E-commerce vs. koronawirus. Dlaczego warto sprzedawać również w internecie?

E-commerce vs. koronawirus. Dlaczego warto sprzedawać również w internecie?

Wybuch epidemii koronawirusa wywołał lawinę zmian w różnych aspektach funkcjonowania społeczno-ekonomicznego. Począwszy od najbardziej oczywistego zagrożenie dla życia i zdrowia, poprzez zastopowanie gospodarek i zmianę zachowań społecznych i konsumenckich. Epidemia zatrzymała rozwój wielu branż, jak choćby turystycznej, gastronomicznej czy produkcyjnej, niektóre przedsiębiorstwa musiały zamknąć swoją działalność. Z drugiej strony przymusowa izolacja poniekąd wymusiła przeniesienie działań biznesowych do świata online. Handel ze zwielokrotnioną siłą rozpędził się na dobre w internecie. A nowe e-sklepy zaczęły powstawać jak grzyby po deszczu. Czy koronawirus spowodował, że sprzedaż zamieni się całkowicie na e-sprzedaż?

Czytaj tez: Zakupy w czasie epidemii - jak zmienia się zachowanie konsumentów i jak na to się przygotować?

Rynek e-commerce w Polsce

Od lat obserwuje się rosnący trend sprzedaży w internecie, szczególnie w kategoriach takich jak: odzież, obuwie, książki czy meble oraz sprzęt RTV i AGD. Wprowadzenie lockdownu i zamknięcie sklepów stacjonarnych spowodowało skokowy wzrost sprzedaży online.

Dane GUS wskazują, że w pierwszej fali epidemii udział sprzedaży przez internet w całej sprzedaży detalicznej wzrósł z 5,6% w lutym do aż 11,9% w kwietniu. W maju poziom sprzedaży online nieco spadł do 9,1%, dane za czerwiec pokazują dalszy spadek do poziomu 7,7%.[1] Majowy i czerwcowy spadek udziału obrotów e-commerce tłumaczony jest odreagowaniem tradycyjnego kanału sprzedaży, otwarciem galerii handlowych po wielu tygodniach zamknięcia.

Kwarantanna to również wysp nowych e-sklepów, jak podaje Shoper.pl – w samym kwietniu 2020 r. na platformie Shoper.pl zostało założonych aż o 137% więcej nowych sklepów niż w kwietniu roku 2019. Co więcej, wszystkie sklepy odnotowały też o 119% więcej transakcji niż rok wcześniej.[2]

W 2019 roku szacowano, że kupować online miało ok. 60% populacji polskich internautów, a wartość rynku określano na ok.70 mld zł.[3] Z tegorocznego raportu „E-commerce w Polsce 2020” wynika, że już 73% internautów robi zakupy online. E-klienci do zakupów najczęściej wykorzystują laptop (80%), na drugim miejscu znajduje się smartfon (69%). Co istotne w najmłodszej grupie to właśnie telefon jest najpopularniejszym narzędziem w kontekście e-commerce – na co wskazuje 92% badanych w wieku 15-24 lata.[4]

Czytaj też: Jak z sukcesem wprowadzać nowy produkt na rynek?

W połowie b.r. eksperci szacują, że wartość rynku e-commerce w Polsce może przekroczyć 100 mld złotych. Jednocześnie podkreślają, że w walce o konsumenta zaistnienie i funkcjonowanie w kanale e-commerce staje się już nie tylko jedną z opcji, a wręcz koniecznością.[5]

Przewaga e-commerce nad handlem tradycyjnym

Możliwość kupowania w każdym momencie 24/7, brak konieczności wychodzenia z domu, nieograniczony czas wyboru – to wg badania Gemius najważniejsze zalety sklepów internetowych.[6]

Wraz z wybuchem epidemii pojawił się nowy ważny czynnik – bezpieczeństwo. 37% badanych stwierdziło, że zakupy internetowe są bezpieczniejsze niż zakupy w sklepach stacjonarnych, a wśród osób, które dokonały zakupów online, podobnego zdania jest aż 70% respondentów.[7] Zakupy przez internet ograniczają do minimum kontakt z ludźmi i pozwalają unikać niepotrzebnego dotykania różnych towarów, półek sklepowych, wózków i kas. Niektóre e-sklepy, jak Frisco.pl wprowadziło nawet bezkontaktową dostawę – kierowca zostawia zakupy pod drzwiami i odjeżdża. 

Zakupy online, to również gwarancja bezpiecznych bezgotówkowych płatności, możliwość dokonania zapłaty z domu, bez kontaktu z dostawcą.

Zakupy spożywcze bez wychodzenia z domu

Wyniki badania „E-commerce w czasie kryzysu” zrealizowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej wskazują, że 14% Polaków produkty spożywcze kupowało jedynie w internecie, a 24% zarówno w sieci, jak i w sklepach stacjonarnych.[8]

Z kolei informacje przekazane przez GfK Polonia obrazują, że w pierwszych trzech miesiącach roku z 15% do 24% wzrósł odsetek gospodarstw domowych, które przynajmniej raz skorzystały z opcji zakupów online produktów FMCG (dobra szybkozbywalne – żywność, napoje, środki czystości). Oznacza to, że na przestrzeni roku penetracja w kanale sprzedaży online zwiększyła się aż o 1,2 mln gospodarstw domowych.[9]

Dane te potwierdzają choćby wyniki sprzedażowe największego w Polsce internetowego supermarketu Frisco.pl – od początku epidemii do połowy kwietnia, z usług Frisco.pl skorzystało 75 tys. gospodarstw domowych, do których zostało dostarczonych 12,6 miliona produktów, a wartość koszyka była już o 70% wyższa niż w pierwszych 2 miesiącach 2020 roku. Liczba pozyskanych nowych klientów okazała się porównywalna z liczbą odwiedzających cztery stacjonarne hipermarkety. [10] Jak zaznacza Jacek Palec, prezes Frisco.pl – Obecnie pozyskujemy 7-8 razy więcej nowych klientów niż to miało miejsce dotychczas. Największym wyzwaniem będzie zatrzymać ich na stałe i zapewnić im tak skomponowaną usługę, by zostali z nami, gdy - jak mam nadzieję - pandemia się w końcu skończy.[11]

Co jeszcze kupujemy w internecie?

W sieci najczęściej kupujemy odzież, dodatki, akcesoria, obuwie, książki, płyty, filmy oraz kosmetyki. W ostatnich miesiącach trwania epidemii nie tylko e-spożywka odnotowała sukcesy sprzedażowe. Dane zebrane przez Nielsen pokazują wzrost sprzedaży produktów FMCG w porównaniu do czasu sprzed epidemii we wszystkich kanałach online – e-markety +11%, e-drogerie +15%, e-perfumerie +9%, e-apteki +18%, jedynie portale typu Allegro mają dynamikę sprzedaży podobną jak w ubiegłym roku (wzrost jedynie o 1%).[12]

Dla potwierdzenia, sieć sklepów kosmetycznych Kontigo w okresie od lutego do kwietnia może pochwalić się kilkukrotnym wzrostem sprzedaży online. W tym samym okresie Kontigo odnotowało również wzrost udziału marek własnych w sprzedaży online o 5 p.p. i w kwietniu wyniósł on 31,4%. Pomimo ponownego otwarcia sklepów stacjonarnych Kontigo w dalszym ciągu utrzymuje wysokie wyniki sprzedażowe online – 987,3 tys. zł w czerwcu, choć już nie tak oszałamiające, jak podczas lockdownu.[13]

Trend rozwoju e-commerce z pewnością dalej będzie wzrastać. Przewiduje się również,że urządzenia mobilne w e-commerce będą odgrywały coraz większą rolę. Klienci właśnie za pomocą urządzeń mobilnych będą nie tylko przeglądać ofertę, ale również dokonywać zakupów w e-sklepach. Co więcej, pozytywny odbiór i wydawać by się mogło coraz większa akceptacja internetowej opcji zakupów produktów FMCG może spowodować jeszcze większy przyrost e-klientów w tej kategorii sprzedażowej. Niemniej jednak należy pamiętać, że e-commerce z pewnością nie wyprze nowoczesnego handlu niezależnego. Wizyty w sklepach stacjonarnych w dalszym ciągu pozostają dominującą formą zakupów. A polscy konsumenci z chęcią odwiedzają lokalne sklepy blisko domu.


[1] GUS, Dynamika sprzedaży detalicznej w marcu, kwietniu, maju, czerwcu 2020 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ceny-handel/handel/dynamika-sprzedazy-detalicznej-w-maju-2020-roku,14,65.html

[12] Nielsen Polska, raport syndykatowy “Shopper Shifts to a New Normal”, czerwiec 2020.

[13] Kontigo – sprzedaż netto wg typu marki i udziału marek własnych wg miesięcy

Jak poradzić sobie z trudnym klientem?
Jak poradzić sobie z trudnym klientem?
08-04-2019

Każdy z nas ma lepszy i gorszy dzień. Wszystkim nam zdarzają się też sytuacje, które podnoszą nam ciśnienie szybciej niż poranna kawa. Szczególnie o nie łatwo pracując w obsłudze klienta. Praktycznie każdego dnia może zdarzyć się sytuacja, w której niezadowolony klient narzeka, że zabrakło jego ulub...

Czytaj więcej →
Ekspozycja produktów świeżych w Twoim sklepie. Poznaj 5 zasad zwiększających sprzedaż mięsa i nabiału
Ekspozycja produktów świeżych w Twoim sklepie. Poznaj 5 zasad zwiększających sprzedaż mięsa i nabiału
21-07-2022

Zakupy w dziale z mięsem i nabiałem zajmują nam zwykle najwięcej czasu. Szukamy najlepszych produktów, często konkretnych rodzajów. W tym artykule przedstawiamy kilka sposobów na to, aby uatrakcyjnić ekspozycję produktów świeżych w sklepie i zachęcić klientów do zakupu. Właściwy sprzęt to p...

Czytaj więcej →
Superfoods na każdą kieszeń. Te produkty warto mieć w swoim sklepie!
Superfoods na każdą kieszeń. Te produkty warto mieć w swoim sklepie!
26-04-2022

Nasiona chia, spirulina, jagody goji… Superfoods to w ostatnich latach bardzo popularny termin. „Superżywność” jest popularna nie tylko wśród entuzjastów zrównoważonego stylu życia, ale i konsumentów, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę ze świadomym żywieniem. Jej sporą wadą może być jednak wyso...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl