Press releases

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash, otrzymał nagrodę „Osobowość handlowa 30-lecia”, przyznaną przez European Conferences United, organizatora Poland & CEE Retail Summit i ogłoszoną przez Leszka Balcerowicza, Przewodniczącego fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju. Nagrodę wręczono w trakcie gali w przeddzień kongresu Poland & CEE Retail Summit, na której świętowano 30-lecie reform profesora Leszka Balcerowicza w Polsce.

Ta nagroda to dla mnie wielki zaszczytmówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash. Choć została przyznana mi personalnie, to w moim odczuciu, jest to wyraz uznania dla całej Grupy Eurocash, przede wszystkim naszych pracowników, partnerów czy też wreszcie samych właścieli niezależnych sklepów. Myślę, że wspólnie zmieniliśmy obraz polskiego handlu w większym stopniu niż jakiekolwiek inne przedsiębiorstwo. Od początku lat 90-tych w Polsce istniało przekonanie – podzielane przez ekspertów i wkraczające na polski rynek sieci zagraniczne – że rodzimy handel szybko zostanie zdominowany przez wielkopowierzchniowe sklepy, na wzór krajów zachodnich. Ja jednak widziałem to zupełnie inaczej. Od początku dostrzegałem ogromny potencjał polskich przedsiębiorców, ich samozaparcie i chęć do działania. Wtedy też za cel postawiłem sobie i mojemu zespołowi stworzenie firmy, dzięki, której właściele niezależnych sklepów w Polsce będą mogli skutecznie konkurować z coraz agresywniej rosnącymi sieciami wielkopowierzchniowymi. Po 20-latach ciężkiej pracy, sklepy małopowierzchniowe to największy segment polskiego rynku żywności, co jest ewenementem w Europie. Co więcej, zwłaszcza w ostatnich latach, znowu pojawiają się głosy, że małe sklepy znikną w tym kraju. A my w tym czasie znowu idziemy pod prąd, jeszcze więcej inwestujemy i tworzymy dla nich co raz bardziej innowacyjne i zaawansowane rozwiązania. Dziś widzimy, że niezależni przedsiębiorcy prowadzą coraz nowocześniejsze sklepy, pozostając blisko swoich klientów i oferując im dokładnie to, czego potrzebują. Przedsiębiorcy i ich pracownicy otrzymują dostęp do edukacji, wiedzy, a przede wszystkim narzędzi i rozwiązań znacznie bardziej zaawansowanych niż te wykorzystywane przez centralnie zarządzane wielkie sieci. Kolejne lata przyniosą  nam jeszcze więcej pracy, stopniową zmianę nawyków konsumenckich, ale też zdecydowany wzrost znaczenia nowoczesnych technologii. Nie przestaniemy w tym czasie realizować naszej misji. Wierzę, że niezależne sklepy, dzięki temu już dziś są znacznie lepiej przygotowane na przyszłość niż jakakolwiek inna scentralizowana sieć – dodaje Amaral.

W trakcie gali wręczono również 3 inne nagrody z okazji 30-lecia wolności gospodarczej w Polsce. Poza wyróżnieniem Luisa Amarala, przyznano również nagrody w kategorii „Firma handlowa 30-lecia”, „Firma produkcyjna 30-lecia” i „Omnichannel Innowator”.

Gratulacje Luisowi Amaralowi złożył sam profesor Leszek Balcerowicz.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Luis Amaral z nagrodą „Osobowość handlowa 30-lecia”
Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash, otrzymał nagrodę „Osobowość handlowa 30-lecia”, przyznaną przez European Conferences United, organizatora Poland & CEE Retail Summit i ogłoszoną przez Leszka Balcerowicza...

Wczoraj Grupa Eurocash opublikowała skonsolidowany raport roczny za 2018 rok. Jego częścią jest sprawozdanie dotyczące działalnośći niefinansowej Spółki. W minionym roku firma zrealizowała kilkanaście inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu takich jak m.in.: „Akademia Umiejętności Eurocash”, konkurs „Lokalni Herosi”, czy wspólnie z Polską Izbą Handlu, ranking producentów dóbr szybkozbywalnych „Równi w Biznesie”. Firma ograniczyła swój negatywny wpływ na środowisko naturalne poprzez zmianę oświetlenia na technologię LED w centrach dystrybucyjnych i hurtowniach oraz rozbudowę floty aut hybrydowych. Obecnie Grupa ma największą firmową flotę hybrydową w Polsce.

– Społeczna odpowiedzialność jest wpisana w biznes Eurocash i wszystkich przedsiębiorców – właścicieli sklepów, z którymi współpracujemy – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash. Projekty społeczne wzmacniają konkurencyjność sklepów małopowierzchniowych, mają pośredni wpływ na rozwój lokalnego otoczenia naszych klientów, a także przyczyniają się do zmiany całego rynku detalicznego – dodaje.

 Zielone inwestycje Grupy

Raport z działalności niefinanansowej podsumowuje działania Grupy Eurocash z czterech obszarów, stanowiących podstawę strategii CSR: wpływ na środowisko, jakość i bezpieczeństwo żywności, dobre środowisko pracy oraz przyszłość przedsiębiorczości i jej wpływ na społeczności lokalne.

W 2018 roku proekologiczne działania Grupy skupiały się przede wszystkim na zminimalizowaniu zużycia energii i emisji spalin CO2. Grupa Eurocash kontynuowała projekt wymiany oświetlenia w centrach dystrybucyjnych oraz hurtowniach Cash & Carry na nowoczesne oświetlenie wyposażone w żarówki LED. Na koniec 2018 roku nowe oświetlenie LED było już obecne w 15 z 16 centrów dystrybucyjnych oraz w ponad 72% hurtowni Cash & Carry (130 z 180 hal). By minimalizować emisję CO2, Grupa zdecydowała się rozbudować flotę aut hybrydowych oraz wdrożyła program ekodrivingu i bezpiecznej jazdy, który podniósł liczbę pokonywanych kilometrów na 1 litr paliwa aż o ponad 10%. W 2018 roku Eurocash posiadał 545 samochodów hybyrydowych w liczącej ponad 2 100 pojazdów flocie aut osobowych.

– W 2019 roku rozwój floty aut hybrydowych oraz optymalizacja transportu i logistyki w ramach Grupy będzie dla nas równie ważna jak w latach poprzednich. Będziemy kupować auta napędzane wyłącznie silnikami benzynowymi oraz hybrydowymi – mówi Katarzyna Kopaczewska.

Przedsiębiorczość przede wszystkim

Raport niefinansowy Grupy obejmuje szereg inicjatyw, których celem jest wsparcie i rozwój przedsiębiorczości. Największymi inicjatywami Grupy w tej kategorii były: konkurs grantowy „Lokalni Herosi”,  który zaangażował ponad 400 właścicieli sklepów małopowierzchniowych z 250 miejscowości do zgłaszania projektów na rzecz poprawy życia lokalnych społeczności, Akademia Umiejętności Eurocash – w której w 2018 wyedukowano ponad 20 tys. właścicieli sklepów i pracowników, czy ranking „Równi w Biznesie”, w którym ocenie poddano strategie dystrybucyjne i cenowe największych producentów dóbr szybkozbywalnych w Polsce.

Powyższe projekty wpisują się w najważniejszy cel Grupy Eurocash, czyli wsparcie właścicieli sklepów detalicznych. Jednym z obszarów wsparcia, rzadko komunikowanym przez Grupę, są również opisane w raporcie tzw. umowy okołobiznesowe dla klientów. – Korzystając z efektu skali wynegocjowaliśmy dla naszych klientów szereg kontraktów, będących opcjonalnym uzupełnieniem oferty sieci franczyzowych Grupy. W ramach tej działalności klienci mogą skorzystać z preferencyjnych warunków na dostawę m.in. energii, usług telekomunikacyjnych, samochodów, oświetlenia czy polis ubezpieczeniowych. Warunki, które otrzymują są bardzo konkurencyjne, a ich uzyskanie nie byłoby możliwe w przypadku pojedynczych przedsiębiorców – dodaje Kopaczewska.

Eurocash pozostaje w gronie największych pracodawców w Polsce. W 2018 roku, zatrudnienie w Grupie wyniosło 21 404 vs. 17 479 w 2017 r. Znaczący wzrost liczby pracowników wynika z przejęcia przez Grupę sieci Mila.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Odpowiedzialny Eurocash
Wczoraj Grupa Eurocash opublikowała skonsolidowany raport roczny za 2018 rok. Jego częścią jest sprawozdanie dotyczące działalnośći niefinansowej Spółki. W minionym roku firma zrealizowała kilkanaście inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu takich jak m.in.: „Akademia Umiejętności Eurocash”...

Wystartowała aplikacja mobilna dla klientów sklepów

Sieć marketów alkoholowych Duży Ben uruchomiła program dla swoich klientów „Ekipa Dużego Bena”, który obejmie wszystkie sklepy tej sieci w Polsce. Zgłoszenia do programu są przyjmowane m.in. przez uruchomioną 1 marca br. nową aplikację mobilną Dużego Bena.

Ekipa Dużego Bena rośnie w siłę. Mam tu na myśli zarówno rozwój koncpetu, jak i rosnącą liczbę nowych lokalizacji i klientów. Nasza wizja tego jak Polacy chcą kupować alkohol zakłada szeroką ofertę produktową w atrakcyjnych cenach i, co nas mocno wyróżnia,  doradztwo, którego oczekują klienci – mówi Daniel Nowaczyk, brand manager Dużego Bena. W Polsce zazwyczaj nie sprzedaje się alkoholu tak jak chcieliby tego konsumeci. Niby jest dostępny o każdej porze dnia i nocy, ale nadal wiele do życzenia pozostawiają miejsca i warunki jego sprzedaży. Dyskonty mają mały wybór, w dodatku nie kupimy tam dobrze schłodzonego alkoholu. Część sklepów convenience sprzedaje natomiast alkohol zza lady, pracownicy są nieprzeszkoleni, a ceny wysokie. Sklepy specjalistyczne są zazwyczaj drogie, a zakupy w nich potrafią być dla klienta bardzo stresujące, ze względu na poczucie niekompetencji. Nasz pomysł ma ułatwić cały ten proces zakupowy klientom, i przede wszystkim dać przyjemność, bo czy nie o to tutaj chodzi? – dodaje Nowaczyk.

Sieć w październiku 2018 roku urchomiła dla klientów program „Ekipa Dużego Bena”. Program pozwala zbierać punkty za zakupy w sklepach, daje możliwość skorzystania z niższych cen i specjalnych ofert promocyjnych. Z programu można było korzystać przy użyciu specjalnej karty. Od 1 marca wystarczy już tylko zainstalowana aplikacja mobilna.

Aplikacja pozwala zarówno zapisać się do programu „Ekipa Dużego Bena”, jak i umożliwia korzystanie z niego na co dzień. W aplikacji możemy przeglądać nagrody za punkty, które otrzymujemy za zakupy, widzimy również aktualne promocje. Możemy też sprawnie znaleźć najbliższy sklep i nawigować się do niego. Najciekawszą funkcją z perspektywy klienta jest sprawdzanie dostępności produktowej online. Bez wychodzenia z domu możemy sprawdzić, czy w Dużym Benie dostępne jest nasze ulubione piwo czy wino, sprawdzić w których konkretnie sklepach i w jakiej ilości.

­– Nowe technologie są dla nas podstawą, jako nowoczesnego marketu. Staramy się wyznaczać trendy w branży. Dla przykładu każdy nasz sklep jest wyposażony w system smart eye do stałego skanowania dostępności towarów na półkach oraz poprawności cen, czy planogramów. Wprowadzamy również innowacyjne ekrany POS, które w przystępny sposób informują klientów o promocjach. Dodatkowo do komunikacji wewnętrznej wykorzystujemy platformę Facebook Workplace, gdzie mamy bieżący kontakt ze sklepami i pracownikami. Musimy być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami rynkowymi i technologicznymi, bo większość naszej „ekipy”, czyli pracowników pracujących w sieci, ma 19-30 lat – dodaje Nowaczyk.

Aktualnie Duży Ben posiada 27 lokalizacji, głównie w Wielkopolsce (Poznań, Gniezno, Leszno, Piła) oraz w województwie lubuskim (Gorzów Wielkopolski). Od 2018 roku sklepy sieci dostępne są dla przedsiębiorców w systemie franczyzowym i agencyjnym.

***

O Dużym Benie

Duży Ben to stworzony od podstaw przez Grupę Eurocash format nowoczesnego marketu z alkoholem, łączący bogatą ofertę produktów w atrakcyjnych cenach oraz fachowe doradztwo. Sklepy zbudowane są w oparciu o zasadę one-stop-shop pozwalającą na zrobienie w jednym miejscu zakupów na różne okazje – od wieczornego piwa po pracy, spotkania z przyjaciółmi, po urodziny czy duże imprezy rodzinne.

Oprócz znanych i popularnych marek alkoholi, oferta sklepu obejmuje także m.in. szeroki wybór piw rzemieślniczych oraz win z najpopularniejszych regionów, a także napoje, przekąski i akcesoria. Sklepy Duży Ben są przejrzyste, bezpieczne i otwarte na konsumenta.

Koncept ten jest propozycją zarówno dla nowych, jak i obecnych Klientów Grupy Eurocash, którzy rozważają specjalizację w sprzedaży tej kategorii produktów. Duży Ben zapewnia m.in. wyposażenie sklepu, szyld oraz inne elementy wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej, a także wsparcie marketingowe, w tym cykliczne promocje, specjalny program dla klientów oraz nowoczesne narzędzia prowadzenia i kontroli biznesu.

Przystępując do sieci Duży Ben, przedsiębiorca zyskuje wsparcie i siłę zakupową Grupy Eurocash, posiadającej 20 lat doświadczenia w rozwijaniu sieci franczyzowych. Niezależne badania wskazują, że sprzedaż w sklepach własnych Duży Ben jest średnio o prawie 50% wyższa niż w innych sklepach alkoholowych, a w kategoriach wino czy whisky nawet kilkukrotnie wyższa.

Wniosek o otwarcie sklepu pod marką Duży Ben oraz więcej informacji o ofercie franczyzowej sieci można znaleźć na stronie internetowej www.duzyben.pl/wspolpraca

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo.

           

Duży Ben zaprasza do swojej Ekipy!
Wystartowała aplikacja mobilna dla klientów sklepów Sieć marketów alkoholowych Duży Ben uruchomiła program dla swoich klientów „Ekipa Dużego Bena”, który obejmie wszystkie sklepy tej sieci w Polsce. Zgłoszenia do programu są przyjmowane m.in. przez uruchomioną 1...

Grupa Eurocash sfinalizowała transakcję nabycia 100% udziałów w spółce Partner prowadzącej 25 sklepów w ramach sieci franczyzowej Lewiatan.

Sprzedającym udziały w spółce Partner jest Asteria Holding, której jednym z udziałowców jest Wojciech Kruszewski, wieloletni prezes Lewiatan Holding.

– Tą transakcją pokazujemy, że jako Grupa Eurocash jesteśmy gotowi nie tylko wspierać konkurencyjność i rozwój sklepów małoformatowych prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców, lecz również dajemy naszym franczyzobiorcom możliwość wyjścia z inwestycji w sytuacji, gdy nie mają oni następców do przejęcia biznesu rodzinnego, lub gdy naturalni sukcesorzy mają inne plany biznesowe, jak w przypadku pana Wojciecha Kruszewskiego – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu Eurocash.

W 2018 r. sprzedaż sklepów spółki Partner wyniosła blisko 191 mln zł.

– Naszą misją niezmiennie jest podnoszenie konkurencyjności sklepów detalicznych prowadzonych przez niezależnych przedsiębiorców w Polsce. Po przejęciu sklepów działających pod marką Lewiatan, będziemy mogli sprawdzić, jaki na nie wpływ mają rozwiązania wypracowane w innych naszych placówkach własnych i przede wszystkim jak przyjmują je konsumenci. Docelowo rozwiązania wypracowane w sklepach własnych będą przekazywane wszystkim naszym franczyzobiorcom sieci Lewiatan – wskazał Jacek Owczarek.

               
                   

***

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo.

           

Grupa Eurocash sfinalizowała zakup spółki Partner
Grupa Eurocash sfinalizowała transakcję nabycia 100% udziałów w spółce Partner prowadzącej 25 sklepów w ramach sieci franczyzowej Lewiatan.

  • Przychody Grupy Eurocash w 2018 r. sięgnęły 22,8 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 10% w porównaniu z 2017 r.
  • W minionym roku Grupa istotnie zwiększyła efektywność segmentu hurtowego: przy wzroście sprzedaży w tym segmencie o 6% do 17,7 mld zł, EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) wzrosła o 18% do 410 mln zł.
  • Sprzedaż like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry w 2018 r. wzrosła o ponad 4%, a w samym czwartym kwartale ubiegłego roku o blisko 7% r/r, co jest najlepszym wynikiem tego formatu od blisko sześciu lat.
  • Sprzedaż segmentu detalicznego w minionym roku przekroczyła 4,3 mld zł i była o 26% wyższa niż rok wcześniej. EBITDA segmentu detalicznego wyniosła 107 mln zł wobec 153 mln zł w 2017 r. Spadek rentowności w tym segmencie związany był przede wszystkim z kosztami prowadzonej integracji przejętych sieci supermarketów EKO i Mila z siecią Delikatesy Centrum.
  • Istotny wpływ na raportowaną przez Grupę Eurocash wielkość EBITDA w dwóch ostatnich latach miały zdarzenia o charakterze jednorazowym. W 2018 r. była to z jednej strony zyskowna sprzedaż spółki PayUp, a z drugiej – utworzenie rezerwy na przewidywane koszty reorganizacji, głównie w segmencie detalicznym. Saldo tego typu zdarzeń było w ubiegłym roku dodatnie i wyniosło 45 mln zł.
  • EBITDA znormalizowana (po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych) dla całej Grupy Eurocash w 2018 r. wyniosła 374 mln zł, co oznacza wzrost o 4% w porównaniu z 2017 r.
  • Znormalizowany skonsolidowany zysk netto wyniósł w minionym roku 67 mln zł wobec 85 mln zł rok wcześniej. Niższy poziom znormalizowanego zysku netto związany był głównie ze wzrostem kosztów amortyzacji (przede wszystkim w segmencie detalicznym), a także wzrostem kosztów finansowych.
  • W 2018 r. Grupa Eurocash zanotowała silne dodatnie przepływy z działalności operacyjnej, co w połączeniu z wpływami ze sprzedaży PayUp pozwoliło istotnie obniżyć zadłużenie Grupy. Wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA spadł na koniec 2018 r. do poziomu 0,9x z poziomu blisko 1,7x na koniec trzeciego kwartału 2018 r.

 

Mały format rośnie w siłę

– Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radziły sobie w minionym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG, mimo niełatwych uwarunkowań, w jakich przyszło im funkcjonować. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu wzrosła w 2018 r. o 6,5% wobec wzrostu całego rynku o 5,4%. Także pod względem sprzedaży like-for-like, szczególnie w czwartym kwartale ubiegłego roku, współpracujące z nami sieci partnerskie i franczyzowe zanotowały wyższą dynamikę wzrostu niż duże sieci hipermarketów oraz dyskontów – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

 

Sprzedaż i efektywność hurtu na ścieżce wzrostowej

W podobnym tempie co sprzedaż małego formatu wzrosły w 2018 r. przychody segmentu hurtowego Grupy Eurocash. Sięgnęły one 17,7 mld zł, czyli o blisko 6% więcej niż rok wcześniej. Grupa znacząco poprawiła przy tym efektywność swojej działalności hurtowej, dzięki czemu EBITDA tego segmentu wzrosła w ubiegłym roku o ponad 18%.

– W segmencie hurtowym na uwagę zasługuje przede wszystkim wzrost sprzedaży like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry, który w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniósł niemal 7%. To najlepszy wynik tego formatu od pierwszego kwartału 2013 r., czyli od blisko sześciu lat – podkreślił Jacek Owczarek. – Na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w 2018 r. złożył się także ponad 10-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji, obejmujący m.in. sprzedaż do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama) – dodał.

Ważnym wydarzeniem minionego roku w segmencie hurtowym Grupy Eurocash było ponadto uruchomienie eurocash.pl – unikalnej platformy e-commerce dla handlu niezależnego, dzięki której niezależni detaliści będą mogli skuteczniej konkurować z dyskontami i innymi sklepami wielkopowierzchniowymi. Na koniec 2018 r. miała ona już 8,7 tys. użytkowników, głównie klientów Eurocash Dystrybucja, a docelowo Grupa Eurocash chce, by z eurocash.pl aktywnie korzystało nawet 80 tys. przedsiębiorców w całej Polsce.

 

Detal pod znakiem integracji

W segmencie detalicznym w 2018 r. Grupa Eurocash zanotowała 26-proc. wzrost sprzedaży, do ponad 4,3 mld zł, głównie dzięki konsolidacji sieci Mila. Akwizycja ta dołożyła do ubiegłorocznej sprzedaży Grupy Eurocash 835 mln zł (licząc od czerwca, kiedy sfinalizowano przejęcie).

– Koszty związane z integracją sieci Mila, a także przejętej rok wcześniej sieci EKO, w naturalny sposób obciążają bieżącą rentowność segmentu detalicznego. Przejęcia te pozwoliły nam jednak stworzyć solidną bazę, na której zbudujemy największą sieć supermarketów „proximity” w Polsce. Do sieci już dziś mogą się przyłączać niezależni przedsiębiorcy z całego kraju, ale równiż klienci Grupy, którzy się na to nie zdecydują, będą docelowo czerpać korzyści z jej skali, know-how oraz wypracowywanych rozwiązań – wskazał Jacek Owczarek.

 

Projekt „Świeże” zaczął zarabiać

Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben, abc na kołach oraz Kontigo. W segmencie uwzględniony jest również Projekt „Świeże” (dystrybucja wysokiej jakości owoców, warzyw, mięsa i wędlin), który jest już kolejnym projektem (wcześniej Faktoria Win i PayUp) osiągającym próg rentowności. Projekt „Świeże” w minionym roku przyniósł 606 mln zł sprzedaży (wzrost o 24% r/r) i osiągnął próg rentowności już w trzecim kwartale – znacznie szybciej od pierwotnych oczekiwań Grupy Eurocash. Dzięki temu, negatywny wpływ segmentu Projekty na skondolidowany wynik EBITDA w minionym roku był mniejszy niż rok wcześniej i wyniósł -41 mln zł, co oznacza poprawę o 11 mln zł w porównaniu z 2017 r.

– Możemy śmiało powiedzieć, że rok 2018 był bardzo dobrym okresem dla podstawowej działalności Grupy Eurocash. Bez uwzględnienia kosztów integracji EKO i Mila oraz kosztów związanych z nowymi projektami, nasze ubiegłoroczne wyniki finansowe były jednymi z najwyższych w naszej historii. Bieżące wyniki skonsolidowane znajdują się pod wpływem inwestycji, które w przyszłości jeszcze mocniej wzmocnią konkurencyjność naszych klientów. Widzimy że nasza praca stopniowo przynosi efekty, dlatego konsekwentnie realizujemy plany Grupy, nawet jeśli po drodze nie notujemy wzrostu zyskowności – stwierdził Jacek Owczarek.

 

Duży zastrzyk gotówki ze sprzedaży PayUp

Ważnym wydarzeniem w Grupie Eurocash w ostatnim kwartale 2018 r. było sfinalizowanie sprzedaży 100% akcji spółki PayUp Polska, zarządzającej siecią terminali płatniczych zainstalowanych w sklepach detalicznych na terenie całego kraju. Transakcja ta miała istotny, pozytywny wpływ na raportowane wyniki finansowe – powiększyła ubiegłoroczną, raportowaną EBITDA Grupy Eurocash o 75 mln zł. Wpływ ten został częściowo zniwelowany przez inne zdarzenia o charakterze jednorazowym, takie jak utworzenie rezerwy w kwocie 27 mln zł na przewidywane koszty reorganizacji działalności, głównie związanych z integracją w segmencie detalicznym.

Wpływy ze sprzedaży PayUp oraz silne dodatnie przepływy z działalności operacyjnej (582 mln zł w całym 2018 r., z czego 281 mln zł w czwartym kwartale) znacząco poprawiły pozycję gotówkową Grupy Eurocash. W samym czwartym kwartale 2018 r. zadłużenie netto Grupy zmniejszyło się o 226 mln zł do 382 mln zł, a wskaźnik zadłużenia netto do EBITDA na koniec 2018 r. spadł do poziomu 0,9x z blisko 1,7x na koniec trzeciego kwartału 2018 r.

 

Istotna zmiana standardu prezentacji wyników od 2019 r.

Od 2019 r. nastąpi istotna zmiana prezentacji wybranych danych finansowych, co będzie konsekwencją zastosowania przez Grupę Eurocash nowego standardu sprawozdawczości finansowej – MSSF16. Zgodnie z tym standardem, przy wyliczaniu wskaźników zadłużenia Grupa będzie zobowiązana uwzględniać zobowiązania z tytułu leasingów operacyjnych, których wartość na koniec 2018 r. wynosiła łącznie 1,8 mld zł. Zgodnie z nowym standardem, zmieni się także sposób prezentacji wyniku EBITDA – będzie ona dodatkowo uwzględniać szacowaną amortyzację leasingowanych aktywów. Wg nowego sposobu kalkulacji (bazując na założeniu, że nie zmieni się liczba ani warunki dotychczasowych umów), szacowana skonsolidowana EBITDA za 2018 r. wzrosłaby do 748 mln zł, co w odniesieniu do ubiegłorocznych przychodów daje marżę EBITDA na poziomie 3,3%.

– Prezentowana przez nas – przy odpowiednich założeniach – szacowana EBITDA będzie zatem znacznie bardziej porównywalna do wyników spółek detalicznych posiadających własne nieruchomości. Nasz model biznesowy się nie zmieni, a więc nadal zachowamy większą elastyczność operacyjną – wskazał Jacek Owczarek. – Uwzględniając MSSF 16, dług netto Grupy Eurocash na koniec 2018 r. wzrósłby do blisko 2,2 mld zł. Przyjmując taki sam sposób kalkulacji wskaźnika zadłużenia jak obecnie, wskaźnik długu netto do EBITDA byłby na poziomie 2,9x, co nawet przed wprowadzeniem nowego standardu uznawane jest za bezpieczny poziom. Ponadto, zmiana ta będzie mieć charakter wyłącznie prezentacyjny i nie wpłynie na naszą działalność operacyjną. Nie będzie też miała wpływu na kowenanty bankowe określone w obowiązujących umowach, bowiem są one wciąż liczone wg metodologii sprzed wdrożenia MSSF16 – wyjaśnił dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash podsumowuje 2018 rok: bardzo dobre wyniki w hurcie, wzrost skali w detalu
Przychody Grupy Eurocash w 2018 r. sięgnęły 22,8 mld zł, co oznacza wzrost o blisko 10% w porównaniu z 2017 r. W minionym roku Grupa istotnie zwiększyła...

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Nowa pracownia komputerowa w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 1 w Częstochowie
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną.
  • Przychody Grupy Eurocash za dziewięć miesięcy 2018 r. przekroczyły 17 mld zł i były o niemal 9% wyższe niż w analogicznym okresie 2017 r.
  • W segmencie hurtowym Grupa notuje dalszą poprawę wyników: sprzedaż tego segmentu w okresie pierwszych trzech kwartałów br. wzrosła o ponad 6% r/r do 13,4 mld zł, a EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) sięgnęła 291 mln zł, co oznacza wzrost o 22% r/r.
  • Sprzedaż segmentu detalicznego w ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. przekroczyła 3 mld zł i była o 18% wyższa niż przed rokiem. EBITDA tego segmentu wyniosła 63 mln zł wobec 106 mln zł rok wcześniej. Wpływ na niższą rentowność detalu mają koszty związane z integracją przejętych sieci supermarketów EKO i Mila.
  • Rozwijany przez Grupę Eurocash projekt dostaw produktów świeżych, który jest kluczowy dla wzmocnienia pozycji konkurencyjnej niezależnych sklepów detalicznych, przyniósł w okresie od stycznia do września br. 452 mln zł przychodów i w trzecim kwartale osiągnął próg rentowności – znacznie szybciej od pierwotnych oczekiwań.
  • EBITDA znormalizowana (po wyłączeniu kosztów o charakterze jednorazowym) dla całej Grupy Eurocash po dziewięciu miesiącach 2018 r. wyniosła 265 mln zł, co oznacza wzrost o 2% r/r.
  • Znormalizowany skonsolidowany zysk netto za pierwsze trzy kwartały br. wyniósł 59 mln zł wobec 75 mln zł przed rokiem. Niższy poziom zysku netto związany był głównie ze wzrostem kosztów amortyzacji (przede wszystkim w segmencie detalicznym), a także wzrostem kosztów finansowych i wyższej efektywnej stopy podatkowej. W samym trzecim kwartale br. zysk netto wyniósł 38 mln zł i był o 2% wyższy niż w tym samym okresie 2017 r.
  • Działalność Grupy Eurocash charakteryzuje się silnymi dodatnimi przepływami z działalności operacyjnej, które w okresie dziewięciu miesięcy 2018 r. wyniosły 301 mln zł, a w samym trzecim kwartale 115 mln zł. Pozwoliło to na obniżenie długu netto na koniec września o 77 mln zł w porównaniu z końcem czerwca br. oraz wskaźnika zadłużenia netto do poziomu 1,67x EBITDA (z poziomu 1,9x EBITDA kwartał wcześniej).

Dalszy wzrost i poprawa efektywności w hurcie

– Sklepy małoformatowe, które są głównymi klientami Grupy Eurocash, radzą sobie w tym roku lepiej niż średnio cała branża FMCG. Łączna sprzedaż tzw. małego formatu w ciągu dziewięciu miesięcy 2018 r. wzrosła o 6,3% rok do roku. W podobnym tempie urosła sprzedaż naszego segmentu hurtowego. Co nas bardzo cieszy, wzrost sprzedaży w hurcie idzie w parze z dalszą poprawą efektywności, co przełożyło się na 22-proc. wzrost EBITDA w tym segmencie – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

W trzecim kwartale br. sprzedaż like-for-like w hurtowniach Eurocash Cash & Carry wzrosła o 3,8% r/r, a narastająco za dziewięć miesięcy 2018 r. była wyższa o 2,8% niż rok wcześniej, co jest najlepszym wynikiem tego formatu od pięciu lat.

Na bardzo dobre wyniki sprzedażowe segmentu hurtowego w pierwszych trzech kwartałach tego roku złożył się także 11-proc. wzrost w formacie aktywnej dystrybucji (Eurocash Dystrybucja), w tym ponad 10-proc. wzrost sprzedaży do klientów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich, takich jak Lewiatan, Euro Sklep, Groszek oraz PSD (Gama).

Ważnym wydarzeniem w trzecim kwartale 2018 r. było ponadto uruchomienie eurocash.pl – największej platformy e-commerce dla handlu niezależnego w Polsce, w którą Grupa Eurocash zainwestowała około 15 mln zł. – Ta innowacyjna i unikalna w skali całej branży platforma B2B to kolejne, przełomowe narzędzie, dzięki któremu niezależni detaliści mogą skutecznie konkurować z dyskontami i innymi sklepami wielkopowierzchniowymi. Od września mogą z niej korzystać klienci Eurocash Dystrybucja, a od przyszłego roku zaczniemy ją udostępniać klientom pozostałych jednostek biznesowych Grupy Eurocash –zapowiedział Jacek Owczarek.

Detal pod wpływem integracji przejętych sieci

W segmencie detalicznym w ciągu dziewięciu miesięcy br. Grupa Eurocash zanotowała wzrost przychodów o ponad 18% rok do roku, do ponad 3 mld zł, głównie dzięki konsolidacji sieci Mila, której przejęcie zostało sfinalizowane w maju. – Mila dołożyła narastająco do raportowanej przez nas sprzedaży 466 mln zł. Uwzględniając natomiast przychody sieci Mila od początku roku, sprzedaż pro forma segmentu detalicznego wyniosłaby ponad 3,6 mld zł, czyli o 41% więcej niż rok wcześniej – wskazał członek zarządu Eurocash.

– Dzięki tej akwizycji, a także wcześniejszemu przejęciu EKO, budowana przez nas sieć supermarketów „proximity”, wliczając własne i franczyzowe sklepy Delikatesy Centrum, liczy już ponad 1.500 placówek. Bieżący i przyszły rok będą pod znakiem integracji przejętych podmiotów. Obok rebrandingu, któremu towarzyszy remodeling i renowacja placówek, integrujemy m.in. logistykę, administrację, działalność operacyjną, politykę cenową czy asortymentową. Koszty integracji w naturalny sposób obciążają bieżącą rentowność segmentu detalicznego, ale są niezbędne, by docelowo osiągnąć efektywność w całej sieci podobną do tej, jaką osiągają sklepy Delikatesy Centrum – dodał Jacek Owczarek.

Projekt ‘Fresh’ już rentowny

Ujemny wpływ na bieżącą rentowność Grupy Eurocash ma ponadto segment Projekty, który obejmuje inwestycje w rozwój innowacyjnych formatów detalicznych, takich jak Duży Ben (sklepy z alkoholem), abc na kołach (mobilne sklepy spożywcze) oraz Kontigo (sklepy kosmetyczne), a także rozwój dystrybucji wysokiej jakości produktów świeżych. Negatywny wpływ tego segmentu na wynik EBITDA w okresie pierwszych trzech kwartałów bieżącego roku był przy tym o 7 mln zł (17%) niższy niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

– Rozwijany przez nas projekt dostaw artykuł świeżych znacząco wzmacnia pozycję konkurencyjną niezależnych sklepów detalicznych. Projekt ten przyniósł w okresie od stycznia do września br. 452 mln zł przychodów i w trzecim kwartale osiągnął próg rentowności – znacznie szybciej od naszych pierwotnych oczekiwań – podkreślił Jacek Owczarek.

Zyskowna sprzedaż PayUp

Ważnym wydarzeniem w trzecim kwartale br. było ponadto zawarcie przez Grupę Eurocash przedwstępnej umowy sprzedaży 100% akcji spółki PayUp Polska, zarządzającej siecią terminali płatniczych zainstalowanych w sklepach detalicznych na terenie całego kraju. Sfinalizowanie transakcji będzie mieć istotny pozytywny wpływ na wyniki finansowe Grupy. Cena sprzedaży 100% akcji PayUp Polska została ustalona na 110 mln zł, przy czym ostateczna cena może zostać skorygowana, w zależności od osiągnięcia przez PayUp uzgodnionych parametrów finansowych. W 2017 r. jednostkowe przychody PayUp Polska (bez uwzględniania MSSF 15) wyniosły ponad 440 mln zł, a EBITDA sięgnęła 5,8 mln zł.

– PayUp pozyskuje silnego strategicznego partnera – Polskie ePłatności, który zapewni dalszy rozwój tej spółki. Grupa Eurocash skoncentruje się natomiast na podstawowej działalności i rozwoju nowych projektów wspierających konkurencyjnosć niezależnego handlu w Polsce – podsumował dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash prezentuje wyniki finansowe za trzy kwartały 2018 r.
Dalszy wzrost i poprawa efektywności w hurcie. Detal pod wpływem integracji przejętych sieci. Projekt dostaw produktów świeżych osiągnął próg rentowności.

Co Polacy uważają za przejaw lokalnego patriotyzmu? Według zdecydowanej większości respondentów ogólnopolskiego badania, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Eurocash, 5 najbardziej patriotycznych zachowań w stosunku do małej ojczyzny to: troska o najbliższą przestrzeń publiczną, udział w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, zaangażowanie w dyskusje nad sprawami lokalnymi, kibicowanie miejscowej drużynie sportowej i robienie zakupów w małym, osiedlowym sklepie. Takie podejście Polaków do patriotyzmu lokalnego potwierdziło się też w zakończonym właśnie konkursie grantowym „Lokalni Herosi”, który zwrócił uwagę na społeczną rolę przedsiębiorców – właścicieli małoformatowych sklepów . Ich klienci w ciągu dwóch miesięcy dokonali przeszło pół miliona zakupów, by zwiększyć szansę swojej wspólnoty na realizację wybranego projektu społecznego. Na granty przyznane w ramach konkursu Grupa Eurocash wyda 1,5 mln zł.

Zachowaniem uznawanym przez badanych Polaków za najbardziej patriotyczne jest dbanie o najbliższą przestrzeń publiczną, jak np. sprzątanie chodników lub sadzenie drzew (77,7% odpowiedzi na tak). Kolejne miejsca zajmują działania, w których respondenci docenili utrzymywanie silnego związku z lokalną kulturą (70,9%), polityką (69,7%) i sportem (66%).  Większość badanych popiera też lokalny patriotyzm gospodarczy, za jaki można uznać robienie zakupów w małych, rodzinnych sklepach blisko domu (61,7%).

– Kobiety nieco częściej niż mężczyźni uważają robienie zakupów w osiedlowych sklepach  za przejaw lokalnego patriotyzmu. Natomiast mężczyźni częściej niż kobiety wybierają udział w konsultacjach społecznych czy debatach dotyczących spraw lokalnych. Wszystkich łączy ogromne przywiązanie do małych ojczyzn, co potwierdzają zarówno przeprowadzone przez nas badania, jak i ogromne zaangażowanie konsumentów w akcję „Lokalni Herosi. 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash, pomysłodawczyni akcji.

 

Wyniki badania opinii przeprowadzonego przy okazji zakończenia konkursu grantowego  „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” są zbieżne z wynikami głosowania w samym konkursie. Najpopularniejsze inicjatywy, które wygrały granty ufundowane przez Grupę Eurocash, są związane z lokalnym sportem, kulturą i przestrzenią wspólną.

Rekordową liczbę głosów zebrał zakup sprzętu kajakarskiego potrzebnego do organizowania bezpłatnych spływów kajakowych dla mieszkańców gmin Trzebiel, Tuplice, Brody Żarskie oraz dzieci z domów dziecka w Żarach i w Lubsku, w woj. lubuskim. Do pomysłodawców trafił grant wielkości 100 000 złotych.

- Na projekt, który zgłosiliśmy wspólnie ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci i Młodzieży "DELFINEK", w głosowaniu internetowym oddano ponad 141 000 głosów i przyznam szczerze nadal ciężko nam w to uwierzyć – mówi Dorota Kardasz, właścicielka sklepu Lewiatan w Olszynie w województwie lubuskim. Grant przeznaczymy na zakup sprzętu kajakarskiego, który pozwoli mieszkańcom gmin Trzebiel, Tuplice i Brody Żarskie, a jednocześnie klientom mojego sklepu w Olszynie, na organizację profesjonalnych spływów. Teraz w końcu będziemy mogli się bliżej poznać i spędzić ze sobą trochę czasu. Sprzęt będziemy też wypożyczać lokalnym organizacjom, szkołom czy domom dziecka – dodaje małżonek Pani Doroty, Marek Kardasz. Skala wsparcia i zaangażowania przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Do głosowania na naszą inicjatywę zachęcały lokalne władze i media. Założyliśmy też profil na Facebooku, gdzie można było dowiedzieć się więcej o naszym pomyśle i udostępnić tę informację dalej. Wydrukowaliśmy nawet specjalne plakaty i ulotki, które rozdawane były przez wolontariuszy na lokalnych wydarzeniach. Jestem tym wszystkim ludziom niezmiernie wdzięczny. Teraz będzie okazja do tego, żeby się bliżej poznać i spędzić ze sobą trochę czasu. Już nie mogę się doczekać naszego pierwszego, wspólnego spływu – dodaje.

Łącznie na kontach wszystkich inicjatyw podczas głosowania zostało zgromadzonych 5 316 409 punktów, które ostatecznie wyłoniły zwycięskie inicjatywy lokalne m.in. na: włączenie dzieci autystycznych i ich rodzin do aktywnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej, budowę skateparku, górki saneczkowej i leśnych tras rowerowych, dofinansowanie lokalnych klubów i drużyn sportowych, doposażenie sal gimnastycznych, poprawę warunków na świetlicach, w szkołach i przedszkolach, pomoc jeżom i bezpańskim zwierzętom oraz organizację lokalnych koncertów i festynów. Dofinansowanie od Grupy Eurocash otrzyma 100 inicjatyw ze wszystkich województw w Polsce.

Najwięcej środków wywalczyli mieszkańcy województw: warmińsko-mazurskiego (ok. 190 tys. zł), małopolskiego (ok. 160 tys. zł) oraz kujawsko-pomorskiego i śląskiego (po ok. 150 tys. zł). Konkurs cieszył się tak dużym zainteresowaniem lokalnych społeczności, że nawet ostatni z pomysłów, które zdobyły dofinansowanie, uzyskał ponad 15 tys. głosów. O 100 grantów Eurocash walczyło ponad 400 inicjatyw wspieranych lokalnie m.in. przez organizacje pozarządowe i właścicieli sklepów małoformatowych.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Patrioci z małych ojczyzn
Co Polacy uważają za przejaw lokalnego patriotyzmu? Według zdecydowanej większości respondentów ogólnopolskiego badania, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Eurocash, 5 najbardziej patriotycznych zachowań w stosunku do małej ojczyzny to: troska o najbliższą przestrzeń publiczną, udział w lokalnych...

Klienci ponad 400 sklepów małoformatowych, które biorą udział w konkursie grantowym Grupy Eurocash „Lokalni Herosi”, wydali już ponad 7 mln złotych na zakupy, by wesprzeć swoje wspólnoty w pozyskaniu środków na realizację społecznych inicjatyw. Codziennie kilkadziesiąt osób w każdym ze sklepów, walczących o granty, robi zakupy i rejestruje paragony, żeby zagłosować nimi na wybrane projekty.

Poparcie jakiejś inicjatywy można wyrażać nie tylko poprzez paragony, ale również poprzez klikanie na stronie internetowej konkursu. Takich głosów oddano już prawie 1,7 mln. Główną rolę w głosowaniu odgrywają jednak paragony. Dotychczas zarejestrowano ich prawie 250 tys. Każdy paragon w zależności od wartości zakupów daje 5 lub 10 głosów na wybraną inicjatywę. W głosowaniu biorą udział klienci sklepów Lewiatan, Groszek, Delikatesy Centrum, abc, Euro Sklep, Gama, abc na kołach i sklepów niezrzeszonych współpracujących z Eurocash. Nie są to wszystkie sklepy tych sieci, tylko te, które wspierają projekty zgłoszone do konkursu „Lokalni Herosi”. Pełna lista 403 sklepów z 250 miejscowości zaangażowanych w akcję dostępna jest na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl

- Akcja „Lokalni Herosi” pokazuje, jak silna jest więź mieszkańców z lokalnymi sklepami. Klienci widzą, że właścicielowi sklepu zależy na poprawie warunków w ich otoczeniu, więc popierają go swoimi zakupami – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash. – Co ciekawe, takie wsparcie dostają nie tylko właściciele sklepów stacjonarnych. Na swoje inicjatywy głosują też klienci mobilnych sklepów abc na kołach, które wydaje się, że mają najtrudniejsze warunki do budowania więzi z klientami. Jednak silna identyfikacja osoby prowadzącej sklep z miejscem i lokalną wspólnotą pomaga niezależnie od pomysłu na handel detaliczny – dodaje.

Każdego dnia do zweryfikowania w ramach konkursu klienci przesyłają około 12 tys. paragonów. W miarę zbliżania się terminu zakończenia głosowania widać, że liczby te stale rosną. – Zaangażowanie klientów i przedsiębiorców jest kilkukrotnie większe niż się spodziewaliśmy. Widzimy, że w mediach społecznościowych powstają grupy, żeby przyciągać sympatyków i przypominać im o głosowaniu. Właściciele sklepów na własną rękę promują swój udział w akcji, zachęcając klientów do głosowania na wspierane przez nich inicjatywy. Nie tylko potwierdzają dzięki temu swoje zaangażowanie w życie lokalnej społeczności, ale też przyciągają klientów do swoich sklepów. To premia za bycie lokalnym herosem – mówi Marta Gampf.

Inicjatywy, biorące udział w głosowaniu, służą rozwojowi społeczności lokalnych w sporcie, kulturze, przestrzeni publicznej, pomocy charytatywnej lub ekologii. Grupa Eurocash przyzna maksimum 100 grantów w wysokości do 10 tys. zł, do 50 tys. zł i do 100 tys. zł. W sumie 1,5 mln zł. Konkurs jest organizowany z okazji 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Głosowanie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl potrwa do 14 października br. Wyniki będą znane do 9 listopada tego roku.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

W Lokalnych Herosach klienci głosują zakupami
Klienci ponad 400 sklepów małoformatowych, które biorą udział w konkursie grantowym Grupy Eurocash „Lokalni Herosi”, wydali już ponad 7 mln złotych na zakupy, by wesprzeć swoje wspólnoty w pozyskaniu środków na realizację społecznych inicjatyw. ...

Akademia Umiejętności Eurocash otrzymała certyfikat ISO „Realizacja usług szkoleniowo-rozwojowych oraz doradczych za pośrednictwem platformy edukacyjnej, konferencji, warsztatów, kursów oraz seminariów”. Uroczyste wręczenie certyfikatu miało miejsce w Łodzi podczas Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu – wydarzenia, które zgromadziło blisko 5 tysięcy przedsiębiorców prowadzących małoformatowe sklepy detaliczne oraz ich pracowników.

Akademia Umiejętności Eurocash to pierwszy w Polsce kompleksowy program podnoszenia kwalifikacji, skierowany do właścicieli i pracowników sklepów zrzeszonych w sieciach franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash: abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan. Wśród korzyści płynących z posiadania certyfikatu są m.in. możliwości porównania funkcjonowania Akademii z innym firmami w oparciu o wspólny standard. To także zwiększenie wiarygodności na krajowym i zagranicznym rynku szkoleniowym oraz zapewnienie ciągłości działania organizacji edukacyjnej.

– Dla wszystkich uczestników ISO wiąże się z pewnością, że Akademia Umiejętności Eurocash ciągle doskonali swoje procesy nauczania, przez co zapewnia dostęp do wiedzy na najwyższym poziomie – komentuje Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash.

Przyznanie certyfikatu jakości zostało poprzedzone szczegółowym audytem sprawdzającym stopień wdrożenia systemu zarządzania jakością, który został przeprowadzony w ostatnich dniach sierpnia br. przez DEKRA Certification Sp. z o.o. Zbadano, czy Akademia Umiejętności Eurocash spełnia wymagania normy ISO 29990:2010. To standard dedykowany wyłącznie usługom edukacyjnym dla nieformalnego kształcenia i szkoleń. Audytorzy sprawdzali zarówno oferowane przez Akademię programy szkoleniowe, jak i kompetencje trenerów prowadzących zajęcia. Proces weryfikacji objął również sposób organizacji szkoleń, kursów i warsztatów.

– Ważnym elementem audytu była również weryfikacja sposobu oceniania wiedzy uczących się i ich poziom satysfakcji z udziału w szkoleniach. Opinie uczestników są dla nas bardzo istotne, ponieważ pozwalają doskonalić formuły zajęć, a także zdefiniować potrzeby kierunków kształcenia. Staramy się dostarczać wiedzę i wspierać rozwój naszych klientów i ich pracowników dokładnie w takim zakresie, jakiego potrzebują. W ten sposób realizujemy też misję i nadrzędny cel Grupy Eurocash, czyli zapewnienie konkurencyjności polskim niezależnym sklepom detalicznym – dodaje Agata Wrzecionowska-Dzierba.

Certyfikat przyznawany jest na trzy lata – w tym okresie co roku Akademia Umiejętności Eurocash będzie przechodzić audyt z zakresu skuteczności systemu zarządzania jakością.

 

 

 

 

 

 

 

***

 

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash. W jej ramach właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów szkoleniowych i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu pracy i zarządzania sklepem spożywczym w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie.

 

Tylko w okresie od września 2017 r. do sierpnia 2018 r. w konferencjach i warsztatach Akademii wzięło udział łącznie 18 000 właścicieli i pracowników sklepów, a 14 000 osób skorzystało z platformy edukacyjnej.

 

Wśród inicjatyw Akademii było ponadto uruchomienie studiów podyplomowych z zakresu zarządzania przedsiębiorstwem detalicznym we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

 

Więcej informacji: www.akademiaeurocash.com.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Akademia Umiejętności Eurocash z certyfikatem ISO
Akademia Umiejętności Eurocash otrzymała certyfikat ISO „Realizacja usług szkoleniowo-rozwojowych oraz doradczych za pośrednictwem platformy edukacyjnej, konferencji, warsztatów, kursów oraz seminariów”. ...
  • Grupa Eurocash zawarła przedwstępną umowę sprzedaży 100% akcji spółki PayUp Polska, zarządzającej siecią terminali płatniczych zainstalowanych w sklepach detalicznych na terenie całego kraju.
  • Nabywcą jest firma Polskie ePłatności – jeden z liderów rynku płatności bezgotówkowych w Polsce.
  • Strony transakcji zawarły ponadto umowę o długoterminowej współpracy, zapewniając w ten sposób ciągłość świadczenia usług płatniczych dla Klientów Grupy Eurocash.

PayUp to obecnie ponad 15,5 tysięcy terminali POS zainstalowanych w sklepach zrzeszonych w sieciach partnerskich i franczyzowych organizowanych przez Grupę Eurocash oraz w innych sklepach detalicznych. Za pośrednictwem terminali świadczone są takie usługi finansowe jak akceptacja kart płatniczych, doładowania telefonów, cash back, płatności rachunków czy bezpieczne płatności w internecie.

– Dzięki konsekewentnemu rozwojowi PayUp w ostatnich latach, klienci małoformatowych sklepów współpracujących z Grupą Eurocash zyskali dostęp do nowoczesnych usług finansowych realizowanych za pośrednictwem terminali płatniczych. Nastapiło to znacznie wcześniej, niż tego typu usługi zostały wprowadzone w dużych sieciach dyskontowych. Teraz PayUp pozyska silnego strategicznego partnera dysponującego know-how i środkami niezbędnymi do dalszego rozwoju. Grupa Eurocash natomiast skoncentruje się na podstawowej działalności i rozwoju nowych projektów wspierających konkurencyjnosć niezależnego handlu w Polsce – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

– Naszą aspiracją jest zbudowanie pozycji wicelidera na rynku płatności elektronicznych w Polsce. Przejęcie PayUp umacnia naszą pozycję na podium oraz daje silne podstawy do wzrostu. Jesteśmy w biznesie, w którym skala działalności ma kluczowe znaczenie - zarówno dla efektywności działania, jak również dla inwestycji w produkt i jego innowacje. Jesteśmy szczególnie zadowoleni z faktu, że przejęcie PayUp pozwoliło nam pozyskać Eurocash jako silnego, wiarygodnego partnera biznesowego, z którym w najbliższych latach będziemy mogli wspierać niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w Polsce – powiedział Jarosław Mikos, prezes zarządu Polskich ePłatności.

– PayUp to już trzecia spółka, która dołączyła do naszej grupy na przestrzeni 1,5 roku. Poprzednie to sieć terminali Kolporter oraz dostawca płatności internetowych Paylane. Procesy integracyjne w tych dwóch podmiotach zostały zakończone. Pracujemy już nad kolejnymi ciekawymi transakcjami. Szukamy spółek, które mogą nam dać zwiększenie skali, ale też kolejne przewagi produktowe. Liczymy, że w ciągu dwóch kwartałów poinformujemy o następnym przejęciu –powiedział Marcin Drozdowski, wiceprezes zarządu Polskich ePłatności.

– Dziś możliwość zapłacenia kartą za każde zakupy, doładowania telefonu lub opłacenia rachunku za prąd czy gaz, jest standardem, a konsument oczekuje nowych, wygodnych usług, które mógłby zrealizować przy okazji codziennych zakupów. Transakcja włączenia PayUp do Polskich ePłatności umożliwi dalszy rozwój usług świadczonych za pośrednictwem terminali POS zainstalowanych w sklepach naszych klientów – powiedział Piotr Kokoszczyński, Dyrektor Generalny PayUp Polska S.A.

Cena sprzedaży 100% akcji Spółki została ustalona na 110 mln zł, przy czym ostateczna cena sprzedaży może ulec zmianie, w zależności od osiągnięcia przez Spółkę uzgodnionych parametrów finansowych.

W 2017 r. jednostkowe przychody PayUp Polska wyniosły ponad 440 mln zł, a EBITDA (wynik operacyjny powiększony o amortyzację) sięgnęła 5,8 mln zł.

Finalizacja umowy uzależniona jest m.in. od uzyskania zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Strony transakcji zawarły ponadto umowę o współpracy i wyłączności na okres 5 lat. W ten sposób zapewniona zostanie ciągłość świadczenia usług finansowych realizowanych za pośrednictwem terminali POS dla klientów Grupy Eurocash.

Doradcą finansowym Eurocash był Trigon, zaś doradcą prawnym SK&S Legal. Doradcą prawnym Polskich ePłatności był WKB Wierciński Kwieciński Baehr, w procesie badania PayUp doradzał TS Partners.

               
                   

***

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Organizowane i wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

***

Spółka Polskie ePłatności specjalizuje się w procesowaniu płatności bezgotówkowych i dostarczaniu innowacyjnych usług dla biznesu, zapewniając obsługę transakcji płatniczych dokonywanych za pomocą kart płatniczych oraz realizację innych usług z wykorzystaniem terminali POS. Polskie ePłatności zostały utworzone w 2010 r. przez kadrę zarządzającą firmy OPTeam. Od 2016 r. większościowym właścicielem Polskich ePłatności to Innova Capital, fundusz typu private equity działający w Europie Centralnej. OPTeam zachował mniejszościowy pakiet akcji Polskich ePlatnosci.

           

Grupa Eurocash zamierza sprzedać 100% udziałów w spółce PayUp Polska S.A.
Grupa Eurocash zawarła przedwstępną umowę sprzedaży 100% akcji spółki PayUp Polska, zarządzającej siecią terminali płatniczych zainstalowanych w sklepach detalicznych na terenie całego kraju. Nabywcą jest firma Polskie ePłatności –...

W łódzkiej Atlas Arenie trwa Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu: ponad 5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash bierze udział w największym spotkaniu handlu detalicznego w Polsce.

We wtorek, 25 września w Łodzi odbywa się trzecia już edycja Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Wydarzenie zgromadziło pięć tysięcy osób – polskich przedsiębiorców, właścicieli i pracowników sklepów detalicznych: abc, Delikatesy Centrum, Euro Sklep, Gama, Groszek oraz Lewiatan.

– Zadaniem Grupy Eurocash, jako dystrybutora i partnera niezależnego handlu w Polsce, jest tworzenie właścicielom małoformatowych sklepów detalicznych możliwości rozwoju i konkurowania na rynku. Mowa nie tylko o zapewnieniu atrakcyjnych cen towarów sprzedawanych przez producentów, ale również o nowoczesnych technologiach wykorzystywanych do zarządzania sklepem i relacjami z konsumentem, możliwościach szkoleniowych czy nowych konceptach handlowych – mówi Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash. Niezależni detaliści muszą się nieustannie rozwijać i profesjonalizować, ponieważ zachowania konsumenta od lat ewoluują. Konsument na co dzień korzysta z nowinek technologicznych i oczekuje ich również od sklepu, w którym robi zakupy. Co więcej – oczekuje, że dzięki nim oferta sklepu będzie lepiej dopasowana do jego potrzeb. Coraz częściej zauważają to lokalni przedsiębiorcy. I wiedzą jednocześnie dokładnie, z czym zmagają się, prowadząc na co dzień swoje biznesy. To właśnie dlatego tak ważna jest możliwość wymiany doświadczeń i osobistego spotkania w jednym miejscu tysięcy ludzi z sektora handlu niezależnego w ramach organizowanego co roku Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu – dodaje Luis Amaral.

Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu jest inicjatywą organizowaną w ramach Akademii Umiejętności Eurocash – największego w Polsce kompleksowego programu edukacyjnego, który wspiera niezależne sklepy detaliczne. W ramach Akademii właściciele i pracownicy sklepów mają dostęp do nowoczesnej platformy e-learningowej, warsztatów i konferencji, dzięki którym mogą poszerzać swoją wiedzę z zakresu zarządzania sklepem spożywczym czy obsługi klienta w oparciu o zmieniające się trendy konsumenckie, korzystać z nowoczesnych form i metod kształcenia oraz wymieniać doświadczenia.

- Tradycyjnie w dniu Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu uroczyście inaugurujemy nowy rok akademicki Akademii Umiejętności Eurocash. To również doskonała okazja, by podsumować dotychczasowe osiągniecia przedsiębiorców. W ubiegłym roku akademickim (2017/18) w szkoleniach, konferencjach i warsztatach wzięło udział ponad 18 tysięcy osób. Z platformy e-learningowej skorzystało natomiast ponad 14 tys. właścicieli i pracowników sklepów. Uruchomiliśmy także studia podyplomowe na SGH poświęcone zarządzaniu przedsiębiorstwem w handlu detalicznym i dziś możemy świętować zdobycie dyplomów wspólnie z 75 absolwentami – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash.

Dla uczestników tegorocznej edycji Kongresu przygotowano serię wystąpień i wykładów z udziałem ekspertów zewnętrznych, znanych osobowości świata nauki i biznesu?. Prof. dr hab. Henryk Mruk (Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu) wskaże, jak nasze codzienne działania wpływają na klientów sklepów. O skuteczną motywację i pobudzenie energii zadba Jakub B. Bączek (trener mentalny kadry narodowej siatkarzy Stephane Antigi – złotych medalistów mistrzostw świata w 2014 r.). Aktualnym tematem dla coraz liczniejszej grupy przedsiębiorców jest ponadto sukcesja – o tym, jak przekazać prowadzony biznes opowie mecenas Małgorzata Rejmer. Sportowiec i przedsiębiorca Rafał Sonik podzieli się swoimi doświadczeniami w zakresie efektywnego łączenia pasji i biznesu. Prof. Rafał Ohme wyjaśni reguły, jakie rządzą naszymi emocjami i rozumem. Kwestią przywództwa zajmie się mówca i mentor Robert Krool. O tym, jak uczynić motywację stylem życia, opowie dr Mateusz Grzesiak. Spotkanie poprowadzą znani dziennikarze sportowi i prezenterzy telewizyjni Włodzimierz Szaranowicz oraz Przemysław Babiarz.

Niezależne małe i średnie sklepy spożywcze pozostają główną siłą polskiego handlu – odpowiadają za ponad 40%[1] rynku FMCG pod względem sprzedaży. W jaki sposób stawić czoła ekspansji dyskontów? Czym konkurować w walce o konsumentów? Na te i inne pytania odpowiada program Akademii Umiejętności Eurocash 2018/2019.

 

[1] Źródło: Nielsen, lipiec 2018, narastająco.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Mały format w wielkiej skali: spotkanie ponad 5 tysięcy przedsiębiorców
W łódzkiej Atlas Arenie trwa Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu: ponad 5 tysięcy właścicieli i pracowników sklepów sieci franczyzowych i partnerskich organizowanych przez Grupę Eurocash bierze udział w największym spotkaniu...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.