24-11-2020

24/11/2020

Wegerewolucja: jak rośnie sprzedaż produktów wege i jak na tym skorzystać w sklepach niezależnych?

Rośnie spożycie produktów roślinnych. Wg danych z raportu „Rozwój Kultury Kulinarnej w Polsce 2010-2020” przygotowanego na zlecenie Pyszne.pl weganizm i wegetarianizm to jedne z najsilniejszych trendów wypływających na zwyczaje żywieniowe u Polaków w ostatniej dekadzie. Coraz więcej osób przechodzi na kuchnię wegetariańską albo wegańską. Idea diety roślinnej popularna jest szczególnie wśród osób młodych 18-24-latków i mieszkańców dużych miast.[1]

Z kolei badania przeprowadzone przez Ipsos wskazują, że rośnie liczba osób, które deklarują, że nie jedzą pewnych rodzajów mięsa, a wśród jedzących mięso 18% stara się je ograniczać.[2] Produkty wege stają się coraz bardziej popularne nie tylko wśród wegetarian, ale również wśród flexitarian, czyli osób ograniczających mięso. Czy zatem warto zainwestować w wege asortyment?

Trendy żywieniowe

Coraz więcej konsumentów zaczyna zwracać uwagę na swoją dietę. Część osób stara się ograniczyć spożywanie produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz produktów roślinnych. Przekłada się to nie tylko na zwiększone spożycie warzyw i owoców. Coraz bardziej popularne jest dodawanie do diety ziół, nasion, zbóż oraz innych produktów roślinnych. Wydaje się, że epidemia koronawirusa jeszcze bardziej wyostrzyła ten trend. Według danych zgromadzonych przez firmę Mintel blisko ¼ Polaków twierdzi, że od początku epidemii spożywa więcej warzyw i owoców.[3]

Żywność i napoje roślinne postrzegane są jako naturalne i pożywne, 73% Polaków uważa, że składniki pochodzenia roślinnego mogą mieć właściwości zdrowotne. Dodatkowo warto podkreślić, że 54% Polaków uznaje związany z tym argument ekologiczny: produkcja żywności roślinnej jest lepsza dla środowiska niż mięso i nabiał.[4] Powoduje to, że konsumenci coraz częściej szukają substytutów mięsa i nabiału w wysokobiałkowych produktach wege.

W rzeczywistości przekłada się to na większe spożycie produktów roślinnych nie tylko
u zdeklarowanych wegetarian, ale również wśród konsumentów, którzy nie zrezygnowali całkowicie z produktów pochodzenia zwierzęcego.

Duże zainteresowanie żywnością i napojami pochodzenia roślinnego powoduje, że mogą one trafić do szerokiego grona konsumentów.

Czytaj też: Zadowolony konsument – 5 najważniejszych trendów w 2020 roku

Sprzedaż produktów bio

Dane zgromadzone przez agencję badawczą Nielsen potwierdzają rosnący trend sprzedaży produktów bio w Polsce. Na koniec pierwszego półrocza 2020 roku sprzedaż ta wyniosła 393 mln i była o 28% wyższa w porównaniu do wyniku sprzedaży pierwszego półrocza 2019 roku.[5]

Wspomniane wyżej wyostrzenie się trendów związanych z większym dbaniem o zdrową dietę spowodowane epidemią COVID-19 ma również swoje potwierdzenie w sprzedaży. Według Nielsena 10% polskich konsumentów przyznaje się, że od czasu rozprzestrzenienia się koronawirusa kupuje więcej produktów BIO, a 2% wskazało, że dopiero po wybuchu epidemii zaczęło sięgać po wspomniany asortyment.[6]

Dane za pierwsze półrocze 2020 roku wskazują, że trzy najważniejsze grupy kategorii produktów bio to jedzenie dla niemowląt (wartość sprzedaży 96,7 mln, +19,8% rok do roku), nabiał (wartość sprzedaży 93,6 mln, +0,1% RdR) i mleka/napoje roślinne (wartość sprzedaży 34 mln, +93,6%*[PM1] [NS2] ). W koszyku bio jedzenie w słoiczkach dla niemowląt stanowi 14,5% wartości sprzedaży, jogurty 11,9%, a mleka roślinne 8,7%. Znaczny jest również udział w koszyku bio napojów (soków, nektarów i napojów bezalkoholowych: - 6,6% i mleka modyfikowanego dla dzieci – 4,9% wartości sprzedaży koszyka BIO).[7]

W drugim kwartale 2020 r. w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej Nielsen odnotował również wielki wzrost sprzedaży takich bio produktów roślinnych jak mąki +116%, oleje roślinne + 37%, pasty/koncentraty pomidorowe +79% i ryż +221%.[8]

Dlaczego produkty roślinne stają się tak popularne?

Specjaliści z Nielsena analizując trendy wspierające rozwój oferty produktów BIO, w tym roślinnych, wskazują na cztery główne elementy:

  1. Wzrost znaczenia zdrowych produktów w diecie – wybieramy naturalne, czyste, odżywcze, wzmacniające odporność produkty; popularne stają się potrawy wywodzące się z kuchni roślinnej, rośnie popularność stron i portali poświęconych tematyce zdrowego i świadomego odżywiania.
  2. Wzrost świadomości konsumenckiej – wybieramy produkty o wiadomym pochodzeniu, których produkcja, uprawa jest przyjazna dla środowiska naturalnego.
  3. Coraz powszechniejsze stosowanie specjalnych diet – bez laktozy, bez mięsa i odpowiedź rynku w postaci stale rosnącej oferty produktów typu lactose free, wegańskie kiełbaski, wegańskie burgery, wegańskie sery, jogurty, napoje roślinne.
  4. Lokalność – wspieranie lokalnych przedsiębiorców, kupowanie od lokalnych rolników.[9]

W co warto zaopatrzyć półki sklepowe?

Paleta produktów roślinnych jest przeogromna i stale się powiększa. Napoje roślinne, jeszcze niedawno ograniczały się do tzw. mleka sojowego. Dzisiaj wg organizacji ProVeg Polska na polskim rynku dostępnych jest 90 rodzajów napojów roślinnych, a ich sprzedaż stale rośnie.[10]
Z pewnością jest to kategoria, w którą warto zainwestować, podobnie jak w roślinne alternatywy produktów mlecznych – szczególnie jogurty, sery i śmietany. Warto dodać, że na rynku dostępnych jest coraz więcej tego typu produktów syngowanych zarówno przez znane, globalne marki, jak i produkowanych przez lokalne manufaktury.

Warto również przyjrzeć się bliżej kategorii wege soków i napojów. Próby ograniczenia cukru w diecie mają swoje odzwierciedlenie również przy wyborach soków i napojów owocowych. Konsumenci chętniej sięgają po napoje roślinne, jak smoothie, koktajle warzywne, owocowe typu bio, pozbawione dodatków cukru. Zyskują również napoje roślinne na bazie herbat, wyciągów roślinnych wzbogacone dodatkiem warzyw i owoców.[11]

Nie należy również zapominać o modnych i zyskujących coraz większe uznanie wege daniach funkcjonalnych – gotowych posiłkach wege, zarówno tych inspirowanych kuchnią azjatycką czy indyjską, jak i rodzimej odmianie wege kotleta schabowego.

Warto dodać, że również Parlament Europejski stara się aktualizować swoje prawo w nawiązaniu do trendów i zwyczajów rynkowych – ostatnio odrzucono propozycję zakazu nazywania produktów bezmięsnych podobnie do ich mięsnych odpowiedników. Zatem amatorzy kuchni roślinnej dalej mogą szukać na półkach wegeburgerów i parówek sojowych.[12]

Poza rosnącą popularnością produktów wege eksperci rynkowi zwracają uwagę na jeszcze jeden ważny element. W miarę wzrostu liczby odbiorców oraz znaczenia i udziału żywności i napojów pochodzenia roślinnego w codziennej diecie konsumentom nie będzie wystarczało jedynie roślinne pochodzenie produktów. W jeszcze większym stopniu będą szukać produktów, które pochodzą z upraw zrównoważonych, lista ich składników jest krótka, prosta i rozpoznawalna.[13]

Też Cię zainteresuje Zaufanie do źródeł żywności w epoce greenwashingu i koronawirusa

Inwestycja w poszerzanie asortymentu sklepu o produkty roślinne wydaje się zatem nie tylko wychodzeniem naprzeciw konsumentom o wysublimowanych potrzebach, ale koniecznością rynkową.

[1] https://haps.pl/Haps/7,168152,26358458,wegetarianie-w-polsce-rosna-w-sile-raport-i-dane-pyszne-pl.html

[2] Ipsos, Trendy w zwyczajach żywieniowych Polaków, Edycja 2019, Raport syndykatowy

[3] Mintel, The Future of plant-based diets depends on flexibility, May 2020, p.6, 25

[4] Ibidem, p.6

[5] Nielsen Webinar, Produkty BIO zdrowo rosną, 30/07/2020

[6] Nielsen, Syndicated Report, Shopper Shifts to New Normal, 2020

[7] Nielsen Webinar, Produkty BIO zdrowo rosną, 30/07/2020, s.9-10, * - wzrost sprzedaży w porównaniu do danych sprzedażowych za pierwsze półrocze 2019

[8] Nielsen Webinar, Produkty BIO zdrowo rosną, 30/07/2020, za: Panel Handlu Detalicznego Nielsen, zmiana wartości sprzedaży rok do roku dla rynku Total Poland (z dyskontami), dla kategorii: Tłuszcze, Mąki, Ryż, Przeciery pomidorowe, Q2’20 vs YA.

[9] Nielsen Webinar, Produkty BIO zdrowo rosną, 30/07/2020, s.17-37

[10] https://www.portalspozywczy.pl/mleko/wiadomosci/mleczna-sroda-roslinne-alternatywy-kusza-producentow-nabialu,174591.html

[11] Mintel, “Veggie juice has room to grow”, 8.09.2020

[12] https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/wegeburger-kto-moze-uzywa-tej-nazwy

[13] Mintel, The Future of plant-based diets depends on flexibility, May 2020

       

Podobne artykuły