5 cech przedsiębiorcy. Czy masz je wszystkie? [VIDEO]

Zakładanie i prowadzenie własnego biznesu to nie lada wyzwanie – przyzna to każdy przedsiębiorca. Wymaga bardzo wielu różnych umiejętności, a do tego odpowiedniego zestawu cech charakteru, bez których trudno osiągnąć sukces rynkowy (choć, by zacząć, wystarczy tak naprawdę jedna!). Jakie są cechy przedsiębiorcy? I dlaczego są tak istotne? Tego dowiesz się z poniższego artykułu, a także z filmów, w których wypowiadają się praktycy biznesu z Grupy Eurocash.
Kto to jest przedsiębiorca i jakie ma cechy?
Zgodnie z ogólną definicją przedsiębiorcy jest nim osoba, która prowadzi własny biznes. Jeśli jednak spojrzymy na tę kwestię z innej perspektywy, możemy określić przedsiębiorcę jako człowieka, który ma pasję do tworzenia i zdolność do realizacji swoich pomysłów. Przedsiębiorcą będzie również ktoś, kto potrafi dostrzec potrzebę, która wcześniej nie została zaspokojona lub w niektórych przypadkach stworzyć potrzebę, która nawet nie istniała. Jakie cechy i umiejętności przedsiębiorcy są kluczowe, aby firma osiągnęła sukces?
Poniższy zestaw 5 cech dobrego przedsiębiorcy stanowi jednocześnie kategorie w konkursie Herosi na Starcie (a także w jego „dorosłej” odsłonie – Herosi Polskiej Przedsiębiorczości). W programie młodzi ludzie (w wieku od 16 do 26 lat) z pomysłem na biznes lub już rozpoczętym projektem mogą powalczyć o dofinansowanie na jego realizację. Projekt ma na celu wspieranie młodych talentów w ich biznesowych ambicjach, a co za tym idzie – także rozwijanie u nich wspomnianych cech przyszłego przedsiębiorcy. Dlatego oprócz atrakcyjnych nagród w ramach kategorii oraz nagród dodatkowych, konkurs oferuje uczestnikom możliwość udziału w merytorycznych warsztatach ze środowiskiem startupowym oraz program mentoringowy – prowadzony przez ludzi, którzy prowadzenie własnej firmy rozumieją jak nikt inny – przedsiębiorców współpracujących z Grupą Eurocash.
Czytaj także: Jak radzić sobie z „trudnym” klientem? Dlaczego obsługa klienta ma duże znaczenie?
Najważniejsze cechy przedsiębiorcy: odwaga biznesowa
Najważniejsza cecha przedsiębiorcy to odwaga. Dlaczego? Bowiem już sama decyzja o założeniu własnej firmy i pracy na swój rachunek to przecież swego rodzaju niepewność i ryzyko. I chociaż istnieje wiele sposobów na jego minimalizację, jak na przykład wnikliwe przeanalizowanie rynku czy wcześniejsze rozpisanie planu działania i planu finansowego, to wszystko zaczyna się od tego pierwszego, odważnego kroku. O odwadze biznesowej więcej dowiecie się więcej poniższego video:
Kluczowe cechy przedsiębiorcy: Motywacja do rozwoju
Rozwój to w biznesie nie atut, a standard. Dlaczego? Ponieważ nawet utrzymanie obecnej pozycji rynkowej wymaga ogromnego wysiłku. Wokół pojawiają się przecież nowi konkurenci, trendy, klienci ze zmieniającymi się potrzebami. Świat idzie do przodu, a biznes musi dotrzymywać mu kroku. Czy motywację do rozwoju można w sobie rozwinąć? O tym posłuchacie w poniższym filmie:
Czytaj także: 5 sprawdzonych sposobów, jak ograniczyć koszty stałe i podnieść rentowność swojego sklepu
Cechy charakterystyczne przedsiębiorcy – Innowacyjność
Przekonanie, że innowacyjność musi być związana jedynie z nowymi technologiami i futurystycznymi produktami, jest zupełnie mylne. Innowacyjność jest bowiem znacznie szerszym pojęciem, które dotyczy nie tylko technologii, ale także rozwiązań organizacyjnych czy nawet marketingowych. W skrócie – innowacja to coś, na co nikt do tej pory nie zdążył jeszcze wpaść. Doskonałym tego przykładem jest koncept abc na kołach – projekt z pozoru tradycyjny, zakładający uruchomienie sklepu spożywczego, a jednak zupełnie nowy. Do tej pory bowiem nie istniały na rynku sklepy, które mogłyby dotrzeć do mieszkańców najmniejszych miejscowości „w całości”, dając możliwość obejrzenia na żywo i zakupu najpotrzebniejszych produktów klientom. Tymczasem abc na kołach to tradycyjny handel w mobilnym, nowoczesnym wydaniu. O jeszcze innych odsłonach innowacyjności dowiecie się z poniższego filmu:
Cechy charakteru dobrego przedsiębiorcy – Wytrwałość w działaniu to podstawa
Nikt nie wie tego lepiej niż przedsiębiorcy – żaden sukces nie przychodzi łatwo i bez najmniejszych przeszkód. Prowadzenie własnej firmy to zajęcie wymagające cierpliwości i zaradności, a przede wszystkim – właśnie wytrwałości. Przeszkody i porażki to bowiem jedynie przystanki na drodze do realizacji marzeń – i taka myśl powinna przyświecać każdemu, kto marzy o własnym biznesie. Co jeszcze warto wiedzieć o wytrwałości i jak ją w sobie pielęgnować?
Dobre cechy przedsiębiorcy – odpowiedzialność za innych
Współczesna rzeczywistość stawia przed przedsiębiorcami szereg wyzwań – należy być konkurencyjnym, podążać za trendami, tworzyć atrakcyjną ofertę… W pogoni za tymi celami łatwo zgubić prawdziwą wartość biznesu – odpowiadanie na potrzeby innych, a także tworzenie wokół firmy cennej społeczności i wspieranie jej. Więcej o odpowiedzialności za innych można dowiedzieć się z poniższego video:
Cechy złego przedsiębiorcy – co może nam utrudniać pracę?
Wiesz już, jakie cechy powinien mieć dobry przedsiębiorca. Przyjrzyjmy się więc tym, które nie są zbytnio pożądane u osoby, która prowadzi własny biznes.
Oto negatywne cechy przedsiębiorcy, które mogą utrudnić kontakty z pracownikami, klientami i stać się przeszkodą w osiągnięciu biznesowego sukcesu.
- Nadmierna kontrola: Osoba, która chce kontrolować wszystko i wszystkich to „trudny orzech do zgryzienia” zarówno w kontaktach prywatnych, jak i służbowych.
- Niezdolność do delegowania zadań: Przedsiębiorca, który uważa, że sam zrobi wszystko najlepiej i ma problem z delegowaniem zadań, ma duże szanse na szybkie wypalenie zawodowe.
- Przekonanie o własnej nieomylności: Przekonanie o własnej nieomylności może prowadzić do błędnych decyzji, utrudnionych kontaktów z pracownikami, utraty zaufania i autorytetu.
- Lęk przed porażką: Jak mówi znane przysłowie — nie myli się tylko ten, kto nic nie robi. Paraliżujący lęk przed popełnieniem błędu może skutkować biernością, a co za tym idzie — brakiem perspektyw na rozwój firmy.
- Lenistwo: Prowadzenie własnej firmy często wymaga zdecydowanie więcej zaangażowania, czasu i uwagi niż praca na etacie. Lenistwo nie przełoży się z pewnością na biznesowy sukces i nie zaskarbi autorytetu pracowników.
Wiesz już, jakie cechy powinien mieć dobry przedsiębiorca – czy masz je wszystkie?
Nawet jeżeli nie możemy przyznać, że cechuje nas każda z powyższych cech – nie szkodzi! Tak naprawdę, przedsiębiorcze cechy kształtujemy w sobie przez całe życie. A wystarczy już jedna, by móc oprzeć na niej nasze biznesowe początki. Nawet najlepszy pomysł nie wejdzie w życie bez działania, o czym zawsze warto pamiętać.
Czytaj także: Dotacje na działalność firmy – skąd je brać?
Podobne artykuły