Największa sieć marketów alkoholowych w Polsce – Duży Ben – umacnia pozycję lidera na krajowym rynku. Najnowszy sklep otworzył się właśnie w Warszawie i jest to już 23. placówka w województwie mazowieckim. Należąca do Grupy Eurocash marka ma już 200 marketów w 73 miastach Polski i dalsze ambitne plany rozwoju.
Najsilniej sieć rozwija się w Poznaniu, Wrocławiu, Łodzi oraz Śląsku, a ostatnio przyspiesza z rozwojem także w Warszawie i Szczecinie. Dostępna jest także w mniejszych miejscowościach w wielu województwach. Co istotne, niezależne badania wskazują, że średnia sprzedaż w sklepach własnych Duży Ben jest o prawie 50% wyższa niż w innych sklepach alkoholowych. W kategoriach wino czy whisky – różnica jest nawet kilkukrotna.
– Misją Grupy Eurocash jest wspieranie właścicieli sklepów detalicznych, w tym tworzenie im nowych możliwości rozwoju i konkurowania z dyskontami. Właśnie po to, żebym im je zapewnić, rozwijamy innowacyjne koncepty specjalistyczne – takie jak Duży Ben. Cieszę się, że dziś z pełnym przekonaniem mogę mówić o sukcesie tej inwestycji. Po zaledwie kilku latach działalności, sieć jest największym graczem na rynku marketów alkoholowych w kraju i skutecznie buduje rynkowy standard sprzedaży w swojej kategorii produktowej. Tylko w ciągu ostatniego pół roku otworzyła 50 nowych placówek – dodaje Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash.
Duży Ben to jedyny market alkoholowy działający w tak unikalnym formacie. Łączy najlepsze cechy sklepu convenience (dogodna lokalizacja, długie godziny otwarcia oraz wygoda zakupów) i sklepu specjalistycznego (szeroki wybór alkoholi różnych kategorii, 1500 produktów w stałym asortymencie oraz liczne promocje). Atutem takiej koncepcji jest szybkość zakupów oraz w pełni otwarta sprzedaż. Przeszkoleni sprzedawcy zawsze służą pomocą, a całość procesu zakupowego w założeniu sieci ma odbywać się w myśl: „Cała przyjemność po Twojej stronie”.
– Sieć Duży Ben rozwija się niezwykle dynamicznie. Klienci doceniają naszą filozofię „przyjemności z zakupów” i z chęcią odwiedzają sklepy. W ich ofercie znaleźć można asortyment na różne okazje i z wielu kategorii. To zarówno popularne alkohole w najlepszych cenach, jak i bogaty wybór piw kraftowych, szeroka selekcja win czy różnorodne typy whisky. Zgodnie z trendami na półkach nie brakuje także produktów bezalkoholowych oraz wszelkiego rodzaju nowości w wielu kategoriach. Uzupełnieniem alkoholowych kategorii jest selekcja przekąsek, napojów oraz akcesoria – mówi Dawid Kula, dyrektor generalny sieci Duży Ben. – O sukcesie i dużej popularności konceptu najlepiej może świadczyć fakt, że do programu lojalnościowego Ekipa Dużego Bena przystępuje miesięcznie ok. 10 tys. osób. Od marca 2019 r. dołączyło ich w sumie 350 tys. Żeby dotrzeć do jeszcze szerszego grona klientów, w roku 2022 planowana jest bardzo dynamiczna ekspansja i wchodzenie do nowych regionów, w których sieć nie jest jeszcze obecna – dodaje.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Społeczna odpowiedzialność i działania pozabiznesowe właścicieli sklepów na rzecz lokalnej społeczności – to właśnie te aspekty są docenianie przez klientów nawet bardziej niż kwestie związane z asortymentem i jakością obsługi. Pokazała to jednoznacznie ankieta, która towarzyszyła internetowemu głosowaniu klientów na ich ulubione sklepy detaliczne w ramach konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”, organizowanego przez Grupę Eurocash. Społeczna odpowiedzialność biznesu to istotny obszar działalności nie tylko korporacji i dużych firm, ale także niezależnych przedsiębiorców. To ważna wartość w budowaniu naszego kapitału społecznego.
Ogłoszone niedawno wyniki konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” Grupy Eurocash pokazały, że jego laureaci – właściciele niezależnych sklepów detalicznych – wykazują ponadprzeciętne poczucie odpowiedzialności za innych. Znają swoich klientów i ich potrzeby, ale także angażują się w lokalne akcje społeczne, wspierając potrzebujących. Ich działania doceniają też sami klienci sklepów, co potwierdzili w głosowaniu internetowym na ostatnim etapie konkursu.
Wspieranie lokalnej społeczności ważniejsze niż asortyment w sklepie
Klienci, wybierając w konkursie swoich faworytów, mogli też wskazać jedną z czterech najbardziej pożądanych cech u właścicieli sklepów, u których codzienne robią zakupy. Blisko 47 tys. głosów (spośród 74 tys. ogółem) oddano na „działania na rzecz klientów i lokalnej społeczności”. Na drugim miejscu – z 13,5 tys. głosów – znalazła się „jakość obsługi i atmosfera w sklepie”. Najmniej głosów otrzymały „udogodnienia w sklepie i dodatkowe usługi podnoszące komfort zakupów” – ok. 6 tys. głosów. Niewiele więcej, bo blisko 8 tys. głosów, oddano na „asortyment pasujący do potrzeb klientów”.
Wspaniałym przykładem społecznego zaangażowania były działania podejmowane przez wiele wiejskich i miejskich osiedlowych sklepów w czasie epidemii w 2020 r. Niektórzy właściciele nierzadko sami inicjowali dostawy zakupów do domu, widząc, że ich klienci byli na kwarantannach albo po prostu woleli zostać w domu. Można było wysłać SMS-a albo zadzwonić, podając listę potrzebnych produktów, które wkrótce były u klientów pod drzwiami. Prawdziwa sąsiedzka pomoc! Innym, wspaniałym przykładem byli też pewni przedsiębiorcy, zrzeszeni w regionalnej spółce Lewiatana, którzy dostarczali środki ochrony do każdej jednostki policji działającej na terenie ich powiatów oraz wspierali lokalne Domy Pomocy Społecznej.
– Te i podobne działania prowadzone w całej Polsce pokazały, że właściciele lokalnych sklepów mają ogromne serca i determinację do pomagania potrzebującym. Dbali oni zarówno o swoje bliskie otoczenie, jak też o tych, którzy na co dzień ratują zdrowie i życie innym. Współpracując z nimi na co dzień wiemy, że regularnie wspierają inicjatywy społeczne, aktywnie uczestniczą w życiu społeczności i pomagają potrzebującym. Cieszymy się, że możemy ich w naszym corocznym konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” docenić i jednocześnie im podziękować – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash.
Kupuj i działaj lokalnie
Przedsiębiorcy mają rosnące poczucie odpowiedzialności za swoje otoczenie. Potwierdzają to także dane z opublikowanego w tym roku „Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok”. 22% ankietowanych przedsiębiorców, współpracujących z Grupą, zadeklarowało, że angażują się oni w lokalne akcje społeczne. Najczęściej wspierają oni chorych (17% wskazań) i dzieci (ok. 12%).
To m.in. dlatego w konkursie Grupa Eurocash nazywa swoich laureatów „Herosami”. Właściciele niezależnych sklepów doceniani są zarówno za swoją przedsiębiorczość i zaangażowanie w rozwój lokalnych gospodarek, ale także za swój wkład w dobrostan lokalnych społeczności. To dzięki nim miliony konsumentów mogą wygodnie i bezpiecznie robić zakupy blisko domu, a potrzebujący otrzymują wsparcie.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Wieloletni prezes Eurocash Luis Amaral zamierza stanąć na czele rady nadzorczej Spółki. Stanowisko prezesa zarządu z początkiem 2022 r. obejmie Paweł Surówka.
Luis Amaral, wieloletni prezes i pośrednio największy akcjonariusz Eurocash, planuje stanąć na czele rady nadzorczej Spółki. Jego intencją jest skoncentrowanie się na opracowaniu dalszej strategii rozwoju Grupy Eurocash oraz przekazanie bieżącego zarządzania Spółką pozostałym członkom zarządu, w tym nowemu prezesowi. Funkcję tę od 1 stycznia 2022 r. będzie pełnić Paweł Surówka, doświadczony menedżer, w ostatnim czasie pełniący rolę doradcy zarządu Eurocash, a wcześniej związany z Grupą PZU, w której w latach 2017-2020 pełnił funkcję prezesa zarządu PZU.
Przejście Luisa Amarala do rady nadzorczej Eurocash odbędzie się dwuetapowo. Z początkiem 2022 r. zmieni stanowisko z prezesa zarządu na członka zarządu. Następnie zamierza zrezygnować z pełnienia funkcji w zarządzie Spółki, aby docelowo objąć funkcję przewodniczącego rady nadzorczej.
– To był dla mnie olbrzymi zaszczyt być prezesem Eurocash, pracując na rzecz rozwoju handlu niezależnego w Polsce i przede wszystkim wspierając naszych klientów, którzy są najtwardszymi i najlepszymi przedsiębiorcami, których miałem przyjemność poznać. Zamierzam wkrótce przejść do rady nadzorczej, skąd będę gwarantem misji wspierania niezależnych przedsiębiorców polskiego handlu, która zawsze będzie obsesją naszej firmy. Jestem przekonany, ze mój następca Paweł Surówka posiada kompetencje i doświadczenie, aby poprowadzić zarząd i całą Grupę Eurocash do realizacji jeszcze ambitniejszych wyzwań. Pracownikom firmy chciałbym powiedzieć, że zawsze będą częścią mojej rodziny i mam ich wszystkich w swoim sercu – powiedział Luis Amaral, dotychczasowy prezes Eurocash.
– Serdecznie dziękuję Luisowi Amaralowi oraz całej radzie nadzorczej za okazane zaufanie, powierzając mi rolę prezesa zarządu Eurocash. Jako jeden z największych polskich pracodawców, jedna z największych spółek pod względem obrotu oraz wiodąca platforma, na której opiera się niezależny handel w Polsce, Grupa Eurocash posiada ogromne możliwości i jeszcze większy potencjał. Jest to wielka odpowiedzialność wkraczać w rolę prezesa po osobie, która stworzyła tę spółkę od podstaw. Liczę jednak na to, że w gronie zarządu, przy czynnym wsparciu Luisa Amarala, rady nadzorczej oraz wszystkich pracowników zrealizujemy ogromny potencjał, który tkwi w Grupie Eurocash i będziemy kontynuować jej niebywałą historię sukcesu – powiedział Paweł Surówka, nowo powołany prezes Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Raport wpływu Grupy Eurocash: przedsiębiorczość idzie w parze z edukacją
Dostęp do wiedzy i narzędzi edukacyjnych ma znaczący wpływ na to, czy przedsiębiorca będzie dalej rozwijał swój biznes – wynika z pierwszego raportu wpływu Grupy Eurocash. Przykładowo, odsetek detalistów, którzy w 2020 r. otworzyli nowe sklepy, jest znacznie wyższy wśród tych, którzy korzystali jednocześnie z oferty kursów, szkoleń i konferencji organizowanych w ramach Akademii Umiejętności Eurocash.
Sklepy niezależne odpowiadają w Polsce za ok. 40%1 rynku. To wyjątek na skalę Europy! Radzą sobie tak dobrze m.in. dzięki Grupie Eurocash, której procentowy udział we wpływie na rozwój przedsiębiorczości klientów Eurocash wynosi aż 41% – pokazał pierwszy raport wpływu firmy. Oznacza to, że w ponad 40% właściciele sklepów współpracujących z Grupą Eurocash rozwijają swoją przedsiębiorczość właśnie dzięki jej wsparciu (za pozostałe 60% odpowiadają inne czynniki zewnętrzne).
Eurocash pozwala swoim klientom nie tylko zarabiać, ale także rozwijać cechy niezbędne dla prowadzenia biznesu: odwagę, wytrwałość, odpowiedzialność, innowacyjność i motywację do działania – wynika z raportu. W tym ostatnim obszarze szczególnie skutecznie działa Akademia Umiejętności. Tylko od marca 2021 r. z oferty jej kursów e-learningowych, webinarów i konferencji skorzystało ok. 40 tys. osób.
– Nasz pierwszy raport wpływu wyraźnie pokazał, że dzięki współpracy z Grupą Eurocash właściciele sklepów chcą się rozwijać. Zachęcamy ich do tego i dajemy narzędzia, które pomagają im zwiększać konkurencyjność i budować innowacyjne, odpowiedzialne biznesy. Mowa m.in. o platformach eurocash.pl i eurocash.pl Market, skali zakupowej, dzięki której możemy negocjować z dostawcami korzystne oferty dla przedsiębiorców, a także formatach edukacyjnych, dzięki którym nasi klienci mogą poszerzać kompetencje własne i zespołu. Właśnie na tym ostatnim zadaniu skupia się Akademia Umiejętności Eurocash – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu w Grupie Eurocash.
Czy warto się dokształcać? Liczby mówią same za siebie
„Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” sporządzono w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Grupa postanowiła wyodrębnić spośród innych czynników wpływ, jaki ma na swoich klientów w pięciu obszarach–cechach świadczących o ich przedsiębiorczości. Okazało się, że najmocniej wpływa na: innowacyjność (66 proc.), odpowiedzialność (44 proc.) i motywację do rozwoju (40 proc.) właścicieli sklepów detalicznych. W nieco mniejszym stopniu Eurocash oddziałuje także na ich odwagę biznesową (30 proc.) i wytrwałość w działaniu (26 proc.).
Co ciekawe, okazało się, że najważniejszy, a nawet kluczowy wpływ na obszar motywacji do rozwoju ma dostęp przedsiębiorców do edukacji. Dowodzą tego dane dotyczące Akademii Umiejętności Eurocash, z oferty której korzystał w 2020 r. co 10. badany przedsiębiorca. 58% uczestników szkoleń AUE deklaruje, że wykorzystuje zdobytą wiedzę w codziennej pracy i rozwiązywaniu bieżących problemów, a 50% sięga po nią także w kwestiach dotyczących rozwoju biznesu.
Najlepiej pokazują to przykłady:
Edukacja we franczyzie
Z narzędzi oferowanych przez Akademię Umiejętności korzystają przede wszystkim przedsiębiorcy zrzeszeni we franczyzach. Z raportu wpływu Grupy Eurocash wynika, że to właśnie oni wyróżniają się na tle innych detalistów innowacyjnością i aktywnością społeczną. Są też mniej podatni na kryzysy.
– Dla małych i średnich przedsiębiorców franczyza oznacza nie tylko przewagę konkurencyjną, ale też możliwość stałego rozwoju. Prawie ? osób prowadzących sklepy pod naszymi markami potwierdza, że Grupa udostępnia im narzędzia niezbędne dla rozwoju biznesu. Oferowane przez nas rozwiązania, w tym również edukacyjne, budują umiejętności kluczowe dla prowadzenia sklepu, pracy w sklepie i czynią franczyzę naprawdę skutecznym modelem współpracy – mówi Agata Dzierba, Menadżer Akademii Umiejętności Eurocash.
1 https://www.forbes.pl/biznes/jacek-owczarek-z-grupy-eurocash-o-walce-polskiego-handlu-z-zagranicznymi-sieciami/5vjcfj1
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
W tym roku na Boże Narodzenie Polacy chcą wydać średnio 950 zł – o połowę mniej niż przed epidemią1. Będą więc szukać okazji i dobrych cen na typowo świąteczne produkty. Czy znajdą je w swoim lokalnym sklepie? Na to pytanie odpowiada najnowszy i ostatni przed tegorocznymi świętami ranking Równi w Biznesie, który sprawdza, w jaki sposób czołowi producenci traktują polskie sklepy niezależne.
W trzecim kwartale 2021 r. Grupa Eurocash po raz kolejny sprawdziła, jak wygląda strategia dystrybucyjna i cenowa największych producentów FMCG w Polsce. Z najnowszej edycji rankingu Równi w Biznesie wyłania się obraz rynku u progu sezonu świątecznego, który w handlu zaczyna się już w listopadzie – wraz z polowaniem konsumentów na prezenty i zapasy spożywcze.
– W sezonie świątecznym co roku obserwuje się zwiększoną rotację niektórych kategorii produktowych. W sklepach spożywczych najbardziej poszukiwane produkty to m.in. ryby i wędliny, których najlepszą ofertę znajdziemy właśnie w lokalnych sklepach. To tu przyjdzie po mięsne zapasy większość Polaków, tu także zaopatrzymy się w dobrej jakości owoce, warzywa i inne produkty świeże na święta i Sylwestra. Wygodnie byłoby tu zrobić także resztę okolicznościowych zakupów. O tym jednak ostatecznie zadecyduje cena, którą w dużej mierze narzuca właścicielowi sklepu sam producent – tłumaczy Dominik Kasperek, Dyrektor Zakupów Centralnych z Grupy Eurocash.
Dobre wyniki producentów nabiału
W lokalnych sklepach detalicznych coraz częściej taniej kupimy już m.in. produkty nabiałowe, takie jak śmietana i masło do świątecznych ciast i sosów. Pod tym względem szczególnie wyróżnia się Sobik, producent znanej i lubianej Osełki Górskiej, który dodatkowo nie różnicuje oferty dla sklepów niezależnych, dyskontów i supermarketów.
Wysoko warzywa konserwowe i przyprawy
Wśród kategorii, których dostawcy dobrze traktują sklepy niezależne, warto też wymienić m.in. warzywa konserwowe – niezbędne do przygotowania wielu tradycyjnych potraw, w tym popularnej w całym kraju sałatki jarzynowej. Dobre warunki współpracy oferują przedsiębiorcom także wybrani producenci ryżu (np. Gemini Grupe) i przypraw (Dr. Oetker). To ważne w sezonie świątecznym, w którym Polacy chętniej zaopatrują się m.in. w ziele angielskie, liść laurowy, majeranek, goździki czy cynamon.
Duzi gracze wciąż na lepszej pozycji
Większość producentów wciąż jednak faworyzuje dyskonty i supermarkety. Lepszą ofertę dla centralnie zarządzanych sieci mają m.in. producenci soków, alkoholi, a w szczególności: pralin, których też przecież nie powinno zabraknąć na świątecznym stole i pod choinką. To ważne kategorie zarówno z perspektywy lokalnego przedsiębiorcy, jak i konsumenta, który w tego typu produkty lubi zaopatrywać się spontanicznie – idąc do kogoś w gości lub kupując upominki na ostatnią chwilę. Sklepy niezależne są nierówno traktowane także przez producentów majonezów.
–Niestety, widzimy, że najwięksi dostawcy: Roust, Heineken, Stock, Carlsberg, Coca Cola, Maspex, PepsiCo, Danone i inni nie tylko oferują dyskontom i supermarketom lepsze warunki współpracy, ale też mają dla nich produkty dedykowane – takie, których konsument nie może kupić nigdzie indziej. Na liście producentów, którzy czerpią duży zysk z produktów na wyłączność dla dyskontów i supermarketów, wciąż figurują te same marki. Podium otwiera Barilla, producent makaronów z aż 44 proc. udziałem produktów dedykowanych w sprzedaży. Kolejny kwartał z rzędu znalazły się też na nim herbaty USP Zdrowie i środki do prania koncernu Unilever – wymienia Dominik Kasperek. – Naszym celem i jednocześnie marzeniem, nie tylko na święta, jest to, aby ci producenci dawali polskim, niezależnym przedsiębiorcom takie same szanse w biznesie co centralnie sterowanym sieciom – dodaje Kasperek.
Rozwój na rynku niezależnym
Są też tacy producenci, którzy rozwijają się właśnie na rynku niezależnym – i to pomimo tego, że pod względem warunków współpracy lepiej traktują dyskonty i supermarkety. To OSM Łowicz, Lactalis i Krüger. Wszyscy trzej wymienieni producenci mogą pochwalić się ponad 20 proc. dynamiką wzrostu na rynku niezależnym. Jednocześnie nie mają mocno zróżnicowanej oferty dla MŚP i sieci centralnie sterowanych – udział dedykowanych produktów w ich sprzedaży nie przekracza 6 proc.
– Niezależne sklepy to ważny element polskiej gospodarki. W Polsce mają niemal połowę udziału w rynku handlu detalicznego, co stanowi ewenement na skalę Europy. Traktując ich właścicieli sprawiedliwie, producenci przyczyniają się do rozwoju regionów i polskiego sektora MŚP, a także wychodzą naprzeciw potrzebom konsumentów, którzy lubią i cenią sobie zakupy w lokalnych sklepach. To ważny temat – szczególnie przed świętami, ale nie tylko – podkreśla Dominik Kasperek.
1 https://www.bankier.pl/wiadomosc/Oszczedne-Boze-Narodzenie-Co-piatego-Polaka-nie-bedzie-stac-na-wszystkie-wydatki-8223746.html
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) poinformował dzisiaj o nałożeniu ponad 76 mln zł kary na Eurocash – hurtowego dystrybutora żywności do blisko 80 tysięcy niezależnych polskich sklepów. Powodem takiej decyzji jest wg UOKIK wykorzystywanie przez Eurocash przewagi kontraktowej wobec dostawców – w tym wobec największych światowych koncernów spożywczych. Wśród rzekomo poszkodowanych wg UOKIK dostawców, znajdują się zlokalizowane w Polsce firmy będące częścią takich gigantów jak koncern Nestle (największy producent żywności na świecie), amerykański Kraft Heinz, francuski Danone czy też niemiecka Unternehmensgruppe Theo Müller.
Grupa Eurocash nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK, w tym ze stwierdzeniem, że spółka ma przewagę kontraktową nad zagranicznymi koncernami. Gdyby tak było, nie byłoby sytuacji, w której ceny oferowane dyskontom przez producentów są znacząco niższe niż ceny producentów w kanale zaopatrzenia niezależnych polskich sklepów.
– Nałożenie kary na Eurocash najprawdopodobniej wzmocni dyskryminujące praktyki dostawców wobec segmentu polskich sklepów niezależnych co jeszcze bardziej pogorszy ich konkurencyjność względem sieci dyskontowych. Nie leży to ani w interesie polskiego konsumenta ani polskiej gospodarki – mówi Jacek Owczarek, członek Zarządu Eurocash S.A.
– Ustalenie przez UOKIK, że Eurocash ma przewagę kontraktową nad częścią największego koncernu spożywczego na świecie, dobrze obrazuje problem możliwej nieprawidłowej interpretacji definicji przewagi kontraktowej. UOKIK nie powinien chronić globalnych korporacji przed hurtownikiem, którego główna działalność koncentruje się na organizacji dostaw i poprawie konkurencyjności blisko 80 tysięcy polskich sklepów – dodaje Jacek Owczarek.
Eurocash nie zgadza się z tą decyzją w całości i zamierza skorzystać z prawa odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od niniejszej decyzji. Ostateczna wysokość kary oraz termin zapłaty zostaną ustalone po zakończeniu postępowania odwoławczego i wydaniu prawomocnego wyroku w ww. sprawie.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash wprowadza na rynek nową markę nabiałową Kanka. Prosty skład, atrakcyjna cena i nowoczesne, dobrze widoczne na półce opakowania pomogą przedsiębiorcom współpracującym z Eurocash wyróżnić się na rynku i pozyskać jeszcze więcej lojalnych klientów. Bo proste jest pyszne!
Nowa marka własna Grupy Eurocash została zbudowana od podstaw we współpracy z właścicielami sklepów, którzy codziennie spotykają się i rozmawiają z konsumentami w swoich sklepach. Produkty Kanka wytwarzane głównie w lokalnych polskich mleczarniach, wyróżnia przede wszystkim skład, który nie zawiera mleka w proszku i w większości jest bardzo prosty, bez substancji konserwujących.
Pod marką Kanka dostępne jest już mleko (niebawem także w wersji bez laktozy), masło, jogurt naturalny i kefir (bez dodatku mleka w proszku), serek wiejski, śmietana 12% i 18%, sery w plastrach, twarogi, a także serki kanapkowe bez dodatku skrobi i białek mleka (dostępne w trzech smakach: naturalny, ze szczypiorkiem, z papryką i pomidorami).
Jakość dostępna tylko w sklepach zaopatrujących się w Eurocash
Kanka zastępuje Mleczną Zagrodę w ofercie Grupy Eurocash. Ma od niej znacznie szerszy wybór produktów i w większości przypadków – lepsze, uproszczone receptury. Wszystko po to, by wesprzeć niezależnych przedsiębiorców, którzy – jak pokazuje opracowywany przez Eurocash ranking Równi w Biznesie – wciąż nie są traktowani przez producentów na równi z graczami wielkoformatowymi. Niemal dwie trzecie największych producentów i dostawców FMCG w Polsce czerpie zysk z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów lub supermarketów. U 50 na 160 produkty na wyłączność generują od 5% do nawet ponad 40% sprzedaży1.
– Nabiał jest kategorią o kluczowym znaczeniu dla budowania konkurencyjności na rynku sklepów spożywczych. Nierzadko to on decyduje o tym, gdzie konsument robi codzienne zakupy. Z pomocą Kanki niezależny przedsiębiorca może zawalczyć o lojalność swoich klientów i zwiększyć częstotliwość ich wizyt w swoim sklepie. Marka wyróżnia się na półce, ma smaczne produkty, a do tego jest przystępna cenowo. To oznacza, że właściciele sklepów, kiedy poszerzą swój asortyment o produkty Kanki, będą mieć u siebie produkt, który nie tylko odpowiada na potrzeby dzisiejszego konsumenta, ale jest też niedostępny w centralnie zarządzanych sklepach, np. dyskontach. W dodatku jego wdrożenie na rynek wspiera intensywna kampania reklamowa – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash.
Prosty skład – prosty design
Opakowania produktów nowej marki są – tak jak jest skład – proste i minimalistyczne, a jednocześnie mocno wyróżniające się na półce nowoczesnym designem i wyrazistymi kolorami. Zostały bardzo dobrze ocenione w badaniach konsumenckich. W projekcie wykorzystany został charakterystyczny kształt białej kanki – naczynia, którego tradycyjnie używa się do transportu i przechowywania mleka prosto od krowy. To właśnie do niego nawiązuje nazwa marki, która stawia na naturalność i smak.
1 Wyniki rankingu Równi w Biznesie za drugi kwartał 2021 r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash wydała e-podręcznik „Szanujemy, nie marnujemy!”. Publikacja, skierowana do właścicieli i pracowników sklepów detalicznych, skupia się na tematyce niemarnowania żywności i kompleksowo wspiera w tym zakresie odpowiedzialnych przedsiębiorców. Podręcznik powstał z myślą o klientach Grupy, jednak zgodnie ze swoją misją rozwijania przedsiębiorczości i wspierania rynku niezależnego, Eurocash udostępnił go szeroko. Może z niego skorzystać każdy właściciel sklepu spożywczego.
Na ponad 100 stronach podręcznika zawarto najświeższe informacje o problemie, uzupełnione o porady, komentarze 11 ekspertów, a także linki do stron, badań, artykułów i ciekawych podcastów. Nie zabrakło także praktycznej interpretacji wymogów, jakie na sprzedawców żywności nakłada ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz wzorów umów i raportów potrzebnych do ich spełnienia. Dla klientów Grupy Eurocash to ważny wątek, bo od września 2021 r. zapisy ustawy dotyczą również sklepów powyżej 250 mkw. (wcześniej powyżej 400 mkw.).
– Przygotowaliśmy ten e-book z pełną świadomością tego, że temat marnowania żywności jest niezwykle obszernym i trudnym zagadnieniem. Problem ma swój wymiar społeczny, bo jest ważny zarówno dla planety, jak i dla coraz bardziej świadomych konsumentów (już 59% Polaków deklaruje, że lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności). Mamy tu też aspekt prawny marnowania żywności – bo w handlu kwestia ta podlega regulacji ustawowej; a także praktyczny – bo odpowiedzialny przedsiębiorca musi podjąć bardzo konkretne działania w swoim biznesie, by zredukować ilość wyrzucanego jedzenia. Dlatego też, stworzyliśmy wyczerpujący zbiór porad i wskazówek, które – głęboko w to wierzę – ułatwią przedsiębiorcom sprawne działanie w tym obszarze, a przy tym wyjście naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej świadomych klientów – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Publikacja dzieli się na cztery części. Pierwsza zawiera najważniejsze informacje dotyczące marnowania żywności, skali tego zjawiska w Polsce i na świecie, a także skutków dla biznesu i oczekiwaniach konsumenta. W tej części podręcznika omawiane są także wytyczne ustawy i prawne obowiązki przedsiębiorcy (w tym te dot. opłaty za marnowanie żywności).
Druga część jest skierowana do przedsiębiorcy i pracowników, a trzecia – do konsumenta. Z tych rozdziałów można się dowiedzieć, jak ograniczyć marnowanie żywności w sklepie (m.in. odpowiednio zamawiając i zarządzając towarem, edukując pracowników, współpracując z organizacjami rządowymi itd.) oraz w domu. Część czwarta to dodatki: wzory, formularze, przykłady oraz kalkulator opłat.
Podręcznik powstał w ramach kampanii społecznej Grupy Eurocash, która ma na celu wspieranie sklepów niezależnych w walce z marnowaniem żywności. Biorą w niej udział m.in. sieci: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum; wspierają ją też marki abc na kołach i Frisco. Partnerami edukacyjnymi kampanii są Akademia Umiejętności Eurocash i FDEE, a partnerem społecznym – Caritas. Poza e-bookiem, w ramach działań powstały także liczne artykuły na blogu Grupy, webinary oraz nagrania z konferencji, która odbyła się 16 października (Światowy Dzień Żywności). Materiały uzupełniają wiadomości z podręcznika i są dostępne na platformie Akademii Umiejętności Eurocash. Cała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest częścią realizacji „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+”.
Cały podręcznik jest dostępny tutaj.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Blisko 2,7 tys. uczniów szkół branżowych i techników z całej Polski wzięło udział w Wirtualnym Festiwalu Umiejętności Zawodowych, który 8 listopada zorganizowała Akademia Umiejętności Eurocash. Podczas ostatniej, trzeciej już edycji wydarzenia uczestnicy mieli okazję poznać specyfikę pracy na stanowiskach: technik logistyk i magazynier-logistyk.
Warsztaty prowadzili pracownicy Grupy Eurocash z działu logistyki oraz trenerzy AUE z 20-letnim doświadczeniem. Dzięki takiemu doborowi prelegentów uczestnicy dostali informacje „z pierwszej ręki” o tym, jak wygląda ścieżka kariery w logistyce – branży, która w dobie e-commerce bardzo szybko się rozwija i w której stale brakuje rąk do pracy. Już co czwarte ogłoszenie o pracę dotyczy zatrudnienia właśnie w branży logistycznej – podało we wrześniu Trenkwalder Polska. Uczestnicy podczas warsztatu mieli też okazję dowiedzieć się, jak działa logistyka w Grupie Eurocash, która jest największym polskim hurtowym dystrybutorem FMCG w Polsce.
– Za nami kolejny udany Festiwal Umiejętności Zawodowych! Branża logistyczna, którą wzięliśmy na warsztat podczas ostatniej edycji, wciąż poszukuje nowych pracowników. Młodzi ludzie już na starcie mogą znaleźć w niej atrakcyjne warunki pracy i stabilne zatrudnienie. Jestem przekonana, że dzięki naszym warsztatom uczniowie będą mogli znaleźć właściwą dla siebie ścieżkę rozwoju szybciej i z mniejszym stresem. Wierzę też, że przynajmniej część z nich postawi na karierę właśnie w logistyce – mówi Agata Dzierba, Menadżer Akademii Umiejętności.
Formuła online Festiwalu sprawia, że mogą w nim bez problemu wziąć udział osoby z całej Polski. Na edycję organizowaną 8 listopada zarejestrowali się m.in. uczniowie ze szkół warszawskich, krakowskich, łódzkich, szczecińskich, a także z placówek zlokalizowanych w mniejszych ośrodkach: jak Braniewo, Chełmce, Darłowo, Wschowa czy Śrem.
– Po raz pierwszy miałam okazję wspólnie z uczniami wziąć udział w Festiwalu Umiejętności. Zarówno nam, nauczycielom, jak i uczniom dużo dała możliwość skonfrontowania z praktykami tego, jak teoria, którą zajmujemy się w szkole, przekłada się na ich codzienną pracę. Dzięki takim inicjatywom uczniowie widzą, że warto nad sobą pracować i inwestować w rozwój kompetencji zawodowych – podsumowuje Karina Józefiak, nauczycielka z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Śremie i jedna z osób, które uczestniczyły w listopadowych warsztatach. W sumie w wydarzeniu wzięli udział uczniowie i nauczyciele z blisko 80 różnych miejscowości. Udział w Festiwalu był bezpłatny.
– Festiwal to ważny punkt na mapie wydarzeń, które organizujemy. Łączy w sobie różne cele realizowane przez Akademię Umiejętności: budowanie kompetencji zawodowych, wspieranie młodzieży, docieranie z edukacją branżową zarówno do dużych miast, jak i mniejszych ośrodków. Szczególnie ważne dla nas jako Grupy Eurocash jest wspieranie uczniów szkół branżowych i techników, w których upatrujemy ogromny potencjał i których chcemy zachęcać do wspólnego budowania kapitału handlu niezależnego w Polsce – dodaje Agata Dzierba.
Festiwal Umiejętności Zawodowych jest realizowany w ramach Projektu na rzecz promocji zawodów sprzedawcy i magazyniera-logistyka w szkołach branżowych oraz technika handlowca i technika logistyka w szkołach technicznych, objętego patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji. Podczas poprzednich edycji Festiwalu omówiono m.in. zawody sprzedawcy i technika handlowca (pierwsza edycja) oraz technika logistyka i logistyka-magazyniera (druga edycja).
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce program edukacyjno-szkoleniowy wspierający niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W ciągu 11 lat istnienia, z oferty Akademii skorzystało ponad 130 tys. osób. Wśród narzędzi dostarczanych przez AUE znajdują się: platforma edukacyjna z dostępem do 50 kursów e-learningowych, ścieżek wdrożeniowych dla nowych pracowników, webinarów oraz AUE TV; warsztaty w sklepach; konferencje edukacyjne oraz studia podyplomowe dla przedsiębiorców prowadzone we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.
Hurt: niższa sprzedaż w Cash&Carry skompensowana przez Eurocash Dystrybucja
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w trzecim kwartale br. wzrost wyniku EBITDA do blisko 190 mln zł, tj. o 2,5% r/r, przy zbliżonym poziomie sprzedaży, wynoszącym 5,26 mld zł.
– Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak drugi, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedażą osiągnęliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie skierowanym do większych sklepów. Postępująca cyfryzacja naszej działalności przekłada się natomiast na dalszą poprawę rentowności w hurcie. Już około 43% łącznej sprzedaży w tym segmencie jest realizowane za pośrednictwem platformy eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Na koniec września 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9.143 sklepy (wobec 9.149 przed rokiem). Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5.494 placówki, co oznacza przyrost o 305 sklepów r/r.
Detal: poprawa w sklepach własnych
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 1,61 mld zł i była o ponad 2% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11% r/r do 85 mln zł.
– Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym to głównie efekt poprawy w supermarketach własnych. Pod względem efektywności, wciąż jednak ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców, co oznacza duży potencjał prowadzonej reorganizacji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku zamkniemy 59 sklepów, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. sklepy te przyniosły spadek sprzedaży segmentu o 22 mln zł oraz obniżyły EBITDA Grupy o 14,4 mln zł. Proces zamykania tych placówek rozpoczęliśmy w czwartym kwartale i liczymy, że w przyszłym roku przyniesie on wzrost efektywności i rentowności całego segmentu – powiedział Jacek Owczarek.
Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec września br. liczyła 1594 sklepy (w tym 1565 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 965 z nich to sklepy franczyzowe, a 629 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.
Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 422 saloniki prasowe Inmedio (wg stanu na 30 września br.). Ich sprzedaż w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 129 mln zł wobec 144 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż dla stałej liczby sklepów (LFL) wzrosła o 1,6% r/r.
Projekty: Frisco w czwartym dużym mieście, sieć Duży Ben coraz większa
Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale br. sięgnęła 123 mln zł i była o 22% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Po Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, w trzecim kwartale tego roku Frisco udostępniło swoją ofertę e-zakupów dla mieszkańców Krakowa. Z kolei sieć Duży Ben w minionym kwartale powiększyła się o 23 markety i na koniec września liczyła już 181 placówek, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży LFL o 8,5% r/r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Sklepy niezależne przetrwały rok 2020 r. z relatywnie niskimi stratami. Co więcej, aż 70% z nich udało się rozwinąć działalność i wprowadzić w życie nowe pomysły biznesowe – wynika z pierwszego raportu wpływu1 Grupy Eurocash.
Z powodu epidemii COVID-19 większość, bo aż 72% małych i średnich firm, doświadczyło albo spadku przychodów przy wyższych lub niezmienionych kosztach, albo niezmienionych przychodów przy wyższych kosztach2. Na tym tle stosunkowo dobrze wypadają właściciele niezależnych sklepów. Najnowszy raport Grupy Eurocash pokazuje, że spadek przychodów w 2020 r. dotknął ok. połowy przedsiębiorców w tej branży, przy czym znacznie mniej odczuli go ci zrzeszeni we franczyzach (41% w stosunku do 51% niezrzeszonych).
Z pomocą przyszły innowacje
Mimo wyzwań, aż 3/4 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Eurocash, w czasie epidemii zdołało unowocześnić swój sklep lub wdrożyć w nim nowe pomysły biznesowe. Aż 65% respondentów zdecydowało się uruchomić nowe formy dostawy – zakupy z odbiorem w sklepie, dowozem pod drzwi lub towary sprowadzane na życzenie. Inne zmiany dotyczyły nowych kategorii produktów w asortymencie (wprowadziło je aż 50% przedsiębiorców), komunikacji z klientem (35%), działań reklamowych (33%) i aranżacji przestrzeni (32%). W blisko co 5. sklepie pojawiły się też nowe formy płatności. Nie zabrakło też decyzji „życiowych” – aż 19% przedsiębiorców otworzyło w tym okresie nowy lokal, nawiązało współpracę z siecią franczyzową albo zrealizowało znaczącą inwestycję w celu zwiększenia konkurencyjności.
Z partnerem łatwiej się rozwijać
Co ciekawe, z raportu Eurocash wynika, że w 2020 r. odwagą dwukrotnie częściej wykazywali się właściciele sklepów franczyzowych – to oni chętniej sięgali po innowacje i podejmowali śmiałe decyzje biznesowe.
– Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41%. Największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, mamy na innowacyjność przedsiębiorców, z którymi współpracujemy. Przyczyniają się do tego przede wszystkim oferta edukacyjna, którą realizujemy poprzez Akademię Umiejętności Eurocash, a także wsparcie marketingowe i inspiracje w zakresie nowych technologii, jakie dajemy naszym klientom na co dzień. Projektem, który istotnie zachęca przedsiębiorców do wdrażania nowatorskich rozwiązań i który realizujemy cyklicznie już od kilku lat, jest też konkurs Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. W ramach niego nagradzamy tych, którzy najwięcej robią dla swoich biznesów i lokalnych społeczności – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash z pierwszym raportem wpływu
Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok to pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku. Sporządzono go w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Większość respondentów (89%) prowadzi 1 sklep, najczęściej w Polsce centralnej i południowo-zachodniej, na wsi lub mieście do 20 tys. mieszkańców. Z Eurocash są związani najczęściej od 5 do 10 lat.
1 Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupaeurocash-raport-wplywu-2020.pdf Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.
2 Źródło: 2. edycja badania „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, zrealizowanego wspólnie przez Bank Światowy i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, https://firma.rp.pl/biznes/art17060331-spadek-sprzedazy-wciaz-duza-bolaczka-w-sektorze-msp, dostęp: 27.09.2021 r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Trwa kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, która ma pomóc właścicielom sklepów detalicznych ograniczyć marnowanie żywności. To inicjatywa o szczególnym znaczeniu w branży – skierowana jest bowiem głównie do przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze. W kampanię zaangażowały się wszystkie sieci związane z Grupą Eurocash: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum. Wspierają ją też koncept abc na kołach oraz sieć supermarketów Frisco, a partnerem społecznym jest Caritas Polska.
– Jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i jeden z największych na rynku organizatorów systemów franczyzowych, które zrzeszają niezależne sklepy detaliczne, mamy znaczący wpływ na kwestię niemarnowania żywności w Polsce. Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać mądre i odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. I to właśnie robimy! Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami. Tylko od początku 2021 r. przekazaliśmy już ponad 200 ton produktów do 60 różnych NGOs. Wiemy jednak, że możemy zdziałać więcej – bo za wielką skalą działania idzie wielka odpowiedzialność. Wiemy też, że niezwykle istotne dla długofalowej zmiany jest budowanie świadomości ekologicznej. Dlatego stawiamy na edukację i kierujemy ją bezpośrednio do współpracujących z nami sklepów, w całym kraju – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych obszarów ujętych przez Grupę Eurocash w jej Strategii zrównoważonego rozwoju 2020+. To właśnie w jej ramach powstała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, skierowana bezpośrednio do przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Grupa Eurocash, aktywnie wspierając swoich klientów, dostarcza im różnorodnych narzędzi dla rozwoju biznesu – w tym przypadku jest to wiedza o tym, jak ograniczyć marnowanie żywności.
Eurocash mówi „nie” marnowaniu żywności w sklepach
Z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!”, otrzymali specjalnie przygotowane materiały: plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach, oraz e-book „Szanuję, nie marnuję!” – podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika. Zaplanowano także cykl artykułów na blogu Grupy Eurocash, w których będą poruszane tematy związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi dot. niemarnowania żywności.
Ponadto w Światowym Dniu Żywności, 16 października br., odbyła się konferencja „Szanujemy, nie marnujemy! – odpowiedziany przedsiębiorca, odpowiedziany sklep”. Dostęp do niej otrzymali wszyscy zainteresowani właściciele sklepów, którzy współpracują z Grupą Eurocash. Przedsiębiorcy będą też mogli uczestniczyć w serii eksperckich webinariów na platformie Akademii Umiejętności Eurocash, poświęconych tematyce niemarnowania żywności i poradom prawnym w tym zakresie.
– „Szanujemy, nie marnujemy!” to unikalny i bardzo merytoryczny przykład kampanii edukacyjnej. Pokazuje społeczny, prawny i praktyczny wymiar niemarnowania żywności, uczy jak prowadzić swój biznes zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej, uwrażliwia i kształtuje proekologiczne postawy. Jednocześnie podpowiada, jak mądrze pomagać potrzebującym. Warto pamiętać, że już przy odrobinie zaangażowania można realnie pomóc innym – podzielić się posiłkiem, przekazać część żywności potrzebującym, umiejętnie wykorzystać to, co każdy z nas ma w swojej lodówce. W 2020 roku w ramach całego programu Spiżarnia Caritas wsparcie żywnościowe otrzymało ponad 60 tys. osób w Polsce. W realizację programu było zaangażowanych ponad 500 zespołów parafialnych i ponad 1600 wolontariuszy. To zasługa naszych Partnerów, w tym m.in. Grupy Eurocash, z którą współpracujemy stale od 2019 roku – uzupełnia Magdalena Masiak z Caritas Polska. Przez cały okres współpracy Grupa Eurocash przekazała Caritasowi już ok. 130 ton żywności.
Przedsiębiorcy coraz bardziej zaangażowani w niemarnowanie żywności
Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln ton żywności1. Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7% żywności.
Dlatego tak ważne są działania kierowane do różnych grup – w tym także do przedsiębiorców prowadzących sklepy. Tym bardziej, że przynoszą wymierne rezultaty. Opublikowany w tym roku pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” pokazał, że już 53% klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów.
Więcej o kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” można przeczytać na stronie https://grupaeurocash.pl/raport-csr/szanujemy-nie-marnujemy
Z całością działań zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash można się zapoznać na stronie: https://grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes.
1 Źródło: analiza strat żywności w Polsce, przygotowana przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) oraz Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), https://ios.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Ograniczenie-strat-i-marnotrawstwa-zywnosci-wyzwaniem-najblizszych-lat-Konferencja-streszczenia-prelekcji.pdf
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Spróbuj wyszukać ponownie.