Wygoda przede wszystkim. Jak dopasować sklep i ofertę do trendu convenience?

W badaniu Smart Insights w 2022 r. aż 83 proc. konsumentów deklarowało, że wygoda podczas zakupów jest obecnie ważniejsza niż pięć lat temu [1]. Trend conveniece zyskuje coraz większą popularność, także w Polsce. Klienci oczekują od sklepów czegoś więcej, niż tylko najlepszej ceny – liczy się także szybkość zakupów i możliwość załatwienia kilku spraw w jednym miejscu. Jakie zmiany w duchu convenience możesz wprowadzić w swoim sklepie? Odpowiadamy.

Lokalne sklepy konkurują na rynku już nie tylko z supermarketami czy dyskontami, ale od kilku lat także z handlem e-commerce. Jednocześnie sytuacja gospodarcza w kraju sprawia, że coraz więcej osób oszczędza, zmniejszając częstotliwość zakupów i kupując mniej. Aby przyciągnąć nowych lub utrzymać grono stałych klientów, sklepy muszą wyjść naprzeciw ich potrzebom i – oprócz atrakcyjnych cen – zaoferować także dodatkowe korzyści.

Convenience to odpowiedź na nowe wymagania konsumentów. Trend ten dąży do zwiększania szeroko pojętej wygody zakupowej klientów: od kas samoobsługowych, poprzez szeroką ofertę produktów gotowych, takich jak hot dogi czy kawa, aż po usługi dodatkowe, np. możliwość wysyłki paczek. Niektóre z tych rozwiązań nie wymagają dużego nakładu pracy ani finansów z Twojej strony i łatwo zaimplementować je w placówce. Wiele gotowych narzędzi dostarcza także Grupa Eurocash.

Convenience w Twoim sklepie – jakie zmiany warto wprowadzić?

  • Kasy samoobsługowe: pozwalają przyspieszyć zakupy, usprawnić obsługę i zminimalizować kolejki. Możliwość płatności kartą lub telefonem to duże udogodnienie – w dzisiejszych czasach coraz rzadziej nosimy w portfelu gotówkę. Takie kasy pozwalają także na łatwe zeskanowanie aplikacji lojalnościowej lub wpisanie numeru telefonu, na który zarejestrowane jest konto. Coraz więcej sklepów lokalnych oferuje kasy samoobsługowe, więc warto zastanowić się nad wprowadzeniem ich także w swojej placówce. Ich liczba zależy od natężenia ruchu i ilości wolnego miejsca do zagospodarowania w sklepie. Więcej o kasach samoobsługowych znajdziesz tutaj.
  • Programy lojalnościowe: w poszukiwaniu najkorzystniejszych ofert konsumentom pomagają mobilne aplikacje lojalnościowe. Można w nich zbierać punkty, a następnie wymieniać je na zniżki czy darmowe produkty, albo zyskać dostęp do specjalnych cen, dostępnych tylko dla członków programów. Dla sieci franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash dostępne są programy lojalnościowe i aplikacje – to najlepszy sposób na budowanie lojalności konsumenckiej i utrzymanie grona stałych klientów. Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.
  • Atrakcyjny asortyment: w sklepach typu convenience klienci poszukują kilku kategorii produktowych, o które warto zadbać, kompletując asortyment. Należą do nich m.in. produkty impulsowe, które najlepiej umieścić w strefie przykasowej, artykuły śniadaniowe czy gotowe dania do podgrzania. Coraz więcej placówek wprowadza do swojej oferty także ciepłe posiłki dostępne na miejscu, takie jak hot dogi i zapiekanki, a także napoje. Dzięki temu klienci mogą wstąpić po kawę w drodze do pracy lub zjeść coś ciepłego bez gotowania.
  • Dłuższe godziny otwarcia: klienci cenią sobie możliwość zrobienia zakupów o dowolnej porze, często wcześnie rano, jeszcze przed pracą, a czasami późnym wieczorem, kiedy wybierają się na spotkanie towarzyskie czy potrzebują kupić coś na kolację. Sprawdź, w jaki sposób kształtuje się ruch w ciągu dnia i dostosuj godziny otwarcia sklepu.
  • Dodatkowe usługi: Twoi klienci na pewno docenią możliwość załatwienia kilku spraw przy okazji robienia zakupów, np. nadania lub odebrania paczki, opłacenia rachunków czy wypłacenia gotówki. Szybkość i wygoda – tego poszukują konsumenci, dlatego warto wprowadzić kilka dodatkowych usług do swojej placówki, aby przyciągnąć nowych klientów i zwiększyć sprzedaż. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, przeczytaj ten artykuł.

Convenience w Twoim sklepie – korzyści dla placówki

Konsumenci, którzy cenią sobie wygodę i szybkość zakupów, będą wdzięczni, jak weźmiesz pod uwagę ich potrzeby i dostosujesz do nich swój sklep. W ten sposób zbudujesz ich lojalność, dzięki czemu będą wracać po kolejne zakupy właśnie do Twojej placówki. Jeśli zapewnisz im dodatkowe korzyści, takie jak np. usługi paczkowe, masz szansę zwiększyć sprzedaż – odbierając przesyłkę, klienci chętnie zrobią przy okazji zakupy, oszczędzając tym samym czas.

[1]https://www.dlahandlu.pl/technologie-i-wyposazenie/co-to-znaczy-convenience-sklep-musi-konkurowac-nie-tylko-cena,106622.html

Podobne artykuły