Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
  • Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 5,81 mld zł. Spadek o niespełna 2% r/r związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów robionych na zapas w marcu 2020 r.
  • Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 115,9 mln zł, co oznacza spadek o 8% r/r, głównie ze względu na słabsze rezultaty segmentu detalicznego.
  • Na początku 2021 r. Grupa Eurocash wdrożyła program naprawczy w części sklepów własnych, którym objętych zostało 180 placówek.

 

– Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym kwartale tego roku spadła o 4,8% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku, kiedy to wszyscy musieliśmy stawić czoła pierwszej fali pandemii COVID-19. Towarzyszyły jej wzmożone zakupy na zapas przed zamrożeniem gospodarki. Patrząc na wyniki pierwszego kwartału br. należy zatem uwzględnić wysoką bazę porównawczą. Na tle rynku spadek sprzedaży Grupy Eurocash o niespełna 2% można uznać za dobry rezultat – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. – Najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, oraz w formacie Eurocash Gastronomia, z uwagi na wciąż obowiązujące restrykcje dotyczące placówek gastronomicznych. W segmencie detalicznym zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku, a sprzedaż do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum nawet wzrosła o ponad 4%. Sprzedaż segmentu Projekty zwiększyła się natomiast trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco – wskazał Jacek Owczarek.

 

Hurt: wzrost rentowności wraz z postępem cyfryzacji

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w I kwartale br. wzrost wyniku EBITDA o 10% r/r do 117,7 mln zł, pomimo spadku sprzedaży o 4% do 4,18 mld zł.

– Znaczący wzrost rentowności w hurcie to głównie efekt dalszej cyfryzacji, w tym dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem eurocash.pl. Z oferowanych przez nas rozwiązań e-commerce i digitalizacji w hurcie korzysta już ponad 25 tys. przedsiębiorców w różnych kanałach dystrybucji, co odpowiada 37% sprzedaży segmentu hurtowego, która może być zrealizowana przy użyciu narzędzi eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek.

 

Detal: program naprawczy we własnych sklepach sieci Delikatesy Centrum

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale br. wyniosła 1,48 mld zł i była na zbliżonym poziomie jak przed rokiem (-0,6% r/r). EBITDA tego segmentu wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.

– Spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum. Pod względem efektywności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Naszym celem jest, aby „równały w górę” do najlepszych. Na początku br. wdrożyliśmy program naprawczy, do którego wytypowaliśmy 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożyliśmy w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec I kwartału 2020 r. liczyła 1586 sklepów (976 franczyzowych i 610 własnych), w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.

 

Projekty: mocny start frisco.pl we Wrocławiu, od maja w Poznaniu, a niedługo kolejne duże polskie miasta

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła blisko 119 mln zł i była o 212% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki konsolidacji Frisco (od połowy 2020 r. Eurocash jest właścicielem 100% akcji tego e-supermarketu) oraz dynamicznemu rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben.

– Frisco, które od kilku lat jest niekwestionowanym liderem na warszawskim rynku e-grocery, przed kilkoma miesiącami udanie zadebiutowało we Wrocławiu, a na początku maja pojawiło się również w Poznaniu. Docelowo, wygodne zakupy na frisco.pl będą mogli robić mieszkańcy wszystkich dużych miast w Polsce. Rozbudowana sieć dystrybucyjna Grupy Eurocash pozwala znacząco ograniczyć koszty ekspansji Frisco w kolejnych miastach – zapowiedział Jacek Owczarek.

Grupa Eurocash planuje również kontynuować ekspansję wszystkich pozostałych konceptów rozwijanych w ramach segmentu Projekty: Duży Ben, abc na kołach i Kontigo.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Grupa Eurocash zwiększa rentowność w hurcie dzięki cyfryzacji, wdraża program poprawy efektywności we własnych sklepach detalicznych
Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 5,81 mld zł. Spadek o niespełna 2% r/r związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów....

Sieć supermarketów Delikatesy Centrum, organizowana przez Grupę Eurocash, intensywnie rozwija swoją aplikację mobilną. W ciągu roku liczba jej użytkowników wzrosła o ponad 500 proc. Rozwiązanie jest nie tylko atrakcyjne dla konsumentów, ale także przynosi wymierne korzyści właścicielom lokalnych sklepów. Według Delikatesów Centrum, klienci korzystający z aplikacji robią większe zakupy – ich wartość jest wyższa średnio o 55 proc. od średniego koszyka w sieci.

Ponad połowa Polaków kupuje z aplikacją  mobilną

Mobilne aplikacje zakupowe święcą triumfy. Dzięki nim konsumenci mogą łatwiej kontrolować wydatki i korzystać ze spersonalizowanych promocji. Jak wynika z badania GfK Shopping Monitor 2021, aż 59 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG do swojego gospodarstwa domowego używa aplikacji mobilnych sieci handlowych – z których zaś 10 proc. deklaruje korzystanie z rozwiązania oferowanego przez Delikatesy Centrum.

Odsetek użytkowników aplikacji jest wysoki zarówno wśród mieszkańców wielkich miast, jak i małych miejscowości. Z raportu PMR „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2020” można dowiedzieć się, że w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców z takich narzędzi korzysta 63 proc. konsumentów, od 200 do 499 tys. – 65 proc., od 20 do 199 tys. – 58 proc., a w miejscowościach do 20 tys. – 52 proc. Natomiast na wsi, gdzie dominują sklepy lokalne, nienależące do centralnie zarządzanych sieci, korzystanie z aplikacji deklaruje aż 49 proc. klientów. Placówki prowadzone przez niezależnych polskich przedsiębiorców idą z duchem czasu – wykorzystują rozwiązania mobilne równie sprawnie, jak dyskonty czy hipermarkety, a swoim klientom są w stanie oferować wygodne zakupy i spersonalizowane promocje. 

Aplikacja mobilna Delikatesy Centrum w liczbach

Zgodnie z trendami konsumenckimi swoją aplikację mobilną rozwija m.in. sieć Delikatesów Centrum. Grupa Eurocash od lat inwestuje w rozwój nowoczesnych rozwiązań, które jej klienci – w tym przypadku właściciele sklepów Delikatesy Centrum – mogą wykorzystywać do lepszego odpowiadania na potrzeby konsumentów. Uruchomiona w 2018 roku usługa do dziś została pobrana przez ponad 1 mln klientów. Dziennie korzysta z niej więcej niż 200 tys. konsumentów robiących zakupy w sklepach należących do sieci. Aplikacja połączona jest z Delikartą – osoby, które zakładają w niej konto, automatycznie dołączają do programu lojalnościowego. Po rejestracji mają możliwość korzystania ze wszystkich funkcjonalności aplikacji, takich jak: historia zakupów i oszczędności czy dedykowane kupony promocyjne.

Konsumencka aplikacja mobilna stanowi odpowiedź na aktualne trendy i potrzeby klientów sklepów. To także świetne narzędzie dla przedsiębiorców prowadzących supermarkety Delikatesy Centrum. Aplikacja zwiększa częstotliwość zakupów, ale i wartość koszyka – mówi Noel Collett, dyrektor generalny Delikatesów Centrum w Grupie Eurocash. My również dzięki niej jesteśmy w stanie łatwiej i efektywniej monitorować wyniki sprzedażowe oraz celniej konstruować promocje napędzające sprzedaż w lokalnych sklepach. Uruchamiając kolejne akcje promocyjne i udoskonalając funkcjonalności aplikacji dajemy niezależnym przedsiębiorcom narzędzie do skutecznego konkurowania z sieciami dyskontów – dodaje Noel Collett.

Nowości w aplikacji Delikatesy Centrum

Delikatesy Centrum cały czas rozwijają swoją aplikację. Jedną z najpopularniejszych funkcjonalności są „Łapp kupony” – dedykowane kupony promocyjne tylko dla posiadaczy aplikacji – oraz niedawno zakończona loteria konsumencka zdrAPPka, w której można było wygrać jedną z ponad 1 000 000 nagród. Zdrapywanie odbywało się w wyjątkowo innowacyjny sposób, bo bezpośrednio na ekranie smartfonów. W loterii „zdrapano” łącznie niemal 10 mln wirtualnych zdrapek. Popularność akcji przełożyła się bezpośrednio na obroty w sklepach należących do współpracujących z siecią przedsiębiorców – osoby biorące udział w zabawie robiły zakupy o 10,7 proc. częściej. Większe były też ich wydatki – o 12,5 proc. LFL. Sieć przygotowuje kolejną odsłonę loterii zdrAPPka. Zapowiada także nowe zabawy dla konsumentów korzystających z aplikacji, w tym m.in. z okazji zbliżających się mistrzostw EURO 2021.

Na koniec 2020 r. w ramach sieci Delikatesy Centrum działało 1 573 sklepów, zaś z programu Delikarta korzystało ponad 2,2 mln konsumentów.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Ponad milion pobrań aplikacji mobilnej Delikatesów Centrum
Sieć supermarketów Delikatesy Centrum, organizowana przez Grupę Eurocash, intensywnie rozwija swoją aplikację mobilną. W ciągu roku liczba jej użytkowników wzrosła o ponad 500 proc. Rozwiązanie jest nie tylko atrakcyjne dla...

Innowacyjna Platforma Handlu (IPH) to kolejna nowa technologia opracowana przez Grupę Eurocash z myślą o przedsiębiorcach prowadzących sklepy detaliczne. Jest to zintegrowany system do zarządzania sklepem, który łączy właścicieli placówek z ich klientami, a także producentami. Pozwala m.in. na łatwą obsługę transakcji sprzedaży, samodzielne implementowanie promocji oferowanych bezpośrednio przez dostawców, zarządzanie asortymentem i dokumentacją oraz analizę danych. IPH przeszła już fazę testów – obecnie korzysta z niej 1 400 sklepów, m.in. sieci ABC, Groszek i Euro Sklep. Do końca 2021 r. Grupa planuje zwiększyć ich liczbę do 4 000 placówek.  

–  To dla nas ważna chwila oraz kolejny kamień milowy na naszej drodze wspierania handlu niezależnego i podnoszenia jego konkurencyjności. Po sukcesie platform eurocash.pl i eurocash.pl Market przyszedł czas na zintegrowany system do zarządzania sklepem tam, gdzie jego serce, czyli w strefie kasowej – mówi Luis Amaral, Prezes Grupy Eurocash. – Nasz kolejny projekt przeszedł pomyślnie fazę testów, spełnia swoje zadanie i jest realnym wsparciem dla właścicieli sklepów w całej Polsce. Udostępniając to kompleksowe narzędzie mam poczucie, że w realny sposób zrównujemy szanse i możliwości technologiczne niezależnych sklepów wobec wielkich centralnie zarządzanych sieci handlowych – dodaje Luis Amaral.

Jak działa Innowacyjna Platforma Handlu?

Innowacyjna Platforma Handlu to nowoczesne i wielozadaniowe rozwiązanie oparte o system POS. Wdrażając rozwiązanie w swoim sklepie przedsiębiorca może wybrać proponowany nowoczesny i kompaktowy – a przez to idealnie przystosowany nawet do niewielkich placówek – system kasowy albo pozostać przy swoim starym urządzeniu i zainstalować jedynie software obsługujący IPH. Decyzja należy do przedsiębiorcy. Obecnie platformy używa ponad 780 właścicieli sklepów ABC, 470 sklepów Groszek i blisko 150 Euro Sklep. 420 spośród nich zdecydowało się na dołączenie do platformy wraz z wymianą kas fiskalnych na autorski system kasowy IPH POS.

Jedną z najważniejszych funkcjonalności IPH jest możliwość samodzielnego implementowania promocji przez właścicieli sklepów. To przedsiębiorcy, znając preferencje swoich klientów, decydują o tym, które z ofert dostawców oraz sieci wybrać. Warto dodać, że integracja systemu z aplikacjami konsumenckimi sieci pozwala na bezpośrednie komunikowanie się właściciela sklepu z jego lokalnymi klientami.

Jakie jeszcze funkcjonalności zapewnia sklepom IPH? Przede wszystkim nowoczesny system do zarządzania sklepem – pozwala m.in. na śledzenie obrotów i najważniejszych informacji sprzedażowych placówki, umożliwia kategoryzowanie produktów (zarówno tych z kodem kreskowym, jak i bez). System ułatwia codzienną pracę właściciela sklepu.

Warto podkreślić, że dzięki IPH każdy właściciel sklepu może wprowadzić dowolną promocję w każdej lokalizacji – nawet na wsi i w małych miejscowościach – mówi Cezary Giza, Prezes Zarządu Innowacyjnej Platformy Handlu. – Często słyszałem od przedsiębiorców przed podjęciem z nami współpracy, że promocje to domena dyskontów. Gdy wróciłem do nich kilka miesięcy po instalacji systemu okazało się, że zaczęli oni sprzedawać asortyment, po który klienci najczęściej jeździli właśnie do dyskontu w sąsiedniej miejscowości. Co więcej, nasz system kasowy pozwolił im na łatwą implementację promocji zarówno zwykłych cenowych, jak i typu 2+1 lub wielosztukowych. Takich możliwości nie dawały im dominujące w Polsce kasy rejestrowe lub inne systemy POS. Efektem tych działań są np. wyniki wielkanocnych akcji promocyjnych. W sklepach, które w tym okresie nie pobrały żadnej promocji z platformy, wzrost obrotów świątecznych produktów wobec poprzednich tygodni wyniósł ok. 50%. Z kolei w sklepach, które wprowadziły promocje z wykorzystaniem IPH, obroty wzrosły o ok. 400% – dodaje Giza.

System IPH jest cały czas rozbudowywany. Korzystające z niego sklepy będą mieć dostęp do coraz szerszej oferty usług pozwalających jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania konsumentów.

Sklepy, które zgłoszą się do systemu jako pierwsze mają dodatkowo możliwość skorzystania z dofinansowania na wymianę systemu kasowego oraz dostęp do IPH za 1 zł.

Więcej informacji na temat Innowacyjnej Platformy Handlu dostępnych jest na stronie internetowej www.iph.com.pl oraz w tym video.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash wdraża Innowacyjną Platformę Handlu. Technologia dostępna jest już w 1400 sklepach w Polsce
Innowacyjna Platforma Handlu (IPH) to kolejna nowa technologia opracowana przez Grupę Eurocash z myślą o przedsiębiorcach prowadzących sklepy...

Popyt na pracowników logistyki wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Według szacunków Konfederacji Lewiatan zatrudnienie w logistyce w 2021 r. może utrzymać się na poziomie z początku 2020 r., a nawet wzrosnąć o 4-5 proc. w skali roku.[1] W związku z tym, Akademia Umiejętności Eurocash postanowiła podjąć wyzwanie i przyciągnąć młode pokolenie logistyków, organizując „Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych”. Wzięło w nim udział aż 1396  uczniów z 40 szkół branżowych i techników w całej Polsce. Podczas Festiwalu uczestnicy mogli zastanowić się nad tym, jak chcieliby kształtować swoją ścieżkę kariery oraz poznać tajniki pracy w logistyce.

– Logistyka to kolejna po handlu detalicznym branża, którą Akademia Umiejętności Eurocash chce zainteresować młodzież wchodzącą na rynek pracy – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. – Obie branże są bardzo rozwojowe i zmagają się ze stałym deficytem pracowników. Kiedy inni w czasach kryzysu tną zatrudnienie – handel i logistyka rekrutują. Celem naszego Wirtualnego Festiwalu było zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy w obszarze szeroko rozumianej logistyki, zawodów takich jak magazynier, planista łańcucha dostaw, administrator, planista transportu. Kształcimy również przyszłych kierowników magazynu oraz kierowników transportu. Mamy nadzieję, że w przyszłości uczniowie ci dołączą do Grupy Eurocash i razem z nami będą rozwijać i wspierać rynek handlu niezależnego w obszarze logistyki – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.

II edycja Festiwalu podzielona była na 5 osobnych webinarów. Podczas nich uczniowie mogli dowiedzieć się:

  • jak planować ścieżkę kariery i szukać pracy – 2 części;
  • jak przygotować się do procesów i rozmów rekrutacyjnych;
  • jak wygląda specyfika pracy w branży logistycznej;
  • jakie są trendy i przyszłość tej branży.

Webinary prowadzone były przez trenerów Akademii Umiejętności Eurocash oraz pracowników logistyki z wieloletnim doświadczeniem w branży.

***

Akademia Umiejętności Eurocash od 10 lat nieprzerwanie dostarcza przedsiębiorcom nowoczesne narzędzia edukacyjne, wsparcie merytoryczne i praktyczną wiedzą przekazywaną w sposób przystępny i wygodny w formie on-line i off-line. Od początku epidemii prowadzi bezpłatne webinaria oraz warsztaty on-line dla właścicieli sklepów spożywczych z poradami ekspertów nt. szybko zmieniających się przepisów prawnych, np. związanych z prawem pracy czy regulacji i przepisów sanitarnych związanych z BHP w sklepie spożywczym. W 2020 roku w webinariach Akademii Umiejętności Eurocash wzięło udział ponad 23 tys. osób. W 2020 roku na platformie edukacyjnej Akademii Umiejętności Eurocash wykonanych zostało ponad 60 tys. kursów e-learningowych

 

[1] http://konfederacjalewiatan.pl/aktualnosci/2020/1/prognozy_221_bezrobocie_troche_wzrosnie

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Brakuje rąk do pracy w logistyce! Akademia Umiejętności Eurocash podjęła się kształcenia przyszłych logistyków
Popyt na pracowników logistyki wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Według szacunków Konfederacji Lewiatan zatrudnienie w logistyce w 2021 r. może...

W najnowszym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) znalazło się aż 17 praktyk CSR Grupy Eurocash. Spośród nich 8 to tzw. „praktyki długoletnie”, zaś aż 9 – „nowe praktyki”, z których większość stanowią aktywności Grupy związane z przeciwdziałaniem epidemii COVID-19 skierowane do pracowników oraz klientów firmy – właścicieli lokalnych sklepów w całej Polsce. Praktyki CSR Grupy Eurocash można znaleźć w raportach FOB już od pięciu lat.

Forum Odpowiedzialnego Biznesu – największa organizacja w Polsce działająca w obszarze CSR –  opublikowała kolejną, już 19. edycję corocznego raportu pt. „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki”.

Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce” ukazuje się cyklicznie już od 2002 roku, a jego celem jest promowanie idei odpowiedzialnego biznesu.  Tegoroczne wydanie pokazuje działania polskich przedsiębiorstw w pierwszym roku trwania epidemii COVID-19

Dobre praktyki długoletnie Grupy Eurocash wymienione w raporcie FOB to:

  • Akademia Umiejętności Eurocash,
  • abc na kołach – koncept sklepów mobilnych,
  • Program Stypendialny Fundacji Grupy Eurocash,
  • projekt Promocja zawodu sprzedawcy – prowadzony przez AUE,
  • Ranking Równi w Biznesie,
  • Herosi Przedsiębiorczości,
  • Zielona flota,
  • Zielone biuro.

Spośród nowych praktyk w publikacji wyróżniono następujące działania:

  • programy wdrożeniowe dla nowozatrudnionych pracowników w handlu – prowadzony przez AUE,
  • 5 Dobrych inicjatyw na piąte urodziny abc na kołach,
  • akcję Zakupy dla Seniora 60+,
  • akcja #FantastyczniLudzie,
  • akcję Herosi Codzienności,
  • Generacja P - Herosi Na Starcie
  • Prowadź swój biznes odpowiedzialnie – program edukacyjny dla Przedsiębiorców, prowadzony przez AUE i Dział Marketingu Grupy,
  • pakiet wsparcia dla Przedsiębiorców wz. z epidemią COVID,
  • #NaszeZdrowie w dobie epidemii.

Liczba praktyk Grupy Eurocash ujętych w raporcie FOB wzrosła o 8 w porównaniu do roku ubiegłego. Szczegółowy opis każdej z nich znajduje się w raporcie niefinansowym Grupy za 2020 rok. 

Grupa Eurocash regularnie raportuje swoje działania CSR z podziałem na filary określone w „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy 2020+”, a ich głównym celem pozostaje rozwój przedsiębiorczości i wsparcie niezależnych detalistów. Taka postawa i zaangażowanie Grupy są doceniane przez jej klientów – w jednym z badań ich satysfakcji NPS aż 81% z nich przyznało, że Eurocash prowadzi swój biznes w sposób odpowiedzialny.

Raport niefinansowy Grupy Eurocash za rok 2020:

https://grupaeurocash.pl/o-eurocash/odpowiedzialny-biznes.

Raport FOB:

http://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2020/

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash z 17 praktykami CSR w raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu za 2020 r.
W najnowszym raporcie Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) znalazło się aż 17 praktyk CSR Grupy Eurocash. Spośród nich 8 to tzw. „praktyki długoletnie”, zaś aż 9 – „nowe praktyki”, z których...
  • W 2020 roku Grupa Eurocash współpracowała z ponad 91 tys. klientów. Aż 70 tys. z nich stanowili niezależni przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce.
  • Niezależne sklepy współpracujące z Grupą Eurocash docierały do 35 milionów Polaków, z czego aż 38% stanowili mieszkańcy wsi.
  • W ramach społecznej odpowiedzialności biznesu Grupa wspierała polskich przedsiębiorców i grupy społeczne najbardziej dotknięte przez epidemię COVID-19. Dostarczono m.in. 2 300 zakupów dla seniorów, 30 tys. obiadów dla personelu medycznego, 191 tys. litrów wody dla szpitali i zorganizowano 125 webinarów poświęconych prowadzeniu sklepu w czasie epidemii. Wzięło w nich udział ponad 23 tys. osób.

– Miniony 2020 rok był bezprecedensowy, z uwagi na pandemię COVID-19. Wirus uderzył w gospodarki i społeczeństwa w każdym zakątku świata. Niestety był to również rok, w którym nasza Grupa razem ze swoimi klientami –  niezależnymi przedsiębiorcami – miała świętować jubileusz 25-lecia działalności w Polsce. Jednak zamiast tego, zmuszeni byliśmy szybko dostosować się do dynamicznie zmieniającej się nowej rzeczywistości. Epidemia uświadomiła nam, jak ogromna odpowiedzialność spoczywa na naszym biznesie i jak istotną rolę społeczną on odgrywa. Z jednej strony skupialiśmy się na zachowaniu ciągłości łańcucha dostaw żywności do polskich domów, z drugiej – na stałym wsparciu naszych klientów w tych trudnych okolicznościach. Musieliśmy również zapewnić bezpieczeństwo zarówno przedsiębiorcom, klientom ich sklepów, a także ponad 20 tysiącom pracowników samej Grupy. Myślę, że mogę dzisiaj powiedzieć, że poradziliśmy sobie z tymi wyzwaniami. Choć oczywiście z uwagi na aktualną sytuację epidemiologiczną nadal pracujemy na podwójnych obrotach – mówi Luis Amaral, prezes zarządu Grupy Eurocash.

Społeczna odpowiedzialność Grupy w 2020 roku

Grupa Eurocash raportuje swoją działalność pozafinansową od 2012 r. „Raport społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za 2020 rok” to drugie już zestawienie przygotowane zgodnie z globalnym standardem Global Reporting Initiative (GRI).

Raport prezentuje działalność Grupy w odniesieniu do 4 filarów społecznej odpowiedzialności biznesu, określonych w „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+”, przyjętej w 2019 roku. Są to:

  • Rozwój przedsiębiorczości: w tej sekcji opisano formaty dystrybucji, koncepty detaliczne i narzędzia wspierające przedsiębiorczość (eurocash.pl, eurocash.pl Market, IPH, projekt Fresh) oraz podsumowano m.in. aktywności w ramach rankingu „Równi w Biznesie”, programy: Herosi na Starcie i Herosi Codzienności, a także działalność edukacyjną i szkoleniową Akademii Umiejętności Eurocash;
  • Jakość bez kompromisów dla każdego: w sekcji opisano programy certyfikacji jakości oraz zapewnienia bezpieczeństwa żywności;
  • Mniej zużywamy, nie marnujemy!: w tej części Grupa zaprezentowała swoje zaangażowanie w redukcję negatywnego wpływu na środowisko, inwestycje w „zieloną infrastrukturę” i niskooemisyjną zieloną flotę oraz współpracę z NGOsami na rzecz programu niemarnowania żywności;
  • Bezpieczeństwo i zaangażowanie Pracowników: w sekcji omówiono programy pracownicze na rzecz poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy, które przyczyniły się do spadku wskaźnika urazów związanych z pracą z 24,8 w 2019 r. do 14,6 w 2020 r., a także systemy szkoleń wewnętrznych, platformę e-learningową dla pracowników Grupy, Program Management Trainee, Program Ambasadorski, projekt „Mam ten Gen!”, a także projekty realizowane w ramach wolontariatu pracowniczego i program „Zakupy dla Seniora 60+”.

– W naszym raporcie można zobaczyć, że w zeszłym roku podjęliśmy się realizacji dziesiątek różnych inicjatyw, wspierając wszystkie grupy naszych interesariuszy – mówi Luis Amaral. – Niezmiennie zależało nam, by nasi klienci – niezależni przedsiębiorcy – mogli liczyć na nasze wszechstronne wsparcie. Powołaliśmy sztab kryzysowy złożony z ekspertów różnych dziedzin oraz uruchomiliśmy szeroką akcję informacyjną i edukacyjną. Naszym klientom przekazywaliśmy wszelkie zalecenia sanitarne, informacje dotyczące zmian prawnych czy programów pomocowych,  udzielaliśmy także wsparcia finansowego. Zorganizowaliśmy również kampanię społeczną Herosi Codzienności, która miała pokazać rolę pracowników handlu w trwającym kryzysie, a także edukowaliśmy ich przez internet na szeroką skalę w ramach Akademii Umiejętności Eurocash. Nasi Klienci to docenili i w jednym z badań ich satysfakcji NPS aż 81% z nich przyznało, że prowadzimy nasz biznes w sposób odpowiedzialny – dodaje Amaral.

Pełna treść „Raportu społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za 2020 rok” znajduje się na stronie pod tym linkiem.

 

***

Grupa Eurocash raportuje swoją działalność pozafinansową od 2012 r. „Raport społecznej odpowiedzialności Grupy Eurocash za 2020 rok” to drugie już zestawienie przygotowane zgodnie z globalnym standardem Global Reporting Initiative (GRI). Raport prezentuje działalność Grupy w odniesieniu do 4 filarów społecznej odpowiedzialności biznesu, określonych w „Strategii zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash 2020+”, przyjętej w 2019 r. Raport powstał w oparciu o współpracę i zaanagażowanie pracowników Grupy oraz dialog z jej interesariuszami.

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash podsumowuje rok epidemii i nowej normalności. Spółka opublikowała raport z działalności niefinansowej za 2020 rok
W 2020 roku Grupa Eurocash współpracowała z ponad 91 tys. klientów. Aż 70 tys. z nich stanowili niezależni...

Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu podsumowały podejście największych dostawców artykułów spożywczych oraz środków czystości i higienicznych do lokalnych sklepów w 2020 roku. Kto najlepiej dostosował się do zwiększonego w okresie epidemii zainteresowania konsumentów zakupami w pobliżu domu? Odpowiedzi można znaleźć w najnowszej edycji rankingu „Równi w Biznesie”.

Najbardziej swoją ofertę w sklepach osiedlowych uatrakcyjnili producenci makaronu i ryżu. Poprawiła się też, jeśli chodzi o atrakcyjność cenową i wielkość asortymentu, oferta papieru toaletowego, serków słodkich i homogenizowanych, mleka, konserw mięsnych i past do zębów. Generalnie w roku 2020 lepiej niż w 2019 wyglądała uśredniona oferta w 15 z 35 analizowanych kategorii produktowych. W 5 pozostała bez zmian.

Wyrzeczenia konsumentów związane z epidemią swoimi produktami słabo osładzali producenci ciastek, pralin i czekolady, choć zdarzały się pozytywne wyjątki takie jak Lindt, jeśli chodzi o czekolady i Dr Gerard – ciastka. Niesmak w ustach mógł pozostać po kontakcie z ofertą największych dostawców musztardy, dżemów oraz soków i napojów niegazowanych. Ich uśredniona oferta cenowa i asortymentowa wyglądała niestety gorzej niż przed epidemią.

– Większość polskich konsumentów chodzi na zakupy w różnych sieciach i kanałach sprzedaży. Dlatego ważne jest, żeby oferta sklepów niezależnych była porównywalna z dyskontami i centralnie zarządzanymi supermarketami – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash.

Analizy zostały przeprowadzone na podstawie posiadanych danych agencji Nielsen za okres styczeń – grudzień 2020. Wynika z nich, że w badanym okresie wielu producentów zwiększało swoją sprzedaż przez sklepy niezależne. Na przykład na rynku konserw rybnych dotyczy to firmy Łosoś, śmietany – Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej „Jogo” i masła – Mlekpol. Sklepy osiedlowe miały znaczący udział w dystrybucji i wzroście sprzedaży napojów gazowanych Pepsico (7 Up, Mirinda, Mountain Dew, Pepsi, Slice, Schweppes). Podobnie było z pralinami z Lotte Wedel oraz z warzywami konserwowymi Rolnik, Dawtona i Urbanek. W sklepach lokalnych bardzo dobrze sprzedawały się też produkty higieny kobiecej, środki do prania i pasty do zębów Procter & Gamble.

Zdarza się, że handel niezależny sprzyja nawet tym producentom, których oferta – jak wynika z analizy – wcale nie jest najatrakcyjniejsza cenowo lub asortymentowo. Dotyczyło to np. koncernu Danone, który w sklepach lokalnych zrealizował istotną część wzrostów sprzedaży swoich jogurtów i serków homogenizowanych. Tak samo było też z płatkami śniadaniowymi Nestlé, sosami i majonezami Winiary, margarynami Upfield (Delma, Flora, Kasia, Rama) oraz kawami Jacobs Douwe Egberts.

Dla niektórych producentów sklepy lokalne były w 2020 roku tak ważnym kanałem sprzedaży, że ich oferta cenowa była tam lepsza niż w dyskontach lub supermarketach. Przykładem może być producent  dżemów Angel Camacho (Fragata, La Vieja, Mirella, Owacja, Stovit), Lumiko – producent margaryn, Spółdzielnia Mleczarska Gostyń – dostawca masła oraz Melvit i Kros – producenci ryżów. Równie atrakcyjna była oferta serków homogenizowanych Lactalis i Średzkiej Spółdzielni Mleczarskiej „Jana”, śmietany ze Spółdzielni Mleczarskiej Gostyń i Łódzkiej Spółdzielni Mleczarskiej „Jogo”, warzyw konserwowych z Charsznickich Pól Natury oraz konserw mięsnych od Stek-Rol (Evrameat).

– Z analiz KPMG „Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19” czy badania GfK „Corona Mood” wynika, że pod wpływem epidemii zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków. Więcej kupujemy w sklepach lokalnych, ponieważ znajdujemy w nich potrzebne produkty, wygodę i bezpieczeństwo. Dzięki nim szybciej robimy zakupy i skracamy czas przebywania w sklepie. Częściej zwracamy też uwagę na odpowiedni stosunek jakości do ceny. Dlatego producenci jeszcze uważniej niż przed epidemią powinni przyjrzeć się swoim strategiom rynkowym i ocenić, czy tak samo traktują wszystkie rodzaje sklepów i ich klientów – podsumowuje Dominik Kasperek.

Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami. Prowadzone co kwartał analizy mają pomóc w uświadomieniu największym producentom dóbr szybko zbywalnych w Polsce, jak istotną rolę w Polsce odgrywa handel niezależny i jakie są oczekiwania jego klientów. Pełne dane o wszystkich 35 kategoriach produktowych oraz szczegółowa metodologia wyliczeń dostępne są na stronie Grupy Eurocash.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Epidemia zmieniła zakupy pod domem
Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu podsumowały podejście największych dostawców artykułów spożywczych oraz środków czystości i higienicznych do lokalnych sklepów w 2020 roku. Kto najlepiej dostosował się do zwiększonego w okresie epidemii zainteresowania...
  • Przychody Grupy Eurocash w 2020 r. przekroczyły 25,4 mld zł i były o 2,2% wyższe niż rok wcześniej. Grupa zanotowała wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności.
  • Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) w ubiegłym roku sięgnęła 804 mln zł, co oznacza wzrost o 1,2% w porównaniu z 2019 r. Grupa szacuje, że poniesione koszty związane z epidemią COVID-19 (po uwzględnieniu dofinansowania w ramach tzw. tarcz antykryzysowych) obciążyły wynik w 2020 r. kwotą około 15 mln zł.
  • Zysk netto Grupy Eurocash w 2020 r. przekroczył 68 mln zł wobec 79 mln zł w 2019 r.

 

– Rok 2020, w którym planowaliśmy świętowanie 25-lecia Grupy Eurocash, bardziej niż kiedykolwiek pokazał, jak ważna jest nasza misja wspierania polskich niezależnych detalistów. Naszym nadrzędnym celem było zapewnienie ciągłości łańcucha dostaw żywności do milionów konsumentów w każdym zakątku Polski. Bliskość małych i średnich sklepów spożywczych, ich lokalność, doświadczona i znająca konsumenta obsługa, zyskały jeszcze bardziej na znaczeniu. Mimo wielu wyzwań, wypełniliśmy naszą misję. Wypracowaliśmy też solidne wyniki finansowe pomimo faktu, że sprzedaż kilku z naszych biznesów, jak Eurocash Gastronomia czy Inmedio, istotnie spadła na skutek ograniczeń związanych z COVID-19 – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.

 

Hurt: zamówienia on-line coraz popularniejsze

Sprzedaż segmentu hurtowego w 2020 r. sięgnęła 18,9 mld zł (+1,0% r/r) i stanowiła ponad 74% łącznych przychodów Grupy Eurocash. EBITDA tego segmentu wyniosła 629 mln zł (+1,4% r/r).

W minionym roku zanotowaliśmy dalszy wzrost sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Znacząco wyższa niż rok wcześniej była również sprzedaż Eurocash Serwis. Wzrosty te zrekompensowały niższą sprzedaż w formacie Eurocash Gastronomia, który zaopatruje restauracje i hotele, mocno odczuwające skutki epidemii, a także spadek wynikający z zakończonego w 2019 r. kontraktu z Orlenem – powiedział Jacek Owczarek.

– Rok 2020 w segmencie hurtowym to także okres dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem platformy eurocash.pl. Zamówienia on-line stanowiły już blisko 80% sprzedaży w formacie Eurocash Dystrybucja, zaopatrującym m.in. sklepy franczyzowe Euro Sklep, Groszek, Lewiatan i Gama – wskazał członek zarządu Grupy Eurocash.

Na koniec 2020 r. sieć handlu hurtowego Grupy Eurocash obejmowała 180 hurtowni Cash&Carry, w ramach której organizowana jest sieć sklepów partnerskich abc licząca 9 317 lokalnych sklepów spożywczych (wzrost o 332 placówki w porównaniu z końcem 2019 r.). W sieciach franczyzowych i partnerskich współpracujących z Eurocash Dystrybucja zrzeszonych natomiast było 5 251 sklepów (wzrost o 118 r/r).

 

Detal: integracja zakończona, czas na dalszą cyfryzację i ekspansję

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w 2020 r. wyniosła 6,1 mld zł (+3,2% r/r), a EBITDA tego segmentu wyniosła ponad 315 mln zł (+1,4%).

– W minionym roku sfinalizowaliśmy integrację przejętych we wcześniejszych latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum. Dziś jest to jedna struktura organizacyjna, funkcjonująca pod wspólną marką, w związku z czym możemy teraz skupić się na rozwoju oferty dla konsumentów, transformacji cyfrowej, a także dalszej ekspansji, wspólnie z naszymi klientami – właścicielami niezależnych sklepów detalicznych – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.

Na koniec 2020 r. sieć handlu detalicznego Grupy Eurocash obejmowała 1 573 małe supermarkety (967 franczyzowych oraz 606 własnych), w tym 1 545 działających pod marką Delikatesy Centrum, oraz 432 saloników prasowych Inmedio.

 

Projekty: ekspansja w każdym formacie

Sprzedaż segmentu Projekty w 2020 r. przekroczyła 300 mln zł i była o 187% wyższa niż w 2019 r. Wzrost ten wynikał przede wszystkim z nabycia przez Eurocash w czerwcu ubiegłego roku większościowego pakietu akcji Frisco, w związku z czym w drugim półroczu 2020 r. Grupa konsolidowała 100% wyników e-supermarketu. Konsolidacja Frisco, które osiągnęło już próg rentowności, miała również pozytywny wpływ na wynik EBITDA segmentu Projekty. Ujemna wartość EBITDA (-33 mln zł w 2020 r. wobec -40 mln zł w 2019 r.) związana jest z kosztami dalszej ekspansji rozwijanych przez Grupę Eurocash innowacyjnych formatów detalicznych. Sieć marketów alkoholowych Duży Ben na koniec 2020 r. liczyła już 129 placówek (+52 r/r), sklepy kosmetyczne Kontigo były obecne w 36 lokalizacjach (+6 r/r), a sieć abc na kołach liczyła 115 mobilnych sklepów (+29 r/r).

– W 2021 r. planujemy kontynuować ekspansję każdego z tych projektów. Jeśli chodzi o Frisco.pl, którego sprzedaż w ubiegłym roku wzrosła o około 60% r/r, planujemy sukcesywnie umożliwiać robienie zakupów w naszym e-supermarkecie mieszkańcom kolejnych dużych miast. Zgodnie z zapowiedziami, po Warszawie, od listopada ubiegłego roku wygodne zakupy na Frisco.pl dostępne są już także dla mieszkańców Wrocławia – przypomniał Jacek Owczarek.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Grupa Eurocash podsumowuje 2020 rok: solidne wyniki finansowe i podstawy do dalszego wzrostu
Przychody Grupy Eurocash w 2020 r. przekroczyły 25,4 mld zł i były o 2,2% wyższe niż rok wcześniej. Grupa zanotowała wzrost sprzedaży we wszystkich...

Eurocash zawarł umowę inwestycyjną, na podstawie której nabędzie 49% (a docelowo 50%) udziałów w spółce Arhelan prowadzącej ponad 100 sklepów detalicznych w północno-wschodniej Polsce.

Inwestycja w Arhelan wpisuje się w strategię rozwoju Grupy Eurocash w segmencie detalicznym, która zakłada stworzenie największej w Polsce sieci supermarketów w oparciu o sklepy własne oraz franczyzowe. Dzięki tej transakcji Eurocash zyskuje partnera do wspólnego rozwoju sieci detalicznej w północno-wschodniej Polsce, docelowo w ramach struktur franczyzowych Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum. Wsparcie kapitałowe ze strony największego hurtowego dystrybutora żywności w Polsce, a także jego doświadczenie i know-how, umożliwią szybszy rozwój sieci sklepów Arhelan.

Arhelan to nasz ważny partner biznesowy w tym regionie Polski. Dzięki wieloletniej współpracy w zakresie zaopatrzenia hurtowego mieliśmy okazję poznać filozofię pracy tej sieci. Mamy ogromny szacunek dla osób, które stworzyły tę organizację od podstaw i z sukcesami zarządzają nią na bardzo konkurencyjnym rynku. Doceniając wieloletnie doświadczenie oraz znajomość lokalnej specyfiki, postanowiliśmy zaangażować się w jej dalszy rozwój – komentuje Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Arhelan to jedna z największych regionalnych sieci supermarketów w Polsce, działająca na terenie województw podlaskiego, mazowieckiego, lubelskiego i warmińsko-mazurskiego. Firma Arhelan działa na rynku od 1991 roku i zatrudnia prawie 2000 pracowników. Jej przychody ze sprzedaży w 2020 r. przekroczyły 500 mln zł. Wyróżnikami marki są świeże produkty najwyższej jakości, pozyskiwane od sprawdzonych dostawców, a model ekspansji Arhelanu wpisuje się w społecznie odpowiedzialną obecność na lokalnych rynkach.

W obliczu zmieniających się warunków rynkowych, ekspansji dużych sieci, jak również wyzwań związanych z nowymi regulacjami prawnymi oraz postępującą digitalizacją, chcemy zapewnić klientom dostęp do atrakcyjnej oferty asortymentowej oraz cenowej, uwzględniającej specyfikę lokalnych rynków, na jakich działają nasze sklepy. Jednocześnie rozumiemy, że musimy inwestować nie tylko w rozwój sieci, ale też w nowoczesne narzędzia marketingowe i informatyczne, ułatwiające naszym klientom robienie codziennych zakupów. Dlatego łączymy siły z partnerem, z którym będziemy mogli lepiej wykorzystać potencjał rozwoju naszej firmy – mówi Helena Burzyńska, członek zarządu oraz założycielka sieci Arhelan.

Naszą ambicją jest zapewnienie konkurencyjności niezależnym polskim handlowcom, poprzez zapewnienie im dostępu do efektywnej logistyki oraz nowoczesnych narzędzi marketingowych i cyfrowych. W Grupie Eurocash wierzymy w partnerstwo biznesowe oraz wysoko cenimy kompetencje właścicieli Arhelanu, w związku z czym chcemy utrzymać obecny charakter firmy, jako naszego partnera w tym przedsięwzięciu – podkreśla Jacek Owczarek.

Utrzymanie konkurencyjności na rynku handlu detalicznego wymaga znaczących inwestycji. Rosnące wymagania konsumentów powodują, że jest to kierunek, od którego nie ma odwrotu. Jestem przekonana, że zaangażowanie kapitałowe Eurocash jako nowego partnera w naszej firmie pomoże nam kontynuować ekspansję i rozwój sieci w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby klientów. Mamy pomysły na inwestycje, które – dzięki zaangażowaniu i wsparciu Eurocash – mają zdecydowanie większe szanse na realizację – dodaje Helena Burzyńska.

Zawarta przez strony umowa inwestycyjna przewiduje, że w późniejszym terminie Eurocash nabędzie dodatkowo 1% udziałów w Arhelanie, zwiększając tym samym swoje zaangażowanie do 50%. Umowa określa również zasady współpracy Arhelanu z Grupą Eurocash, w tym docelowego funkcjonowania Arhelanu w ramach struktur franczyzowych sieci Delikatesy Centrum pod logo Polskie Sklepy Arhelan oraz Delikatesy Centrum.

Transakcja uzależniona jest od spełnienia szeregu warunków, w szczególności uzyskania przez Eurocash zgody Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na przejęcie kontroli nad Arhelanem.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Grupa Eurocash nabędzie udziały w spółce prowadzącej sieć sklepów Arhelan
Eurocash zawarł umowę inwestycyjną, na podstawie której nabędzie 49% (a docelowo 50%) udziałów w spółce Arhelan prowadzącej ponad 100 sklepów detalicznych w północno-wschodniej...

125 webinarów, w których udział wzięło ponad 23 000 uczestników. Niemal 12 500 przeszkolonych on-line nowo zatrudnionych pracowników handlu różnego szczebla, ponad 1 600 uczestników warsztatów stacjonarnych (jeszcze przed pandemią) oraz więcej niż 21 000 stałych użytkowników platformy e-learningowej i ponad 130 000 wykonanych kursów e-learningowych. Akademia Umiejętności Eurocash, która w tym roku obchodzi 10. urodziny, mijający rok podsumowuje wielkimi liczbami. 

– Pierwszy kwartał tego roku rozpoczęliśmy tradycyjnie – od prowadzonych stacjonarnie warsztatów, ale od razu po wprowadzeniu pierwszych obostrzeń związanych z epidemią, całą naszą działalność przenieśliśmy do sieci – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. – Musieliśmy działać błyskawicznie, dostosować zarówno narzędzia, jak i program Akademii do nowych realiów. Pierwszy webinar poświęcony zagadnieniom związanym z epidemią odbył się już 18 marca. W takiej formie przeprowadziliśmy jeszcze później 124 webinary. Ostatni z nich, który zgromadził największą publiczność, poprowadził w grudniu Luis Amaral, prezes Grupy Eurocash.  W maju, w odpowiedzi na potrzeby naszych klientów, wprowadziliśmy przyspieszoną ścieżkę wdrożeniową dla nowo zatrudnionych pracowników sklepów. W taki sposób chcieliśmy wesprzeć przedsiębiorców w rekrutacji przy obecnych warunkach.  W 2021 roku planujemy  wrócić do  szkoleń stacjonarnych, w sklepie to najbardziej ulubiona forma szkoleń naszych klientów, ale będziemy też kontynuować szkolenia on-line. Rok 2021 rozpoczniemy cyklem webinariów poświęconych nowinkom technologicznym wykorzystywanym w handlu detalicznym takim jak fotowoltaika czy energooszczędne urządzenia chłodnicze w sklepie spożywczym – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.

Webinary Akademii przeprowadzone w 2020 r. dotyczyły zarówno zarządzania biznesem w kryzysie, nowych trendów konsumenckich, przywództwa i motywacji do pracy w trudnych czasach, ale także wprowadzonych regulacji i obostrzeń. Prowadzili je m.in. eksperci i mówcy motywacyjni tacy jak: prof. Rafał Ohme, Wojciech Eichelbeger, Marek Zuber, Natalia Hatalska, Paweł Tkaczyk, Jacek Santorski, Szymon Kudła, Jakub B. Bączek, eksperci rynkowi (np. z firm Deloitte, Nielsen, Kantar), prawnicy z Kancelarii Prawnej SKS (partnera Akademii), a także trenerzy Akademii i pracownicy Grupy Eurocash.

Eksperci i trenerzy AUE opracowali również ekspresowy program edukacyjny, który pomógł przedsiębiorcom w sprawnym i bezpiecznym przeszkoleniu nowo zatrudnionych pracowników  sklepów, skorzystało z niego ponad 12 tys. osób.

Epidemia nie przeszkodziła również w szerzeniu wiedzy także wśród młodszego pokolenia. Akademia Umiejętności Eurocash, jako partner Europejskiego Tygodnia Umiejętności Zawodowych, w trakcie swoich webinarów pokazała niemal 700 uczniom szkół branżowych i techników, na czym polega praca w zawodzie sprzedawcy, logistyka, magazyniera oraz osoby prowadzącej własną działalność w ramach jednej z sieci franczyzowych organizowanych przez Grupę Eurocash.

W minionym roku na popularności zyskała również sama platforma edukacyjna Akademii Umiejętności Eurocash. Obecnie korzysta z niej ponad 21 tys. osób, czyli o niemal 22 proc. więcej niż w ubiegłym roku.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

W 2020 r. Akademia Umiejętności Eurocash przeszkoliła niemal 25 000 osób
125 webinarów, w których udział wzięło ponad 23 000 uczestników. Niemal 12 500 przeszkolonych on-line nowo zatrudnionych pracowników handlu różnego szczebla, ponad 1 600 uczestników warsztatów...

Grupa Eurocash wystartowała niedawno z kolejną odsłoną kampanii społecznej „Herosi Codzienności”. Akcja ma pokazać rolę i znaczenie lokalnych sklepów „tuż za rogiem” i zachęcić Polaków do robienia w nich codziennych zakupów. Kampania jest promowana m.in. w mediach społecznościowych przez znanych influencerów. Eurocash nakręcił także krótki film pokazujący przewagi sklepów niezależnych prowadzonych przez przedsiębiorców nad sklepami centralnie zarządzanymi. Do tej pory miał on już ponad 670 000 wyświetleń.

– Choć dzięki lokalnym sklepom miliony Polaków codziennie mają dostęp do potrzebnych produktów, to rzadko myślimy o nich jako o filarach polskiej gospodarki oraz o tym, jak ważna społecznie jest ich rola. Właśnie dlatego przygotowaliśmy naszą kampanię społeczną – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash. – Nagłaśnia ona to, co wszyscy doskonale znają ze swoich codziennych zakupów, a co w tym roku stało się oczywiste z uwagi na epidemię koronawirusa. Sklepy „tuż za rogiem” to bezpieczne zakupy, bliskie relacje klientów z pracownikami i właścicielami sklepów, wygoda i poczucie podmiotowości konsumenta. Nasza kampania ma także znacznie szerszy wymiar. Na naszym filmie i materiałach nie umieściliśmy naszego logotypu, ponieważ chcemy zwrócić uwagę jak istotna społecznie jest praca i poświęcenie właścicieli i pracowników wszystkich niezależnych sklepów, zarówno tych zrzeszonych w sieciach franczyzowych, jak i działających samodzielnie pod własnym szyldem czy też nawet zaopatrujących się w innych niż nasze hurtowniach. Chcemy pokazać, że wszyscy oni są Herosami Codzienności. Dlatego liczę, że w udostępnianie naszego filmu zaangażują się wszyscy, którym na sercu leży dobro handlu niezależnego i wspieranie lokalnych przedsiębiorców. Liczymy na Was! – dodaje Martinho.

Kampania „Herosi Codzienności” miała swoją pierwszą odsłonę w marcu tego roku, w trakcie pierwszej fali epidemii koronawirusa. W ramach drugiej, obecnej odsłony kampanii, Grupa Eurocash stworzyła m.in. film prezentujący wyjątkowość relacji, jakie tworzą się między konsumentami a osobami pracującymi w sklepach „tuż za rogiem”. Film można zobaczyć TUTAJ. Do tej pory miał on już ponad 670 000 wyświetleń (za pośrednictwem mediów społecznościowych i serwisu YouTube).

Kampania jest wspierana także przez znanych influencerów i gwiazdy mediów, którzy na swoich mediach społecznościowych pokazują za co cenią lokalne sklepy i zakupy w nich.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash z kampanią społeczną promującą handel niezależny
Grupa Eurocash wystartowała niedawno z kolejną odsłoną kampanii społecznej „Herosi Codzienności”. Akcja ma pokazać rolę i znaczenie lokalnych sklepów „tuż za rogiem” i zachęcić Polaków do robienia w nich codziennych zakupów. ...

Według przedsiębiorców, którzy prowadzą niezależne sklepy detaliczne, pod wpływem epidemii zmieniły się zwyczaje zakupowe konsumentów. Coraz częściej wybierają sklepy lokalne, wskazując na bezpieczeństwo i bliskość. Jakie trendy konsumenckie i zmiany na rynku handlu pozostaną z nami na dłużej? Grupa Eurocash publikuje raport „COVID-19 oczami Przedsiębiorców”.

– Jako Grupa Eurocash za cel postawiliśmy sobie konsekwentne realizowanie naszej misji, czyli zapewnienie ciągłości dostaw, tak by każdy Polak miał stały dostęp do żywności. Aż 40% ludności w Polsce mieszka w miejscowościach liczących poniżej 10 tysięcy mieszkańców, a wielu z nich nie ma dostępu do wielkich sieci handlowych. Jesteśmy za to my i sklepy naszych klientów. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash zapewniają dostęp do żywności milionom Polaków. Wyniki tego badania są dla nas niezwykle cenne, ponieważ wiemy, jak lepiej odpowiadać na potrzeby przedsiębiorców, z którymi współpracujemy na co dzień oraz w jaki sposób rozwijać nasz biznes - teraz i w przyszłości. Wiemy też, jak zmieniały się nawyki zakupowe konsumentów oraz po jakie produkty sięgali w danej fali epidemii. Dzięki temu możemy cały czas pracować nad naszą ofertą i dostarczać coraz to nowe i lepsze rozwiązania naszym klientom – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.

Aż 70% zapytanych przedsiębiorców zauważyło po pierwszych 6 miesiącach epidemii wzrost obrotów w swoich sklepach. Spadki odnotowało 17%, a brak zmian - 13% właścicieli sklepów lokalnych. Zdaniem ankietowanych na wzrost obrotów wpływ miało kilka czynników, wśród których wymieniane są: wzrost liczby płatności bezgotówkowych, zaangażowanie właścicieli sklepów w działania prospołeczne i pozyskanie nowych klientów kupujących do tej pory w hipermarketach i dyskontach.

Pod wpływem epidemii ponad 58% badanych przedsiębiorców wprowadziło w swoich sklepach nowe rozwiązania takie jak zakupy na telefon lub za pomocą komunikatora, odbiór gotowych zakupów w sklepie lub dostarczanie ich do domu.

Sytuacja epidemiczna i nastroje konsumentów miały wpływ na listy zakupowe. Kiedy w Polsce diagnozowano pojedyncze przypadki koronawirusa w sklepach szybko rosło zainteresowanie produktami do ochrony przed wirusami i wspierającymi zdrowie. Wzrost liczby chorych związanych z COVID-19 wpłynął na zwiększenie wartości koszyków zakupowych, głównie przez kupowanie na zapas produktów suchych. Ograniczenia w przemieszczaniu zwiększyły zainteresowanie zakupami przez Internet, ale pojawiły się obawy o ograniczenia w dostępności niektórych towarów i wzrost cen. Powrót do pracy i szkoły przywrócił normalność, ale większość klientów zachowała ostrożność higieniczną w sklepach. Konsumenci wprawdzie rzadziej chodzili na zakupy, ale gdy to robili, to wybierali sklepy lokalne. Priorytetem stały się bezpieczeństwo i bliskość sklepu.

Przedsiębiorcy zauważyli, że przed epidemią kupujący przychodzili do sklepów osiedlowych niemal codziennie. Epidemia koronawirusa spowodowała, że zwiększyła się wartość koszyka, jednak konsumenci odwiedzali sklepy rzadziej – 2-3 razy w tygodniu.

Na pytanie o to, jakie zmiany przedsiębiorcy wprowadziliby w sklepach, gdyby mieli taką możliwość, dysponując aktualną wiedzą po kilku miesiącach epidemii koronawirusa, aż 90% z nich zrezygnowałaby z godzin dla seniorów. Inne postulowane zmiany to rozporządzenia, które ułatwią egzekwowanie nakazu zasłaniania ust i nosa w sklepie oraz regulowanie cen przez rząd w czasie zwiększonego popytu na środki ochrony przed wirusem.

Zdaniem właścicieli sklepów niezależnych, konsumenci powracający do sklepów lokalnych pozostaną w nich na dłużej – mają obawy przed przebywaniem w dużych placówkach handlowych. Przedsiębiorcy wierzą, że po epidemii handel niezależny powinien przy pomocy promocji oraz cen powalczyć o kupujących w dyskontach oraz innych placówkach wielkopowierzchniowych. Zakładają, że utrzyma się wysoka liczba transakcji bezgotówkowych (w niektórych sklepach wzrosła nawet o 50% w porównaniu do okresu sprzed epidemii). W trosce o bezpieczeństwo swoje, pracowników i klientów przedsiębiorcy nie chcą rezygnować ze środków ochrony (rękawiczki, maseczki, płyny), nawet po wygaśnięciu epidemii.

– Jesteśmy bogatsi w wiedzę, na temat tego jak będzie wyglądał handel detaliczny w kolejnych miesiącach, a być może nawet latach. Rynek niezależny może na tym zyskać. Konsumenci w trosce o siebie i swoich bliskich będą wybierać zakupy blisko domu, w miejscach, które uważają za bezpieczne, być może środki ochrony zostaną w sklepach na długi czas, a płatności bezgotówkowe staną się jeszcze bardziej powszechne – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.

Raport „COVID-19 oczami przedsiębiorców” został przygotowany w oparciu o wyniki pogłębionych ankiet telefonicznych przeprowadzonych od kwietnia do lipca br. na reprezentatywnej grupie 346 właścicieli sklepów detalicznych. W raporcie zostały także wykorzystane dane z dostępnych badań rynkowych autorstwa agencji badawczych.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

COVID-19 oczami przedsiębiorców. Właściciele niezależnych sklepów spożywczych o tym, jak epidemia zmieniła handel i trendy konsumenckie
Według przedsiębiorców, którzy prowadzą...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.