29/11/2023

Zrównoważony sklep – praktyczne wskazówki, jak dbać o środowisko i odpowiadać na potrzeby świadomych klientów
Pogarszający się stan naszej planety – ocieplenie klimatu, negatywne zjawiska wpływające na dobrostan ludzi i zwierząt, a także coraz większe zanieczyszczenie środowiska wymusiły nie tylko na rządach państw i przedstawicielach biznesu, ale także na konsumentach szereg zmian dotychczasowych zachowań. Zrównoważony rozwój, czyli taki, który szanuje i wspiera pracowników, środowisko, miejsce działalności i sam biznes, staje się już standardem. A co konkretnie mogą robić właściciele i pracownicy, by realizować te założenia i prowadzić bardziej zrównoważony sklep? Oto kilka praktycznych wskazówek i przykładów.

Badania (m.in. Sustainability and the Consumer 2021 , przeprowadzone przez Drapers we współpracy z Smurfit Kappa) pokazują, że aż ⅓ ankietowanych rezygnuje z zakupów w sklepie, który nie oferuje rozwiązań przyjaznych środowisku. A ponad 50% klientów jest skłonnych zapłacić więcej za ekologiczne opakowanie i dostawę. To oznacza, że przedsiębiorstwa i marki stawiające na zrównoważony rozwój i sumiennie realizujące te wartości, cieszą się większym zaufaniem wśród klientów biznesowych i konsumentów. A to przekłada się na większą sprzedaż, lepsze doświadczenia kupujących i budowanie ich lojalności.

Postaw na energooszczędność

Sklep powinien oszczędzać energię elektryczną i korzystać z rozwiązań pozwalających zmniejszać jej zużycie. Można to osiągnąć poprzez: obniżenie natężenia oświetlenia w placówce, instalację zamykanych lodówek i lad chłodniczych, wymianę oświetlenia na energooszczędne LEDy, automatyczne czujniki ruchu, czy też bardziej zaawansowane technologie, takie jak: odzysk ciepła z instalacji wentylacyjnych i chłodniczych, wykorzystywanie CO2 jako czynnika chłodzącego, jak również wykorzystywanie zbiorników przeciwpożarowych jako magazynów ciepła.

Właściciel sklepu może także zainwestować w odnawialne źródła energii: panele fotowoltaiczne, geotermalne pompy ciepła czy wiatraki. Warto rozejrzeć się w swojej okolicy – w urzędzie gminy czy powiatu, być może jest dostępny jakiś program dofinansowania lub wsparcia dla tego typu inwestycji.

Edukuj swoich klientów

Sklep może być też miejscem edukacji konsumentów, pokazywania przykładów działań i zachęcania do prośrodowiskowych zachowań. Pierwszym ważnym obszarem jest niemarnowanie żywności. Półki z przecenionymi produktami, które mają krótki termin przydatności do spożycia to jedna z możliwości, oraz podziękowanie za taki zakup przy kasie.

Sporo porad i wskazówek w tym temacie znajduje się na stronie internetowej Grupy Eurocash, która już od kilku lat prowadzi kampanię społeczno-edukacyjną pod hasłem „Szanujemy, nie marnujemy”. Adresatami kampanii są właściciele sklepów oraz konsumenci, do których kierowane są porady dotyczące ograniczania marnowania żywności w domu. Więcej na ten temat tutaj.

Kolejny obszar to edukacja na temat segregacji odpadów, ograniczania ilości opakowań oraz ich recyklingu. Ustawiając specjalne kosze z opisem, przyzwyczajamy konsumentów, że odzyskiwanie niektórych materiałów typu plastik czy szkło jest bardzo cenne, bo ogranicza eksploatację naturalnych surowców.

Warto też promować lokalnych dostawców i sezonowe lokalne produkty – to skraca łańcuch dostaw, a tym samym nie przyczynia się do większej emisji dwutlenku węgla. Wspiera także lokalną przedsiębiorczość i rozwój społeczności lokalnych w danym regionie.

Bądź aktywny w swojej okolicy

Zrównoważony rozwój ma także wymiar społeczny – są to działania na rzecz lokalnej społeczności, w tym np. akcje charytatywne i pomocowe, do których Twoja placówka może się przyłączyć lub je zainicjować. Każde tego typu zaangażowanie wzmacnia więzi i buduje pozytywny wizerunek sklepu w oczach jego klientów.

Przykłady takich działań, które nie wymagają dużego nakładu pracy, a mogą przynieść wspaniałe efekty i wdzięczność lokalnej społeczności to: zbiórki charytatywne na konkretny cel, wspólne sprzątanie śmieci w okolicy, przekazywanie żywności z krótkim terminem przydatności do spożycia lokalnym fundacjom czy ośrodkom pomocy potrzebującym, a karmy – schroniskom dla zwierząt.

Zrównoważony, społecznie odpowiedzialny sklep powinien brać udział w życiu osiedla czy dzielnicy i na tym budować jedną ze swoich przewag konkurencyjnych.

Podobne artykuły