Nowe technologie – aplikacje, narzędzia do zarządzania sklepem, kasoterminale, elektroniczne etykiety to tylko niektóre przykłady rozwiązań, które zmieniają oblicze handlu. Czy potrzebne są również w lokalnych sklepach? W jaki sposób mogą pomóc w prowadzeniu własnego biznesu?
Po co nam nowe technologie?
Specjaliści przekonują, że wdrożenie nowych technologii jest opłacalne nawet w przypadku sklepu osiedlowego. Odpowiednio zastosowane narzędzia są w stanie nie tylko usprawnić prowadzenie sklepu, ale przynieść większe zyski. Na dowód swojej tezy przytaczają szereg argumentów:
- Wielofunkcyjność – rozwiązania cyfrowe mogą łączyć funkcje kilku urządzeń,np. kasoterminale – terminal płatniczy, drukarka fiskalna i system sprzedażowy. Stanowisko wyposażone w kasoterminal nie potrzebuje już innego sprzętu, jest całkowicie kompletne.
- Dostęp online – dzięki temu możliwy jest podgląd danych w czasie rzeczywistym, wystarczy zalogować się do platformy ze swojego smartfona.
- Sprawniejsze prowadzenie biznesu – możliwość zdalnego zarządzania sklepem, z poziomu laptopa, tabletu lub smartfona można zmieniać, ceny, dodawać produkty do bazy, informacja o aktualizacji zostaje automatycznie przekazana do urządzenia fiskalnego.
- Efektywne kosztowo – oferują więcej funkcjonalności przy mniejszych nakładach finansowych, systemy płatności bezgotówkowej są zintegrowane i pozostałymi urządzeniami, a operatorzy proponują na tyle elastyczne umowy, że nawet małym przedsiębiorcą nie opłaca się już nie mieć terminala do płatności bezgotówkowej.
- Większa konkurencyjność – nowoczesne rozwiązania dostarczają narzędzia, które wcześniej osiągalne były jedynie dla kadry zarządzającej dużych sieci spożywczych, obecnie niezależny przedsiębiorca ma dostęp do analiz rynkowych, rozwiązań marketingowych i platform marketplace’owych, co znacznie poprawia jego atrakcyjność rynkową.[1]
Nowe technologie, które możesz wykorzystać
Na rynku pojawiają coraz to nowsze rozwiązania cyfrowe, które rewolucjonizują handel już dziś. Oto kilka przykładów zastosowania nowych technologii:
- Elektroniczna etykieta – mały wyświetlacz zamiast tradycyjnej metki z ceną i kodem kreskowym. Sprzedawca nie musi już tracić czasu na ręczną zmianę cen i liczenie, ile produktów pozostało jeszcze na półce; elektroniczna etykieta robi to za niego, rozwiązanie to nie tylko pozwala zaoszczędzić czas, ale również zwiększa wiarygodność sklepu w ochach klienta, ponieważ chroni przed błędnym oznaczeniem cen lub ich brakiem.
- Inteligentne koszyki – smart carty wyglądem przypominają tradycyjne wózki sklepowe są odpowiednikiem koszyków z e-sklepów. Każdy koszyk wyposażony jest w dotykowy wyświetlacz, wagę i czytnik kodu kreskowego, zintegrowany z aplikacją mobilną. Dla zachowania bezpieczeństwa i kontroli dodatkowo zamontowana jest kamera. Dzięki zastosowanym innowacjom klient już w trakcie przemieszczania się po sklepie będzie wiedzieć, ile wyda na towar znajdujący się w koszyku. Ma też możliwość wyboru sposobu płatności – przy kasie lub samodzielnie za pomocą aplikacji. To kolejny pomysł na odciążenie kolejek, oszczędność czasu i maksymalizację przepustowości sklepu.
- Kioski samoobsługowe – za pomocą ekranu dotykowego pełniącego jednocześnie rolę punktu informacyjnego i wirtualnego sprzedawcy klient może sprawdzić dostępność oraz ceny produktu, samodzielnie złożyć zamówienie i je bezgotówkowo opłacić. Kioski przyczyniają się do zmniejszenia kolejek, przyjęcia większej liczby zamówień i odciążenia sprzedawców.[2]
- Inteligentna półka – specjalna półka wraz z wagą pozwala analizować sposób ekspozycji towarów oraz zapełnienie półek czy informuje o terminie przydatności produktów do spożycia. Aplikacja zbiera dane bezpośrednio z półki, rozpoznaje poszczególne produkty i ich udział w kategorii towarów. System przekazuje danew czasie rzeczywistym, jest nieocenionym źródłem danych dla segmentu analitycznego. Umożliwia to optymalizację kosztów obsługi, jednocześnie tworzona jest ocena satysfakcji klienta, co w perspektywie daje powtarzalność zakupu.[3]
- Już teraz przedsiębiorcy prowadzący niezależne sklepy mogą korzystać z platformy marketplace eurocash.pl. Platforma łączy bezpośrednio producentów towarów i produktów z klientami grupy Eurocash. Poza aktualną ofertą hurtową niezależni detaliści mają też dostęp do produktów lokalnych, ekologicznych i importowanych. Dzięki temu przedsiębiorcy stają się bardziej konkurencyjni.
Nowe technologie wspierają handel tradycyjny. Przyspieszają go i uatrakcyjniają. Przyczyniają się do optymalizacji pracy i redukcji kosztów. Przyciągają również klientów i mogą zwiększyć ich lojalizację. Zwiększają także pozytywne doświadczenia klienta, który w dużej mierze dzięki wsparciu technologicznemu jest w stanie sam złożyć zamówienie, sprawdzić dostępność towaru i cenę, a nawet zapłacić za towar pomijając kolejkę do kasy.
[1] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/nowe-technologie-dla-handlu-przyczyniaja-sie-do-zwiekszenia-sprzedazy-komentarz
[2] https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/top5-technologii-dla-handlu-jak-bedzie-wygladal-sklep-w-2025-r-1/2
[3] https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/sklep-przyszlosci-jak-nowe-technologie-przyciagaja-klientow/ppbx0xy
Podobne artykuły