Press releases

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Akademia Umiejętności Eurocash trafiła do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki”. To największa w Polsce publikacja prezentująca działania z zakresu CSR opracowywana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

Jubileuszowa – 15. już edycja raportu – zawiera opisy praktyk 180 firm, które swoje działania realizowały w  2016 roku. Wszystkie praktyki zostały uporządkowane wg 7 obszarów normy ISO 26000: ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie, zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej. W tym roku po raz pierwszy praktyki opisane w raporcie zostały powiązane z 17 globalnymi Celami Zrównoważonego Rozwoju  (Sustainable Development Goals – SDG), ustanowionymi przez ONZ w 2015 roku. 

Akademia Umiejętności Eurocash – największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne – umieszczony został w Raporcie w obszarze „Uczciwe praktyki operacyjne” zgodnie z normą ISO 26000. Akademia znalazła się pośród łącznie 45 praktyk zgłoszonych przez 33 firmy.

- To dla nas duże wyróżnienie – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. Nasza inicjatywa powstała w 2010 roku i skierowana była do pracowników i właścicieli sklepów zrzeszanych w ramach sieci Delikatesy Centrum. W 2016 roku zdecydowaliśmy się na zmianę formuły i od tej pory udział w Akademii mogą brać wszystkie sieci franczyzowe Grupy Eurocash. W samym tylko IV kwartale ubiegłego roku w naszych warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział 11 000 osób.

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno – szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne w ramach sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie. Od początku 2016 r. w warsztatach i konferencji w ramach Akademii wzięło udział ok. 11 000 właścicieli i pracowników sklepów.

Więcej informacji na www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Akademia Umiejętności Eurocash w raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki
Akademia Umiejętności Eurocash trafiła do raportu „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2016. Dobre praktyki”. To największa w Polsce publikacja prezentująca działania z zakresu CSR opracowywana przez Forum...

Wzrost udziałów rynkowych, rentowność pod wpływem inwestycji w nowe projekty

W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 21,2 mld zł, co oznacza wzrost o ponad 4% r/r.

  • Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 602 mln zł (+9% r/r), a w całym 2016 roku sięgnął 2,18 mld zł (+8% r/r). Oznacza to wzrost marży brutto na sprzedaży do 11,26% w IV kwartale (z 10,96% rok wcześniej) oraz do 10,30% w całym ubiegłym roku (wobec 9,93% w 2015 r.).
  • EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, w IV kwartale 2016 r. wyniosła 160 mln zł wobec blisko 185 mln zł w analogicznym okresie 2015 r. EBITDA za cały ubiegły rok przekroczyła 440 mln zł wobec 476 mln zł rok wcześniej (-7% r/r).
  • Istotny wpływ na wynik EBITDA miały koszty związane z rozwojem projektu dostaw artykułów świeżych do sklepów zrzeszonych w sieci Delikatesy Centrum oraz inwestycje w nowe, innowacyjne formaty detaliczne. Projekty te ukierunkowane są na wzmocnienie pozycji rynkowej polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy Eurocash.
  • Skonsolidowany zysk netto za IV kwartał 2016 r. wyniósł 73 mln zł wobec 109 mln zł w tym samym okresie 2015 r. Zysk netto Grupy Eurocash za cały ubiegły rok sięgnął 190 mln zł w porównaniu z 230 mln zł rok wcześniej.

W IV kwartale 2016 r. pojawiła się inflacja, co jest zjawiskiem pozytywnym dla naszej branży. Z drugiej strony, gorsza pogoda miała niekorzystny wpływ na dynamikę sprzedaży w sklepach małoformatowych. Ponadto wciąż nasila się presja dyskontów na niezorganizowane, mniejsze sklepy. Dla Grupy Eurocash, dzięki umocnieniu współpracy ze sklepami partnerskimi i franczyzowymi, IV kwartał 2016 r. był natomiast kolejnym z rzędu, w którym poprawiliśmy naszą pozycję rynkową, czego potwierdzeniem jest wzrost sprzedaży o blisko 6%. Zwiększając skalę działalności, możemy efektywniej wspierać naszych klientów, czyli niezależne polskie sklepy detaliczne – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Silne wzrosty dotyczyły w szczególności sprzedaży do klientów zrzeszonych w ramach wspieranych przez Grupę Eurocash systemów partnerskich i franczyzowych. W przypadku Delikatesów Centrum w IV kwartale wzrost ten przekroczył 12% r/r, a w przypadku klientów franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (czyli m.in. sklepy Groszek i Lewiatan) wyniósł niemal 10%. Wyraźne wzrosty sprzedaży w ostatnim kwartale 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała również w formacie Eurocash Alkohole (wzrost o ponad 6% r/r, wyłączając sprzedaż realizowaną przez klientów na eksport) oraz w sieci salonów prasowych Inmedio (+9% r/r).

W formacie Delikatesy Centrum IV kwartał 2016 r. był również kolejnym z rzędu, w którym wyraźnie poprawiła się sprzedaż like-for-like (LFL), czyli dla porównywalnej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż LFL do tej sieci wzrosła o ponad 8% rok do roku, a w całym 2016 r. o blisko 6%. To m.in. efekt rozwijanego projektu dostaw artykułów świeżych, dzięki czemu oferta warzyw, owoców oraz mięsa i wędlin oferowanych przez franczyzobiorców Grupy Eurocash staje się jeszcze bardziej atrakcyjna dla konsumentów.

Grupa Eurocash kontynuowała ponadto rozwój innowacyjnych formatów sprzedaży detalicznej pod takimi markami jak Kontigo, abc na kołach, 1minute czy Duży Ben, by udostępnić swoim klientom – niezależnym przedsiębiorcom – nowe możliwości rozwoju i dodatkowe formy konkurowania z dyskontami.

W rozwój dystrybucji produktów świeżych do Delikatesów Centrum oraz rozwój nowych formatów detalicznych zainwestowaliśmy w całym 2016 r. około 39 mln zł. Inwestycje te obciążają bieżące wyniki Grupy Eurocash, czego efektem jest niższa rentowność na poziomie EBITDA i netto, ale jesteśmy przekonani, że przyniosą one pozytywne długofalowe rezultaty. Warto zaznaczyć, że projekt Faktoria Win zaczął już na siebie zarabiać – w 2016 r. osiągnął próg rentowności. Inwestujemy w przyszłość naszych klientów, a więc również naszą. Co ważne, innowacje te są doceniane przez naszych klientów, którzy licznie dołączają do wspieranych przez nas sieci partnerskich i franczyzowych lub rozwijają z nami współpracę – powiedział Jacek Owczarek.

W ubiegłym roku łączna liczba sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych wspieranych przez Grupę Eurocash powiększyła się o ponad 1,1 tys. placówek. Ekspansja Sieci Sklepów abc była na rekordowym poziomie 920 otwarć netto i na koniec 2016 r. obejmowała ona już ponad 8,6 tys. lokalizacji. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucję (Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, PSD) zwiększyła się natomiast w ciągu ubiegłego roku o ponad 190 placówek, do 4.750 sklepów.

Na ścieżkę organicznego wzrostu w IV kwartale ubiegłego roku powróciła także sieć Delikatesy Centrum. W ciągu trzech ostatnich miesięcy 2016 r. sieć zwiększyła liczbę o 46 placówek, dzięki czemu na koniec roku zrzeszonych w niej było łącznie 1.086 sklepów.

Pod koniec ubiegłego roku Grupa Eurocash sfinalizowała zakup 50% udziałów w spółkach FHC-2 i Madas (prowadzących sklepy Delikatesy Centrum) oraz 100% udziałów w spółce Polska Dystrybucja Alkoholi. Na początku 2017 r. Eurocash sfinalizował natomiast przejęcie EKO Holdingu, właściciela sieci blisko 250 supermarketów EKO. Akwizycje te pozytywnie przełożą się na tegoroczną sprzedaż Grupy Eurocash. Łączna sprzedaż przejętych firm w ubiegłym roku wyniosła blisko 1,5 mld zł.

W 2017 r. zamierzamy kontynuować rozwój dystrybucji produktów świeżych oraz nowych formatów i konceptów detalicznych. Zakładamy, że wartość tych inwestycji będzie zbliżona do poziomu z ubiegłego roku, czyli wyniesie około 10% EBITDA. W tym roku skupimy się ponadto na optymalizacji sieci hurtowni Cash & Carry. Od 2014 r. do sieci zostało przyłączonych 32 placówek, co przełożyło się na zwiększone koszty stałe, ale w związku z deflacją i efektem kanibalizacji nie przełożyło się na wzrost sprzedaży. Planujemy w związku z tym przeprowadzenie reorganizacji, co może wiązać się z zamknięciem wybranych placówek. Na razie jednak za wcześnie, by mówić o pełnej skali przedsięwzięcia. Odpowiednie decyzje będą podejmowane w ciągu roku po obserwacji wpływu restrukturyzacji na sytuację naszych klientów w każdym z lokalnych rynków – zapowiedział dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki za IV kwartał 2016 r.
Wzrost udziałów rynkowych, rentowność pod wpływem inwestycji w nowe projekty W IV kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash wyniosły 5,34 mld zł i były o blisko 6% większe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż...

Od września w warsztatach w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, największego w Polsce kompleksowego programu edukacyjnego wspierającego niezależne sklepy detaliczne w Polsce, wzięło udział już ponad 4000 osób.

Warsztaty pokazały nam, że właściciele i pracownicy sklepów detalicznych w Polsce stawiają na rozwój swoich kompetencji w obszarze obsługi klienta oraz zarządzania stoiskami świeżymi  – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. W spotkaniach poświęconych właśnie tym zagadnieniom wzięło udział niemal 50% wszystkich uczestników.

Partnerami Akademii Umiejętności Eurocash są firmy takie jak: CEDC, Coca-Cola HBC, Colian, E. Wedel, Kamis, RYBHAND, MCCormick, Spółdzielcza Mleczarnia Spomlek.  

We wrześniu 2016 r. ruszyła nowa odsłona Akademii Umiejętności Eurocash. Wcześniej w inicjatywie mogli brać udział tylko właściciele i pracownicy Delikatesów Centrum. Od września Akademia otwarta jest  dla wszystkich sklepów zrzeszonych w ramach sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. Akademia to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjny wspierający niezależne sklepy detaliczne w Polsce. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie.

Siła w regionach!

Chociaż w ramach Akademii do dyspozycji właścicieli i pracowników sklepów są różne narzędzia – platforma e-learningowa czy konferencje – to nadal „podstawą” całej inicjatywy są właśnie warsztaty. Chodzi o to, by w praktyce trenować zdobytą wiedzę. W 16 województwach w Polsce prowadzone są warsztaty w ramach 8 sekcji tematycznych: zarządzanie działami świeżymi, pracownik sklepu spożywczego, zarządzanie sklepem, zarządzanie personelem, stoisko mięso-wędliny, stoisko warzywa-owoce, straty w sklepie, obsługa klienta.

- Poza ugruntowaniem podstawowej wiedzy dotyczącej obsługi klientów uczymy również m.in. jak obsłużyć klienta z wadą słuchu czy osobę niewidomą – mówi Jacek Maliński, trener wewnętrzny w województwie warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim. Przekazujemy również wiedzę dotyczącą zachowań w różnego rodzaju trudnych sytuacjach, np. co zrobić kiedy nie działa nam terminal lub w przypadku reklamacji. W trakcie warsztatów uczestnicy, poza teorią, przygotowują i odgrywają również scenki na wybrane tematy. Uświadamiamy uczestników, że klienci nie przychodzą do naszych sklepów tylko po to, żeby kupować produkty, ale również – żeby uzyskać poradę sprzedawcy, porozmawiać, i finalnie, czuć zadowolenie z podjętych decyzji zakupowych – tłumaczy Jacek Maliński.

Najliczniej póki co zaangażowali się właściciele i pracownicy z województwa śląskiego (888 uczestników), podkarpackiego (359), małopolskiego (321), warmińsko-mazurskiego (319) oraz podlaskiego (252).

Branżowe top tematy i silne partnerstwo

Partnerami Akademii Umiejętności Eurocash są największe firmy w poszczególnych kategoriach rynku: CEDC, Coca-cola HBC, Colian, Wedel, Kamis, Rybhand oraz Spomlek. Firmy wspierają Akademię merytorycznie, przygotowują materiały merytoryczne na platformę e-learningową oraz
warsztaty.  – Jesteśmy w Akademii od początku – mówi Zuzanna Ciurzyńska z Coca Cola HBC. Jako lider kategorii napojów bezalkoholowych, z jednej strony, chcemy ją nadal rozwijać, ale i dzielić się już zdobytą wiedzą, stąd nasza decyzja o zaangażowaniu się w tę inicjatywę. W ramach Akademii przygotowujemy materiały merytoryczne, które pokazują jak budować wartość kategorii napoje w oparciu o czynniki inne niż cena. Np. że ważny jest właściwy dobór asortymentu, ekspozycja, sezonowość, ale i co ostatnio szczególnie ważne, odpowiednie łączenie z innymi produktami. Realizujemy również szereg badań na całym świecie dotyczących zakresu naszej działalności, dlatego właściciele sklepów i ich pracownicy, decydując się na udział w Akademii, mają gwarancję, że pozyskana wiedza to „pigułka” najświeższych zagadnień związanych z naszą kategorią produktową – dodaje Zuzanna Ciurzyńska.

Kurs na… e-learning

–  Choć warsztaty w ramach Akademii Umiejętności Eurocash w nowej odsłonie prowadzimy zaledwie od 4 miesięcy to udział w nich wzięło już ponad 4000 osób – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba. A przed nami kolejny rok  wytężonej pracy (Akademia działa cały rok). Warto dodać również, że poza licznym udziałem w warsztatach pracownicy i właściciele sklepów chętnie korzystają z naszej platformy e-learningowej. Jest dostępna w dowolnym czasie i miejscu, można pracować na niej we własnym tempie. Na platformie znajdują się kursy w formie e-learningów, kursy multimedialne, a także ścieżki edukacyjne przeznaczone m.in. dla osób, które dopiero co rozpoczynają pracę w sklepie – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.

Więcej o Akademii Umiejętności Eurocash można przeczytać na www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Już ponad 4000 przeszkolonych właścicieli i pracowników sklepów detalicznych w ramach Akademii Umiejętności Eurocash
Od września w warsztatach w ramach Akademii Umiejętności Eurocash, największego w Polsce kompleksowego...

Piwne Terytoria to najnowszy projekt Grupy Eurocash i pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach spożywczych. Właśnie rozpoczął się test projektu, który obejmie obszar województwa mazowieckiego, a do końca roku Piwne Terytoria będzie można odnaleźć w sklepach w całej Polsce.

Piwa rzemieślnicze to najszybciej rosnący segment rynku piw w Polsce. Jego sprzedaż w sklepach spożywczych napotyka jednak na trudności wynikające m.in. z dużej liczby małych dostawców oraz mnogości piwnych stylów, dlatego też obecnie piwa rzemieślnicze oferowane są głównie w sklepach specjalistycznych.

Jako pierwsi w Polsce oferujemy całościowe rozwiązanie wprowadzające tę kategorię do handlu niezależnego. Piwne Terytoria to starannie dobrany asortyment, ekspozycja połączona z nawigacją konsumencką oraz wsparcie marketingowo-edukacyjne. To narzędzie, które powinno umocnić pozycję niezależnych sklepów spożywczych wobec dyskontów i sklepów wielkopowierzchniowych, a także dać możliwość zwiększenia rentowności naszych klientów w niezwykle konkurencyjnej kategorii piwa – powiedziała Magdalena Chwieduk z Eurocash, kierownik projektu.

Piwne Terytoria to koncept sklepu-w-sklepie oferowany docelowo wszystkim klientom Grupy Eurocash. Właśnie rozpoczął się test projektu, który obejmie teren województwa mazowieckiego. Pierwsze Piwne Terytoria zostały otwarte w sklepie abc przy ul. Senatorskiej 2 w Warszawie (sklep ten został otwarty w sierpniu 2016 r. jako pierwszy sklep abc w nowym formacie „city” dedykowanym do centrów dużych miast). Po fazie testów i dopracowaniu konceptu, projekt będzie rozwijany w całym kraju.

Inny, podobny koncept Grupy Eurocash – Faktoria Win, czyli specjalna sekcja z winem, stworzona w taki sposób, aby ułatwić podejmowanie decyzji podczas kupowania wina na różne okazje – zrewolucjonizował sprzedaż tej kategorii produktów w małych i średnich sklepach, jednocześnie istotnie przyczyniając się do znaczącego wzrostu sprzedaży win stołowych w sklepach małoformatowych. Dziś Faktorię Win można odnaleźć w ponad 4 tysiącach niezależnych sklepów w całej Polsce.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Piwne Terytoria – nowy koncept, który zrewolucjonizuje sprzedaż piwa w sklepach spożywczych
Piwne Terytoria to najnowszy projekt Grupy Eurocash i pierwsze w Polsce kompleksowe rozwiązanie do sprzedaży piw rzemieślniczych w niezależnych sklepach...

Delikatesy Centrum jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce umożliwiła swoim klientom korzystanie z wygodnych i bezpiecznych płatności mobilnych Android Pay. Dzięki współpracy z Google, nowa usługa jest dostępna w zarządzanej przez Grupę Eurocash sieci franczyzowej, obejmującej ponad 1000 placówek na terenie całego kraju.

Android Pay to aplikacja umożliwiająca łatwe, szybkie i przede wszystkim bezpieczne płatności bezgotówkowe za pomocą smartfona. Działa z urządzeniami wyposażonymi w technologię NFC z systemem operacyjnym Android w wersji KitKat 4.4 lub nowszej.

Aby móc korzystać z płatności za pomocą Android Pay, wystarczy pobrać i zainstalować bezpłatną aplikację Android Pay ze sklepu Google Play, następnie przypisać do niej kartę kredytową lub debetową, która posłuży do realizacji płatności zbliżeniowych. Obecnie z Android Pay mogą korzystać osoby posiadające karty płatnicze Mastercard lub Visa wydane przez Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK. Niebawem lista banków umożliwiających płatności Android Pay ma się powiększyć.

Aby zapłacić za zakupy za pomocą Android Pay, nie trzeba uruchamiać aplikacji, wystarczy jedynie wybudzić telefon, a następnie należy przyłożyć urządzenie do terminala zbliżeniowego. Realizacja płatności zostanie potwierdzona sygnałem dźwiękowym lub wibracją telefonu. Transakcje do 50 zł nie wymagają autoryzacji, a płatności powyżej tej kwoty będą wymagały potwierdzenia kodem PIN na terminalu.

Uruchomienie nowoczesnej formy płatności mobilnych w sieci sklepów Delikatesy Centrum jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania klientów, którzy coraz chętniej korzystają z płatności bezgotówkowych, w tym mobilnych.

Jesteśmy jednym z pionierów we wdrażaniu nowoczesnych i funkcjonalnych rozwiązań, wyznaczając nowe standardy w branży handlowej w Polsce, która jest dopiero drugim krajem w Europie, gdzie udostępniono płatności Android Pay. Klienci oczekują od nas nie tylko szerokiej oferty produktowej, ale również najwyższej jakości obsługi i nowych udogodnień. W rozwijaniu nowoczesnych terminali i dogodnych sposobów płatności, wpiera nas spółka z Grupy Eurocash – PayUp. Liczymy, że przy współpracy z renomowanym partnerem, jakim jest firma Google zwiększymy komfort naszych klientów i skrócimy czas przeznaczony na robienie codziennych zakupów – powiedział Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Delikatesy Centrum z płatnościami mobilnymi Android Pay
Delikatesy Centrum jako jedna z pierwszych sieci handlowych w Polsce umożliwiła swoim klientom korzystanie z wygodnych i bezpiecznych płatności mobilnych Android Pay. Dzięki współpracy z Google, nowa usługa jest dostępna w...

5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash weźmie udział w inauguracyjnej konferencji w Warszawie. Program edukacyjny Grupy Eurocash jest jednym z kluczowych elementów wsparcia polskiego niezależnego handlu.

We wtorek, 27 września swoją działalność w nowej, znacznie rozszerzonej odsłonie zainauguruje Akademia Umiejętności Eurocash - pierwszy
w Polsce kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji, skierowany do właścicieli i pracowników niezależnych sklepów detalicznych. W całodniowej konferencji, która odbędzie się na terenie stadionu PGE Narodowego weźmie udział 5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash: abc, Delikatesy Centrum, Euro-Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan. Dla uczestników konferencji przygotowano serię wykładów z udziałem ekspertów Grupy Eurocash i partnerów Akademii - czołowych firm FMCG oraz instytucji naukowo-badawczych.

- Wspieranie konkurencyjności polskiego niezależnego handlu to jeden z priorytetów Grupy Eurocash - twierdzi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash. Rzeczywistość rynkowa od wielu lat stawia przed właścicielami sklepów wyjątkowo trudne wyzwania. Jednym ze sposobów przetrwania na rynku opanowanym przez ekspansywne sieci handlowe było dla nich zrzeszanie się w systemach partnerskich i franczyzowych. Obecnie kluczowym celem wydaje się przekonanie producentów, by oparli swoje strategie sprzedażowe nie na dyskontach i hipermarketach, lecz na handlu niezależnym. Przyszłość należy do profesjonalnych przedsiębiorstw detalicznych, atrakcyjnych dla kolejnych pokoleń właścicieli sklepów. Przedsiębiorstw, w których obok sklepu spożywczego rodzina prowadzi profesjonalny sklep z alkoholami „Duży Ben” czy sklep formatu convenience „1minute”. Do tego kolejną ofertą takiego przedsiębiorstwa będzie kosmetyczny sklep z wyjątkową obsługą „Kontigo” i dojeżdżający na polską wieś „abc na kołach”. Takie przedsiębiorstwo odbuduje sprzedaż wybranych kategorii, korzystając ze sprawdzonych rozwiązań sprzedaży wina „Faktoria Win”, czasopism i prasy „Inmedio” czy oferty dedykowanych produktów marki własnej. By te rodzinne przedsiębiorstwa mogły się nieustannie rozwijać, konieczne jest równoległe poszerzanie wiedzy i wspieranie innowacyjności. Właśnie temu służy Akademia Umiejętności Eurocash - dodaje Amaral.

 

Akademia Umiejętności Eurocash to unikatowy w skali kraju projekt szkoleniowy dający możliwość pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania sklepem spożywczym w oparciu  o zmieniające się trendy na rynku FMCG. Akademia powstała w 2010 roku i od tego czasu edukuje właścicieli i pracowników sklepów z tematów związanych z prowadzeniem sklepu detalicznego w realiach polskiego rynku.

Realizując działania Akademii Umiejętności Eurocash stawiamy sobie trzy zasadnicze cele. Pragniemy zapewnić naszym partnerom dostęp do bieżącej wiedzy eksperckiej  i specjalistycznej, dać im możliwość korzystania z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wspierać bieżącą wymianę doświadczeń. Powyższe założenia w powiązaniu z różnymi dostępnymi formami edukacyjnymi oraz profesjonalnym zespołem trenerów i specjalistów decydują o sukcesie naszego przedsięwzięcia - mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.

 

Akademia Umiejętności Eurocash opiera się na trzech filarach: interaktywnej platformie edukacyjnej, warsztatach oraz konferencjach. Platforma edukacyjna dostępna jest pod adresem www.akademiaeurocash.com.pl. Nowa wersja serwisu, która zostanie uruchomiona w dniu konferencji, 27 września, zapewnia użytkownikom nieograniczony dostęp online do kilkudziesięciu szkoleń e-learningowych dostosowanych do potrzeb sklepów spożywczych. Szkolenia multimedialne umieszczone na platformie łączą w sobie wykłady z praktycznym wykorzystaniem nabytej wiedzy. Przy pomocy spersonalizowanego serwisu użytkownicy będą w stanie zarejestrować się także na warsztatach realizowanych w całej Polsce oraz pobrać materiały z konferencji. Warsztaty to praktyczna część realizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash programu szkoleniowego. Uczestnicy biorą udział w takich szkoleniach, jak np. "Zarządzanie personelem", "Pracownik sklepu spożywczego" czy "Straty w sklepie spożywczym". Uzupełnienie wiedzy stanowią miesięczne newslettery z ciekawostkami z rynku i opiniami ekspertów. W ramach swojej oferty Akademia organizuje także konferencje merytoryczne, podczas których uczestnicy otrzymują informacje niezbędne do prowadzenia sklepu oraz aktualną wiedzę rynkową. Spotkania są okazją do pogłębienia wiedzy z zakresu zarządzania sklepem oraz wymiany doświadczeń. Podczas konferencji organizowane są warsztaty, konsultacje oraz spotkania z ekspertami rynkowymi z Polski i ze świata.

Pierwsza ogólnopolska konferencja Akademii Umiejętności Eurocash, którą inaugurujemy nową odsłonę naszego programu będzie doskonałą okazją do poznania najnowszych trendów w handlu - mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. Uczestnicy tego wydarzenia, a będzie to niemal 5000 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash, będą uczestniczyć w szeregu prezentacji i spotkań z wybitnymi ekspertami branży handlowej. Wśród poruszanych tematów znajdą się między innymi: prognoza rozwoju gospodarki w Polsce i na świecie, trendy na rynku konsumenckim, czy zarządzanie sklepem i personelem. Będzie także czas na wyjątkowe spotkanie z profesorem Andrzejem Blikle, który opowie o prowadzeniu biznesu rodzinnego oraz wykład profesora dr hab. Henryka Mruka z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu na temat zachowań i zwyczajów konsumentów - dodaje Agata Wrzecionowska-Dzierba.

Akademia Umiejętności Eurocash działa pod patronatem Szkoły Głównej Handlowej, Polskiej Izby Handlu, Polskiej Organizacji Franczyzodawców, Franchising.pl oraz Retail Learning Institute. Patronat mediowy nad Akademią objął Poradnik Handlowy. Partnerami Akademii są firmy Carlsberg, CEDC, Coca-Cola HBC, Colian, E.Wedel, McCormick, Rybhand oraz Spomlek.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Akademia Umiejętności Eurocash startuje w nowej, rozszerzonej odsłonie
5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash weźmie udział w inauguracyjnej konferencji w Warszawie. Program edukacyjny Grupy Eurocash jest jednym z...

Wzrost sprzedaży i poprawa rentowności netto

  • W II kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych produktów szybko rotujących (FMCG) wyniosły 5,34 mld zł i były o ponad 3% wyższe niż w analogicznym okresie 2015 r. W całym I półroczu br. skonsolidowana sprzedaż przekroczyła 10,1 mld zł, co także oznacza ponad 3-proc. wzrost rok ro roku.
  • Zysk brutto ze sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w II kwartale tego roku wyniósł 558 mln zł, a narastająco za 6 miesięcy 2016 r. sięgnął 1,02 mld zł, czyli o 9% więcej niż w analogicznych okresach ubiegłego roku.
  • EBITDA, czyli wynik operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła w II kwartale br. ponad 110 mln zł (wobec 114 mln zł w II kwartale 2015 r.), a EBITDA za całe I półrocze 2016 r. sięgnęła 158 mln zł (+1% r/r).
  • Skonsolidowany zysk netto za II kwartał 2016 r. wyniósł 53 mln zł, po wzroście o 3% rok do roku, a całe I półrocze br. Grupa Eurocash zakończyła z zyskiem netto przekraczającym 55 mln zł, czyli o ponad 13% większym niż przed rokiem.
  • Przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej wyniosły 96 mln zł w II kwartale i 143 mln zł narastająco od stycznia do czerwca br., co mimo wyższych wydatków inwestycyjnych i wypłaty dywidendy pozwoliło utrzymać zadłużenie netto Grupy Eurocash na relatywnie niskim poziomie. Dług netto na koniec I półrocza 2016 r. stanowił 0,68x EBITDA.

Na rynku FMCG w dalszym ciągu widzimy nasilającą się wobec naszych klientów konkurencję ze strony sieci dyskontowych. Ponadto pomimo raportowanej przez GUS inflacji cen żywności i napojów na poziomie 0.8% w II kwartale br., obserwujemy utrzymująca się deflację cen hurtowych, zwłaszcza wyrobów mleczarskich, świeżych, ale też i piwa. Sieci dyskontów systematycznie powiększają udziały rynkowe, aczkolwiek dzięki wzmożonej wspólnej pracy coraz skuteczniej stawiają im czoła nasi klienci, w szczególności dobrze radzą sobie małe supermarkety. Według danych Nielsena, supermarkety o powierzchni do 300 m2 są po dyskontach najszybciej rosnącym kanałem sprzedaży żywności w Polsce – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. – W tych warunkach, zarówno w II kwartale jak i w całym pierwszym półroczu 2016 r. Grupa Eurocash zanotowała ponad 3-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznymi okresami ubiegłego roku. Jako główny partner sklepów małoformatowych, konsekwentnie dążymy do zwiększania skali naszej działalności oraz rozwijamy nowe formaty sprzedaży detalicznej, wzmacniając pozycję konkurencyjną naszych klientów wobec dyskontów – dodał Jacek Owczarek.

Sprzedaż Grupy Eurocash do sklepów zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych rosła w tempie od 5% do 10%. W formacie Delikatesy Centrum wyraźnie poprawiła się ponadto sprzedaż like-for-like, tj. dla tej samej liczby placówek. Hurtowa sprzedaż like for-like do tej sieci franczyzowej wzrosła w II kwartale o 4,4% rok do roku, a w całym I półroczu br. wzrost wyniósł 3,6%.

W pierwszym półroczu wyniki grupy były obciążone kosztami związanymi z rozwojem nowych formatów detalicznych. Ich łączny wpływ na wynik operacyjny sięgnął 14,8 mln zł w porównaniu z 10,4 mln zł rok temu. To są istotne koszty, ale wierzymy, że dzięki inwestycji w rozwój takich formatów jak 1 minute, Kontigo, abc na kołach czy Duży Ben będziemy mogli zaoferować naszym klientom nowe możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami. Dzięki istotnemu ograniczeniu zadłużenia w porównaniu z poprzednim rokiem, istotnie zmniejszyły się koszty finansowe, co znajduje odzwierciedlenie w wyższym zysku netto. W I półroczu br. był on o ponad 13% wyższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku – wskazał Jacek Owczarek.

II kwartał br. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała silne, dodatnie przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej. Pozwoliło to utrzymać zadłużenie netto na relatywnie niskim poziomie (0,68x EBITDA na koniec I półrocza) mimo wypłaty w maju ponad 139 mln zł dywidendy oraz wyższych niż przed rokiem wydatków inwestycyjnych, związanych z akwizycjami oraz inwestycjami w nowe systemy wsparcia dla klientów Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Wyniki Grupy Eurocash za II kwartał 2016
Wzrost sprzedaży i poprawa rentowności netto W II kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych produktów szybko rotujących (FMCG) wyniosły 5,34 mld zł i były o ponad 3% wyższe niż w analogicznym okresie...

Zawężenie oferty marki Dobry Wybór i jednoczesne wzmocnienie jej jakości, zmiana opakowań, eksponowanie pozytywnych cech produktów oraz nowa, spójna stylistyka – to główne elementy rozpoznawcze odświeżonej marki własnej Grupy Eurocash.

Dobry Wybór – wprowadzona na rynek w 2011 r. marka własna Eurocash – przechodzi w tym roku gruntowny rebranding. Pierwsza istotna zmiana to zmniejszenie liczby produktów z logo Dobry Wybór. Pod tą parasolową marką oferowanych będzie obecnie około 400 produktów w ramach 33 marek produktowych, podczas gdy dotychczas pod „parasolem” Dobry Wybór funkcjonowało prawie 600 produktów ponad 60 marek.

Oferta marki Dobry Wybór skupiać się będzie wyłącznie na sprawdzonych produktach, o konkurencyjnej jakości oraz dostępnych w atrakcyjnej cenie – wskazuje Łukasz Partyka, Dyrektor Działu Marki Własnej w Eurocash.

Tak jak dotychczas, produkty sygnowane logo Dobry Wybór będą dostępne we wszystkich formatach sprzedaży Grupy Eurocash, czyli zarówno w blisko 200 hurtowniach Eurocash Cash & Carry, jak i w kilkunastu tysiącach sklepów detalicznych zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z hurtownikiem (a więc w sklepach abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Gama, Euro Sklep czy Lewiatan) oraz m.in. na stacjach benzynowych zaopatrywanych przez Eurocash.

Odświeżona marka łączy ze sobą rozpoznawalną już wśród konsumentów nazwę (Eurocash zostaje przy nazwie marki parasolowej Dobry Wybór) i kolorystykę ze świeżym wizerunkiem oraz mocną ekspozycją fizycznych cech produktów. Na opakowaniach wyrobów i materiałach promujących markę własną Eurocash nie będzie już wizerunku Pani Ewy Wachowicz, która w ostatnich latach pełniła rolę ambasadorki marki. – Z przeprowadzonych przez nas ankiet i badań wynika, że przy wyborze marek własnych konsumenci kierują się przede wszystkim jakością produktów, ich składem, certyfikatami, czy samym producentem, a w mniejszym stopniu wizerunkiem znanej osoby. Od tej pory stawiamy zatem na jasną komunikację korzyści dla konsumentów i podkreślenie walorów produktów – wyjaśnia Łukasz Partyka.

Nowy wizerunek wiąże się naturalnie ze zmianą opakowań wszystkich produktów z portfolio marki. Wszystkie opakowania utrzymane będą w spójnej, nowoczesnej stylistyce, a wyraźnymi elementami nowego projektu będą wspomniane wyeksponowane walory produktów oraz korzyści z ich wyboru.

Produkty w nowych opakowaniach już pojawiają się w sieci dystrybucji Grupy Eurocash, a zgodnie z założeniami pełny proces rebrandingu zostanie przeprowadzony do końca 2016 r. Wówczas wszystkie produkty z logo Dobry Wybór będą dostępne już w nowych opakowaniach.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Eurocash odświeża markę własną Dobry Wybór
Zawężenie oferty marki Dobry Wybór i jednoczesne wzmocnienie jej jakości, zmiana opakowań, eksponowanie pozytywnych cech produktów oraz nowa, spójna stylistyka – to główne elementy rozpoznawcze odświeżonej marki własnej Grupy Eurocash. ...

Poprawa rentowności i stabilny rozwój organiczny

  • W I kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wzrosły o ponad 3% r/r i wyniosły 4,76 mld zł.
  • Zysk brutto na sprzedaży przekroczył 462 mln zł i był o ponad 10% wyższy niż w analogicznym okresie 2015 r.
  • EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, wyniosła w I kwartale br. ponad 47 mln zł, co oznacza wzrost o ponad 13% r/r.
  • Przepływy operacyjne netto w I kwartale 2016 r. ukształtowały się na charakterystycznym dla Grupy Eurocash w dłuższym terminie poziomie niemal 100% wyniku EBITDA.
  • Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA na koniec marca 2016 r. wyniósł 0,5x wobec niemal 2-krotności EBITDA przed rokiem.
  • Zysk netto Grupy Eurocash za pierwsze trzy miesiące 2016 r. wyniósł 2 mln zł wobec 3 mln zł straty netto w analogicznym okresie 2015 r.

W I kwartale 2016 r. ceny żywności i napojów bezalkoholowych wzrosły średnio o 0,4% rok do roku i był to drugi kwartał z rzędu, kiedy obserwowaliśmy niewielki wzrost cen. Na rynku FMCG natomiast utrzymuje się silna konkurencja ze strony dyskontów. Grupa Eurocash dalej jednak wspiera swoich małoformatowych klientów poprzez budowę efektu skali, co zostało poparte 3,4-proc. wzrostem sprzedaży. Na ten wzrost złożył się zarówno stabilny rozwój organiczny, jak i nabycie 50% udziałów w Firmie Rogala, prowadzącej ponad 60 placówek franczyzowych w sieci Delikatesy Centrum (i konsolidowanej przez Eurocash od stycznia br.) – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Istotny wzrost sprzedaży Grupa Eurocash zanotowała w formacie Delikatesy Centrum. Hurtowa sprzedaż do tej sieci franczyzowej wzrosła w I kwartale 2016 r. o ponad 9%, a w ujęciu like-for-like, czyli dla tej samej liczby placówek, wzrost wyniósł 2,7%. Na koniec I kwartału 2016 r. sieć Delikatesy Centrum liczyła 1065 sklepów.

Sieć sklepów „abc”, czyli największa polska sieć niezależnych sklepów detalicznych, której organizatorem i głównym dostawcą jest Eurocash Cash & Carry, na koniec marca br. liczyła już 7957 placówek, co oznacza, że w I kwartale powiększyła się o 299 sklepów, a w ostatnich 12 miesiącach (od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r.) przyłączyło się do niej 956 placówek.

W I kwartale 2016 r. koncentrowaliśmy się przede wszystkim na poprawie efektywności. W rezultacie zarówno na poziomie zysku brutto na sprzedaży, jak i EBITDA zanotowaliśmy wzrost rentowności, co w efekcie przełożyło się na 2 mln zł zysku netto w I kwartale 2016 r. wobec 3 mln zł straty w ubiegłym roku. Należy przy tym pamiętać, że w naszej działalności pierwsze miesiące roku tradycyjnie mają znikomy udział w całorocznych zyskach, a zdecydowaną większość wypracowujemy w kolejnych kwartałach – wskazał Jacek Owczarek. – Jeśli natomiast chodzi o przepływy pieniężne netto z działalności operacyjnej, to w I kwartale br. wyniosły one 47 mln zł, co odpowiada niemal 100% wyniku EBITDA. Pod względem generowanej gotówki, utrzymaliśmy zatem poziom charakterystyczny dla Grupy Eurocash w długim terminie – dodał członek zarządu.

Wskaźnik zadłużenia netto Grupy Eurocash w relacji do 12 miesięcznej EBITDA na koniec I kwartału 2016 r. wynosił 0,5x, podczas gdy przed rokiem dług netto stanowił niemal 2-krotność EBITDA. Istotne ograniczenie zadłużenia przełożyło się z kolei na znaczącą obniżkę kosztów finansowych.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash publikuje wyniki za I kwartał 2016 r.
Poprawa rentowności i stabilny rozwój organiczny W I kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wzrosły o ponad 3% r/r i wyniosły 4,76 mld zł. ...

Eurocash nabędzie 50% udziałów w spółkach należących do franczyzobiorcy, który prowadzi 47 sklepów franczyzowych w ramach sieci Delikatesy Centrum. Łączna sprzedaż tych podmiotów przekracza 270 mln zł.

Sklepy, w które inwestuje Eurocash, będą nadal zarządzane przez dotychczasowego właściciela – Pana Marka Stodółkę – w oparciu o umowę franczyzową z siecią Delikatesy Centrum oraz prawa i obowiązki dotyczące wszystkich franczyzobiorców.

Finalizacja umowy wymaga m.in. uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wniosek do UOKiK w tej sprawie został złożony 29 kwietnia 2016 r.

Jest to kolejna tego typu transakcja zawarta przez Eurocash z franczyzobiorcą sieci Delikatesy Centrum. Intencją tych mariaży jest zapewnienie naszym długoletnim partnerom środków, które z jednej strony zapewnią im stabilność i bezpieczeństwo finansowe, a z drugiej umożliwią dalszy rozwój prowadzonych przez nich biznesów. Grupa Eurocash umacnia natomiast relacje z odbiorcami mającymi znaczący wpływ na rozwój sieci franczyzowej Delikatesy Centrum – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.

W I kwartale tego roku Eurocash sfinalizował zakup 50% udziałów w Firmie Rogala, prowadzącej 63 sklepy pod marką Delikatesy Centrum. Sprzedaż detaliczna Firmy Rogala w 2015 r. wyniosła około 367 mln zł.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Eurocash inwestuje w sklepy prowadzone przez franczyzobiorcę sieci Delikatesy Centrum
Eurocash nabędzie 50% udziałów w spółkach należących do franczyzobiorcy, który prowadzi 47 sklepów franczyzowych w ramach sieci Delikatesy Centrum. Łączna sprzedaż tych podmiotów przekracza 270...
  • Grupa Eurocash przejmie 100% akcji EKO Holding, właściciela sieci ponad 250 małych supermarketów zlokalizowanych głównie w południowo-zachodniej Polsce.
  • Przejęcie sieci EKO umożliwi Grupie Eurocash rozwinięcie kompetencji kluczowych dla poprawy konkurencyjności polskich niezależnych sklepów detalicznych, które są głównymi klientami Grupy.
  • Przynosząca straty sieć EKO pozyska natomiast silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do odzyskania trwałej rentowności i zachowania ponad 3,7 tys. miejsc pracy.
  • Docelowo, Grupa Eurocash zamierza zarządzać siecią EKO w partnerstwie z franczyzobiorcami z regionów działania tej sieci.
  • Zakup EKO Holding uzależniony jest m.in. od pozytywnej decyzji UOKiK.

Pozostajemy wierni naszej misji wspierania niezależnych sklepów detalicznych w Polsce. Zakup EKO umożliwi nam dalszą poprawę efektywności łańcucha dostaw do małych sklepów, rozwój nowych kompetencji oraz zwiększenie skali działalności. Dzięki temu będziemy mogli jeszcze skuteczniej wspierać rozwój naszych klientów, czyli tysięcy polskich niezależnych detalistów, którzy stanowią o sile polskiego handlu tradycyjnego, wobec niesłabnącej agresywnej ekspansji dyskontów – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.

Przejęcie spółki EKO Holding, właściciela sieci 253 supermarketów pod markami EKO oraz Ledi, zlokalizowanych głównie w południowo-zachodniej Polsce, wzmocni obecność i możliwości logistyczne Grupy Eurocash w tej części kraju. Ponadto, inwestycja ta pozwoli Grupie Eurocash rozwijać kompetencje z myślą o jej wszystkich klientach – w tym sklepach zrzeszonych w sieciach franczyzowych, szczególnie w zakresie dystrybucji produktów świeżych, prowadzenia sklepów detalicznych oraz adresowaniu oczekiwań finalnych konsumentów.

Grupa Eurocash przejmuje EKO Holding od spółki Pelican Ventures. Przedwstępna umowa zakupu 100% akcji została zawarta pod określonymi warunkami. Do jej sfinalizowania potrzebna jest m.in. zgoda Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Najgroźniejszym konkurentem naszych klientów są sieci dyskontów. Grupa Eurocash jest dziś partnerem tysięcy niezależnych sklepów w Polsce, dlatego też zamierzamy przejmowane przez nas sklepy prowadzić w ramach partnerstwa z naszymi franczyzobiorcami – zapowiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash. Więcej informacji na temat dalszego rozwoju sieci EKO i jej integracji w ramach Grupy Eurocash zostanie zaprezentowanych po sfinalizowaniu transakcji.

W ostatnich latach sytuacja finansowa EKO Holdingu pogorszyła się. W 2015 r. łączna sprzedaż zrealizowana przez tę sieć wyniosła około 1 mld zł, jednakże – mimo przeprowadzonej głębokiej restrukturyzacji – wciąż generowała ona straty. Bez pozyskania inwestora, sieć sklepów EKO nie byłaby w stanie sprostać rosnącej konkurencji ze strony dyskontów i sieci wielkopowierzchniowych.

Dzięki inwestycji Eurocashu w akcje EKO Holding, przynosząca straty sieć pozyskuje silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do odzyskania trwałej rentowności i – w konsekwencji – zachowania miejsc pracy ponad 3,7 tys. osób zatrudnionych w sieci.

Nabycie akcji EKO Holding stanowi kolejny element polityki akwizycyjnej Grupy Eurocash. Efekty synergii możliwe do zrealizowania w wyniku tego przejęcia, dadzą klientom i franczyzobiorcom Grupy Eurocash nowe narzędzia pozwalające na lepsze konkurowanie ze sklepami wielkoformatowymi.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash przejmuje sieć EKO
Grupa Eurocash przejmie 100% akcji EKO Holding, właściciela sieci ponad 250 małych supermarketów zlokalizowanych głównie w południowo-zachodniej Polsce. Przejęcie sieci EKO umożliwi Grupie Eurocash rozwinięcie kompetencji kluczowych dla poprawy konkurencyjności polskich...

Wzrost zyskowności dzięki wyższej sprzedaży i istotnej redukcji zadłużenia

  • W IV kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,04 mld zł i były o ponad 13% wyższe niż w analogicznym okresie 2014 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż wzrosła o 20%, do 20,32 mld zł.
  • Dynamiczny wzrost sprzedaży to m.in. efekt przejęcia spółki Service FMCG (wyodrębnionej z Kolportera) oraz Inmedio w 2014 r., a także poprawy sprzedaży w innych kluczowych formatach oraz dalszej ekspansji organicznej.
  • W IV kwartale 2015 r. Eurocash uruchomił 10 nowych lokalizacji Cash&Carry, a w całym ubiegłym roku liczba placówek tego formatu wzrosła o 19 (do 187 na koniec 2015 r.).
  • Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale 2015 r. wyniósł ponad 553 mln zł (wzrost o 9% w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r.), a w całym ubiegłym roku przekroczył 2 mld zł, co stanowi wzrost o 11% r/r.
  • EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosła blisko 185 mln zł (+17% r/r), a narastająco za 12 miesięcy 2015 r. wyniosła 476 mln zł (+15% r/r).
  • Przepływy operacyjne netto w IV kwartale 2015 r. wyniosły 147 mln zł, a w całym ubiegłym roku sięgnęły 978 mln zł. Pozwoliło to Grupie Eurocash obniżyć wskaźnik zadłużenia netto do poziomu 0,37x EBITDA.
  • Wyższa EBITDA oraz niższe koszty finansowe w związku z redukcją zadłużenia przełożyły się na wzrost zysku netto Grupy Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku o 45%, do blisko 109 mln zł. Skonsolidowany zysk netto za cały 2015 r. wyniósł natomiast ponad 230 mln zł, co oznacza wzrost o 26% rok do roku.
  • Zysk netto przypisany akcjonariuszom Eurocash wyniósł w IV kwartale 2015 r. 97 mln zł (+34% r/r), a narastająco w całym ubiegłym roku 212 mln zł (+18%).

Warunki makroekonomiczne dla rynku FMCG pod koniec 2015 r. były korzystniejsze niż we wcześniejszych kwartałach, gdyż doszło do odwrócenia trendu deflacyjnego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku mieliśmy inflację cen żywności i napojów bazalkoholowych na poziomie 0,1% r/r, aczkolwiek ten niewielki wzrost wynikał głównie z niskiej bazy porównawczej. W całym 2015 r. ceny spadły średnio o 1,7%. Z uwagi na utrzymującą się presję cenową i niesłabnącą konkurencję, w szczególności ze strony dyskontów, sytuacja w tzw. handlu tradycyjnym jest wciąż bardzo wymagająca – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.

W tych warunkach Grupa Eurocash umocniła pozycję rynkową i zanotowała wyraźny wzrost sprzedaży: o ponad 13% w IV kwartale i o blisko 20% w całym 2015 r. Złożyły się na to głównie przejęcia dokonane w 2014 r. W minionym roku przyspieszyliśmy natomiast ekspansję organiczną w formacie Cash&Carry. To był dla nas rekordowy rok pod względem liczby otwarć nowych hurtowni – w samym IV kwartale uruchomiliśmy 10 lokalizacji Cash&Carry, a w całym 2015 r. otworzyliśmy 19 placówek w tym formacie – wskazał Jacek Owczarek.

Dzięki pozytywnym wynikom sprzedażowym także w innych formatach, w szczególności Eurocash Dystrybucja i Delikatesy Centrum, sprzedaż Grupy Eurocash była wyższa niż przed rokiem, również po wyłączeniu przychodów przejętych podmiotów (wzrost o około 4% r/r).

Wyższa sprzedaż przełożyła się na wzrost zysku brutto na sprzedaży w IV kwartale 2015 r. do ponad 553 mln zł, czyli o 9% rok do roku, a w całym ubiegłym roku do 2,02 mld zł, co oznacza wzrost o 11% w porównaniu z 2014 r.

EBITDA Grupy Eurocash za ostatni kwartał 2015 r. wyniosła natomiast blisko 185 mln zł, o 17% więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Mimo mniej korzystnego miksu sprzedażowego, tj. wzrostu udziału papierosów i wyrobów tytoniowych (po przejęciu części biznesu Kolportera), których sprzedaż charakteryzuje się niższą rentownością, w IV kwartale ubiegłego roku marża EBITDA wzrosła do 3,66% wobec 3,54% rok wcześniej. W całym 2015 r. skonsolidowana EBITDA wyniosła niemal 476 mln zł, co oznacza wzrost o 15% r/r.

IV kwartał 2015 r. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała znaczące dodatnie przepływy z działalności operacyjnej – wyniosły 147 mln zł (wobec 51 mln zł w IV kwartale 2014 r.), a w całym ubiegłym roku aż 978 mln zł (246 mln zł rok wcześniej).

Tak jak zapowiadaliśmy, kontynuowaliśmy działania związane z optymalizacją poziomu zapasów, a uwolniona w ten sposób gotówka pozwoliła nam na dalsze istotne obniżenie zadłużenia. W efekcie, dług netto Grupy na koniec 2015 roku kształtował się na niskim poziomie 0,37x EBITDA, podczas gdy rok wcześniej przekraczał jeszcze 2-krotność wyniku EBITDA – wskazał Jacek Owczarek.

Wyższy wynik na poziomie EBITDA w połączeniu z niższymi kosztami finansowymi w efekcie redukcji zadłużenia przełożył się na wyraźną poprawę rentowności netto. Skonsolidowany zysk netto wzrósł w IV kwartale 2015 r. do 109 mln zł, tj. o 45% r/r, a w całym ubiegłym roku do 230 mln zł (+26% r/r).

2015 rok to również okres, w którym Eurocash mocno angażował się w działania wspierające konkurencyjność klientów Grupy – głównie małych i średnich niezależnych sklepów detalicznych (działających samodzielnie lub w ramach sieci franczyzowych czy partnerskich). – Z powodzeniem rozwijaliśmy m.in. koncepcję Faktoria Win, dzięki której ta kategoria produktów w atrakcyjnej dla konsumentów formie powróciła do niezależnych sklepów z tzw. rynku tradycyjnego. W 2015 r. zorganizowaliśmy również ogólnopolską akcję promocyjną MEGATURNIEJ, która objęła niemal 10 tysięcy niezależnych sklepów, a jej elementem był turniej telewizyjny Mistrz Zakupów. Wierzymy w przyszłość handlu tradycyjnego w Polsce i dalej zamierzamy w niego inwestować – wskazał Jacek Owczarek.

Poza dostarczaniem skutecznych rozwiązań do zdobywania przewagi konkurencyjnej na lokalnym rynku oraz poprawy rentowności prowadzonych sklepów, wsparcie Grupy Eurocash ma także inną formę: – W ramach rozwijanej przez nas Akademii Umiejętności przeszkoliliśmy w ubiegłym roku około 3,5 tysiąca właścicieli i pracowników sklepów. Dla uzdolnionych dzieci pracowników naszych franczyzobiorców ufundowaliśmy natomiast specjalny program stypendialny – dodał członek zarządu Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Wyniki Grupy Eurocash za IV kwartał 2015
Wzrost zyskowności dzięki wyższej sprzedaży i istotnej redukcji zadłużenia W IV kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,04 mld zł i były o ponad 13%...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.