –  w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).

Marek Lipka obejmuje stanowisko Dyrektora Generalnego w spółce Eurocash Franczyza w Grupie Eurocash, gdzie będzie odpowiedzialny za rozwój sieci franczyzowej Delikatesy Centrum
Marek Lipka, doświadczony manager z ponad 20-letnim stażem w sektorze handlowym, z początkiem sierpnia obejmie stanowisko Dyrektora Generalnego spółki Eurocash Franczyza, w ramach której funkcjonuje sieć Delikatesy Centrum. Jego dołączenie do Grupy Eurocash to kolejny krok rynkowego lidera w kierunku realizacji strategii na lata 2023-2025.

Grupa Eurocash zabezpiecza finansowanie działalności na kolejne lata: 1 mld zł od konsorcjum ośmiu banków

Grupa Eurocash zawarła umowy kredytowe z konsorcjum 8 banków na łączną kwotę 1,001 mld zł. Firma może wykorzystać te środki na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych, bieżących potrzeb związanych z kapitałem obrotowym, w tym refinansowanie istniejącego zadłużenia z tytułu pożyczek i kredytów zaciągniętych w 2020 roku, czy finansowanie rozwoju sieci franczyzowych.

Zawarte umowy dotyczą 5-letniego kredytu terminowego o wartości 456 mln zł, 3-letniego kredytu odnawialnego o wartości 445 mln zł (z opcją wydłużenia) oraz 3-letniego kredytu w rachunku bieżącym do kwoty 100 mln zł.

– Do grona sześciu banków, które współfinansowały działalność Grupy Eurocash w ostatnich trzech latach, dołączyły dwa kolejne. Świadczy to o zaufaniu rynku finansowego do naszej firmy, jej poprawiających się wyników finansowych i kierunku dalszego rozwoju obranego w strategii. Wydłużenie zapadalności kredytu terminowego do pięciu lat zapewnia nam stabilność i większą elastyczność prowadzenia biznesu – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

W konsorcjum banków, które udzieliły finansowania Grupie Eurocash, znalazły się: Alior Bank, Bank Gospodarstwa Krajowego, Bank Ochrony Środowiska, BNP Paribas Bank Polska, Bank of China (Europe) Oddział w Polsce, Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, mBank oraz Santander Bank Polska.

Nowe umowy kredytowe zostały zawarte w momencie, gdy Grupa Eurocash notuje najniższy w ostatnich latach wskaźnik zadłużenia: dług netto na koniec pierwszego kwartału tego roku stanowił 1,2-krotność wyniku EBITDA za ostatnie 12 miesięcy (przed MSSF 16). Zawarte umowy dopuszczają wzrost tego wskaźnika do maksymalnego poziomu 3,5x, przy czym celem Grupy Eurocash jest jego utrzymanie w okresie strategii na poziomie poniżej 1,5x.

– W środowisku wysokich stóp procentowych systematycznie zmniejszamy zadłużenie, aby ograniczać koszty finansowe. Zamierzamy utrzymać ten kierunek w kolejnych kwartałach, natomiast nowe finansowanie zapewnia nam bezpieczeństwo i duży komfort prowadzenia działalności, również w sytuacji ewentualnych zawirowań rynkowych. Dzięki sile naszych operacji i generowania gotówki wypłaciliśmy właśnie dywidendę za 2022 rok i chcemy kontynuować jej wypłacanie w kolejnych latach – podsumowuje Paweł Surówka.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.

Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).

Grupa Eurocash zabezpiecza finansowanie działalności na kolejne lata: 1 mld zł od konsorcjum ośmiu banków
Grupa Eurocash zawarła umowy kredytowe z konsorcjum 8 banków na łączną kwotę 1,001 mld zł. Firma może wykorzystać te środki na finansowanie ogólnych celów korporacyjnych, bieżących potrzeb związanych z kapitałem obrotowym, w tym refinansowanie istniejącego zadłużenia z tytułu pożyczek i kredytów zaciągniętych w 2020 roku, czy finansowanie rozwoju sieci franczyzowych.

Rada Nadzorcza Eurocash powołała do Zarządu Spółki Pana Szymona Mitoraja, menedżera z wieloletnim doświadczeniem w sektorze finansowym oraz w obszarze IT. Z początkiem października br. obejmie on funkcję Członka Zarządu odpowiedzialnego za obszar cyfryzacji w Grupie Eurocash.

– Szymon Mitoraj, który dołączy do Zarządu, będzie odpowiedzialny za digitalizację całej Grupy, w tym za platformę eurocash.pl oraz dział IT. Praca na danych i odpowiednie wykorzystanie rozwiązań nowych technologii stały się najbardziej istotnym czynnikiem decydującym o sukcesie na rynku detalicznym. Stoi przed nami wyzwanie transformacji nie tylko Eurocash, ale całego kanału niezależnego. Jestem przekonany, że wieloletnie doświadczenie Szymona na pograniczu technologii i biznesu znacząco przyspieszy realizację naszej strategii budowy platformy technologicznej dla tysięcy sklepów niezależnych w Polsce. Cieszę się, że Rada Nadzorcza i Zarząd wspólnie widzą to jako priorytet działań naszej Grupy powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Szymon Mitoraj od 19 lat związany z sektorem finansowym, w którym pełnił funkcje zarządzające w obszarach bankowości detalicznej, digitalizacji i IT. W latach 2020-2023 był Wiceprezesem Zarządu Raiffeisen Bank Ukraina, gdzie odpowiadał za transformację digitalową, kanały sprzedaży i obsługi, produkty i marketing bankowości detalicznej.

Przed dołączeniem do Raiffeisen Bank Ukraina, od 2018 do 2020 roku, pełnił funkcję Dyrektora Zarządzającego IT i Chief Data Officer Grupy PZU, w której odpowiadał za obszar IT Grupy PZU.

Wcześniej przez 14 lat związany był z Grupą ING w Polsce i w Tajlandii, gdzie pełnił role związane z budową, rozwojem i digitalizacją bankowości detalicznej w aspektach kanału, produktu i komercjalizacji, w tym jako nadzorujący obszar detalicznej bankowości internetowej i mobilnej w latach 2011-2018 w ING Polska.

Szymon Mitoraj ukończył Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach oraz Institute of Technology Sligo w Irlandii.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.

Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).

Szymon Mitoraj dołączył do Zarządu Eurocash
Rada Nadzorcza Eurocash powołała do Zarządu Spółki Pana Szymona Mitoraja, menedżera z wieloletnim doświadczeniem w sektorze finansowym oraz w obszarze IT. Z początkiem października br. obejmie on funkcję Członka Zarządu odpowiedzialnego za obszar cyfryzacji w Grupie Eurocash. ...

Aż 3 tys. uczniów i nauczycieli ze 130 szkół branżowych i technicznych z całej Polski wzięło udział w organizowanych przez Akademię Umiejętności Eurocash online’owych spotkaniach z praktykami i ekspertami handlu. Pierwsza w tym roku, a w sumie 8. edycja Festiwalu odbyła się 10 maja i była poświęcona karierze w zawodach technika-handlowca, sprzedawcy, technika-logistyka oraz magazyniera-logistyka. Została ogłoszona pod hasłem: „W Grupie siła – postaw na Zespół!”.

Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych organizowany jest przez Akademię Umiejętności Eurocash z myślą o zaprezentowaniu młodym ludziom ścieżek rozwoju związanych z handlem.  Odbywa się dwa razy do roku pod honorowanym patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji. Inicjatywa Eurocash odpowiada na potrzeby kwalifikacyjno-zawodowe występujące na rynku pracy.

– Organizując Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych, skupiamy się na praktycznych aspektach pracy w handlu. Chcemy pokazać młodym ludziom u progu kariery, czego naprawdę mogą się spodziewać po pracy w danym zawodzie, a także nauczyć ich, jak planować rozwój zawodowy i rozwijać kompetencje. W każdej edycji Festiwalu skupiamy się na konkretnych ścieżkach kariery na stanowiskach, o których wiemy, że są i będą potrzebne i poszukiwane w branży. Bazujemy przy tym na wiedzy Grupy Eurocash, której działalność jest niezwykle wszechstronna i obejmuje wiele różnych segmentów rynku. Jesteśmy liderem w hurtowej dystrybucji FMCG, ale też platformą technologiczną i doświadczonym organizatorem franczyz i systemów partnerskich. Zatrudniamy ponad 20 tys. pracowników. Współtworzymy krajobraz polskiego handlu od blisko trzech dekad. To daje nam podstawy, żeby projektować skuteczne programy edukacyjne i wspierać osoby zainteresowane pracą w handlu we właściwych wyborach – mówi Agata Dzierba, Akademia Umiejętności Eurocash.

Spotkania w ramach Wirtualnego Festiwalu Umiejętności Zawodowych przybierają formę wykładów i interaktywnych warsztatów prowadzonych metodami coachingowymi. Uczestnicy mają możliwość zadawania pytań na czacie. Udział w Festiwalu jest bezpłatny. Do tej pory wszystkich 8 edycjach wydarzenia wzięło udział 22. tys. uczniów i nauczycieli z całej Polski.

Organizatorem wydarzenia jest Akademia Umiejętności Eurocash, która od ponad 12 lat prowadzi największy w Polsce, kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy dedykowany polskim detalistom. Jego uczestnicy – właściciele i pracownicy lokalnych sklepów – mogą korzystać z bogatej oferty kursów e-learningowych, praktycznych warsztatów prowadzonych w całej Polsce, corocznego Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu oraz studiów podyplomowych organizowanych we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie. Najwyższą jakość oferty edukacyjnej Akademii potwierdza międzynarodowy Certyfikat ISO 9001:2015 wydany przez SGS. Działalność Akademii Umiejętności jest zgodna z misją Grupy Eurocash, jaką jest wspieranie w rozwoju przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy detaliczne.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.

Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. –  w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative* (SBTi).

Eurocash promuje pracę w handlu. Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych zgromadził ponad 3 tys. uczniów i nauczycieli na spotkaniach online
Aż 3 tys. uczniów i nauczycieli ze 130 szkół branżowych i technicznych z całej Polski wzięło udział w organizowanych przez...
  • Pierwszy kwartał 2023 roku był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności. Łączne skonsolidowane przychody w omawianym okresie sięgnęły blisko 7,6 mld zł i były o ponad 16% wyższe niż przed rokiem.
  • Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wypracowana przez Grupę Eurocash w pierwszych trzech miesiącach tego roku wyniosła prawie 166 mln zł (+10% r/r), natomiast EBITDA przed uwzględnieniem MSSF 16 wyniosła prawie 53 mln zł (+31% r/r). To najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad 10 lat.
  • Wielkość EBITDA przed MSSF 16 za ostatnie 12 miesięcy sięgnęła tym samym 582 mln zł, co przybliża Grupę Eurocash do strategicznego celu, jakim jest wzrost tego wyniku do 1 mld zł w 2025 roku.
  • Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA (przed MSSF 16) na koniec marca 2023 roku pozostał w celu strategicznym na poziomie 1,2x wobec niemal 2,6x rok wcześniej.

– Za nami kolejny kwartał poprawy wyników finansowych. Mimo słabszego otoczenia rynkowego, na poziomie EBITDA Grupa Eurocash wypracowała najlepszy wynik pierwszego kwartału od ponad dziesięciu lat. Początek tego roku to okres wysokiej inflacji oraz spadku sprzedaży detalicznej w cenach stałych. Obserwujemy rosnącą ostrożność i wrażliwość cenową konsumentów. Kupują oni mniej lub wybierają tańsze towary. Zyskują na tym dyskonty, które – wg danych Nielsena – w pierwszym kwartale zwiększyły sprzedaż o blisko 27% rok do roku. Tymczasem tzw. Mały format, do którego klasyfikowane są lokalne sklepy spożywcze, stanowiące główną grupę klientów Eurocash, wzrósł o nieco ponad 10%. Na tym tle Grupa Eurocash osiągnęła 16-proc. wzrost całkowitych przychodów, a sprzedaż segmentu hurtowego wzrosła o 18%. Świadczy to o umocnieniu pozycji Grupy Eurocash w naszym segmencie rynkowym – komentuje Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Jak wskazuje prezes, osłabienie popytu konsumenckiego znajduje przede wszystkim odzwierciedlenie w wolniejszym tempie sprzedaży w segmencie detalicznym, a także w hurtowniach Cash&Carry, zaopatrujących głównie najmniejsze sklepy. – Dlatego intensyfikujemy działania mające na celu zapewnienie konkurencyjności sklepów lokalnych, tak aby konsumenci znajdowali w nich produkty w atrakcyjnych cenach. Wykorzystujemy do tego również nowe narzędzia, w tym POS-y zainstalowane już w kilku tysiącach polskich sklepów. Jednocześnie pracujemy nad efektywnością kosztową, co pozwoli nam poprawić rentowność w średnim i dłuższym terminie, zgodnie z założeniami strategii na lata 2023-2025 – dodaje Paweł Surówka.

W opinii prezesa, Grupa Eurocash ma znaczący potencjał do poprawy marżowości netto. Skonsolidowany wynik netto za pierwszy kwartał był ujemny – co prawda nieco wyższy niż przed rokiem, jednakże wzrost kosztów finansowych, związany z wyższymi stopami procentowymi, nie pozwolił przełożyć mocnego wyniku operacyjnego EBITDA na wyraźną poprawę na poziomie wyniku netto. – Umacnia nas to w dążeniu do dalszej redukcji zadłużenia. Cieszy nas najniższy od 7 lat poziom długu netto do EBITDA oraz dobre wyniki pod względem generowania gotówki – po raz pierwszy od 2016 roku zanotowaliśmy w pierwszym kwartale dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Daje nam to możliwość dalszego zmniejszania zadłużenia w kolejnych kwartałach – wskazuje Paweł Surówka.

Hurt: wzrost sprzedaży powyżej inflacji

W segmencie hurtowym łączna sprzedaż zrealizowana przez Grupę Eurocash w pierwszym kwartale 2023 roku przekroczyła 5,5 mld zł i była o 18% wyższa niż w analogicznym okresie 2022 roku. Największe wzrosty zanotowano w formatach: Eurocash Gastronomia (+52% r/r), Eurocash Serwis (+28% r/r) oraz Eurocash Dystrybucja (+14% r/r). Sprzedaż LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry zwiększyła się natomiast o 6% r/r.

EBITDA segmentu hurtowego w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 161 mln zł, co oznacza wzrost o 10% r/r. Niewielkie obniżenie rentowności do 2,9% w tym obszarze jest odzwierciedleniem rosnących kosztów wynagrodzeń, energii, a także inwestycji w uatrakcyjnienie cen w aktywnej dystrybucji.

W pierwszym kwartale tego roku już blisko 56% sprzedaży segmentu zrealizowane zostało online poprzez platformę eurocash.pl, a liczba klientów zamawiających produkty za jej pośrednictwem przekroczyła 18 tysięcy (co oznacza przyrost o 2,4 tys. w ciągu roku).

W ramach ogłoszonej w ubiegłym roku strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash rozpoczęła integrację operacyjną formatów hurtowych – w pierwszej kolejności obejmującą obszary: Eurocash Dystrybucja i Cash&Carry.

Detal: intensyfikacja działań marketingowych

Sprzedaż segmentu detalicznego w pierwszym kwartale tego roku sięgnęła 1,83 mld zł i była o 10% wyższa niż w pierwszych trzech miesiącach 2022 roku. W podobnym tempie rosła sprzedaż detaliczna LFL w sklepach „Delikatesy Centrum”, natomiast w salonikach Inmedio wzrost sprzedaży LFL sięgnął 26% r/r.

EBITDA segmentu detalicznego w minionym kwartale wyniosła 52 mln zł i była na zbliżonym poziomie rok do roku (+1% r/r). W otoczeniu wysokiej inflacji i rosnącej wrażliwości konsumentów na ceny, Grupa Eurocash intensyfikuje działania marketingowe i negocjacyjne, aby uatrakcyjnić ofertę produktów i ich ceny w sklepach.

Projekty: ekspansja sprzedażowa Frisco i sieci Duży Ben

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2023 roku wyniosła 210 mln zł, co oznacza wzrost o 25% r/r, głównie dzięki rozwojowi e-supermarketu Frisco oraz dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben.

Sprzedaż Frisco, lidera polskiego rynku e-grocery, w omawianym okresie wyniosła 109 mln zł (+12% r/r), przy wzroście wartości koszyka zakupowego do 319 zł (z 285 zł w pierwszym kwartale 2022 roku). Liczba aktywnych klientów Frisco wzrosła w ciągu roku o 5% do 91 tysięcy.

Sieć Duży Ben na koniec marca tego roku liczyła już z kolei 338 sklepów wobec 305 na koniec 2022 roku oraz 204 rok wcześniej. Sprzedaż sieci w pierwszym kwartale tego roku wzrosła o 53% r/r do 82 mln zł, przy wzroście sprzedaży dla tej samej liczby placówek (LFL) na poziomie 16% r/r. Dodatnią rentowność w omawianym okresie, tradycyjnie najsłabszym kwartale w roku, osiągnęły 74 sklepy Duży Ben.

Przełożyło się to na poprawę wyniku finansowego segmentu Projekty, w którym uwzględnione są m.in. koszty pozyskiwania klientów przez Frisco oraz koszty nowych sklepów Duży Ben – w pierwszym kwartale 2023 roku EBITDA segmentu wyniosła -14 mln zł wobec -15,5 mln zł przed rokiem.

Ponad 15,5 tys. sklepów w sieciach organizowanych przez Grupę

Na koniec marca 2023 roku łączna liczba sklepów franczyzowych, partnerskich oraz własnych skupionych w sieciach organizowanych przez Grupę Eurocash liczyła 15.536 placówek, tj. o 32 więcej niż na koniec 2022 roku. W strategii na lata 2023-2025 Grupa Eurocash zakłada pozyskanie do sieci partnerskich i franczyzowych około 500 sklepów rocznie.

***

Wybrane skonsolidowane wyniki finansowe Grupy Eurocash

Zrzut ekranu 2023-05-12 095440

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich, takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.

Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 roku Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 roku – w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTi).

Grupa Eurocash z 16-procentowym wzrostem sprzedaży i najwyższym wynikiem EBITDA pierwszego kwartału od dekady
Pierwszy kwartał 2023 roku był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała dwucyfrowy wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności...

Związana z Grupą Eurocash sieć Duży Ben umacnia pozycję lidera specjalistycznych sklepów alkoholowych w Polsce. Właśnie ogłosiła otwarcie swojego 350. sklepu. Nowo otwarty punkt mieści się w Warszawie, przy ul. Jana Pawła II 41a i jest zarazem 45. sklepem sieci w stolicy.

Warszawskie otwarcie wpisuje się w plany intensywnej rozbudowy sieci, której celem jest zdynamizowanie rozwoju w największych aglomeracjach w Polsce. Marka ma obecnie 350, a chce mieć 430 punktów na koniec 2023 roku.

Strategia szybkiej ekspansji, realizowana z powodzeniem od kilku lat, to tylko jeden z czynników sukcesu Dużego Bena. Sieć mocno stawia też na unikalny asortyment i systematycznie rozwija ofertę o usługi dodatkowe, takie jak obsługa odbiorów i nadań paczek kurierskich czy dostawa zakupów pod drzwi – realizowana przez operatora q-commerce GLOVO. Duży Ben rozpoczął też współpracę z Totalizatorem Sportowym obsługującym popularne loterie i gry liczbowe LOTTO.

Stale rozwijana oferta usług dodatkowych sprawia, że dla coraz większego grona klientów stajemy się sklepem pierwszego wyboru. Innowacje są częścią naszego DNA i stanowią mocny fundament naszych sukcesów teraz i w przyszłości – podkreśla Michał Florkiewicz, Dyrektor Zarządzający sieci Duży Ben w Grupie Eurocash.

Duży Ben to format sklepów specjalizujących się w sprzedaży alkoholi. W szerokiej i nieustannie aktualizowanej ofercie sieci konsumenci znajdą trunki z całego świata, w tym marki koneserskie i premium, a także wyroby tytoniowe, napoje gazowane i niegazowane, słone przekąski oraz słodycze. W ramach wspierania lokalnych firm sklepy oferują rodzime marki we wszystkich dostępnych kategoriach. Siłą sieci jest przede wszystkim profesjonalne doradztwo i atrakcyjne promocje.

Grupa Eurocash jest największym polskim hurtowym dystrybutorem produktów FMCG, organizatorem znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich - takich jak ABC, Delikatesy Centrum, Groszek, Gama, Duży Ben, Lewiatan czy Euro Sklep; partnerem logistycznym i technologicznym sklepów lokalnych, a także właścicielem marketu e-grocery nr 1 w Polsce: Frisco.pl. Klientami Eurocash są przede wszystkim lokalni przedsiębiorcy, którym Grupa oferuje z jednej strony efektywne modele biznesowe, a z drugiej skalę zakupową, logistykę, wsparcie marketingowe, dostęp do wiedzy oraz nowoczesne rozwiązania technologiczne wspierające prowadzenie i rozwój sklepu.

Z liczbą ponad 20 tys. zatrudnianych pracowników i 90 tys. klientów, Eurocash od lat zajmuje miejsce w TOP10 największych polskich firm, kompleksowo kształtując rynek polskiego handlu i wyznaczając kierunki rozwoju branży. Dąży do tego, by wyznaczać trendy także w zakresie odpowiedzialności. Do 2030 r. Grupa zamierza zmniejszyć swoją emisję CO2 o 42 proc. w ramach strategii dekarbonizacji, jaką przyjęła w 2022 r. –  w zgodzie z celami Porozumienia Paryskiego, w ramach ścieżki określonej przez Science Based Targets Initiative (SBTI).

Grupa Eurocash przyspiesza z rozwojem Dużego Bena. Sieć otworzyła właśnie 350. sklep
Związana z Grupą Eurocash sieć Duży Ben umacnia pozycję lidera specjalistycznych sklepów alkoholowych w Polsce. Właśnie ogłosiła otwarcie swojego 350. sklepu...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.