19-04-2023

19/4/2023

Najmłodszy klient w Twoim sklepie – pamiętaj o produktach dla dzieci

Jedną z ważniejszych grup docelowych w sklepie są dzieci – rynek produktów dla dzieci w Polsce wart jest ponad 14 mld zł[1]. Potrzeby tych najmłodszych zaspokajają rodzice, a te nieco starsze same spełniają swoje konsumenckie zachcianki. Warto pamiętać o tej grupie, planując ofertę w swoim sklepie, i wykorzystać kilka technik sprzedażowych, opracowanych właśnie z myślą o dzieciach.

Zakupy z najmłodszymi bywają trudne i nie każdy rodzic się na nie decyduje, jednak wizyta w sklepie może być dzieci źródłem niemałej rozrywki. Duża ilość bodźców i dostępność atrakcyjnych towarów może urozmaicić najmłodszym klientom zakupy z rodzicami i skutecznie podnieść sprzedaż w Twoim sklepie.

Dziecko jako klient: produkty dla maluchów

Każdy właściciel sklepu powinien pamiętać o wprowadzeniu do asortymentu produktów przeznaczonych specjalnie dla dzieci. Należą do nich słoiczki z jedzeniem dla niemowląt, produkty do kąpieli oraz pielęgnacji czy pieluchy – po te towary sięgają wszyscy rodzice. Warto jednak urozmaicić swoją ofertę i uzupełnić sklep o zabawki, gry planszowe czy dziecięce książeczki. Jeśli któryś z produktów przykuje uwagę dziecka, rośnie prawdopodobieństwo, że namówi ono rodzica do zakupu.

Dziecko jako klient: dodatkowe atrakcje

Jeśli realizujesz w swoim sklepie program lojalnościowy, warto pomyśleć o wprowadzeniu możliwości wymiany zebranych punktów na maskotki, książeczki edukacyjne czy inne drobiazgi dla najmłodszych. Możesz też na specjalne okazje, np. Dzień Dziecka, dodawać do zakupów drobne gratisy w postaci naklejek, kart czy cukierków. Dla dzieci może być to duża motywacja do wybrania się z rodzicami na zakupy następnym razem oraz stałych wizyt w Twoim sklepie.

Dziecko jako klient: trend na zdrowie

Coraz więcej rodziców wychowuje swoje pociechy zgodnie z zasadami zdrowego stylu życia, zwracając uwagę na to, co jedzą ich dzieci. W niełaskę odchodzą niezdrowe batoniki, żelki i cukierki. Czego w zamian poszukują rodzice, kiedy ich maluchy domagają się słodkości? Coraz większym zainteresowaniem cieszą się słodycze bez cukru[2] lub z dodatkiem jego naturalnych zamienników. Wraz z rosnącą popularnością diet wegańskiej i wegetariańskiej Polacy poszukują także żelków czy cukierków pozbawionych składników pochodzenia zwierzęcego. Warto pamiętać, że jeśli rodzice stosują którąś z tych diet, dla swojego dziecka również będą wybierać tego typu produkty. W odpowiedzi na trend zdrowego żywienia w Twoim sklepie także powinien znaleźć się asortyment tego typu. W związku z tym dobrym pomysłem będzie przeznaczenie części strefy przykasowej, w której klienci najczęściej sięgają po produkty impulsowe, na zdrowe słodkości. Dzieci, skuszone kolorowymi opakowaniami, sięgną po nie, czekając w kolejce, a rodzice mogą być bardziej skłonni zgodzić się na zakup produktu, jeśli będzie on zdrowszy niż klasyczne słodycze.

Dziecko jako klient: nie tylko towar się liczy

Dzieci to grupa społeczna szczególnie podatna na bodźce z zewnątrz – z pomocą właścicielom sklepów przychodzą tutaj techniki marketingowe. Najmłodsi chłoną świat wszystkimi zmysłami, a im bardziej coś rzuca się w oczy, tym bardziej zwróci ich uwagę i dzieci będą chciały to mieć.

  • Ekspozycja towarów: ich ułożenie na półkach powinno znaleźć się w zasięgu wzroku dzieci, czyli nieco niżej niż przeciętnej osoby dorosłej.
  • Kolory: wyrazista, budząca pozytywne skojarzenia kolorystyka towarów dla dzieci będzie sprzyjać wyróżnieniu ich spośród innych artykułów. Czerwony, pomarańczowy i żółty to uniwersalna paleta barw mająca pobudzać apetyt. To właśnie w takich kolorach zazwyczaj widzimy szyldy oraz banery reklamowe w sklepach. Dodatkowo, według badań przeprowadzonych przez markę Dekoral Fashion[3], okazuje się, że do ulubionych kolorów dzieci należą pastelowe odcienie niebieskiego, różu i fioletu. W tych odcieniach możemy zobaczyć większość zabawek, produktów spożywczych oraz do pielęgnacji, dedykowanych dzieciom.
  • Zapachy: pomocne mogą być też techniki aromamarketingu. Zapachy świeżego pieczywa, owoców czy ciastek wzbudzają w klientach apetyt, a statystyki pokazują, że osoby, które przyszły na zakupy przed spożyciem posiłku, kupują więcej towarów. Działa to na zmysły zarówno najmłodszych, jak i rodziców, i zwiększa szansę zakupów pod wpływem emocji.
  • Strefa przykasowa: pomocne w przyciągnięciu uwagi dzieci jest umieszczanie towarów tuż przy kasie. Specjalne półki z tzw. „towarami impulsowymi” powodują, że klient w ostatniej chwili decyduje się na zakup. To idealna okazja do wykorzystania uwagi dzieci, które, będąc znudzone staniem w kolejce do kasy, zaczną rozglądać się dookoła. W tym miejscu łatwiej im będzie namówić rodziców do zakupu, gdyż ceny produktów impulsowych oscylują wokół 5 złotych. Więcej o produktach zakupach impulsowych przeczytasz tutaj.

Aby jeszcze lepiej zadbać o najmłodszych klientów w swoim sklepie, pamiętaj o stale zmieniających się potrzebach rynkowych. Dbaj o świeżość i dopasowanie towarów do aktualnych trendów, gdyż dzieci rosną, a każde nowe pokolenie przynosi ze sobą nowe przyzwyczajenia i wymagania.

[1] Raport PMR, ,,Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza rynku i prognozy na lata 2021-2026”, 2021.

[2] https://wiadomoscispozywcze.pl/artykuly/9089/polacy-jedza-wiecej-sodyczy-co-decyduje-o-wyborze-przeglad-danych/

[3] https://media.dekoral.pl/pr/279797/kolorowy-swiat-dziecka-dekoral-fashion-sprawdzil-jakie-kolory-kochaja-najmlodsi

Podobne artykuły