Hurt: niższa sprzedaż w Cash&Carry skompensowana przez Eurocash Dystrybucja
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w trzecim kwartale br. wzrost wyniku EBITDA do blisko 190 mln zł, tj. o 2,5% r/r, przy zbliżonym poziomie sprzedaży, wynoszącym 5,26 mld zł.
– Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak drugi, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedażą osiągnęliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie skierowanym do większych sklepów. Postępująca cyfryzacja naszej działalności przekłada się natomiast na dalszą poprawę rentowności w hurcie. Już około 43% łącznej sprzedaży w tym segmencie jest realizowane za pośrednictwem platformy eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Na koniec września 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9.143 sklepy (wobec 9.149 przed rokiem). Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5.494 placówki, co oznacza przyrost o 305 sklepów r/r.
Detal: poprawa w sklepach własnych
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 1,61 mld zł i była o ponad 2% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11% r/r do 85 mln zł.
– Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym to głównie efekt poprawy w supermarketach własnych. Pod względem efektywności, wciąż jednak ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców, co oznacza duży potencjał prowadzonej reorganizacji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku zamkniemy 59 sklepów, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. sklepy te przyniosły spadek sprzedaży segmentu o 22 mln zł oraz obniżyły EBITDA Grupy o 14,4 mln zł. Proces zamykania tych placówek rozpoczęliśmy w czwartym kwartale i liczymy, że w przyszłym roku przyniesie on wzrost efektywności i rentowności całego segmentu – powiedział Jacek Owczarek.
Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec września br. liczyła 1594 sklepy (w tym 1565 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 965 z nich to sklepy franczyzowe, a 629 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.
Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 422 saloniki prasowe Inmedio (wg stanu na 30 września br.). Ich sprzedaż w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 129 mln zł wobec 144 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż dla stałej liczby sklepów (LFL) wzrosła o 1,6% r/r.
Projekty: Frisco w czwartym dużym mieście, sieć Duży Ben coraz większa
Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale br. sięgnęła 123 mln zł i była o 22% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Po Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, w trzecim kwartale tego roku Frisco udostępniło swoją ofertę e-zakupów dla mieszkańców Krakowa. Z kolei sieć Duży Ben w minionym kwartale powiększyła się o 23 markety i na koniec września liczyła już 181 placówek, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży LFL o 8,5% r/r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Sklepy niezależne przetrwały rok 2020 r. z relatywnie niskimi stratami. Co więcej, aż 70% z nich udało się rozwinąć działalność i wprowadzić w życie nowe pomysły biznesowe – wynika z pierwszego raportu wpływu1 Grupy Eurocash.
Z powodu epidemii COVID-19 większość, bo aż 72% małych i średnich firm, doświadczyło albo spadku przychodów przy wyższych lub niezmienionych kosztach, albo niezmienionych przychodów przy wyższych kosztach2. Na tym tle stosunkowo dobrze wypadają właściciele niezależnych sklepów. Najnowszy raport Grupy Eurocash pokazuje, że spadek przychodów w 2020 r. dotknął ok. połowy przedsiębiorców w tej branży, przy czym znacznie mniej odczuli go ci zrzeszeni we franczyzach (41% w stosunku do 51% niezrzeszonych).
Z pomocą przyszły innowacje
Mimo wyzwań, aż 3/4 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Eurocash, w czasie epidemii zdołało unowocześnić swój sklep lub wdrożyć w nim nowe pomysły biznesowe. Aż 65% respondentów zdecydowało się uruchomić nowe formy dostawy – zakupy z odbiorem w sklepie, dowozem pod drzwi lub towary sprowadzane na życzenie. Inne zmiany dotyczyły nowych kategorii produktów w asortymencie (wprowadziło je aż 50% przedsiębiorców), komunikacji z klientem (35%), działań reklamowych (33%) i aranżacji przestrzeni (32%). W blisko co 5. sklepie pojawiły się też nowe formy płatności. Nie zabrakło też decyzji „życiowych” – aż 19% przedsiębiorców otworzyło w tym okresie nowy lokal, nawiązało współpracę z siecią franczyzową albo zrealizowało znaczącą inwestycję w celu zwiększenia konkurencyjności.
Z partnerem łatwiej się rozwijać
Co ciekawe, z raportu Eurocash wynika, że w 2020 r. odwagą dwukrotnie częściej wykazywali się właściciele sklepów franczyzowych – to oni chętniej sięgali po innowacje i podejmowali śmiałe decyzje biznesowe.
– Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41%. Największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, mamy na innowacyjność przedsiębiorców, z którymi współpracujemy. Przyczyniają się do tego przede wszystkim oferta edukacyjna, którą realizujemy poprzez Akademię Umiejętności Eurocash, a także wsparcie marketingowe i inspiracje w zakresie nowych technologii, jakie dajemy naszym klientom na co dzień. Projektem, który istotnie zachęca przedsiębiorców do wdrażania nowatorskich rozwiązań i który realizujemy cyklicznie już od kilku lat, jest też konkurs Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. W ramach niego nagradzamy tych, którzy najwięcej robią dla swoich biznesów i lokalnych społeczności – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash z pierwszym raportem wpływu
Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok to pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku. Sporządzono go w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Większość respondentów (89%) prowadzi 1 sklep, najczęściej w Polsce centralnej i południowo-zachodniej, na wsi lub mieście do 20 tys. mieszkańców. Z Eurocash są związani najczęściej od 5 do 10 lat.
1 Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupaeurocash-raport-wplywu-2020.pdf Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.
2 Źródło: 2. edycja badania „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, zrealizowanego wspólnie przez Bank Światowy i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, https://firma.rp.pl/biznes/art17060331-spadek-sprzedazy-wciaz-duza-bolaczka-w-sektorze-msp, dostęp: 27.09.2021 r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Trwa kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, która ma pomóc właścicielom sklepów detalicznych ograniczyć marnowanie żywności. To inicjatywa o szczególnym znaczeniu w branży – skierowana jest bowiem głównie do przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze. W kampanię zaangażowały się wszystkie sieci związane z Grupą Eurocash: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum. Wspierają ją też koncept abc na kołach oraz sieć supermarketów Frisco, a partnerem społecznym jest Caritas Polska.
– Jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i jeden z największych na rynku organizatorów systemów franczyzowych, które zrzeszają niezależne sklepy detaliczne, mamy znaczący wpływ na kwestię niemarnowania żywności w Polsce. Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać mądre i odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. I to właśnie robimy! Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami. Tylko od początku 2021 r. przekazaliśmy już ponad 200 ton produktów do 60 różnych NGOs. Wiemy jednak, że możemy zdziałać więcej – bo za wielką skalą działania idzie wielka odpowiedzialność. Wiemy też, że niezwykle istotne dla długofalowej zmiany jest budowanie świadomości ekologicznej. Dlatego stawiamy na edukację i kierujemy ją bezpośrednio do współpracujących z nami sklepów, w całym kraju – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych obszarów ujętych przez Grupę Eurocash w jej Strategii zrównoważonego rozwoju 2020+. To właśnie w jej ramach powstała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, skierowana bezpośrednio do przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Grupa Eurocash, aktywnie wspierając swoich klientów, dostarcza im różnorodnych narzędzi dla rozwoju biznesu – w tym przypadku jest to wiedza o tym, jak ograniczyć marnowanie żywności.
Eurocash mówi „nie” marnowaniu żywności w sklepach
Z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!”, otrzymali specjalnie przygotowane materiały: plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach, oraz e-book „Szanuję, nie marnuję!” – podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika. Zaplanowano także cykl artykułów na blogu Grupy Eurocash, w których będą poruszane tematy związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi dot. niemarnowania żywności.
Ponadto w Światowym Dniu Żywności, 16 października br., odbyła się konferencja „Szanujemy, nie marnujemy! – odpowiedziany przedsiębiorca, odpowiedziany sklep”. Dostęp do niej otrzymali wszyscy zainteresowani właściciele sklepów, którzy współpracują z Grupą Eurocash. Przedsiębiorcy będą też mogli uczestniczyć w serii eksperckich webinariów na platformie Akademii Umiejętności Eurocash, poświęconych tematyce niemarnowania żywności i poradom prawnym w tym zakresie.
– „Szanujemy, nie marnujemy!” to unikalny i bardzo merytoryczny przykład kampanii edukacyjnej. Pokazuje społeczny, prawny i praktyczny wymiar niemarnowania żywności, uczy jak prowadzić swój biznes zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej, uwrażliwia i kształtuje proekologiczne postawy. Jednocześnie podpowiada, jak mądrze pomagać potrzebującym. Warto pamiętać, że już przy odrobinie zaangażowania można realnie pomóc innym – podzielić się posiłkiem, przekazać część żywności potrzebującym, umiejętnie wykorzystać to, co każdy z nas ma w swojej lodówce. W 2020 roku w ramach całego programu Spiżarnia Caritas wsparcie żywnościowe otrzymało ponad 60 tys. osób w Polsce. W realizację programu było zaangażowanych ponad 500 zespołów parafialnych i ponad 1600 wolontariuszy. To zasługa naszych Partnerów, w tym m.in. Grupy Eurocash, z którą współpracujemy stale od 2019 roku – uzupełnia Magdalena Masiak z Caritas Polska. Przez cały okres współpracy Grupa Eurocash przekazała Caritasowi już ok. 130 ton żywności.
Przedsiębiorcy coraz bardziej zaangażowani w niemarnowanie żywności
Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln ton żywności1. Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7% żywności.
Dlatego tak ważne są działania kierowane do różnych grup – w tym także do przedsiębiorców prowadzących sklepy. Tym bardziej, że przynoszą wymierne rezultaty. Opublikowany w tym roku pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” pokazał, że już 53% klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów.
Więcej o kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” można przeczytać na stronie https://grupaeurocash.pl/raport-csr/szanujemy-nie-marnujemy
Z całością działań zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash można się zapoznać na stronie: https://grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes.
1 Źródło: analiza strat żywności w Polsce, przygotowana przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) oraz Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), https://ios.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Ograniczenie-strat-i-marnotrawstwa-zywnosci-wyzwaniem-najblizszych-lat-Konferencja-streszczenia-prelekcji.pdf
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Za nami finał drugiej edycji konkursu Herosi na Starcie organizowanego przez Grupę Eurocash. Jury nie tylko przyznało 10 pierwotnie przewidzianych nagród projektom o szerokim zakresie tematycznym, ale dodatkowo zdecydowało się przyznać trzy dodatkowe wyróżnienia! Wiemy też, kto otrzymał nagrodę specjalną Prezesa Grupy w wysokości aż 20 tys. zł. Ten projekt chwycił za serca wszystkich członków Jury!
Grupa Eurocash od ponad 26 lat wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce. Dlatego już po raz kolejny zorganizowała konkurs, który pomaga stawiać młodym pierwsze kroki w biznesie. Herosi na Starcie to program przeznaczony dla osób od 16 do 26 lat, które chcą rozwijać własne pomysły na biznes i zyskać środki na ich rozwój.
Zakwalifikowani uczestnicy mieli w toku programu możliwość rozwijania swoich przedsiębiorczych cech, będących zarazem kategoriami konkursowymi, tj.: odwaga biznesowa, motywacja do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu oraz odpowiedzialność za innych. Kategorie były zgodne z „dorosłą” wersją konkursu – Herosami Polskiej Przedsiębiorczości (czyli coroczny, ogólnopolski konkurs skierowany do właścicieli lokalnych sklepów detalicznych współpracujących z Grupą Eurocash), a w ramach każdej z nich zespoły objęte zostały opieką doświadczonych mentorów – właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash.
Podczas finałowego Demo Day, uczestnicy rywalizowali o nagrody o łącznej wartości aż 75 tys. zł, w tym 10 nagród głównych, nagrodę publiczności oraz nagrodę specjalną, przyznawaną przez Prezesa Grupy Eurocash – Luisa Amarala.
Niespodzianka podczas przyznawania nagród
Wyniki konkursu zostały ogłoszone podczas V Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, który odbył się 29 września 2021 r. w formule online. Na uczestników czekało niemałe zaskoczenie. Jury nie tylko uhonorowało 10 zespołów pierwotnie przewidzianymi nagrodami w wysokości po 5 tys. zł, ale także przyznało dodatkowe 3 wyróżnienia o wartości 3 tys. zł każde!
Wśród zwycięskich projektów znalazły się:
Publiczność zadecydowała
W ramach Herosów na Starcie, uczestnicy mieli także okazję rywalizować o nagrodę publiczności o wartości 5 tys. zł, przyznawaną na podstawie liczby reakcji w poście konkursowym, umieszczonym na fanpage Facebook Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Powędrowała ona do Błażeja Mielnika, pomysłodawcy kanału o przedsiębiorczości dla młodych.
Nagroda specjalna – ten pomysł zachwycił Jury!
Prezes Grupy Eurocash, Luis Amaral, wybrał też laureata nagrody specjalnej w wysokości aż 20 tys. zł. Trafiła ona do projektu OddySee, autorstwa Krystiana Piecychny. Zwycięski projekt zakłada stworzenie gry audialnej, opierającej się głównie na doznaniach słuchowych i wyobraźni gracza. Autor konceptu rozwija go także z myślą o osobach niewidomych. W sumie pomysłodawca OddySee zdobył w konkursie aż 25 tys. zł – w ramach swojej kategorii konkursowej oraz nagrody Prezesa.
Młodzi, zdolni, przedsiębiorczy
Zanim uczestnicy zaprezentowali swoje pomysły przed Jury, wzięli udział w warsztatach i programie mentoringowym. Tam mogli zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia własnej firmy i prezentacji swojego biznesplanu. Pracowali pod okiem doświadczonych trenerów ze Startup Academy, a także mentorów – przedsiębiorców współpracujących z Grupą Eurocash.
– Programy takie jak Herosi na Starcie przypominają nam, jak ogromny potencjał i siła drzemie w młodych ludziach. To w końcu oni są przyszłością biznesu! Dodatkowo, początkujący przedsiębiorcy mieli okazję w toku konkursu porozmawiać ze „starszymi kolegami” – przedsiębiorcami współpracującymi z Grupą Eurocash, czerpać z ich wiedzy i doświadczenia. Taka międzypokoleniowa współpraca i wymiana doświadczeń to ogromna wartość dla wszystkich – i tych starszych, i młodszych. Tak się składa, że Kongres, podczas którego zostały ogłoszone wyniki konkursu, przebiegał pod hasłem „Generacja P – Łączy nas siła pokoleń!”. Trudno chyba o lepsze podsumowanie programu – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Za nami V Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash – pierwszy zrealizowany w całości online. 29 września prawie 4,3 tys. Uczestników (przedsiębiorców oraz pracowników) wysłuchało kilkunastu prelekcji wygłoszonych m.in. przez Otylię Jędrzejczak, Adama Sztabę, Rafała Brzoskę, Wojciecha Eichelbergera, Rafała Ohme oraz Małgorzatę i Zbigniewa Grycan. Obecni poznali też wyniki dwóch flagowych konkursów grupy: Herosów Polskiej Przedsiębiorczości oraz Herosów na Starcie. W sumie podczas Kongresu rozdano nagrody o łącznej wartości blisko 800 tys. zł.
Wydarzenie pod hasłem „Generacja P – Łączy nas siła pokoleń!” poprowadził ojcowsko-synowski duet Zbigniewa i Filipa Chajzerów. Na scenie pojawiło się też wielu znanych i cenionych prelegentów: Stefan Batory, Rafał Brzoska, Ewa Błaszczyk, Piotr i Ewa Voelkel, Kuba Antoszewski, Sebastian Starzyński, Michał Rusinek, Paulina Mazur, Otylia Jędrzejczak, Olga Kalicka, prof. Rafał Ohme, Wojciech Eichelberger, Adam Sztaba, oraz Małgorzata i Zbigniew Grycan. Ich wystąpienia, pogrupowane w trzy bloki, złożyły się na praktyczną wiedzę dotyczącą całego spektrum tematów istotnych dla niezależnych przedsiębiorców. Jak pod wpływem epidemii zmieniły się zachowania konsumentów? Jakie nowinki technologiczne zdeterminują przyszłość handlu? I wreszcie – jak wykorzystać potencjał współpracy międzypokoleniowej w biznesie? M.in. na te pytania uzyskali odpowiedź przedsiębiorcy podczas ostatniego Kongresu.
– Akademia Umiejętności Eurocash powstała po to, żeby edukować i wspierać właścicieli sklepów i ich pracowników. Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, który jest najważniejszym tego typu wydarzeniem na rynku handlu niezależnego, to dla nas nie tylko czas spotkań i świętowania dotychczasowych osiągnięć, ale przede wszystkim kolejna okazja, żeby realizować swoją misję. Dlatego postawiliśmy na uznanych, doświadczonych prelegentów – ekspertów w swoich dziedzinach, którzy nie tylko mają ogromną wiedzę, ale też potrafią nią inspirować. Informacje, które dostaliśmy od uczestników po Kongresie, pokazują, że to był strzał w dziesiątkę – mówi Agata Dzierba, Menadżer Akademii Umiejętności i organizatorka Kongresu.
Cztery pokolenia – na zakupach i w biznesie
Tematyka części wykładów skupiła się na różnicach między pokoleniami. Prelegenci, którzy reprezentowali wszystkie cztery generacje aktywne dziś na rynku pracy, mówili m.in. o tym, jak działają i jak współpracują ze sobą osoby w różnym wieku.
– Baby boomers są mocno zaangażowani w pracę i analitycznie podchodzą do swoich zadań. Pokolenie X jest z kolei bardzo lojalne w stosunku do pracodawcy – to osoby godne zaufania, a także zorientowane na wynik. Igreków wyróżnia szczególnie elastyczność i umiejętność zarządzania wieloma projektami w tym samym czasie. Na rynek pracy wkracza właśnie pokolenie Z, które bardzo intensywnie się komunikuje i żyje jednocześnie w dwóch światach – realnym i wirtualnym. Wszystkie te pokolenia Polaków mają ze sobą coś wspólnego: gen przedsiębiorczości. W Polsce mamy 4 mln przedsiębiorców! Tylko w ciągu ostatnich 10 lat powstało tu 800 tys. nowych firm. Całym sercem je wspieramy i dziś chcemy pokazać przedsiębiorcom, w jaki sposób mogą maksymalnie wykorzystać potencjał międzypokoleniowej współpracy w swoich rodzinnych firmach – mówił Luis Amaral, Prezes Zarządu Grupy Eurocash.
Różnice pomiędzy pokoleniami są widoczne także po stronie konsumentów. O tym, jakie są preferencje zakupowe przedstawicieli różnych generacji, mówił Kuba Antoszewski z firmy badawczej Kantar.
– Tym, co łączy wszystkie pokolenia, są wbrew pozorom zakupy w sieci. Wszyscy je robimy! Połowa baby boomers kupuje w internecie, jedna czwarta płaci BLIKiem, aż 87% ma smartfona. W młodszych grupach ten odsetek jest oczywiście jeszcze wyższy. Tym, co nas różni, są jednak potrzeby. Przykładowo, zarówno Zetki, jak i Igreki szukają ofert i promocji, ale z zupełnie innych powodów. W tych pierwszych budzi się duch myśliwego – polują na okazje dla przyjemności. Starsi konsumenci natomiast robią to dlatego, że mają konkretny budżet do zagospodarowania. Charakterystyczne dla Iksów jest to, że robią zakupy rzadziej, ale kupują więcej, natomiast baby boomers szukają marek empatycznych, które realizują ważne cele społeczne. Liczy się dla nich także polskość produktu – wyjaśnił Kuba Antoszewski.
Herosi nagrodzeni po raz kolejny
Po wystąpieniach prelegentów, inspirowanych formatem TEDx, rozpoczęła się część galowa z uroczystym ogłoszeniem wyników dwóch flagowych inicjatyw Grupy Eurocash: Herosów Polskiej Przedsiębiorczości i Herosów na Starcie. Konkursy wspierają misję rozwijania przedsiębiorczości przez Grupę Eurocash i celebrują cechy ważne dla każdego przedsiębiorcy: odwagę biznesową, motywację do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych. To właśnie w tych pięciu kategoriach rywalizowali uczestnicy obu konkursów. W sumie podczas Kongresu przyznano im nagrody o łącznej wartości 784 tys. zł!
5 lat Kongresu, 11 Akademii Umiejętności Eurocash
Akademia Umiejętności Eurocash organizowała Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu po raz 5., ale działa już od 2010 r. – najpierw dla Delikatesów Centrum, a od 2016 r. dla wszystkich sieci organizowanych przez Grupę Eurocash. Poprzez warsztaty, kursy e-learningowe oraz konferencje, AUE wspiera właścicieli sklepów i ich pracowników w rozwijaniu wiedzy z zakresu m.in. zarządzania, standardów pracy i obsługi klienta. W 2020 r. Akademia przeszkoliła w sumie prawie 25 tys. osób.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Jeśli ktoś szuka biznesu na lata, powinien zająć się handlem niezależnym – wynika z pierwszego raportu wpływu Grupy Eurocash. 43% przedsiębiorców związanych z Grupą prowadzi swój sklep od ponad 20 lat. Przy okazji rozwija cechy przydatne przedsiębiorcom – m.in. innowacyjność i odwagę biznesową.
Nasz kraj zawdzięcza wiele niezależnym detalistom. Rozwijając przedsiębiorczość, dają pracę tysiącom osób i wnoszą znaczący wkład do budżetu (połowę PKB generują małe i średnie firmy). Co ciekawe, handel to kierunek obierany najczęściej przez osoby młode, popularny szczególnie w małych miastach i na wsi. Daje źródło dochodów na lata, bo jak pokazuje najnowszy raport wpływu Grupy Eurocash, prawie połowa przedsiębiorców współpracujących z wiodącym hurtowym dystrybutorem FMCG w Polsce prowadzi swój sklep od ponad 20 lat. Tylko 12% ma firmę od mniej niż 5 lat. Najwięcej, bo aż 41% przedsiębiorców, współpracuje z Eurocash od 5-10 lat, a 15% – od ponad 20.
Zdaniem większości Polaków własna firma to najlepszy sposób na życie, ale tylko co 10. faktycznie ją ma[1]. Pewnie na swoją działalność zdecydowałoby się więcej osób, gdyby wiedziały, że smykałki do biznesu można się nauczyć – czego dowodzi raport Grupy Eurocash. Pomocna w tym zakresie jest franczyza, czyli gotowy model biznesowy udostępniany przez dużego partnera. Bezpieczeństwo, wsparcie na start, wiedza, niskie koszty wejścia i dostęp do technologii czynią go dobrą alternatywą dla debiutantów w biznesie. Na franczyzę decydują się także doświadczeni handlowcy – właśnie dzięki temu, że rozwija przedsiębiorczość.
Franczyza rozwija przedsiębiorczość
Wsparcie oferowane przez sieci franczyzowe Grupy Eurocash pozwala klientom nie tylko zarabiać, ale też rozwijać cechy niezbędne dla prowadzenia biznesu: odwagę, motywację do działania, wytrwałość, odpowiedzialność i innowacyjność. Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41,2%. Oznacza to, że w ponad 40% właściciele sklepów współpracujących z Grupą Eurocash rozwijają swoją przedsiębiorczość właśnie dzięki jej wsparciu. To dobra wiadomość dla osób, które obawiają się rozpocząć przygodę z własną firmą.
– Większość detalistów prowadzących sklepy pod markami współpracującymi z Grupą Eurocash, czyli Delikatesy Centrum, ABC, Gama, Groszek, Euro Sklep czy Lewiatan, otwiera je na wsiach lub w miastach do 20 tys. mieszkańców – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. – Dla nich duży partner oznacza większe możliwości oraz przewagę konkurencyjną, budowaną dzięki naszej skali zakupowej, różnorodnym modelom detalicznym, zróżnicowanym kanałom dystrybucji oraz dostępowi do edukacji. Zwłaszcza ten ostatni czynnik, jak zauważyliśmy, pomaga naszym klientom budować przedsiębiorcze postawy i rozwijać biznes w kierunku innowacyjności – dodaje.
Efekty widoczne w biznesie
Badania Grupy Eurocash dowodzą, że największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, wywiera ona na swoich przedsiębiorców w zakresie innowacyjności. Franczyzobiorcy Eurocash częściej wprowadzają w swoich sklepach nowe formy dostaw czy innowacje w zakresie kategorii produktów, komunikacji z klientem, działań reklamowych, płatności itd. Przykładowo, wystrój placówki zmieniło w 2020 r. aż 38% franczyzobiorców Grupy i 18% przedsiębiorców, którzy współpracują z Eurocash poza franczyzą.
Na drugim miejscu znalazło się budowanie odpowiedzialności za innych (wpływ: 44%), rozumianej jako inspirowanie do działań na rzecz środowiska i lokalnej społeczności. Prowadząc biznes w sieci Eurocash, można też rozwijać motywację do rozwoju (40%), odwagę biznesową, np. w kierunku inwestycji (30%) oraz wytrwałość (26%). Każda z tych cech przekłada się na mierzalny rezultat – np. innowacyjne rozwiązania pozwoliły klientom Grupy Eurocash bez szwanku przetrwać trudny rok 2020. 70% z nich wprowadziło wtedy do oferty nowe kategorie produktów, a 45% – nowe metody zarządcze. Co więcej, przedsiębiorców współpracujących z Eurocash spadek przychodu dotknął w tym czasie w mniejszym stopniu, niż osoby prowadzące sklepy poza sieciami.
Badanie przedsiębiorców przeprowadzone na potrzeby Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok prezentuje nowatorskie podejście do tematu przedsiębiorczości w Polsce, a sam raport to pierwsza tego typu publikacja na naszym rynku.
[1] Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Spośród ponad 1 000 zgłoszeń przyznano łącznie 100 nagród pieniężnych – o 75 z nich w drodze głosowania zdecydowało jury, a o 25 – konsumenci. Środki z wygranej przedsiębiorcy mogą przeznaczyć na dowolny cel.
Kim jest „Heros”?
Eurocash nazywa swoich klientów – właścicieli niezależnych sklepów spożywczych – „Herosami”, ponieważ docenia i promuje ich ponadprzeciętne zaangażowanie w rozwój ich biznesów, lokalnych gospodarek i społeczności. Prowadzenie sklepu wymaga wysiłku – czasem heroicznego – ale to dzięki niemu miliony konsumentów mogą robić zakupy blisko domu, wygodnie i bezpiecznie.
– Korzenie przedsiębiorczości wyrastają z optymizmu właścicieli sklepów lokalnych. Widoczna jest ich radość życia, spokój, duma z własnej pracy, poczucie humoru, pogoda, nadzieja, miłość do rodziny, do ludzi, zainteresowanie zadowoleniem klientów. Pozytywne emocje zdecydowanie przeważają nad negatywnymi. I taka proporcja cechuje ludzi czynu, przedsiębiorców. To gwarancja rozwoju, trwania w przyszłości – powiedział prof. Henryk Mruk, emerytowany profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, członek jury konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”.
– To, co mnie zaskoczyło, to odwaga i determinacja wielu przedsiębiorców, których historie biznesowe mieliśmy okazję poznać. Kiedy pojawiały się problemy, nie poddawali się, nie rezygnowali, nie załamywali rąk, ale szukali rozwiązań i z jeszcze większym zaangażowaniem parli do przodu. I odnosili sukces – powiedział Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych, członek jury konkursu Eurocash.
W 2021 roku spośród nagrodzonych w konkursie Eurocash „Herosów” 64% to mężczyźni, a 36% kobiety. Najwięcej laureatów, bo aż 19 z nich, mieszka i prowadzi swój sklep w województwie śląskim, 13 w małopolskim, a 11 w podkarpackim. Swoje biznesy prowadzą oni przede wszystkim w mniejszych miejscowościach i wsiach. Najwięcej, bo aż 39 „Herosów”, ma sklep w miejscowości mających poniżej 5 tys. mieszkańców.
31 nagrodzonych przedsiębiorców prowadzi swój sklep pod szyldem sieci ABC, 17 Delikatesów Centrum, a 12 Lewiatana. Wyróżniono także 2 współpracowników sieci „abc na kołach” i 1 właściciela drogerii Koliber. Nagrody trafią także do 30 przedsiębiorców prowadzących sklepy pod szyldami Groszka, Euro Sklepu, Gamy oraz tych niezrzeszonych w żadnej sieci franczyzowej.
W tegorocznej edycji konkursu Grupy Eurocash, przedsiębiorców oceniano w 5 kategoriach: odwaga biznesowa, odpowiedzialność za innych, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i motywacja do rozwoju. Aż co czwarty „Heros” to osoba, którą cechuje ponadprzeciętne poczucie odpowiedzialności za innych. Prowadząc swoje sklepy podejmują oni działania ukierunkowane na cele pozabiznesowe. Regularnie wspierają inicjatywy społeczne, aktywnie uczestniczą w życiu społeczności (nie tylko poprzez wsparcie finansowe), uwzględniają dobro otoczenia i wspierają najbardziej potrzebujących.
Docenieni przez konsumentów i jury
W tym roku o 75 nagrodach w wysokości 7 500 zł każda, decydowało jury w składzie: Otylia Jędrzejczak, Rafał Brzoska, Krzysztof Pawiński, Jacek Szwajcowski, Magdalena Kurda, Grzegorz Czapski, Marta Ziółkowska, Emilia Tarczyn, Izabela Makosz, Natalia Perska, Maciej Ptaszyński, Paweł Pawłowski, Jan Kolański, Lidia Kulczycka-Perske, Zuzanna Lipińska, przedstawiciele Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju Innowo i Pracodawców RP, a także prof. Henryk Mruk i Marek Zuber.
O kolejnych 25 nagrodach po 5 000 zł każda, decydowali w formie głosowania internetowego konsumenci – klienci nagrodzonych Herosów, którzy w swoich komentarzach podkreślali duże przywiązanie do swojego pobliskiego sklepu i dobre relacje z ich właścicielami i obsługą:
W czasach, kiedy dyskonty wyrastają na każdym rogu, wybieram sklepy, gdzie na klientów patrzy się bardziej przyjaźnie, gdzie nie jesteś tylko koszykiem zakupów, ale osobą. To fajne uczucie, kiedy sprzedawca pamięta jaki sernik zawsze kupujesz. Ja to doceniam.
Pani Grażyna nie traktuje sklepu jako miejsca pracy, lecz bardziej jak swój dom. Wkłada w niego całe swoje serce i dba, by każdy klient był zadowolony.
Chodzę do tego sklepu odkąd pamiętam i nigdy nie miałem sytuacji, w której byłbym niezadowolony z obsługi lub zaopatrzenia sklepu. Jeszcze jako brzdąc biegałem pomiędzy półkami i rozmawiałem z paniami z obsługi lub właśnie z panią Danusią. Jest to naprawdę miłe uczucie, kiedy, mimo upływu lat, personel pozostaje ten sam i zawsze tak samo uśmiechnięty jak za tych dziecięcych lat […].
Zakupy w tym sklepie to czysta przyjemność. Właścicielka bardzo zaangażowana w problemy społeczności osiedla.
Jak jestem daleko od domu i muszę zrobić zakupy, to tęsknię za moim osiedlowym sklepem!
Super właścicielka, bardzo empatyczna! Nagrodę przekaże na chore dzieci! Często wspiera potrzebujących i tym razem też pomoże!
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Ambra, wiodący dystrybutor chemii gospodarczej i kosmetyków, który w swojej ofercie ma ponad 15 tysięcy produktów, współpracuje z około 140 producentami i obsługuje 3,5 tys. przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy, obchodzi właśnie swoje 30-lecie. Obecnie, poza rozbudową sieci Koliber, Ambra stawia na rozwój swojego flagowego projektu Shelf Program, w ramach którego instaluje i zarządza kompleksowo półką chemiczno-kosmetyczną w sklepach spożywczych. Dane pokazują, że rozwiązanie Ambry wspiera konkurencyjność klientów prowadzących niezależne sklepy detaliczne, które przekłada się na wyższą sprzedaż, oszczędność środków i czasu. Placówki tuż po wdrożeniu Shelf Programu notują nawet dwucyfrowe wzrosty sprzedaży z półki od Ambry.
Celem Ambry na najbliższe lata pozostaje umocnienie pozycji w branży oraz dalsze wzmacnianie pozycji przedsiębiorców rynku niezależnego w kategorii chemia-higiena-kosmetyki. Realizujemy ten cel m.in. poprzez stały rozwój formatu drogerii Koliber oraz projekt Shelf Program. Polega on na kompleksowym wspieraniu przedsiębiorców w zarządzaniu tymi kategoriami – od projektowania półki, przez indywidualny dobór asortymentu, polityki cenowej, ekspozycję towarów na sklepie, a także analizowanie danych sprzedażowych czy organizowanie promocji i akcji konsumenckich – mówi Klaudia Rudewicz, Dyrektor Generalny Ambry.
Przedsiębiorcy przystępujący do Shelf Programu otrzymują gotowy koncept – indywidualny planogram, projekt półki wraz z towarem i wskazaniem, jak go eksponować, aby dobrze rotował. Klienci mogą liczyć również na bieżące wsparcie doradców klienta oraz analityków Ambry. Dzięki temu, właściciele sklepów nie muszą „zamrażać kapitału” i magazynować produktów chemiczno-kosmetycznych w swoich placówkach. Dane Ambry pokazują, że Shelf Program pozwala obniżyć zapas klienta średnio o 25%.
Półka od Ambry to także oszczędność czasu pracy. Pracownicy sklepu nie muszą umieszczać produktów na półkach czy dbać o ich odpowiednią ekspozycję towarów – to zapewnia Ambra. Ich jedynym zadaniem jest tylko stałe uzupełnianie półki produktami zgodnie z rekomendacją Ambry i umieszczenie cenówek w odpowiednich miejscach.
Do sierpnia 2021 r. w programie Shelf Program uruchomiono ponad 200 półek z asortymentem Ambry. Efekty w postaci wyższych obrotów widać od razu po wdrożeniu – sklepy notują nawet dwucyfrowy wzrost sprzedaży z półki. Z kolei dynamika sprzedaży sklepów objętych Shelf Programem jest średnio o 8 pp. wyższa niż dynamika rynku[1].
Najwięcej półek chemiczno-kosmetycznych od Ambry znajduje się w sieciach Lewiatan, PSD i Euro Sklep.
Obecnie, w związku ze swoim 30-leciem, Ambra prowadzi również akcję „Jubileuszowe Igrzyska Ambry” czyli konkurs lojalnościowy z nagrodami dla klientów. Więcej szczegółów na stronie https://ambra.expert/.
[1] Kanał porównywalny Groceries – odniesienie YTD Czerwiec 2021/2020
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Niemal dwie trzecie największych producentów i dostawców FMCG w Polsce czerpie część dochodów z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów lub supermarketów – wynika z rankingu „Równi w Biznesie” za drugi kwartał 2021 roku. I nie chodzi tu o produkty marki własnej, tylko o markowe artykuły, ale w wariantach niedostępnych we wszystkich sklepach.
Osobnym, niedostępnym dla całego rynku wariantem może być np. inna pojemność opakowania, inny smak lub nietypowy zestaw promocyjny. Wyjątkowe wersje markowych produktów mają zwiększać ich atrakcyjność w oczach klientów i zachęcać do zakupów. Wyłączność powoduje, że nie we wszystkich sklepach dany producent tak samo wspiera sprzedaż swoich marek i nie wszędzie ma taką samą ofertę.
– Należy to traktować jako przejaw dyskryminacji klientów lokalnych, niezależnych sklepów i ewidentnego wspierania przez największych producentów ekspansji centralnie zarządzanych sieci – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash, największej polskiej firmy, zajmującej się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybko zbywalnych (FMCG).
Z nieosiągalnej dla pozostałych uczestników rynku współpracy wielkich sieci z wielkimi producentami mogą cieszyć się obie strony i klienci „wyróżnionych” sklepów. Jednak w praktyce oznacza to faworyzowanie wybranych producentów kosztem pozostałych i odbieranie klientom swobody wyboru miejsca zakupu.
Według analiz prowadzonych w ramach rankingu „Równi w Biznesie”, produkty na wyłączność dyskontów i supermarketów stanowią aż 43,8 proc. sprzedaży producenta makaronów Barilla. Takie produkty mają też 43,3 proc. udziału w wartości sprzedaży herbat USP Zdrowie, 38,7 proc. – ciastek firmy Lumar i 32,7 proc. – środków do prania koncernu Unilever. Ogółem u 50 na 160 przeanalizowanych czołowych producentów FMCG w Polsce produkty na wyłączność generują od 5 proc. do ponad 40 proc. ich sprzedaży. U pozostałych stanowią poniżej 5 proc. udziału w sprzedaży. Tylko 61 producentów (ok. 38 proc.) w ogóle nie miało dochodów z produktów dedykowanych dyskontom lub supermarketom i oferowało takie same produkty wszystkim sklepom.
Lokalne sklepy bronią się przed dyskryminacją nie tylko przy pomocy rankingu „Równi w Biznesie”, ale również starają się poprzez takich dystrybutorów jak Grupa Eurocash zachęcać dostawców do traktowania niezależnego handlu na równi z dyskontami. Najnowsze wyniki rankingu świadczą o tym, że ponad jedna trzecia z nich wydaje się już być do tego przekonana. W okresie od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku 17 producentów (10,6 proc. badanych) z 11 kategorii produktowych miało w sklepach niezależnych niższe ceny detaliczne niż w dyskontach i supermarketach. Oprócz tego ceny 39 innych producentów były takie same jak w dyskontach i supermarketach lub różnica nie przekraczała 5 proc.
Potwierdzeniem rynkowej skuteczności niezależnych sklepów mogą być dobre wyniki sprzedaży osiągane w nich przez wielu dostawców, czasami również przez tych, którzy faworyzują dyskonty i centralnie zarządzane sieci supermarketów. Od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku lokalne sklepy znacząco zwiększyły m.in. sprzedaż serków homogenizowanych OSM Piątnica, płynów do mycia naczyń Frosch od firmy Werner & Mertz i ketchupów Roleski. Wzrosty sprzedaży w sklepach niezależnych odnotowała niemal jedna trzecia największych dostawców reprezentujących 31 z 35 analizowanych kategorii produktowych.
– Większość konsumentów w Polsce korzysta z różnych kanałów sprzedaży, a do lokalnych sklepów zwykle mają najbliżej. Nie wolno poprzez zawyżone ceny lub nieatrakcyjną ofertę asortymentową zniechęcać ich do zakupów, bo to uderzy w interesy wszystkich uczestników rynku. Lokalne, niezależne sklepy są dla kilkunastu milionów konsumentów jedynym miejscem, w którym robią zakupy w ciągu 5 minut i znajdują ofertę produktową znacznie szerszą niż w dyskoncie – dodaje Dominik Kasperek.
Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Grupa Eurocash współpracuje z ponad 70 000 właścicielami sklepów niezależnych w Polsce. Od ponad 26 lat dostarcza im nowe technologie, prowadzi projekty edukacyjne i promuje handel niezależny. Teraz Grupa postanowiła sprawdzić, jak jej działania przekładają się w praktyce na biznesy jej klientów, a także na ich przedsiębiorczość. Pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów” za 2020 rok prezentuje autorski model wpływu, nieposiadający swojego pierwowzoru w Polsce. Określa on procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów. Wpływ ten wyniósł 41,2%. Pozostałe 58,8% stanowią inne czynniki wpływu takie jak otoczenie biznesowe, regulacje prawne i podatkowe oraz postawa przedsiębiorców.
Grupa Eurocash wspiera biznesy swoich klientów - niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w całej Polsce - w ramach czterech obszarów działalności. Są to: 1. skala zakupowa, która pozwala negocjować atrakcyjne warunki cenowe z dostawcami, 2. różnorodność formatów dystrybucji, czyli zapewnienie różnych modeli dystrybucji oraz zamawiania towaru, 3. szeroki wybór konceptów detalicznych oraz 4. rozwój i edukacja, czyli oferta szkoleń zawodowych i kursów m.in. w ramach Akademii Umiejętności Eurocash.
- W ramach opublikowanego właśnie „Raportu wpływu” postanowiliśmy sprawdzić jak nasze działania w ramach czterech obszarów wsparcia niezależnych przedsiębiorców, które sobie wyznaczyliśmy, wpływają na ich przedsiębiorczość. Publikacja ta oraz zawarte w niej wyniki badań dowodzą jak wyznaczony przez nas w Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2020+ cel rozwoju przedsiębiorczości realizuje się w praktyce, przyczyniając się tym samym do podnoszenia konkurencyjności sklepów niezależnych w całej Polsce – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Według wyliczeń średni wpływ Grupy na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi 41,2%. Grupa Eurocash szczególnie wzmacnia w przedsiębiorcach innowacyjność – jej wpływ w tym obszarze wyniósł aż 66%. Firma inspiruje i ma wpływ na przedsiębiorców w zakresie działań reklamowych i komunikacji z klientem (72%), a także wdrażania nowych rozwiązań technologicznych (64%), w tym aplikacji czy nowych form płatności (61%). Wysoki jest również wpływ Grupy na odpowiedzialność za innych (44%). Jest on najmniej powiązany z zasadniczą działalnością biznesową przedsiębiorców, więc tym bardziej wskazuje na ich wrażliwość na problemy społeczne i silny związek ze społecznością lokalną. Widoczne jest także oddziaływanie Grupy na motywację do rozwoju (40%) – odzwierciedla się ono m.in. w chęci uczestnictwa w szkoleniach Akademii Umiejętności Eurocash, a na decyzję tę Grupa wpływa w 46%. Stosunkowo mniejszy wpływ Grupa ma na odwagę biznesową (30%) przedsiębiorców oraz na ich wytrwałość w działaniu (26%). Z raportu wynika, że Grupa inspiruje swoich klientów do inwestycji w rozwój swojej firmy (37%) i powiększaniu własnej sieci sklepów (30%). Wytrwałość w działaniu klienci Grupy rozumieją przede wszystkim jako dbanie o pracowników i relacje w zespole. Widoczny jest wyraźny wpływ Grupy (28%) na ich decyzje o podwyżkach pensji, wprowadzeniu możliwości elastycznych godzin pracy (27%), czy zwiększeniu zatrudnienia (26%).
- Pracując z przedsiębiorcami od 26 lat, mamy również świadomość, że na ich działalność i sukces biznesowy, poza nami, wpływ ma także szereg innych, niezależnych czynników i barier. Są to m.in. wysokie koszty pracy, w tym składki na ubezpieczenia społeczne, wysokie podatki, nadmiar obowiązków biurokratycznych oraz często zmieniające się przepisy. Czynniki te wynikają z obowiązującego prawa, nie zależą ani od przedsiębiorców, ani otoczenia biznesowego, w którym funkcjonują. Przedsiębiorcy więc nie mogą sami ich zmienić. Dlatego uważamy, że w dalszym rozwoju przedsiębiorczości i polskiej gospodarki ważna jest postawa – odpowiedzialna i partnerska – innych prywatnych przedsiębiorstw. Zwłaszcza tych dużych, zamożnych i wpływowych, które mogą działać na rzecz wzmacniania przedsiębiorców i zapewniać im lepsze warunki do rozwoju. I my staramy się tę misję realizować – dodaje Martinho.
Jak powstał model wpływu Grupy Eurocash
Model wpływu bierze swój początek w badaniu Grupy Eurocash – zrealizowanym w 2020 r. – dotyczącym przedsiębiorczości. Badanie wskazało pięć cech, które wg Polaków świadczą o tym, że ktoś jest przedsiębiorczy. Były to: odwaga biznesowa, innowacyjność, motywacja do rozwoju, odpowiedzialność za innych i wytrwałość w działaniu. Następnie zbadano, jaki wpływ na te cechy mają działania Grupy, prowadzone w ramach czterech filarów jej działalności tj. skali zakupowej, formatów dystrybucji, konceptów detalicznych oraz rozwoju i edukacji.
Model wpływu powstał przy współpracy z firmą doradczą SAPERE oraz w oparciu o dane pozyskane przez agencję badawczą Kantar.
Konstruując model wpływu przyjęto, że poszczególne, wymienione wyżej, cechy przedsiębiorczości (tj. odwaga biznesowa, innowacyjność, motywacja do rozwoju, odpowiedzialność za innych i wytrwałość w działaniu) są równoważne i każda z nich stanowi 20% całościowego wskaźnika, dlatego też – po przeliczeniu – poszczególne kategorie stanowią przedstawiony procent tego wskaźnika.
Model wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów opracowano na próbie 671 klientów Grupy.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego.
Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Hurt: silna sprzedaż formatu Eurocash Serwis, odbicie w Gastronomii
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w pierwszym półroczu br. wzrost wyniku EBITDA o 5,1% r/r do 288,2 mln zł przy wzroście sprzedaży o 0,3% r/r do 9,04 mld zł.
– Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym półroczu tego roku spadła o 1,2% w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku. My najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol. Dobre wyniki sprzedaży zanotowaliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, a w drugim kwartale obserwowaliśmy także wyraźne odbicie w formacie Eurocash Gastronomia, w związku z otwarciem lokali gastronomicznych, przed rokiem zamkniętych z powodu pandemii. Silny wzrost sprzedaży kontynuował także format Eurocash Serwis, odpowiadający za dystrybucję wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Wzrost rentowności w segmencie hurtowym to m.in. efekt postępującej cyfryzacji, w tym rosnącej sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl.
Na koniec pierwszego półrocza 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9.234 sklepy, o 270 więcej niż przed rokiem. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5.449 placówek, co oznacza przyrost o 282 sklepy r/r.
Detal: program naprawczy w sklepach własnych Delikatesy Centrum, Inmedio odzyskuje sprzedaż
Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszej połowie 2021 r. nieznacznie przekroczyła 3,0 mld zł, co oznacza wzrost o 1,5% r/r. Wynik EBITDA tego segmentu wyniósł -5,4 mln zł wobec +81,7 mln zł rok wcześniej.
– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wyniki drugiego kwartału i całego półrocza tego roku zostały obciążone odpisem w kwocie 80 mln zł, który zdecydowaliśmy się utworzyć w związku z planowanym zamknięciem 59 sklepów własnych prowadzonych w sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. Naszym celem jest budowa największej sieci małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe. Pod względem efektywności, pozostałe sklepy własne także ustępują placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Będziemy więc dążyć do tego, by równały w górę, co powinno przełożyć się na poprawę rentowności segmentu detalicznego, począwszy od przyszłego roku – zapowiedział Jacek Owczarek.
Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec czerwca 2021 r. liczyła 1584 sklepy (w tym 1545 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 966 z nich to sklepy franczyzowe, a 618 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.
Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 428 saloników prasowych Inmedio. Ich sprzedaż w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosła 225,8 mln zł i była o 23,3% wyższa niż rok wcześniej.
Projekty: Frisco już w trzech miastach, Duży Ben ze 158 sklepami
Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu 2021 r. sięgnęła 247 mln zł i była niemal trzykrotnie wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki pełnej konsolidacji Frisco. Po tym jak w połowie 2020 r. Eurocash został właścicielem 100% akcji tego e-supermarketu – lidera warszawskiego rynku e-grocery, Frisco udanie zadebiutowało we Wrocławiu (w grudniu ub.r.) oraz w Poznaniu (w maju br.). W pierwszej połowie tego roku sprzedaż Frisco sięgnęła 137,6 mln zł, z czego 10,9 mln zł to sprzedaż zrealizowana poza Warszawą. Udział nowych miast w łącznej sprzedaży w przyszłych okresach powinien rosnąć, gdyż Frisco zamierza rozszerzyć swoją działalność na kolejne duże miasta Polski.
Zanotowany przez Grupę Eurocash wzrost sprzedaży w segmencie Projekty to także efekt dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Na koniec pierwszego półrocza liczyła ona już 158 sklepów wobec 129 na koniec 2020 r.
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.
Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Tylko do 14 sierpnia trwa głosowanie w organizowanym przez Grupę Eurocash konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Ubiegający się o tytuł „Herosa” – właściciele sklepów detalicznych walczą o nagrody finansowe o łącznej wartości ok. 700 000 złotych. O ich przyznaniu zdecydują oddający głosy konsumenci oraz jury, w skład którego wchodzą m.in. Rafał Brzoska, prezes firmy InPost, Krzysztof Pawiński, prezes firmy Maspex, czy Otylia Jędrzejczak, mistrzyni olimpijska.
„Herosi Polskiej Przedsiębiorczości – doceniamy właścicieli lokalnych sklepów” to tegoroczna odsłona, organizowanego co roku przez Grupę Eurocash, ogólnopolskiego konkursu skierowanego do właścicieli lokalnych sklepów spożywczych. Do II, trwającego właśnie etapu – głosowania klientów i obrad jury – zakwalifikowało się ponad 1 000 przedsiębiorców. Najwięcej zgłoszeń otrzymano z województwa mazowieckiego (115), śląskiego (105), podkarpackiego (92), lubelskiego (91) i wielkopolskiego (90). Spośród nadesłanych zgłoszeń aż 100 laureatów wybiorą zarówno głosujący internauci i niezależne jury, w skład którego wchodzą m.in. mistrzyni olimpijska Otylia Jędrzejczak, Rafał Brzoska – prezes InPost, Krzysztof Pawiński – prezes firmy Maspex oraz grono ekspertów. Na zwycięzców czekają nagrody o łącznej wartości niemal 700 tys. zł. Jury przyzna 75 nagród po 7 500 zł, a konsumenci 25 nagród po 5000 zł. Regulamin konkursu przewiduje możliwości otrzymania nagrody w obu głosowaniach – łącznie można wygrać więc nawet 12 500 zł.
Jestem przedsiębiorcą z wieloletnim stażem. Droga jaką pokonałem – a zaczynałem od składania komputerów i roznoszenia ulotek – nie zawsze była łatwa. Firma, którą zarządzam przeszła bardzo dużo by dostać się na sam szczyt. Doskonale rozumiem zarówno gorycz niepowodzenia jak i smak sukcesu. Dzisiaj z perspektywy czasu wiem, że bycie przedsiębiorcą to nie praca na kilka godzin w ciągu dnia. Przedsiębiorcą się jest całą dobę – z jednej strony trzeba prowadzić i rozwijać biznes, z drugiej dbać o swój zespół, klientów, kontrolować kwestie formalne, finansowe i orientować się w całym szeregu wielu różnych dziedzin. Mając tę wiedzę, dzisiaj staram się promować przedsiębiorczość i ją wspierać. Dlatego bardzo cieszę się, że mogę zaangażować się w projekt Eurocash – mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu.
W konkursie biorą udział niezależni detaliści z całej Polski. Najwięcej wniosków złożyli przedsiębiorcy prowadzący sklepy pod szyldem ABC (471), Groszek (201) i Lewiatan (117).
– Niezależne sklepy to dla nas bardzo ważny kanał dystrybucji i znaczący partner biznesowy. Właśnie tam konsumenci mogą znaleźć lubiane przez nich marki w pełnym asortymencie i konkurencyjnych cenach. Dlatego też siła tego segmentu i jego rozwój są dla Grupy Maspex bardzo ważne. Dla mnie osobiście bardzo satysfakcjonująca jest także świadomość tego, że biorę udział w promowaniu przedsiębiorczości i inspirujących postaw. Jest wiele rzeczy, które nas łączą i możemy się od siebie uczyć nawzajem np. budowania relacji ze swoimi klientami, czy społecznego zaangażowania – mówi Krzysztof Pawiński, prezes Maspexu.
Jak mogą głosować klienci sklepów biorących udział w konkursie?
Aby oddać swój głos wystarczy zalogować się na stronie konkursowej i w wyszukiwarce odnaleźć swój ulubiony sklep, w który robimy codzienne zakupy. Głos na przedsiębiorcę prowadzącego sklep, w którym robimy zakupy możemy oddać w pięciu kategoriach:
Lista sklepów i przedsiębiorców zgłoszonych w konkursie znajduje się TUTAJ.
Nagrody czekają również na głosujących w konkursie - do wygrania jest 25 ekspresów marki Tchibo Cafissimo Easy z zapasem kapsułek na trzy miesiące.
Lista nagrodzonych przedsiębiorców zostanie opublikowana po 6 września.
Więcej informacji o konkursie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl
Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.
Spróbuj wyszukać ponownie.