Recykling najpopularniejszych sklepowych opakowań

Recykling najpopularniejszych sklepowych opakowań

Dbanie o środowisko to już nie biznesowy atut, a standard – coraz bardziej szczegółowo regulowany krajowymi ustawami i międzynarodowymi dyrektywami. Działania na rzecz ekologii nie są już jedynie domeną wybranych organizacji pozarządowych. To obowiązek dotyczący zarówno osób prywatnych, jak i przedsiębiorstw. Dobrze jest zatem dowiedzieć się, jakiego rodzaju opakowania zwykle spotykamy w sklepach detalicznych i czy nadają się one do recyklingu. Mając taką wiedzę, przedsiębiorca może edukować też swoich klientów i odpowiedzialnie zarządzać asortymentem swojej placówki.

Odpowiedzialny biznes a plastik

To tworzywo wciąż pozostaje jednym z najpopularniejszych sposobów pakowania produktów. Jest wytrzymałe i lekkie, co czyni je chętnie wykorzystywanym materiałem przy zabezpieczaniu produktów spożywczych, a także chemii gospodarczej czy kosmetyków. Ma kilka rodzajów, z których większość (ale nie wszystkie!) nadaje się do ponownego przetworzenia. Plastiki trafiają do żółtych koszy na śmieci, razem z aluminium i metalem, i dzielą się na[1]:

  • Plastik nr 1, czyli PET – wykorzystywany najczęściej do produkcji przezroczystych butelek na napoje. Jest to plastik w 100% nadający się do odzysku;
  • Plastik nr 2, czyli HDPE – tworzywo o dużej gęstości, wykorzystywane do produkcji butelek na detergenty, niemowlęcych butelek na mleko i zabawek. To tworzywo termoplastyczne, trwałe i nieprzezroczyste. Świetnie nadaje się na odzysk;
  • Plastik nr 3, czyli PVC – giętki polimer, wykorzystywany do produkcji folii spożywczej, basenowych zabawek czy zasłon prysznicowych. Nie nadaje się on do recyklingu;
  • Plastik nr 4, czyli LDPE – używa się go do produkcji toreb na zakupy, folii bąbelkowej, a także wodoodpornej wyściółki kubków do kawy czy kartonów z mlekiem. Jego recykling jest trudny, zatem najczęściej trafia on na wysypisko śmieci;
  • Plastik nr 5, czyli PP – zwykle wytwarza się z niego pojemniki na jogurt, ser czy masło, a także pudełka śniadaniowe. To materiał nadający się do recyklingu, ale jest to zależne od wielu czynników. Warto jednak umieszczać go w żółtych koszach i zwiększyć szanse na ponowne wykorzystanie;
  • Plastik nr 6, czyli PS – kojarzony z popularnym styropianem, wykorzystywany także do produkcji kubków na kawę, kubków styropianowych czy tacek na wynos. Nie jest przyjmowany przez zakłady recyklingu;
  • Plastik nr 7, czyli OTHER – to często mieszanki materiałów, nienadające się do recyklingu.

Odpowiedzialny biznes a aluminium

To materiał, który doskonale nadaje się do recyklingu, a co ciekawe – można przetwarzać go dowolnie dużo razy, bez utraty jakości surowca. Używany jest do produkcji puszek na napoje lub konserwy[2].

Odpowiedzialny biznes a Tetra Pak

Materiał ten jest bardzo często wykorzystywany do opakowań na napoje. Składa się z trzech materiałów – papieru, polietylenu i aluminium. Można go wrzucać do żółtych pojemników na odpady przeznaczone do recyklingu[3].

Odpowiedzialny biznes a szkło

Szkło to bardzo popularny materiał, wykorzystywany do produkcji opakowań na napoje czy konserwy warzywne. Można go przetworzyć bez wielkich strat dla surowca. Do recyklingu nadają się nie tylko butelki, słoiki i szklane pojemniki po kosmetykach, ale też szyby, lustra i szklanki (poza ceramiką i fajansem)[4]. Szklane odpady trafiają do zielonych pojemników na śmieci.

Odpowiedzialny biznes a papier

To tworzywo, które jak najbardziej nadaje się do recyklingu. Należy jednak pamiętać, by do niebieskiego pojemnika nie wrzucać papieru wilgotnego i takiego, który miał kontakt z żywnością, a także zawierającego ślady chemiczne czy budowlane. Do ponownego przetworzenia nada się zatem papier pochodzący z takich artykułów jak: gazety, książki z miękkimi okładkami, kartony, ulotki czy papier biurowy. Należy pamiętać o uprzednim pozbyciu się elementów metalowych lub plastikowych[5].

Odpowiedzialny biznes a bioodpady

Bioodpady to części roślin, nadające się na kompost. Wrzuca się je do brązowych pojemników, co istotne – luzem, bez worka. Co ważne, do bioodpadów nie zalicza się kości czy mięsa – nie powinny one zatem trafiać do wspomnianych koszy[6].

Odpowiedzialny biznes a odpady zmieszane

Kategoria odpadów zmieszanych obejmuje wszelkie pozostałe śmieci, nie podlegające segregacji, takie jak resztki zwierzęce czy np. zużyte papierowe ręczniki. Do pojemników przeznaczonych na odpady zmieszane wrzuca się to, czego nie można odzyskać w procesie recyklingu, oczywiście z wyłączeniem wszelkich odpadów niebezpiecznych.

Odpowiedzialny biznes – czemu warto znać się na recyklingu?

Znajomość zasad segregowania i przetwarzania śmieci to dla przedsiębiorcy nie tylko ułatwienie w zarządzaniu sklepowymi odpadkami, ale też świetne narzędzie budowania swojego wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy (Zobacz tekst: Jak wzmocnić wizerunek odpowiedzialnego przedsiębiorcy?). Możemy bowiem zarówno edukować klientów, jak i ułatwiać im utylizację bardziej skomplikowanych śmieci, jak baterie, żarówki czy mała elektronika. Są to odpadki, które mają szansę na przetworzenie, jeżeli wrzuci się je do odpowiedniego pojemnika. Ustawienie takiego kontenera przy sklepie nie tylko wzmocni odpowiedzialną postawę klientów, ale także doda kolejny pretekst do odwiedzenia placówki!

 

 

 

 


[1] https://swiatoze.pl/7-twarzy-plastiku-dowiedz-sie-z-czym-masz-do-czynienia/https://plasticoceans.org/7-types-of-plastic/. Dostęp 16.08.2021.

[2] http://www.recykling.pl/recykling/index.php/y/odpady/111/o/10. Dostęp 16.08.2021.

[3] https://mpgo.krakow.pl/segregacja/jak-prawidlowo-segregowachttps://www.tetrapak.com/en-pl/sustainability/recykling-w-polsce. Dostęp 16.08.2021

[4] https://naszesmieci.mos.gov.pl/materialy/artykuly/144-jakie-odpady-do-recyklingu. Dostęp 16.08.2021.

[5] Ibidem.

[6] https://portalkomunalny.pl/odpady-biodegradowalne-co-to-jest-i-gdzie-je-wyrzucac-bioodpady-2020-poradnik-407825/. Dostęp 16.08.2021

 

Tarcza antykryzysowa i jej ułatwienia dla pracodawców
Tarcza antykryzysowa i jej ułatwienia dla pracodawców
29-04-2020

Panująca epidemia COVID-19 wpływa na życie całego społeczeństwa. Szczególna odpowiedzialność spada w tych dniach na tych przedsiębiorców, którzy jednocześnie są pracodawcami. Główną bolączką jest oczywiście zapewnienie środków na wypłatę wynagrodzeń i utrzymanie stanu zatrudnienia. W tym zakresie...

Czytaj więcej →
Ograniczenie handlu w niedziele w 2022 r. – nowelizacja ustawy
Ograniczenie handlu w niedziele w 2022 r. – nowelizacja ustawy
21-01-2022

Z dniem 1 lutego 2022 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Ma ona na celu uszczelnienie przepisów dotyczących zakazu handlu w niedziele, aby m.in. uniemożliwić prowadzenie sprzedaży w siódmym dniu tygodnia tym placówkom, które świ...

Czytaj więcej →
Polacy bardziej niepokoją się o swoje finanse niż jeszcze pół roku temu – wynika z badania przeprowadzonego przez EY Polska
Polacy bardziej niepokoją się o swoje finanse niż jeszcze pół roku temu – wynika z badania przeprowadzonego przez EY Polska
01-12-2020

Epidemia i tygodnie przymusowej izolacji zmieniły nasze podejście do tego, co jest ważne w naszym życiu. Oczywiście można się spierać o to, czy zmiany wprowadzone pod wpływem epidemii COVID-19 są krótko, czy długofalowe. Jednak, jak pokazują wyniki badania EY Polska, ponad 1/3 badanych boryka się ze...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl