Informacje prasowe

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Grupa Eurocash podjęła decyzję o zamknięciu 59 spośród 414 sklepów własnych prowadzonych w ramach sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki, które przynosiły straty, a wdrożony w nich na początku roku program naprawczy nie przyniósł dostatecznej poprawy. Zamknięcie nierentowanych sklepów będzie oznaczać konieczność dokonania odpisu szacowanego na ok. 80 mln zł, który obciąży wyniki finansowe Grupy Eurocash za 2021 rok. W dłuższej perspektywie, decyzja ta przełoży się natomiast na poprawę rentowności segmentu detalicznego, co powinno być widoczne począwszy od przyszłego roku, umożliwiając dalszy efektywny rozwój sieci Delikatesy Centrum.

– Zgodnie z zapowiedziami, w ostatnich miesiącach wdrożyliśmy program naprawczy w wybranych placówkach sieci Delikatesy Centrum, do którego wytypowaliśmy łącznie 180 sklepów własnych, które najsłabiej radziły sobie na rynku i wyraźnie odstawały pod względem efektywności od Delikatesów Centrum prowadzonych przez naszych franczyzobiorców. W przypadku 59 z tych sklepów podjęte działania nie przyniosły wystarczającej poprawy, dlatego zapadła decyzja o ich zamknięciu do końca tego roku. Będzie ona oznaczać konieczność dokonania odpisu w kwocie ok. 80 mln zł, który obciąży nasze tegoroczne wyniki finansowe. Uznaliśmy wspólnie z radą nadzorczą, że taki ruch jest niezbędny dla trwałego podniesienia efektywności segmentu detalicznego. Chcemy budować największą sieć małych supermarketów w Polsce w oparciu o rentowne i dobrze prosperujące placówki handlowe – wyjaśnia Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.

Jak wyjaśniła Grupa Eurocash, ostateczna kwota odpisu związanego z zamknięciem części sklepów własnych będzie znana po przeglądzie półrocznego sprawozdania finansowego przez biegłego rewidenta. Odpis zostanie dokonany w raporcie z wynikami za drugi kwartał br.

Jednocześnie Eurocash dokonał szacunków dynamiki zmian wartości EBITDA (po uwzględnieniu wpływu IFRS 16) w segmencie detalicznym. Bez uwzględnienia wspomnianego odpisu, dynamika ta w drugim kwartale 2021 r. w stosunku do drugiego kwartału 2020 r. powinna pozostać na podobnym poziomie jak było to w pierwszym kwartale 2021 r. w stosunku do pierwszego kwartału 2020 r.

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec pierwszego kwartału 2021 r. liczyła 1586 sklepów, w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum – 976 z nich to sklepy franczyzowe, 157 sklepy partnerskie (joint venture), a 414 to sklepy własne. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Grupa Eurocash zamknie część nierentownych sklepów, by efektywnie rozwijać sieć Delikatesy Centrum
Grupa Eurocash podjęła decyzję o zamknięciu 59 spośród 414 sklepów własnych prowadzonych w ramach sieci Delikatesy Centrum. Chodzi o placówki...

Tego lata częściej niż poprzedniego szukamy w sklepach produktów kojarzących się ze zdrowiem lub z przyjemnym jedzeniem. Zamiast gotować w domu znacznie chętniej korzystamy z usług gastronomicznych. Myślimy też o zmniejszeniu spożycia słodyczy, przekąsek i alkoholu. Co te zmiany w zachowaniach konsumentów oznaczają dla prawie 85 tys. lokalnych sklepów?  

Osiedlowe sklepy skorzystały na tym, że w okresie ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu się i społecznej izolacji, to one były najbliżej domów konsumentów, ułatwiając szybkie i bezpieczne zakupy. Jednak po ponad roku życia w warunkach epidemii Polacy zaczęli powracać do czasów przedcovidowych. Widać to m.in. w wynikach badania wewnętrznego przeprowadzonego w maju br. wśród pracowników Grupy Eurocash na próbie reprezentatywnej dla populacji ogólnopolskiej. Więcej osób niż to było w ubiegłym roku deklaruje, że tego lata będzie robić małe zakupy dla domu na 1-2 dni (wzrost o 5 punktów procentowych) albo małe zakupy „po drodze” (wzrost o 5 p.p.). Z drugiej strony mniej osób przejawia chęć robienia dużych zakupów na zapas raz w tygodniu (spadek o 4 p.p.) i bardzo dużych zakupów rzadziej niż raz na tydzień (spadek 6 p.p.).

Ale powrót do małych i częstych zakupów zamiast dużych i znacznie rzadszych to nie wszystkie oznaki tęsknoty za normalnością. Wyraźnie widać też, że znowu będziemy mniej konsumować w domu, a więcej poza nim. W porównaniu do ubiegłego roku zainteresowanie badanych osób jedzeniem w lokalach gastronomicznych wzrosło aż o 24 punkty procentowe.

Generalnie chcemy więcej czasu spędzać poza domem. Masowy powrót Polaków do podróżowania widać też w wynikach badania Ipsos „Covid 365+” z marca br[1]. Podjęcie różnych działań związanych ze spędzaniem czasu poza domem w ciągu 3 miesięcy od badania zadeklarowało od 21 do 28% badanych, a dodatkowe 14-33% planowało je podjąć w ciągu 6 miesięcy.

W grupie badanych pracowników Eurocash wyraźnie spada apetyt na mrożonki i dania gotowe. W odniesieniu do roku 2020 o 11 punktów procentowych spadło zainteresowanie gotowaniem w domu, o 8  p.p. kupowaniem mrożonych dań gotowych, a o 7 p.p. kupowaniem świeżych, pakowanych dań gotowych. Konsumenci z Eurocash deklarują poza tym, że tego lata będą mniej zainteresowani napojami gazowanymi, ciastkami, słodyczami, chipsami, przekąskami i alkoholami. Ma wzrosnąć za to ich skłonność do kupowania świeżych owoców i warzyw, lodów, świeżego mięsa i ryb oraz nabiału i serów.

Deklaracje badanych świadczą o tym, że w te wakacje szukamy przede wszystkim wytchnienia i przyjemności. Bardziej od praktycznych w okresie izolacji dań gotowych interesują ich produkty, których konsumpcja ma po prostu sprawiać przyjemność, jak np. lodów, jogurtów, serków i innych produktów nabiałowych.

Zmiany w zainteresowaniach konsumentów widać też w innych badaniach. Z danych NielsenIQ przedstawionych w webinarze „Rynek przekąsek. Słodki, słony... zdrowy?” z marca 2021 roku wynika, że rośnie zainteresowanie produktami postrzeganymi jako zdrowsze np. orzechy i nasiona oraz musy, ale jeszcze większe od nich wzrosty notują produkty BIO. Najlepiej widać to na przykładzie batonów muesli, które straciły do marca 2021 roku niemal 25% rynku, ale w kategorii BIO wzrosły aż o prawie 40%.

W ramach tracącej rynek kategorii słodyczy wzrosty notują drażetki, nachosy, czekolady mleczne, gorzkie i białe oraz batony chłodzone. W opinii ekspertów Nielsena wzrosty odnotowują pojedyncze artykuły, które mogą służyć konsumentom do dzielenia się z innymi, jak np. wafle w wielopakach (wzrost wartości sprzedaży o 2,6%) oraz żelki (+5,5%) i pianki – marshmallows (+16%).

– Lokalne sklepy powinny dostać teraz wsparcie od producentów tych artykułów, które mogą odnotować spadek sprzedaży latem, jak np. słodyczy, słonych przekąsek, wina i dużych opakowań napojów. Zawczasu można przygotować promocje, nowości i wakacyjny asortyment, żeby utrzymać zainteresowanie konsumentów – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Zakupów Centralnych Grupy Eurocash.

O tym jak duże znaczenie mają promocje w sprzedaży wielu kategorii produktowych świadczą np. praliny. Według danych NielsenIQ od kwietnia 2020 do marca 2021 roku prawie 54% z nich sprzedało się w ramach promocji. W taki sam sposób konsumentów znalazło ponad 47% czekolad, prawie 35% chipsów i popcornu oraz ponad 30% batonów czekoladowych.

Jak wynika z analizy danych sprzedażowych firmy CMR, w sklepach spożywczych do 500 m kw. około 50% wartości sprzedaży w okresie wakacyjnym generują kategorie alkoholowe, tytoniowe i napoje. Inne kategorie ważne dla ogólnej wartości sprzedaży lokalnych sklepów to: słodycze, produkty mleczne, produkty zbożowe, przyprawy i dodatki kulinarne, słone przekąski, lody i tłuszcze.

W ogóle okres wakacyjny ma największy, ok. 27-procentowy udział w rocznych dochodach sklepów do 500 m. kw. Z danych CMR wynika, że od czerwca do sierpnia sprzedaje się w nich 57% lodów, 37% ice tea, 35% wody, 32% izotoników i energetyków oraz po 31% napojów gazowanych i piwa. Rekordzistą są jednak produkty do opalania, których w tym okresie sprzedaje się 89%.

 

[1] Ipsos, badanie „Covid 365+”, marzec 2021, webinar 31.03.2021. https://www.youtube.com/watch?v=tQIrVfzgIGo

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Wakacyjne wyzwania lokalnych sklepów
Tego lata częściej niż poprzedniego szukamy w sklepach produktów kojarzących się ze zdrowiem lub z przyjemnym jedzeniem. Zamiast gotować w domu znacznie chętniej korzystamy z usług gastronomicznych. Myślimy też o zmniejszeniu spożycia słodyczy, przekąsek...

Grupa Eurocash, jako jedyna firma z Polski, razem z 26 innymi przedsiębiorstwami z całego świata zaangażowała się w projekt filmowy organizacji Consumer Goods Forum „Better Lives Through Better Business” (tłum. Lepsze życie, dzięki odpowiedzialnemu biznesowi) zrealizowany przez BBC StoryWorks Commercial Productions. Jego celem jest pokazanie, w jaki sposób firmy funkcjonujące na rynku produkcji, przetwórstwa, dystrybucji i handlu żywności, przyczyniają się do poprawy jakości życia ludzi. Film o Eurocash (dostępny TUTAJ) pokazuje, że Grupa wspierając przedsiębiorczość swoich pracowników i klientów, wpływa na rozwój handlu niezależnego, który rozwija lokalne społeczności i regiony w Polsce.

- Zdecydowaliśmy się na udział w tym projekcie, ponieważ zazwyczaj, gdy mówi się o zrównoważonym rozwoju, większość z nas myśli o kwestiach związanych z ochroną środowiska – o redukcji dwutlenku węgla, niemarnowaniu jedzenia, ograniczaniu zużycia surowców i zasobów naturalnych, ale rzadko o przedsiębiorczości, – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash, Eurocash odpowiedzialny za obszar CSR. My natomiast uważamy, że to, co się dzieje w Polsce przez ostatnie dekady jest wyjątkowe i warte pokazania widzom na całym świecie. Niezależni przedsiębiorcy, w których w Grupie Eurocash wierzymy od ponad 25 lat, mają ponad 40-procentowy udział w polskim rynku FMCG, zapewniając tym samym dostęp do potrzebnych produktów 35 milionom Polaków dziennie*. Zatrudniają tysiące osób, płacą podatki lokalnie, zapewniają regionalnym producentom kanały dystrybucji ich produktów, tym samym przyczyniając się do rozwoju lokalnych społeczności. Mało kto ma również świadomość, że handel niezależny zapewnia sprawiedliwą dystrybucję bogactw, dlaczego? Jeżeli dyskonty będą miały np. 90-procentowy udział w rynku, to rozwijać się będzie tylko garść współpracujących z nimi dużych producentów. Po drugie – podatki takich sieci zasilą tylko budżety wielkich miast, a zyski trafią do wąskiego grona osób – dodaje Martinho.

W filmie o Eurocash, Luis Amaral, prezes i główny akcjonariusz firmy, tłumaczy misję Eurocash, jako hurtownika, który zapewnia małym niezależnym przedsiębiorcom – m.in. poprzez dostęp do nowych technologii i narzędzi wspierających sprzedaż – możliwość konkurowania i rozwijania ich przedsiębiorstw na rynku detalicznym. Dzięki temu, konsumenci mogą robić zakupy w nowoczesnych sklepach, w kanale, który zapewnia szeroki i konkurencyjny wybór produktów, niezależnie od miejsca zamieszkania.

W filmie zobaczymy także przedsiębiorcę – Jerzego Rogalę, który prowadzi swoje sklepy na południu Polski. Jego placówki korzystają zarówno z zaopatrzenia, wsparcia marketingowego i technologicznego od Grupy Eurocash. Z drugiej strony – sprzedają produkty nabywane u regionalnych dostawców żywności, co pozwala zaspokajać potrzeby konsumentów, dla których produkty lokalne mają coraz większe znaczenie.

The Consumer Goods Forum zaprezentowało także historię Marty Królikowskiej, która w wieku 23 lat zainicjowała powstanie sieci abc na kołach w Grupie Eurocash. W tym wypadku wspieranie przedsiębiorczości wewnątrz firmy przyczyniło się do stworzenia największej w Polsce sieci handlu mobilnego, która prowadzi sprzedaż produktów FMCG w małych miejscowościach i wsiach w Polsce, gdzie brakuje sklepów stacjonarnych.

- Handel niezależny to najlepsza wizytówka polskiej przedsiębiorczości – i co więcej ma on realny wpływ na lokalne społeczności i gospodarki. Mamy nadzieję, że ten film pozwoli zrozumieć konsumentom, że robiąc zakupy w sklepie prowadzonym np. przez swojego sąsiada, przyczyniają się do tego, że wszystkim dookoła żyje się lepiej – dodaje Martinho.

Wszystkie filmy w ramach serii ‘’Better Lives through Better Business” dostępne są tutaj:

https://www.theconsumergoodsforum.com/better-lives-through-better-business-docuseries

 

*dane z Raportu Odpowiedzialnej Społeczności Grupy Eurocash za rok 2020 https://media.eurocash.pl/aktualnosci/658311/grupa-eurocash-podsumowuje-rok-epidemii-i-nowej-normalnosci-spolka-opublikowala-raport-z-dzialalnosci-niefinansowej-za-2020-rok

 

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Film o polskim handlu niezależnym
Grupa Eurocash, jako jedyna firma z Polski, razem z 26 innymi przedsiębiorstwami z całego świata zaangażowała się w projekt filmowy organizacji Consumer Goods Forum „Better Lives Through Better Business” (tłum. ...

85 tysięcy[i] niezależnych sklepów tworzy największy w Polsce kanał handlu detalicznego, ale zaledwie 15% dużych dostawców ma dla niego równie dobre oferty jak dla dyskontów. Kto dziś sprawiedliwie traktuje lokalne sklepy, pokazują najnowsze wyniki rankingu Równi w Biznesie, przygotowanego przez Grupę Eurocash i Polską Izbę Handlu.

Analiza obejmuje aż 180 największych dostawców popularnych kategorii produktów żywnościowych oraz artykułów chemicznych i higienicznych. Za sprawiedliwego analitycy uznają tego producenta, który oferuje podobne warunki różnym rodzajom sklepów: porównywalne ceny, podobny zasięg, zbliżony poziom rozwoju sprzedaży we wszystkich kanałach i wszędzie takie same produkty.

– W okresie poddanym najnowszej ocenie, od kwietnia 2020 do marca 2021 roku, ze względu na ograniczenia w działalności gospodarczej i społeczną izolację wyraźnie wzrosło zainteresowanie konsumentów ofertą sklepów położonych najbliżej domu. Zdecydowana większość z nich to są właśnie sklepy niezależne, w których powinny być dostępne wszystkie najpopularniejsze produkty, w atrakcyjnych cenach – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Działu Zakupów Centralnych Grupy Eurocash. Którzy zatem dostawcy najlepiej traktują lokalne sklepy i ich klientów?

Liderzy równego traktowania

Okazuje się, że w lokalnych sklepach można było zrobić zakupy tańsze niż w dyskontach. Takie oferty zwykle pochodziły od mniejszych dostawców, ale zdarzało się, że też od takich rynkowych gigantów jak: Prymat, Nałęczów Zdrój, Mlekpol, Asahi, Pernod Ricard, Stock i Procter & Gamble. Czasami nazwy tych firm niewiele mówią konsumentom, ale kryją się za nimi najpopularniejsze marki produktów w Polsce. Wystarczy uświadomić sobie, że dzięki tym dostawcom z zakupów w lokalnych sklepach od kwietnia 2020 do marca 2021 roku najbardziej powinien być zadowolony konsument, który używa proszku do prania Ariel, płucze z Lenorem, kupuje podpaski Naturella, pije piwo Żubr, a jedzenie doprawia przyprawami Prymat. Jak ma ochotę na coś mocniejszego to sięga po wódkę Żołądkową albo po whisky Ballantines. Nawadnia się Cisowianką, a jeśli pije mleko, to Łaciate.

W sklepach lokalnych, ze względu na bardzo dobre oferty cenowe, warto też było szukać na półkach ketchupów i majonezów z Unilevera, makaronów Eko Mak Makarony Babuni, musztard Prymat, konserw rybnych Thai Union Group i Łosoś, napojów gazowanych Zbyszko, soków Victoria Cymes, warzyw konserwowych z Charsznickich Pól Natury, jogurtów i mleka Mlekovity, mlecznych deserów Bakomy, masła Sobik i Lumiko, dżemów Angel Camacho (Stovit), kaw Tchibo i Woseba, herbat Bifix Wojciech Piasecki, płatków śniadaniowych Maspex i Sante, ciastek Kopernik, papierów toaletowych Sofidel (Regina, Soft & Easy), środków do mycia naczyń Henkel (Pur, Somat) oraz past do zębów Unilever (Signal) i Procter & Gamble (Blendamed).

– Lista atrakcyjnych ofert największych dostawców FMCG w lokalnych sklepach wydłuża się z roku na rok, ale wyniki rankingu jednoznacznie pokazują, że większość dostawców nadal faworyzuje dyskonty i supermarkety – mówi Dominik Kasperek.

Niezależni mogą sprzedawać więcej

Lokalne sklepy, mimo że w wielu miejscach ustępują pod naporem dyskontów i sieciowych supermarketów wspieranych przez niektórych producentów, nadal przyczyniają się do wzrostów sprzedaży wielu kategorii produktowych. Z wyników w lokalnych sklepach mogą cieszyć się tacy dostawcy jak Werner & Mertz, który w badanym okresie zwiększył w lokalnych sklepach sprzedaż płynów do mycia naczyń Frosch aż o 51%. O 21% wzrosła też sprzedaż ketchupów Roleski, a o 18% warzyw Dawtona i wódek Polmos Bielsko-Biała. Vortumnus z kolei mógł pochwalić się 16% wzrostem na rynku dżemów.

Wzrosty od 1 do 14% odnotowali też niektórzy dostawcy: środków do prania, płynów do płukania tkanin, herbat, jogurtów, konserw rybnych, makaronów, masła, mleka, mlecznych deserów, śmietany, musztard, majonezów, napojów gazowanych, pralin, przypraw, whisky i piwa.

Kanał dotarcia do konsumentów

Liderami jeśli chodzi o wykorzystanie lokalnych sklepów jako kanału dotarcia do konsumentów są producenci piwa. Koncerny Asahi i Heineken docierają do 95% takich sklepów. Taki sam zasięg dla swoich soków i napojów niegazowanych zbudował Maspex. Do ponad 80% sklepów niezależnych docierają: Pepsico i Coca-Cola z napojami gazowanymi, Danone z wodą mineralną, Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych z produktami higieny kobiecej, Pepsico z chipsami, Mondelez International z czekoladami i ciastkami oraz Nestle z kawami. Szeroki zasięg nie zawsze oznacza atrakcyjną ofertę produktową, ale przynajmniej za dystrybucję wspomniani producenci dostali najwięcej punktów w rankingu.

– W każdej kategorii produktowej są wielcy dostawcy, którzy tak samo traktują klientów wszystkich sklepów. To oni zajmują najwyższe miejsca w rankingu. Pozostali nie chcą mieć lub na razie nie mają pomysłu na to, jak wykorzystać potencjał niezależnego handlu, który w tak rozbudowanej formie jak w Polsce nie istniej w żadnym innym europejskim kraju – podsumowuje Dominik Kasperek.

Ranking „Równi w Biznesie” jest opracowywany od 2017 roku. Jego celem jest wyrównywanie szans sklepów niezależnych w konkurencji z centralnie zarządzanymi sieciami.

 

[i] Źródło: NielsenIQ, Small Format - zawiera duże, średnie i małe sklepy spożywcze o powierzchni do 300m2, z wykluczeniem dyskontów, z uwzględnieniem sieci chemiczno-kosmetycznych sprzedających produkty spożywcze; kioski, sklepy na stacjach paliw oraz winno-cukiernicze.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Najlepsi dostawcy lokalnych sklepów
85 tysięcy[i] niezależnych sklepów tworzy największy w Polsce kanał handlu detalicznego, ale zaledwie 15% dużych dostawców ma dla niego równie dobre oferty jak dla dyskontów. Kto dziś sprawiedliwie traktuje lokalne sklepy, pokazują najnowsze wyniki rankingu...

Jeszcze do 27 czerwca poprzez stronę internetową www.herosiprzedsiebiorczosci.pl można zgłaszać kandydatury detalistów, którzy zasługują na wyróżnienie w konkursie. Internauci i niezależne jury do połowy sierpnia wybiorą 100 laureatów, na których czekają nagrody pieniężne o łącznej wartości niemal 700 tys. zł. Na razie na liście zgłoszonych kandydatów jest już ponad 800 przedsiębiorców.  

Na wyjątkowe zaangażowanie właścicieli sklepów chce zwrócić uwagę Grupa Eurocash w ramach konkursu „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości”. – W tegorocznej edycji konkursu chcemy docenić i nagrodzić polskich niezależnych przedsiębiorców poprzez pokazanie efektów ich codziennej pracy. Wyróżnimy właścicieli lokalnych sklepów za ich odwagę biznesową, motywację do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash.

Prowadzenie sklepu bezspornie wymaga wysiłku, ale to dzięki niemu konsumenci mogą robić zakupy blisko domu, wygodnie i bezpiecznie. Niezależny handel utrzymuje tysiące rodzin i tworzy miejsca pracy dla innych. Ma ogromne znaczenie w dystrybucji produktów regionalnych producentów i we wspieraniu inicjatyw lokalnych społeczności. Jednocześnie toczy często nierówną walkę z centralnie zarządzanymi sieciami sklepów wielkopowierzchniowych. Tymczasem, głównie dzięki właścicielom około 85 tysięcy lokalnych sklepów, 18 milionów Polaków do najbliższego punktu handlowego ma najwyżej 5 min pieszo[1]. Korzysta z determinacji i pracowitości niezależnych przedsiębiorców.

Dużego wysiłku, pasji i zaangażowania wymaga od właścicieli sklepów niezależnych również nawiązywanie i utrzymywanie bliskich relacji z klientami. Akurat ten czynnik jest wymieniany przez przedsiębiorców jako drugi najważniejszy w rozwoju sklepu, zaraz po dobrej ofercie. Wielu z nich dbając o relacje musi jednocześnie zarządzać sklepem oraz pracować fizycznie przy jego zaopatrzeniu i obsłudze klientów.

 

Dodatkowe działania wymusiła epidemia. Z najnowszego „Raportu strategicznego” GfK wynika, że właściciele sklepów podjęli walkę o umocnienie swojej pozycji na rynku. Takie działania zadeklarowało aż 91 proc. niezależnych detalistów. Niemal połowa z nich postawiła na wysoką jakość obsługi, a 42% na wysoką jakość produktów. Niewiele mniej zdecydowało się na wydłużenie godzin pracy sklepów, organizację własnych promocji czy poszukiwanie tańszych dostawców. Niemal co piąty właściciel sklepu pracował w każdą niedzielę, a więcej niż co dziesiąty zmuszony był obniżyć własną marżę.

 

[1] Badanie GfK na zlecenie Grupy Eurocash

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Czy trzeba być herosem, żeby wygrać konkurencję z dyskontami? Grupa Eurocash wyróżni najbardziej wytrwałych i przedsiębiorczych właścicieli niezależnych sklepów.
Jeszcze do 27 czerwca poprzez stronę internetową www.herosiprzedsiebiorczosci.pl można zgłaszać kandydatury detalistów, którzy zasługują na wyróżnienie w konkursie. Internauci i niezależne jury...

21 czerwca w Polsce obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa[1]. Co czwarta polska firma działa na rynku handlu.

Badanie “Przedsiębiorczość Polaków” przeprowadzone w ubiegłym roku przez IQS dla Grupy Eurocash, która od 26 lat wspiera niezależnych przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy detaliczne, pokazuje, że aż połowa badanych Polaków w wieku 16-65 lat uważa się za osoby przedsiębiorcze[2]. Ponad 40% ankietowanych uważa, że posiada umiejętności i kwalifikacje do prowadzenia działalności gospodarczej. Aż 31% Polaków planuje otworzyć własny biznes w ciągu najbliższych pięciu lat. Co ciekawe, widoczne postawy przedsiębiorcze obserwowane są we wszystkich grupach wiekowych.

Przedsiębiorstwa w Polsce – najciekawsze dane

Przedsiębiorczość Polaków potwierdzają też dane. W 2008 roku w Polsce istniało 1,86 mln przedsiębiorstw, a 10 lat później, w 2018 roku, było ich już 2,15 mln – oznacza to wzrost o 15,5%. Sektor mikro, małych i średnich przedsiębiorstw stanowi zdecydowaną większość wśród polskich firm – 99,8%. Wśród nich najliczniejszą grupą są mikroprzedsiębiorstwa –  96,7%[3]. Największą grupę przedsiębiorstw pod względem sektorowa stanowią firmy usługowe – 52,1%. Co czwarta firma działa w obszarze handlu (23,6%), a co ósma w budownictwie (14,1%)[4].

Polskie przedsiębiorstwa odpowiadają także za ogromną część krajowego PKB – aż 72,3%. Z tego małe i średnie przedsiębiorstwa generują blisko co drugą złotówkę do PKB (49,1%), a mikroprzedsiębiorstwa generują ok. 30,3%[5].

Cechy polskich przedsiębiorców

Jak wynika z badania “Przedsiębiorczość Polaków”[6], polscy przedsiębiorcy cechują się: wytrwałością, na cechę tę wskazało aż 89% ankietowanych oraz zdolnościami przywódczymi (73%). Wśród ankietowanych rzadziej (chociaż nadal u ponad połowy) występowały postawy związane z gotowością do podejmowania ryzyka.

A czym jest przedsiębiorczość według Polaków? To przede wszystkim kreatywność, którą wskazało aż 37% ankietowanych we wspomnianym badaniu Grupy Eurocash. Poza tym przedsiębiorczość to według Polaków także: konsekwencja, podejmowanie ryzyka, wypracowywanie zysku i umiejętność racjonalnej kalkulacji.

Analizując postawy przedsiębiorcze Polaków można dostrzec, że najmłodsi są najbardziej nastawieni na osiągnięcie wyższych zysków, częściej szukają okazji. Dla nich zakup to inwestycja, na której nie chcą stracić. Tymczasem starsze pokolenia są bardziej ostrożne w swoich zachowaniach – np. są dużo bardziej skłonni ograniczać swoje wydatki i twardo trzymać się planu budżetowego.

Wpływ przedsiębiorców na lokalne gospodarki i społeczności

Przedsiębiorcy mają ogromny wkład w rozwój polskiej gospodarki jako całości, ale także w rozwój lokalnych społeczności, w miejscu swojej działalności. Doskonałym tego przykładem są sklepy niezależne, które stanowią ważny element życia pobliskich mieszkańców, szczególnie w małych miejscowościach, generują wpływy do regionalnych budżetów i stwarzają tysiące miejsc pracy.

By wspierać przedsiębiorców i umacniać pozycję handlu niezależnego, Grupa Eurocash zachęca właścicieli niezależnych sklepów i ich klientów do udziału w konkursie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Firma czeka na zgłoszenia jeszcze tylko do 27 czerwca. W ramach tegorocznej edycji akcji organizator nagrodzi aż 100 Herosów. Łączna pula nagród to prawie 700 000 zł!

Dla „młodych” przedsiębiorców Eurocash ogłosił niedawno startupowy konkurs „Herosi na Starcie”. Projekt, przeznaczony dla uczestników w wieku 16-26 lat jest okazją na pozyskanie finansowania na swój biznes, ale też szansą na zdobycie doświadczenia oraz wiedzy w zakresie rozwijania własnej firmy. Grupa czeka na zgłoszenia od „młodych przedsiębiorców” tylko do 11 lipca. Łączna pula nagród to 75 000 zł.

Więcej informacji na:  https://www.herosiprzedsiebiorczosci.pl/#/ oraz https://herosi.akademiaeurocash.com.pl

 

[1] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

[2] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.

[3] PARP, Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce 2020, https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/ROSS-2020_30_06.pdf .

[4] Ibidem.

[5] Ibidem.

[6] IQS dla Grupy Eurocash, Przedsiębiorczość Polaków, kwiecień 2020.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Dzień Przedsiębiorcy – ważne święto handlu niezależnego
21 czerwca w Polsce obchodzimy Dzień Przedsiębiorcy. To święto wszystkich właścicieli firm, których z roku na rok przybywa coraz więcej. Ogromna większość z działających w Polsce przedsiębiorstw (99,8%) to mikro, małe...

„Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” to coroczny, ogólnopolski konkurs skierowany do właścicieli lokalnych sklepów detalicznych współpracujących z Grupą Eurocash. Jeszcze do 15 czerwca można zgłaszać kandydatury detalistów, którzy zdaniem ich klientów lub współpracowników zasługują na takie wyróżnienie. Spośród nadesłanych zgłoszeń internauci i niezależne jury wybierze 100 laureatów. Na zwycięzców czekają nagrody o łącznej wartości niemal 700 tys. zł.

- W tegorocznej edycji konkursu już w jego nazwie „Herosi Polskiej Przedsiębiorczości – doceniamy właścicieli lokalnych sklepów” widać, jaki przyświeca nam cel. Chcemy docenić i nagrodzić niezależnych przedsiębiorców i ich zaangażowanie w codzienną pracę. Wyróżnimy właścicieli lokalnych sklepów, których cechuje duża odwaga biznesowa, motywacja do rozwoju, innowacyjność, wytrwałość w działaniu i odpowiedzialność za innych. Te cechy mają przełożenie na prowadzone przez nich sklepy, które wyróżniają się na lokalnym rynku. Są nowoczesne, mają obsługę klienta na bardzo wysokim poziomie i są ważną częścią społeczności. Konsumenci to dostrzegają, dlatego też sami chętnie zgłaszają przedsiębiorców do naszego konkursu – mówi Marta Gampf, Dyrektor Marketingu Grupy Eurocash.

W tym roku, tradycyjnie już, w konkursie przewidziana jest bardzo atrakcyjna pula nagród: 75 wyróżnień wysokości 7 500 zł oraz 25 nagród po 5 000 zł każda. Środki z wygranej można przeznaczyć na dowolny cel. Do tej pory po tytuł Herosa Polskiej Przedsiębiorczości zgłosiło się  ponad 600 przedsiębiorców, z czego najwięcej z nich to detaliści prowadzący sklepy ABC.

Obecnie, jeszcze do 15 czerwca, trwa etap przyjmowania zgłoszeń poprzez stronę internetową www.herosiprzedsiebiorczosci.pl. Znajdujący się na niej formularz zgłoszeniowy może wypełnić sam przedsiębiorca lub dowolna osoba, która chce zgłosić jego kandydaturę: współpracownik, klient, członek rodziny. Zgłoszeń można dokonywać w jednej z pięciu konkursowych kategorii:

  • Odwaga biznesowa: osoby z tej kategorii podejmują odważne ruchy w prowadzonym przez siebie biznesie. Przedsiębiorcy nie zważają na przeciwności, które z pozoru mogą stanowić przeszkodę do osiągnięcia sukcesu w ich działalności, takie jak np. otwarcie sklepu w pobliżu konkurencji.
  • Motywacja do rozwoju: to kategoria dla osób, które wykazują się determinacją w swoich działaniach. Edukują siebie i personel, ewentualnie korzystają z takich rozwiązań jak np.: szkolenia i kursy organizowane przez Akademię Umiejętności Eurocash, studia na dedykowanym kierunku Akademii Umiejętności i Szkoły Głównej Handlowej, konferencje. Wdrażają promowane przez Grupę Eurocash koncepty specjalistyczne lub nowoczesne udogodnienia.
  • Innowacyjność: kategoria dla osób, które wdrażają własne pomysły, inicjują praktyczne rozwiązania, które w znaczącym stopniu przyczyniają się do ulepszenia i/lub unowocześnienia ich sklepu. Innowacyjność pojmujemy w tym przypadku jako wdrażanie rozwiązań nie tylko technologicznych, ale także praktycznych, np.: rozbudowa parkingu, zakup krajalnicy do wędlin etc.
  • Wytrwałość w działaniu: W tej kategorii nagradzamy przedsiębiorców, którzy (często mimo wielu przeciwności) działają na rynku detalicznym od wielu lat. Niezależnie od okoliczności utrzymują swój biznes na stabilnym poziomie. Ich ślad na rynku detalicznym jest i będzie trwały.
  • Odpowiedzialność za innych: dla przedsiębiorców, którzy podjęli w przeszłości działania ukierunkowane na cele pozabiznesowe, mające znaczenie dla ich bliskiego otoczenia. Regularnie wspierają inicjatywy społeczne, aktywnie uczestniczą w życiu społeczności (nie tylko poprzez wsparcie finansowe), uwzględniają dobro otoczenia, działają w trakcie epidemii poprzez np. zbiórki dla medyków czy wprowadzanie własnych dodatkowych zabezpieczeń w sklepie.

 

Zweryfikowane pod kątem autentyczności zgłoszenia - profile przedsiębiorców zostaną opublikowane na stronie konkursowej. Następnie będą oceniane przez Jury. Jednocześnie (niezależnie od oceny Jurorów) internauci mogą codziennie – od 1 lipca do 14 sierpnia - oddać głos na swojego ulubionego właściciela sklepu. Spośród głosujących wylosowane zostaną nagrody rzeczowe. Lista wyróżnionych zostanie opublikowana już 26 sierpnia, a nagrody wręczone podczas zaplanowanego na 29 września Kongresu Akademii Umiejętności Eurocash.

Więcej informacji o konkursie na stronie www.herosiprzedsiebiorczosci.pl

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash ma już ponad 600 zgłoszeń do projektu Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. Zapisy trwają tylko do 15 czerwca
„Herosi Polskiej Przedsiębiorczości” to coroczny, ogólnopolski konkurs skierowany do właścicieli lokalnych sklepów...

Sieć Groszek, organizowana przez Grupę Eurocash, otworzyła swój dwutysięczny sklep w Sufczynie, w województwie małopolskim. Placówka jest zaaranżowana według najnowszych standardów sieci, posiada także nową identyfikację wizualną. Ponadto została wyposażona w Innowacyjną Platformę Handlu, czyli zintegrowany system do zarządzania sklepem od Grupy Eurocash. Łącznie w ramach sieci Groszek z IPH korzysta już prawie 500 sklepów.

– Nasza ekspansja pokazuje, że model biznesowy Groszka się sprawdza – mówi Magdalena Pajor, Dyrektor ds. Sieci Franczyzowych w Grupie Eurocash. Choć jesteśmy obecni na rynku handlu detalicznego już od 20 lat, to cały czas staramy się zmieniać i dostosowywać do aktualnych trendów konsumenckich. Naszym celem – razem z Grupą Eurocash – jest budowanie silnej i nowoczesnej sieci, która zapewni franczyzobiorcom możliwość konkurowania z dyskontami i umocni tym samym handel niezależny w Polsce – dodaje Pajor.

W dwutysięcznym sklepie Groszka w Sufczynie klienci znajdą asortyment ze wszystkich kategorii, w tym szeroki wybór produktów z lady mięsno-wędliniarskiej, a także mięsa pieczone na miejscu. W sklepie wypiekane jest również świeże pieczywo. Warto dodać, że placówka dysponuje też dużym parkingiem.

Dwutysięczny Groszek, posiada nową aranżację wnętrza i identyfikację wizualną – podobnie jak 256 innych placówek w sieci. Proces rebrandingu trwa od październiku 2020 roku. W jego ramach sklepy franczyzobiorców zyskują, poza nowym logotypem, także nowe oklejenie witryn, kasetony i zmienioną aranżację wnętrz. Placówki wyposażane są w regały z drewna buczynowego, specjalne oznaczenia regałów i stref promocji, a także dodatkowe oświetlenie specjalistycznych stoisk mięsnych, warzywnych i piekarniczych.

Sklep w Sufczynie otrzymał także dostęp do Innowacyjnej Platformy Handlu. To zintegrowany system (oparty na POS) do zarządzania sklepem. Pozwala m.in. na łatwą obsługę transakcji sprzedaży, samodzielne implementowanie promocji i dostosowywanie ich do potrzeb lokalnych konsumentów, a także zarządzanie asortymentem i dokumentacją oraz analizę danych.

Franczyzobiorcy Groszka współpracują z siecią w modelu tzw. miękkiej franczyzy, co oznacza, że mają duży wpływ na kształt prowadzonego biznesu. Mogą korzystać m.in. ze wsparcia marketingowego sieci, pakietu szkoleń, wsparcia IT i operacyjnego oraz systemu dostaw produktów świeżych przez sześć dni w tygodniu. Sieć prowadzi również szereg działań skierowanych bezpośrednio do konsumentów, klientów swoich franczyzobiorców, by wspierać ich sprzedaż i rozpoznawalność marki Groszek. To m.in. akcje konsumenckie, loterie i konkursy.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Sieć sklepów Groszek ma już 2 000 sklepów
Sieć Groszek, organizowana przez Grupę Eurocash, otworzyła swój dwutysięczny sklep w Sufczynie, w województwie małopolskim. Placówka jest zaaranżowana według najnowszych standardów sieci, posiada także nową identyfikację wizualną. ...
  • Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 5,81 mld zł. Spadek o niespełna 2% r/r związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów robionych na zapas w marcu 2020 r.
  • Skonsolidowana EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację) wyniosła 115,9 mln zł, co oznacza spadek o 8% r/r, głównie ze względu na słabsze rezultaty segmentu detalicznego.
  • Na początku 2021 r. Grupa Eurocash wdrożyła program naprawczy w części sklepów własnych, którym objętych zostało 180 placówek.

 

– Sprzedaż żywności w małych i średnich sklepach, do którego agencje badawcze zaliczają niezależnych detalistów, stanowiących główną grupę klientów Grupy Eurocash, w pierwszym kwartale tego roku spadła o 4,8% w porównaniu z pierwszymi trzema miesiącami ubiegłego roku, kiedy to wszyscy musieliśmy stawić czoła pierwszej fali pandemii COVID-19. Towarzyszyły jej wzmożone zakupy na zapas przed zamrożeniem gospodarki. Patrząc na wyniki pierwszego kwartału br. należy zatem uwzględnić wysoką bazę porównawczą. Na tle rynku spadek sprzedaży Grupy Eurocash o niespełna 2% można uznać za dobry rezultat – powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash. – Najmocniej spadek sprzedaży odczuliśmy w hurtowniach Cash&Carry, głównie z powodu znacznie niższego rok do roku popytu na alkohol i napoje bezalkoholowe, oraz w formacie Eurocash Gastronomia, z uwagi na wciąż obowiązujące restrykcje dotyczące placówek gastronomicznych. W segmencie detalicznym zanotowaliśmy porównywalną sprzedaż rok do roku, a sprzedaż do sklepów franczyzowych Delikatesów Centrum nawet wzrosła o ponad 4%. Sprzedaż segmentu Projekty zwiększyła się natomiast trzykrotnie, głównie dzięki konsolidacji Frisco – wskazał Jacek Owczarek.

 

Hurt: wzrost rentowności wraz z postępem cyfryzacji

W segmencie hurtowym Grupa Eurocash zanotowała w I kwartale br. wzrost wyniku EBITDA o 10% r/r do 117,7 mln zł, pomimo spadku sprzedaży o 4% do 4,18 mld zł.

– Znaczący wzrost rentowności w hurcie to głównie efekt dalszej cyfryzacji, w tym dynamicznego rozwoju sprzedaży za pośrednictwem eurocash.pl. Z oferowanych przez nas rozwiązań e-commerce i digitalizacji w hurcie korzysta już ponad 25 tys. przedsiębiorców w różnych kanałach dystrybucji, co odpowiada 37% sprzedaży segmentu hurtowego, która może być zrealizowana przy użyciu narzędzi eurocash.pl – wskazał Jacek Owczarek.

 

Detal: program naprawczy we własnych sklepach sieci Delikatesy Centrum

Sprzedaż zewnętrzna zrealizowana przez Grupę Eurocash w segmencie detalicznym w pierwszym kwartale br. wyniosła 1,48 mld zł i była na zbliżonym poziomie jak przed rokiem (-0,6% r/r). EBITDA tego segmentu wyniosła 35,8 mln zł wobec 60,1 mln zł w analogicznym okresie 2020 r.

– Spadek rentowności wynika przede wszystkim z gorszych rezultatów własnych sklepów detalicznych w sieci Delikatesy Centrum. Pod względem efektywności, w tym sprzedaży na metr kwadratowy, ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców. Naszym celem jest, aby „równały w górę” do najlepszych. Na początku br. wdrożyliśmy program naprawczy, do którego wytypowaliśmy 180 placówek najsłabiej radzących sobie na rynku. W pierwszej fazie działania naprawcze wdrożyliśmy w 120 sklepach. Druga faza, planowana na sierpień, obejmie kolejne 60 sklepów – zapowiedział członek zarządu Grupy Eurocash.

Rozwijana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec I kwartału 2020 r. liczyła 1586 sklepów (976 franczyzowych i 610 własnych), w tym 1547 placówek funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum. Segment detaliczny Grupy obejmuje ponadto 433 saloniki prasowe Inmedio.

 

Projekty: mocny start frisco.pl we Wrocławiu, od maja w Poznaniu, a niedługo kolejne duże polskie miasta

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła blisko 119 mln zł i była o 212% wyższa niż w analogicznym okresie 2020 r., głównie dzięki konsolidacji Frisco (od połowy 2020 r. Eurocash jest właścicielem 100% akcji tego e-supermarketu) oraz dynamicznemu rozwojowi sieci marketów alkoholowych Duży Ben.

– Frisco, które od kilku lat jest niekwestionowanym liderem na warszawskim rynku e-grocery, przed kilkoma miesiącami udanie zadebiutowało we Wrocławiu, a na początku maja pojawiło się również w Poznaniu. Docelowo, wygodne zakupy na frisco.pl będą mogli robić mieszkańcy wszystkich dużych miast w Polsce. Rozbudowana sieć dystrybucyjna Grupy Eurocash pozwala znacząco ograniczyć koszty ekspansji Frisco w kolejnych miastach – zapowiedział Jacek Owczarek.

Grupa Eurocash planuje również kontynuować ekspansję wszystkich pozostałych konceptów rozwijanych w ramach segmentu Projekty: Duży Ben, abc na kołach i Kontigo.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją szybko zbywalnych produktów spożywczych, chemii gospodarczej, alkoholi i wyrobów tytoniowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo. W celu osiągnięcia skali odpowiedniej dla zapewnienia konkurencyjności swoich klientów, Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

           

Grupa Eurocash zwiększa rentowność w hurcie dzięki cyfryzacji, wdraża program poprawy efektywności we własnych sklepach detalicznych
Skonsolidowana sprzedaż Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2021 r. wyniosła 5,81 mld zł. Spadek o niespełna 2% r/r związany jest przede wszystkim z wysoką bazą porównawczą wynikającą z zakupów....

Sieć supermarketów Delikatesy Centrum, organizowana przez Grupę Eurocash, intensywnie rozwija swoją aplikację mobilną. W ciągu roku liczba jej użytkowników wzrosła o ponad 500 proc. Rozwiązanie jest nie tylko atrakcyjne dla konsumentów, ale także przynosi wymierne korzyści właścicielom lokalnych sklepów. Według Delikatesów Centrum, klienci korzystający z aplikacji robią większe zakupy – ich wartość jest wyższa średnio o 55 proc. od średniego koszyka w sieci.

Ponad połowa Polaków kupuje z aplikacją  mobilną

Mobilne aplikacje zakupowe święcą triumfy. Dzięki nim konsumenci mogą łatwiej kontrolować wydatki i korzystać ze spersonalizowanych promocji. Jak wynika z badania GfK Shopping Monitor 2021, aż 59 proc. osób odpowiedzialnych za zakupy produktów FMCG do swojego gospodarstwa domowego używa aplikacji mobilnych sieci handlowych – z których zaś 10 proc. deklaruje korzystanie z rozwiązania oferowanego przez Delikatesy Centrum.

Odsetek użytkowników aplikacji jest wysoki zarówno wśród mieszkańców wielkich miast, jak i małych miejscowości. Z raportu PMR „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2020” można dowiedzieć się, że w miastach powyżej 500 tys. mieszkańców z takich narzędzi korzysta 63 proc. konsumentów, od 200 do 499 tys. – 65 proc., od 20 do 199 tys. – 58 proc., a w miejscowościach do 20 tys. – 52 proc. Natomiast na wsi, gdzie dominują sklepy lokalne, nienależące do centralnie zarządzanych sieci, korzystanie z aplikacji deklaruje aż 49 proc. klientów. Placówki prowadzone przez niezależnych polskich przedsiębiorców idą z duchem czasu – wykorzystują rozwiązania mobilne równie sprawnie, jak dyskonty czy hipermarkety, a swoim klientom są w stanie oferować wygodne zakupy i spersonalizowane promocje. 

Aplikacja mobilna Delikatesy Centrum w liczbach

Zgodnie z trendami konsumenckimi swoją aplikację mobilną rozwija m.in. sieć Delikatesów Centrum. Grupa Eurocash od lat inwestuje w rozwój nowoczesnych rozwiązań, które jej klienci – w tym przypadku właściciele sklepów Delikatesy Centrum – mogą wykorzystywać do lepszego odpowiadania na potrzeby konsumentów. Uruchomiona w 2018 roku usługa do dziś została pobrana przez ponad 1 mln klientów. Dziennie korzysta z niej więcej niż 200 tys. konsumentów robiących zakupy w sklepach należących do sieci. Aplikacja połączona jest z Delikartą – osoby, które zakładają w niej konto, automatycznie dołączają do programu lojalnościowego. Po rejestracji mają możliwość korzystania ze wszystkich funkcjonalności aplikacji, takich jak: historia zakupów i oszczędności czy dedykowane kupony promocyjne.

Konsumencka aplikacja mobilna stanowi odpowiedź na aktualne trendy i potrzeby klientów sklepów. To także świetne narzędzie dla przedsiębiorców prowadzących supermarkety Delikatesy Centrum. Aplikacja zwiększa częstotliwość zakupów, ale i wartość koszyka – mówi Noel Collett, dyrektor generalny Delikatesów Centrum w Grupie Eurocash. My również dzięki niej jesteśmy w stanie łatwiej i efektywniej monitorować wyniki sprzedażowe oraz celniej konstruować promocje napędzające sprzedaż w lokalnych sklepach. Uruchamiając kolejne akcje promocyjne i udoskonalając funkcjonalności aplikacji dajemy niezależnym przedsiębiorcom narzędzie do skutecznego konkurowania z sieciami dyskontów – dodaje Noel Collett.

Nowości w aplikacji Delikatesy Centrum

Delikatesy Centrum cały czas rozwijają swoją aplikację. Jedną z najpopularniejszych funkcjonalności są „Łapp kupony” – dedykowane kupony promocyjne tylko dla posiadaczy aplikacji – oraz niedawno zakończona loteria konsumencka zdrAPPka, w której można było wygrać jedną z ponad 1 000 000 nagród. Zdrapywanie odbywało się w wyjątkowo innowacyjny sposób, bo bezpośrednio na ekranie smartfonów. W loterii „zdrapano” łącznie niemal 10 mln wirtualnych zdrapek. Popularność akcji przełożyła się bezpośrednio na obroty w sklepach należących do współpracujących z siecią przedsiębiorców – osoby biorące udział w zabawie robiły zakupy o 10,7 proc. częściej. Większe były też ich wydatki – o 12,5 proc. LFL. Sieć przygotowuje kolejną odsłonę loterii zdrAPPka. Zapowiada także nowe zabawy dla konsumentów korzystających z aplikacji, w tym m.in. z okazji zbliżających się mistrzostw EURO 2021.

Na koniec 2020 r. w ramach sieci Delikatesy Centrum działało 1 573 sklepów, zaś z programu Delikarta korzystało ponad 2,2 mln konsumentów.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Ponad milion pobrań aplikacji mobilnej Delikatesów Centrum
Sieć supermarketów Delikatesy Centrum, organizowana przez Grupę Eurocash, intensywnie rozwija swoją aplikację mobilną. W ciągu roku liczba jej użytkowników wzrosła o ponad 500 proc. Rozwiązanie jest nie tylko atrakcyjne dla...

Innowacyjna Platforma Handlu (IPH) to kolejna nowa technologia opracowana przez Grupę Eurocash z myślą o przedsiębiorcach prowadzących sklepy detaliczne. Jest to zintegrowany system do zarządzania sklepem, który łączy właścicieli placówek z ich klientami, a także producentami. Pozwala m.in. na łatwą obsługę transakcji sprzedaży, samodzielne implementowanie promocji oferowanych bezpośrednio przez dostawców, zarządzanie asortymentem i dokumentacją oraz analizę danych. IPH przeszła już fazę testów – obecnie korzysta z niej 1 400 sklepów, m.in. sieci ABC, Groszek i Euro Sklep. Do końca 2021 r. Grupa planuje zwiększyć ich liczbę do 4 000 placówek.  

–  To dla nas ważna chwila oraz kolejny kamień milowy na naszej drodze wspierania handlu niezależnego i podnoszenia jego konkurencyjności. Po sukcesie platform eurocash.pl i eurocash.pl Market przyszedł czas na zintegrowany system do zarządzania sklepem tam, gdzie jego serce, czyli w strefie kasowej – mówi Luis Amaral, Prezes Grupy Eurocash. – Nasz kolejny projekt przeszedł pomyślnie fazę testów, spełnia swoje zadanie i jest realnym wsparciem dla właścicieli sklepów w całej Polsce. Udostępniając to kompleksowe narzędzie mam poczucie, że w realny sposób zrównujemy szanse i możliwości technologiczne niezależnych sklepów wobec wielkich centralnie zarządzanych sieci handlowych – dodaje Luis Amaral.

Jak działa Innowacyjna Platforma Handlu?

Innowacyjna Platforma Handlu to nowoczesne i wielozadaniowe rozwiązanie oparte o system POS. Wdrażając rozwiązanie w swoim sklepie przedsiębiorca może wybrać proponowany nowoczesny i kompaktowy – a przez to idealnie przystosowany nawet do niewielkich placówek – system kasowy albo pozostać przy swoim starym urządzeniu i zainstalować jedynie software obsługujący IPH. Decyzja należy do przedsiębiorcy. Obecnie platformy używa ponad 780 właścicieli sklepów ABC, 470 sklepów Groszek i blisko 150 Euro Sklep. 420 spośród nich zdecydowało się na dołączenie do platformy wraz z wymianą kas fiskalnych na autorski system kasowy IPH POS.

Jedną z najważniejszych funkcjonalności IPH jest możliwość samodzielnego implementowania promocji przez właścicieli sklepów. To przedsiębiorcy, znając preferencje swoich klientów, decydują o tym, które z ofert dostawców oraz sieci wybrać. Warto dodać, że integracja systemu z aplikacjami konsumenckimi sieci pozwala na bezpośrednie komunikowanie się właściciela sklepu z jego lokalnymi klientami.

Jakie jeszcze funkcjonalności zapewnia sklepom IPH? Przede wszystkim nowoczesny system do zarządzania sklepem – pozwala m.in. na śledzenie obrotów i najważniejszych informacji sprzedażowych placówki, umożliwia kategoryzowanie produktów (zarówno tych z kodem kreskowym, jak i bez). System ułatwia codzienną pracę właściciela sklepu.

Warto podkreślić, że dzięki IPH każdy właściciel sklepu może wprowadzić dowolną promocję w każdej lokalizacji – nawet na wsi i w małych miejscowościach – mówi Cezary Giza, Prezes Zarządu Innowacyjnej Platformy Handlu. – Często słyszałem od przedsiębiorców przed podjęciem z nami współpracy, że promocje to domena dyskontów. Gdy wróciłem do nich kilka miesięcy po instalacji systemu okazało się, że zaczęli oni sprzedawać asortyment, po który klienci najczęściej jeździli właśnie do dyskontu w sąsiedniej miejscowości. Co więcej, nasz system kasowy pozwolił im na łatwą implementację promocji zarówno zwykłych cenowych, jak i typu 2+1 lub wielosztukowych. Takich możliwości nie dawały im dominujące w Polsce kasy rejestrowe lub inne systemy POS. Efektem tych działań są np. wyniki wielkanocnych akcji promocyjnych. W sklepach, które w tym okresie nie pobrały żadnej promocji z platformy, wzrost obrotów świątecznych produktów wobec poprzednich tygodni wyniósł ok. 50%. Z kolei w sklepach, które wprowadziły promocje z wykorzystaniem IPH, obroty wzrosły o ok. 400% – dodaje Giza.

System IPH jest cały czas rozbudowywany. Korzystające z niego sklepy będą mieć dostęp do coraz szerszej oferty usług pozwalających jeszcze lepiej odpowiadać na oczekiwania konsumentów.

Sklepy, które zgłoszą się do systemu jako pierwsze mają dodatkowo możliwość skorzystania z dofinansowania na wymianę systemu kasowego oraz dostęp do IPH za 1 zł.

Więcej informacji na temat Innowacyjnej Platformy Handlu dostępnych jest na stronie internetowej www.iph.com.pl oraz w tym video.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Grupa Eurocash wdraża Innowacyjną Platformę Handlu. Technologia dostępna jest już w 1400 sklepach w Polsce
Innowacyjna Platforma Handlu (IPH) to kolejna nowa technologia opracowana przez Grupę Eurocash z myślą o przedsiębiorcach prowadzących sklepy...

Popyt na pracowników logistyki wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Według szacunków Konfederacji Lewiatan zatrudnienie w logistyce w 2021 r. może utrzymać się na poziomie z początku 2020 r., a nawet wzrosnąć o 4-5 proc. w skali roku.[1] W związku z tym, Akademia Umiejętności Eurocash postanowiła podjąć wyzwanie i przyciągnąć młode pokolenie logistyków, organizując „Wirtualny Festiwal Umiejętności Zawodowych”. Wzięło w nim udział aż 1396  uczniów z 40 szkół branżowych i techników w całej Polsce. Podczas Festiwalu uczestnicy mogli zastanowić się nad tym, jak chcieliby kształtować swoją ścieżkę kariery oraz poznać tajniki pracy w logistyce.

– Logistyka to kolejna po handlu detalicznym branża, którą Akademia Umiejętności Eurocash chce zainteresować młodzież wchodzącą na rynek pracy – mówi Agata Wrzecionowska-Dzierba, menedżer Akademii Umiejętności Eurocash. – Obie branże są bardzo rozwojowe i zmagają się ze stałym deficytem pracowników. Kiedy inni w czasach kryzysu tną zatrudnienie – handel i logistyka rekrutują. Celem naszego Wirtualnego Festiwalu było zapoznanie uczniów ze specyfiką pracy w obszarze szeroko rozumianej logistyki, zawodów takich jak magazynier, planista łańcucha dostaw, administrator, planista transportu. Kształcimy również przyszłych kierowników magazynu oraz kierowników transportu. Mamy nadzieję, że w przyszłości uczniowie ci dołączą do Grupy Eurocash i razem z nami będą rozwijać i wspierać rynek handlu niezależnego w obszarze logistyki – dodaje Wrzecionowska-Dzierba.

II edycja Festiwalu podzielona była na 5 osobnych webinarów. Podczas nich uczniowie mogli dowiedzieć się:

  • jak planować ścieżkę kariery i szukać pracy – 2 części;
  • jak przygotować się do procesów i rozmów rekrutacyjnych;
  • jak wygląda specyfika pracy w branży logistycznej;
  • jakie są trendy i przyszłość tej branży.

Webinary prowadzone były przez trenerów Akademii Umiejętności Eurocash oraz pracowników logistyki z wieloletnim doświadczeniem w branży.

***

Akademia Umiejętności Eurocash od 10 lat nieprzerwanie dostarcza przedsiębiorcom nowoczesne narzędzia edukacyjne, wsparcie merytoryczne i praktyczną wiedzą przekazywaną w sposób przystępny i wygodny w formie on-line i off-line. Od początku epidemii prowadzi bezpłatne webinaria oraz warsztaty on-line dla właścicieli sklepów spożywczych z poradami ekspertów nt. szybko zmieniających się przepisów prawnych, np. związanych z prawem pracy czy regulacji i przepisów sanitarnych związanych z BHP w sklepie spożywczym. W 2020 roku w webinariach Akademii Umiejętności Eurocash wzięło udział ponad 23 tys. osób. W 2020 roku na platformie edukacyjnej Akademii Umiejętności Eurocash wykonanych zostało ponad 60 tys. kursów e-learningowych

 

[1] http://konfederacjalewiatan.pl/aktualnosci/2020/1/prognozy_221_bezrobocie_troche_wzrosnie

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają ponad 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama.

           

Brakuje rąk do pracy w logistyce! Akademia Umiejętności Eurocash podjęła się kształcenia przyszłych logistyków
Popyt na pracowników logistyki wciąż utrzymuje się na wysokim poziomie. Według szacunków Konfederacji Lewiatan zatrudnienie w logistyce w 2021 r. może...

Brak wyników wyszukiwania

Spróbuj wyszukać ponownie.