Prowadzenie lokalnego biznesu bardzo często wiąże się z odpowiedzialną postawą. W jaki sposób? Przede wszystkim, poprzez bycie blisko klientów, branie aktywnego udziału w życiu miejscowej społeczności czy też odprowadzanie podatków w miejscu prowadzenia działalności – a więc zasilanie regionalnego budżetu. Coś, co dla niezależnych przedsiębiorców wydaje się być standardem, jest tak naprawdę ogromnym atutem na tle rynku. W dodatku, niezwykle cenionym przez konsumentów. Jak zatem wzmocnić swój wizerunek odpowiedzialnego przedsiębiorcy i cieszyć się uznaniem i sympatią klientów?
Konsumenci, bardziej niż kiedykolwiek, doceniają uczciwe i proaktywne podejście w prowadzeniu firmy. Znacznie lepiej postrzegają przedsiębiorstwa, które angażują się w kwestie ważne dla klientów skupionych wokół ich działalności – a więc np. promowanie ekologicznych rozwiązań, ochronę środowiska, akcje społeczne, edukacyjne czy prozdrowotne. Przykładowo, badania przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia wskazują, że 59% osób lepiej ocenia firmy dbające o środowisko, a 57% osób lepiej ocenia firmy zaangażowane w wydarzenia społeczne.
Odpowiedzialni właściciele biznesów zyskują więc przychylność klientów oraz większą rozpoznawalność swojej działalności, co przekłada się na pozytywny wizerunek i rynkowy sukces.
Wizerunek, imidż… czyli co?
Czym właściwie jest wizerunek? Można go definiować jako całokształt wyobrażeń, odczuć, a także oczekiwań interesariuszy (klientów, pracowników czy partnerów) wobec danej firmy[1]. To sposób, w jaki przedsiębiorstwo jest obecne w ich świadomości: odpowiedź na pytanie o to, jakie skojarzenia i emocje przywołuje. Naturalnie, każdemu człowiekowi biznesu (i nie tylko) zależy na tym, by jego wizerunek był możliwie pozytywny i przekładał się na sukces rynkowy. Warto przy tym pamiętać, że chociaż czyny na rzecz społeczności, środowiska czy osób w potrzebie są podstawą budowania wizerunku odpowiedzialnego przedsiębiorcy, warto im czasem pomóc – podejmując działania nakierowane bezpośrednio na budowanie pożądanej opinii wśród interesariuszy.
Odpowiedzialny biznes – podstawy budowania wizerunku
Na samym początku dobrze jest sprecyzować, jaki dokładnie efekt chcemy osiągnąć. Czy nasz docelowy wizerunek to eko-wizjoner, czy może lokalny filantrop? Dobrze jest zawczasu przemyśleć, jak ma być postrzegana nasza osoba i nasz biznes. Następnie powinno się określić, jak na ten moment postrzegana jest firma i na końcu – postawić sobie cele i sposoby ich wypracowania, dzięki którym przejdziemy od obecnego wizerunku do punktu docelowego[2].
Działania, które możemy podjąć w drodze do wymarzonego wizerunku dzielą się na[3]:
- Wizerunkowe elementy materialne – a więc wszystko to, co można zobaczyć i ocenić na pierwszy rzut oka. Czy wejście do sklepu i elewacja są nowoczesne i świeże, czy wymagają odnowienia? Czy strona internetowa lub wizytówka Google firmy jest aktualna? Czy misja przedsiębiorstwa jest wyraźnie zakomunikowana? Każde przedsiębiorstwo, które chce zbudować pozytywny wizerunek powinno zatroszczyć się w przynajmniej podstawowym stopniu o warstwę wizualną i estetyczną prowadzonej działalności. Przykładowo, przedsiębiorca chcący stworzyć wizerunek firmy mocno ekologicznej, może wykorzystać do dekoracji lokalu elementy drewna i naturalne kolory, zaś przed placówką posadzić kilka dodatkowych drzew. Brzmi banalnie, ale to właśnie spójność i dbałość o detale są składowymi wizerunkowego sukcesu.
- Działania relacyjne – dla każdego przedsiębiorcy, chcącego być kojarzonym z odpowiedzialnością społeczną to absolutna podstawa. Właściciel biznesu powinien rozmawiać ze swoimi klientami, odpowiadać na ich potrzeby i trafne sugestie oraz dbać o ich ogólną satysfakcję. Należy pamiętać, że zadowolony klient poleci firmę 3 swoim znajomym, ale niezadowolony – odradzi ją 30 osobom (szczególnie w dobie internetowych opinii). Dlatego powinno się przykładać szczególną uwagę do standardu obsługi czy jakości swojego asortymentu lub usług, a do tego podejmować dodatkowy wysiłek – w postaci takich drobnych gestów, jak krótka rozmowa przy kasie czy upominek dla stałego klienta. Nie zapominajmy także o odpowiedzialnej postawie jako pracodawca! Budowanie pozytywnych relacji powinno dotyczyć wszystkich grup interesariuszy przedsiębiorstwa, także pracowników.
- Działania sprzedażowe – które powinny być spójne z docelowym wizerunkiem firmy. Trudno jest organizować atrakcyjne promocje na mało ekologiczne produkty i jednocześnie oczekiwać, że mieszkańcy skojarzą firmę jako najbardziej „zieloną” w okolicy. Dlatego tak ważne określenie jest grup docelowych firmy i dopasowanie do nich odpowiednich działań, a jednocześnie bycie w nich konsekwentnym. Wizerunku nie buduje się z dnia na dzień, zatem należy od razu stworzyć długofalową strategię i plan.
Odpowiedzialny biznes – wypada się chwalić!
Warto komunikować wszelkie działania przedsiębiorstwa, które pozytywnie wpłyną na jego postrzeganie w oczach konsumentów. Jeżeli właśnie angażujemy się w kolejną akcję charytatywną lub w naszym sklepie właśnie zagościły naturalne produkty od lokalnego dostawcy – jak najbardziej możemy powiadomić o tym innych. Post w mediach społecznościowych czy wzmianka w mailowym newsletterze to zawsze dobry sposób na podzielenie się dobrymi wieściami ze społecznością skupioną wokół biznesu.
Dlaczego pozytywny wizerunek jest ważny?
Przede wszystkim, dobra opinia wśród klientów i odpowiedzialna postawa wpływa na wzrost sprzedaży, która z kolei skutkuje wzrostem zysków. Bycie zaangażowanym po prostu się opłaca, a korzysta na tym zarówno firma, jak i jej otoczenie. Budowanie dobrej marki i zaufania pozwala na wypracowanie stabilności, nie tylko finansowej. Pozwala bowiem także na zmniejszenie strat i szybsze odzyskanie dobrego imienia w sytuacjach kryzysowych. Ponadto, pozytywny wizerunek firmy pozwala na zatrudnienie wartościowej i wykwalifikowanej kadry – cenimy sobie bowiem odpowiedzialnych pracodawców[4].
Zapraszamy do skorzystania z bogatej oferty szkoleń w formie webinarów, również z zakresu odpowiedzialnego biznesu (CSR) na https://akademiaeurocash.com.pl/.
[1] Akademia Umiejętności Eurocash, Jak przedsiębiorcy wpływają na swoje otoczenie – o tym, jak budować wizerunek odpowiedzialnego Przedsiębiorcy?, czerwiec 2021.
[2] Ibidem.
[3] Ibidem.
[4] Ibidem.
Podobne artykuły