09.11.2018 13:30

Patrioci z małych ojczyzn

Co Polacy uważają za przejaw lokalnego patriotyzmu? Według zdecydowanej większości respondentów ogólnopolskiego badania, przeprowadzonego na zlecenie Grupy Eurocash, 5 najbardziej patriotycznych zachowań w stosunku do małej ojczyzny to: troska o najbliższą przestrzeń publiczną, udział w lokalnych wydarzeniach kulturalnych, zaangażowanie w dyskusje nad sprawami lokalnymi, kibicowanie miejscowej drużynie sportowej i robienie zakupów w małym, osiedlowym sklepie. Takie podejście Polaków do patriotyzmu lokalnego potwierdziło się też w zakończonym właśnie konkursie grantowym „Lokalni Herosi”, który zwrócił uwagę na społeczną rolę przedsiębiorców – właścicieli małoformatowych sklepów . Ich klienci w ciągu dwóch miesięcy dokonali przeszło pół miliona zakupów, by zwiększyć szansę swojej wspólnoty na realizację wybranego projektu społecznego. Na granty przyznane w ramach konkursu Grupa Eurocash wyda 1,5 mln zł.

Zachowaniem uznawanym przez badanych Polaków za najbardziej patriotyczne jest dbanie o najbliższą przestrzeń publiczną, jak np. sprzątanie chodników lub sadzenie drzew (77,7% odpowiedzi na tak). Kolejne miejsca zajmują działania, w których respondenci docenili utrzymywanie silnego związku z lokalną kulturą (70,9%), polityką (69,7%) i sportem (66%).  Większość badanych popiera też lokalny patriotyzm gospodarczy, za jaki można uznać robienie zakupów w małych, rodzinnych sklepach blisko domu (61,7%).

– Kobiety nieco częściej niż mężczyźni uważają robienie zakupów w osiedlowych sklepach  za przejaw lokalnego patriotyzmu. Natomiast mężczyźni częściej niż kobiety wybierają udział w konsultacjach społecznych czy debatach dotyczących spraw lokalnych. Wszystkich łączy ogromne przywiązanie do małych ojczyzn, co potwierdzają zarówno przeprowadzone przez nas badania, jak i ogromne zaangażowanie konsumentów w akcję „Lokalni Herosi. 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash, pomysłodawczyni akcji.

 

Wyniki badania opinii przeprowadzonego przy okazji zakończenia konkursu grantowego  „Lokalni Herosi – 100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” są zbieżne z wynikami głosowania w samym konkursie. Najpopularniejsze inicjatywy, które wygrały granty ufundowane przez Grupę Eurocash, są związane z lokalnym sportem, kulturą i przestrzenią wspólną.

Rekordową liczbę głosów zebrał zakup sprzętu kajakarskiego potrzebnego do organizowania bezpłatnych spływów kajakowych dla mieszkańców gmin Trzebiel, Tuplice, Brody Żarskie oraz dzieci z domów dziecka w Żarach i w Lubsku, w woj. lubuskim. Do pomysłodawców trafił grant wielkości 100 000 złotych.

- Na projekt, który zgłosiliśmy wspólnie ze Stowarzyszeniem Przyjaciół Dzieci i Młodzieży "DELFINEK", w głosowaniu internetowym oddano ponad 141 000 głosów i przyznam szczerze nadal ciężko nam w to uwierzyć – mówi Dorota Kardasz, właścicielka sklepu Lewiatan w Olszynie w województwie lubuskim. Grant przeznaczymy na zakup sprzętu kajakarskiego, który pozwoli mieszkańcom gmin Trzebiel, Tuplice i Brody Żarskie, a jednocześnie klientom mojego sklepu w Olszynie, na organizację profesjonalnych spływów. Teraz w końcu będziemy mogli się bliżej poznać i spędzić ze sobą trochę czasu. Sprzęt będziemy też wypożyczać lokalnym organizacjom, szkołom czy domom dziecka – dodaje małżonek Pani Doroty, Marek Kardasz. Skala wsparcia i zaangażowania przekroczyła nasze najśmielsze oczekiwania. Do głosowania na naszą inicjatywę zachęcały lokalne władze i media. Założyliśmy też profil na Facebooku, gdzie można było dowiedzieć się więcej o naszym pomyśle i udostępnić tę informację dalej. Wydrukowaliśmy nawet specjalne plakaty i ulotki, które rozdawane były przez wolontariuszy na lokalnych wydarzeniach. Jestem tym wszystkim ludziom niezmiernie wdzięczny. Teraz będzie okazja do tego, żeby się bliżej poznać i spędzić ze sobą trochę czasu. Już nie mogę się doczekać naszego pierwszego, wspólnego spływu – dodaje.

Łącznie na kontach wszystkich inicjatyw podczas głosowania zostało zgromadzonych 5 316 409 punktów, które ostatecznie wyłoniły zwycięskie inicjatywy lokalne m.in. na: włączenie dzieci autystycznych i ich rodzin do aktywnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej, budowę skateparku, górki saneczkowej i leśnych tras rowerowych, dofinansowanie lokalnych klubów i drużyn sportowych, doposażenie sal gimnastycznych, poprawę warunków na świetlicach, w szkołach i przedszkolach, pomoc jeżom i bezpańskim zwierzętom oraz organizację lokalnych koncertów i festynów. Dofinansowanie od Grupy Eurocash otrzyma 100 inicjatyw ze wszystkich województw w Polsce.

Najwięcej środków wywalczyli mieszkańcy województw: warmińsko-mazurskiego (ok. 190 tys. zł), małopolskiego (ok. 160 tys. zł) oraz kujawsko-pomorskiego i śląskiego (po ok. 150 tys. zł). Konkurs cieszył się tak dużym zainteresowaniem lokalnych społeczności, że nawet ostatni z pomysłów, które zdobyły dofinansowanie, uzyskał ponad 15 tys. głosów. O 100 grantów Eurocash walczyło ponad 400 inicjatyw wspieranych lokalnie m.in. przez organizacje pozarządowe i właścicieli sklepów małoformatowych.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają niemal 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Podobne artykuły