Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności
Jak rozwijać innowacyjność i przedsiębiorczość prowadząc niezależny biznes?

Jak rozwijać innowacyjność i przedsiębiorczość prowadząc niezależny biznes?

Słysząc termin „innowacyjność”, najczęściej wyobrażamy sobie zaawansowane projekty technologiczne. Tymczasem innowacyjność to nie tylko maszyny przyszłości. To tak naprawdę praktyczność i nowe rozwiązania dla starych problemów. Właśnie takim podejściem bardzo często wykazują się właściciele lokalnych sklepów, stale szukający usprawnień, by lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów. Dzięki ciekawym, nowym rozwiązaniom, pobliskie placówki handlowe mogą stać się w swoim środowisku motorami zmian i inspiracją dla innych. Wyjaśniamy, na czym polega innowacyjność oraz jak ją rozwijać w swojej firmie[1].

Czym jest innowacyjność w biznesie?

Innowacyjność to pojęcie z zakresu zarządzania, które obejmuje wszelkie zmiany przynoszące korzyść ekonomiczną oraz inicjatywy wykraczające poza standard w swojej dziedzinie w danym czasie. Innowacją będzie np. wdrożenie nowego rozwiązania czy produktu, udoskonalenie jakiejś metody bądź procesu, czy to w sprzedaży, czy w marketingu, organizacji pracy, a nawet kontaktach z klientami. Ważne, by było to rozwiązanie nowatorskie lub po prostu udoskonalone – zawsze odpowiadające na realne potrzeby otoczenia. Takie, które pozwoli firmie iść z duchem czasu oraz lepiej odpowiadać na potrzeby klientów, a w perspektywie przełoży się na lepsze wyniki[2].

Czy można być innowacyjnym, prowadząc lokalny sklep?

Innowacyjny może być każdy biznes, niezależnie od tego, czy działa w branży technologicznej, czy odzieżowej, usługowej czy handlowej. Sklepy niezależne mogą z sukcesem wdrażać innowacje, a często już to robią. Właściciele biznesów, którzy funkcjonują w sieciach franczyzowych, nierzadko mają dostęp do coraz to nowszych rozwiązań z zakresu zarządzania oraz ciekawych form promocji. Jednocześnie na co dzień są blisko konsumentów i ich potrzeb, komunikują się z nimi, a także testują własne pomysły.

Jedna z przedsiębiorczyń, współpracująca z Grupą Eurocash w ramach sieci ABC zauważyła, że jej klienci chcieliby zamawiać gotowy koszyk zakupowy i opłacać go odpowiednio wcześniej – tak, by gdy dotrą do sklepu, zakupy już na nich czekały, bez konieczności stania w kolejce. Zgłosiła więc chęć wprowadzenia takiego rozwiązania do konkursu Herosi Innowacyjności. Na tym jednak nie kończy się jej pomysłowość i czujność na potrzeby otoczenia. Współpraca z lokalnym Kołem Gospodyń Wiejskich zainspirowała ją do rozszerzenia tego rozwiązania także o aspekt społeczny – wprowadzenie „zawieszonego koszyka”, który stanowiłby opłaconą przez darczyńcę paczkę zakupów dla osoby w potrzebie.

Innym przykładem nieszablonowego podejścia lokalnego biznesu jest Pan Rafał Wójs, który postanowił zgłosić do Herosów Innowacyjności projekt odświeżenia sąsiadującego z jego placówką, przedszkolnego podwórka. Efektem tego działania, choć nie wprost skoncentrowanego na rozwoju jego sklepu, są zadowoleni klienci-rodzice.

– Innowacyjność to moim zdaniem niekoniecznie świat technologii i futurystyczne wizje. To dla mnie świeże podejście do dobrze nam znanej codzienności. Przykład? W przedszkolu obok mojego sklepu jest plac zabaw, który wymagał odświeżenia. W ramach konkursu Herosi Innowacyjności, organizowanego przez Grupę Eurocash, pozyskałem środki na doposażenie przedszkolnego podwórka. Efekt? Mamy odstawiają do przedszkola pociechy, które aż rwą się do zabawy na świeżym powietrzu i z uśmiechem przychodzą zrobić zakupy w moim sklepie – mówi Pan Rafał Wójs, właściciel sklepu Groszek.

Od problemu do innowacji w biznesie

Wspomniane dostawy zakupów można zaliczyć do tzw. innowacji popytowych. Są to nowe inicjatywy, wynikające z niespodziewanych zmian lub bieżących potrzeb. Sytuacje problemowe często wyzwalają w przedsiębiorcach ducha innowacyjności – uruchamiają proces kreowania innowacji, czyli drogę od zidentyfikowania potrzeby, przez pomysł i jego ocenę, po dopracowanie koncepcji oraz jej wdrożenie. Czas epidemii w sposób szczególny pokazał, jak wielką zaradnością i pomysłowością cechują się niezależni przedsiębiorcy, którzy stale szukają nowych dróg dotarcia do swoich stałych klientów.

Prowadząc własny biznes można oczywiście pójść o krok dalej i potrzeby samodzielnie kreować. Do tego przyda się otwartość na nowe idee, bo źródłem innowacji jest wszystko to, co inspiruje do procesu zmian. Dobry innowator to człowiek myślący nieszablonowo, który nie boi się oceny ani porażki i nigdy nie mówi „to się na pewno nie uda”.

Jak być dobrym innowatorem w biznesie ?

Niemal każdy polski przedsiębiorca może być innowatorem w swojej branży. Sprzyja temu nasz narodowy charakter – Polacy są pełni inicjatywy, otwarci, skłonni do ryzyka. Istnieją jednak uniwersalne zasady, których stosowanie pomaga w kreowaniu innowacji. Są to:

  1. Nastawienie na innowacje – dobry pomysł może trafić się wszędzie, dlatego warto mieć oczy i uszy otwarte;  
  2. Bycie na bieżąco – śledzenie informacji handlowych, udział w szkoleniach, warsztatach, targach branżowych, pozwala lepiej rozeznać się w trendach i potrzebach konsumentów;
  3. Korzystanie z wiedzy innych i o innych – w kreowaniu innowacji przydatne jest doświadczenie pozyskane od kontrahentów, dostawców, konkurentów, a także pracowników. Warto też gromadzić wiedzę o klientach, by móc ją wykorzystać;
  4. Inspirowanie otoczenia – zachęcanie współpracowników i pracowników do zgłaszania własnych pomysłów, a także nagradzanie ich za kreatywność tworzy dobre środowisko dla innowacji;  
  5. Otwartość na nowe technologie – chcąc być innowacyjnym, nie można zamykać się na współczesne kanały komunikacji z klientem, takie jak media społecznościowe czy aplikacje;
  6. Elastyczność – gdy pojawi się dobry pomysł, trzeba wdrożyć go szybko. Tak samo szybko warto reagować na nowe potrzeby, żeby dobrze wykorzystać okazję;
  7. Dbałość o marketing i sprzedaż – to właśnie w tych obszarach najszybciej da się zauważyć, jakich zmian czy udogodnień oczekują klienci.  

Czy innowacja w biznesie mi się opłaci?

Na to pytanie istnieje jedna odpowiedź – twierdząca. Dobrze przemyślana innowacja na pewno przyniesie firmie wymierne korzyści. By się nimi cieszyć, nieraz jednak trzeba ponosić koszty, inwestując oszczędności czy środki z kredytu. Istnieją fundusze strukturalne i subwencje na rozwój innowacji – więcej można o nich przeczytać m.in. na stronach Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Narodowego Centrum Badań i Rozwoju czy Banku Gospodarstwa Krajowego.

Środki na innowacje można też pozyskać z crowdfundingu, czyli w ramach internetowych zbiórek, prowadzonych m.in. na stronach: tegibeesfund.com, myseed.pl, polakpotrafi.pl, wspólnyprojekt.pl czy wspieram.to. Crowdfunding jest zresztą sam w sobie innowacyjnym i perspektywicznym sposobem wspierania przedsiębiorczości. Bo tak jak w finansowaniu przedsięwzięć, tak w każdej dziedzinie biznesu przyszłość należy do innowatorów.

Grupa Eurocash wspiera innowacje

Warto pamiętać, że w ramach Grupy Eurocash przedsiębiorcy mogą także brać udział w regularnie organizowanym konkursie Herosi Polskiej Przedsiębiorczości, w którym nagradzana jest ich inicjatywa i pomysłowość. Zachęcamy do śledzenia programu na https://www.herosiprzedsiebiorczosci.pl/.

 


[1] Źródło: Akademia Umiejętności Eurocash, Działaj innowacyjnie i rozwijaj swój biznes – jak pozyskać wsparcie na prowadzenie swojego biznesu?

[2] Źródło: Portal Zarządzaj Online, Co to jest innowacyjność, http://www.zarzadzajonline.pl/zasoby/porady/art16,co-to-jest-innowacyjnosc.html Dostęp 9.09.2021 r.; Akademia Umiejętności Eurocash, Działaj innowacyjnie i rozwijaj swój biznes – jak pozyskać wsparcie na prowadzenie swojego biznesu?

Tarcza antykryzysowa dla przedsiębiorców - co warto wiedzieć?
Tarcza antykryzysowa dla przedsiębiorców - co warto wiedzieć?
09-04-2020

Nikt nie ma chyba wątpliwości, że aktualna sytuacja w kraju i na świecie jest szczególna i wpływa na życie właściwie każdego człowieka. Szczególnie obciążeni są w tej chwili przedsiębiorcy, którzy ponoszą odpowiedzialność nie tylko za zdrowie i byt własnych rodzin, lecz również za swoich pracowników...

Czytaj więcej →
I Ty zostań Herosem Innowacyjności!
I Ty zostań Herosem Innowacyjności!
24-06-2019

Po sukcesach poprzednich edycji plebiscytu „Herosi Przedsiębiorczości” i „Lokalni Herosi”, Grupa Eurocash po raz kolejny zaprasza do udziału w programie wspierającym aktywnych przedsiębiorców, właścicieli lokalnych sklepów, w rozwoju ich biznesu. Hasło tegorocznej akcji to „Herosi Innowacyjności”. I...

Czytaj więcej →
Recykling najpopularniejszych sklepowych opakowań
Recykling najpopularniejszych sklepowych opakowań
24-08-2021

Dbanie o środowisko to już nie biznesowy atut, a standard – coraz bardziej szczegółowo regulowany krajowymi ustawami i międzynarodowymi dyrektywami. Działania na rzecz ekologii nie są już jedynie domeną wybranych organizacji pozarządowych. To obowiązek dotyczący zarówno osób prywatnych, jak i przeds...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl