Jesień to nie tylko sezon opadających liści i spadających temperatur. To również czas zmian potrzeb konsumenckich, a tym samym doskonały moment, aby odświeżyć wystrój sklepu spożywczego i przyciągnąć uwagę klientów. Wprowadzając jesienne kolory na sklepowe półki, możesz wykorzystać siłę psychologii koloru. Dzięki temu skutecznie wpłyniesz na decyzje zakupowe klientów i stworzysz przestrzeń, która zachęca do zakupów. W tym artykule podpowiemy, jak to zrobić.
Liczne opracowania pokazują, że kolory mają silny wpływ na nasze emocje i zachowanie, w tym również decyzje zakupowe. W badaniu „Wpływ koloru na marketing” („Impact of color on marketing”)1 przeprowadzonym na Uniwersytecie Winnipeg w Kanadzie dowiedziono, że między 60% a 90% decyzji konsumenckich podejmowanych jest na podstawie koloru produktu. Odpowiedni dobór barw i atrakcyjna ekspozycja mogą nie tylko przyczynić się do wyróżnienia wybranych artykułów spożywczych, ale także pozytywnie wpłynąć na nastrój klienta. A klient będący w dobrym humorze lepiej oceni zakupione produkty i samo doświadczenie zakupowe.
Wpływ kolorów na decyzje zakupowe
Zanim atmosferę zdominują szarość i plucha, jesienna aura obfituje w odcienie czerwieni, pomarańczu, brązu czy złota. Te kolory kojarzą się z komfortem, ciepłem, obfitością i energią, dlatego doskonale nadadzą się do wykorzystania w aranżowaniu sezonowej przestrzeni handlowej. Na początek warto dowiedzieć się, co oznaczają:
• Czerwony – kolor działania. Kojarzy się z miłością, pasją, emocjami. Skutecznie przykuwa wzrok i zachęca do podjęcia spontanicznej decyzji. Idealnie nadaje się do komunikatów „call-to-action”, czyli zachęcenia do działania.
• Żółty – kolor radości. W marketingu używany jest w celu wywołania u konsumentów radości, beztroski, jak też informowania o aktualnych promocjach.
• Pomarańczowy – kolor zabawy. Łączy w sobie energię i optymizm. To kolejna barwa często wykorzystywana w reklamie do sygnalizowania okazji.
• Brąz – kolor stabilności. Ze względu na związek z ziemią, kojarzy się z harmonią, naturą. Wywołuje poczucie bezpieczeństwa, autentyczności.
Wiemy już, że wrażenia wizualne z wykorzystaniem braw mogą skutecznie wpływać na decyzje zakupowe. Jak wykorzystać wiedzę o psychologii kolorów w praktyce, tworząc ofertę w sklepie stacjonarnym?
Kierowanie uwagi na konkretne produkty
Użyj kolorów, aby kierować uwagę klientów - jesienne barwy będą się wyróżniać na tle innych, bardziej neutralnych tonów. Stwórz kontrast, umieszczając produkty w ciepłych odcieniach na tle tych spokojniejszych. To przykuje uwagę klientów i sprawi, że wybrany asortyment będzie wydobywać się na pierwszy plan. W ten sposób możesz zwiększyć sprzedaż artykułów objętych promocją lub sezonowych.
Eksponowanie produktów sezonowych
Produkty, które kojarzą się z jesiennym klimatem, ustaw obok siebie. Sezonowe owoce i warzywa mogą pojawić się obok innych artykułów, np. przypraw czy sosów, niezbędnych do przygotowania sezonowych dań. To może zachęcić klientów do zakupu produktów komplementarnych. Pamiętaj też, że jesienią zmieniają się smaki i potrzeby zakupowe, a w koszykach częściej lądują herbaty, czekolady czy dania instant. Jakie produkty eksponować w tym czasie, dowiesz się z tego artykułu.
Dekoracje w jesiennych barwach
Nikt nie lubi rewolucji na sklepowych półkach. Jednak sezonowe przearanżowanie wystroju wprowadzi powiew świeżości i sprawi, że klienci sklepu będą bardziej uważni na detale, a tym samym - na prezentowaną ofertę. Dekoracje w jesiennych barwach zbudują atmosferę ciepła, komfortu, optymizmu i wprowadzą pozytywny nastrój. Warto umieścić te kolory w strategicznych miejscach - przy wejściu do sklepu lub w miejscach, gdzie klient często się zatrzymuje, np. na początku alejek. Można wykorzystać naturalne rekwizyty, takie jak dynie, liście czy drewniane skrzynki.
Czas zacząć jesienne zmiany i porządki!
1 https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/00251740610673332/full/html
Podobne artykuły