Ekipa trzydziestu 15-18-latków z Warszawy i Bielska-Białej stworzyła robota, który powalczy w Turcji o finał międzynarodowego konkursu FIRST Robotics Competition. Robot będzie musiał m.in. zbierać i wrzucać piłki do kosza, kręcić kołem i zawieszać się na niestabilnym drążku. Pokazom uczestników zawodów będą przyglądać się m.in. przedstawiciele NASA, Google, Apple i Boeing.
FIRST Robotics Competition (FRC) to najbardziej prestiżowy konkurs projektowania i budowy robotów skierowany do osób w wieku 15-18 lat. Pierwszy etap obejmuje elimacje w Stambule, do których RaByte – jak nazwała się młoda grupa z Warszay i Bielska-Białej - przygotowuje się od początku stycznia, kiedy przedstawione zostały tegoroczne wymagania konkursowe. Zespół dostał wtedy części i elementy do konstrukcji swojego robota. Powstawał on pod opieką merytoryczną pracowników naukowych Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych na Politechnice Warszawskiej.
Eliminacje w Stambule odbędą się w dwóch etapach. Najpierw robot samodzielnie będzie poruszał się po arenie i zdobywał punkty za jazdę bez pomocy pilota. Następnie robot, sterowany już przez RaByte, będzie musiał m.in. zebrać piłki oraz wrzucić je celnie do koszy, kręcić kołem i zawieszać się na niestabilnym drążku.
Drużynę RaByte tworzy trzydziestka najzdolniejszych uczniów sześciu stołecznych liceów: Czackiego, Mickiewicza, Staszica, Hoffmanowej, Zamoyskiego, Skłodowskiej-Curie oraz z Technikum Mechatronicznego nr 1 w Warszawie, a także z V LO w Bielsku-Białej. Poza skonstruowaniem robota zespół – aby wziąć udział w konkursie – musiał także zadbać o odpowiednią promocję oraz pozyskanie sponsorów i partnerów. Konkurs FRC ma przygotować młodych ludzi do wejścia na rynek nowych technologii i co bardzo ważne, pozwolić im zdobyć pierwsze doświadczenia zawodowe.
- Ostatnio sporo się mówiło o Global Innovation Index, rankingu prezentującym najbardziej innowacyjne państwa świata. Polska zajęła w nim 39. miejsce na 127. analizowanych państw. Byliśmy w rankingu niżej niż nasi sąsiedzi z Czech, Słowacji i Litwy. Eksperci jako przyczynę takiej sytuacji wskazują zbyt niskie wydatki na badania i rozwój, a także niewystarczającą edukację w tym obszarze. Wychodzimy z założenia, że poza szkołą – w procesie pobudzania do innowacyjności - swoją rolę do odegrania ma również biznes i firmy prywatne. Dlatego zdecydowaliśmy się wesprzeć RaByte. Na co co dzień wspieramy przedsiębiorców prowadzących małe i średnie sklepy w Polsce, wdrażamy technologie i innowacje, które pomagają zarządzać sklepami i optymalizują ich koszty. Być może kiedyś rozwiązania tworzone przez młodych ludzi takich jak w RaByte pozwolą jeszcze lepiej wspierać naszych klientów w codzienniej pracy i obsłudze polskich konsumentów – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash, która wspiera finansowo Team RaByte.
Turnieje eliminacyjne odbędą się w Stambule w dniach 5-7 i 9-11 marca. Finał zawodów odbędzie się w Detroit w dn. 29.04. – 02.05.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
„abc na kołach”, rozwijana przez Grupę Eurocash sieć agencyjna prowadząca mobilną sprzedaż produktów FMCG w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych, dynamicznie się powiększa. Jeszcze w 2018 roku posiadała zaledwie 33 mobilne sklepy, a aktualnie ma ich już 100.
– Sieć „abc na kołach” powołaliśmy do życia w 2015 roku. W tamtym czasie około 4,6 mln Polaków nie miało dostępu do stacjonarnego sklepu spożywczego, a polska wieś zaczynała się intesywnie zmieniać. Choć rynek handlu obwoźnego w Polsce już wtedy istniał, to od zawsze brakowało na nim profesjonalnych graczy, którzy prowadziliby sprzedaż produktów spożywczych z zachowaniem najwyższych standardów, w tym dotyczących higieny i obsługi klienta. Zaczynaliśmy wówczas od 10 mobilnych sklepów i docieraliśmy do wsi i miejscowości w województwie lubelskim, mazowieckim i podkarpackim. Później pojawiliśmy się stopniowo w województwie świętokrzyskim, łódzkim, małopolskim i śląskim – wspomina Arnaldo Guerreiro, członek zarządu Grupy Eurocash. – Aktualnie jesteśmy największą siecią handlu detalicznego na kołach w Polsce i znaczącym graczem w skali całej Europy. Zdecydowanie również chcemy rozwijać się dalej i zwiększać nasz obszar działania. Śmiało możemy powiedzieć, że sprofesjonalizowaliśmy rynek handlu mobilnego w Polsce i zapewniliśmy tysiącom mieszkańców mniejszych miejscowości i wsi dostęp do usług handlowych na poziomie dużych miast i aglomeracji. Tym samym podnosimy jakość życia ich mieszkańców i walczymy z wykluczeniem społecznym – dodaje Arnaldo Guerreiro.
Jak działa sieć „na kołach”?
„abc na kołach” to sieć ogólnospożywczych sklepów mobilnych, które prowadzą sprzedaż ze specjalnie zaprojektowanych do tego celu samochodów. Każdy z nich posiada specjalistyczne wyposażenie, w tym odpowiednio przygotowane lady chłodnicze i mroźnię. Mobilne sklepy zaopatrują się w hurtowniach Eurocash Cash&Carry i mają dostęp do całej oferty liczącej ok. 5 tys. produktów. Ponadto przedsiębiorcy mogą również korzystać z oferty dostawców regionalnych, zamawiając u nich np. pieczywo, wędliny czy ciasta. W samym aucie „abc na kołach” dostępnych jest średnio ok. 500-600 produktów.
Największą sprzedaż z mobilnych sklepów notują produkty nabiałowe, takie jak mleko czy jajka, a także produkty świeże, w tym warzywa i owoce, wędliny, pieczywo, a ponadto napoje, asortyment suchy i słodycze.
– Wartość średniego koszyka zakupowego w naszym przypadku jest wyższa niż w sklepach małoformatowych działających w mieście. Nasz sklep odwiedza klientów 2–3 razy w tygodniu. Oznacza to, że kupują rzadziej niż mieszkańcy miast, ale za to więcej. Wśród najchętniej kupowanych produktów jest nabiał, warzywa i owoce, co pokazuje nam, że polska wieś się zmienia i dezagraryzuje. Z naszych analiz wynika, że zaledwie około 10% mieszkańców wsi utrzymuje się z rolnictwa, zatem produkcja własna jest dużo mniejsza niż dawniej, i my również możemy na tę potrzebę odpowiedzieć – wskazuje Arnaldo Guerreiro. – Co ciekawe, sporym zainteresowaniem cieszą się również produkty convenience, w tym dania gotowe do spożycia. Nas samych to trochę zaskoczyło, biorąc pod uwagę, że naszymi klientami są głównie mieszkańcy wsi i małych miejscowości, a nie dużych miast, w których tego typu produkty notują najwyższą sprzedaż – dodaje członek zarządu Grupy Eurocash.
Jak zacząć prowadzić taki biznes?
W związku z intesywną ekspansją sieci, jej przedstawiciele cały czas szukają chętnych do pracy. Sieć działa w modelu agencyjnym, a zainteresowanym przedsiębiorcom oferuje bardzo atrakcyjne warunki finansowe. Każdy z nich otrzymuje specjalistyczne, w pełni zatowarowane auto i comiesięczne dofinansowanie do paliwa. W razie jego awarii, można liczyć na szybki serwis zewnętrznej firmy.
Przedsiębiorcy współpracujący z siecią „abc na kołach” mogą liczyć na gwarantowane wynagrodzenie w kwocie 4 000 zł netto oraz atrakcyjny system prowizyjny, zależny od wypracowanego obrotu. Sieć zapewnia również bieżące wsparcie operacyjne, a także szkolenia i działania marketingowe.
Podstawowe wymagania stawiane przez sieć przedsiębiorcom, którzy chcieliby podjąć się prowadzenia sklepu „na kołach”, to konieczność prowadzenia własnej działalności gospodarczej i posiadanie prawa jazdy kat. B. Mile widziana jest również łatwość w nawiązywaniu relacji i świadomość, że w przypadku „abc na kołach” jedną z gwarancji sukcesu takiego przedsiębiorcy są właśnie dobre kontakty z klientami. W tym modelu detalicznym, co pokazały badania sieci, liczy się to szczególnie.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.
Zgodnie z zawartą umową, fundusze MCI sprzedadzą na rzecz Eurocash blisko 56% akcji spółki Frisco S.A., realizując łącznie zwrot na poziomie 2,8x CoC (cash-on-cash).
Frisco należy do liderów polskiego rynku e-grocery i najdłużej działających supermarketów online.
Grupa Eurocash jest strategicznym akcjonariuszem Frisco od 2014 r., posiadającym obecnie ponad 44% akcji.
Frisco S.A. prowadzi supermarket online frisco.pl i jest to jeden z najdłużej działających supermarketów online. Fundusze z Grupy MCI miały znaczący wkład w budowę wartości Frisco. Inwestycja funduszu MCI.TechVentures odbyła się przy przychodach spółki na poziomie 17 mln PLN, które w ciągu 7 lat wzrosły siedmiokrotnie.
W 2014 r. strategicznym inwestorem Frisco została Grupa Eurocash, największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją FMCG oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Grupa Eurocash objęła wówczas 44% akcji Frisco.
W 2019 r. Frisco otworzyło nowoczesny, w pełni zautomatyzowany magazyn w Klaudynie k. Warszawy, który pozwoli spółce na czterokrotne zwiększenie skali działalności i dalszą poprawę jakości usług świadczonych dla jej klientów.
Frisco to kolejna udana inwestycja funduszy z Grupy MCI. Szacowany zwrot dla funduszu MCI.TechVentures z tej inwestycji wyniósł 22,5 proc. IRR i 2,7-krotność pierwotnej inwestycji (2,7x CoC), wynoszącej 43 mln PLN. Beneficjentem transakcji jest także fundusz Helix Venture Partners, którego inwestorem jest Krajowy Fundusz Kapitałowy (Grupa PFR).
Transakcja zostanie rozliczona w czerwcu 2020 r.
Luis Amaral, Prezes Grupy Eurocash: Inwestycja we Frisco to kolejny element naszej strategii ukierunkowanej na wspieranie niezależnego handlu w Polsce poprzez rozwój innowacyjnych formatów detalicznych i rozwiązań technologicznych. Współpraca z MCI w ramach Frisco to modelowy przykład połączenia wiedzy i doświadczenia MCI w rozwoju biznesów on-line ze skalą i doświadczeniem Grupy Eurocash w dystrybucji artykułów spożywczych.
Tomasz Czechowicz, Partner Zarządzający MCI: Szacujemy, że wartość przychodów Frisco.pl w całym 2019 roku wyniesie około 120 mln PLN. Frisco jest liderem handlu e-grocery z dużą przewagą nad swoimi konkurentami. W czasie trwania naszej inwestycji przebudowaliśmy zespół zarządzający, uporządkowaliśmy model biznesowy i zrealizowaliśmy inwestycje w nowoczesne, wysoce zautomatyzowane centrum logistyczne. Inwestycja we Frisco była realizowana przez fundusze Helix Ventures Partners i MCI.TechVentures, a w kolejnym etapie dołączyła jako inwestor Grupa Eurocash, wnosząc wartościowy wkład w rozwój spółki i stając się docelowym inwestorem strategicznym dla Frisco.
MCI to jeden z największych technologicznych funduszy inwestycyjnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, angażujących się w digital private equity. Fundusze MCI zarządzają 2,3 mld PLN, inwestując kapitał w obszary: spółki technologiczne (disruptors), spółki przechodzące transformację cyfrową (digital transformation), oraz infrastruktura IT. Fundusze, w ciągu 20 lat swojej historii, przeprowadziły ponad 100 inwestycji i ponad 60 procesów sprzedaży udziałów. MCI było zaangażowane m.in. w Mall.cz, WP.pl, Invia/TravelPlanet, Dotpay/eCard, czy iZettle.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Właściciele sklepów abc mogą wdrożyć usługę kurierską w swoich placówkach. To rozwiązanie pozwoli im m.in. na zwiększenie liczby klientów i większą sprzedaż, a konsumentom na odbieranie i wysyłanie paczek w dogodnej lokalizacji i porze.
Sieć sklepów abc jest największą siecią sklepów spożywczych w Polsce (ok. 8600 placówek na terenie całego kraju), działających głównie w mniejszych miejscowościach, których właścicielami są niezależni polscy przedsiębiorcy. Wsparcie marketingowe i organizacyjne sieci abc zapewnia Grupa Eurocash.
Nadawanie i odbieranie przesyłek w sklepach abc to wygodne dla konsumentów rozwiązanie, które pozwoli zaoszczędzić ich czas i zapewni wygodę korzystania z usług kurierskich podczas robienia codziennych zakupów. Warto podkreślić, że zamawiając paczkę do abc konsument zyskuje możliwość jej odbioru w bardzo elastycznych godzinach. Większośc sklepów abc czynna jest do późnych godzin wieczornych. Zgodnie z zakładanymi planami rozwoju, usługa będzie umożliwiała obsługę paczek przez największe firmy kurierskie w Polsce.
– Pierwsze sklepy abc będą mogły uruchomić usługę jeszcze w listopadzie. Mamy nadzieję, że już niedługo właściciele sklepów i ich klienci odczują pierwsze korzyści z jej wdrożenia. Okres przedświąteczny to najważniejszy czas dla branży e-commerce, w którym sprzedaż online jest najwyższa w całym roku – mówi Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash.
Obsługa procesów wydawania i przyjmowania przesyłek od strony technicznej będzie możliwa dzięki Polskim ePłatnościom, czyli lidera w segmencie dostawców wielofunkcyjnych terminali płatniczych.
Działania wdrożeniowe i wsparcie operacyjne w sklepach koordynuje Pointpack, integrator technologiczny usług kurierskich. Odpowiedzialny jest również za nawiązywanie i rozwijanie współpracy z firmami kurierskimi.
Właściciele sklepów abc zainteresowani wdrożeniem usługi kurierskiej „Moja Paczka” mogą to zrobić w prosty sposób wypełniając formularz zgłoszeniowy. Wystarczy jeden podpis, a terminal płatniczy Polskich ePłatności obsłuży przyjmowanie i odbieranie paczek.
Usługa kurierska będzie dostępna w punktach, które zgłoszą chęć jej wdrożenia. Z każdym miesiącem takich sklepów w Polsce będzie coraz więcej.
Operatorem usługi będzie firma DHL Parcel, dla której współpraca z Grupą Eurocash jest kolejnym krokiem ku rozszerzeniu sieci Punktów Partnerskich, liczącej obecnie niemal 8000 placówek.
– Zdecydowaliśmy się na udostępnienie usługi kurierskiej sieci sklepów abc, ponieważ takie rozwiązanie pozwoli naszym klientom – właścicielom sklepów – budować ich konkurencyjność na polskim rynku detalicznym – mówi Jan Domański, rzecznik prasowy Grupy Eurocash. – Możliwe, że część osób stwierdzi, że to odpowiedź na niedziele niehandlowe, jednak sklepy abc są prowadzone przez niezależnych przedsiębiorców i w większości decydowali się oni na otwieranie swoich sklepów w niedziele. Wielokrotnie to podkreślaliśmy, że małe niezależne sklepy są beneficjentem wprowadzonych zmian legislacyjnych. W przypadku wdrożenia usług kurierskich, chodzi tutaj o zupełnie nowe korzyści dla przedsiębiorców. Po pierwsze, obserwujemy wzrost liczby punktów handlowych, które oferują usługi kurierskie. Aktualnie świadczą je zarówno inne sieci franczyzowe, punkty prasowe czy stacje benzynowe. To zasługa przede wszystkim dynamicznego rozwoju branży e-commerce. Coraz więcej konsumentów jest zainteresowanych tą usługą i coraz częściej o jej wprowadzenie dopytywali również nasi klienci. Po drugie, dla sklepów małoformatowych to szansa na zwiększenie liczby klientów, uzyskanie dodatkowej marży, czy w praktyce po prostu większą sprzedaż. Co ciekawe, badania pokazują, że współczynnik współkupowania wynosi przy tego typu usłudze ok. 30%. Oznacza to, że 3 na 10 konsumentów nadając lub odbierając paczkę w punkcie handlowym, zrobi przy tej okazji zakupy. Wszystkie te czynniki wpłynęły na naszą decyzję o wdrożeniu usługi „Moja Paczka” do sieci abc. Celem Grupy Eurocash jest wspieranie handlu niezależnego w Polsce i dostarczanie jego uczestnikom narzędzi i możliwości do konkurowania na tym rynku. Decyzja o tym, czy skorzystać z danego rozwiązania i poprawić konkurencyjność swojego sklepu poprzez zaoferowanie usług kurierskich lub pracę w niedzielę, zarówno wcześniej jak i teraz, jest wyłącznie po stronie właściciela sklepu – dodaje Domański.
Tylko od początku tego roku z największej w Polsce platformy e-learningowej poświęconej handlowi małoformatowemu – www.akademiaeurocash.com.pl – skorzystało 15 000 zarejestrowanych użytkowników. W tym czasie miała ona blisko 400 000 odsłon, a użytkownicy zalogowali się do niej aż 86 000 razy. Platforma umożliwia właścicielom sklepów i ich pracownikom dostęp do praktycznych kursów e-learningowych i kilkudziesięciu artykułów edukacyjnych poświęconych prowadzeniu sklepu. Podążając za najnowszymi trendami w e-edukacji, Akademia Umiejętności Eurocash uruchomiła własną telewizję internetową – AUE TV.
Działająca od 2010 roku Akademia Umiejętności Eurocash jest największym w Polsce programem edukacyjno-szkoleniowym wspierającym polskie niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash.
Na ofertę Akademii składają się 4 obszary działalności. Są to: praktyczne warsztaty szkoleniowe, coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, studia podyplomowe i kursy doszkalające prowadzone we współpracy ze Szkołą Główną Handlową (SGH) oraz nowoczesna platforma e-learningowa – www.akademiaeurocash.com.pl - w ramach której uruchomiona została teraz telewizja internetowa AUE TV.
– Żyjemy w epoce wszechobecnego obrazu i wideo, które uznawane jest za najbardziej angażujący typ treści wśród użytkowników Internetu – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menadżer Akademii Umiejętności Eurocash. – Do tego mamy coraz mniej czasu i towarzyszy nam ciągły pośpiech. Te same zjawiska przenikają do procesu edukacji. Chcemy uczyć się dzisiaj przy pomocy Internetu, korzystać przy tym z różnorodnych materiałów wizualnych i przyswajać je w trybie ekspresowym. Stąd popularność określenia e-edukacja. Obserwując te trendy, zdecydowaliśmy się na uruchomienie telewizji internetowej AUE TV. Na naszym kanale telewizyjnym można obejrzeć kilkuminutowe e-szkolenia oraz praktyczne porady, które pomogą w krótkim czasie przyswoić jak najwięcej treści – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.
Na AUE TV znaleźć można ponad 40 krótkich filmów szkoleniowych i instruktażowych, podzielonych na 3 obszary tematyczne: rozwojowe, specjalistyczne oraz dotyczące zarządzania kategoriami. Wśród propozycji filmów specjalistycznych znajdują się praktyczne poradniki wideo dotyczące m.in. zarządzania zapasem w sklepie, obliczania rentowności sklepu, dbałości o prawidłową ekspozycję lady chłodniczej czy obsługi trudnego klienta. Na kanale AUE TV znajdziemy także najciekawsze wystąpienia ekspertów z wrześniowego IV Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, m.in. prezentację Jarosława Sokolnickiego z firmy Microsoft nt. konceptu „Detalista 4.0”, czyli wizji inteligentnego sklepu, który rozpoznaje konsumenta i potrafi wchodzić z nim w interakcję. A także wystąpienie Jacka Santorskiego nt. kształtowania cech przywódczych u lidera przyszłości.
Więcej o AUE TV można dowiedzieć się z krótkiego video: https://youtu.be/MCGLmQzylN4
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber.
Hurt: silny wzrost organiczny
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w trzecim kwartale 2019 r. wzrost sprzedaży o blisko 7% r/r do 5,09 mld zł.
– Motorem wzrostu sprzedaży w Hurcie była szybkorosnąca sprzedaż wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych, która wzrosła o blisko 17%, przy jednocześnie dobrej sprzedaży w pozostałych formatach dystrybucji, w szczególności w formacie aktywnej dystrybucji do naszych franczyzobiorców, gdzie zanotowaliśmy wzrost o 14%. Z uwagi na to, że sprzedaż papierosów charakteryzuje się niską rentownością oraz zważywszy na bardzo wysoki wynik zeszłego roku, EBITDA segmentu hurtowego utrzymała się na porównywalnym poziomie rok do roku. Wpływ na bieżącą rentowność ma również dalsza integracja Eurocash Alkohole z Eurocash Dystrybucja, która jest kolejnym etapem optymalizacji kosztowej segmentu – wyjaśnił Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
W trzecim kwartale br. EBITDA segmentu hurtowego przed MSSF 16 wyniosła 130 mln zł, a po zastosowaniu nowego standardu sprawozdawczości – ponad 177 mln zł.
Liczba sklepów zrzeszonych w sieci abc, które są głównymi klientami hurtowni Cash&Carry, na koniec września br. wynosiła 8 816 placówek, co oznacza przyrost o 63 sklepy w trzecim kwartale br. i o 257 sklepów rok do roku. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zorganizowanych w ramach sieci Groszek, Euro Sklep, Lewiatan oraz PSD (Gama), obsługiwanych przez Eurocash Dystrybucja, na koniec trzeciego kwartału 2019 r. wynosiła 5 087, czyli o 47 więcej niż kwartał wcześniej oraz o 144 więcej niż przed rokiem.
Detal: rentowność w górę dzięki poprawie wyników przejętych supermarketów
Sprzedaż Grupy Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale br. sięgnęła 1,52 mld zł, czyli o 7,5% więcej niż w analogicznym okresie 2018 r., na co złożył się 6-proc. wzrost sprzedaży do franczyzowych sklepów Delikatesy Centrum oraz 8,5-proc. wzrost sprzedaży we własnych supermarketach (funkcjonujących pod szyldem Delikatesy Centrum i Mila), a także wyższa o ponad 8% sprzedaż w salonach prasowych Inmedio.
EBITDA segmentu Detal wyniosła w trzecim kwartale tego roku 74 mln zł, a przed zastosowaniem MSSF 16 prawie 33 mln zł wobec niespełna 12 mln zł rok wcześniej (wzrost o 179% r/r).
– Istotna poprawa rentowności w Detalu to głównie efekt wyraźnie lepszych wyników dawnych sklepów EKO oraz sieci Mila. Po okresie integracji przejętych supermarketów z Delikatesami Centrum, która wiązała się z koniecznością poniesienia dodatkowych kosztów, zaczynamy dostrzegać poprawę ich wyników operacyjnych. Prace integracyjne to bardzo złożony proces i wciąż trwają, ale najważniejsze, że idą zgodnie z planem i od nowego roku wszystkie sklepy będą już zarządzane w ramach jednej struktury organizacyjnej – wskazał Jacek Owczarek.
Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów (docelowo wszystkie będą funkcjonować pod marką Delikatesy Centrum) na koniec września 2019 r. obejmowała łącznie 1 561 placówek, w tym 986 sklepów franczyzowych i 575 sklepów własnych. Sieć Inmedio na koniec trzeciego kwartału br. liczyła natomiast 445 salonów.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Grupa Eurocash otrzymała ocenę AA w ratingu MSCI ESG, który ocenia działalność firm na całym świecie pod kątem ochrony środowiska naturalnego, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ładu korporacyjnego. Polska firma została oceniona wyżej niż tacy światowi gracze z branży handlowej jak WalMart, Sysco, Ahold, 7/11 czy Wallgreens.
– Inwestorzy na całym świecie coraz częściej patrzą nie tylko na wyniki finansowe spółek, lecz również na aspekty pozafinansowe, w tym zagadnienia związane z ochroną środowiska naturalnego, społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ładu korporacyjnego. Kwestie te mogą rodzić określone ryzyka lub szanse dla prowadzonego przez daną firmę biznesu, a zatem istotnie wpływać również na jej przyszłe wyniki. Rating ESG nadawany przez MSCI jest jedną z najważniejszych tego typu ocen, na którą zwracają uwagę renomowane globalne fundusze, które chcą inwestować odpowiedzialnie. Dlatego też bardzo się cieszymy, że otrzymaliśmy rating na poziomie AA. To dla nas ogromne wyróżnienie – mówi Cezary Giza, dyrektor ds. relacji inwestorskich Grupy Eurocash. – Okazało się też, że niewiele nam zabrakło do uzyskania oceny AAA, którą w naszym sektorze poszczycić się może zaledwie 2% spośród wszystkich ocenianych firm. Rating MSCI ESG oprócz doceniania mocnych stron, wyraźnie wskazuje również jakie elementy powinny zostać jeszcze poprawione. Jesteśmy spółką giełdową, jedną z naszych wartości jest transparentność, dzięki temu możemy zostać ocenieni przez takie instytucje jak MSCI – dodaje.
Grupa Eurocash znalazła się m.in. wśród najwyżej ocenionych firm z sektora handlowego w zakresie ładu korporacyjnego, zarządzania zasobami ludzkimi oraz jakości i bezpieczeństwa produktów. Inne oceniane w tej grupie firm obszary obejmują m.in. ślad węglowy, pozyskiwanie surowców czy ofertę zdrowej żywności. Rating wydawany jest w 7 stopniowej skali, przy czym oceny CCC-B to oceny negatywne, oceny BB, BBB, A – średnie, a oceny AA i AAA wskazują liderów w obszarze ESG.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.
Coraz więcej największych producentów piwa, wódki i whisky oferuje podobny asortyment w zbliżonych cenach we wszystkich kanałach sprzedaży – wynika z 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”. Jest to szczególnie ważne dla klientów, którzy ponad 40% dóbr szybko zbywalnych i 70% piwa kupują w sklepach małoformatowych.
- Mieliśmy problemy z producentami, którzy nie widzieli nic złego w tym, że pół litra piwa w puszce jest w innych kanałach sprzedaży o jedną trzecią tańsze niż w butelkach tej samej pojemności w sklepach małoformatowych. Dla konsumentów był to oczywiście problem. Na szczęście to podejście producentów zaczęło się zmieniać – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Lider poprzednich dwóch edycji rankingu Browar Namysłów został przejęty przez Grupę Żywiec (Heineken). Nie poprawiło to jednak pozycji tego koncernu w rankingu, ponieważ znalazł się on na 4. miejscu (w 2018 r. był 3.). Czołowe miejsca zajmują dwaj najmniejsi z czołowych producentów piwa: Perła – Browary Lubelskie i Van Pur. W porównaniu z poprzednim rokiem awansował największy gracz na rynku – Kompania Piwowarska (Asahi), który jest 3 (w 2018 r. był 5.).
Liderzy rynku mocni też w rankingu
Ewenementem w skali całego rankingu jest rynek wódki, ponieważ kolejność producentów w „Równych w Biznesie” niemal pokrywa się z kolejnością na liście największych producentów. Oznacza to, że Roust i Stock, jako liderzy rynku wódek w Polsce jednakowo traktują wszystkie kanały sprzedaży.
- W przeszłości wódki w małych opakowaniach – w przeliczeniu na litr – często były w sklepach małoformatowych o kilkadziesiąt procent droższe niż te same sprzedawane w większych opakowaniach. Teraz jednak u największych producentów nastąpiła znaczna zmiana na lepsze – wyjaśnia Pedro Martinho.
Za zrównoważony można też uznać polski rynek whisky, mimo że w rankingu przewodzi Stock, który jest dopiero 5. na liście największych producentów. Jednak niewiele gorsze niż Stock oceny uzyskała cała czołówka rynku, a przede wszystkim Brown-Forman i Pernod Ricard.
- Rynek whisky był do niedawna zdominowany przez sklepy wielkopowierzchniowe. Sklepy małoformatowe sprzedawały jej mało. Jednak udało nam się przekonać producentów do poprawienia asortymentu i lepszego pozycjonowania cenowego, dzięki czemu sprzedaż whisky w niezależnym handlu zaczęła rosnąć – podkreśla Pedro Martinho. – Przykładem zmiany podejścia producentów jest nasz autorski koncept – Czas na Whisky, który doskonale się sprawdza w blisko 8 tysiącach sklepów współpracujących z Eurocashem. Sklepy oferują starannie dobrany asortyment whisky w przystępnej cenie. Postawiliśmy na selekcję kilku rodzajów whisky – w sklepie małoformatowym klient nie potrzebuje 10 produktów każdego rodzaju, ponieważ zbyt szeroki wybór wcale nie oznacza dobrej sprzedaży, a jeśli konsumenci potrzebują whisky na wyjątkowe okazje i tak zazwyczaj udają się do specjalistycznych sklepów z alkoholem.
Jeszcze więcej procentów
W poprzednich edycjach ranking „Równi w Biznesie”, w części poświęconej producentom alkoholi, obejmował piwo i wódki. W tym roku Grupa Eurocash i Polska Izba Hadlu postanowiły rozszerzyć go o whisky. W każdej kategorii uwzględnieni są producenci, którzy razem zajmują co najmniej 90% rynku. Taki udział w polskim rynku ma 5 producentów piwa, 5 – wódek i 6 wytwórców whisky. Obliczenia dotyczące poszczególnych firm były robione na podstawie posiadanych danych Nielsena za okres czerwiec 2018 – maj 2019, pochodzących z dyskontów, supermarketów i sklepów małoformatowych. Analiza objęła tylko najpopularniejszy asortyment, generujący w sumie 80% sprzedaży danego producenta.
O miejscu firmy w rankingu zadecydowały punkty przyznane za: poziom cen w różnych kanałach sprzedaży, zrównoważoną dystrybucję, udział rynkowy, kontrybucję do wzrostu oraz dedykowane produkty.
Pełne wyniki rankingu „Równi w Biznesie” dostępne są na stronie http://www.pih.org.pl/.
25 największych producentów mleka, śmietany, jogurtów i pozostałych wybranych najpopularniejszych kategorii produktów, oferowanych w sklepowych ladach chłodniczych, zostało ocenionych przez analityków Grupy Eurocash pod kątem ich strategii wobec małopowierzchniowych sklepów detalicznych. Wyniki zostały przedstawione w ramach 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”.
- Z rankingu jednoznacznie wynika, że na równym traktowaniu klientów wszystkich sklepów najbardziej zależy mniejszym producentom – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash. – Najwięksi producenci najlepsze cenowo oferty zwykle kierują głównie do dyskontów i supermarketów, co powoduje, że klienci osiedlowych sklepów swoich ulubionych produktów nie kupują tam, gdzie mają najbliżej. Co nie oznacza, że udają się po nie do oddalonego sklepu. Często nie kupują ich wcale lub wybierają produkt innego producenta – dodaje.
Liderzy równego traktowania
Zjawisko to widać na rynku jogurtów. Podobnie jest z mlecznymi deserami. Również na rynku masła i margaryny próżno szukać w czołówce rankingu największych producentów. Lider tego rynku zajął w rankingu dopiero 8 miejsce, a w czołówce znalazły się firmy, które znajdują się dopiero w drugiej połowie listy liderów rynku pod względem ogólnej sprzedaży. Równie słabo prezentują się najwięksi producenci śmietany. Wyjątkowy jest rynek mleka, na którym SM Mlekpol, mimo że jest liderem sprzedaży, znajduje się też w pierwszej trójce rankingu „Równi w Biznesie”. Jednak ta sama firma znacznie słabiej wypada w rankingu producentów serków słodkich i homogenizowanych, na którym znowu potwierdza się reguła, że podobne strategie wobec wszystkich rodzajów sklepów stosują przede wszystkim mniejsi dostawcy.
- Produkty świeże powinny być kupowane w pobliżu miejsca zamieszkania, czyli w sklepach małoformatowych. Dlatego dziwi fakt, że pomimo iż konsumenci robią ponad 40% wszystkich swoich zakupów spożywczych w sklepach małoformatowych, to jedynie 28%* stanowią zakupy związane z kategorią nabiału. I traci na tym konsument, ponieważ nie ma świeżego towaru w domu. Jest to również niekorzystne dla detalistów i dla producentów, którzy tracą na szybkości i na wielkości obrotu, bo konsument kupuje mniej niż by mógł. Bardzo ryzykowna jest strategia największych producentów nabiału, którzy znaczącą część swojej sprzedaży uzależniają od dyskontów, powodując ogromną presję cenową na rolników – ocenia Pedro Martinho.
Mleko się rozlało
W poprzednich edycjach ranking z grupy produktów świeżych obejmował tylko mleko. W tym roku Grupa Eurocash i Polska Izba Hadlu postanowiły rozszerzyć analizę o inne popularne kategorie produktowe. W każdej z nich uwzględnieni są producenci, którzy razem zajmują co najmniej 90% rynku. Taki udział w polskim rynku ma np. 5 producentów mlecznych deserów, 7 – jogurtów i 10 wytwórców śmietany. Obliczenia dotyczące poszczególnych firm były robione na podstawie posiadanych danych Nielsena za okres czerwiec 2018 – maj 2019, pochodzących z dyskontów, supermarketów i sklepów małoformatowych. Analiza objęła tylko najpopularniejszy asortyment, generujący w sumie 80% sprzedaży danego producenta.
O miejscu firmy w rankingu zadecydowały punkty przyznane za: poziom cen w różnych kanałach sprzedaży, zrównoważoną dystrybucję, udział rynkowy, kontrybucję do wzrostu oraz dedykowane produkty.
Pełne wyniki rankingu „Równi w Biznesie” dostępne są na stronie http://www.pih.org.pl/.
* Dane na podstawie Panel Handlu Detalicznego Nielsen; rynek małoformatowy; kategoria nabiał, dane za okres sierpień 2018-lipiec 2019
Znamy zwycięzców konkursu „Herosi Innowacyjności”. Spośród 661 pomysłów zgłoszonych przez niezależnych przedsiębiorców, prowadzących sklepy detaliczne, konsumenci w głosowaniu i jury po ocenie biznesowego potencjału projektów wybrali 54 najlepsze projekty. Podczas głosowania klienci sklepów oddali rekordowe ponad pół miliona głosów. Wartość nagród w konkursie wyniosła milion złotych.
W pierwszym etapie konkursu przedsiębiorcy zgłaszali swoje projekty w 3 kategoriach tematycznych: „Zmieniam świat lokalnie” (162 projekty), „Inwestuję w technologię” (196 projektów) oraz „Stawiam na praktyczne rozwiązania” (303 projekty). W tej ostatniej dominowały projekty dotyczące unowocześnienia sklepu, np. zakupu nowego wyposażenia. Najpopularniejszymi innowacjami w ramach inwestowania w technologię były pomysły na ułatwianie klientom zakupów. Z kolei w kategorii „Zmieniam świat lokalnie” właściciele sklepów zgłaszali projekty rewitalizacji otoczenia sklepu, np. budowę placu zabaw, a także wsparcia lokalnych szkół, organizacji i drużyn sportowych. Przedsiębiorcy mogli starać się o wsparcie na realizację projektu w wysokości 100 tys. zł, 50 tys. zł lub 15 tys. zł. Na ocenę końcową wniosku składały się punkty za poparcie społeczne (liczba głosów z głosowania internetowego) oraz punkty przyznane przez członków jury analizujących biznesowy potencjał każdego z pomysłów.
Lokalni herosi
Główną nagrodę 100 tys. złotych otrzymały Delikatesy Centrum z Beska (podkarpackie), trzy nagrody po 50 tys. zł otrzymały Delikatesy Centrum z Baligrodu (podkarpackie), sklep abc z Jędrzejowa (świętokrzyskie) oraz sklep abc z Zielonej Góry (lubuskie). 50 nagród po 15 tys. zł trafiło do sklepów Lewiatan, Groszek, Euro Sklep, abc, Gama i Delikatesów Centrum w całej Polsce.
– Liczba zakwalifikowanych projektów i oddanych głosów pokazuje jak wielki społeczny potencjał tkwi w Herosach. Dzięki „Herosom Innowacyjności” każdy może mieć wpływ na to, jak funkcjonuje lokalny sklep, jak wygląda jego otoczenie i jaki ma wpływ na lokalną społeczność. – mówi Jacek Owczarek, Członek Zarządu Eurocash.
– Dziękuję przedsiębiorcom i klientom sklepów za tak wielkie zaangażowanie w konkursie oraz gratuluję nagrodzonym. Wiem, że wielu uczestników konkursu realizuje podobne projekty na co dzień – podkreśla Jacek Owczarek.
Autonomiczny sklep
Celem najlepszego projektu Delikatesów Centrum z Beska jest stworzenie całkowicie autonomicznego sklepu bez pracowników. Market o powierzchni 34 mkw. będzie wyposażony w zaawansowany system kas samoobsługowych oraz kamery monitorujące cały proces zakupowy. Oferta sklepu będzie obejmować 100 najczęściej kupowanych produktów.
– Mieszkańcy naszej miejscowości są na co dzień bardzo zajęci. Pracują w rolnictwie lub dojeżdżają do pracy do innych miast, więc często nie mają czasu na zakupy. Dlatego chciałam stworzyć im możliwość zakupów przez całą dobę samodzielnie, szybko i bez kolejek – mówi Justyna Widota, właścicielka Delikatesów Centrum z Beska.
Plac zabaw zamiast czołgu
Projekt nagrodzony kwotą 50 tys. złotych pt. „Radość dziecka, nie wojna” to odpowiedź właściciela Delikatesów Centrum z Baligrodu (podkarpackie) na brak placu zabaw dla dzieci w tej miejscowości. Na razie jedyną „atrakcją” jest stary czołg T34, ustawiony na centralnym placu Baligrodu. Dlatego pomiędzy delikatesami a czołgiem-pomnikiem powstanie plac zabaw. Projekt został wybrany w kategorii „Zmieniam świat lokalnie”.
Taką samą nagrodę otrzymał projekt pt. „Aktywny koszyk - Osiedlowy sklepik on-line dla aktywnych społecznie”. Pomysł sklepu abc z Jędrzejowa (świętokrzyskie) został zgłoszony w kategorii „Stawiam na praktyczne rozwiązania”. „Aktywny koszyk” łączy wykorzystanie nowoczesnych technologii w handlu detalicznym z ideą odpowiedzialności społecznej biznesu. Klienci będą mogli zdalnie robić zakupy i odbierać je w osiedlowym sklepie, a jednocześnie wspomagać lokalną społeczność. Działanie charytatywne opiera się na idei wirtualnie „zawieszonego koszyka” dla kogoś, kogo akurat na niego nie stać. Klienci będą mogli wrzucać do niego produkty, które zechcą komuś podarować.
W sklepie i wokół sklepu
Za zdobyte w konkursie 15 tys. złotych właściciel sklepu Gama z Miastka (pomorskie) będzie mógł kupić nowoczesną ladę chłodniczą wyposażoną w energooszczędne wentylatory oraz nowoczesne oświetlenie LED, a właściciel Euro Sklepu z Międzylesia wyposaży swój obiekt w cichy i energooszczędny regał chłodniczy. Natomiast właściciel Delikatesów Centrum w Osobnicy (podkarpackie) wzbogaci bistro działające w sklepie o kącik kawowy, gdzie klienci będą mogli wypić kawę zjeść pyszne ciasto i porozmawiać.
Najwięcej inicjatyw nagrodzonych kwotą 15 tys. złotych (33 na 50) to projekty z kategorii „Zmieniam świat lokalnie”. To dowód na zainteresowanie właścicieli sklepów ich otoczeniem i potrzebami lokalnych społeczności. Blisko jedna trzecia inicjatyw w tej kategorii dotyczyła stworzenia placów zabaw, boisk, ogrodów przedszkolnych czy parków rozrywki dla dzieci.
Herosi detalu
W konkursie wzięli udział niezależni detaliści z całej Polski, ale największa aktywnością wykazali się przedsiębiorcy z województw: podkarpackiego (167 wniosków), małopolskiego (80 wniosków) i śląskiego (70 wniosków). Najwięcej wniosków złożyli przedsiębiorcy prowadzący sklepy pod szyldem Delikatesów Centrum (355), Lewiatana (118), Euro Sklepu (73) i Groszka (46). Swoje pomysły zgłaszali także właściciele sklepów abc i abc na kołach, Gama, czy Koliber, a także przedsiębiorcy niezrzeszeni w ramach żadnej sieci, ale zaopatrujący się w hurtowniach Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber.
Eurocash i Microsoft wraz z partnerami technologicznymi przedstawili wizję rynku detalicznego przyszłości – „Detalista 4.0”. Zaprezentowano rozwiązania technologiczne, które mają zapewnić właścicielom niezależnych sklepów spożywczych sprawne zarządzanie ich placówkami, konsumentom wysoką jakość robienia zakupów, a producentom jak najlepsze dotarcie ze swoją ofertą do finalnego odbiorcy. Z wizją „Detalista 4.0” zapoznało się dziś ponad 5,2 tys. uczestników IV Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, zorganizowanego przez Akademię Umiejętności Eurocash.
Jak zatem będzie funkcjonował sklep zarządzany przez „Detalistę 4.0”? Co czeka konsumentów?
– Od lat konsekwentnie zmieniamy oblicze polskiego handlu, inwestując w rozwiązania z obszaru nowych technologii, które mają ułatwiać prowadzenie biznesu detalicznego przez niezależnych przedsiębiorców – mówi Luis Amaral, Prezes Zarządu Grupy Eurocash. W 2018 roku uruchomiliśmy dla nich eurocash.pl, czyli wielofunkcyjną platformę e-commerce. Od tego momentu właściciel sklepu małoformatowego ma więcej informacji o rynku niż dyrektor dużej sieci handlowej. W 2019 roku, poszliśmy o krok dalej i wdrożyliśmy eurocash.pl Market, czyli platformę marketplace, która docelowo może poszerzyć ofertę małoformatowych sklepów nawet do pół miliona produktów. Naszym klientom zapewniamy dostęp do technologii na najwyższym, światowym poziomie, a także do wiedzy o rynku przyszłości. Okazją do prezentacji najnowszych rozwiązań z tego obszaru jest dla nas coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu. Do rozmowy o przyszłości handlu zaprosiliśmy w tym roku firmę Microsoft – dodaje Amaral.
Wizja Detalisty 4.0 to gama najnowocześniejszych rozwiązań, dzięki którym właściciele sklepów mogą dokładnie poznać swoich klientów i precyzyjnie odpowiedzieć na ich potrzeby.
- W przedstawionym dzisiaj koncepcie Detalista 4.0 na pierwszym miejscu stoją klienci, ich potrzeby i rosnące oczekiwania w cyfrowej erze. Detalista 4.0 to coś więcej niż wizja. Już teraz istnieje wiele rozwiązań dostępnych dla właścicieli sklepów które wpływają na zwiększenie zaangażowania i lojalności klientów, a także efektywność operacyjną. Technologie, które zmieniają rynek, takie jak przetwarzanie w chmurze, sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, Big Data i Internet Rzeczy, już teraz mogą być wsparciem dla właściciela sklepu w Polsce – podkreśla Mark Loughran, Dyrektor Generalny polskiego oddziału Microsoft.
Wizja „Detalisty 4.0” – zatowarowanie
Wizja Detalista 4.0 adresuje wszystkie obszary działalności na rynku detalicznym. Narzędzia służące usprawnieniu procesu zatowarowania odpowiadają na oczekiwania konsumenta i powstały w ścisłej współpracy z detalistami i firmami dostarczającymi rozwiązania technologiczne.
Właściciel sklepu małoformatowego, współpracujący z Eurocash już teraz ma do swojej dyspozycji nowoczesną platformę e-commerce B2B – eurocash.pl, z której można korzystać zarówno w wersji online, jak i mobile. Platforma umożliwia błyskawiczne zamówienie produktów do sklepu również przy użyciu smartfona. eurocash.pl zapewnia także dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych pozwalających na dostosowanie asortymentu do struktury wiekowej otoczenia sklepu, rankingów najlepiej sprzedających się produktów i podglądu gazetek promocyjnych konkurencji. To również najszybsza na rynku, „ucząca się” zachowań użytkownika wyszukiwarka towarów, inteligentne listy zakupowe, informacje o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG czy możliwość zamawiania produktów bezpośrednio z interaktywnej gazetki promocyjnej.
Przedsiębiorca prowadzący sklep ma również możliwość sprofilowania swojej oferty pod konkretnych klientów. Takiego rozwiązania nie mają duże sieci dyskontów i hipermarketów, które sprzedają zazwyczaj te same produkty we wszystkich swoich placówkach. eurocash.pl Market to platforma marketplace, która docelowo da właścicielowi sklepu dostęp do ponad pół miliona produktów. To największa w Polsce oferta produktowa, skierowana do właścicieli sklepów małoformatowych.
Półka w sklepie „Detalisty 4.0”
Nowe technologie w handlu, które wykorzystują rozwiązania oparte o chmurę obliczeniową, Internet Rzeczy, mechanizmy sztucznej inteligencji czy uczenia maszynowego pozwalają na skuteczniejsze dotarcie do klientów. Podczas Kongresu Microsoft zapewniał, że w przyszłości możliwa będzie analiza rotacji produktów na półkach wyróżniających się kategorii i produktów, która będzie dawać szansę lepszego dostosowania asortymentu sklepów do profilu odwiedzających go klientów. Analiza demograficzna i sposób interakcji poszczególnych grup z produktami pozwoli lepiej dostosować ofertę sklepu do indywidualnych potrzeb klienta.
Microsoft pokazał wizję inteligentnego sklepu, który rozpoznaje konsumenta i potrafi wchodzić z nim w interakcję. Przykładem może być inteligentny regał wyposażony w czujniki i kamery, dzięki któremu właściciel sklepu będzie miał wiedzę o tym, kto odwiedził jego sklep, ile czasu w nim spędził, ale przede wszystkim, jakie produkty wybrał, a które odłożył.
Podłączone do regałów ekrany wyświetlają dopasowaną do konsumenta treść w zależności od jego płci, wieku czy nastroju. Umożliwiają one zarówno prezentację reklam czy inspiracji zakupowych, ale także wyświetlanie danych produktu czy informacji o trwającej promocji. Wchodzą one również w interakcje z użytkownikiem w momencie, gdy ten podniesie produkt z półki.
– Dzięki mechanizmom analizującym obecność klientów na terenie sklepu jesteśmy w stanie jeszcze lepiej budować portret naszych klientów. Możemy sprawdzić jakiej są płci, ale także w jakim humorze robią zakupy. Dokładnie wiemy, kto dotyka produktów na półkach i na tej podstawie możemy lepiej dobierać znajdujący się na nich asortyment – mówi Jarosław Sokolnicki z Microsoft. Co więcej, dzięki analizie zakupów, jesteśmy także w stanie proponować klientom produkty komplementarne, zwiększając dzięki temu wartość ich koszyka zakupowego. Po raz pierwszy mamy szansę pokazać tak precyzyjną wiedzę o kliencie – dodaje.
Połączenie danych w czasie rzeczywistym, pochodzących z czujników sklepowych (zlokalizowanych na półkach czy w kamerach) oraz np. informacji o lokalnym rynku jakie udostępnia eurocash.pl, daje niezależnym przedsiębiorcom szansę rozwoju zupełnie nowego podejścia do konsumentów. Informacje te pomagają m.in. w prognozowaniu sprzedaży dziennej i tygodniowej, także w oparciu o tzw. planogramy, analizę profili konsumentów i dopasowywanie do nich produktów czy propozycji dotyczących zamówień. Dzięki temu właściciele sklepów mogą lepiej poznać zachowania i oczekiwania klientów, zarządzać asortymentem w inteligentny sposób, zwiększać sprzedaż czy zysk netto, a przede wszystkim poprawić efektywność swoich działań.
Koszyk pełen innowacji i nowoczesna kasa
W trakcie Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu można było też zobaczyć, jak działa inteligentna lada. Dzięki umieszczonej w niej macie dowiemy się, jak długo dane produkty są w sklepie, skąd pochodzą lub jakie są ich wartości odżywcze. Tablety przymocowane do lady pozwolą zamówić produkt i wrócić po niego w dowolnym czasie.
Kolejnym elementem wzbogacającym wizję handlu przyszłości jest koszyk zakupowy ze skanerem i kasą, opracowany przez partnera Microsoft, Smart Cart. Koszyk pozwala z jednej strony eliminować kolejki, a z drugiej umożliwia robienie zakupów bez udziału sprzedawców, także w niehandlowe niedziele. Odpowiada więc na oczekiwaną przez konsumentów stałą dostępność powierzchni handlowej.
Podczas Kongresu zaprezentowano również klasyczną kasę samoobsługową: smukłe urządzenie z funkcją kiosku, pozwalające realizować dodatkowe usługi, takie jak np. nadawanie i odbieranie przesyłek.
Największe spotkanie handlu niezależnego w Polsce
Coroczny Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu odbywa się od 2016 r. To największe wydarzenie w Polsce skupiające przedstawicieli handlu niezależnego. W tym roku Kongres koncentruje się na przyszłości handlu detalicznego. Wzięli w nim udział cenieni eksperci rynkowi światowej klasy, a także osobistości, takie jak: Jakub B. Bączek czy Martyna Wojciechowska. Organizatorem Kongresu jest Akademia Umiejętności Eurocash prowadząca największy w Polsce kompleksowy program edukacyjno-szkoleniowy, wspierający polskie niezależne sklepy detaliczne. Partnerami Akademii są m.in. czołowi producenci żywności. Misją Akademii jest zapewnienie właścicielom małoformatowych sklepów dostępu do najbardziej aktualnej wiedzy rynkowej i przygotowanie ich do wdrożenia w swoich sklepach zaawansowanych technologii. Detalista 4.0 to właściciel sklepu, który nie tylko ma dostęp do nowoczesnych narzędzi, ale także wie, jak mądrze wykorzystać ich potencjał.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber.
Niezależny handel się profesjonalizuje. Udział sklepów małoformatowych w całym rynku FMCG w Polsce wynosi wartościowo 44%[1]. Jego wartość wynosi aktualnie ok. 128 mld zł brutto[2]. Sklepy małoformatowe w ciągu ostatnich trzech lat rosną w tempie 5,0-6,0% rocznie[3], szybciej rozwijają się tylko dyskonty. By móc z nimi konkurować, sklepy mniejszych formatów muszą rozwijać się błyskawicznie i wdrażać nowe technologie, które przyciągną konsumentów. Od września 2019 roku właściciele sklepów małoformatowych w całej Polsce będą mieli dostęp do platformy marketplace – eurocash.pl Market, która pozwoli im uzyskać dostęp do dziesiątek tysięcy nowych produktów, których nie mieli dotąd w swojej ofercie.
– Uruchomienie eurocash.pl Market to wielka zmiana dla polskiego rynku niezależnego – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash. – Wyobraźmy sobie, że do tej pory przedsiębiorca mógł zamówić do swojego sklepu około 11 tys. produktów. Teraz, dzięki eurocash.pl Market, ich liczba docelowo wzrośnie nawet do pół miliona. Poza tą znaczącą zmianą w zakresie oferty, jest jeszcze inna, wg mnie dużo istotniejsza. Dyskonty w Polsce w większości swoich placówek sprzedają takie same produkty. Na półkach mają ich średnio około 2 tys. Oznacza to, że mają jedną, uniwersalną ofertę i strategię dla każdego konsumenta, w każdym miejscu w Polsce. Jednak przyszłość w handlu będzie należeć do tych, którzy będą potrafili dostosować się do konsumenta indywidualnie. Widać to już po rosnącym znaczeniu rynku e-grocery i zakupów w internecie. Chcemy kupować to, czego naprawdę potrzebujemy i kiedy chcemy. eurocash.pl Market pozwoli detalistom stworzyć własną strategię w pełni dopasowaną do konsumentów z ich lokalnego otoczenia. Będziemy mieć zatem setki, tysiące takich ofert produktowych „szytych na miarę” – dodaje Amaral.
e-rewolucja w handlu niezależnym
Wyobraźmy sobie, że mamy ochotę zjeść lub kupić unikatowy, niewystępujący w bieżącej sprzedaży produkt. Lub jesteśmy fanami np. żywności ekologicznej, wegańskiej lub bezglutenowej. Możemy też być piwoszami i cenić sobie trunki warzone przez rzemieślnicze browary. Zazwyczaj po tego typu produkty udajemy się do specjalistycznych sklepów ekologicznych czy alkoholowych. Teraz, dzięki eurocash.pl Market, będziemy mogli je zakupić w naszym najbliższym małoformatowym sklepie, jeśli właściciel sklepu dostrzeże wśród swoich klientów potrzebę takich zakupów. Jak działa platforma i jakie korzyści daje? eurocash.pl Market to platforma typu marketplace, która połączy bezpośrednio producentów towartów i produktów z około 10 tys. klientów Grupy Eurocash (docelowo 80 tys.), działających w ramach sieci takich jak Lewiatan, abc, Gama, Euro Sklep, Duży Ben czy Groszek. Z platformy będą mogli korzystać również klienci niezrzeszeni, którzy kupują towar w hurtowniach Grupy. Użytkownicy eurocash.pl Market będą mogli zamawiać teraz produkty spoza bieżącej oferty hurtowej. Będą to lokalne, niszowe, limitowane, ekologiczne i importowane produkty spożywcze, ale także produkty przemysłowe takie jak zabawki, elementy wyposażenia domu czy AGD.
Właściciel sklepu, składając zamówienie poprzez eurocash.pl Market, będzie mógł je otrzymać w formie bezpośredniej dostawy od producenta lub razem z zamówieniem, które otrzyma z hurtowni Grupy Eurocash. Dostępne sposoby dostawy określać będzie z góry dany producent.
e-zmiany w polskim handlu
eurocash.pl Market to kolejny etap wdrożeń nowych technologii w handlu niezależnym. Rok temu przedsiębiorcy prowadzący niezależne sklepy otrzymali dostęp do eurocash.pl, czyli platformy e-commerce B2B. To rozwiązanie, które poza możliwością zamawiania towarów, zapewniło detalistom dostęp do wiedzy o lokalnym rynku, w tym danych demograficznych, rankingów najlepiej sprzedających się produktów, podglądu gazetek konkurencji czy informacji o kampaniach telewizyjnych największych producentów FMCG. eurocash.pl to platforma, która daje właścicelom sklepów małoformatowych dostęp do informacji zarezerwowanych dotąd tylko dla menadżerów dużych sieci handlowych.
– Aktualnie z eurocash.pl korzysta około 10 tys. przedsiębiorców w Polsce. Dzięki wdrożeniu tego rozwiązania, wartość sprzedaży w kanałach elektronicznych w Grupie Eurocash wzrośnie do końca 2019 roku o około pół miliarda złotych, czyli do 3,5 mld zł wobec 3 mld zł w 2018 roku – mówi Tomasz Polański, dyrektor generalny Eurocash Dystrybucja. – Ewenementem jest wzrost wartości sprzedaży poprzez kanał mobilny. W zeszłym roku właściciele sklepu kupili towar o wartości 350 mln zł przy użyciu smartfona. Do końca 2019 roku ten wynik się podwoi i wartość sprzedaży sięgnie około 700 mln zł. Myślę, że wzrost ten najlepiej pokazuje zmianę świadomości detalistów, ich coraz większą otwartość na nowe technologie. Prognozujemy, że do 2022 roku z naszej platformy eurocash.pl – w samym tylko Eurocash Dystrybucja – będzie korzystać już ? całego rynku małoformatowego w Polsce. Wówczas wartość sprzedaży kanałami elektronicznymi powinna wynieść około 6,5 mld zł. Platforma będzie aktywnie promowana i wykorzystywana również w pozostałych jednostkach hurtowych Grupy Eurocash, w tym w hurtowniach Cash&Carry, w których zaopatrują się m.in. właściciele sklepów abc – wyjaśnia Polański.
Zmiany niemożliwe bez edukacji
– Obserwując najnowsze trendy i śledząc wzrost popularności video i social mediów, zdecydowaliśmy się uruchomić kanał telewizyjny AUE TV na naszej platformie e-learningowej – mówi Katarzyna Kopaczewska, członek zarządu Grupy Eurocash. – W naszej telewizji umieszczamy krótkie e-szkolenia dotyczące tematów ważnych dla osób zarządzającymi sklepami i ich pracowników. Użytkownicy platformy w krótkiej i interaktywnej formie mogą uzyskać pigułkę wiedzy na temat np. optymalnego zarządzania zapasem w sklepie, BHP i HACCP czy merchandisingu w sklepie spożywczym. Platforma to także narzędzie dla właściciela sklepu umożliwające zarządzanie edukacją pracowników. To również gotowe, 3-miesięczne ścieżki szkoleniowo-wdrożeniowe dla nowozatrudnionych. Cały czas rozbudowujemy naszą ofertę on-line i już wkrótce na platformie wprowadzimy także webinaria, audiobooki, e-booki. Choć intensywnie rozwijamy się w obszarze e-edukacji, to nadal ważnym elementem działań Akademii jest oferta stacjonarnych szkoleń, warsztatów czy konferencji. Prowadzimy także studia podyplomowe we współpracy z SGH, a już jutro organizujemy IV Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu w Łodzi, podczas którego ponad 5 tys. uczestników będzie miało okazję wysłuchać prelekcji światowej klasy ekspertów rynkowych i cenionych osobistości świata biznesu i nauki – dodaje.
[1] PMR 2019 – wartość sprzedaży generowana łącznie przez małe sklepy spożywcze, convenience małoformatowe, sklepy przystacyjne i kanały alternatywne
[2] j.w.
[3] Nielsen Panel Handlu Detalicznego, dane za okres sierpień 2016 - lipiec 2019
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych. Oferuje także wsparcie marketingowe dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 15 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben, a także Kontigo oraz Koliber.
Spróbuj wyszukać ponownie.