23-12-2019

23/12/2019

Jak zdobyć lojalnego konsumenta? Poznaj siłę programów lojalnościowych

Rynek, widziany okiem konsumenta to setki tysięcy zakupowych ofert. Ich atrakcyjność zależy od wielu czynników, choćby od mody, potrzeb, cen i przyzwyczajeń. Jednocześnie, jak podkreślają specjaliści od marketingu, wierność danej marce czy przywiązanie do określonych produktów, nie należą do wartości stałych[1]. Konsument może lubić sklep niedaleko domu, ale jeśli kawałek dalej odkryje ciekawszy dla niego asortyment, bez wahania porzuci miejsce, gdzie dotąd robił większość zakupów. Dlatego też coraz większe znaczenie mają programy lojalnościowe, dzięki którym oferta na stałe gości w portfelu klienta, przyjmując postać specjalnej karty, albo też towarzyszy mu jako aplikacja w smartfonie. Przede wszystkim jednak, kupując w określonym sklepie czy też sieci sklepów, konsument może liczyć na dodatkowe korzyści - wymierne i takie, które maja wymiar ponadmaterialny.

Programy lojalnościowe, w których wartością jest  wygoda i oszczędność

Plastikowa karta, dla tradycjonalistów czy aplikacja dla bardziej mobilnych klientów, pozwalają z kolei podbić serca tych, którzy lubią planować zakupy i oszczędzać. Przykładem może tu być Delikarta, dostępna dla klientów Delikatesów Centrum.

Delikarta – benefity czekają w sklepie i w internecie

Dzięki Delikarcie konsumenci mogą nie tylko liczyć na promocje, ale i przy okazji poczuć się wyróżnionym,  co na pewno wprawi ich w lepsze samopoczucie. Wiele produktów mogą kupić taniej niż pozostali klienci, ponieważ właśnie dla posiadaczy Delikarty przy poszczególnych towarach widnieją niższe ceny, specjalnie dla nich organizowane są również dedykowane promocje. Do założenia Delikarty wystarczą tylko cztery proste kroki, zaś obsługa konta jest niezwykle intuicyjna To także wiąże konsumenta z marką.

Dodatkowe korzyści wynikające z członkostwa w programie daje konto, do którego użytkownik ma dostęp poprzez stronędelikarta.pl oraz Aplikację Mobilną Delikatesy Centrum. Obydwa te kanały w istotny sposób rozszerzają funkcjonalności Delikarty. Można w nich m.in. aktywować dedykowane promocje czy sprawdzić swoją historię zakupów. W aplikacji na użytkowników Delikarty czekają również kupony.

Delikarta umożliwia także monitorowanie oszczędności. Logując się do swojego konta, użytkownik może sprawdzać ile udało mu się oszczędzić na poszczególnych zakupach. To doskonała forma pozytywnej motywacji i zarazem zachęty do trwania w lojalności wobec marki.

Dla użytkowników istotna jest wygoda. Dlatego Aplikacja Mobilna Delikatesy Centrum pozwala na tworzenie własnych list zakupowych, w tym dodawanie produktów do listy zakupowej z poziomu gazetki czy przepisów, co zdecydowanie ułatwia planowanie zakupów. Warto zaznaczyć, że programy lojalnościowe wykorzystujące Internet  to trend, który cieszy się coraz większą popularnością.

Przeczytaj też: Mobilny handel przenika się z tradycyjnym

Programy lojalnościowe oparte o poczucie wspólnoty i przynależności

Duży Ben, sieć supermarketów alkoholowych, buduje lojalność klientów na wiele sposobów. Stworzony dla sieci program lojalnościowy zawiera pojęcie wspólnoty w samej nazwie - „Ekipa Dużego Bena”.

Program lojalnościowy ma oczywiście aspekty praktyczne. Pozwala zbierać punkty za zakupy w sklepach i umożliwia korzystanie z niższych cen i ofert promocyjnych. Elementem programu jest też aplikacja mobilna, która umożliwia znalezienie najbliższego sklepu sieci i przegląd asortymentu w telefonie, czyli nawet bez wstawania z kanapy.

Czym swoich klientów przyciąga Duży Ben?

Ważna jest i atmosfera panująca w sklepach tej sieci. Można liczyć na fachową poradę, degustację i wiadomości o wszelkich nowinkach rynkowych.

Poczucie wspólnoty wokół Dużego Bena budują także hasła reklamowe, których treść nawiązuje do wspólnego imprezowania, czerpania przyjemności z życia towarzyskiego czy pogodnego delektowania się różnymi gatunkami alkoholu.

Działania w sieci mocno wspomagają budowanie lojalności Duży Ben mocno stawia na komunikację w mediach społecznościowych. Konkursy, pełne humoru nawiązania do aktualnych wydarzeń sportowych, kulturalnych, kalendarzowych (np. początek roku akademickiego), inicjatywy ekologiczne (akcja sprzątania kapsli w Poznaniu nad Wartą), wreszcie sporo wiadomości o różnych, wartych spróbowania gatunkach alkoholu, to dobra forma budowania lojalności i zaangażowania użytkowników social mediów.

5. Program lojalnościowy Kontigo – jak zawalczyć o nowych klientów?

Poczucie wspólnoty wykorzystuje również sieci sklepów kosmetycznych Kontigo w swoim programie lojalnościowym KontigoTEAM.  Uczestniczki programu otrzymują stałą zniżkę 10 proc. na pierwsze zakupy, a także prezent w postaci bonusu w wysokości 10 zł. Klubowiczki otrzymują rabaty w wysokości do 50 proc. ceny na kilkaset różnych kosmetyków dostępnych w ofercie sklepu. Co ważne, w tej grupie znajdują się produkty do makijażu i pielęgnacji różnych marek. To idealny sposób na wypróbowanie nowości i sprawdzenie aktualnych trendów w makijażu.

Potencjał programów lojalnościowych

Wiadomo już, że pewne cechy ludzkie się nie zmieniają. Lubimy kolekcjonować, rywalizować, oszczędzać nawet małe sumy, wyróżniać się spośród tłumu, ale i szukać towarzystwa. Ta wiedza zawsze może stać się źródłem nowych pomysłów i lepszej sprzedaży. W prognozowaniu trendów coraz większy nacisk kładzie się też na technikę i możliwości aplikacji mobilnych oraz mediów społecznościowych, ponieważ coraz więcej osób właśnie tutaj szuka odpowiedzi, jak zaspokoić swoje konsumenckie potrzeby. Programy lojalnościowe odpowiadają na te potrzeby.

Z badania „Przyszłość Zakupów 2030”, zrealizowanego przez Comarch i Kantar TNS[2] wynika, że już ponad 70% Polaków bierze udział w którymś z programów lojalnościowych[3]. To jednak, jak podkreślają badacze, nie jest równoznaczne z tym, że lojalność konsumenta można zdobyć raz na zawsze.. Znając potrzeby i oczekiwania konsumentów, które programy lojalnościowe pozwalają nam poznać, możemy w tej trudnej walce osiągnąć sukces i o tym właśnie warto pamiętać.

Akcje promocyjne  i lojalnościowe oparte na grywalizacji, czyli dla kolekcjonerów i pasjonatów gier

Pasję kolekcjonerską odkrywa się zazwyczaj w dzieciństwie, ale tak naprawdę nigdy się z niej nie wyrasta. Dlatego też ogromnym powodzeniem cieszą się wszelkie programy, oparte o zbieranie punktów. Nieodzowny jest w takim programie także element gry, bo za dotarcie do celu, czyli osiągnięcie określonej ilości punktów, czeka nagroda.

Warto przeczytać: 5 sprawdzonych sposobów, jak ograniczyć koszty stałe i podnieść rentowność swojego sklepu

Grywalizacja – termin, który trzeba znać

Ten trend wydaje się na rynku dość silny, a specjaliści wróżą mu znakomitą przyszłość. Powstał nawet termin „grywalizacja”[4].Co oznacza? To połączenie gry i rywalizacji, czyli termin, który nazywa trend na rynku konsumenckim. Sprawia on, że chętnie zbieramy różnego rodzaju punkty, zdrapki, które potem zamieniamy na różnego rodzaju benefity, jak zniżki, bilety do kina lub inne nagrody. Najprostszym, popularnym i zawsze działającym sposobem na powracających klientów są akcje promocyjne takie jak loterie. Dobrym przykładem jest tutaj urodzinowa loteria Lewiatana https://loteria.lewiatan.pl/, w której klienci grają paragonami i mają szanse na zdobycie atrakcyjnych nagród. Ponieważ nagrody są postrzegane jako rzeczywiście wartościowe i osiągalne, klienci są zachęcani do świętowania wraz z Lewiatanem, dochodzi tu też świadomość kilku dekad wspólnej historii, co z pewnością buduje  poczucie bliskości i lojalności wobec brandu.

Programy lojalnościowe  nie tylko budują markę wzmacniają lojalność klientów. Często są także dodatkową zachętą do zrobienia zakupów w wybranej placówce. Jak pokazują badania ARC Rynek i Opinia blisko 60 proc.[5] w tym najaktywniejsi są uczestnicy programów organizowanych przez sieci spożywcze i drogeryjne. Patrząc na te dane wciąż warto organizować konkursy i wdrażać programy lojalnościowe, które nie tylko będą cieszyć się popularnością naszych klientów ale i zwiększą obroty sklepu. Jak wskazują badania z roku na rok zwiększa się odsetek internautów kupujących online. W 2019 już blisko 62% internautów[6] robi zakupy w sieci, a niemal co czwarty Polak online kupuje artkuły spożywcze[7], ale temu tematowi przyjrzymy się bardziej w kolejnych naszych artykułach.

[1] https://marketerplus.pl/ebook/raport-programy-lojalnosciowe-2019.pdf

[2] Raport firmy COmarch i TNS http://www.przyszlosc-zakupow.comarch.pl

[3] https://marketerplus.pl/ebook/raport-programy-lojalnosciowe-2019.pdf

[4] https://marketerplus.pl/eb i ook/raport-programy-lojalnosciowe-2019.pdf

[5] Dane pochodzą z raportu Monitor Programów Lojalnościowych ARC Rynek i Opinia cytowanego przez Portal Spożywczy.pl

[6] Raport Gemius „E-commerce w Polsce 2019”, czerwiec 2019

[7] Badania HX Study agencji Starcom dotyczące zakupów spożywczych w sieci. Cytowane za portalem dlahandlu.pl

       

Podobne artykuły