Coraz więcej największych producentów piwa, wódki i whisky oferuje podobny asortyment w zbliżonych cenach we wszystkich kanałach sprzedaży – wynika z 3. edycji rankingu „Równi w Biznesie”. Jest to szczególnie ważne dla klientów, którzy ponad 40% dóbr szybko zbywalnych i 70% piwa kupują w sklepach małoformatowych.
- Mieliśmy problemy z producentami, którzy nie widzieli nic złego w tym, że pół litra piwa w puszce jest w innych kanałach sprzedaży o jedną trzecią tańsze niż w butelkach tej samej pojemności w sklepach małoformatowych. Dla konsumentów był to oczywiście problem. Na szczęście to podejście producentów zaczęło się zmieniać – mówi Pedro Martinho, Członek Zarządu Grupy Eurocash.
Lider poprzednich dwóch edycji rankingu Browar Namysłów został przejęty przez Grupę Żywiec (Heineken). Nie poprawiło to jednak pozycji tego koncernu w rankingu, ponieważ znalazł się on na 4. miejscu (w 2018 r. był 3.). Czołowe miejsca zajmują dwaj najmniejsi z czołowych producentów piwa: Perła – Browary Lubelskie i Van Pur. W porównaniu z poprzednim rokiem awansował największy gracz na rynku – Kompania Piwowarska (Asahi), który jest 3 (w 2018 r. był 5.).
Liderzy rynku mocni też w rankingu
Ewenementem w skali całego rankingu jest rynek wódki, ponieważ kolejność producentów w „Równych w Biznesie” niemal pokrywa się z kolejnością na liście największych producentów. Oznacza to, że Roust i Stock, jako liderzy rynku wódek w Polsce jednakowo traktują wszystkie kanały sprzedaży.
- W przeszłości wódki w małych opakowaniach – w przeliczeniu na litr – często były w sklepach małoformatowych o kilkadziesiąt procent droższe niż te same sprzedawane w większych opakowaniach. Teraz jednak u największych producentów nastąpiła znaczna zmiana na lepsze – wyjaśnia Pedro Martinho.
Za zrównoważony można też uznać polski rynek whisky, mimo że w rankingu przewodzi Stock, który jest dopiero 5. na liście największych producentów. Jednak niewiele gorsze niż Stock oceny uzyskała cała czołówka rynku, a przede wszystkim Brown-Forman i Pernod Ricard.
- Rynek whisky był do niedawna zdominowany przez sklepy wielkopowierzchniowe. Sklepy małoformatowe sprzedawały jej mało. Jednak udało nam się przekonać producentów do poprawienia asortymentu i lepszego pozycjonowania cenowego, dzięki czemu sprzedaż whisky w niezależnym handlu zaczęła rosnąć – podkreśla Pedro Martinho. – Przykładem zmiany podejścia producentów jest nasz autorski koncept – Czas na Whisky, który doskonale się sprawdza w blisko 8 tysiącach sklepów współpracujących z Eurocashem. Sklepy oferują starannie dobrany asortyment whisky w przystępnej cenie. Postawiliśmy na selekcję kilku rodzajów whisky – w sklepie małoformatowym klient nie potrzebuje 10 produktów każdego rodzaju, ponieważ zbyt szeroki wybór wcale nie oznacza dobrej sprzedaży, a jeśli konsumenci potrzebują whisky na wyjątkowe okazje i tak zazwyczaj udają się do specjalistycznych sklepów z alkoholem.
Jeszcze więcej procentów
W poprzednich edycjach ranking „Równi w Biznesie”, w części poświęconej producentom alkoholi, obejmował piwo i wódki. W tym roku Grupa Eurocash i Polska Izba Hadlu postanowiły rozszerzyć go o whisky. W każdej kategorii uwzględnieni są producenci, którzy razem zajmują co najmniej 90% rynku. Taki udział w polskim rynku ma 5 producentów piwa, 5 – wódek i 6 wytwórców whisky. Obliczenia dotyczące poszczególnych firm były robione na podstawie posiadanych danych Nielsena za okres czerwiec 2018 – maj 2019, pochodzących z dyskontów, supermarketów i sklepów małoformatowych. Analiza objęła tylko najpopularniejszy asortyment, generujący w sumie 80% sprzedaży danego producenta.
O miejscu firmy w rankingu zadecydowały punkty przyznane za: poziom cen w różnych kanałach sprzedaży, zrównoważoną dystrybucję, udział rynkowy, kontrybucję do wzrostu oraz dedykowane produkty.
Pełne wyniki rankingu „Równi w Biznesie” dostępne są na stronie http://www.pih.org.pl/.
Podobne artykuły