Dobra, czyli skuteczna reklama to szansa na przyciągnięcie nowych klientów. Właściwie zastosowana reklama to również narzędzie, które pozwala jeszcze bardziej przywiązać do siebie stałych klientów. Kiedy zatem sięgnąć po ulotki, a kiedy po gazetki? Co to jest SEO i czy może być przydatne przy promocji sklepu lokalnego, a może najlepszy jest marketing szeptany?
#1 Ulotki
Ulotki reklamowe w dalszym ciągu stanowią popularną formą promocji, zwłaszcza w początkowej fazie prowadzenia biznesu. Najbardziej efektywne są te ze zniżką czy kuponem rabatowym na tzw. pierwsze zakupy zaraz po otwarciu sklepu. Taki manewr może nie tylko skusić zaintrygowanego klienta do skorzystania z oferty, ale też przyczynić się do skłonienia go do przyszłych zakupów.
By ulotka przykuła uwagę potencjalnego klienta, należy zadbać o jej projekt graficzny – nie warto przesadzać z kolorami, wystarczy jeden kluczowy element, który ma przyciągać. Atrakcyjna ulotka jest przejrzysta i klarowna, a jej treść czytelna i zrozumiała. Zawiera jedynie konkrety, bez zbędnych opisów i ozdobników.
Z pewnością plusem ulotek jest to, że ich produkcja jest stosunkowo tania i szybka, dzięki temu jest to dobre narzędzie reklamowe do zastosowania „na już” – przy szybkich działaniach marketingowych. Kolportaż ulotek powinien mieć miejsce w najbliższym sąsiedztwie punktu sprzedaży, gdyż tam znajdują się potencjalni odbiorcy oferty.
#2 Gazetki promocyjne
Gazetki promocyjne należą do najbardziej efektywnych i skutecznych form komunikacji. Z gazetek korzystają rzesze klientów niezależnie od wieku. Są tak chętnie przeglądane i czytane, ponieważ stanowią doskonałe źródło informacji nie tylko o aktualnych promocjach, ale również o nowościach w asortymencie sklepu. Odpowiednio zastosowana szata graficzna i wizualizacja produktów silnie oddziałują na zmysł wzroku, a forma papierowa dodatkowo na zmysł dotyku, co zwiększa chęć zakupu. W tym miejscu warto wspomnieć, że konsumenci po wielu godzinach pracy przed ekranem komputera chętnie sięgają po gazetkę choćby po to, żeby ich wzrok na chwilę odpoczął od pikseli monitora.
Niezaprzeczalnym atutem gazetek jest możliwość zaprezentowania szerszej gamy produktów niż w pozostałych formach reklamy. Gazetka to także elastyczność doboru treści, szansa na wyeksponowanie sezonowego asortymentu, artykułów na specjalną okazję np. wyrobów świątecznych. Jednym z pomysłów jest przygotowanie gazetki tematycznej – tylko z nabiałem lub tylko z warzywami i owocami, a następnie umieszczenie ich przed danym stoiskiem. Takie posunięcie z pewnością zatrzyma klienta na dłużej przy stoisku, zachęci do zapoznania się z pełną ofertą i sięgnięcia po dodatkowy produkt, klasy premium lub nowość z asortymentu.
Pamiętajmy, że gazetki promocyjne mogą również funkcjonować w formie online, tej opcji powinni się przyjrzeć zwłaszcza właściciele sklepów prowadzących swoją działalność również w internecie.
#3 SEO
Ale jak się reklamować w internecie czy sama gazetka online wystarczy? Ruch internetowy i sprzedaż produktów online w największym stopniu napędzana jest przez wyszukiwarki typu Google czy Yahoo. Pozostałe kanały, jak media społecznościowe, newsletter czy e-mail marketing pełnią jedynie funkcje uzupełniające. I tu z pomocą przychodzi SEO.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to optymalizacja stron pod wyszukiwarki internetowe. Działania SEO są nurtem zmierzającym do osiągnięcia przez stronę internetową jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania np. w Google, Bing czy Yahoo.
SEO często nazywane jest pozycjonowaniem stron, choć tak naprawdę jest częścią działań wpisujących się w cały proces pozycjonowania. Podobnie, jak w przypadku innych poczynań z tego zakresu celem SEO jest zwiększenie widoczności strony internetowej i liczby odwiedzin witryny.
Wyszukiwarki internetowe w najłatwiejszy sposób umożliwiają znalezienie szukanych produktów. Wystarczy wpisać pożądaną frazę, a wyniki wyszukiwarki same podpowiadają, gdzie możemy znaleźć produkt. Specjaliści SEO dzięki zastosowaniu odpowiednich narzędzi potrafią zdefiniować słowa kluczowe, które najlepiej odpowiadają ofercie z danej strony i następnie wybrać te, które będą pozycjonować, aby dotrzeć do określonych użytkowników – potencjalnych klientów.
Czytaj też: Produkty i promocje świąteczne - jak je komunikować i prowadzić?
W przypadku sklepu spożywczego, który działa lokalnie np. ze względu na możliwości związane z dostawą produktów i tym samym jest nastawiony na klientów z najbliższej regionu, warto zainwestować w tzw. SEO lokalne. Skupić się na pozycjonowaniu lokalnym i/lub regionalnym, czyli na zwiększeniu pozycji strony sklepu dla wyszukiwań w danym regionie. Pozwala to na stosowanie bardziej szczegółowych, rozbudowanych fraz kluczowych i co istotne pierwsze wyniki zauważalne są już po kilku tygodniach.
#4 Marketing szeptany
Jedna z najstarszych i najbardziej znanych form reklamy, czyli ustne przekazywanie informacji o marce, produkcie czy samym podmiocie sprzedającym. Inaczej nazywany buzz marketingiem, często kojarzony również z plotką, dlatego może stanowić broń obusieczną, bo jak wiemy, można mówić dobrze, ale można również mówić źle. Niemniej jednak właściwie pokierowany buzz marketing ma za zadanie wywołać dyskusję o nowym produkcie czy usłudze, gdzie w naturalny sposób będą wychwalane jego zalety.
Marketing szeptany z powodzeniem można stosować w mediach społecznościowych lub w bardziej tradycyjny sposób – dzięki dobrze świadczonej usłudze polegać na zadowolonych klientach, którzy będą dalej przekazywać dobrą opinię o sklepie.
Wybór odpowiedniej formy reklamy jest uzależniony od wielu kwestii – m.in. określenia targetu, grupy docelowej, sezonu czy pozycji i stopnia rozwoju firmy. Warto jednak nie ograniczać się do jednej wybranej postaci i naprzemiennie stosować kilka rodzajów reklamy. Takie podejście z pewnością zwiększy efektywność, która przełoży się na wzrost sprzedaży.
Podobne artykuły