Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) poinformował dzisiaj o nałożeniu ponad 76 mln zł kary na Eurocash – hurtowego dystrybutora żywności do blisko 80 tysięcy niezależnych polskich sklepów. Powodem takiej decyzji jest wg UOKIK wykorzystywanie przez Eurocash przewagi kontraktowej wobec dostawców – w tym wobec największych światowych koncernów spożywczych. Wśród rzekomo poszkodowanych wg UOKIK dostawców, znajdują się zlokalizowane w Polsce firmy będące częścią takich gigantów jak koncern Nestle (największy producent żywności na świecie), amerykański Kraft Heinz, francuski Danone czy też niemiecka Unternehmensgruppe Theo Müller.

Grupa Eurocash nie zgadza się z decyzją Prezesa UOKiK, w tym ze stwierdzeniem, że spółka ma przewagę kontraktową nad zagranicznymi koncernami. Gdyby tak było, nie byłoby sytuacji, w której ceny oferowane dyskontom przez producentów są znacząco niższe niż ceny producentów w kanale zaopatrzenia niezależnych polskich sklepów.

Nałożenie kary na Eurocash najprawdopodobniej wzmocni dyskryminujące praktyki dostawców wobec segmentu polskich sklepów niezależnych co jeszcze bardziej pogorszy ich konkurencyjność względem sieci dyskontowych.  Nie leży to ani w interesie polskiego konsumenta ani polskiej gospodarki – mówi Jacek Owczarek, członek Zarządu Eurocash S.A.

Ustalenie przez UOKIK, że Eurocash ma przewagę kontraktową nad częścią największego koncernu spożywczego na świecie, dobrze obrazuje problem możliwej nieprawidłowej interpretacji definicji przewagi kontraktowej. UOKIK nie powinien chronić globalnych korporacji przed hurtownikiem, którego główna działalność koncentruje się na organizacji dostaw i poprawie konkurencyjności blisko 80 tysięcy polskich sklepów – dodaje Jacek Owczarek.

Eurocash nie zgadza się z tą decyzją w całości i zamierza skorzystać z prawa odwołania do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów od niniejszej decyzji. Ostateczna wysokość kary oraz termin zapłaty zostaną ustalone po zakończeniu postępowania odwoławczego i wydaniu prawomocnego wyroku w ww. sprawie.

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Oświadczenie Zarządu Grupy Eurocash
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK) poinformował dzisiaj o nałożeniu ponad 76 mln zł kary na Eurocash – hurtowego dystrybutora żywności do blisko 80 tysięcy niezależnych polskich sklepów. Powodem takiej decyzji jest wg UOKIK wykorzystywanie przez Eurocash przewagi...

Grupa Eurocash wprowadza na rynek nową markę nabiałową Kanka. Prosty skład, atrakcyjna cena i nowoczesne, dobrze widoczne na półce opakowania pomogą przedsiębiorcom współpracującym z Eurocash wyróżnić się na rynku i pozyskać jeszcze więcej lojalnych klientów. Bo proste jest pyszne!

Nowa marka własna Grupy Eurocash została zbudowana od podstaw we współpracy z właścicielami sklepów, którzy codziennie spotykają się i rozmawiają z konsumentami w swoich sklepach. Produkty Kanka wytwarzane głównie w lokalnych polskich mleczarniach, wyróżnia przede wszystkim skład, który nie zawiera mleka w proszku i w większości jest bardzo prosty, bez substancji konserwujących.

Pod marką Kanka dostępne jest już mleko (niebawem także w wersji bez laktozy), masło, jogurt naturalny i kefir (bez dodatku mleka w proszku), serek wiejski, śmietana 12% i 18%, sery w plastrach, twarogi, a także serki kanapkowe bez dodatku skrobi i białek mleka (dostępne w trzech smakach: naturalny, ze szczypiorkiem, z papryką i pomidorami).

Jakość dostępna tylko w sklepach zaopatrujących się w Eurocash

Kanka zastępuje Mleczną Zagrodę w ofercie Grupy Eurocash. Ma od niej znacznie szerszy wybór produktów i w większości przypadków – lepsze, uproszczone receptury. Wszystko po to, by wesprzeć niezależnych przedsiębiorców, którzy – jak pokazuje opracowywany przez Eurocash ranking Równi w Biznesie – wciąż nie są traktowani przez producentów na równi z graczami wielkoformatowymi. Niemal dwie trzecie największych producentów i dostawców FMCG w Polsce czerpie zysk z produktów wytwarzanych wyłącznie dla dyskontów lub supermarketów. U 50 na 160 produkty na wyłączność generują od 5% do nawet ponad 40% sprzedaży1.

Nabiał jest kategorią o kluczowym znaczeniu dla budowania konkurencyjności na rynku sklepów spożywczych. Nierzadko to on decyduje o tym, gdzie konsument robi codzienne zakupy. Z pomocą Kanki niezależny przedsiębiorca może zawalczyć o lojalność swoich klientów i zwiększyć częstotliwość ich wizyt w swoim sklepie. Marka wyróżnia się na półce, ma smaczne produkty, a do tego jest przystępna cenowo. To oznacza, że właściciele sklepów, kiedy poszerzą swój asortyment o produkty Kanki, będą mieć u siebie produkt, który nie tylko odpowiada na potrzeby dzisiejszego konsumenta, ale jest też niedostępny w centralnie zarządzanych sklepach, np. dyskontach. W dodatku jego wdrożenie na rynek wspiera intensywna kampania reklamowa – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash.

Prosty skład – prosty design

Opakowania produktów nowej marki są – tak jak jest skład – proste i minimalistyczne, a jednocześnie mocno wyróżniające się na półce nowoczesnym designem i wyrazistymi kolorami. Zostały bardzo dobrze ocenione w badaniach konsumenckich. W projekcie wykorzystany został charakterystyczny kształt białej kanki – naczynia, którego tradycyjnie używa się do transportu i przechowywania mleka prosto od krowy. To właśnie do niego nawiązuje nazwa marki, która stawia na naturalność i smak.

 

1 Wyniki rankingu Równi w Biznesie za drugi kwartał 2021 r.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Kanka debiutuje w sklepach w całej Polsce. Grupa Eurocash z nową marką własną
Grupa Eurocash wprowadza na rynek nową markę nabiałową Kanka. Prosty skład, atrakcyjna cena i nowoczesne, dobrze widoczne na półce opakowania pomogą przedsiębiorcom współpracującym z...

Grupa Eurocash wydała e-podręcznik „Szanujemy, nie marnujemy!”. Publikacja, skierowana do właścicieli i pracowników sklepów detalicznych, skupia się na tematyce niemarnowania żywności i kompleksowo wspiera w tym zakresie odpowiedzialnych przedsiębiorców. Podręcznik powstał z myślą o klientach Grupy, jednak zgodnie ze swoją misją rozwijania przedsiębiorczości i wspierania rynku niezależnego, Eurocash udostępnił go szeroko. Może z niego skorzystać każdy właściciel sklepu spożywczego.

Na ponad 100 stronach podręcznika zawarto najświeższe informacje o problemie, uzupełnione o porady, komentarze 11 ekspertów, a także linki do stron, badań, artykułów i ciekawych podcastów. Nie zabrakło także praktycznej interpretacji wymogów, jakie na sprzedawców żywności nakłada ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności oraz wzorów umów i raportów potrzebnych do ich spełnienia. Dla klientów Grupy Eurocash to ważny wątek, bo od września 2021 r. zapisy ustawy dotyczą również sklepów powyżej 250 mkw. (wcześniej powyżej 400 mkw.).

Przygotowaliśmy ten e-book z pełną świadomością tego, że temat marnowania żywności jest niezwykle obszernym i trudnym zagadnieniem. Problem ma swój wymiar społeczny, bo jest ważny zarówno dla planety, jak i dla coraz bardziej świadomych konsumentów (już 59% Polaków deklaruje, że lepiej ocenia firmy działające w sposób odpowiedzialny i przeciwdziałające marnowaniu żywności). Mamy tu też aspekt prawny marnowania żywności – bo w handlu kwestia ta podlega regulacji ustawowej; a także praktyczny – bo odpowiedzialny przedsiębiorca musi podjąć bardzo konkretne działania w swoim biznesie, by zredukować ilość wyrzucanego jedzenia. Dlatego też, stworzyliśmy wyczerpujący zbiór porad i wskazówek, które – głęboko w to wierzę – ułatwią przedsiębiorcom sprawne działanie w tym obszarze, a przy tym wyjście naprzeciw oczekiwaniom coraz bardziej świadomych klientów – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.

Publikacja dzieli się na cztery części. Pierwsza zawiera najważniejsze informacje dotyczące marnowania żywności, skali tego zjawiska w Polsce i na świecie, a także skutków dla biznesu i oczekiwaniach konsumenta. W tej części podręcznika omawiane są także wytyczne ustawy i prawne obowiązki przedsiębiorcy (w tym te dot. opłaty za marnowanie żywności).

Druga część jest skierowana do przedsiębiorcy i pracowników, a trzecia – do konsumenta. Z tych rozdziałów można się dowiedzieć, jak ograniczyć marnowanie żywności w sklepie (m.in. odpowiednio zamawiając i zarządzając towarem, edukując pracowników, współpracując z organizacjami rządowymi itd.) oraz w domu. Część czwarta to dodatki: wzory, formularze, przykłady oraz kalkulator opłat.

Podręcznik powstał w ramach kampanii społecznej Grupy Eurocash, która ma na celu wspieranie sklepów niezależnych w walce z marnowaniem żywności. Biorą w niej udział m.in. sieci: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum; wspierają ją też marki abc na kołach i Frisco. Partnerami edukacyjnymi kampanii są Akademia Umiejętności Eurocash i FDEE, a partnerem społecznym – Caritas. Poza e-bookiem, w ramach działań powstały także liczne artykuły na blogu Grupy, webinary oraz nagrania z konferencji, która odbyła się 16 października (Światowy Dzień Żywności). Materiały uzupełniają wiadomości z podręcznika i są dostępne na platformie Akademii Umiejętności Eurocash. Cała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!” jest częścią realizacji „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+”.

Cały podręcznik jest dostępny tutaj.

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Jak walczyć z marnowaniem żywności w sklepie? Eurocash wydał podręcznik dla niezależnych przedsiębiorców
Grupa Eurocash wydała e-podręcznik „Szanujemy, nie marnujemy!”. Publikacja, skierowana do właścicieli i pracowników...

Blisko 2,7 tys. uczniów szkół branżowych i techników z całej Polski wzięło udział w Wirtualnym Festiwalu Umiejętności Zawodowych, który 8 listopada zorganizowała Akademia Umiejętności Eurocash. Podczas ostatniej, trzeciej już edycji wydarzenia uczestnicy mieli okazję poznać specyfikę pracy na stanowiskach: technik logistyk i magazynier-logistyk.

Warsztaty prowadzili pracownicy Grupy Eurocash z działu logistyki oraz trenerzy AUE z 20-letnim doświadczeniem. Dzięki takiemu doborowi prelegentów uczestnicy dostali informacje „z pierwszej ręki” o tym, jak wygląda ścieżka kariery w logistyce – branży, która w dobie e-commerce bardzo szybko się rozwija i w której stale brakuje rąk do pracy. Już co czwarte ogłoszenie o pracę dotyczy zatrudnienia właśnie w branży logistycznej – podało we wrześniu Trenkwalder Polska. Uczestnicy podczas warsztatu mieli też okazję dowiedzieć się, jak działa logistyka w Grupie Eurocash, która jest największym polskim hurtowym dystrybutorem FMCG w Polsce.

Za nami kolejny udany Festiwal Umiejętności Zawodowych! Branża logistyczna, którą wzięliśmy na warsztat podczas ostatniej edycji, wciąż poszukuje nowych pracowników. Młodzi ludzie już na starcie mogą znaleźć w niej atrakcyjne warunki pracy i stabilne zatrudnienie. Jestem przekonana, że dzięki naszym warsztatom uczniowie będą mogli znaleźć właściwą dla siebie ścieżkę rozwoju szybciej i z mniejszym stresem. Wierzę też, że przynajmniej część z nich postawi na karierę właśnie w logistyce – mówi Agata Dzierba, Menadżer Akademii Umiejętności.

Formuła online Festiwalu sprawia, że mogą w nim bez problemu wziąć udział osoby z całej Polski. Na edycję organizowaną 8 listopada zarejestrowali się m.in. uczniowie ze szkół warszawskich, krakowskich, łódzkich, szczecińskich, a także z placówek zlokalizowanych w mniejszych ośrodkach: jak Braniewo, Chełmce, Darłowo, Wschowa czy Śrem.

Po raz pierwszy miałam okazję wspólnie z uczniami wziąć udział w Festiwalu Umiejętności. Zarówno nam, nauczycielom, jak i uczniom dużo dała możliwość skonfrontowania z praktykami tego, jak teoria, którą zajmujemy się w szkole, przekłada się na ich codzienną pracę. Dzięki takim inicjatywom uczniowie widzą, że warto nad sobą pracować i inwestować w rozwój kompetencji zawodowych – podsumowuje Karina Józefiak, nauczycielka z Zespołu Szkół Ekonomicznych w Śremie i jedna z osób, które uczestniczyły w listopadowych warsztatach. W sumie w wydarzeniu wzięli udział uczniowie i nauczyciele z blisko 80 różnych miejscowości. Udział w Festiwalu był bezpłatny.

Festiwal to ważny punkt na mapie wydarzeń, które organizujemy. Łączy w sobie różne cele realizowane przez Akademię Umiejętności: budowanie kompetencji zawodowych, wspieranie młodzieży, docieranie z edukacją branżową zarówno do dużych miast, jak i mniejszych ośrodków. Szczególnie ważne dla nas jako Grupy Eurocash jest wspieranie uczniów szkół branżowych i techników, w których upatrujemy ogromny potencjał i których chcemy zachęcać do wspólnego budowania kapitału handlu niezależnego w Polsce – dodaje Agata Dzierba.

Festiwal Umiejętności Zawodowych jest realizowany w ramach Projektu na rzecz promocji zawodów sprzedawcy i magazyniera-logistyka w szkołach branżowych oraz technika handlowca i technika logistyka w szkołach technicznych, objętego patronatem Ośrodka Rozwoju Edukacji. Podczas poprzednich edycji Festiwalu omówiono m.in. zawody sprzedawcy i technika handlowca (pierwsza edycja) oraz technika logistyka i logistyka-magazyniera (druga edycja).

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji.

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

 

Akademia Umiejętności Eurocash to największy w Polsce program edukacyjno-szkoleniowy wspierający niezależne sklepy detaliczne zrzeszone w sieciach franczyzowych i partnerskich Grupy Eurocash. W ciągu 11 lat istnienia, z oferty Akademii skorzystało ponad 130 tys. osób. Wśród narzędzi dostarczanych przez AUE znajdują się: platforma edukacyjna z dostępem do 50 kursów e-learningowych, ścieżek wdrożeniowych dla nowych pracowników, webinarów oraz AUE TV; warsztaty w sklepach; konferencje edukacyjne oraz studia podyplomowe dla przedsiębiorców prowadzone we współpracy ze Szkołą Główną Handlową w Warszawie.

           

2,7 tys. uczniów z całej Polski uczy się logistyki z Eurocash
Blisko 2,7 tys. uczniów szkół branżowych i techników z całej Polski wzięło udział w Wirtualnym Festiwalu Umiejętności Zawodowych, który 8 listopada zorganizowała Akademia Umiejętności Eurocash. Podczas ostatniej, trzeciej już...
  • Skonsolidowane przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2021 r. wyniosły 7,03 mld zł i były o 1% wyższe niż w analogicznym okresie 2020 r. Sprzedaż w segmencie hurtowym była na porównywalnym poziomie co przed rokiem, natomiast w segmencie detalicznym zwiększyła się o ponad 2% r/r.
  • Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w omawianym okresie wyniosła 236 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 5% w porównaniu z trzecim kwartałem 2020 r. Grupa zanotowała dalszą poprawę rentowności w hurcie oraz lepsze niż przed rokiem wyniki w detalu.
  • Wypracowany w ostatnim kwartale zysk netto wyniósł 31,1 mln zł wobec 33,7 mln zł w trzecim kwartale 2020 r.

Hurt: niższa sprzedaż w Cash&Carry skompensowana przez Eurocash Dystrybucja

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w trzecim kwartale br. wzrost wyniku EBITDA do blisko 190 mln zł, tj. o 2,5% r/r, przy zbliżonym poziomie sprzedaży, wynoszącym 5,26 mld zł.

– Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak drugi, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedażą osiągnęliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie skierowanym do większych sklepów. Postępująca cyfryzacja naszej działalności przekłada się natomiast na dalszą poprawę rentowności w hurcie. Już około 43% łącznej sprzedaży w tym segmencie jest realizowane za pośrednictwem platformy eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

Na koniec września 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9.143 sklepy (wobec 9.149 przed rokiem). Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5.494 placówki, co oznacza przyrost o 305 sklepów r/r.

Detal: poprawa w sklepach własnych

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 1,61 mld zł i była o ponad 2% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11% r/r do 85 mln zł.

– Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym to głównie efekt poprawy w supermarketach własnych. Pod względem efektywności, wciąż jednak ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców, co oznacza duży potencjał prowadzonej reorganizacji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku zamkniemy 59 sklepów, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. sklepy te przyniosły spadek sprzedaży segmentu o 22 mln zł oraz obniżyły EBITDA Grupy o 14,4 mln zł. Proces zamykania tych placówek rozpoczęliśmy w czwartym kwartale i liczymy, że w przyszłym roku przyniesie on wzrost efektywności i rentowności całego segmentu – powiedział Jacek Owczarek.

Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec września br. liczyła 1594 sklepy (w tym 1565 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 965 z nich to sklepy franczyzowe, a 629 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.

Segment detaliczny Grupy Eurocash obejmuje ponadto 422 saloniki prasowe Inmedio (wg stanu na 30 września br.). Ich sprzedaż w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 129 mln zł wobec 144 mln zł rok wcześniej. Sprzedaż dla stałej liczby sklepów (LFL) wzrosła o 1,6% r/r.

Projekty: Frisco w czwartym dużym mieście, sieć Duży Ben coraz większa

Sprzedaż segmentu Projekty w trzecim kwartale br. sięgnęła 123 mln zł i była o 22% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben. Po Warszawie, Wrocławiu i Poznaniu, w trzecim kwartale tego roku Frisco udostępniło swoją ofertę e-zakupów dla mieszkańców Krakowa. Z kolei sieć Duży Ben w minionym kwartale powiększyła się o 23 markety i na koniec września liczyła już 181 placówek, przy jednoczesnym wzroście sprzedaży LFL o 8,5% r/r.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Grupa Eurocash podsumowuje trzeci kwartał 2021 roku: poprawa efektywności przy stabilnej sprzedaży
W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w trzecim kwartale br. wzrost wyniku EBITDA do blisko 190 mln zł, tj. o 2,5% r/r, przy zbliżonym poziomie...

Sklepy niezależne przetrwały rok 2020 r. z relatywnie niskimi stratami. Co więcej, aż 70% z nich udało się rozwinąć działalność i wprowadzić w życie nowe pomysły biznesowe – wynika z pierwszego raportu wpływu1 Grupy Eurocash.

Z powodu epidemii COVID-19 większość, bo aż 72% małych i średnich firm, doświadczyło albo spadku przychodów przy wyższych lub niezmienionych kosztach, albo niezmienionych przychodów przy wyższych kosztach2. Na tym tle stosunkowo dobrze wypadają właściciele niezależnych sklepów. Najnowszy raport Grupy Eurocash pokazuje, że spadek przychodów w 2020 r. dotknął ok. połowy przedsiębiorców w tej branży, przy czym znacznie mniej odczuli go ci zrzeszeni we franczyzach (41% w stosunku do 51% niezrzeszonych).

Z pomocą przyszły innowacje

Mimo wyzwań, aż 3/4 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Eurocash, w czasie epidemii zdołało unowocześnić swój sklep lub wdrożyć w nim nowe pomysły biznesowe. Aż 65% respondentów zdecydowało się uruchomić nowe formy dostawy – zakupy z odbiorem w sklepie, dowozem pod drzwi lub towary sprowadzane na życzenie. Inne zmiany dotyczyły nowych kategorii produktów w asortymencie (wprowadziło je aż 50% przedsiębiorców), komunikacji z klientem (35%), działań reklamowych (33%) i aranżacji przestrzeni (32%). W blisko co 5. sklepie pojawiły się też nowe formy płatności. Nie zabrakło też decyzji „życiowych” – aż 19% przedsiębiorców otworzyło w tym okresie nowy lokal, nawiązało współpracę z siecią franczyzową albo zrealizowało znaczącą inwestycję w celu zwiększenia konkurencyjności.

Z partnerem łatwiej się rozwijać

Co ciekawe, z raportu Eurocash wynika, że w 2020 r. odwagą dwukrotnie częściej wykazywali się właściciele sklepów franczyzowych – to oni chętniej sięgali po innowacje i podejmowali śmiałe decyzje biznesowe.

Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41%. Największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, mamy na innowacyjność przedsiębiorców, z którymi współpracujemy. Przyczyniają się do tego przede wszystkim oferta edukacyjna, którą realizujemy poprzez Akademię Umiejętności Eurocash, a także wsparcie marketingowe i inspiracje w zakresie nowych technologii, jakie dajemy naszym klientom na co dzień. Projektem, który istotnie zachęca przedsiębiorców do wdrażania nowatorskich rozwiązań i który realizujemy cyklicznie już od kilku lat, jest też konkurs Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. W ramach niego nagradzamy tych, którzy najwięcej robią dla swoich biznesów i lokalnych społeczności – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash z pierwszym raportem wpływu

Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok to pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku. Sporządzono go w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Większość respondentów (89%) prowadzi 1 sklep, najczęściej w Polsce centralnej i południowo-zachodniej, na wsi lub mieście do 20 tys. mieszkańców. Z Eurocash są związani najczęściej od 5 do 10 lat.

 

1 Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupaeurocash-raport-wplywu-2020.pdf Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.

2 Źródło: 2. edycja badania „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, zrealizowanego wspólnie przez Bank Światowy i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, https://firma.rp.pl/biznes/art17060331-spadek-sprzedazy-wciaz-duza-bolaczka-w-sektorze-msp, dostęp: 27.09.2021 r.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Raport wpływu Grupy Eurocash: sklepy niezależne dobrze sobie radzą. Mimo epidemii rozwijają działalność i wprowadzają w życie innowacje
Sklepy niezależne przetrwały rok 2020 r. z...

Trwa kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, która ma pomóc właścicielom sklepów detalicznych ograniczyć marnowanie żywności. To inicjatywa o szczególnym znaczeniu w branży – skierowana jest bowiem głównie do przedsiębiorców prowadzących sklepy spożywcze. W kampanię zaangażowały się wszystkie sieci związane z Grupą Eurocash: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum. Wspierają ją też koncept abc na kołach oraz sieć supermarketów Frisco, a partnerem społecznym jest Caritas Polska.

Jako największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i jeden z największych na rynku organizatorów systemów franczyzowych, które zrzeszają niezależne sklepy detaliczne, mamy znaczący wpływ na kwestię niemarnowania żywności w Polsce. Angażując cały łańcuch dostaw – od produkcji, przez dystrybucję, aż po sprzedaż – możemy wspierać mądre i odpowiedzialne gospodarowanie produktami spożywczymi. I to właśnie robimy! Prowadzimy własne programy w zakresie niemarnowania żywności, współpracujemy również z bankami żywności i zasięgowymi instytucjami. Tylko od początku 2021 r. przekazaliśmy już ponad 200 ton produktów do 60 różnych NGOs. Wiemy jednak, że możemy zdziałać więcej – bo za wielką skalą działania idzie wielka odpowiedzialność. Wiemy też, że niezwykle istotne dla długofalowej zmiany jest budowanie świadomości ekologicznej. Dlatego stawiamy na edukację i kierujemy ją bezpośrednio do współpracujących z nami sklepów, w całym kraju – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych obszarów ujętych przez Grupę Eurocash w jej Strategii zrównoważonego rozwoju 2020+. To właśnie w jej ramach powstała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, skierowana bezpośrednio do przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Grupa Eurocash, aktywnie wspierając swoich klientów, dostarcza im różnorodnych narzędzi dla rozwoju biznesu – w tym przypadku jest to wiedza o tym, jak ograniczyć marnowanie żywności.

Eurocash mówi „nie” marnowaniu żywności w sklepach

Z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!”, otrzymali specjalnie przygotowane materiały: plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach, oraz e-book „Szanuję, nie marnuję!” – podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika. Zaplanowano także cykl artykułów na blogu Grupy Eurocash, w których będą poruszane tematy związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi dot. niemarnowania żywności.

Ponadto w Światowym Dniu Żywności, 16 października br., odbyła się konferencja „Szanujemy, nie marnujemy! – odpowiedziany przedsiębiorca, odpowiedziany sklep”. Dostęp do niej otrzymali wszyscy zainteresowani właściciele sklepów, którzy współpracują z Grupą Eurocash. Przedsiębiorcy będą też mogli uczestniczyć w serii eksperckich webinariów na platformie Akademii Umiejętności Eurocash, poświęconych tematyce niemarnowania żywności i poradom prawnym w tym zakresie.  

– „Szanujemy, nie marnujemy!” to unikalny i bardzo merytoryczny przykład kampanii edukacyjnej. Pokazuje społeczny, prawny i praktyczny wymiar niemarnowania żywności, uczy jak prowadzić swój biznes zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej, uwrażliwia i kształtuje proekologiczne postawy. Jednocześnie podpowiada, jak mądrze pomagać potrzebującym. Warto pamiętać, że już przy odrobinie zaangażowania można realnie pomóc innym – podzielić się posiłkiem, przekazać część żywności potrzebującym, umiejętnie wykorzystać to, co każdy z nas ma w swojej lodówce. W 2020 roku w ramach całego programu Spiżarnia Caritas wsparcie żywnościowe otrzymało ponad 60 tys. osób w Polsce. W realizację programu było zaangażowanych ponad 500 zespołów parafialnych i ponad 1600 wolontariuszy. To zasługa naszych Partnerów, w tym m.in. Grupy Eurocash, z którą współpracujemy stale od 2019 roku – uzupełnia Magdalena Masiak z Caritas Polska. Przez cały okres współpracy Grupa Eurocash przekazała Caritasowi już ok. 130 ton żywności.

Przedsiębiorcy coraz bardziej zaangażowani w niemarnowanie żywności

Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln ton żywności1. Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7% żywności.

Dlatego tak ważne są działania kierowane do różnych grup – w tym także do przedsiębiorców prowadzących sklepy. Tym bardziej, że przynoszą wymierne rezultaty. Opublikowany w tym roku pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” pokazał, że już 53% klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów.

Więcej o kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” można przeczytać na stronie https://grupaeurocash.pl/raport-csr/szanujemy-nie-marnujemy

 Z całością działań zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash można się zapoznać na stronie: https://grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes.

1 Źródło: analiza strat żywności w Polsce, przygotowana przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) oraz Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), https://ios.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Ograniczenie-strat-i-marnotrawstwa-zywnosci-wyzwaniem-najblizszych-lat-Konferencja-streszczenia-prelekcji.pdf

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

„Szanujemy, nie marnujemy!”: Grupa Eurocash prowadzi kampanię na rzecz niemarnowania żywności skierowaną do właścicieli sklepów detalicznych
Trwa kampania „Szanujemy, nie...

Za nami finał drugiej edycji konkursu Herosi na Starcie organizowanego przez Grupę Eurocash. Jury nie tylko przyznało 10 pierwotnie przewidzianych nagród projektom o szerokim zakresie tematycznym, ale dodatkowo zdecydowało się przyznać trzy dodatkowe wyróżnienia! Wiemy też, kto otrzymał nagrodę specjalną Prezesa Grupy w wysokości aż 20 tys. zł. Ten projekt chwycił za serca wszystkich członków Jury!

Grupa Eurocash od ponad 26 lat wspiera rozwój przedsiębiorczości w Polsce. Dlatego już po raz kolejny zorganizowała konkurs, który pomaga stawiać młodym pierwsze kroki w biznesie. Herosi na Starcie to program przeznaczony dla osób od 16 do 26 lat, które chcą rozwijać własne pomysły na biznes i zyskać środki na ich rozwój.

Zakwalifikowani uczestnicy mieli w toku programu możliwość rozwijania swoich przedsiębiorczych cech, będących zarazem kategoriami konkursowymi, tj.: odwaga biznesowa, motywacja do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu oraz odpowiedzialność za innych. Kategorie były zgodne z „dorosłą” wersją konkursu – Herosami Polskiej Przedsiębiorczości (czyli coroczny, ogólnopolski konkurs skierowany do właścicieli lokalnych sklepów detalicznych współpracujących z Grupą Eurocash), a w ramach każdej z nich zespoły objęte zostały opieką doświadczonych mentorów – właścicieli sklepów współpracujących z Grupą Eurocash.

Podczas finałowego Demo Day, uczestnicy rywalizowali o nagrody o łącznej wartości aż 75 tys. zł, w tym 10 nagród głównych, nagrodę publiczności oraz nagrodę specjalną, przyznawaną przez Prezesa Grupy Eurocash – Luisa Amarala.

Niespodzianka podczas przyznawania nagród

Wyniki konkursu zostały ogłoszone podczas V Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu, który odbył się 29 września 2021 r. w formule online. Na uczestników czekało niemałe zaskoczenie. Jury nie tylko uhonorowało 10 zespołów pierwotnie przewidzianymi nagrodami w wysokości po 5 tys. zł, ale także przyznało dodatkowe 3 wyróżnienia o wartości 3 tys. zł każde!

Wśród zwycięskich projektów znalazły się:

  • w grupie młodszej: projekt aplikacji służącej do wychowu matek pszczelich; firma oferująca szeroki zakres usług filmowania za pomocą drona; aplikacja wspierająca naukę, program do prezentacji produktów online; a także platforma networkingowa dla młodych;
  • w grupie starszej: projekt platformy wspierającej inwestorów, marketplace usług dla zwierząt; aplikacja wspomagająca zarządzanie personelem; gumy funkcyjne do żucia; a także gra audialna.
  • Wyróżniono także 3 projekty, które także przykuły uwagę Jury: projekt inteligentnej, pasieki; kanał YouTube wspierający przedsiębiorczość młodych ludzi; platforma marketplace dla tancerzy.

 Publiczność zadecydowała

W ramach Herosów na Starcie, uczestnicy mieli także okazję rywalizować o nagrodę publiczności o wartości 5 tys. zł, przyznawaną na podstawie liczby reakcji w poście konkursowym, umieszczonym na fanpage Facebook Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Powędrowała ona do Błażeja Mielnika, pomysłodawcy kanału o przedsiębiorczości dla młodych.

Nagroda specjalna – ten pomysł zachwycił Jury!

Prezes Grupy Eurocash, Luis Amaral, wybrał też laureata nagrody specjalnej w wysokości aż 20 tys. zł. Trafiła ona do projektu OddySee, autorstwa Krystiana Piecychny. Zwycięski projekt zakłada stworzenie gry audialnej, opierającej się głównie na doznaniach słuchowych i wyobraźni gracza. Autor konceptu rozwija go także z myślą o osobach niewidomych. W sumie pomysłodawca OddySee zdobył w konkursie aż 25 tys. zł – w ramach swojej kategorii konkursowej oraz nagrody Prezesa.

Młodzi, zdolni, przedsiębiorczy

Zanim uczestnicy zaprezentowali swoje pomysły przed Jury, wzięli udział w warsztatach i programie mentoringowym. Tam mogli zdobyć praktyczną wiedzę z zakresu prowadzenia własnej firmy i prezentacji swojego biznesplanu. Pracowali pod okiem doświadczonych trenerów ze Startup Academy, a także mentorów – przedsiębiorców współpracujących z Grupą Eurocash.

Programy takie jak Herosi na Starcie przypominają nam, jak ogromny potencjał i siła drzemie w młodych ludziach. To w końcu oni są przyszłością biznesu! Dodatkowo, początkujący przedsiębiorcy mieli okazję w toku konkursu porozmawiać ze „starszymi kolegami” – przedsiębiorcami współpracującymi z Grupą Eurocash, czerpać z ich wiedzy i doświadczenia. Taka międzypokoleniowa współpraca i wymiana doświadczeń to ogromna wartość dla wszystkich – i tych starszych, i młodszych. Tak się składa, że Kongres, podczas którego zostały ogłoszone wyniki konkursu, przebiegał pod hasłem „Generacja P – Łączy nas siła pokoleń!”. Trudno chyba o lepsze podsumowanie programu – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

 

 

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Od rozwiązań dla branży FMCG po usługi dla pszczelarstwa – znamy już zwycięskie projekty konkursu Herosi na Starcie
Za nami finał drugiej edycji konkursu Herosi na Starcie organizowanego przez Grupę Eurocash. Jury nie tylko przyznało 10 pierwotnie przewidzianych nagród...

Za nami V Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash – pierwszy zrealizowany w całości online. 29 września prawie 4,3 tys. Uczestników (przedsiębiorców oraz pracowników) wysłuchało kilkunastu prelekcji wygłoszonych m.in. przez Otylię Jędrzejczak, Adama Sztabę, Rafała Brzoskę, Wojciecha Eichelbergera, Rafała Ohme oraz Małgorzatę i Zbigniewa Grycan. Obecni poznali też wyniki dwóch flagowych konkursów grupy: Herosów Polskiej Przedsiębiorczości oraz Herosów na Starcie. W sumie podczas Kongresu rozdano nagrody o łącznej wartości blisko 800 tys. zł.

Wydarzenie pod hasłem „Generacja P – Łączy nas siła pokoleń!” poprowadził ojcowsko-synowski duet Zbigniewa i Filipa Chajzerów. Na scenie pojawiło się też wielu znanych i cenionych prelegentów: Stefan Batory, Rafał Brzoska, Ewa Błaszczyk, Piotr i Ewa Voelkel, Kuba Antoszewski, Sebastian Starzyński, Michał Rusinek, Paulina Mazur, Otylia Jędrzejczak, Olga Kalicka, prof. Rafał Ohme, Wojciech Eichelberger, Adam Sztaba, oraz Małgorzata i Zbigniew Grycan. Ich wystąpienia, pogrupowane w trzy bloki, złożyły się na praktyczną wiedzę dotyczącą całego spektrum tematów istotnych dla niezależnych przedsiębiorców. Jak pod wpływem epidemii zmieniły się zachowania konsumentów? Jakie nowinki technologiczne zdeterminują przyszłość handlu? I wreszcie – jak wykorzystać potencjał współpracy międzypokoleniowej w biznesie? M.in. na te pytania uzyskali odpowiedź przedsiębiorcy podczas ostatniego Kongresu.

Akademia Umiejętności Eurocash powstała po to, żeby edukować i wspierać właścicieli sklepów i ich pracowników. Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, który jest najważniejszym tego typu wydarzeniem na rynku handlu niezależnego, to dla nas nie tylko czas spotkań i świętowania dotychczasowych osiągnięć, ale przede wszystkim kolejna okazja, żeby realizować swoją misję. Dlatego postawiliśmy na uznanych, doświadczonych prelegentów – ekspertów w swoich dziedzinach, którzy nie tylko mają ogromną wiedzę, ale też potrafią nią inspirować. Informacje, które dostaliśmy od uczestników po Kongresie, pokazują, że to był strzał w dziesiątkę – mówi Agata Dzierba, Menadżer Akademii Umiejętności i organizatorka Kongresu.

Cztery pokolenia – na zakupach i w biznesie

Tematyka części wykładów skupiła się na różnicach między pokoleniami. Prelegenci, którzy reprezentowali wszystkie cztery generacje aktywne dziś na rynku pracy, mówili m.in. o tym, jak działają i jak współpracują ze sobą osoby w różnym wieku.

Baby boomers są mocno zaangażowani w pracę i analitycznie podchodzą do swoich zadań. Pokolenie X jest z kolei bardzo lojalne w stosunku do pracodawcy – to osoby godne zaufania, a także zorientowane na wynik. Igreków wyróżnia szczególnie elastyczność i umiejętność zarządzania wieloma projektami w tym samym czasie. Na rynek pracy wkracza właśnie pokolenie Z, które bardzo intensywnie się komunikuje i żyje jednocześnie w dwóch światach – realnym i wirtualnym. Wszystkie te pokolenia Polaków mają ze sobą coś wspólnego: gen przedsiębiorczości. W Polsce mamy 4 mln przedsiębiorców! Tylko w ciągu ostatnich 10 lat powstało tu 800 tys. nowych firm. Całym sercem je wspieramy i dziś chcemy pokazać przedsiębiorcom, w jaki sposób mogą maksymalnie wykorzystać potencjał międzypokoleniowej współpracy w swoich rodzinnych firmach – mówił Luis Amaral, Prezes Zarządu Grupy Eurocash.

Różnice pomiędzy pokoleniami są widoczne także po stronie konsumentów. O tym, jakie są preferencje zakupowe przedstawicieli różnych generacji, mówił Kuba Antoszewski z firmy badawczej Kantar.

Tym, co łączy wszystkie pokolenia, są wbrew pozorom zakupy w sieci. Wszyscy je robimy! Połowa baby boomers kupuje w internecie, jedna czwarta płaci BLIKiem, aż 87% ma smartfona. W młodszych grupach ten odsetek jest oczywiście jeszcze wyższy. Tym, co nas różni, są jednak potrzeby. Przykładowo, zarówno Zetki, jak i Igreki szukają ofert i promocji, ale z zupełnie innych powodów. W tych pierwszych budzi się duch myśliwego – polują na okazje dla przyjemności. Starsi konsumenci natomiast robią to dlatego, że mają konkretny budżet do zagospodarowania. Charakterystyczne dla Iksów jest to, że robią zakupy rzadziej, ale kupują więcej, natomiast baby boomers szukają marek empatycznych, które realizują ważne cele społeczne. Liczy się dla nich także polskość produktu – wyjaśnił Kuba Antoszewski.

Herosi nagrodzeni po raz kolejny

Po wystąpieniach prelegentów, inspirowanych formatem TEDx, rozpoczęła się część galowa z uroczystym ogłoszeniem wyników dwóch flagowych inicjatyw Grupy Eurocash: Herosów Polskiej Przedsiębiorczości i Herosów na Starcie. Konkursy wspierają misję rozwijania przedsiębiorczości przez Grupę Eurocash i celebrują cechy ważne dla każdego przedsiębiorcy: odwagę biznesową, motywację do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych. To właśnie w tych pięciu kategoriach rywalizowali uczestnicy obu konkursów. W sumie podczas Kongresu przyznano im nagrody o łącznej wartości 784 tys. zł!

5 lat Kongresu, 11 Akademii Umiejętności Eurocash

Akademia Umiejętności Eurocash organizowała Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu po raz 5., ale działa już od 2010 r. – najpierw dla Delikatesów Centrum, a od 2016 r. dla wszystkich sieci organizowanych przez Grupę Eurocash. Poprzez warsztaty, kursy e-learningowe oraz konferencje, AUE wspiera właścicieli sklepów i ich pracowników w rozwijaniu wiedzy z zakresu m.in. zarządzania, standardów pracy i obsługi klienta. W 2020 r. Akademia przeszkoliła w sumie prawie 25 tys. osób.

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Prawie 20 prelegentów i blisko 800 tys. zł nagród. Podsumowanie V Kongresu Przedsiębiorców Polskiego Handlu
Za nami V Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu organizowany przez Akademię Umiejętności Eurocash – pierwszy zrealizowany w całości online. 29...

Jeśli ktoś szuka biznesu na lata, powinien zająć się handlem niezależnym – wynika z pierwszego raportu wpływu Grupy Eurocash. 43% przedsiębiorców związanych z Grupą prowadzi swój sklep od ponad 20 lat. Przy okazji rozwija cechy przydatne przedsiębiorcom – m.in. innowacyjność i odwagę biznesową.

Nasz kraj zawdzięcza wiele niezależnym detalistom. Rozwijając przedsiębiorczość, dają pracę tysiącom osób i wnoszą znaczący wkład do budżetu (połowę PKB generują małe i średnie firmy). Co ciekawe, handel to kierunek obierany najczęściej przez osoby młode, popularny szczególnie w małych miastach i na wsi. Daje źródło dochodów na lata, bo jak pokazuje najnowszy raport wpływu Grupy Eurocash, prawie połowa przedsiębiorców współpracujących z wiodącym hurtowym dystrybutorem FMCG w Polsce prowadzi swój sklep od ponad 20 lat. Tylko 12% ma firmę od mniej niż 5 lat. Najwięcej, bo aż 41% przedsiębiorców, współpracuje z Eurocash od 5-10 lat, a 15% – od ponad 20.

Zdaniem większości Polaków własna firma to najlepszy sposób na życie, ale tylko co 10. faktycznie ją ma[1]. Pewnie na swoją działalność zdecydowałoby się więcej osób, gdyby wiedziały, że smykałki do biznesu można się nauczyć – czego dowodzi raport Grupy Eurocash. Pomocna w tym zakresie jest franczyza, czyli gotowy model biznesowy udostępniany przez dużego partnera. Bezpieczeństwo, wsparcie na start, wiedza, niskie koszty wejścia i dostęp do technologii czynią go dobrą alternatywą dla debiutantów w biznesie. Na franczyzę decydują się także doświadczeni handlowcy – właśnie dzięki temu, że rozwija przedsiębiorczość.

Franczyza rozwija przedsiębiorczość

Wsparcie oferowane przez sieci franczyzowe Grupy Eurocash pozwala klientom nie tylko zarabiać, ale też rozwijać cechy niezbędne dla prowadzenia biznesu: odwagę, motywację do działania, wytrwałość, odpowiedzialność i innowacyjność. Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41,2%. Oznacza to, że w ponad 40% właściciele sklepów współpracujących z Grupą Eurocash rozwijają swoją przedsiębiorczość właśnie dzięki jej wsparciu. To dobra wiadomość dla osób, które obawiają się rozpocząć przygodę z własną firmą.

– Większość detalistów prowadzących sklepy pod markami współpracującymi z Grupą Eurocash, czyli Delikatesy Centrum, ABC, Gama, Groszek, Euro Sklep czy Lewiatan, otwiera je na wsiach lub w miastach do 20 tys. mieszkańców – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. – Dla nich duży partner oznacza większe możliwości oraz przewagę konkurencyjną, budowaną dzięki naszej skali zakupowej, różnorodnym modelom detalicznym, zróżnicowanym kanałom dystrybucji oraz dostępowi do edukacji. Zwłaszcza ten ostatni czynnik, jak zauważyliśmy, pomaga naszym klientom budować przedsiębiorcze postawy i rozwijać biznes w kierunku innowacyjności – dodaje.

Efekty widoczne w biznesie

Badania Grupy Eurocash dowodzą, że największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, wywiera ona na swoich przedsiębiorców w zakresie innowacyjności. Franczyzobiorcy Eurocash częściej wprowadzają w swoich sklepach nowe formy dostaw czy innowacje w zakresie kategorii produktów, komunikacji z klientem, działań reklamowych, płatności itd. Przykładowo, wystrój placówki zmieniło w 2020 r. aż 38% franczyzobiorców Grupy i 18% przedsiębiorców, którzy współpracują z Eurocash poza franczyzą.

Na drugim miejscu znalazło się budowanie odpowiedzialności za innych (wpływ: 44%), rozumianej jako inspirowanie do działań na rzecz środowiska i lokalnej społeczności. Prowadząc biznes w sieci Eurocash, można też rozwijać motywację do rozwoju (40%), odwagę biznesową, np. w kierunku inwestycji (30%) oraz wytrwałość (26%). Każda z tych cech przekłada się na mierzalny rezultat – np. innowacyjne rozwiązania pozwoliły klientom Grupy Eurocash bez szwanku przetrwać trudny rok 2020. 70% z nich wprowadziło wtedy do oferty nowe kategorie produktów, a 45% – nowe metody zarządcze. Co więcej, przedsiębiorców współpracujących z Eurocash spadek przychodu dotknął w tym czasie w mniejszym stopniu, niż osoby prowadzące sklepy poza sieciami.

Badanie przedsiębiorców przeprowadzone na potrzeby Raportu wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok prezentuje nowatorskie podejście do tematu przedsiębiorczości w Polsce, a sam raport to pierwsza tego typu publikacja na naszym rynku.

[1] Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Raport Eurocash: handel to biznes na lata, a franczyza pomaga go rozwijać
Jeśli ktoś szuka biznesu na lata, powinien zająć się handlem niezależnym – wynika z pierwszego raportu wpływu Grupy Eurocash. 43% przedsiębiorców związanych z Grupą prowadzi swój sklep od ponad 20...

Grupa Eurocash ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Spośród ponad 1 000 zgłoszeń przyznano łącznie 100 nagród pieniężnych – o 75 z nich w drodze głosowania zdecydowało jury, a o 25 – konsumenci. Środki z wygranej przedsiębiorcy mogą przeznaczyć na dowolny cel.

Kim jest „Heros”?

Eurocash nazywa swoich klientów – właścicieli niezależnych sklepów spożywczych – „Herosami”, ponieważ docenia i promuje ich ponadprzeciętne zaangażowanie w rozwój ich biznesów, lokalnych gospodarek i społeczności. Prowadzenie sklepu wymaga wysiłku – czasem heroicznego – ale to dzięki niemu miliony konsumentów mogą robić zakupy blisko domu, wygodnie i bezpiecznie.

– Korzenie przedsiębiorczości wyrastają z optymizmu właścicieli sklepów lokalnych. Widoczna jest ich radość życia, spokój, duma z własnej pracy, poczucie humoru, pogoda, nadzieja, miłość do rodziny, do ludzi, zainteresowanie zadowoleniem klientów. Pozytywne emocje zdecydowanie przeważają nad negatywnymi. I taka proporcja cechuje ludzi czynu, przedsiębiorców. To gwarancja rozwoju, trwania w przyszłości – powiedział prof. Henryk Mruk, emerytowany profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, członek jury konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”.

– To, co mnie zaskoczyło, to odwaga i determinacja wielu przedsiębiorców, których historie biznesowe mieliśmy okazję poznać. Kiedy pojawiały się problemy, nie poddawali się, nie rezygnowali, nie załamywali rąk, ale szukali rozwiązań i z jeszcze większym zaangażowaniem parli do przodu. I odnosili sukces – powiedział Marek Zuber, ekonomista i analityk rynków finansowych, członek jury konkursu Eurocash.

W 2021 roku spośród nagrodzonych w konkursie Eurocash „Herosów” 64% to mężczyźni, a 36% kobiety. Najwięcej laureatów, bo aż 19 z nich, mieszka i prowadzi swój sklep w województwie śląskim, 13 w małopolskim, a 11 w podkarpackim. Swoje biznesy prowadzą oni przede wszystkim w mniejszych miejscowościach i wsiach. Najwięcej, bo aż 39 „Herosów”, ma sklep w miejscowości mających poniżej 5 tys. mieszkańców.

31 nagrodzonych przedsiębiorców prowadzi swój sklep pod szyldem sieci ABC, 17 Delikatesów Centrum, a 12 Lewiatana. Wyróżniono także 2 współpracowników sieci „abc na kołach” i 1 właściciela drogerii Koliber. Nagrody trafią także do 30 przedsiębiorców prowadzących sklepy pod szyldami Groszka, Euro Sklepu, Gamy oraz tych niezrzeszonych w żadnej sieci franczyzowej.

W tegorocznej edycji konkursu Grupy Eurocash, przedsiębiorców oceniano w 5 kategoriach: odwaga biznesowa, odpowiedzialność za innych, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i motywacja do rozwoju. Aż co czwarty „Heros” to osoba, którą cechuje ponadprzeciętne poczucie odpowiedzialności za innych. Prowadząc swoje sklepy podejmują oni działania ukierunkowane na cele pozabiznesowe. Regularnie wspierają inicjatywy społeczne, aktywnie uczestniczą w życiu społeczności (nie tylko poprzez wsparcie finansowe), uwzględniają dobro otoczenia i wspierają najbardziej potrzebujących.

Docenieni przez konsumentów i jury

W tym roku o 75 nagrodach w wysokości 7 500 zł każda, decydowało jury w składzie: Otylia Jędrzejczak, Rafał Brzoska, Krzysztof Pawiński, Jacek Szwajcowski, Magdalena Kurda, Grzegorz Czapski, Marta Ziółkowska, Emilia Tarczyn, Izabela Makosz, Natalia Perska, Maciej Ptaszyński, Paweł Pawłowski, Jan Kolański, Lidia Kulczycka-Perske, Zuzanna Lipińska, przedstawiciele Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju Innowo i Pracodawców RP, a także prof. Henryk Mruk i Marek Zuber.

O kolejnych 25 nagrodach po 5 000 zł każda, decydowali w formie głosowania internetowego konsumenci – klienci nagrodzonych Herosów, którzy w swoich komentarzach podkreślali duże przywiązanie do swojego pobliskiego sklepu i dobre relacje z ich właścicielami i obsługą:

W czasach, kiedy dyskonty wyrastają na każdym rogu, wybieram sklepy, gdzie na klientów patrzy się bardziej przyjaźnie, gdzie nie jesteś tylko koszykiem zakupów, ale osobą. To fajne uczucie, kiedy sprzedawca pamięta jaki sernik zawsze kupujesz. Ja to doceniam.

Pani Grażyna nie traktuje sklepu jako miejsca pracy, lecz bardziej jak swój dom. Wkłada w niego całe swoje serce i dba, by każdy klient był zadowolony.

Chodzę do tego sklepu odkąd pamiętam i nigdy nie miałem sytuacji, w której byłbym niezadowolony z obsługi lub zaopatrzenia sklepu. Jeszcze jako brzdąc biegałem pomiędzy półkami i rozmawiałem z paniami z obsługi lub właśnie z panią Danusią. Jest to naprawdę miłe uczucie, kiedy, mimo upływu lat, personel pozostaje ten sam i zawsze tak samo uśmiechnięty jak za tych dziecięcych lat […].

Zakupy w tym sklepie to czysta przyjemność. Właścicielka bardzo zaangażowana w problemy społeczności osiedla.

Jak jestem daleko od domu i muszę zrobić zakupy, to tęsknię za moim osiedlowym sklepem!

Super właścicielka, bardzo empatyczna! Nagrodę przekaże na chore dzieci! Często wspiera potrzebujących i tym razem też pomoże!

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Znamy 100 „Herosów” – właścicieli lokalnych sklepów, do których trafi 700 000 zł od Grupy Eurocash
Grupa Eurocash ogłosiła zwycięzców tegorocznej edycji konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. Spośród ponad 1 000 zgłoszeń przyznano łącznie 100 nagród...

Ambra, wiodący dystrybutor chemii gospodarczej i kosmetyków, który w swojej ofercie ma ponad 15 tysięcy produktów, współpracuje z około 140 producentami i obsługuje 3,5 tys. przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy, obchodzi właśnie swoje 30-lecie. Obecnie, poza rozbudową sieci Koliber, Ambra stawia na rozwój swojego flagowego projektu Shelf Program, w ramach którego instaluje i zarządza kompleksowo półką chemiczno-kosmetyczną w sklepach spożywczych. Dane pokazują, że rozwiązanie Ambry wspiera konkurencyjność klientów prowadzących niezależne sklepy detaliczne, które przekłada się na wyższą sprzedaż, oszczędność środków i czasu.  Placówki tuż po wdrożeniu Shelf Programu notują nawet dwucyfrowe wzrosty sprzedaży z półki od Ambry.

 

Celem Ambry na najbliższe lata pozostaje umocnienie pozycji w branży oraz dalsze wzmacnianie pozycji przedsiębiorców rynku niezależnego w kategorii chemia-higiena-kosmetyki.  Realizujemy ten cel m.in. poprzez stały rozwój formatu drogerii Koliber oraz projekt Shelf Program. Polega on na kompleksowym wspieraniu przedsiębiorców w zarządzaniu tymi kategoriami – od projektowania półki, przez indywidualny dobór asortymentu, polityki cenowej, ekspozycję towarów na sklepie, a także analizowanie danych sprzedażowych czy organizowanie promocji i akcji konsumenckich   – mówi Klaudia Rudewicz, Dyrektor Generalny Ambry.

 

Przedsiębiorcy przystępujący do Shelf Programu otrzymują gotowy koncept – indywidualny planogram, projekt półki wraz z towarem i wskazaniem, jak go eksponować, aby dobrze rotował. Klienci mogą liczyć również na bieżące wsparcie doradców klienta oraz analityków Ambry. Dzięki temu, właściciele sklepów nie muszą „zamrażać kapitału” i magazynować produktów chemiczno-kosmetycznych w swoich placówkach. Dane Ambry pokazują, że Shelf Program pozwala obniżyć zapas klienta średnio o 25%. 

 

Półka od Ambry to także oszczędność czasu pracy. Pracownicy sklepu nie muszą umieszczać produktów na półkach czy dbać o ich odpowiednią ekspozycję towarów – to zapewnia Ambra. Ich jedynym zadaniem jest tylko stałe uzupełnianie półki produktami zgodnie z rekomendacją Ambry i umieszczenie cenówek w odpowiednich miejscach.  

 

Do sierpnia 2021 r. w programie Shelf Program uruchomiono ponad 200 półek z asortymentem Ambry. Efekty w postaci wyższych obrotów widać od razu po wdrożeniu – sklepy notują nawet dwucyfrowy wzrost sprzedaży z półki. Z kolei dynamika sprzedaży sklepów objętych Shelf Programem jest średnio o 8 pp. wyższa niż dynamika rynku[1].

Najwięcej półek chemiczno-kosmetycznych od Ambry znajduje się w sieciach Lewiatan, PSD i Euro Sklep.

 

Obecnie, w związku ze swoim 30-leciem, Ambra prowadzi również akcję „Jubileuszowe Igrzyska Ambry” czyli konkurs lojalnościowy z nagrodami dla klientów. Więcej szczegółów na stronie https://ambra.expert/.

 

[1] Kanał porównywalny Groceries – odniesienie YTD Czerwiec 2021/2020

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Ambra świętuje 30-lecie i rozwija Shelf Program
Ambra, wiodący dystrybutor chemii gospodarczej i kosmetyków, który w swojej ofercie ma ponad 15 tysięcy produktów, współpracuje z około 140 producentami i obsługuje 3,5 tys. przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy, obchodzi właśnie swoje 30-lecie. ...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.