09.11.2021 10:51

Raport wpływu Grupy Eurocash: sklepy niezależne dobrze sobie radzą. Mimo epidemii rozwijają działalność i wprowadzają w życie innowacje

Sklepy niezależne przetrwały rok 2020 r. z relatywnie niskimi stratami. Co więcej, aż 70% z nich udało się rozwinąć działalność i wprowadzić w życie nowe pomysły biznesowe – wynika z pierwszego raportu wpływu1 Grupy Eurocash.

Z powodu epidemii COVID-19 większość, bo aż 72% małych i średnich firm, doświadczyło albo spadku przychodów przy wyższych lub niezmienionych kosztach, albo niezmienionych przychodów przy wyższych kosztach2. Na tym tle stosunkowo dobrze wypadają właściciele niezależnych sklepów. Najnowszy raport Grupy Eurocash pokazuje, że spadek przychodów w 2020 r. dotknął ok. połowy przedsiębiorców w tej branży, przy czym znacznie mniej odczuli go ci zrzeszeni we franczyzach (41% w stosunku do 51% niezrzeszonych).

Z pomocą przyszły innowacje

Mimo wyzwań, aż 3/4 przedsiębiorców, którzy wzięli udział w badaniu Eurocash, w czasie epidemii zdołało unowocześnić swój sklep lub wdrożyć w nim nowe pomysły biznesowe. Aż 65% respondentów zdecydowało się uruchomić nowe formy dostawy – zakupy z odbiorem w sklepie, dowozem pod drzwi lub towary sprowadzane na życzenie. Inne zmiany dotyczyły nowych kategorii produktów w asortymencie (wprowadziło je aż 50% przedsiębiorców), komunikacji z klientem (35%), działań reklamowych (33%) i aranżacji przestrzeni (32%). W blisko co 5. sklepie pojawiły się też nowe formy płatności. Nie zabrakło też decyzji „życiowych” – aż 19% przedsiębiorców otworzyło w tym okresie nowy lokal, nawiązało współpracę z siecią franczyzową albo zrealizowało znaczącą inwestycję w celu zwiększenia konkurencyjności.

Z partnerem łatwiej się rozwijać

Co ciekawe, z raportu Eurocash wynika, że w 2020 r. odwagą dwukrotnie częściej wykazywali się właściciele sklepów franczyzowych – to oni chętniej sięgali po innowacje i podejmowali śmiałe decyzje biznesowe.

Procentowy udział Grupy Eurocash we wpływie na rozwój przedsiębiorczości jej klientów wynosi aż 41%. Największy wpływ, bo aż na poziomie 66%, mamy na innowacyjność przedsiębiorców, z którymi współpracujemy. Przyczyniają się do tego przede wszystkim oferta edukacyjna, którą realizujemy poprzez Akademię Umiejętności Eurocash, a także wsparcie marketingowe i inspiracje w zakresie nowych technologii, jakie dajemy naszym klientom na co dzień. Projektem, który istotnie zachęca przedsiębiorców do wdrażania nowatorskich rozwiązań i który realizujemy cyklicznie już od kilku lat, jest też konkurs Herosi Polskiej Przedsiębiorczości. W ramach niego nagradzamy tych, którzy najwięcej robią dla swoich biznesów i lokalnych społeczności – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash z pierwszym raportem wpływu

Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok to pierwsza tego typu publikacja na polskim rynku. Sporządzono go w oparciu o badanie przedsiębiorców współpracujących z Grupą w 2020 roku. Większość respondentów (89%) prowadzi 1 sklep, najczęściej w Polsce centralnej i południowo-zachodniej, na wsi lub mieście do 20 tys. mieszkańców. Z Eurocash są związani najczęściej od 5 do 10 lat.

 

1 Źródło: Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok. Edycja I, https://grupaeurocash.pl/assets/media/grupaeurocash-raport-wplywu-2020.pdf Dostęp: 14.09.2021 r. Jeśli nie wskazano inaczej, przytaczane w tekście dane pochodzą z ww. publikacji.

2 Źródło: 2. edycja badania „COVID-19 Business Pulse Survey – Polska”, zrealizowanego wspólnie przez Bank Światowy i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, https://firma.rp.pl/biznes/art17060331-spadek-sprzedazy-wciaz-duza-bolaczka-w-sektorze-msp, dostęp: 27.09.2021 r.

               
                   

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją żywności i innych produktów szybkozbywalnych (FMCG). Spółka współpracuje z ponad 90 tys. klientów, z których aż 70 tys. stanowią przedsiębiorcy prowadzący lokalne sklepy detaliczne w całej Polsce, których Eurocash wspiera w obszarze dystrybucji, marketingu, nowych technologii i edukacji. Misją Grupy - od 26 lat jej istnienia na rynku - jest umacnianie i promowanie polskiej przedsiębiorczości oraz handlu niezależnego. 

Grupa to również organizator znanych sieci franczyzowych, agencyjnych i partnerskich takich jak: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben. Firma, w oparciu o placówki franczyzowe i własne, rozwija Delikatesy Centrum – największą sieć supermarketów w Polsce.

           

Podobne artykuły