Mały format rośnie w siłę
– Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radziły sobie w minionym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG, mimo niełatwych uwarunkowań, w jakich przyszło im funkcjonować. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu wzrosła w 2018 r. o 6,5% wobec wzrostu całego rynku o 5,4%. Także pod względem sprzedaży like-for-like, szczególnie w czwartym kwartale ubiegłego roku, współpracujące z nami sieci partnerskie i franczyzowe zanotowały wyższą dynamikę wzrostu niż duże sieci hipermarketów oraz dyskontów – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Sprzedaż i efektywność hurtu na ścieżce wzrostowej
W podobnym tempie co sprzedaż małego formatu wzrosły w 2018 r. przychody segmentu hurtowego Grupy Eurocash. Sięgnęły one 17,7 mld zł, czyli o blisko 6% więcej niż rok wcześniej. Grupa znacząco poprawiła przy tym efektywność swojej działalności hurtowej, dzięki czemu EBITDA tego segmentu wzrosła w ubiegłym roku o ponad 18%.
– W segmencie hurtowym na uwagę zasługuje przede wszystkim wzrost sprzedaży like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry, który w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 7%. To najlepszy wynik tego formatu od pierwszego kwartału 2013 r., czyli od blisko sześciu lat – podkreślił Jacek Owczarek. – Na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w 2018 r. złożył się także ponad 10-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji, obejmujący m.in. sprzedaż do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama) – dodał.
Ważnym wydarzeniem minionego roku w segmencie hurtowym Grupy Eurocash było ponadto uruchomienie eurocash.pl – unikalnej platformy e-commerce dla handlu niezależnego, dzięki której niezależni detaliści będą mogli skuteczniej konkurować z dyskontami i innymi sklepami wielkopowierzchniowymi. Na koniec 2018 r. miała ona już 8,7 tys. użytkowników, głównie klientów Eurocash Dystrybucja, a docelowo Grupa Eurocash chce, by z eurocash.pl aktywnie korzystało nawet 80 tys. przedsiębiorców w całej Polsce.
Detal pod znakiem integracji
W segmencie detalicznym w 2018 r. Grupa Eurocash zanotowała 26-proc. wzrost sprzedaży, do ponad 4,3 mld zł, głównie dzięki konsolidacji sieci Mila. Akwizycja ta dołożyła do ubiegłorocznej sprzedaży Grupy Eurocash 835 mln zł (licząc od czerwca, kiedy sfinalizowano przejęcie).
– Koszty związane z integracją sieci Mila, a także przejętej rok wcześniej sieci EKO, w naturalny sposób obciążają bieżącą rentowność segmentu detalicznego. Przejęcia te pozwoliły nam jednak stworzyć solidną bazę, na której zbudujemy największą sieć supermarketów „proximity” w Polsce. Do sieci już dziś mogą się przyłączać niezależni przedsiębiorcy z całego kraju, ale równiż klienci Grupy, którzy się na to nie zdecydują, będą docelowo czerpać korzyści z jej skali, know-how oraz wypracowywanych rozwiązań – wskazał Jacek Owczarek.
Projekt „Świeże” zaczął zarabiać
Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben, abc na kołach oraz Kontigo. W segmencie uwzględniony jest również Projekt „Świeże” (dystrybucja wysokiej jakości owoców, warzyw, mięsa i wędlin), który jest już kolejnym projektem (wcześniej Faktoria Win i PayUp) osiągającym próg rentowności. Projekt „Świeże” w minionym roku przyniósł 606 mln zł sprzedaży (wzrost o 24% r/r) i osiągnął próg rentowności już w trzecim kwartale – znacznie szybciej od pierwotnych oczekiwań Grupy Eurocash. Dzięki temu, negatywny wpływ segmentu Projekty na skondolidowany wynik EBITDA w minionym roku był mniejszy niż rok wcześniej i wyniósł -41 mln zł, co oznacza poprawę o 11 mln zł w porównaniu z 2017 r.
– Możemy śmiało powiedzieć, że rok 2018 był bardzo dobrym okresem dla podstawowej działalności Grupy Eurocash. Bez uwzględnienia kosztów integracji EKO i Mila oraz kosztów związanych z nowymi projektami, nasze ubiegłoroczne wyniki finansowe były jednymi z najwyższych w naszej historii. Bieżące wyniki skonsolidowane znajdują się pod wpływem inwestycji, które w przyszłości jeszcze mocniej wzmocnią konkurencyjność naszych klientów. Widzimy że nasza praca stopniowo przynosi efekty, dlatego konsekwentnie realizujemy plany Grupy, nawet jeśli po drodze nie notujemy wzrostu zyskowności – stwierdził Jacek Owczarek.
Duży zastrzyk gotówki ze sprzedaży PayUp
Ważnym wydarzeniem w Grupie Eurocash w ostatnim kwartale 2018 r. było sfinalizowanie sprzedaży 100% akcji spółki PayUp Polska, zarządzającej siecią terminali płatniczych zainstalowanych w sklepach detalicznych na terenie całego kraju. Transakcja ta miała istotny, pozytywny wpływ na raportowane wyniki finansowe – powiększyła ubiegłoroczną, raportowaną EBITDA Grupy Eurocash o 75 mln zł. Wpływ ten został częściowo zniwelowany przez inne zdarzenia o charakterze jednorazowym, takie jak utworzenie rezerwy w kwocie 27 mln zł na przewidywane koszty reorganizacji działalności, głównie związanych z integracją w segmencie detalicznym.
Wpływy ze sprzedaży PayUp oraz silne dodatnie przepływy z działalności operacyjnej (582 mln zł w całym 2018 r., z czego 281 mln zł w czwartym kwartale) znacząco poprawiły pozycję gotówkową Grupy Eurocash. W samym czwartym kwartale 2018 r. zadłużenie netto Grupy zmniejszyło się o 226 mln zł do 382 mln zł, a wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA na koniec 2018 r. spadł do poziomu 0,9x z blisko 1,7x na koniec trzeciego kwartału 2018 r.
Istotna zmiana standardu prezentacji wyników od 2019 r.
Od 2019 r. nastąpi istotna zmiana prezentacji wybranych danych finansowych, co będzie konsekwencją zastosowania przez Grupę Eurocash nowego standardu sprawozdawczości finansowej – MSSF16. Zgodnie z tym standardem, przy wyliczaniu wskaźników zadłużenia Grupa będzie zobowiązana uwzględniać zobowiązania z tytułu leasingów operacyjnych, których wartość na koniec 2018 r. wynosiła łącznie 1,8 mld zł. Zgodnie z nowym standardem, zmieni się także sposób prezentacji wyniku EBITDA – będzie ona dodatkowo uwzględniać szacowaną amortyzację leasingowanych aktywów. Wg nowego sposobu kalkulacji (bazując na założeniu, że nie zmieni się liczba ani warunki dotychczasowych umów), szacowana skonsolidowana EBITDA za 2018 r. wzrosłaby do 748 mln zł, co w odniesieniu do ubiegłorocznych przychodów daje marżę EBITDA na poziomie 3,3%.
– Prezentowana przez nas – przy odpowiednich założeniach – szacowana EBITDA będzie zatem znacznie bardziej porównywalna do wyników spółek detalicznych posiadających własne nieruchomości. Nasz model biznesowy się nie zmieni, a więc nadal zachowamy większą elastyczność operacyjną – wskazał Jacek Owczarek. – Uwzględniając MSSF 16, dług netto Grupy Eurocash na koniec 2018 r. wzrósłby do blisko 2,2 mld zł. Przyjmując taki sam sposób kalkulacji wskaźnika zadłużenia jak obecnie, wskaźnik długu netto do EBITDA byłby na poziomie 2,9x, co nawet przed wprowadzeniem nowego standardu uznawane jest za bezpieczny poziom. Ponadto, zmiana ta będzie mieć charakter wyłącznie prezentacyjny i nie wpłynie na naszą działalność operacyjną. Nie będzie też miała wpływu na kowenanty bankowe określone w obowiązujących umowach, bowiem są one wciąż liczone wg metodologii sprzed wdrożenia MSSF16 – wyjaśnił dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Dalszy wzrost i poprawa efektywności w hurcie
– Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radzą sobie w tym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu w ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. wzrosła o 6,3% rok do roku. W podobnym tempie urosła sprzedaż naszego segmentu hurtowego. Co nas bardzo cieszy, wzrost sprzedaży w hurcie idzie w parze z dalszą poprawą efektywności, co przełożyło się na 22-proc. wzrost EBITDA w tym segmencie – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
W trzecim kwartale br. sprzedaż like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry wzrosła o 3,8% r/r, a narastająco za dziewięć miesięcy 2018 r. była wyższa o 2,8% niż rok wcześniej, co jest najlepszym wynikiem tego formatu od pięciu lat.
Na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w pierwszych trzech kwartałach tego roku złożył się także 11-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji (Eurocash Dystrybucja), w tym ponad 10-proc. wzrost sprzedaży do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama).
Ważnym wydarzeniem w trzecim kwartale 2018 r. było ponadto uruchomienie eurocash.pl – największej platformy e-commerce dla handlu niezależnego w Polsce, w którą Grupa Eurocash zainwestowała około 15 mln zł. – Ta innowacyjna i unikalna w skali całej branży platforma B2B to kolejne, przełomowe narzędzie, dzięki któremu niezależni detaliści mogą skutecznie konkurować z dyskontami i innymi sklepami wielkopowierzchniowymi. Od września mogą z niej korzystać klienci Eurocash Dystrybucja, a od przyszłego roku zaczniemy ją udostępniać klientom pozostałych jednostek biznesowych Grupy Eurocash –zapowiedział Jacek Owczarek.
Detal pod wpływem integracji przejętych sieci
W segmencie detalicznym w ciągu dziewięciu miesięcy br. Grupa Eurocash zanotowała wzrost przychodów o ponad 18% rok do roku, do ponad 3 mld zł, głównie dzięki konsolidacji sieci Mila, której przejęcie zostało sfinalizowane w maju. – Mila dołożyła narastająco do raportowanej przez nas sprzedaży 466 mln zł. Uwzględniając natomiast przychody sieci Mila od początku roku, sprzedaż pro forma segmentu detalicznego wyniosłaby ponad 3,6 mld zł, czyli o 41% więcej niż rok wcześniej – wskazał członek zarządu Eurocash.
– Dzięki tej akwizycji, a także wcześniejszemu przejęciu EKO, budowana przez nas sieć supermarketów „proximity”, wliczając własne i franczyzowe sklepy Delikatesy Centrum, liczy już ponad 1.500 placówek. Bieżący i przyszły rok będą pod znakiem integracji przejętych podmiotów. Obok rebrandingu, któremu towarzyszy remodeling i renowacja placówek, integrujemy m.in. logistykę, administrację, działalność operacyjną, politykę cenową czy asortymentową. Koszty integracji w naturalny sposób obciążają bieżącą rentowność segmentu detalicznego, ale są niezbędne, by docelowo osiągnąć efektywność w całej sieci podobną do tej, jaką osiągają sklepy Delikatesy Centrum – dodał Jacek Owczarek.
Projekt ‘Fresh’ już rentowny
Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben (sklepy z alkoholem), abc na kołach (mobilne sklepy spożywcze) oraz Kontigo (sklepy kosmetyczne), a także rozwój dystrybucji wysokiej jakości produktów świeżych. Negatywny wpływ tego segmentu na wynik EBITDA w okresie pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku był przy tym o 7 mln zł (17%) niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.
– Rozwijany przez nas projekt dostaw artykuł świeżych znacząco wzmacnia pozycję konkurencyjną niezależnych sklepów detalicznych. Projekt ten przyniósł w okresie od stycznia do września br. 452 mln zł przychodów i w trzecim kwartale osiągnął próg rentowności – znacznie szybciej od naszych pierwotnych oczekiwań – podkreślił Jacek Owczarek.
Zyskowna sprzedaż PayUp
Ważnym wydarzeniem w trzecim kwartale br. było ponadto zawarcie przez Grupę Eurocash przedwstępnej umowy sprzedaży 100% akcji spółki PayUp Polska, zarządzającej siecią terminali płatniczych zainstalowanych w sklepach detalicznych na terenie całego kraju. Sfinalizowanie transakcji będzie mieć istotny pozytywny wpływ na wyniki finansowe Grupy. Cena sprzedaży 100% akcji PayUp Polska została ustalona na 110 mln zł, przy czym ostateczna cena może zostać skorygowana, w zależności od osiągnięcia przez PayUp uzgodnionych parametrów finansowych. W 2017 r. jednostkowe przychody PayUp Polska (bez uwzględniania MSSF 15) wyniosły ponad 440 mln zł, a EBITDA sięgnęła 5,8 mln zł.
– PayUp pozyskuje silnego strategicznego partnera – Polskie ePłatności, który zapewni dalszy rozwój tej spółki. Grupa Eurocash skoncentruje się natomiast na podstawowej działalności i rozwoju nowych projektów wspierających konkurencyjnosć niezależnego handlu w Polsce – podsumował dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Co Polacy uważają za przejaw lokalnego patriotyzmu? Według zdecydowanej większości respondentów ogólnopolskiego badania, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Eurocash, 5 najbardziej patriotycznych zachowań w stosunku do małej ojczyzny to: troska o najbliższą przestrzeń publiczną, udział w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, zaangażowanie w dyskusje nad sprawami lokalnymi, kibicowanie miejscowej drużynie sportowej i robienie zakupów w małym, osiedlowym sklepie. Takie podejście Polaków do patriotyzmu lokalnego potwierdziło się też w zakończonym właśnie konkursie grantowym „Lokalni Herosi”, który zwrócił uwagę na społeczną rolę przedsiębiorców – właścicieli małoformatowych sklepów . Ich klienci w ciągu dwóch miesięcy dokonali przeszło pół miliona zakupów, by zwiększyć szansę swojej wspólnoty na realizację wybranego projektu społecznego. Na granty przyznane w ramach konkursu Grupa Eurocash wyda 1,5 mln zł.
Zachowaniem uznawanym przez badanych Polaków za najbardziej patriotyczne jest dbanie o najbliższą przestrzeń publiczną, jak np. sprzątanie chodników lub sadzenie drzew (77,7% odpowiedzi na tak). Kolejne miejsca zajmują działania, w których respondenci docenili utrzymywanie silnego związku z lokalną kulturą (70,9%), polityką (69,7%) i sportem (66%). Większość badanych popiera też lokalny patriotyzm gospodarczy, za jaki można uznać robienie zakupów w małych, rodzinnych sklepach blisko domu (61,7%).
– Kobiety nieco częściej niż mężczyźni uważają robienie zakupów w osiedlowych sklepach za przejaw lokalnego patriotyzmu. Natomiast mężczyźni częściej niż kobiety wybierają udział w konsultacjach społecznych czy debatach dotyczących spraw lokalnych. Wszystkich łączy ogromne przywiązanie do małych ojczyzn, co potwierdzają zarówno przeprowadzone przez nas badania, jak i ogromne zaangażowanie konsumentów w akcję „Lokalni Herosi. 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash, pomysłodawczyni akcji.
Wyniki badania opinii przeprowadzonego przy okazji zakończenia konkursu grantowego „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” są zbieżne z wynikami głosowania w samym konkursie. Najpopularniejsze inicjatywy, które wygrały granty ufundowane przez Grupę Eurocash, są związane z lokalnym sportem, kulturą i przestrzenią wspólną.
Rekordową liczbę głosów zebrał zakup sprzętu kajakarskiego potrzebnego do organizowania bezpłatnych spływów kajakowych dla mieszkańców gmin Trzebiel, Tuplice, Brody Żarskie oraz dzieci z domów dziecka w Żarach i w Lubsku, w woj. lubuskim. Do pomysłodawców trafił grant wielkości 100 000 złotych.
- Na projekt, który zgłosiliśmy wspólnie ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci i Młodzieży "DELFINEK", w głosowaniu internetowym oddano ponad 141 000 głosów i przyznam szczerze nadal ciężko nam w to uwierzyć – mówi Dorota Kardasz, właścicielka sklepu Lewiatan w Olszynie w województwie lubuskim. Grant przeznaczymy na zakup sprzętu kajakarskiego, który pozwoli mieszkańcom gmin Trzebiel, Tuplice i Brody Żarskie, a jednocześnie klientom mojego sklepu w Olszynie, na organizację profesjonalnych spływów. Teraz w końcu będziemy mogli się bliżej poznać i spędzić ze sobą trochę czasu. Sprzęt będziemy też wypożyczać lokalnym organizacjom, szkołom czy domom dziecka – dodaje małżonek Pani Doroty, Marek Kardasz. Skala wsparcia i zaangażowania przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Do głosowania na naszą inicjatywę zachęcały lokalne władze i media. Założyliśmy też profil na Facebooku, gdzie można było dowiedzieć się więcej o naszym pomyśle i udostępnić tę informację dalej. Wydrukowaliśmy nawet specjalne plakaty i ulotki, które rozdawane były przez wolontariuszy na lokalnych wydarzeniach. Jestem tym wszystkim ludziom niezmiernie wdzięczny. Teraz będzie okazja do tego, żeby się bliżej poznać i spędzić ze sobą trochę czasu. Już nie mogę się doczekać naszego pierwszego, wspólnego spływu – dodaje.
Łącznie na kontach wszystkich inicjatyw podczas głosowania zostało zgromadzonych 5 316 409 punktów, które ostatecznie wyłoniły zwycięskie inicjatywy lokalne m.in. na: włączenie dzieci autystycznych i ich rodzin do aktywnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej, budowę skateparku, górki saneczkowej i leśnych tras rowerowych, dofinansowanie lokalnych klubów i drużyn sportowych, doposażenie sal gimnastycznych, poprawę warunków na świetlicach, w szkołach i przedszkolach, pomoc jeżom i bezpańskim zwierzętom oraz organizację lokalnych koncertów i festynów. Dofinansowanie od Grupy Eurocash otrzyma 100 inicjatyw ze wszystkich województw w Polsce.
Najwięcej środków wywalczyli mieszkańcy województw: warmińsko-mazurskiego (ok. 190 tys. zł), małopolskiego (ok. 160 tys. zł) oraz kujawsko-pomorskiego i śląskiego (po ok. 150 tys. zł). Konkurs cieszył się tak dużym zainteresowaniem lokalnych społeczności, że nawet ostatni z pomysłów, które zdobyły dofinansowanie, uzyskał ponad 15 tys. głosów. O 100 grantów Eurocash walczyło ponad 400 inicjatyw wspieranych lokalnie m.in. przez organizacje pozarządowe i właścicieli sklepów małoformatowych.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Klienci ponad 400 sklepów małoformatowych, które biorą udział w konkursie grantowym Grupy Eurocash „Lokalni Herosi”, wydali już ponad 7 mln złotych na zakupy, by wesprzeć swoje wspólnoty w pozyskaniu środków na realizację społecznych inicjatyw. Codziennie kilkadziesiąt osób w każdym ze sklepów, walczących o granty, robi zakupy i rejestruje paragony, żeby zagłosować nimi na wybrane projekty.
Poparcie jakiejś inicjatywy można wyrażać nie tylko poprzez paragony, ale również poprzez klikanie na stronie internetowej konkursu. Takich głosów oddano już prawie 1,7 mln. Główną rolę w głosowaniu odgrywają jednak paragony. Dotychczas zarejestrowano ich prawie 250 tys. Każdy paragon w zależności od wartości zakupów daje 5 lub 10 głosów na wybraną inicjatywę. W głosowaniu biorą udział klienci sklepów Lewiatan, Groszek, Delikatesy Centrum, abc, Euro Sklep, Gama, abc na kołach i sklepów niezrzeszonych współpracujących z Eurocash. Nie są to wszystkie sklepy tych sieci, tylko te, które wspierają projekty zgłoszone do konkursu „Lokalni Herosi”. Pełna lista 403 sklepów z 250 miejscowości zaangażowanych w akcję dostępna jest na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl.
- Akcja „Lokalni Herosi” pokazuje, jak silna jest więź mieszkańców z lokalnymi sklepami. Klienci widzą, że właścicielowi sklepu zależy na poprawie warunków w ich otoczeniu, więc popierają go swoimi zakupami – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash. – Co ciekawe, takie wsparcie dostają nie tylko właściciele sklepów stacjonarnych. Na swoje inicjatywy głosują też klienci mobilnych sklepów abc na kołach, które wydaje się, że mają najtrudniejsze warunki do budowania więzi z klientami. Jednak silna identyfikacja osoby prowadzącej sklep z miejscem i lokalną wspólnotą pomaga niezależnie od pomysłu na handel detaliczny – dodaje.
Każdego dnia do zweryfikowania w ramach konkursu klienci przesyłają około 12 tys. paragonów. W miarę zbliżania się terminu zakończenia głosowania widać, że liczby te stale rosną. – Zaangażowanie klientów i przedsiębiorców jest kilkukrotnie większe niż się spodziewaliśmy. Widzimy, że w mediach społecznościowych powstają grupy, żeby przyciągać sympatyków i przypominać im o głosowaniu. Właściciele sklepów na własną rękę promują swój udział w akcji, zachęcając klientów do głosowania na wspierane przez nich inicjatywy. Nie tylko potwierdzają dzięki temu swoje zaangażowanie w życie lokalnej społeczności, ale też przyciągają klientów do swoich sklepów. To premia za bycie lokalnym herosem – mówi Marta Gampf.
Inicjatywy, biorące udział w głosowaniu, służą rozwojowi społeczności lokalnych w sporcie, kulturze, przestrzeni publicznej, pomocy charytatywnej lub ekologii. Grupa Eurocash przyzna maksimum 100 grantów w wysokości do 10 tys. zł, do 50 tys. zł i do 100 tys. zł. W sumie 1,5 mln zł. Konkurs jest organizowany z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Głosowanie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl potrwa do 14 października br. Wyniki będą znane do 9 listopada tego roku.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Akademia Umiejętności Eurocash otrzymała certyfikat ISO „Realizacja usług szkoleniowo-rozwojowych oraz doradczych za pośrednictwem platformy edukacyjnej, konferencji, warsztatów, kursów oraz seminariów”. Uroczyste wręczenie certyfikatu miało miejsce w Łodzi podczas Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu – wydarzenia, które zgromadziło blisko 5 tysięcy przedsiębiorców prowadzących małoformatowe sklepy detaliczne oraz ich pracowników.
Akademia Umiejętności Eurocash to pierwszy w Polsce kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji, skierowany do właścicieli i pracowników sklepów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash: abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan. Wśród korzyści płynących z posiadania certyfikatu są m.in. możliwości porównania funkcjonowania Akademii z innym firmami w oparciu o wspólny standard. To także zwiększenie wiarygodności na krajowym i zagranicznym rynku szkoleniowym oraz zapewnienie ciągłości działania organizacji edukacyjnej.
– Dla wszystkich uczestników ISO wiąże się z pewnością, że Akademia Umiejętności Eurocash ciągle doskonali swoje procesy nauczania, przez co zapewnia dostęp do wiedzy na najwyższym poziomie – komentuje Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash.
Przyznanie certyfikatu jakości zostało poprzedzone szczegółowym audytem sprawdzającym stopień wdrożenia systemu zarządzania jakością, który został przeprowadzony w ostatnich dniach sierpnia br. przez DEKRA Certification Sp. z o.o. Zbadano, czy Akademia Umiejętności Eurocash spełnia wymagania normy ISO 29990:2010. To standard dedykowany wyłącznie usługom edukacyjnym dla nieformalnego kształcenia i szkoleń. Audytorzy sprawdzali zarówno oferowane przez Akademię programy szkoleniowe, jak i kompetencje trenerów prowadzących zajęcia. Proces weryfikacji objął również sposób organizacji szkoleń, kursów i warsztatów.
– Ważnym elementem audytu była również weryfikacja sposobu oceniania wiedzy uczących się i ich poziom satysfakcji z udziału w szkoleniach. Opinie uczestników są dla nas bardzo istotne, ponieważ pozwalają doskonalić formuły zajęć, a także zdefiniować potrzeby kierunków kształcenia. Staramy się dostarczać wiedzę i wspierać rozwój naszych klientów i ich pracowników dokładnie w takim zakresie, jakiego potrzebują. W ten sposób realizujemy też misję i nadrzędny cel Grupy Eurocash, czyli zapewnienie konkurencyjności polskim niezależnym sklepom detalicznym – dodaje Agata Wrzecionowska-Dzierba.
Certyfikat przyznawany jest na trzy lata – w tym okresie co roku Akademia Umiejętności Eurocash będzie przechodzić audyt z zakresu skuteczności systemu zarządzania jakością.
***
Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów szkoleniowych i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie.
Tylko w okresie od września 2017 r. do sierpnia 2018 r. w konferencjach i warsztatach Akademii wzięło udział łącznie 18 000 właścicieli i pracowników sklepów, a 14 000 osób skorzystało z platformy edukacyjnej.
Wśród inicjatyw Akademii było ponadto uruchomienie studiów podyplomowych z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem detalicznym we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.
Więcej informacji: www.akademiaeurocash.com.pl
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
PayUp to obecnie ponad 15,5 tysięcy terminali POS zainstalowanych w sklepach zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych organizowanych przez Grupę Eurocash oraz w innych sklepach detalicznych. Za pośrednictwem terminali świadczone są takie usługi finansowe jak akceptacja kart płatniczych, doładowania telefonów, cash back, płatności rachunków czy bezpieczne płatności w internecie.
– Dzięki konsekewentnemu rozwojowi PayUp w ostatnich latach, klienci małoformatowych sklepów współpracujących z Grupą Eurocash zyskali dostęp do nowoczesnych usług finansowych realizowanych za pośrednictwem terminali płatniczych. Nastapiło to znacznie wcześniej, niż tego typu usługi zostały wprowadzone w dużych sieciach dyskontowych. Teraz PayUp pozyska silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do dalszego rozwoju. Grupa Eurocash natomiast skoncentruje się na podstawowej działalności i rozwoju nowych projektów wspierających konkurencyjnosć niezależnego handlu w Polsce – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– Naszą aspiracją jest zbudowanie pozycji wicelidera na rynku płatności elektronicznych w Polsce. Przejęcie PayUp umacnia naszą pozycję na podium oraz daje silne podstawy do wzrostu. Jesteśmy w biznesie, w którym skala działalności ma kluczowe znaczenie - zarówno dla efektywności działania, jak również dla inwestycji w produkt i jego innowacje. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z faktu, że przejęcie PayUp pozwoliło nam pozyskać Eurocash jako silnego, wiarygodnego partnera biznesowego, z którym w najbliższych latach będziemy mogli wspierać niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w Polsce – powiedział Jarosław Mikos, prezes zarządu Polskich ePłatności.
– PayUp to już trzecia spółka, która dołączyła do naszej grupy na przestrzeni 1,5 roku. Poprzednie to sieć terminali Kolporter oraz dostawca płatności internetowych Paylane. Procesy integracyjne w tych dwóch podmiotach zostały zakończone. Pracujemy już nad kolejnymi ciekawymi transakcjami. Szukamy spółek, które mogą nam dać zwiększenie skali, ale też kolejne przewagi produktowe. Liczymy, że w ciągu dwóch kwartałów poinformujemy o następnym przejęciu –powiedział Marcin Drozdowski, wiceprezes zarządu Polskich ePłatności.
– Dziś możliwość zapłacenia kartą za każde zakupy, doładowania telefonu lub opłacenia rachunku za prąd czy gaz, jest standardem, a konsument oczekuje nowych, wygodnych usług, które mógłby zrealizować przy okazji codziennych zakupów. Transakcja włączenia PayUp do Polskich ePłatności umożliwi dalszy rozwój usług świadczonych za pośrednictwem terminali POS zainstalowanych w sklepach naszych klientów – powiedział Piotr Kokoszczyński, Dyrektor Generalny PayUp Polska S.A.
Cena sprzedaży 100% akcji Spółki została ustalona na 110 mln zł, przy czym ostateczna cena sprzedaży może ulec zmianie, w zależności od osiągnięcia przez Spółkę uzgodnionych parametrów finansowych.
W 2017 r. jednostkowe przychody PayUp Polska wyniosły ponad 440 mln zł, a EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) sięgnęła 5,8 mln zł.
Finalizacja umowy uzależniona jest m.in. od uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Strony transakcji zawarły ponadto umowę o współpracy i wyłączności na okres 5 lat. W ten sposób zapewniona zostanie ciągłość świadczenia usług finansowych realizowanych za pośrednictwem terminali POS dla klientów Grupy Eurocash.
Doradcą finansowym Eurocash był Trigon, zaś doradcą prawnym SK&S Legal. Doradcą prawnym Polskich ePłatności był WKB Wierciński Kwieciński Baehr, w procesie badania PayUp doradzał TS Partners.
***
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Organizowane i wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
***
Spółka Polskie ePłatności specjalizuje się w procesowaniu płatności bezgotówkowych i dostarczaniu innowacyjnych usług dla biznesu, zapewniając obsługę transakcji płatniczych dokonywanych za pomocą kart płatniczych oraz realizację innych usług z wykorzystaniem terminali POS. Polskie ePłatności zostały utworzone w 2010 r. przez kadrę zarządzającą firmy OPTeam. Od 2016 r. większościowym właścicielem Polskich ePłatności to Innova Capital, fundusz typu private equity działający w Europie Centralnej. OPTeam zachował mniejszościowy pakiet akcji Polskich ePlatnosci.
W łódzkiej Atlas Arenie trwa Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu: ponad 5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash bierze udział w największym spotkaniu handlu detalicznego w Polsce.
We wtorek, 25 września w Łodzi odbywa się trzecia już edycja Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Wydarzenie zgromadziło pięć tysięcy osób – polskich przedsiębiorców, właścicieli i pracowników sklepów detalicznych: abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan.
– Zadaniem Grupy Eurocash, jako dystrybutora i partnera niezależnego handlu w Polsce, jest tworzenie właścicielom małoformatowych sklepów detalicznych możliwości rozwoju i konkurowania na rynku. Mowa nie tylko o zapewnieniu atrakcyjnych cen towarów sprzedawanych przez producentów, ale również o nowoczesnych technologiach wykorzystywanych do zarządzania sklepem i relacjami z konsumentem, możliwościach szkoleniowych czy nowych konceptach handlowych – mówi Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash. Niezależni detaliści muszą się nieustannie rozwijać i profesjonalizować, ponieważ zachowania konsumenta od lat ewoluują. Konsument na co dzień korzysta z nowinek technologicznych i oczekuje ich również od sklepu, w którym robi zakupy. Co więcej – oczekuje, że dzięki nim oferta sklepu będzie lepiej dopasowana do jego potrzeb. Coraz częściej zauważają to lokalni przedsiębiorcy. I wiedzą jednocześnie dokładnie, z czym zmagają się, prowadząc na co dzień swoje biznesy. To właśnie dlatego tak ważna jest możliwość wymiany doświadczeń i osobistego spotkania w jednym miejscu tysięcy ludzi z sektora handlu niezależnego w ramach organizowanego co roku Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu – dodaje Luis Amaral.
Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu jest inicjatywą organizowaną w ramach Akademii Umiejętności Eurocash – największego w Polsce kompleksowego programu edukacyjnego, który wspiera niezależne sklepy detaliczne. W ramach Akademii właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu zarządzania sklepem spożywczym czy obsługi klienta w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie, korzystać z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wymieniać doświadczenia.
- Tradycyjnie w dniu Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu uroczyście inaugurujemy nowy rok akademicki Akademii Umiejętności Eurocash. To również doskonała okazja, by podsumować dotychczasowe osiągniecia przedsiębiorców. W ubiegłym roku akademickim (2017/18) w szkoleniach, konferencjach i warsztatach wzięło udział ponad 18 tysięcy osób. Z platformy e-learningowej skorzystało natomiast ponad 14 tys. właścicieli i pracowników sklepów. Uruchomiliśmy także studia podyplomowe na SGH poświęcone zarządzaniu przedsiębiorstwem w handlu detalicznym i dziś możemy świętować zdobycie dyplomów wspólnie z 75 absolwentami – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.
Dla uczestników tegorocznej edycji Kongresu przygotowano serię wystąpień i wykładów z udziałem ekspertów zewnętrznych, znanych osobowości świata nauki i biznesu?. Prof. dr hab. Henryk Mruk (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) wskaże, jak nasze codzienne działania wpływają na klientów sklepów. O skuteczną motywację i pobudzenie energii zadba Jakub B. Bączek (trener mentalny kadry narodowej siatkarzy Stephane Antigi – złotych medalistów mistrzostw świata w 2014 r.). Aktualnym tematem dla coraz liczniejszej grupy przedsiębiorców jest ponadto sukcesja – o tym, jak przekazać prowadzony biznes opowie mecenas Małgorzata Rejmer. Sportowiec i przedsiębiorca Rafał Sonik podzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie efektywnego łączenia pasji i biznesu. Prof. Rafał Ohme wyjaśni reguły, jakie rządzą naszymi emocjami i rozumem. Kwestią przywództwa zajmie się mówca i mentor Robert Krool. O tym, jak uczynić motywację stylem życia, opowie dr Mateusz Grzesiak. Spotkanie poprowadzą znani dziennikarze sportowi i prezenterzy telewizyjni Włodzimierz Szaranowicz oraz Przemysław Babiarz.
Niezależne małe i średnie sklepy spożywcze pozostają główną siłą polskiego handlu – odpowiadają za ponad 40%[1] rynku FMCG pod względem sprzedaży. W jaki sposób stawić czoła ekspansji dyskontów? Czym konkurować w walce o konsumentów? Na te i inne pytania odpowiada program Akademii Umiejętności Eurocash 2018/2019.
[1] Źródło: Nielsen, lipiec 2018, narastająco.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Wiedza o lokalnym rynku, w tym dane demograficzne, rankingi najlepiej sprzedających się produktów i podgląd gazetek konkurencji, najszybsza na rynku, „ucząca się” użytkownika wyszukiwarka towarów, inteligentne listy zakupowe, informacje o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG czy możliwość zamawiania produktów bezpośrednio z interaktywnej gazetki promocyjnej – to tylko niektóre z funkcjonalności, które zmienią życie Klientów Eurocash Dystrybucja, niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze w całej Polsce. Będzie to możliwe dzięki nowej platformie eurocash.pl, w którą Grupa Eurocash zainwestowała 15 mln zł.
– Dla Eurocash i całego rynku to moment przełomowy, od dziś właściciel sklepu małoformatowego ma więcej informacji o rynku niż dyrektor dużej sieci handlowej – mówi Luis Amaral, Prezes Grupy Eurocash. Oznacza to, że nasz kolejny projekt przeszedł pomyślnie fazę testów, spełnia swoje zadanie i jest realnym wsparciem dla właścicieli sklepów w całej Polsce. Obniża ich koszty działalności i pozwala na koncentrację wysiłków na konsumencie. Od lat konsekwentnie zmieniamy oblicze polskiego handlu inwestując w rozwiązania, również z obszaru nowych technologii, które mają ułatwiać prowadzenie biznesu detalicznego przez niezależnych przedsiębiorców - eurocash.pl jest tego najlepszym przykładem – dodaje Luis Amaral.
Eurocash Dystrybucja liderem sprzedaży i rozwoju eCommerce w branży
Eurocash Dystrybucja to część Grupy Eurocash odpowiedzialna za aktywną dystrybucję. Od lat konsekwentnie inwestuje w eCommerce i oferuje swoim Klientom znacznie więcej niż dostawę towarów. Kanały elektroniczne Eurocash Dystrybucja generują obecnie 3 mld zł obrotu rocznie, co zapewnia im pozycję lidera sprzedaży eCommerce w branży.
Od 24 września Klienci ECD mogą korzystać z eurocash.pl – innowacyjnej i unikalnej w skali całej branży platformy B2B. Znajdują się w niej funkcjonalności, które pozwalają w efektywny sposób zarządzać sklepem i podejmować trafne decyzje biznesowe. To bardzo proste i intuicyjnie w obsłudze narzędzie, dzięki któremu niezależni detaliści mogą skutecznie konkurować z handlem zorganizowanym.
Platforma eurocash.pl będzie dostępna w trzech wersjach: online, cloud i mobile. W przyszłości planowane jest udostępnienie narzędzia klientom pozostałych jednostek biznesowych Grupy Eurocash.
– Niezależni detaliści muszą stawiać czoło coraz silniejszym dyskontom. Dlatego bardzo liczą na dystrybutorów, którzy nie tylko zapewniają szeroki asortyment i konkurencyjne ceny towaru, ale są również partnerami w biznesie – mówi Tomasz Polański, Dyrektor Generalny Eurocash Dystrybucja. Dzięki nowoczesnym i unikalnym w skali branży technologiom wspieramy rozwój detalistów, dając im szansę na lepszą sprzedaż i silniejszą pozycję konkurencyjną. Zarządzanie niezależnym sklepem staje się efektywniejsze niż kiedykolwiek – dodaje Tomasz Polański.
eurocash.pl daje siłę niezależnym detalistom
eurocash.pl to znacznie więcej niż elektroniczna „zamawiarka” – oprócz szybkiego i wygodnego składania zamówień, narzędzie wspomaga zarządzanie i rozwój biznesu.
Najważniejsze funkcjonalności eurocash.pl to:
Dynamiczny rozwój segmentu dystrybucji postawił przed Eurocash Dystrybucja nowe wyzwania technologiczne. Coraz większej liczbie klientów trzeba było zapewnić system, który byłby zarówno wydajny jak również całkowicie niezawodny. Udało się to osiągnąć dzięki wykorzystaniu najnowszych standardów programowania mikro usług (socket.io), odpowiedzialnych za poszczególne procesy i operacje biznesowe. Platforma umożliwia m.in.: analizę danych w czasie rzeczywistym, bezpieczny transfer danych, współdzielenie dokumentów czy separację danych.
Dodatkowa?, bardzo ceniona? przez użytkowników cecha? eurocash.pl jest komunikacja multikanałowa. System wykorzystuje takie metody komunikacji jak powiadomienia „push” (wysyłane przez aplikację mobilną i web), czat, SMS oraz e-mail. Dzięki temu ważne informacje docierają do klientów bez zwłoki bez względu na to czy w danym momencie są online.
Aplikacje zostały zaprojektowane całkowicie od początku. Wykorzystano najnowsze trendy i standardy user experience (UX) - „Progressive Web Apps”, „Weather and mood apps”, „Minimalism”. Najnowsze rozwiązanie eurocach.pl jest w pełni zintegrowane z używanymi systemami ERP i analizy danych - SAP / SAP HANA / SAP Hybris Marketing.
– Platforma eurocash.pl to suma naszej wiedzy, doświadczenia i potrzeb Klientów, które znamy z regularnie prowadzonych badań. Wiemy że przedsiębiorcy są otwarci na nowe technologie – mówi Andrzej Szałowski, Dyrektor Marketingu Eurocash Dystrybucja. Dzięki inwestycjom w digital, mogą podejmować trafne decyzje biznesowe, oszczędzać czas i korzystać z mobilności. Dla przykładu: wystarczy smartphone i skan produktu z półki, by szybko zamówić towar.– dodaje Andrzej Szałowski.
Innowacje od Eurocash Dystrybucja
Eurocash Dystrybucja od kilku lat konsekwentnie inwestuje w rozwój narzędzi elektronicznych, udostępniając Klientom wygodne, intuicyjne rozwiązania, których nie oferuje żaden z konkurencyjnych dystrybutorów. W czerwcu 2017 r. wprowadzono pierwszą na rynku aplikację mobilną wspierającą zarządzanie sklepem, a niecały rok wcześniej portal mój Eurocash, gdzie znajdują się m.in. informacje o trendach rynkowych iporady ekspertów. Wraz z wprowadzeniem na rynek platformy eurocash.pl, mój Eurocash staje się jej częścią tworząc sekcję Wiem Więcej.
***
Eurocash Dystrybucja należy do Grupy Eurocash, największej polskiej spółki zajmującej się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Grupę Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami, jak: abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
W ofercie Eurocash Dystrybucja znajduje się ok. 11 tysięcy produktów. Jednostka współpracuje z blisko 600 dostawcami, obsługując rocznie blisko 20 tys. sklepów.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Ponad 400 małoformatowych sklepów detalicznych z 250 miejscowości przystąpiło do rywalizacji o 1,5 mln zł grantów na rozwój społeczności lokalnych i pomoc osobom, działającym na rzecz ich najbliższego otoczenia. Projekt pod nazwą „Lokalni Herosi –100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” został przygotowany przez Grupę Eurocash z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Przeprowadzone wcześniej badania wykazały, że sklepy małoformatowe są, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ważnym punktem życia lokalnych społeczności. Potwierdza to też przebieg projektu Eurocash. Codziennie kilkunastu klientów w każdym ze sklepów, które biorą udział w „Lokalnych Herosach”, robi zakupy i zwiększa jednocześnie szansę swojej wspólnoty na wygranie grantu.
- „Małe, lokalne organizacje pozarządowe w Polsce mają energię i pomysły, ale brakuje im funduszy na działanie, dlatego chętnie pozyskują je poprzez proste i niebiurokratyczne konkursy” mówi Łucja Krzyżanowska, członkini zarządu Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, patrona merytorycznego konkursu „Lokalni Herosi”.
Na jakie cele szuka się pieniędzy na poziomie lokalnym? Ponad połowa z 403 inicjatyw, które biorą udział w głosowaniu, ma po ich zrealizowaniu służyć dorosłym, a reszta młodzieży i dzieciom. Najpopularniejszym obszarem lokalnej aktywności społecznej jest sport; m.in. organizacja zawodów i treningów, zakup sprzętu i poprawa warunków do uprawiania sportu. Na drugim miejscu znalazł się rozwój przestrzeni wspólnej, czyli np. budowa i doposażenie placów zabaw, plenerowych siłowni, tras rowerowych, wiat do spotkań integracyjnych. Ważnym obszarem dla społeczności lokalnych jest też kultura, gdzie o granty walczą m.in. pomysły służące popularyzacji czytelnictwa książek, doposażeniu centrów kultury, wsparciu amatorskich orkiestr, teatrów i grup tanecznych. Nieco mniej inicjatyw ma służyć pomocy, np. wsparciu osób niepełnosprawnych, poprawie warunków do rehabilitacji i aktywizacji seniorów. Najmniej zgłoszonych pomysłów ma związek z ekologią; np. ochrona pszczół i jeży, pomoc bezdomnym psom i kotom, nasadzanie kwiatów, krzewów i drzew w najbliższej okolicy. Formalnie każda inicjatywa ma równe szanse na zdobycie grantu Eurocash.
Zaledwie co siódma inicjatywa została zgłoszona do „Lokalnych Herosów” przez społeczników z miast wojewódzkich. Najwięcej pomysłów pochodzi z Warszawy – 21, Gdańska – 12 i Wrocławia – 6. Aktywiści z 4 miast wojewódzkich (Szczecin, Bydgoszcz, Kielce i Rzeszów) nie zgłosili do konkursu żadnej inicjatywy. Aż 85% pomysłów zgłoszonych do „Lokalnych Herosów” zrodziło się w mniejszych miastach powiatowych, gminnych i wsiach.
– „Zgłoszenia do konkursu potwierdzają, że życie społeczne w mniejszych miejscowościach i wsiach najczęściej kręci się wokół gminnych ośrodków domów kultury, klubów sportowych, szkół, przedszkoli, bibliotek, ochotniczych strażach pożarnych i sklepów. Widać, że to są najważniejsze miejsca lokalnej aktywności, więc muszą one czasami wspierać i uzupełniać działania organizacji pozarządowych. Pełnią znacznie szersze funkcje niż te, które wynikają z ich nazwy” – mówi Łucja Krzyżanowska. „Konkursy, takie jak „Lokalni Herosi”, dają osobom zaangażowanym społecznie doświadczenie w realizowaniu projektów; wypełnianiu wniosków, rozliczaniu, promowaniu. Pozwalają nabrać odwagi w staraniach o środki z zewnętrznych źródeł, pomagają się promować czy dopracować swoje pomysły” – dodaje.
Działaczom społecznym i właścicielom małoformatowych sklepów, którzy stoją za zgłoszeniami, w krótkim czasie udało się zaangażować tysiące osób do walki o głosy. W ciągu zaledwie trzech tygodni klienci 403 różnych sklepów małoformatowych, wspierających lokalne inicjatywy, zarejestrowali ponad 140 000 paragonów. W zależności od wartości zakupów można przeliczać je na 5 lub 10 głosów oddanych na wybrany projekt. Oznacza to, że każdego dnia średnio 16-17 klientów robi zakupy w swoim sklepie pod szyldem np. Lewiatana, Delikatesów Centrum, Groszku lub abc, a jednocześnie myśli o wykorzystaniu paragonu do pomocy w zdobyciu grantu i zmiany czegoś w swoim otoczeniu. Oprócz paragonów z wszystkie zgłoszone projekty zebrały już niemal 760 000 głosów oddanych przez kliknięcie.
Liczba zgłoszeń do „Lokalnych Herosów” wg województw:
śląskie – 26
podlaskie – 14
warmińsko-mazurskie – 14
zachodniopomorskie – 10
Najwięcej, bo aż 240 inicjatyw walczy o dofinansowanie do 10 000 zł, co oznacza, że na jeden grant w konkursie przypada niemal 3 chętnych. Nieco trudniej będzie zdobyć wsparcie do 50 000 zł, bowiem tam o każdy z 10 grantów powalczy średnio 13 inicjatyw. O jedną pomoc finansową w wysokości do 100 000 zł rywalizuje aż 35 projektów.
– „Promowanie lokalnego zaangażowania jest podstawą naszego odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu” – mówi Marta Gampf, dyrektor marketingu Grupy Eurocash. – „Wspierając właścicieli sklepów małoformatowych w całej Polsce przyczyniamy się do rozwoju regionów i społeczności lokalnych. Projekt „Lokalni Herosi” jest tego najlepszym przykładem. Kiedy przekazujemy w ręce naszych klientów nowe koncepty detaliczne, projekty edukacyjne, czy technologie, wspierające prowadzenie sklepu, to musimy mieć pewność, że będą one dla nich realnym wsparciem i umocnią ich pozycję na rynku. Podobny cel przyświecał nam, gdy pracowaliśmy nad koncepcją „Lokalnych Herosów”. Udział w akcji miał wzmocnić relacje współpracujących z nami przedsiębiorców wśród ich konsumentów, na terenie ich małych ojczyzn. Skala zgłoszeń i liczba paragonów pokazuje, że cel ten został osiągnięty. Projekt przełożył się na wzrost rozpoznawalności przedsiębiorców w okolicy, poprawę wizerunku oraz sprzedaży” – dodaje Marta Gampf.
Głosowanie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl potrwa do 14 października br. Wyniki będą znane do 9 listopada tego roku.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Gdyby ranking producentów wódki zależał wyłącznie od wartości sprzedaży poszczególnych wódek w polskich sklepach małopowierzchniowych, to zdecydowanie wygrałaby grupa Roust, przed firmą Stock i Marie Brizard. Jednak Grupa Eurocash we współpracy z Polską Izbą Handlu postanowiły ułożyć ranking największych producentów wódki ze względu na ich strategie dystrybucyjne, cenowe, produktowe stosowane wobec małoformatowych sklepów. To one nadal mają największy udział w sprzedaży wódki w Polsce. Kto zatem najbardziej sprawiedliwie traktuje właścicieli małopowierzchniowych sklepów i ich klientów?
Po raz kolejny najlepsze oceny za równe traktowanie różnych rodzajów sklepów w rankingu „Równi w Biznesie” dostali producenci wyspecjalizowani w wódkach prezentowych: litewski Stumbras i polski Dębowa Polska. Ich asortyment zwykle ma podobne ceny w różnych rodzajach sklepów. Na podium stanął też wicelider sprzedaży wódek w Polsce - Stock, znany z takich marek jak „Żołądkowa” i „Stock”. Tym razem tuż za wiodącą trójką znalazła się grupa Roust, największy w Polsce producent wódek, oferujący m.in. „Żubrówkę”, „Bolsa” i „Absolwenta”. Stock i Roust stosują w dużej liczbie niezależnych sklepów detalicznych koncepcję „perfect store”, czyli sklepu idealnego jeśli chodzi o atrakcyjność oferty i poziom sprzedaży. Widać, że rozwiązanie stworzone dla handlu małoformatowego, m.in. poprzez bliską współpracę działów sprzedaży ze sklepami, przynosi dobre efekty. Do czołówki zbliżył się najmniejszy spośród 10 największych producentów wódki Grupa AWW (Wiesław Wawrzyniak), a wypadł z niej Polmos Bielsko-Biała. Mimo to oprócz „Stumbrasa” to właśnie m.in. produkowana w Bielsku-Białej „Żytnia” zebrała najlepsze oceny za utrzymywanie porównywalnej ceny w różnych rodzajach sklepów. W produktach dedykowanych do małopowierzchniowych sklepów najlepsza jest firma Diageo („Smirnoff”). Dopiero dziewiąty w tym obszarze jest Pernod Ricard („Wyborowa”, „Absolut”, „Luksusowa”), a dziesiąty Brown-Forman („Finlandia”).
Końcowy wynik w rankingu „Równi w Biznesie” zależy od tego, jak producent zostanie oceniony, jeśli chodzi o stosowane ceny, dystrybucję, udział rynkowy, kontrybucję do wzrostu sprzedaży i dedykowane produkty. Każdy z tych obszarów ma odpowiednią wagę w finalnym wyniku: cena 20%, dystrybucja 25%, udział rynkowy 20%, kontrybucja do wzrostu 25% oraz dedykowane produkty 10%. Liczba punktów, jaką w rankingu otrzymuje producent, jest średnią ważoną rezultatów każdego z tych wskaźników.
- Wyróżniamy strategie, które zakładają równe traktowanie różnych kanałów dystrybucji. Wódka jest jednym z głównych produktów zakupowych w małoformatowych sklepach, więc w interesie producentów powinno być zbliżenie cen oferowanych w dyskontach czy supermarketach i w niezależnym handlu – mówi Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Wyniki rankingu producentów wódki ze względu na ich strategie stosowane wobec sklepów małoformatowych:
Im więcej punktów, tym bardziej zrównoważona strategia.
Porównanie tegorocznej edycji rankingu z tą ubiegłoroczną pokazuje, że najważniejsi producenci raczej nie zmieniają swojego podejścia do rynku dystrybucji. Największą zmianę rankingu na niekorzyść klientów sklepów małopowierzchniowych odnotował Polmos Bielsko-Biała, który spadł z miejsca 4. na 7. W dolnej części tabeli konsekwentnie pozostają inni znaczący na polskim rynku producenci: Marie Brizard, Pernod Ricard i Brown-Forman.
- Widać, że o zrównoważone relacje z detalistami są w stanie zadbać zarówno wielcy jak i mniejsi gracze. To bardzo ważne, ponieważ udział małoformatowych sklepów w sprzedaży mocnych alkoholi jest wysoki, więc mogą one najbardziej odczuwać obserwowane teraz spadki sprzedaży. Szansą dla nich jest posiadanie pełnej, a nie tylko podstawowej oferty wiodących producentów. Doceniamy tych producentów, którzy taką ofertę już zapewniają w sklepach niezależnych detalistów – mówi Waldemar Nowakowski, prezes Polskiej Izby Handlu.
Ranking „Równi w Biznesie” został przygotowany przez analityków Grupy Eurocash w oparciu o posiadane dane agencji badawczej Nielsen za okres od sierpnia 2017 do lipca 2018 r. Jest on wspólną inicjatywą Grupy Eurocash, lidera w hurtowej dystrybucji produktów FMCG w Polsce i Polskiej Izby Handlu, największego w naszym kraju reprezentanta handlu detalicznego i usług.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Segment hurtu na ścieżce wzrostu i poprawy efektywności. Detal pod znakiem akwizycji i integracji przejętych sklepów oraz inwestycji w nowe projekty
– W hurcie, który pozostaje wiodącym segmentem działalności Grupy Eurocash, kontynuujemy poprawę efektywności operacyjnej, co przekłada się zarówno na rosnącą sprzedaż, jak i wzrost wyniku EBITDA. W drugim kwartale sprzedaż like-for-like w naszych hurtowniach Cash & Carry wzrosła o 2,7%, co jest najlepszym wynikiem tego formatu od ponad czterech lat i potwierdza skuteczność przeprowadzonej w ubiegłym roku restrukturyzacji – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Na bardzo dobre wyniki segmentu hurtowego w pierwszym półroczu br. złożył się także silny, 10-procentowy wzrost sprzedaży w formacie dystrybucji aktywnej (Eurocash Dystrybucja), który obejmuje dostawy między innymi do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama).
-- W segmencie detalicznym ważnym wydarzeniem w drugim kwartale tego roku było sfinalizowanie zakupu 187 sklepów Mila. Akwizycja ta dołożyła ponad 120 mln zł sprzedaży do całkowitych przychodów segmentu – w pierwszym półroczu sięgnęły one niemal 1,8 mld zł. Uwzględniając natomiast przychody sieci Mila od początku roku, sprzedaż pro forma segmentu detalicznego wyniosła prawie 2,4 mld zł, czyli o 43% więcej niż rok wcześniej – powiedział Jacek Owczarek. – Sfinalizowanie zakupu sieci Mila oraz planowane nabycie udziałów w spółce Partner, prowadzącej 26 sklepów Lewiatan, to kolejne etapy konsekwentnie realizowanej przez nas strategii, mającej na celu wzmocnienie pozycji rynkowej tysięcy niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w Polsce. Dzięki własnym placówkom możemy sprawniej wdrażać w życie innowacyjne rozwiązania, zwiększać efektywność w obszarze logistyki, marketingu, jak i uzyskiwać od dostawców warunki zakupowe, które poprawią konkurencyjność naszych klientów wobec dyskontów – dodał członek zarządu.
W segmencie detalicznym Eurocash kontynuował ponadto integrację sieci EKO, przejętej na początku 2017 r. Po pierwszej połowie tego roku 149 sklepów EKO funkcjonowało pod szyldem Delikatesy Centrum, a trzy pod szyldem Lewiatan.
– Zmianie szyldu towarzyszy remodeling i renowacja sklepów, co wiąże się z ich czasowym zamknięciem na czas remontu, a także wyprzedażą produktów i późniejszymi działaniami promocyjnymi. W krótkim terminie odbija się to na rentowności segmentu. Dzięki renowacji lokalni klienci mają jednak możliwość robienia zakupów w znacznie dogodniejszych warunkach i przede wszystkim mają dostęp do znacznie korzystniejszej oferty. Już dziś widzimy, że sklepy po zmianie szyldu odnotowują lepsze wyniki sprzedaży od tych, które jeszcze nie przeszły renowacji –powiedział dyrektor finansowy Eurocash.
Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty. Obejmuje on inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben (sklepy z alkoholem), abc na kołach (mobilne sklepy spożywcze) oraz Kontigo (sklepy kosmetyczne), a także rozwój dystrybucji wysokiej jakości produktów świeżych.
– Pomimo że Projekty obciążają wynik EBITDA, my patrzymy na tę pozycję nie jak na koszt, tylko jak na inwestycję. Nie ma znaczenia, że z księgowego punktu widzenia są one widoczne w rachunku wyników zamiast w rachunku przepływów pieniężnych z działalności inwestycyjnej. Projekty wzmacniają konkurencyjność niezależnych polskich przedsiębiorców. Nasi klienci często nie są w stanie sfinansować samodzielnie takich inwestycji, więc uważamy, że naszą rolą jest przejąć tę odpowiedzialność. Po czasie, projekty zaczynają przynosić korzyści nie tylko właścicielom niezależnych sklepów, ale też i nam. W drugim kwartale projekt dostaw artykułów świeżych był bliski osiągnięcia progu rentowności. Znacznie wcześniej od naszych pierwotnych oczekiwań – podkreślił Jacek Owczarek.
Po okresie testów, Grupa Eurocash zdecydowała o udostępnieniu niezależnym przedsiębiorcom konceptów Duży Ben oraz Kontigo. Sieci te będą rozwijane w modelu franczyzowym i agencyjnym.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Spróbuj wyszukać ponownie.