Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Niemal dwie trzecie największych producentów i dostawców FMCG w Polsce czerpie część dochodów z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów lub supermarketów – wynika z rankingu „Równi w Biznesie” za drugi kwartał 2021 roku. I nie chodzi tu o produkty marki własnej, tylko o markowe artykuły, ale w wariantach niedostępnych we wszystkich sklepach.

Osobnym, niedostępnym dla całego rynku wariantem może być np. inna pojemność opakowania, inny smak lub nietypowy zestaw promocyjny. Wyjątkowe wersje markowych produktów mają zwiększać ich atrakcyjność w oczach klientów i zachęcać do zakupów. Wyłączność powoduje, że nie we wszystkich sklepach dany producent tak samo wspiera sprzedaż swoich marek i nie wszędzie ma taką samą ofertę.

– Należy to traktować jako przejaw dyskryminacji klientów lokalnych, niezależnych sklepów i ewidentnego wspierania przez największych producentów ekspansji centralnie zarządzanych sieci – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash, największej polskiej firmy, zajmującej się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybko zbywalnych (FMCG).

Z nieosiągalnej dla pozostałych uczestników rynku współpracy wielkich sieci z wielkimi producentami mogą cieszyć się obie strony i klienci „wyróżnionych” sklepów. Jednak w praktyce oznacza to faworyzowanie wybranych producentów kosztem pozostałych i odbieranie klientom swobody wyboru miejsca zakupu.

Według analiz prowadzonych w ramach rankingu „Równi w Biznesie”, produkty na wyłączność dyskontów i supermarketów stanowią aż 43,8 proc. sprzedaży producenta makaronów Barilla. Takie produkty mają też 43,3 proc. udziału w wartości sprzedaży herbat USP Zdrowie,  38,7 proc. – ciastek firmy Lumar i 32,7 proc. – środków do prania koncernu Unilever. Ogółem u 50 na 160 przeanalizowanych czołowych producentów FMCG w Polsce produkty na wyłączność generują od 5 proc. do ponad 40 proc. ich sprzedaży. U pozostałych stanowią poniżej 5 proc. udziału w sprzedaży. Tylko 61 producentów (ok. 38 proc.) w ogóle nie miało dochodów z produktów dedykowanych dyskontom lub supermarketom i oferowało takie same produkty wszystkim sklepom.

Lokalne sklepy bronią się przed dyskryminacją nie tylko przy pomocy rankingu „Równi w Biznesie”, ale również starają się poprzez takich dystrybutorów jak Grupa Eurocash zachęcać dostawców do traktowania niezależnego handlu na równi z dyskontami. Najnowsze wyniki rankingu świadczą o tym, że ponad jedna trzecia z nich wydaje się już być do tego przekonana. W okresie od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku 17 producentów (10,6 proc. badanych) z 11 kategorii produktowych miało w sklepach niezależnych niższe ceny detaliczne niż w dyskontach i supermarketach. Oprócz tego ceny 39 innych producentów były takie same jak w dyskontach i supermarketach lub różnica nie przekraczała 5 proc.

Potwierdzeniem rynkowej skuteczności niezależnych sklepów mogą być dobre wyniki sprzedaży osiągane w nich przez wielu dostawców, czasami również przez tych, którzy faworyzują dyskonty i centralnie zarządzane sieci supermarketów. Od lipca 2020 roku do czerwca 2021 roku lokalne sklepy znacząco zwiększyły m.in. sprzedaż serków homogenizowanych OSM Piątnica, płynów do mycia naczyń Frosch od firmy Werner & Mertz i ketchupów Roleski. Wzrosty sprzedaży w sklepach niezależnych odnotowała niemal jedna trzecia największych dostawców reprezentujących 31 z 35 analizowanych kategorii produktowych.

– Większość konsumentów w Polsce korzysta z różnych kanałów sprzedaży, a do lokalnych sklepów zwykle mają najbliżej. Nie wolno poprzez zawyżone ceny lub nieatrakcyjną ofertę asortymentową zniechęcać ich do zakupów, bo to uderzy w interesy wszystkich uczestników rynku. Lokalne, niezależne sklepy są dla kilkunastu milionów konsumentów jedynym miejscem, w którym robią zakupy w ciągu 5 minut i znajdują ofertę produktową znacznie szerszą niż w dyskoncie – dodaje Dominik Kasperek.  

Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Lokalne sklepy walczą z dyskryminacją
Niemal dwie trzecie największych producentów i dostawców FMCG w Polsce czerpie część dochodów z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów lub supermarketów – wynika z rankingu „Równi w Biznesie” za drugi kwartał 2021 roku. ...

Grupa Eurocash współpracuje z ponad 70 000 właścicielami sklepów niezależnych w Polsce. Od ponad 26 lat dostarcza im nowe technologie, prowadzi projekty edukacyjne i promuje handel niezależny. Teraz Grupa postanowiła sprawdzić, jak jej działania przekładają się w praktyce na biznesy jej klientów, a także na ich przedsiębiorczość. Pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów” za 2020 rok prezentuje autorski model wpływu, nieposiadający swojego pierwowzoru w Polsce. Określa on procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów. Wpływ ten wyniósł 41,2%. Pozostałe 58,8% stanowią inne czynniki wpływu takie jak otoczenie biznesowe, regulacje prawne i podatkowe oraz postawa przedsiębiorców. 

 

Grupa Eurocash wspiera biznesy swoich klientów - niezależnych przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne w całej Polsce - w ramach czterech obszarów działalności. Są to: 1. skala zakupowa, która pozwala negocjować atrakcyjne warunki cenowe z dostawcami, 2. różnorodność formatów dystrybucji, czyli zapewnienie różnych modeli dystrybucji oraz zamawiania towaru, 3. szeroki wybór konceptów detalicznych oraz 4. rozwój i edukacja, czyli oferta szkoleń zawodowych i kursów m.in. w ramach Akademii Umiejętności Eurocash.

 

- W ramach opublikowanego właśnie „Raportu wpływu” postanowiliśmy sprawdzić jak nasze działania w ramach czterech obszarów wsparcia niezależnych przedsiębiorców, które sobie wyznaczyliśmy, wpływają na ich przedsiębiorczość. Publikacja ta oraz zawarte w niej wyniki badań dowodzą jak wyznaczony przez nas w Strategii Zrównoważonego Rozwoju 2020+ cel rozwoju przedsiębiorczości realizuje się w praktyce, przyczyniając się tym samym do podnoszenia konkurencyjności sklepów niezależnych w całej Polsce – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.

 

Według wyliczeń średni wpływ Grupy na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi 41,2%. Grupa Eurocash szczególnie wzmacnia w przedsiębiorcach innowacyjność – jej wpływ w tym obszarze wyniósł aż 66%. Firma inspiruje i ma wpływ na przedsiębiorców w zakresie działań reklamowych i komunikacji z klientem (72%), a także wdrażania nowych rozwiązań technologicznych (64%), w tym aplikacji czy nowych form płatności (61%). Wysoki jest również wpływ Grupy na odpowiedzialność za innych (44%). Jest on najmniej powiązany z zasadniczą działalnością biznesową przedsiębiorców, więc tym bardziej wskazuje na ich wrażliwość na problemy społeczne i silny związek ze społecznością lokalną. Widoczne jest także oddziaływanie Grupy na motywację do rozwoju (40%) – odzwierciedla się ono m.in. w chęci uczestnictwa w szkoleniach Akademii Umiejętności Eurocash, a na decyzję tę Grupa wpływa w 46%. Stosunkowo mniejszy wpływ Grupa ma na odwagę biznesową (30%) przedsiębiorców oraz na ich wytrwałość w działaniu (26%). Z raportu wynika, że Grupa inspiruje swoich klientów do inwestycji w rozwój swojej firmy (37%) i powiększaniu własnej sieci sklepów (30%). Wytrwałość w działaniu klienci Grupy rozumieją przede wszystkim jako dbanie o pracowników i relacje w zespole. Widoczny jest wyraźny wpływ Grupy (28%) na ich decyzje o podwyżkach pensji, wprowadzeniu możliwości elastycznych godzin pracy (27%), czy zwiększeniu zatrudnienia (26%).

 

- Pracując z przedsiębiorcami od 26 lat, mamy również świadomość, że na ich działalność i sukces biznesowy, poza nami, wpływ ma także szereg innych, niezależnych czynników i barier. Są to m.in. wysokie koszty pracy, w tym składki na ubezpieczenia społeczne, wysokie podatki, nadmiar obowiązków biurokratycznych oraz często zmieniające się przepisy. Czynniki te wynikają z obowiązującego prawa, nie zależą ani od przedsiębiorców, ani otoczenia biznesowego, w którym funkcjonują. Przedsiębiorcy więc nie mogą sami ich zmienić. Dlatego uważamy, że w dalszym rozwoju przedsiębiorczości i polskiej gospodarki ważna jest postawa – odpowiedzialna i partnerska – innych prywatnych przedsiębiorstw. Zwłaszcza tych dużych, zamożnych i wpływowych, które mogą działać na rzecz wzmacniania przedsiębiorców i zapewniać im lepsze warunki do rozwoju. I my staramy się tę misję realizować – dodaje Martinho.

 

„Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów” za 2020 rok dostępny jest na stronie firmy.

 

Jak powstał model wpływu Grupy Eurocash

Model wpływu bierze swój początek w badaniu Grupy Eurocash – zrealizowanym w 2020 r. – dotyczącym przedsiębiorczości. Badanie wskazało pięć cech, które wg Polaków świadczą o tym, że ktoś jest przedsiębiorczy. Były to: odwaga biznesowa, innowacyjność, motywacja do rozwoju, odpowiedzialność za innych i wytrwałość w działaniu. Następnie zbadano, jaki wpływ na te cechy mają działania Grupy, prowadzone w ramach czterech filarów jej działalności tj. skali zakupowej, formatów dystrybucji, konceptów detalicznych oraz rozwoju i edukacji.

Model wpływu powstał przy współpracy z firmą doradczą SAPERE oraz w oparciu o dane pozyskane przez agencję badawczą Kantar.

Konstruując model wpływu przyjęto, że poszczególne, wymienione wyżej, cechy przedsiębiorczości (tj. odwaga biznesowa, innowacyjność, motywacja do rozwoju, odpowiedzialność za innych i wytrwałość w działaniu) są równoważne i każda z nich stanowi 20% całościowego wskaźnika, dlatego też – po przeliczeniu – poszczególne kategorie stanowią przedstawiony procent tego wskaźnika.

Model wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów opracowano na próbie 671 klientów Grupy.

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Grupa Eurocash wpływa na innowacyjność swoich klientów
Grupa Eurocash współpracuje z ponad 70 000 właścicielami sklepów niezależnych w Polsce. Od ponad 26 lat dostarcza im nowe technologie, prowadzi projekty edukacyjne i promuje handel niezależny. Teraz Grupa postanowiła sprawdzić, jak jej...
  • Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym półroczu 2021 r. sięgnęła 12,36 mld zł i była o 2% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r. W samym drugim kwartale br. skonsolidowana sprzedaż wyniosła 6,55 mld zł, co oznacza wzrost o 5,7% r/r. Pozytywny wpływ na wzrost sprzedaży Grupy miał format Eurocash Serwis oraz odbicie w formatach Eurocash Dystrybucja i Gastronomia, a także segment Projekty, dzięki pełnej konsolidacji i ekspansji Frisco.
  • Skonsolidowana EBITDA ( zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosła 202,6 mln zł wobec 336,6 mln zł przed rokiem. Istotny wpływ na raportowane wyniki miały gorsze rezultaty osiągane przez sklepy własne Delikatesy Centrum oraz odpis w kwocie 80 mln zł dokonany w drugim kwartale br. związany z planowanym zamknięciem 59 własnych placówek.

 

Hurt: silna sprzedaż formatu Eurocash Serwis, odbicie w Gastronomii

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w pierwszym półroczu br. wzrost wyniku EBITDA o 5,1% r/r do 288,2 mln zł przy wzroście sprzedaży o 0,3% r/r do 9,04 mld zł.

– Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym półroczu tego roku spadła o 1,2% w porównaniu z pierwszą połową ubiegłego roku. My najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol. Dobre wyniki sprzedaży zanotowaliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, a w drugim kwartale obserwowaliśmy także wyraźne odbicie w formacie Eurocash Gastronomia, w związku z otwarciem lokali gastronomicznych, przed rokiem zamkniętych z powodu pandemii. Silny wzrost sprzedaży kontynuował także format Eurocash Serwis, odpowiadający za dystrybucję wyrobów tytoniowych i produktów impulsowych – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Wzrost rentowności w segmencie hurtowym to m.in. efekt postępującej cyfryzacji, w tym rosnącej sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl.

Na koniec pierwszego półrocza 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9.234 sklepy, o 270 więcej niż przed rokiem. Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5.449 placówek, co oznacza przyrost o 282 sklepy r/r.

 

Detal: program naprawczy w sklepach własnych Delikatesy Centrum, Inmedio odzyskuje sprzedaż

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszej połowie 2021 r. nieznacznie przekroczyła 3,0 mld zł, co oznacza wzrost o 1,5% r/r. Wynik EBITDA tego segmentu wyniósł -5,4 mln zł wobec +81,7 mln zł rok wcześniej.

– Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, wyniki drugiego kwartału i całego półrocza tego roku zostały obciążone odpisem w kwocie 80 mln zł, który zdecydowaliśmy się utworzyć w związku z planowanym zamknięciem 59 sklepów własnych prowadzonych w sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. Naszym celem jest budowa największej sieci małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe. Pod względem efektywności, pozostałe sklepy własne także ustępują placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Będziemy więc dążyć do tego, by równały w górę, co powinno przełożyć się na poprawę rentowności segmentu detalicznego, począwszy od przyszłego roku – zapowiedział Jacek Owczarek.

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec czerwca 2021 r. liczyła 1584 sklepy (w tym 1545 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 966 z nich to sklepy franczyzowe, a 618 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.

Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 428 saloników prasowych Inmedio. Ich sprzedaż w pierwszym półroczu 2021 r. wyniosła 225,8 mln zł i była o 23,3% wyższa niż rok wcześniej.

 

Projekty: Frisco już w trzech miastach, Duży Ben ze 158 sklepami

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu 2021 r. sięgnęła 247 mln zł i była niemal trzykrotnie wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki pełnej konsolidacji Frisco. Po tym jak w połowie 2020 r. Eurocash został właścicielem 100% akcji tego e-supermarketu – lidera warszawskiego rynku e-grocery, Frisco udanie zadebiutowało we Wrocławiu (w grudniu ub.r.) oraz w Poznaniu (w maju br.). W pierwszej połowie tego roku sprzedaż Frisco sięgnęła 137,6 mln zł, z czego 10,9 mln zł to sprzedaż zrealizowana poza Warszawą. Udział nowych miast w łącznej sprzedaży w przyszłych okresach powinien rosnąć, gdyż Frisco zamierza rozszerzyć swoją działalność na kolejne duże miasta Polski.

Zanotowany przez Grupę Eurocash wzrost sprzedaży w segmencie Projekty to także efekt dalszej ekspansji sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Na koniec pierwszego półrocza liczyła ona już 158 sklepów wobec 129 na koniec 2020 r.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.

Grupa Eurocash to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Grupa Eurocash w pierwszym półroczu 2021 r. z lekkim wzrostem sprzedaży, wyniki zaburzone odpisem w segmencie detalicznym
Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym półroczu 2021 r. sięgnęła 12,36 mld zł i była o 2% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r. W samym drugim kwartale br. skonsolidowana sprzedaż wyniosła...

Tylko do 14 sierpnia trwa głosowanie w organizowanym przez Grupę Eurocash konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Ubiegający się o tytuł „Herosa” – właściciele sklepów detalicznych walczą o nagrody finansowe o łącznej wartości ok. 700 000 złotych. O ich przyznaniu zdecydują oddający głosy konsumenci oraz jury, w skład którego wchodzą m.in. Rafał Brzoska, prezes firmy InPost, Krzysztof Pawiński, prezes firmy Maspex, czy Otylia Jędrzejczak, mistrzyni olimpijska.

„Herosi Polskiej Przedsiębiorczości – doceniamy właścicieli lokalnych sklepów” to tegoroczna odsłona, organizowanego co roku przez Grupę Eurocash, ogólnopolskiego konkursu skierowanego do właścicieli lokalnych sklepów spożywczych. Do II, trwającego właśnie etapu – głosowania klientów i obrad jury – zakwalifikowało się ponad 1 000 przedsiębiorców. Najwięcej zgłoszeń otrzymano z województwa mazowieckiego (115), śląskiego (105), podkarpackiego (92), lubelskiego (91) i wielkopolskiego (90). Spośród nadesłanych zgłoszeń aż 100 laureatów wybiorą zarówno głosujący internauci i niezależne jury, w skład którego wchodzą m.in. mistrzyni olimpijska Otylia Jędrzejczak, Rafał Brzoska – prezes InPost, Krzysztof Pawiński – prezes firmy Maspex oraz grono ekspertów. Na zwycięzców czekają nagrody o łącznej wartości niemal 700 tys. zł. Jury przyzna 75 nagród po 7 500 zł, a konsumenci 25 nagród po 5000 zł. Regulamin konkursu przewiduje możliwości otrzymania nagrody w obu głosowaniach – łącznie można wygrać więc nawet 12 500 zł.

Jestem przedsiębiorcą z wieloletnim stażem. Droga jaką pokonałem – a zaczynałem od składania komputerów i roznoszenia ulotek – nie zawsze była łatwa. Firma, którą zarządzam przeszła bardzo dużo by dostać się na sam szczyt. Doskonale rozumiem zarówno gorycz niepowodzenia jak i smak sukcesu. Dzisiaj z perspektywy czasu wiem, że bycie przedsiębiorcą to nie praca na kilka godzin w ciągu dnia. Przedsiębiorcą się jest całą dobę – z jednej strony trzeba prowadzić i rozwijać biznes, z drugiej dbać o swój zespół, klientów, kontrolować kwestie formalne, finansowe i orientować się w całym szeregu wielu różnych dziedzin. Mając tę wiedzę, dzisiaj staram się promować przedsiębiorczość i ją wspierać. Dlatego bardzo cieszę się, że mogę zaangażować się w projekt Eurocash – mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu.

W konkursie biorą udział niezależni detaliści z całej Polski. Najwięcej wniosków złożyli przedsiębiorcy prowadzący sklepy pod szyldem ABC (471), Groszek (201) i Lewiatan (117).

– Niezależne sklepy to dla nas bardzo ważny kanał dystrybucji i znaczący partner biznesowy. Właśnie tam konsumenci mogą znaleźć lubiane przez nich marki w pełnym asortymencie i konkurencyjnych cenach. Dlatego też siła tego segmentu i jego rozwój są dla Grupy Maspex bardzo ważne. Dla mnie osobiście bardzo satysfakcjonująca jest także świadomość tego, że biorę udział w promowaniu przedsiębiorczości i inspirujących postaw. Jest wiele rzeczy, które nas łączą i możemy się od siebie uczyć nawzajem np. budowania relacji ze swoimi klientami, czy społecznego zaangażowania  mówi Krzysztof Pawiński, prezes Maspexu.

 

Jak mogą głosować klienci sklepów biorących udział w konkursie?  

Aby oddać swój głos wystarczy zalogować się na stronie konkursowej i w wyszukiwarce odnaleźć swój ulubiony sklep, w który robimy codzienne zakupy. Głos na przedsiębiorcę prowadzącego sklep, w którym robimy zakupy możemy oddać w pięciu kategoriach: 

  • Odwaga biznesowa: osoby z tej kategorii podejmują odważne ruchy w prowadzonym przez siebie biznesie i nie zważają na przeciwności.
  • Motywacja do rozwoju: to kategoria dla osób, które wykazują się determinacją w swoich działaniach.
  • Innowacyjność: oznacza, że przedsiębiorcy wdrażają własne pomysły, inicjują praktyczne rozwiązania, które w znaczącym stopniu przyczyniają się do ulepszenia i/lub unowocześnienia ich sklepu.
  • Wytrwałość w działaniu: W tej kategorii nagradzamy przedsiębiorców, którzy (często mimo wielu przeciwności) działają na rynku detalicznym od wielu lat.
  • Odpowiedzialność za innych: wyróżniamy tych, którzy regularnie wspierają inicjatywy społeczne, aktywnie uczestniczą w życiu społeczności (nie tylko poprzez wsparcie finansowe), uwzględniają dobro otoczenia, działają w trakcie epidemii poprzez np. zbiórki dla medyków czy wprowadzanie własnych dodatkowych zabezpieczeń w sklepie.

 

Lista sklepów i przedsiębiorców zgłoszonych w konkursie znajduje się TUTAJ.

 

Nagrody czekają również na głosujących w konkursie - do wygrania jest 25 ekspresów marki Tchibo Cafissimo Easy z zapasem kapsułek na trzy miesiące.

 

Lista nagrodzonych przedsiębiorców zostanie opublikowana po 6 września.

Więcej informacji o konkursie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Ponad 1000 właścicieli niezależnych sklepów spożywczych walczy o tytuł „Herosa Polskiej Przedsiębiorczości” - w jury m.in. Rafał Brzoska, prezes InPostu i Krzysztof Pawiński, prezes Maspexu
Tylko do 14 sierpnia trwa głosowanie w organizowanym przez Grupę Eurocash konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Ubiegający się o tytuł „Herosa” – właściciele sklepów detalicznych walczą o nagrody...

Grupa Eurocash podjęła decyzję o zamknięciu 59 spośród 414 sklepów własnych prowadzonych w ramach sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które przynosiły straty, a wdrożony w nich na początku roku program naprawczy nie przyniósł dostatecznej poprawy. Zamknięcie nierentowanych sklepów będzie oznaczać konieczność dokonania odpisu szacowanego na ok. 80 mln zł, który obciąży wyniki finansowe Grupy Eurocash za 2021 rok. W dłuższej perspektywie, decyzja ta przełoży się natomiast na poprawę rentowności segmentu detalicznego, co powinno być widoczne począwszy od przyszłego roku, umożliwiając dalszy efektywny rozwój sieci Delikatesy Centrum.

– Zgodnie z zapowiedziami, w ostatnich miesiącach wdrożyliśmy program naprawczy w wybranych placówkach sieci Delikatesy Centrum, do którego wytypowaliśmy łącznie 180 sklepów własnych, które najsłabiej radziły sobie na rynku i wyraźnie odstawały pod względem efektywności od Delikatesów Centrum prowadzonych przez naszych franczyzobiorców. W przypadku 59 z tych sklepów podjęte działania nie przyniosły wystarczającej poprawy, dlatego zapadła decyzja o ich zamknięciu do końca tego roku. Będzie ona oznaczać konieczność dokonania odpisu w kwocie ok. 80 mln zł, który obciąży nasze tegoroczne wyniki finansowe. Uznaliśmy wspólnie z radą nadzorczą, że taki ruch jest niezbędny dla trwałego podniesienia efektywności segmentu detalicznego. Chcemy budować największą sieć małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe – wyjaśnia Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Jak wyjaśniła Grupa Eurocash, ostateczna kwota odpisu związanego z zamknięciem części sklepów własnych będzie znana po przeglądzie półrocznego sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Odpis zostanie dokonany w raporcie z wynikami za drugi kwartał br.

Jednocześnie Eurocash dokonał szacunków dynamiki zmian wartości EBITDA (po uwzględnieniu wpływu IFRS 16) w segmencie detalicznym. Bez uwzględnienia wspomnianego odpisu, dynamika ta w drugim kwartale 2021 r. w stosunku do drugiego kwartału 2020 r. powinna pozostać na podobnym poziomie jak było to w pierwszym kwartale 2021 r. w stosunku do pierwszego kwartału 2020 r.

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec pierwszego kwartału 2021 r. liczyła 1586 sklepów, w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum – 976 z nich to sklepy franczyzowe, 157 sklepy partnerskie (joint venture), a 414 to sklepy własne. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Grupa Eurocash zamknie część nierentownych sklepów, by efektywnie rozwijać sieć Delikatesy Centrum
Grupa Eurocash podjęła decyzję o zamknięciu 59 spośród 414 sklepów własnych prowadzonych w ramach sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki...

Tego lata częściej niż poprzedniego szukamy w sklepach produktów kojarzących się ze zdrowiem lub z przyjemnym jedzeniem. Zamiast gotować w domu znacznie chętniej korzystamy z usług gastronomicznych. Myślimy też o zmniejszeniu spożycia słodyczy, przekąsek i alkoholu. Co te zmiany w zachowaniach konsumentów oznaczają dla prawie 85 tys. lokalnych sklepów?  

Osiedlowe sklepy skorzystały na tym, że w okresie ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu się i społecznej izolacji, to one były najbliżej domów konsumentów, ułatwiając szybkie i bezpieczne zakupy. Jednak po ponad roku życia w warunkach epidemii Polacy zaczęli powracać do czasów przedcovidowych. Widać to m.in. w wynikach badania wewnętrznego przeprowadzonego w maju br. wśród pracowników Grupy Eurocash na próbie reprezentatywnej dla populacji ogólnopolskiej. Więcej osób niż to było w ubiegłym roku deklaruje, że tego lata będzie robić małe zakupy dla domu na 1-2 dni (wzrost o 5 punktów procentowych) albo małe zakupy „po drodze” (wzrost o 5 p.p.). Z drugiej strony mniej osób przejawia chęć robienia dużych zakupów na zapas raz w tygodniu (spadek o 4 p.p.) i bardzo dużych zakupów rzadziej niż raz na tydzień (spadek 6 p.p.).

Ale powrót do małych i częstych zakupów zamiast dużych i znacznie rzadszych to nie wszystkie oznaki tęsknoty za normalnością. Wyraźnie widać też, że znowu będziemy mniej konsumować w domu, a więcej poza nim. W porównaniu do ubiegłego roku zainteresowanie badanych osób jedzeniem w lokalach gastronomicznych wzrosło aż o 24 punkty procentowe.

Generalnie chcemy więcej czasu spędzać poza domem. Masowy powrót Polaków do podróżowania widać też w wynikach badania Ipsos „Covid 365+” z marca br[1]. Podjęcie różnych działań związanych ze spędzaniem czasu poza domem w ciągu 3 miesięcy od badania zadeklarowało od 21 do 28% badanych, a dodatkowe 14-33% planowało je podjąć w ciągu 6 miesięcy.

W grupie badanych pracowników Eurocash wyraźnie spada apetyt na mrożonki i dania gotowe. W odniesieniu do roku 2020 o 11 punktów procentowych spadło zainteresowanie gotowaniem w domu, o 8  p.p. kupowaniem mrożonych dań gotowych, a o 7 p.p. kupowaniem świeżych, pakowanych dań gotowych. Konsumenci z Eurocash deklarują poza tym, że tego lata będą mniej zainteresowani napojami gazowanymi, ciastkami, słodyczami, chipsami, przekąskami i alkoholami. Ma wzrosnąć za to ich skłonność do kupowania świeżych owoców i warzyw, lodów, świeżego mięsa i ryb oraz nabiału i serów.

Deklaracje badanych świadczą o tym, że w te wakacje szukamy przede wszystkim wytchnienia i przyjemności. Bardziej od praktycznych w okresie izolacji dań gotowych interesują ich produkty, których konsumpcja ma po prostu sprawiać przyjemność, jak np. lodów, jogurtów, serków i innych produktów nabiałowych.

Zmiany w zainteresowaniach konsumentów widać też w innych badaniach. Z danych NielsenIQ przedstawionych w webinarze „Rynek przekąsek. Słodki, słony... zdrowy?” z marca 2021 roku wynika, że rośnie zainteresowanie produktami postrzeganymi jako zdrowsze np. orzechy i nasiona oraz musy, ale jeszcze większe od nich wzrosty notują produkty BIO. Najlepiej widać to na przykładzie batonów muesli, które straciły do marca 2021 roku niemal 25% rynku, ale w kategorii BIO wzrosły aż o prawie 40%.

W ramach tracącej rynek kategorii słodyczy wzrosty notują drażetki, nachosy, czekolady mleczne, gorzkie i białe oraz batony chłodzone. W opinii ekspertów Nielsena wzrosty odnotowują pojedyncze artykuły, które mogą służyć konsumentom do dzielenia się z innymi, jak np. wafle w wielopakach (wzrost wartości sprzedaży o 2,6%) oraz żelki (+5,5%) i pianki – marshmallows (+16%).

– Lokalne sklepy powinny dostać teraz wsparcie od producentów tych artykułów, które mogą odnotować spadek sprzedaży latem, jak np. słodyczy, słonych przekąsek, wina i dużych opakowań napojów. Zawczasu można przygotować promocje, nowości i wakacyjny asortyment, żeby utrzymać zainteresowanie konsumentów – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Zakupów Centralnych Grupy Eurocash.

O tym jak duże znaczenie mają promocje w sprzedaży wielu kategorii produktowych świadczą np. praliny. Według danych NielsenIQ od kwietnia 2020 do marca 2021 roku prawie 54% z nich sprzedało się w ramach promocji. W taki sam sposób konsumentów znalazło ponad 47% czekolad, prawie 35% chipsów i popcornu oraz ponad 30% batonów czekoladowych.

Jak wynika z analizy danych sprzedażowych firmy CMR, w sklepach spożywczych do 500 m kw. około 50% wartości sprzedaży w okresie wakacyjnym generują kategorie alkoholowe, tytoniowe i napoje. Inne kategorie ważne dla ogólnej wartości sprzedaży lokalnych sklepów to: słodycze, produkty mleczne, produkty zbożowe, przyprawy i dodatki kulinarne, słone przekąski, lody i tłuszcze.

W ogóle okres wakacyjny ma największy, ok. 27-procentowy udział w rocznych dochodach sklepów do 500 m. kw. Z danych CMR wynika, że od czerwca do sierpnia sprzedaje się w nich 57% lodów, 37% ice tea, 35% wody, 32% izotoników i energetyków oraz po 31% napojów gazowanych i piwa. Rekordzistą są jednak produkty do opalania, których w tym okresie sprzedaje się 89%.

 

[1] Ipsos, badanie „Covid 365+”, marzec 2021, webinar 31.03.2021. https://www.youtube.com/watch?v=tQIrVfzgIGo

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Wakacyjne wyzwania lokalnych sklepów
Tego lata częściej niż poprzedniego szukamy w sklepach produktów kojarzących się ze zdrowiem lub z przyjemnym jedzeniem. Zamiast gotować w domu znacznie chętniej korzystamy z usług gastronomicznych. Myślimy też o zmniejszeniu spożycia słodyczy, przekąsek...

Grupa Eurocash, jako jedyna firma z Polski, razem z 26 innymi przedsiębiorstwami z całego świata zaangażowała się w projekt filmowy organizacji Consumer Goods Forum „Better Lives Through Better Business” (tłum. Lepsze życie, dzięki odpowiedzialnemu biznesowi) zrealizowany przez BBC StoryWorks Commercial Productions. Jego celem jest pokazanie, w jaki sposób firmy funkcjonujące na rynku produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i handlu żywności, przyczyniają się do poprawy jakości życia ludzi. Film o Eurocash (dostępny TUTAJ) pokazuje, że Grupa wspierając przedsiębiorczość swoich pracowników i klientów, wpływa na rozwój handlu niezależnego, który rozwija lokalne społeczności i regiony w Polsce.

- Zdecydowaliśmy się na udział w tym projekcie, ponieważ zazwyczaj, gdy mówi się o zrównoważonym rozwoju, większość z nas myśli o kwestiach związanych z ochroną środowiska – o redukcji dwutlenku węgla, niemarnowaniu jedzenia, ograniczaniu zużycia surowców i zasobów naturalnych, ale rzadko o przedsiębiorczości, – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, Eurocash odpowiedzialny za obszar CSR. My natomiast uważamy, że to, co się dzieje w Polsce przez ostatnie dekady jest wyjątkowe i warte pokazania widzom na całym świecie. Niezależni przedsiębiorcy, w których w Grupie Eurocash wierzymy od ponad 25 lat, mają ponad 40-procentowy udział w polskim rynku FMCG, zapewniając tym samym dostęp do potrzebnych produktów 35 milionom Polaków dziennie*. Zatrudniają tysiące osób, płacą podatki lokalnie, zapewniają regionalnym producentom kanały dystrybucji ich produktów, tym samym przyczyniając się do rozwoju lokalnych społeczności. Mało kto ma również świadomość, że handel niezależny zapewnia sprawiedliwą dystrybucję bogactw, dlaczego? Jeżeli dyskonty będą miały np. 90-procentowy udział w rynku, to rozwijać się będzie tylko garść współpracujących z nimi dużych producentów. Po drugie – podatki takich sieci zasilą tylko budżety wielkich miast, a zyski trafią do wąskiego grona osób – dodaje Martinho.

W filmie o Eurocash, Luis Amaral, prezes i główny akcjonariusz firmy, tłumaczy misję Eurocash, jako hurtownika, który zapewnia małym niezależnym przedsiębiorcom – m.in. poprzez dostęp do nowych technologii i narzędzi wspierających sprzedaż – możliwość konkurowania i rozwijania ich przedsiębiorstw na rynku detalicznym. Dzięki temu, konsumenci mogą robić zakupy w nowoczesnych sklepach, w kanale, który zapewnia szeroki i konkurencyjny wybór produktów, niezależnie od miejsca zamieszkania.

W filmie zobaczymy także przedsiębiorcę – Jerzego Rogalę, który prowadzi swoje sklepy na południu Polski. Jego placówki korzystają zarówno z zaopatrzenia, wsparcia marketingowego i technologicznego od Grupy Eurocash. Z drugiej strony – sprzedają produkty nabywane u regionalnych dostawców żywności, co pozwala zaspokajać potrzeby konsumentów, dla których produkty lokalne mają coraz większe znaczenie.

The Consumer Goods Forum zaprezentowało także historię Marty Królikowskiej, która w wieku 23 lat zainicjowała powstanie sieci abc na kołach w Grupie Eurocash. W tym wypadku wspieranie przedsiębiorczości wewnątrz firmy przyczyniło się do stworzenia największej w Polsce sieci handlu mobilnego, która prowadzi sprzedaż produktów FMCG w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych.

- Handel niezależny to najlepsza wizytówka polskiej przedsiębiorczości – i co więcej ma on realny wpływ na lokalne społeczności i gospodarki. Mamy nadzieję, że ten film pozwoli zrozumieć konsumentom, że robiąc zakupy w sklepie prowadzonym np. przez swojego sąsiada, przyczyniają się do tego, że wszystkim dookoła żyje się lepiej – dodaje Martinho.

Wszystkie filmy w ramach serii ‘’Better Lives through Better Business” dostępne są tutaj:

https://www.theconsumergoodsforum.com/better-lives-through-better-business-docuseries

 

*dane z Raportu Odpowiedzialnej Społeczności Grupy Eurocash za rok 2020 https://media.eurocash.pl/aktualnosci/658311/grupa-eurocash-podsumowuje-rok-epidemii-i-nowej-normalnosci-spolka-opublikowala-raport-z-dzialalnosci-niefinansowej-za-2020-rok

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Film o polskim handlu niezależnym
Grupa Eurocash, jako jedyna firma z Polski, razem z 26 innymi przedsiębiorstwami z całego świata zaangażowała się w projekt filmowy organizacji Consumer Goods Forum „Better Lives Through Better Business” (tłum. ...

85 tysięcy[i] niezależnych sklepów tworzy największy w Polsce kanał handlu detalicznego, ale zaledwie 15% dużych dostawców ma dla niego równie dobre oferty jak dla dyskontów. Kto dziś sprawiedliwie traktuje lokalne sklepy, pokazują najnowsze wyniki rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Grupę Eurocash i Polską Izbę Handlu.

Analiza obejmuje aż 180 największych dostawców popularnych kategorii produktów żywnościowych oraz artykułów chemicznych i higienicznych. Za sprawiedliwego analitycy uznają tego producenta, który oferuje podobne warunki różnym rodzajom sklepów: porównywalne ceny, podobny zasięg, zbliżony poziom rozwoju sprzedaży we wszystkich kanałach i wszędzie takie same produkty.

– W okresie poddanym najnowszej ocenie, od kwietnia 2020 do marca 2021 roku, ze względu na ograniczenia w działalności gospodarczej i społeczną izolację wyraźnie wzrosło zainteresowanie konsumentów ofertą sklepów położonych najbliżej domu. Zdecydowana większość z nich to są właśnie sklepy niezależne, w których powinny być dostępne wszystkie najpopularniejsze produkty, w atrakcyjnych cenach – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash. Którzy zatem dostawcy najlepiej traktują lokalne sklepy i ich klientów?

Liderzy równego traktowania

Okazuje się, że w lokalnych sklepach można było zrobić zakupy tańsze niż w dyskontach. Takie oferty zwykle pochodziły od mniejszych dostawców, ale zdarzało się, że też od takich rynkowych gigantów jak: Prymat, Nałęczów Zdrój, Mlekpol, Asahi, Pernod Ricard, Stock i Procter & Gamble. Czasami nazwy tych firm niewiele mówią konsumentom, ale kryją się za nimi najpopularniejsze marki produktów w Polsce. Wystarczy uświadomić sobie, że dzięki tym dostawcom z zakupów w lokalnych sklepach od kwietnia 2020 do marca 2021 roku najbardziej powinien być zadowolony konsument, który używa proszku do prania Ariel, płucze z Lenorem, kupuje podpaski Naturella, pije piwo Żubr, a jedzenie doprawia przyprawami Prymat. Jak ma ochotę na coś mocniejszego to sięga po wódkę Żołądkową albo po whisky Ballantines. Nawadnia się Cisowianką, a jeśli pije mleko, to Łaciate.

W sklepach lokalnych, ze względu na bardzo dobre oferty cenowe, warto też było szukać na półkach ketchupów i majonezów z Unilevera, makaronów Eko Mak Makarony Babuni, musztard Prymat, konserw rybnych Thai Union Group i Łosoś, napojów gazowanych Zbyszko, soków Victoria Cymes, warzyw konserwowych z Charsznickich Pól Natury, jogurtów i mleka Mlekovity, mlecznych deserów Bakomy, masła Sobik i Lumiko, dżemów Angel Camacho (Stovit), kaw Tchibo i Woseba, herbat Bifix Wojciech Piasecki, płatków śniadaniowych Maspex i Sante, ciastek Kopernik, papierów toaletowych Sofidel (Regina, Soft & Easy), środków do mycia naczyń Henkel (Pur, Somat) oraz past do zębów Unilever (Signal) i Procter & Gamble (Blendamed).

– Lista atrakcyjnych ofert największych dostawców FMCG w lokalnych sklepach wydłuża się z roku na rok, ale wyniki rankingu jednoznacznie pokazują, że większość dostawców nadal faworyzuje dyskonty i supermarkety – mówi Dominik Kasperek.

Niezależni mogą sprzedawać więcej

Lokalne sklepy, mimo że w wielu miejscach ustępują pod naporem dyskontów i sieciowych supermarketów wspieranych przez niektórych producentów, nadal przyczyniają się do wzrostów sprzedaży wielu kategorii produktowych. Z wyników w lokalnych sklepach mogą cieszyć się tacy dostawcy jak Werner & Mertz, który w badanym okresie zwiększył w lokalnych sklepach sprzedaż płynów do mycia naczyń Frosch aż o 51%. O 21% wzrosła też sprzedaż ketchupów Roleski, a o 18% warzyw Dawtona i wódek Polmos Bielsko-Biała. Vortumnus z kolei mógł pochwalić się 16% wzrostem na rynku dżemów.

Wzrosty od 1 do 14% odnotowali też niektórzy dostawcy: środków do prania, płynów do płukania tkanin, herbat, jogurtów, konserw rybnych, makaronów, masła, mleka, mlecznych deserów, śmietany, musztard, majonezów, napojów gazowanych, pralin, przypraw, whisky i piwa.

Kanał dotarcia do konsumentów

Liderami jeśli chodzi o wykorzystanie lokalnych sklepów jako kanału dotarcia do konsumentów są producenci piwa. Koncerny Asahi i Heineken docierają do 95% takich sklepów. Taki sam zasięg dla swoich soków i napojów niegazowanych zbudował Maspex. Do ponad 80% sklepów niezależnych docierają: Pepsico i Coca-Cola z napojami gazowanymi, Danone z wodą mineralną, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych z produktami higieny kobiecej, Pepsico z chipsami, Mondelez International z czekoladami i ciastkami oraz Nestle z kawami. Szeroki zasięg nie zawsze oznacza atrakcyjną ofertę produktową, ale przynajmniej za dystrybucję wspomniani producenci dostali najwięcej punktów w rankingu.

– W każdej kategorii produktowej są wielcy dostawcy, którzy tak samo traktują klientów wszystkich sklepów. To oni zajmują najwyższe miejsca w rankingu. Pozostali nie chcą mieć lub na razie nie mają pomysłu na to, jak wykorzystać potencjał niezależnego handlu, który w tak rozbudowanej formie jak w Polsce nie istniej w żadnym innym europejskim kraju – podsumowuje Dominik Kasperek.

Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami.

 

[i] Źródło: NielsenIQ, Small Format - zawiera duże, średnie i małe sklepy spożywcze o powierzchni do 300m2, z wykluczeniem dyskontów, z uwzględnieniem sieci chemiczno-kosmetycznych sprzedających produkty spożywcze; kioski, sklepy na stacjach paliw oraz winno-cukiernicze.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Najlepsi dostawcy lokalnych sklepów
85 tysięcy[i] niezależnych sklepów tworzy największy w Polsce kanał handlu detalicznego, ale zaledwie 15% dużych dostawców ma dla niego równie dobre oferty jak dla dyskontów. Kto dziś sprawiedliwie traktuje lokalne sklepy, pokazują najnowsze wyniki rankingu...

Jeszcze do 27 czerwca poprzez stronę internetową www.herosiprzedsiebiorczosci.pl można zgłaszać kandydatury detalistów, którzy zasługują na wyróżnienie w konkursie. Internauci i niezależne jury do połowy sierpnia wybiorą 100 laureatów, na których czekają nagrody pieniężne o łącznej wartości niemal 700 tys. zł. Na razie na liście zgłoszonych kandydatów jest już ponad 800 przedsiębiorców.  

Na wyjątkowe zaangażowanie właścicieli sklepów chce zwrócić uwagę Grupa Eurocash w ramach konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. – W tegorocznej edycji konkursu chcemy docenić i nagrodzić polskich niezależnych przedsiębiorców poprzez pokazanie efektów ich codziennej pracy. Wyróżnimy właścicieli lokalnych sklepów za ich odwagę biznesową, motywację do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash.

Prowadzenie sklepu bezspornie wymaga wysiłku, ale to dzięki niemu konsumenci mogą robić zakupy blisko domu, wygodnie i bezpiecznie. Niezależny handel utrzymuje tysiące rodzin i tworzy miejsca pracy dla innych. Ma ogromne znaczenie w dystrybucji produktów regionalnych producentów i we wspieraniu inicjatyw lokalnych społeczności. Jednocześnie toczy często nierówną walkę z centralnie zarządzanymi sieciami sklepów wielkopowierzchniowych. Tymczasem, głównie dzięki właścicielom około 85 tysięcy lokalnych sklepów, 18 milionów Polaków do najbliższego punktu handlowego ma najwyżej 5 min pieszo[1]. Korzysta z determinacji i pracowitości niezależnych przedsiębiorców.

Dużego wysiłku, pasji i zaangażowania wymaga od właścicieli sklepów niezależnych również nawiązywanie i utrzymywanie bliskich relacji z klientami. Akurat ten czynnik jest wymieniany przez przedsiębiorców jako drugi najważniejszy w rozwoju sklepu, zaraz po dobrej ofercie. Wielu z nich dbając o relacje musi jednocześnie zarządzać sklepem oraz pracować fizycznie przy jego zaopatrzeniu i obsłudze klientów.

 

Dodatkowe działania wymusiła epidemia. Z najnowszego „Raportu strategicznego” GfK wynika, że właściciele sklepów podjęli walkę o umocnienie swojej pozycji na rynku. Takie działania zadeklarowało aż 91 proc. niezależnych detalistów. Niemal połowa z nich postawiła na wysoką jakość obsługi, a 42% na wysoką jakość produktów. Niewiele mniej zdecydowało się na wydłużenie godzin pracy sklepów, organizację własnych promocji czy poszukiwanie tańszych dostawców. Niemal co piąty właściciel sklepu pracował w każdą niedzielę, a więcej niż co dziesiąty zmuszony był obniżyć własną marżę.

 

[1] Badanie GfK na zlecenie Grupy Eurocash

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Czy trzeba być herosem, żeby wygrać konkurencję z dyskontami? Grupa Eurocash wyróżni najbardziej wytrwałych i przedsiębiorczych właścicieli niezależnych sklepów.
Jeszcze do 27 czerwca poprzez stronę internetową www.herosiprzedsiebiorczosci.pl można zgłaszać kandydatury detalistów, którzy zasługują na wyróżnienie w konkursie. Internauci i niezależne jury...

21 czerwca w Polsce obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa[1]. Co czwarta polska firma działa na rynku handlu.

Badanie “Przedsiębiorczość Polaków” przeprowadzone w ubiegłym roku przez IQS dla Grupy Eurocash, która od 26 lat wspiera niezależnych przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy detaliczne, pokazuje, że aż połowa badanych Polaków w wieku 16-65 lat uważa się za osoby przedsiębiorcze[2]. Ponad 40% ankietowanych uważa, że posiada umiejętności i kwalifikacje do prowadzenia działalności gospodarczej. Aż 31% Polaków planuje otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych pięciu lat. Co ciekawe, widoczne postawy przedsiębiorcze obserwowane są we wszystkich grupach wiekowych.

Przedsiębiorstwa w Polsce – najciekawsze dane

Przedsiębiorczość Polaków potwierdzają też dane. W 2008 roku w Polsce istniało 1,86 mln przedsiębiorstw, a 10 lat później, w 2018 roku, było ich już 2,15 mln – oznacza to wzrost o 15,5%. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw stanowi zdecydowaną większość wśród polskich firm – 99,8%. Wśród nich najliczniejszą grupą są mikroprzedsiębiorstwa –  96,7%[3]. Największą grupę przedsiębiorstw pod względem sektorowa stanowią firmy usługowe – 52,1%. Co czwarta firma działa w obszarze handlu (23,6%), a co ósma w budownictwie (14,1%)[4].

Polskie przedsiębiorstwa odpowiadają także za ogromną część krajowego PKB – aż 72,3%. Z tego małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę do PKB (49,1%), a mikroprzedsiębiorstwa generują ok. 30,3%[5].

Cechy polskich przedsiębiorców

Jak wynika z badania “Przedsiębiorczość Polaków”[6], polscy przedsiębiorcy cechują się: wytrwałością, na cechę tę wskazało aż 89% ankietowanych oraz zdolnościami przywódczymi (73%). Wśród ankietowanych rzadziej (chociaż nadal u ponad połowy) występowały postawy związane z gotowością do podejmowania ryzyka.

A czym jest przedsiębiorczość według Polaków? To przede wszystkim kreatywność, którą wskazało aż 37% ankietowanych we wspomnianym badaniu Grupy Eurocash. Poza tym przedsiębiorczość to według Polaków także: konsekwencja, podejmowanie ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Analizując postawy przedsiębiorcze Polaków można dostrzec, że najmłodsi są najbardziej nastawieni na osiągnięcie wyższych zysków, częściej szukają okazji. Dla nich zakup to inwestycja, na której nie chcą stracić. Tymczasem starsze pokolenia są bardziej ostrożne w swoich zachowaniach – np. są dużo bardziej skłonni ograniczać swoje wydatki i twardo trzymać się planu budżetowego.

Wpływ przedsiębiorców na lokalne gospodarki i społeczności

Przedsiębiorcy mają ogromny wkład w rozwój polskiej gospodarki jako całości, ale także w rozwój lokalnych społeczności, w miejscu swojej działalności. Doskonałym tego przykładem są sklepy niezależne, które stanowią ważny element życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach, generują wpływy do regionalnych budżetów i stwarzają tysiące miejsc pracy.

By wspierać przedsiębiorców i umacniać pozycję handlu niezależnego, Grupa Eurocash zachęca właścicieli niezależnych sklepów i ich klientów do udziału w konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Firma czeka na zgłoszenia jeszcze tylko do 27 czerwca. W ramach tegorocznej edycji akcji organizator nagrodzi aż 100 Herosów. Łączna pula nagród to prawie 700 000 zł!

Dla „młodych” przedsiębiorców Eurocash ogłosił niedawno startupowy konkurs „Herosi na Starcie”. Projekt, przeznaczony dla uczestników w wieku 16-26 lat jest okazją na pozyskanie finansowania na swój biznes, ale też szansą na zdobycie doświadczenia oraz wiedzy w zakresie rozwijania własnej firmy. Grupa czeka na zgłoszenia od „młodych przedsiębiorców” tylko do 11 lipca. Łączna pula nagród to 75 000 zł.

Więcej informacji na:  https://www.herosiprzedsiebiorczosci.pl/#/ oraz https://herosi.akademiaeurocash.com.pl

 

[1] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

[2] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.

[3] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

[4] Ibidem.

[5] Ibidem.

[6] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Dzień Przedsiębiorcy – ważne święto handlu niezależnego
21 czerwca w Polsce obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe...

„Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” to coroczny, ogólnopolski konkurs skierowany do właścicieli lokalnych sklepów detalicznych współpracujących z Grupą Eurocash. Jeszcze do 15 czerwca można zgłaszać kandydatury detalistów, którzy zdaniem ich klientów lub współpracowników zasługują na takie wyróżnienie. Spośród nadesłanych zgłoszeń internauci i niezależne jury wybierze 100 laureatów. Na zwycięzców czekają nagrody o łącznej wartości niemal 700 tys. zł.

- W tegorocznej edycji konkursu już w jego nazwie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości – doceniamy właścicieli lokalnych sklepów” widać, jaki przyświeca nam cel. Chcemy docenić i nagrodzić niezależnych przedsiębiorców i ich zaangażowanie w codzienną pracę. Wyróżnimy właścicieli lokalnych sklepów, których cechuje duża odwaga biznesowa, motywacja do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych. Te cechy mają przełożenie na prowadzone przez nich sklepy, które wyróżniają się na lokalnym rynku. Są nowoczesne, mają obsługę klienta na bardzo wysokim poziomie i są ważną częścią społeczności. Konsumenci to dostrzegają, dlatego też sami chętnie zgłaszają przedsiębiorców do naszego konkursu – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash.

W tym roku, tradycyjnie już, w konkursie przewidziana jest bardzo atrakcyjna pula nagród: 75 wyróżnień wysokości 7 500 zł oraz 25 nagród po 5 000 zł każda. Środki z wygranej można przeznaczyć na dowolny cel. Do tej pory po tytuł Herosa Polskiej Przedsiębiorczości zgłosiło się  ponad 600 przedsiębiorców, z czego najwięcej z nich to detaliści prowadzący sklepy ABC.

Obecnie, jeszcze do 15 czerwca, trwa etap przyjmowania zgłoszeń poprzez stronę internetową www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Znajdujący się na niej formularz zgłoszeniowy może wypełnić sam przedsiębiorca lub dowolna osoba, która chce zgłosić jego kandydaturę: współpracownik, klient, członek rodziny. Zgłoszeń można dokonywać w jednej z pięciu konkursowych kategorii:

  • Odwaga biznesowa: osoby z tej kategorii podejmują odważne ruchy w prowadzonym przez siebie biznesie. Przedsiębiorcy nie zważają na przeciwności, które z pozoru mogą stanowić przeszkodę do osiągnięcia sukcesu w ich działalności, takie jak np. otwarcie sklepu w pobliżu konkurencji.
  • Motywacja do rozwoju: to kategoria dla osób, które wykazują się determinacją w swoich działaniach. Edukują siebie i personel, ewentualnie korzystają z takich rozwiązań jak np.: szkolenia i kursy organizowane przez Akademię Umiejętności Eurocash, studia na dedykowanym kierunku Akademii Umiejętności i Szkoły Głównej Handlowej, konferencje. Wdrażają promowane przez Grupę Eurocash koncepty specjalistyczne lub nowoczesne udogodnienia.
  • Innowacyjność: kategoria dla osób, które wdrażają własne pomysły, inicjują praktyczne rozwiązania, które w znaczącym stopniu przyczyniają się do ulepszenia i/lub unowocześnienia ich sklepu. Innowacyjność pojmujemy w tym przypadku jako wdrażanie rozwiązań nie tylko technologicznych, ale także praktycznych, np.: rozbudowa parkingu, zakup krajalnicy do wędlin etc.
  • Wytrwałość w działaniu: W tej kategorii nagradzamy przedsiębiorców, którzy (często mimo wielu przeciwności) działają na rynku detalicznym od wielu lat. Niezależnie od okoliczności utrzymują swój biznes na stabilnym poziomie. Ich ślad na rynku detalicznym jest i będzie trwały.
  • Odpowiedzialność za innych: dla przedsiębiorców, którzy podjęli w przeszłości działania ukierunkowane na cele pozabiznesowe, mające znaczenie dla ich bliskiego otoczenia. Regularnie wspierają inicjatywy społeczne, aktywnie uczestniczą w życiu społeczności (nie tylko poprzez wsparcie finansowe), uwzględniają dobro otoczenia, działają w trakcie epidemii poprzez np. zbiórki dla medyków czy wprowadzanie własnych dodatkowych zabezpieczeń w sklepie.

 

Zweryfikowane pod kątem autentyczności zgłoszenia - profile przedsiębiorców zostaną opublikowane na stronie konkursowej. Następnie będą oceniane przez Jury. Jednocześnie (niezależnie od oceny Jurorów) internauci mogą codziennie – od 1 lipca do 14 sierpnia - oddać głos na swojego ulubionego właściciela sklepu. Spośród głosujących wylosowane zostaną nagrody rzeczowe. Lista wyróżnionych zostanie opublikowana już 26 sierpnia, a nagrody wręczone podczas zaplanowanego na 29 września Kongresu Akademii Umiejętności Eurocash.

Więcej informacji o konkursie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash ma już ponad 600 zgłoszeń do projektu Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Zapisy trwają tylko do 15 czerwca
„Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” to coroczny, ogólnopolski konkurs skierowany do właścicieli lokalnych sklepów...

Sieć Groszek, organizowana przez Grupę Eurocash, otworzyła swój dwutysięczny sklep w Sufczynie, w województwie małopolskim. Placówka jest zaaranżowana według najnowszych standardów sieci, posiada także nową identyfikację wizualną. Ponadto została wyposażona w Innowacyjną Platformę Handlu, czyli zintegrowany system do zarządzania sklepem od Grupy Eurocash. Łącznie w ramach sieci Groszek z IPH korzysta już prawie 500 sklepów.

– Nasza ekspansja pokazuje, że model biznesowy Groszka się sprawdza – mówi Magdalena Pajor, Dyrektor ds. Sieci Franczyzowych w Grupie Eurocash. Choć jesteśmy obecni na rynku handlu detalicznego już od 20 lat, to cały czas staramy się zmieniać i dostosowywać do aktualnych trendów konsumenckich. Naszym celem – razem z Grupą Eurocash – jest budowanie silnej i nowoczesnej sieci, która zapewni franczyzobiorcom możliwość konkurowania z dyskontami i umocni tym samym handel niezależny w Polsce – dodaje Pajor.

W dwutysięcznym sklepie Groszka w Sufczynie klienci znajdą asortyment ze wszystkich kategorii, w tym szeroki wybór produktów z lady mięsno-wędliniarskiej, a także mięsa pieczone na miejscu. W sklepie wypiekane jest również świeże pieczywo. Warto dodać, że placówka dysponuje też dużym parkingiem.

Dwutysięczny Groszek, posiada nową aranżację wnętrza i identyfikację wizualną – podobnie jak 256 innych placówek w sieci. Proces rebrandingu trwa od październiku 2020 roku. W jego ramach sklepy franczyzobiorców zyskują, poza nowym logotypem, także nowe oklejenie witryn, kasetony i zmienioną aranżację wnętrz. Placówki wyposażane są w regały z drewna buczynowego, specjalne oznaczenia regałów i stref promocji, a także dodatkowe oświetlenie specjalistycznych stoisk mięsnych, warzywnych i piekarniczych.

Sklep w Sufczynie otrzymał także dostęp do Innowacyjnej Platformy Handlu. To zintegrowany system (oparty na POS) do zarządzania sklepem. Pozwala m.in. na łatwą obsługę transakcji sprzedaży, samodzielne implementowanie promocji i dostosowywanie ich do potrzeb lokalnych konsumentów, a także zarządzanie asortymentem i dokumentacją oraz analizę danych.

Franczyzobiorcy Groszka współpracują z siecią w modelu tzw. miękkiej franczyzy, co oznacza, że mają duży wpływ na kształt prowadzonego biznesu. Mogą korzystać m.in. ze wsparcia marketingowego sieci, pakietu szkoleń, wsparcia IT i operacyjnego oraz systemu dostaw produktów świeżych przez sześć dni w tygodniu. Sieć prowadzi również szereg działań skierowanych bezpośrednio do konsumentów, klientów swoich franczyzobiorców, by wspierać ich sprzedaż i rozpoznawalność marki Groszek. To m.in. akcje konsumenckie, loterie i konkursy.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Sieć sklepów Groszek ma już 2 000 sklepów
Sieć Groszek, organizowana przez Grupę Eurocash, otworzyła swój dwutysięczny sklep w Sufczynie, w województwie małopolskim. Placówka jest zaaranżowana według najnowszych standardów sieci, posiada także nową identyfikację wizualną. ...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.