29-04-2020

29/4/2020

Bezpieczeństwo i higiena żywności – wytyczne, które pomogą w codziennej pracy sklepu

Koronawirus przenosi się głównie drogą kropelkową z człowieka na człowieka. Zgodnie z obecnym stanem wiedzy oraz stanowiskiem zarówno WHO, jak i GIS (Główny Inspektorat Sanitarny), jego żywotność na przedmiotach jest niska, zaś żywność – bezpieczna. Niemniej jednak należy wprowadzić procedury bezpieczeństwa wskazane przez GIS i Ministerstwo Rozwoju, tak aby zadbać o komfort klientów i pracowników sklepu:

  1. Podstawą i bezdyskusyjnym warunkiem bezpieczeństwa jest higiena rąk – należy je dokładnie myć wodą z mydłem lub dezynfekować środkiem na bazie alkoholu (min. 60 proc.), w szczególności:
  • przed rozpoczęciem pracy;
  • przed kontaktem z żywnością, która jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, ugotowana, upieczona, usmażona;
  • po obróbce lub kontakcie z żywnością surową, nieprzetworzoną;
  • po zajmowaniu się odpadami i śmieciami;
  • po zakończeniu procedur czyszczenia/dezynfekcji;
  • po skorzystaniu z toalety;
  • po kaszlu, kichaniu, wydmuchaniu nosa;
  • po jedzeniu, piciu lub paleniu;
  • po kontakcie z pieniędzmi.
  1. Do pakowania żywności, która jest luzem, należy używać dostępnych rękawic foliowych oraz torebek. GIS jako niehigieniczne zachowanie określa przebieranie i dotykanie produktów, które są przeznaczone do spożycia bez mycia i obróbki termicznej (np. pieczywo, bułki, wyroby cukiernicze). Dlatego należy uniemożliwić klientom samodzielne ich nakładanie, np. chowając do przeszklonej witryny i porcjując lub pakując je wcześniej.
  2. Pieczywo powinno być odpowiednio zabezpieczone – chleb powinien być sprzedawany zafoliowany. Drobniejsze wypieki, np. bułki, również należy zafoliować i sprzedawać porcjowane np. po dwie-trzy sztuki.
  3. Pamiętaj o zapewnieniu rękawiczek ochronnych dla pracowników i klientów.

Zarówno Główny Inspektor Sanitarny, jak i Katedra i Zakład Mikrobiologii Lekarskiej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przypominają, że jak dotąd wszystko wskazuje na to, że koronawirus nie przenosi się drogą pokarmową. Niemniej warto dla komfortu klientów zachować szczególną dbałość o higienę i bezpieczeństwo sprzedawanej przez nas żywności. Można również udzielać im wskazówek – zgodnych z zaleceniami tych instytucji – by pieczywo po przyniesieniu do domu umieścić na 2 minuty w piekarniku nagrzanym do ok. 200 stopni Celsjusza.

Tekst powstał w oparciu o wytyczne GIS i MR.

Czytaj też: Zasady dotyczące dezynfekcji sklepu i stosowania środków ochrony przed koronawirusem

       

Podobne artykuły