Korzystając ze tej strony internetowej, bez zmian konfiguracji przeglądarki, wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookie w Twoim urządzeniu końcowym. Za pomocą plików cookie zbierane są informacje, które mogą stanowić dane osobowe. W takim wypadku są one przetwarzane w celach marketingowych, a także w celu poprawy jakości usług oraz w celach analitycznych. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić ustawienia dotyczące plików cookie. Więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w naszej Polityce Prywatności
Siła nowoczesnego przedsiębiorcy – 4 kluczowe elementy, które ułatwiają sukces w handlu

Siła nowoczesnego przedsiębiorcy – 4 kluczowe elementy, które ułatwiają sukces w handlu

Do prowadzenia sklepu w XXI wieku nie wystarczy ciężka praca. O pozycji na rynku przesądzają m.in. konkurencyjne ceny, rozpoznawalność marki, kompetencje z zakresu sprzedaży i obsługi klienta czy logistyka dostaw. Co zrobić, żeby zwiększyć swoje szanse na sukces? Eksperci Grupy Eurocash wiedzą, że przepis na dobrze prosperujący sklep można sprowadzić do czterech filarów.

Podczas epidemii COVID-19 zyskał handel online, a ponad 1/3 Polaków zaczęła w Internecie kupować rzeczy, które wcześniej nabywała stacjonarnie. Jednocześnie badania pokazały, że pomimo utrudnień, nadal większość wolała w tym czasie po zakupy spożywcze wybrać się osobiście, najlepiej do sklepu położonego nieopodal[1]. To obrazuje, że sklep niezależny to dobry sposób na biznes. Jak wykorzystać w pełni jego potencjał?

1. Siła zakupowa

Gdy współczesny klient udaje się po zakupy spożywcze, najchętniej wybiera miejsce, gdzie czuje się komfortowo. Duże znaczenie dla jego samopoczucia ma odpowiednia ekspozycja produktów – na tyle wygodna, by można było wszystko spokojnie obejrzeć[2]. Oprócz ekspozycji liczy się sam asortyment: świeży, wysokiej jakości, a także koniecznie lokalny[3], jak pieczywo z pobliskiej piekarni czy mięso od miejscowego rzeźnika. Ważne są częste promocje i okresowe zniżki, jak również dobra obsługa i osobisty kontakt, który pozwala potrzeby klienta poznać lepiej. Kontakt ten łatwiej utrzymać w lokalnym sklepie, gdzie zawsze znajdzie się chwila na pogawędkę, a produkt, którego brakuje, można klientowi zamówić na jutro.

Można więc założyć, że wielu klientów woli robić zakupy w lokalnych sklepach blisko domu niż w dyskontach. Jednak czynnikiem, który nadal jest bardzo istotny w ostatecznym wyborze sklepu na codzienne zakupy, jest ich koszt. Kupujący często nie zdają sobie z tego sprawy, ale właściciele sklepów wiedzą aż za dobrze, że cena końcowa produktu to nie tylko kwestia marży. Przedsiębiorca, jeśli chce zaoferować klientom produkty w atrakcyjnych cenach (a chce), musi je najpierw po takiej cenie kupić. Czy mu się uda? To w dużej mierze zależy od jego pozycji negocjacyjnej. Ta zwykle jest lepsza, kiedy producent widzi po drugiej stronie dużego partnera. Właśnie dlatego przedsiębiorcom działającym w handlu niezależnym opłaca się współpraca z dużą siecią. Wzmocnienie siły zakupowej sklepów niezależnych to też jeden z podstawowych filarów działalności Grupy Eurocash.

2. Właściwy koncept detaliczny

Przedsiębiorca, który już zdecyduje się na współpracę z uznaną siecią, ma przed sobą bardzo ważną decyzję. Jaka marka i model biznesowy będą dla niego odpowiednie? Czynników do rozważenia jest mnóstwo i warto dobrze się nad nimi zastanowić. Przykładowo, sieci zorganizowane przez Grupę Eurocash oferują różne modele współpracy: franczyzowy, partnerski i agencyjny. Warunki współpracy też znacznie różnią się od siebie m.in. pod względem autonomii w podejmowaniu decyzji o kierunkach rozwoju biznesu. Niektóre marki są też szczególnie rozpoznawalne w wybranych regionach kraju. Wybór właściwego konceptu jest tu więc kluczowy. 

Film na ten temat można zobaczyć TUTAJ. 

Na co może liczyć przedsiębiorca już po nawiązaniu współpracy? Zwykle wsparcie sieci dotyka wielu obszarów: od indywidualnych promocji i specjalnych ofert rabatowych (ABC), aż po udostępnienie gotowego sklepu w dobrej lokalizacji (Delikatesy Centrum). Bardzo ważnym elementem współpracy z uznaną marką jest wsparcie marketingowe. W ramach gotowych systemów łatwiej zarządzać promocjami czy też realizować programy lojalnościowe. Programy te cieszą się popularnością wśród klientów, bo pozwalają im obniżyć koszt każdych zakupów, sprzedawcom natomiast dostarczają niezbędnych informacji o preferencjach zakupowych osób odwiedzających sklep. Na takim rozwiązaniu korzystają więc obie strony, a zyski z jego wdrożenia oscylują na wysokim poziomie: w samych tylko Delikatesach Centrum, uczestniczących w programie Delikarta, zakupy wykonane z kartą lojalnościową stanowią aż 57 proc. udziału w obrocie[4].

3. Modele dystrybucji

Współpraca z siecią to też często dostęp do gotowej logistyki dostaw, co jest dla przedsiębiorcy bardzo opłacalne. Gotowe systemy wyręczają sprzedawców oraz właścicieli sklepów, oszczędzając czas poświęcany np. na zatowarowanie. Systemy informatyczne, takie jak eurocash.pl – platforma wdrożona przez Grupę, znacząco usprawniają proces zamówień i dostaw. Sprzedawca może złożyć zamówienie w aplikacji, skanując kody towarów bezpośrednio na półce. Platforma łączy producentów z właścicielami sklepów, dzięki czemu ci ostatni stają się bardziej konkurencyjni, dostosowując swoją ofertę do lokalnych potrzeb praktycznie na bieżąco.

Poza dystrybucją aktywną, Grupa Eurocash daje przedsiębiorcom także możliwość zaopatrywania się w produkty w sieci 180 hurtowni w całej Polsce. Ich oferta obejmuje prawie 5 tys. produktów dopasowanych do potrzeb klientów sklepów niezależnych.

4. Rozwój i edukacja

Jak w każdym biznesie, tak i w handlu doświadczenie można zdobyć w praktyce. Samo już prowadzenie sklepu daje sporą wiedzę w zakresie sprzedaży, logistyki, marketingu, a nawet psychologii społecznej. Chcąc jednak biznes rozwijać w zgodzie z aktualnymi trendami, warto pójść o krok dalej i postawić na edukację bardziej sformalizowaną.

Każda umiejętność ma szansę przełożyć się na wymierne zyski, a nowych kwalifikacji dostarczą różnorakie studia, szkolenia czy kursy, np. z zakresu innowacji w biznesie. Przedsiębiorcy działający w modelu współpracy z siecią mają na tym polu spore ułatwienie. Taka współpraca już na poziomie założeń obejmuje transfer wiedzy: korzystanie ze sprawdzonych rozwiązań, prowadzenie firmy pod znaną marką, wsparcie operacyjne[5]. Dodatkowo organizatorzy sieci oferują szereg szkoleń. Np. współpraca z Eurocash to możliwość korzystania z edukacji prowadzonej pod szyldem Akademii Umiejętności Eurocash, pierwszego w Polsce programu edukacyjno-szkoleniowego dla właścicieli sklepów i ich pracowników. A różnorodność modeli współpracy, gwarantowanych przez Grupę, pozwala nabyć kompetencje z całkiem nowego zakresu, m.in. specjalizacji w zakresie alkoholi (markety alkoholowe Duży Ben) lub makijażu (franczyza pod marką Kontigo).

 

 

 

[1] Źródło: Badanie zwyczajów zakupowych Polaków w czasie pandemii COVID-19, przeprowadzone przez KPMG we wrześniu 2020 r., cyt. za: https://home.kpmg/pl/pl/home/media/press-releases/2020/09/media-press-czy-pandemia-covid-19-trwale-zmieni-zwyczaje-zakupowe-polakow.html Dostęp 4.02.2021

[2] Źródło: Hurtidetal.pl, Sukces w każdym detalu, czyli jak zatrzymać klienta w sklepie?, https://hurtidetal.pl/article/art_id,22089-198/sukces-w-kazdym-detalu-czyli-jak-zatrzymac-klienta-w-sklepie/ Dostęp 4.02.2021

[3] Źródło: Badanie KPMG, dz. cyt.

[4] Źródło: dane Grupy Eurocash.

[5] Źródło: Wikipedia, Franczyza, https://pl.wikipedia.org/wiki/Franczyza . Dostęp 5.02.2021 r.

Jak Unia Europejska walczy z plastikiem? Aktualne przepisy dotyczą także przedsiębiorców
Jak Unia Europejska walczy z plastikiem? Aktualne przepisy dotyczą także przedsiębiorców
24-06-2021

Już od przyszłego miesiąca w naszym kraju oraz w innych krajach członkowskich Unii Europejskiej wejdzie w życie zakaz wprowadzania do obrotu jednorazowych wyrobów z plastiku. Zmniejszenie jego zużycia jest jednym z najważniejszych celów Unii Europejskiej. UE zaczęła walkę z plastikiem w 2018 roku. W...

Czytaj więcej →
Odpowiedzialność biznesu to nie tylko kampanie społeczne. Zaczyna się znacznie wcześniej
Odpowiedzialność biznesu to nie tylko kampanie społeczne. Zaczyna się znacznie wcześniej
13-07-2021

Wiele osób kojarzy odpowiedzialny biznes z projektami i kampaniami, które wspierają konkretne inicjatywy czy grupy społeczne.  To oczywiście słuszne rozumienie pojęcia CSR. Ale czy współcześnie możemy mówić o społecznej odpowiedzialności biznesu jedynie jako wycinku funkcjonowania firmy – w dodatku...

Czytaj więcej →
Emocje w biznesie? Tak, szczególnie w relacjach z klientem
Emocje w biznesie? Tak, szczególnie w relacjach z klientem
07-06-2019

Przez lata panowała opinia, że w biznesie nie ma miejsca na emocje. Od profesjonalistów oczekuje się, że zachowają spokój w każdej sytuacji i nie okażą emocji. Jednak czy takie działanie ma sens? Emocje są przecież nieodłącznym elementem naszej osobowości. Dlatego zamiast je eliminować, nauczmy się...

Czytaj więcej →

Chcesz wiedzieć więcej?

×

Witaj!
Chcesz być na bieżąco?

Zostaw adres mailowy, raz w miesiącu będziemy Cię informować co nowego słychać w świecie handlu!

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach newslettera zawierającego treści marketingowe dotyczące Eurocash S.A. oraz spółek z Grupy Kapitałowej Eurocash.

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Eurocash S.A. z siedzibą w Komornikach, ul. Wiśniowa 11, 62-052 Komorniki. Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu wysyłki newslettera, a także w celach marketingowych, w tym poprzez profilowanie, a także w celach statystycznych i analitycznych administratora.W razie wyrażenia stosownej zgody Pani/Pana dane będą przetwarzane także w celu kierowania do Pani/Panna treści marketingowych w wybranej formie. Więcej informacji na temat przetwarzania danych osobowych, w tym o przysługujących Pani/Panu prawach, znajduje się w Polityce Prywatności.

Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem. Zgodę mogę odwołać poprzez wiadomość na adres: Marketing.Grupy@eurocash.pl