
Ponad 400 małoformatowych sklepów detalicznych z 250 miejscowości przystąpiło do rywalizacji o 1,5 mln zł grantów na rozwój społeczności lokalnych i pomoc osobom, działającym na rzecz ich najbliższego otoczenia. Projekt pod nazwą „Lokalni Herosi –100 inicjatyw przedsiębiorców na 100-lecie niepodległości” został przygotowany przez Grupę Eurocash z okazji 100. rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Przeprowadzone wcześniej badania wykazały, że sklepy małoformatowe są, zwłaszcza w mniejszych miejscowościach, ważnym punktem życia lokalnych społeczności. Potwierdza to też przebieg projektu Eurocash. Codziennie kilkunastu klientów w każdym ze sklepów, które biorą udział w „Lokalnych Herosach”, robi zakupy i zwiększa jednocześnie szansę swojej wspólnoty na wygranie grantu.
- „Małe, lokalne organizacje pozarządowe w Polsce mają energię i pomysły, ale brakuje im funduszy na działanie, dlatego chętnie pozyskują je poprzez proste i niebiurokratyczne konkursy” mówi Łucja Krzyżanowska, członkini zarządu Fundacji Pracownia Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”, patrona merytorycznego konkursu „Lokalni Herosi”.
Na jakie cele szuka się pieniędzy na poziomie lokalnym? Ponad połowa z 403 inicjatyw, które biorą udział w głosowaniu, ma po ich zrealizowaniu służyć dorosłym, a reszta młodzieży i dzieciom. Najpopularniejszym obszarem lokalnej aktywności społecznej jest sport; m.in. organizacja zawodów i treningów, zakup sprzętu i poprawa warunków do uprawiania sportu. Na drugim miejscu znalazł się rozwój przestrzeni wspólnej, czyli np. budowa i doposażenie placów zabaw, plenerowych siłowni, tras rowerowych, wiat do spotkań integracyjnych. Ważnym obszarem dla społeczności lokalnych jest też kultura, gdzie o granty walczą m.in. pomysły służące popularyzacji czytelnictwa książek, doposażeniu centrów kultury, wsparciu amatorskich orkiestr, teatrów i grup tanecznych. Nieco mniej inicjatyw ma służyć pomocy, np. wsparciu osób niepełnosprawnych, poprawie warunków do rehabilitacji i aktywizacji seniorów. Najmniej zgłoszonych pomysłów ma związek z ekologią; np. ochrona pszczół i jeży, pomoc bezdomnym psom i kotom, nasadzanie kwiatów, krzewów i drzew w najbliższej okolicy. Formalnie każda inicjatywa ma równe szanse na zdobycie grantu Eurocash.
Zaledwie co siódma inicjatywa została zgłoszona do „Lokalnych Herosów” przez społeczników z miast wojewódzkich. Najwięcej pomysłów pochodzi z Warszawy – 21, Gdańska – 12 i Wrocławia – 6. Aktywiści z 4 miast wojewódzkich (Szczecin, Bydgoszcz, Kielce i Rzeszów) nie zgłosili do konkursu żadnej inicjatywy. Aż 85% pomysłów zgłoszonych do „Lokalnych Herosów” zrodziło się w mniejszych miastach powiatowych, gminnych i wsiach.
– „Zgłoszenia do konkursu potwierdzają, że życie społeczne w mniejszych miejscowościach i wsiach najczęściej kręci się wokół gminnych ośrodków domów kultury, klubów sportowych, szkół, przedszkoli, bibliotek, ochotniczych strażach pożarnych i sklepów. Widać, że to są najważniejsze miejsca lokalnej aktywności, więc muszą one czasami wspierać i uzupełniać działania organizacji pozarządowych. Pełnią znacznie szersze funkcje niż te, które wynikają z ich nazwy” – mówi Łucja Krzyżanowska. „Konkursy, takie jak „Lokalni Herosi”, dają osobom zaangażowanym społecznie doświadczenie w realizowaniu projektów; wypełnianiu wniosków, rozliczaniu, promowaniu. Pozwalają nabrać odwagi w staraniach o środki z zewnętrznych źródeł, pomagają się promować czy dopracować swoje pomysły” – dodaje.
Działaczom społecznym i właścicielom małoformatowych sklepów, którzy stoją za zgłoszeniami, w krótkim czasie udało się zaangażować tysiące osób do walki o głosy. W ciągu zaledwie trzech tygodni klienci 403 różnych sklepów małoformatowych, wspierających lokalne inicjatywy, zarejestrowali ponad 140 000 paragonów. W zależności od wartości zakupów można przeliczać je na 5 lub 10 głosów oddanych na wybrany projekt. Oznacza to, że każdego dnia średnio 16-17 klientów robi zakupy w swoim sklepie pod szyldem np. Lewiatana, Delikatesów Centrum, Groszku lub abc, a jednocześnie myśli o wykorzystaniu paragonu do pomocy w zdobyciu grantu i zmiany czegoś w swoim otoczeniu. Oprócz paragonów z wszystkie zgłoszone projekty zebrały już niemal 760 000 głosów oddanych przez kliknięcie.
Liczba zgłoszeń do „Lokalnych Herosów” wg województw:
- małopolskie – 46
- mazowieckie – 44
- dolnośląskie – 39
- opolskie – 31
pomorskie – 31 - podkarpackie – 30
- wielkopolskie – 27
- lubelskie – 26
śląskie – 26
- łódzkie – 22
- lubuskie – 19
- kujawsko-pomorskie – 14
podlaskie – 14
warmińsko-mazurskie – 14
- świętokrzyskie – 10
zachodniopomorskie – 10
Najwięcej, bo aż 240 inicjatyw walczy o dofinansowanie do 10 000 zł, co oznacza, że na jeden grant w konkursie przypada niemal 3 chętnych. Nieco trudniej będzie zdobyć wsparcie do 50 000 zł, bowiem tam o każdy z 10 grantów powalczy średnio 13 inicjatyw. O jedną pomoc finansową w wysokości do 100 000 zł rywalizuje aż 35 projektów.
– „Promowanie lokalnego zaangażowania jest podstawą naszego odpowiedzialnego podejścia do prowadzonego biznesu” – mówi Marta Gampf, dyrektor marketingu Grupy Eurocash. – „Wspierając właścicieli sklepów małoformatowych w całej Polsce przyczyniamy się do rozwoju regionów i społeczności lokalnych. Projekt „Lokalni Herosi” jest tego najlepszym przykładem. Kiedy przekazujemy w ręce naszych klientów nowe koncepty detaliczne, projekty edukacyjne, czy technologie, wspierające prowadzenie sklepu, to musimy mieć pewność, że będą one dla nich realnym wsparciem i umocnią ich pozycję na rynku. Podobny cel przyświecał nam, gdy pracowaliśmy nad koncepcją „Lokalnych Herosów”. Udział w akcji miał wzmocnić relacje współpracujących z nami przedsiębiorców wśród ich konsumentów, na terenie ich małych ojczyzn. Skala zgłoszeń i liczba paragonów pokazuje, że cel ten został osiągnięty. Projekt przełożył się na wzrost rozpoznawalności przedsiębiorców w okolicy, poprawę wizerunku oraz sprzedaży” – dodaje Marta Gampf.
Głosowanie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl potrwa do 14 października br. Wyniki będą znane do 9 listopada tego roku.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 14 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Podobne artykuły