Obszar ryzyka |
Przykłady ryzyka |
Elementy systemu zarządzania ryzykiem – sposoby monitorowania i kontrolowania |
Etyka i przeciwdziałanie korupcji |
- Ryzyko korupcji publiczne
- Ryzyko korupcji prywatnej oraz wobec kontrahentów
- Ryzyko nadużyć względem pracowników
- Ryzyko nadużyć związanych z oszustwami wewnętrznymi
- Ryzyko wystąpienia konfliktu interesów
|
- Kodeks etyki Grupy Eurocash
- Wartości Grupy Eurocash – jasno określone i komunikowane pracownikom
- Linia zaufania dla pracowników umożliwiająca anonimowe zgłoszenia w sposób niepozwalający na identyfikację zgłaszającego
- Wprowadzenie procedury postępowania ze zgłoszeniami, ścieżki raportowania, ochrony sygnalistów przed represjami, dyskryminacją lub innym niesprawiedliwym traktowaniem, ochrony danych osobowych i zachowania poufności – zgodnej z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 o sygnalistach, a także ze standardami, które są rekomendowane dla systemów zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz dla systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez GPW w Warszawie S.A.
- Polityka antymobbingowa
- Szkolenia dla pracowników z wartości Grupy Eurocash i zasad etyki
- Instrukcje dotyczące przyjmowania prezentów od kontrahentów (przekazywanie prezentów na cele dobroczynne)
- Wdrożenie procedury i procesu zarządzania konfliktami interesów, w tym ankiety – oświadczenia o występowaniu rzeczywistego lub potencjalnego konfliktu interesów
|
|
Ryzyko prawne |
- Ryzyko naruszenia przepisów prawa w zakresie ochrony praw konsumentów
- Ryzyko naruszenia przepisów w zakresie prawa konkurencji
- Ryzyko naruszenia przepisów dotyczących zabronionych porozumień
- Ryzyko naruszenia przepisów dotyczących zatorów płatniczych
- Ryzyko naruszenia przepisów prawa antymonopolowego
- Ryzyko naruszenia przepisów ochrony danych osobowych
- Ryzyko naruszenia przepisów Kodeksu spółek handlowych
- Ryzyko naruszenia tajemnicy przedsiębiorstwa i danych poufnych
- Ryzyko naruszenia przepisów dotyczących reklamy regulowanej i własności intelektualnej
|
- Polityki i procedury w zakresie monitorowania przestrzegania przepisów dotyczących praw konsumentów
- Szkolenia i podnoszenie świadomości pracowników
- Mechanizmy monitorujące profil i poziom ryzyk zidentyfikowanych w Grupie
- Wdrażanie efektywnego systemu zgodności mającego na celu bieżące monitorowanie kluczowych ryzyk, monitorowanie zmian w prawie, wdrażanie zmian w regulacjach wewnętrznych zgodnie ze zmieniającymi się przepisami prawa
- Wdrażanie systemu okresowych KRI (kluczowych wskaźniki ryzyka) dotyczących wybranych obszarów ryzyka w celu identyfikacji i monitorowania naruszeń wdrożonych zasad i procesów
- Wdrażanie jednolitego systemu opracowywania i publikowania treści marketingowych
|
|
Ryzyka podatkowe |
- Ryzyko nieprawidłowej kalkulacji i/lub rozpoznania podatku PIT/CIT/VAT
- Ryzyko nieprawidłowej weryfikacji kontrahentów
- Ryzyko nieefektywnego wdrożenia procedur dotyczących obowiązków raportowych w zakresie podatków
|
- Wdrożenie procedur zapewniających prawidłową kalkulację zobowiązań podatkowych
- Zaprojektowanie narzędzi wspomagających kalkulację zobowiązań podatkowych
- Wdrożenie procedur dotyczących spełnienia wymogów należytej staranności wobec kontrahentów
- Szkolenia w zakresie ryzyk podatkowych oraz procesu weryfikacji kontrahentów
|
|
Zasoby ludzkie/miejsce pracy |
- Ryzyko utraty oraz rotacji pracowników
- Ryzyko nieprzestrzegania przepisów prawa pracy przez pracowników
- Ryzyko niskiego zaangażowania pracowników
- Ryzyko występowania mobbingu i innych nadużyć wobec pracowników
- Ryzyko niesprawiedliwej oceny rozwoju zawodowego pracowników
- Ryzyko wystąpienia braku możliwości rozwoju zawodowego pracowników
- Ryzyko niskiego zadowolenia pracowników z pracy
|
- Procedury i instrukcje regulujące miejsce pracy, w tym regulamin pracy, regulaminy wynagradzania i premiowania pracowników
- Działalność i porozumienia ze związkami zawodowymi
- Ustalone i jednolite zasady korzystania z Funduszu Świadczeń Socjalnych
- Dbałość o przestrzeganie przepisów prawa pracy poprzez szkolenia dla kierownictwa oraz ciągłe monitorowanie rejestrów czasu pracy
- Procedury i instrukcje zatrudniania nowych pracowników
- System benefitów dla pracowników (prywatna opieka medyczna, dofinansowanie do zajęć sportowych)
- Dofinansowanie nauki dla pracowników
- Cykliczne badanie opinii pracowników
- Wartości Grupy Eurocash - jasno określone i komunikowane pracownikom
- Wprowadzenie procedury postępowania ze zgłoszeniami, ścieżki raportowania, ochrony sygnalistów przed represjami, dyskryminacją lub innym niesprawiedliwym traktowaniem, ochrony danych osobowych i zachowania poufności – zgodnej z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 o sygnalistach, a także ze standardami, które są rekomendowane dla systemów zarządzania zgodnością w zakresie przeciwdziałania korupcji oraz dla systemu ochrony sygnalistów w spółkach notowanych na rynkach organizowanych przez GPW w Warszawie S.A.
- System zarządzania wynikami pracy pracowników
- Coroczne oceny rozwoju pracowników
- Programy rozwoju talentów (Management Trainee oraz Sales & Operational Trainee)
- Platforma e-learningowa z licznymi szkoleniami dla pracowników
- Szkolenia zewnętrzne zgodnie z potrzebami danych ról/funkcji/działów
- Polityka antymobbingowa
- Aktywność w mediach społecznościowych
|
|
Zdrowie i bezpieczeństwo pracowników |
- Ryzyko wypadków w miejscu pracy
- Ryzyko pożaru i innych awarii, które mogą zagrozić życiu i zdrowiu pracowników
- Ryzyko dostępu do obiektów osób niepowołanych, które mogą zagrozić bezpieczeństwu pracowników
- Ryzyko napadu na pracowników w terenie i oddziałach
- Ryzyko występowania chorób zawodowych (praca przy komputerze, praca w magazynie itp.)
|
- Wewnętrzne procedury i instrukcje BHP
- Systematyczne kontrole przestrzegania procedur i instrukcji BHP
- Szkolenia BHP dla pracowników
- Systematyczne szkolenia dotyczące działań w sytuacjach kryzysowych (np. próbne ewakuacje na wypadek pożarów itp.)
- Urządzenia i środki zapewniające bezpieczeństwo w sytuacjach kryzysowych (pożar, ewakuacje itp.)
- Zapewnienie urządzeń AED (defibrylatorów) w obiektach Grupy, w których występuje duża liczba pracowników
- Zabezpieczenie przed dostępem osób trzecich i ochrona obiektów
- Zapewnienie ochrony fizycznej pracowników i obiektów
- Systematyczne szkolenia z pierwszej pomocy
- Program zwiększenia bezpieczeństwa jazdy
- Dofinansowanie zajęć sportowych i prywatnej opieki medycznej
- Funkcjonowanie klubów sportowych umożliwiających integrację i rekreację pracowników
|
|
Jakość i bezpieczeństwo żywności |
- Ryzyko wprowadzenia do obrotu żywności niepoddanej wymaganym badaniom, o wątpliwej jakości lub niespełniającej norm prawnych
- Ryzyko wprowadzenia do obrotu żywności po terminie ważności
- Ryzyko przerwania łańcucha chłodniczego dla produktów świeżych
- Ryzyko nieodpowiedniego przechowywania i transportowania produktów żywnościowych
- Ryzyko nieodpowiedniej utylizacji produktów przeterminowanych, wadliwych lub uszkodzonych
- Ryzyko niespełnienia wymogów sanitarnych
|
- Wdrożony program bezpieczeństwa żywności HACCP
- Certyfikacje BRC, ISO 22000 oraz audyty w ich zakresie prowadzone przez jednostki zewnętrzne względem Grupy Eurocash
- Wewnętrzne analizy i audyty jakości w centrach dystrybucji i oddziałach
- Specjalnie wyznaczony zespół kontrolerów jakości żywności obejmujący geograficznie wszystkie regiony działalności
- OWDP (Ogólne Warunki Dostaw Produktów) regulujące współpracę z dostawcami w zakresie jakości i przewozu żywności
- W przypadku produktów marki własnej – systematyczne audyty w fabrykach producentów
- Proces reklamacyjny dotyczący zarówno zwrotów od Klientów, jak i do dostawców
|
|
Otoczenie społeczne i biznesowe |
- Ryzyko zatrzymania rozwoju przedsiębiorczości
- Ryzyko zatrzymania rozwoju społeczności lokalnych spowodowane brakiem rozwoju lokalnej przedsiębiorczości
- Ryzyko zaprzestania działalności przez przedsiębiorców lokalnych (z uwagi np. na silną konkurencję)
- Ryzyko działania niezgodnie z przepisami prawa
- Ryzyko nieuprawnionego/niezgodnego z prawem ujawnienia informacji osobowych
- Ryzyko sprzedaży alkoholu do dalszej odsprzedaży odbiorcom bez ważnych koncesji alkoholowych
- Ryzyko współpracy z kontrahentami niewiarygodnymi w kontekście podatkowym
- Ryzyko stosowania nieuczciwych praktyk biznesowych przez pracowników Grupy
|
- Akademia Umiejętności (szkolenia, studia podyplomowe dla klientów i franczyzobiorców itp.)
- Innowacyjne narzędzia biznesowe – platforma eurocash.pl
- Oferowanie różnych rozwiązań współpracy biznesowej (kilka sieci franczyzowych, nowe koncepty sklepów detalicznych itp.)
- Stosowanie dobrych praktyk w biznesie
- Wsparcie równego traktowania przedsiębiorców przez producentów („Równi w biznesie”)
- Badania satysfakcji Klientów/Przedsiębiorców ze współpracy z Grupą Eurocash
- Wdrażanie skutecznego programu compliance w Grupie
- Specjalnie wyznaczone funkcje związane ze zrównoważonym rozwojem i dokumenty definiujące priorytety Grupy w zakresie rozwoju CSR
- Specjalnie wyznaczona funkcja do spełnienia wymogów RODO – osobny zespół, procedury i instrukcje (zgodnie z wymogami ustawy)
- Bieżące i systematyczne monitorowanie przepisów prawa i dostosowywanie działalności do ich wymogów
- Ciągłe monitorowanie i weryfikowanie posiadania ważnych koncesji alkoholowych u odbiorców, do których takie towary są sprzedawane w celu dalszej odsprzedaży
- Wprowadzony zakaz handlu w niedziele niehandlowe
- Weryfikacja wiarygodności kontrahentów
- Współpraca regulowana kontraktami z producentami i dostawcami
- Współpraca ze Związkiem Dużych Rodzin 3+
- Udział pracowników w inicjatywach charytatywnych, np. biegi charytatywne, zbiórki i akcje dla potrzebujących
|
|
Środowisko naturalne |
- Ryzyko skażenia lub zatrucia środowiska
- Ryzyko nadmiernej emisji CO2
- Ryzyko niekontrolowanego zużycia energii w budynkach i flocie transportowej
- Ryzyko generowania odpadów niekorzystnych dla środowiska
- Ryzyko powstawania znacznej ilości odpadów (np. uszkodzenia, terminowanie się żywności)
- Ryzyko braku prowadzenia prawidłowej segregacji odpadów i surowców wtórnych
|
- Audyty efektywności energetycznej
- Wprowadzenie floty aut hybrydowych
- Wprowadzenie programu ekojazdy
- Monitorowanie zużycia paliwa i stylu jazdy oraz emisji spalin
- Ciągłe podnoszenie efektywności łańcucha logistycznego
- Ciągła optymalizacja zarządzania stratami w logistyce
- Współpraca z NGO zajmującymi się przekazywaniem żywności
- Segregacja odpadów i zarządzanie surowcami wtórnymi
|
|